Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR691886
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR691886/2
Verordening Financiële bijdrage medisch afval Epe 2023
Geldend van 22-06-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2024
Intitulé
Verordening Financiële bijdrage medisch afval Epe 2023Raadsbesluit 2023
DE RAAD DER GEMEENTE EPE
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders, nr. 577916, d.d. 22 november 2022;
gelet op artikel 147 van de Gemeentewet;
BESLUIT
vast te stellen: de verordening ‘Financiële bijdrage medisch afval gemeente Epe 2023’.
Artikel 1 Begripsomschrijving
Deze verordening verstaat onder:
a. College
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Epe.
b. Medisch afval
a. incontinentiemateriaal
b. materiaal gebruikt bij nierdialyse
c. stoma materiaal
d. materiaal gebruikt bij thuisbeademing
e. overig afval van zorg voor (langdurig) zieken.
c. Medische verklaring
Een schriftelijke verklaring afgegeven door een arts aan een belanghebbende, waaruit blijkt dat deze persoon om chronische medische redenen en met een permanent karakter veel medisch afval produceert. Zie verder artkel 4a van deze verordening.
d. Belastingschuldige
Degene op wiens naam de aanslag afvalstoffenheffing is gesteld.
e. Belanghebbende
Degene ten behoeve van wie een medische verklaring is afgegeven.
f. Bijdrage
Een tegemoetkoming in de extra kosten, vanwege het aanbieden van medisch afval, afkomstig van een belanghebbende(n), aan de inzameldienst als bedoeld in artikel 5.30 van de Verordening fysieke leefomgeving Gemeente Epe 2024..
g. Afvalstoffenheffing
De heffing als bedoeld in artikel 3 van de ‘Verordening reinigingsheffingen 2020’.
Artikel 2 Aanvraag
- a.
Het college stelt een formulier vast waarmee de aanvraag voor een financiële bijdrage kan worden ingediend;
- b.
Het college stelt een behandelaar aan. Deze kan de belastingplichtige op schriftelijke aanvraag een bijdrage toekennen vanwege het aanbieden van medisch afval.
Artikel 3 Voorwaarden aanvraag
- a.
De aanvraag als bedoeld in artikel 2 dient te worden gedaan op een door het college vastgesteld aanvraagformulier.
- b.
De aanvraag kan slechts worden gedaan voor het jaar waarin de belastingschuldige de aanvraag indient en volgende jaren. Dus niet met terugwerkende kracht.
- c.
Onvolledige of niet juist ingevulde aanvraagformulieren worden niet in behandeling genomen.
- d.
De aanvraag hoeft slechts eenmaal te worden gedaan en de bijdrage wordt dan automatisch ambytshalve toegekend in de volgende jaren.
e. Voor de extra bijdrage (vaste en variabele kosten (ledigingen) tweede restafval-container) moet elk jaar opnieuw een aanvraag worden ingediend.
Artikel 4 Bijdrage afvalstoffenheffing
- a.
Een bijdrage in de afvalkosten wordt toegekend indien de belastingschuldige:
- een medische verklaring overlegt van hemzelf en/of een belanghebbende(n), die huisvesting heeft/hebben in het perceel waarvoor de belastingschuldige is aangeslagen, of
- een factuur van de apotheek, van de ziektekostenverzekeraar, dan wel een pakbon van een bestelling van materiaal overlegt waaruit blijkt dat de hulpmiddelen worden afgenomen die leiden tot extra afval.
- b.
Er wordt per huishouden voor maximaal één persoon een aanvraag toegekend.
- c.
De hoogte van de basis en de extra bijdrage is in de ‘Tarieventabel gemeente Epe voor belastingen, heffingen en rechten’ opgenomen.
d. Daarnaast zal een extra bijdrage worden toegekend gebaseerd op de volledige vaste en de variabele kosten (ledigingen) van een eventuele tweede restafval-container. Daarbij dient de belastingschuldige elk jaar de aanslag afvalstoffenheffing van het voorgaande jaar met het overzicht van het aantal ledigingen als bijlage bij de aanvraag toe te voegen.
Artikel 5 Uitzondering
a. De basis bijdrage wordt niet toegekend, indien de belastingschuldige reeds een kwijtschelding ontvangt voor een deel van de afvalstoffenheffing.
b. De extra bijdrage (vaste en variabele deel tweede restafval-container) mag wel worden aangevraagd indien de belastingschuldige reeds kwijtschelding ontvangt.
Artikel 6 Uitbetaling
- a.
De uitbetaling van de basis bijdrage vindt uitsluitend en jaarlijks plaats in november van het jaar waarover de aanslag afvalstoffenheffing verschuldigd is.
b. De uitbetaling van de extra bijdrage vindt elk jaar plaats binnen zes weken na ontvangst van het overzicht van de aanslag afvalstoffenheffing van Tribuut van de belastingschuldige.
c. De bijdrage wordt aan de belastingschuldige uitbetaald.
d. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de te ontvangen financiële bijdrage medisch afval voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar te ontvangen bijdrage als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
e. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, door verhuizing of overlijden, dan bestaat aanspraak op de financiële bijdrage medisch afval voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting bedoeld in hoofdstuk 1.1 van de tarieventabel.
f. Lid d en e zijn niet van toepassing indien de belastingschuldige binnen de gemeente verhuist en aldaar een ander perceel in gebruik neemt.
Artikel 7 Verplichting belanghebbende
Belanghebbende is verplicht om alle wijzigingen die tot een heroverweging dan wel een beëindiging van het besluit om de bijdrage toe te kennen kunnen leiden, terstond aan de behandelaar door te geven.
Artikel 8 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2023.
Artikel 9 Intrekken bestaande verordening
De verordening ‘Bijdrageregeling medisch afval gemeente Epe 2015’ vervalt op de dag van de inwerkingtreding van de verordening ‘Financiële bijdrage medisch afval gemeente Epe 2023’
Artikel 10 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als “Financiële bijdrage medisch afval Epe 2023”.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 26 januari 2023.
Ondertekening
de voorzitter, dhr. dr. T.C.M. Horn, burgemeester
de griffier, mw. mr. J. Kattenberg
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl