Beleidsregel Bibob Ommen 2022

Geldend van 06-02-2023 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-12-2022

Intitulé

Beleidsregel Bibob Ommen 2022

De Burgemeester en het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Ommen, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

overwegende dat de gemeente Ommen graag zaken wil doen met integere partijen. De Wet Bibob (Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur) is hierbij een instrument om te beoordelen of partijen waar de gemeente vergunningen en subsidies aan verleent (of heeft verleend), dan wel overheidsopdrachten aan gunt of vastgoedtransacties mee aangaat, integer zijn;

het doel van de Wet Bibob is het voorkomen dat de gemeente strafbare activiteiten faciliteert en/ of dat onrechtmatig verkregen voordelen worden gebruikt. Dit gebeurt door een Bibob-toets uit te voeren. Kern van de Bibob-toets is het onderzoek naar betrokkene en relevante Bibob-relaties van de betrokkene;

de Wet Bibob geeft de gemeente Ommen hierbij eigen beleidsruimte bij de besluitvorming omtrent het toepassen van hun uit deze wet voortvloeiende bevoegdheden;

gelet op het bepaalde in de Wet Bibob en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht. Alsook de relevante bepalingen in de Alcoholwet, de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de Algemene Plaatselijke Verordening Ommen 2021 (m.b.t. gemeentelijke vergunningen), de Algemene Subsidieverordening Gemeente Ommen 2021, de Aanbestedingswet 2012 en het Burgerlijk Wetboek;

besluiten vast te stellen de "Beleidsregel Bibob Ommen 2022".

Paragraaf 1 Algemeen

Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen

  • 1.

    De definities in artikel 1.1 van de Wet Bibob zijn van overeenkomstige toepassing op deze beleidsregel, tenzij daarover in lid 2 anders is bepaald.

  • 2.

    In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

    • 1.

      Beschikking: alle besluiten waarop de Wet Bibob van toepassing is (beschikkingen, weigeringen, intrekkingen, voorschriften en beperkingen);

    • 2.

      Bestuursorgaan. de burgemeester van de gemeente Ommen, onderscheidenlijk het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ommen;

    • 3.

      Bibob-toets: het door de gemeente Ommen ingestelde onderzoek naar:

      • a.

        de integriteit van de betrokkene (zie onder i) en/of van het zakelijk samenwerkingsverband waarmee de betrokkene een samenwerking aangaat;

      • b.

        de transparantie van de bedrijfs-/organisatiestructuur en de wijze van financiering;

      • c.

        al dan niet geadviseerd door het Landelijk Bureau Bibob. De bibob-toets start met het uitreiken van een Bibob-vragenformulier aan de betrokkene.

  • d.

    Eigen onderzoek: zelfstandig (voor)onderzoek door de gemeente, als bedoeld in artikel 7a van de Wet Bibob;

  • e.

    Bibob-vragenformu/ier:een formulier gebaseerd op de regeling als bedoeld in artikel 7a lid 5 van de Wet Bibob;

  • f.

    rechtspersoon met een overheidstaak. de gemeente Ommen;

  • g.

    R/EC: het Regionaal informatie- en Expertise Centrum Oost Nederland Dit centrum richt zich op de geïntegreerde aanpak en bestrijding van ondermijnende criminaliteit;

  • h.

    Bureau Bibob: het Bureau bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet Bibob; OM: Openbaar Ministerie.

  • i.

    betrokkene: de betrokkene als bedoeld in artikel 1 lid 1 van de Wet Bibob;

  • j.

    overheidsopdracht: een opdracht als beschreven in artikel 1 van de Wet Bibob en waarop deze kan worden toegepast; wet: de Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob).

Waar in deze beleidsregel "gemeente Ommen" wordt genoemd, wordt waar mogelijk zowel de publiekrechtelijke rechtspersoon als haar bestuursorganen met een overheidstaak bedoeld.

Artikel 1.2 Uitvoering Bibob-toets in afwijking van de beleidslijn

Deze beleidsregel laat onverlet dat op basis van artikel 4:84 Awb gemotiveerd afgeweken kan worden van de hiernavolgende bepalingen indien de omstandigheden van het geval daartoe aanleiding geven, al dan niet in afwijking van de hiernavolgende bepalingen tot uitvoering van een (pre)Bibob-toets kan worden besloten.

Paragraaf 2 Publiekrechtelijke beschikkingen

Artikel 2.1 Toepassingsbereik bij nieuwe beschikkingen

De toepassing van de Wet Bibob zal door de gemeente Ommen op de hieronder aangeduide beschikkingen op de volgende wijze plaatsvinden:

beschikkingen op de volgende wijze plaatsvinden:

Lid 1 Uitvoering van het eigen onderzoek vindt plaats bij elke aanvraag voor een vergunning als bedoeld in:

  • a.

    artikel 3 lid 1 Alcoholwet (Alcoholvergunning);

  • b.

    artikel 3 lid 2 Alcoholwet (Alcoholvergunning paracommerciële rechtspersonen, als bedoeld in artikel 4 Alcoholwet) waarbij de exploitatie van de horeca-activiteiten niet in eigen beheer plaatsvinden;

  • c.

    artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening Ommen 2021 (Exploitatievergunning openbare inrichting);

  • d.

    artikel 2:81 van de Algemene Plaatselijke Verordening Ommen 2021 (F/exibe/e brancheringsvergunning);

  • e.

    artikel 3:4 van de Algemene Plaatselijke Verordening Ommen 2021 (seksinrichting, escortbedrijf),

    f. artikel 30b van de Wet op de kansspelen en artikel 2:40 van de Algemene Plaatselijke Verordening Ommen 2021 (kansspelautomaten);

g. artikel 2:24 en 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening Ommen 2021 (evenementenvergunning vechtsport).

Lid 2 Uitvoering van het eigen onderzoek kan bij onderstaande aanvragen voor een vergunning plaatsvinden als zij vallen onder één van de in Bijlage 1 genoemde risicocategorieën en/of risicogebieden:

  • a.

    de aanvraag als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder a van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (omgevingsvergunning bouwactiviteiô;

  • b.

    de aanvraag als bedoeld in artikel 2.1 eerste lid, aanhef en onder e van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht voor zover dat onderdeel betrekking heeft op een inrichting als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid van die wet, (omgevingsvergunning inrichtingen Wet Milieubeheer);

  • c.

    de aanvraag als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder i van de Wet Algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover dat onderdeel betrekking heeft op een activiteit waarvoor bij algemene maatregel van bestuur op grond van artikel 2.17 van die wet is bepaald, dat de vergunning in het geval en onder de voorwaarden bedoeld in artikel 3 van de Wet Bibob kan worden geweigerd (omgevingsvergunningbeperkte mi/ieutoets);

  • d.

    de aanvraag als bedoeld in art. 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening Ommen 2021 ( e venementen - vergunning);

De toepassing van het eigen onderzoek zal daarbij beperkt blijven tot aanvragen voor een vergunning voor evenementen die door of namens commerciële partijen worden georganiseerd dan wel op een bedrijfsmatige wijze georganiseerd worden;

Lid 3 Uitvoering van het eigen onderzoek kan bij alle aanvragen om een vergunning plaatsvinden wanneer uit ambtelijke informatie en/of informatie afkomstig van een van de partners uit het samenwerkingsverband RIEC en/of wanneer er vanuit het Bureau Bibob informatie als bedoeld in artikel 11 van de Wet Bibob dan wel vanuit het OM informatie als bedoeld in artikel 26 van deze wet wordt verstrekt, duidelijke aanwijzingen zijn die het vermoeden rechtvaardigen, dat ten aanzien van de betrokkene(n) en/ of derden als bedoeld in artikel 3 lid 4 van deze wet, mogelijk sprake is van een ernstige dan wel mindere mate van gevaar als bedoeld in artikel 3 van deze wet.

Lid 4 Als bij navraag (artikel lla van de Wet Bibob) bij het Bureau Bibob blijkt dat tegen de aanvrager van een vergunning, in de afgelopen vijf jaar advies is uitgebracht of een adviesaanvraag in behandeling is genomen bij het Bureau Bibob, dan mag deze informatie hergebruikt worden voor het eigen onderzoek.

Lid 5 Uitvoering van het eigen onderzoek blijft in beginsel achterwege (behalve als daartoe aanleiding bestaat) in het geval een aanvraag afkomstig is van overheidsinstanties, semioverheidsinstanties of woning(bouw)corporaties (die op grond van de Woningwet zijn aangewezen als toegelaten instellingen voor de volkshuisvesting).

Artikel 2.2 Toepassingsbereik bij verleende vergunningen

Lid 1 De gemeente Ommen kan een eigen onderzoek starten bij verleende vergunningen indien:

  • a.

    de verstrekte vergunning betrekking heeft op een activiteit en/of gelegen is in een concreet bepaald gebied, dat op basis van een daartoe genomen besluit van de gemeente Ommen na de verstrekking van de vergunning, in Bijlage 1 is aangewezen als een risicocategorie en/of valt binnen een in Bijlage 1 genoemd risicogebied; Onder voornoemd besluit na de verstrekking van de vergunning wordt mede verstaan het besluit waarbij deze beleidsregel met bijbehorende bijlage is vastgesteld;

  • b.

    vanuit eigen informatie dan wel vanuit informatie van een of meerdere partners binnen het samenwerkingsverband RIEC, er aanwijzingen zijn dat er mogelijk sprake is van een ernstige mate van gevaar als bedoeld in artikel 3 van de Wet Bibob;

  • c.

    informatie als bedoeld in artikel 11 en/ of artikel 26 van de Wet Bibob vanuit het Bureau Bibob en/ of OM is verkregen, die duidt op een mogelijk ernstige mate van gevaar als bedoeld in artikel 3 van deze wet; of

  • d.

    bekend wordt, dat tegen betrokkene in een andere gemeente op grond van de Wet Bibob een ernstige mate van gevaar is geconstateerd en aan betrokkene alhier een soortgelijke vergunning is verstrekt.

Artikel 2.2a Weigering volledig invullen Bibob-vragenformulieren bij de aanvraag om een vergunning

Bij een weigering om de Bibob-vragenformulieren volledig ingevuld te retourneren, zullen bij aanvragen om een vergunning de daartoe gestelde regels van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) toegepast worden. De gemeente Ommen biedt de vergunningaanvrager ten minste 2 weken om de Bibob-vragenformulieren ingevuld te retourneren. Bij volharding zal de aanvraag buiten behandeling worden gesteld op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 2.2b Weigering volledig invullen Bibob-vragenformulieren bij verleende vergunningen

Bij verleende vergunningen zal een weigering op grond van artikel 4 lid 1 van de Wet Bibob worden beschouwd als een ernstige mate van gevaar als bedoeld in artikel 3 van de Wet Bibob. Met een weigering wordt gelijkgesteld: het niet (tijdig) voldoen aan een verzoek om de Bibobvragenformulieren volledig ingevuld te retourneren. De gemeente Ommen biedt de vergunninghouder ten minste 2 weken om de Bibob-vragenformulieren ingevuld te retourneren. Indien niet tijdig wordt voldaan aan het verzoek het Bibob-vragenformulier volledig ingevuld te retourneren, wordt aan betrokkene overeenkomstig een redelijke termijn gesteld om alsnog aan diens verplichtingen te voldoen.

De verleende vergunning kan als gevolg daarvan worden ingetrokken.

Artikel 2.3 Toepassingsbereik bij subsidies

Lid 1 De gemeente Ommen kan een eigen onderzoek starten met betrekking tot een aanvraag om een subsidie dan wel een reeds verleende subsidie zoals bedoeld in de Algemene Subsidieverordening Gemeente Ommen 2021, indien:

  • a.

    de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd, valt onder één of meer van de in de Bijlage 1 genoemde risicocategorieën en/of risicogebieden dan wet;

  • b.

    er sprake is van ambtelijke informatie en/of informatie afkomstig van een van de partners uit het samenwerkingsverband RIEC en/of wanneer er vanuit het Bureau Bibob informatie als bedoeld in artikel 11 van de Wet Bibob dan wel vanuit het OM informatie als bedoeld in artikel 26 van deze wet wordt verstrekt, duidelijke aanwijzingen zijn die het vermoeden rechtvaardigen, dat ten aanzien van de betrokkene(n) en/of derden als bedoeld in artikel 3 lid 4 van deze wet, mogelijk sprake is van een ernstige dan wel mindere mate van gevaar als bedoeld in artikel 3 van deze wet.

    Paragraaf 3: Privaatrechtelijke transacties

Artikel 3.1 Toepassingsbereik bij vastgoedtransacties

De gemeente Ommen kan de Wet Bibob in beginsel toepassen bij vastgoedtransacties waarbij de gemeente Ommen partij is. Bij de start van onderhandelingen daartoe, zal de gemeente Ommen de wederpartij ervan in kennis stellen dat een eigen onderzoek deel kan uitmaken van de procedure.

In de overeenkomst wordt een integriteitsclausule opgenomen, op basis waarvan kan worden overgegaan tot ontbinding, opzegging, vernietiging of opschorting van de overeenkomst.

Indien overeenkomstig het bepaalde in deze beleidsregel een Bibob-toets wordt gedaan, wordt in de overeenkomst als ontbindende voorwaarde opgenomen dat de overeenkomst door de gemeente Ommen kan worden ontbonden als de uitkomst van de Bibob-toets daartoe aanleiding geeft. De ontbindende voorwaarde kan achterwege blijven als de uitkomst van het Bibobonderzoek bij de gemeente Ommen bekend is voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst.

Lid 1 Het eigen onderzoek wordt in beginsel beperkt tot de gevallen waarbij:

  • a.

    de vastgoedtransactie één of meerdere van onderstaande kenmerken heeft:

    • 1.

      hoge mate van financiële complexiteit;

    • 2.

      behorend tot een als zodanig door de gemeente Ommen benoemde risicocategorie en/of risicogebied zoals benoemd in Bijlage 1;

    • 3.

      hoge mate van complexiteit met betrekking tot de bedrijfsstructuur;

    • 4.

      exceptioneel financieel risico voor de gemeente Ommen;

    • 5.

      wanneer tevens sprake is van een aanvraag om een vergunning genoemd in artikel 2.1, eerste en tweede lid, van deze beleidsregel.

  • b.

    op grond van eigen ambtelijke informatie en/of informatie verkregen van het Bureau Bibob (artikel 11 en/ of lla van de Wet Bibob) en/of informatie verkregen vanuit het OM conform artikel 26 van deze wet (OM-tip) en/of informatie verkregen van een of meerdere partners binnen het samenwerkingsverband RIEC, vragen ontstaan of bestaan over de integriteit van de betrokkene en/of zijn potentiële, huidige, of voormalige Bibob-relaties als bedoeld in artikel 3, vierde lid van de Wet Bibob en/of over de organisatiestructuur en/of wijze van financiering.

Artikel 3.2 Toepassingsbereik bij overheidsopdrachten

De gemeente Ommen kan de Wet Bibob in beginsel toepassen bij overheidsopdrachten zoals bedoeld in de Aanbestedingswet. Aangezien dit instrument een ingrijpend karakter heeft zal een besluit daartoe weloverwogen en met inachtneming van de beginselen van behoorlijk bestuur en de beginselen van het aanbestedingsrecht moeten worden gedaan.

In aanbestedingsdocumenten zal daarom worden opgenomen dat inschrijvende partijen er rekening mee moeten houden dat de gemeente Ommen, alvorens tot gunning over te gaan, een eigen onderzoek kan starten, dan wel advies kan inwinnen als bedoeld in artikel 9 lid 2 van de Wet Bibob.

Bijlage 1 Risicocategorieën

Risicocategorieën waarbij door de gemeente Ommen in beginsel de Wet Bibob zal worden toegepast:

Afvalbewerkings- en -verwerkingsbedrijven; afval recycling bedrijven; agrarische ondernemingen; autodemontagebedrijven; autohandel (verkoop en verhuur); cafetaria; coffeeshops; energieproducenten (w.o. vergisters, zonneparken, windmolens etc.); evenementen met meer dan 100 deelnemers, waarvoor een evenementenvergunning nodig is; fitnessbedrijven/sportbedrijven; garageboxen; hotels; horecabedrijven; inrichtingen voor het reinigen van drukhouders, insluitsystemen, ketels, vaten, mobiele tanks, tankauto's, tank- of bulkcontainers; jachthavens; kamerverhuurbedrijven (alsmede omgevingsvergunningen voor kamerverhuur- en/ of logiespanden waarbij sprake is van vijf of meer kamers); kappers; kavelverkoop; motorclubs; nagelstudio's; omzettingsvergunningen kamerverhuur; overheidsopdrachten; pensions; prostitutie- en seksbedrijven, escortbedrijven, seksbioscopen, erotische massagesalons; • privéscholen; e recreatieparken; religieuze instellingen; reïntegratiebedrijven en/ of activiteiten; schoonheidssalon; sekswinkels; shisha-lounges; o sloopbedrijven; smartshops/ Headshops; speelautomatenhallen/ Gamecenters; sporthallen, -scholen en -complexen; tattooshops; transformatie kantoorpanden; verhuur gemeentelijk vastgoed; verkoop (voormalige) overheidsgebouwen; o vuurwerkbranche; wellnesscentra/ zonnestudio's; zorgbureaus/zorgaanbieders (inclusief zorgboerderijen).

Bovenstaande opsomming van risicocategorieën is niet-limitatief, maar geeft een indicatie van mogelijke risicocategorieën. Deze opsomming kan aangepast worden, indien ontwikkelingen hiertoe aanleiding geven.

Toelichting op de uitvoering van het eigen onderzoek door de gemeente Ommen,

Ten aanzien van het eigen onderzoek wordt opgemerkt dat de hierna genoemde stappen bedoeld zijn om het eigen onderzoek door de gemeente voor de betrokkene(n) en eventuele relevante Bibob-relaties inzichtelijk te maken. De gemeente behoudt zich het recht om het eigen onderzoek op een andere wijze uit te voeren, binnen de hiervoor gestelde wettelijke kaders en bevoegdheden.

Uiteindelijk zijn de bepalingen vanuit de Algemene wet bestuursrecht, de Wet Bibob, de Aanbestedingswet en het Burgerlijk Wetboek (ten aanzien van de privaatrechtelijke overeenkomsten) van toepassing bij het uitvoeren van het eigen onderzoek.

Ten aanzien van de privaatrechtelijke overeenkomsten zijn de bepalingen opgenomen in het (algemene) Inkoopbeleid van de gemeente, (algemene) verkoopvoorwaarden van de gemeente en bepalingen in (voorgenomen) overeenkomsten leidend.

Eigen onderzoek

Stap 2 Aanvullend op eigen onderzoek kan een advies bij het Bureau Bibob worden gevraagd indien:

  • a.

    vragen ontstaan of bestaan over de integriteit van de betrokkene en/of zijn potentiële, huidige of voormalige Bibob-relaties als bedoeld in artikel 3, vierde lid van de Wet Bibob;

  • b.

    na het eigen onderzoek vragen blijven bestaan over de bedrijfsstructuur van aan de uitvoering van de beschikking te verbinden onderneming(en);

  • c.

    na het eigen onderzoek vragen blijven bestaan over de financiering van de aan de betreffende beschikking te verbinden activiteiten;

  • d.

    het Bureau Bibob de gemeente Ommen adviseert om ten aanzien van een betrokkene advies aan te vragen, zoals bedoeld in artikel 11 van de Wet Bibob;

  • e.

    de officier van justitie de gemeente Ommen adviseert om ten aanzien van een betrokkene advies aan te vragen, zoals bedoeld in artikel 26 van de Wet Bibob.

Een toetsing aan de Wet Bibob met behulp van een advies van het Bureau Bibob geldt in beginsel als het uiterste middel om de integriteit van een betrokkene en diens relaties te controleren. Bij deze zware inbreuk op de privacy zal de gemeente Ommen de eisen van subsidiariteit en proportionaliteit in acht nemen. Deze eisen brengen mee dat de gemeente Ommen eerst gebruik zal maken van de eigen instrumenten of de weigerings- en intrekkingsgronden van de onderliggende regelgeving.

De adviesaanvraag bij het Bureau Bibob is geen beschikking in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Hiertegen staat derhalve geen bezwaar of beroep open. Wel is het de aanvrager van een vergunning te allen tijde toegestaan de aanvraag in te trekken.

2. Informatieplicht

  • 1.

    De gemeente Ommen informeert betrokkene schriftelijk over een adviesaanvraag aan het Bureau Bibob. Betrokkene wordt daarbij gewezen op de opschorting van de beslistermijn als bedoeld in artikel 31 van de Wet Bibob. Een afschrift van deze brief wordt gevoegd bij het adviesverzoek aan het Bureau Bibob.

  • 2.

    In geval een van het Bureau Bibob ontvangen advies ten grondslag wordt gelegd aan een motivering om een gevraagde vergunning te weigeren dan wel een eerder verleende vergunning in te trekken, of wanneer op basis van dit advies voorschriften worden verbonden aan de beschikking, wordt aan betrokkene een afschrift van het advies ter hand gesteld. Betrokkene wordt daarbij door de gemeente Ommen schriftelijk gewezen op zijn geheimhoudingsplicht als bedoeld in artikel 28 van de Wet Bibob.

  • 3.

    Lid 2 is eveneens van toepassing op de in artikel 28 en 33 van de Wet Bibob bedoelde derde, met dien verstande dat alleen die onderdelen uit het advies worden verstrekt voor zover het op hem betrekking heeft.

3. Adviestermijn

  • 1.

    Indien de gemeente Ommen een advies aanvraagt bij het Bureau Bibob, wordt op grond van artikel 31 van de Wet Bibob, de wettelijke termijn waarbinnen de beschikking dient te worden gegeven, opgeschort voor de duur van de periode die begint met de dag waarop het advies door het Bureau Bibob in behandeling wordt genomen en eindigt met de dag waarop het advies is ontvangen, met dien verstande dat deze opschorting niet langer duurt dan de termijn, zoals genoemd in artikel 15, eerste lid van deze wet.

  • 2.

    Indien het Bureau Bibob het advies niet binnen de in lid 1 gestelde termijn kan geven, heeft het de mogelijkheid om op grond van artikel 15, derde lid van de Wet Bibob, de termijn te verlengen. Deze verlenging bedraagt niet meer dan de termijn, genoemd in artikel 15, derde lid van de wet.

  • 3.

    De gemeente Ommen informeert betrokkene onverwijld over een verlenging als bedoeld in het vorige lid.

  • 4.

    De verlenging van de adviestermijn van het Bureau Bibob, alsmede eventuele tijdelijke opschorting van de adviestermijn van het Bureau Bibob in gevallen als bedoeld in artikel 15, tweede lid van de Wet Bibob, leiden tot een verdere opschorting van de wettelijke beslistermijn op de aanvraag.

4. Besluitvorming naar aanleiding van een Bibob-onderzoek:

4.1 Gevolgen van een Bibob-onderzoek bij beschikkingen

  • 1.

    De gemeente Ommen gaat in beginsel over tot een negatieve beschikking op de aanvraag voor de vergunning, indien uit het eigen onderzoek en een eventueel daarop afgegeven advies van het Bureau Bibob blijkt, dat er sprake is van een ernstige mate van gevaar als bedoeld in artikel 3 van de Wet Bibob.

  • 2.

    Voorzover blijkt dat geen sprake is van ernstig gevaar als bedoeld in het eerste lid, kan de gemeente Ommen bij mindere mate van gevaar aan de beschikking voorschriften verbinden. Deze voorschriften zijn gericht op het wegnemen of beperken van dergelijk gevaar.

  • 3.

    De gemeente Ommen heeft eenzelfde bevoegdheid indien sprake is van een ernstig gevaar waarbij de ernst van de strafbare feiten weigering of intrekking van de beschikking niet rechtvaardigt. De gemeente Ommen kan een op grond van deze bepaling gegeven voorschrift wijzigen. Indien niet wordt voldaan aan een op grond van deze bepaling gegeven voorschrift, kan de gemeente Ommen de beschikking intrekken.

  • 4.

    De gemeente Ommen kan een advies van het Bureau Bibob gedurende vijf jaren gebruiken in verband met een andere beslissing.

4.2 Gevolgen van een Bibob-onderzoek bij vastgoedtransacties

1. De gemeente zal in beginsel overgaan tot het afbreken van de onderhandelingen, indien uit het eigen onderzoek en/of een eventueel daarop afgegeven advies van het Bureau Bibob blijkt dat ten minste één van de onderstaande situaties zich voordoet:

  • a.

    er is sprake van ten minste een mindere mate van gevaar dat de vastgoedtransactie mede gebruikt zal worden om uit gepleegde strafbare feiten verkregen of te verkrijgen geld, waardeerbare voordelen te benutten;

  • b.

    er is sprake van ten minste een mindere mate van gevaar dat in of met de onroerende zaak waar de vastgoedtransactie betrekking op heeft, mede strafbare feiten zullen worden gepleegd;

  • c.

    er is sprake van feiten en omstandigheden die erop wijzen of redelijkerwijs doen vermoeden dat betrokkene in relatie staat tot ernstige strafbare feiten die naar het oordeel van de gemeente een integriteitsrisico vormen (ongeacht de mate van gevaar); d. er is sprake van feiten en omstandigheden die er op wijzen of redelijkerwijs doen vermoeden dat ter verkrijging van de vastgoedtransactie een strafbaar feit is gepleegd.

4.3 Gevolgen van een Bibob-onderzoek bij overheidsopdrachten

1. In geval van een inschrijving op een overheidsopdracht, kan de informatie uit het Bibobonderzoek dienen als onderbouwing van een of meerdere uitsluitingsgronden als genoemd in de Aanbestedingswet 2012.

Lid 1 In geval van een overheidsopdracht kan de gemeente een eigen onderzoek starten, indien op grond van:

  • a.

    de activiteiten behorend tot een als zodanig door de gemeente Ommen benoemde risicocategorie en/of risicogebied zoals benoemd in Bijlage 1;

  • b.

    op grond van eigen ambtelijke informatie en/of informatie verkregen van het Bureau Bibob (artikel 11 en/of lla van de Wet Bibob) en/of informatie verkregen vanuit het OM conform artikel 26 van deze wet (OM-tip) en/of informatie verkregen van een of meerdere partners binnen het samenwerkingsverband RIEC, vragen ontstaan of bestaan over de integriteit van de betrokkene en/of zijn potentiële, huidige of voormalige Bibob-relaties als bedoeld in artikel 3, vierde lid van de Wet Bibob en/of over de organisatiestructuur en/of wijze van financiering.

Paragraaf 4: Slotbepalingen

Artikel 4.1 Intrekken oude beleidsregel

1. Alle voorgaande beleidsregels van de gemeente Ommen voor de toepassing van de 'Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur' worden ingetrokken.

Artikel 4.2 Invoeringsdatum

  • 1.

    Deze beleidsregel is vastgesteld door de burgemeester respectievelijk het college van burgemeester en wethouders op 29 november 2022 en treedt in werking op 1 december 2022.

  • 2.

    Deze beleidsregel kan worden aangehaald als "Beleidsregel Bibob Ommen 2022".

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders op 29 november 2022.

Ondertekening

Bekendmaking en inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

Namens deze, het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ommen J.W.H. Blaauw, gemeentesecretaris - mr. drs. J.M. Vroomen, burgemeester