Standplaatsenbeleid Land van Cuijk

Geldend van 07-02-2023 t/m heden

Intitulé

Standplaatsenbeleid Land van Cuijk

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Land van Cuijk;

Overwegende: dat het wenselijk is om geharmoniseerd Standplaatsenbeleid voor de gemeente Land van Cuijk 2023 vast te stellen.

Besluit:

  • 1.

    Vast te stellen het geharmoniseerde Standplaatsenbeleid gemeente Land van Cuijk 2023;

  • 2.

    Vast te stellen de volgende overgangsbepalingen op de dag van inwerkingtreding van het Standplaatsenbeleid gemeente Land van Cuijk 2023;

    • -

      Binnengekomen en in behandeling zijnde aanvragen na inwerkingtreding van dit beleid worden behandeld en getoetst conform het Standplaatsenbeleid gemeente Land van Cuijk 2023;

    • -

      Verleende standplaatsvergunningen voor onbepaalde tijd zijn bij inwerkingtreding van dit beleid nog maximaal 3 jaar geldig. Voor het verlopen van deze termijn, moeten de betreffende standplaatshouders een nieuwe vergunning aanvragen die wordt verleend conform het Standplaatsenbeleid gemeente Land van Cuijk 2023;

    • -

      Verleende standplaatsvergunningen voor bepaalde tijd blijven bij inwerkingtreding van dit beleid gelden tot het verlopen van de einddatum.

  • 3.

    Vervallen te verklaren op de dag van inwerkingtreding van het Standplaatsenbeleid gemeente Land van Cuijk 2023:

    • -

      Standplaats,- en ventvergunningenbeleid gemeente Boxmeer 2000, 1e wijziging mei 2003;

    • -

      Beleidsregels standplaats en ventvergunningen 2000 gemeente Grave;

    • -

      Standplaatsenbeleid gemeente Cuijk;

    • -

      Aanpassing van het standplaatsenbeleid 2021 gemeente Cuijk;

    • -

      Beleidsnota standplaatsen en ventvergunningen 1997 gemeente Mill en Sint Hubert;

    • -

      Standplaatsenbeleid gemeente Sint Anthonis, vastgesteld op versie 27 juni 2016.

1. Inleiding

1.1 Aanleiding

Goederen te koop aanbieden vanaf een vaste standplaats in de openbare ruimte komt in de meeste gemeenten in Nederland voor. Of het nou gaat om het wekelijks aanbieden van vis en groenten of het tijdelijk aanbieden van kerstbomen in het kerstseizoen. Standplaatsen komen voor in allerlei verschillende samenstellingen. Standplaatsen zorgen vaak voor een levendige sfeer in de gemeente, dragen bij aan het voorzieningenniveau en de aantrekkelijkheid van de openbare ruimte, zeker in de kleine kernen. Daarnaast zorgen ze soms ook voor extra werkgelegenheid.

De middelgrote steden in de regio Noordoost Brabant hebben alle te maken met de gevolgen van vergrijzing en ontgroening, digitaal winkelen, onderlinge concurrentie en centra die slechts deels voldoen aan hedendaagse eisen en gewenste beleving van consumenten. Winkels in kleine kernen verdwijnen en middelgrote centra zoals het centrum van Cuijk en Boxmeer, staan onder druk. Het aantal winkels loopt terug en de rol van deze centra wordt deels overgenomen door grotere winkelcentra in de regio die nog bovenregionale aantrekkingskracht hebben.”

Om ervoor te zorgen dat centra aantrekkelijk blijven om te wonen, werken, recreëren en te voorzien in de behoefte van haar inwoners, werkt de gemeente Land van Cuijk hard aan een transformatie-agenda. De centra van Cuijk en Boxmeer transformeren van boodschappencentrum naar een gemaks- en verblijfscentrum.”

Een ‘gemakscentrum’ voorziet in alles wat een inwoner van onze gemeente en omgeving met enige regelmaat nodig heeft. Anderzijds ontwikkelt zo’n centrum zich meer en meer naar een verblijfscentrum. Zowel lokale bezoekers als toeristen willen in die centra hun tijd op een leuke manier kunnen besteden door te winkelen, gebruik te maken van de horeca, culturele voorzieningen en deelnemen aan evenementen. De centra moeten sfeervol en dynamisch zijn anders komen toeristen niet (meer terug) en zullen lokale bezoekers meer en meer gebruik maken van de bovenregionale centra zoals bijvoorbeeld Nijmegen. Om ervoor te zorgen dat er compacte ‘gemakscentra’ overblijven en de leegstand afneemt, wordt het aantal detailhandel- en horecameters in de gebieden buiten het centrum en de aanloopstraten naar het centrum toe teruggedrongen. Een rondje, zoals in de centra Cuijk en Boxmeer, voorziet daardoor in alle dagdagelijkse behoefte (‘gemakscentra’) en dat kunnen we in meerdere centra bewerkstelligen.

Daarnaast zet de gemeente Land van Cuijk in op toerisme en recreatie en het uitbreiden van het cultuuraanbod om de functie van verblijfscentra te versterken. Evenementen (zowel grootschalige, als kleinschalige evenementen) en horeca, dragen eraan bij dat toeristen en bezoekers langer in het centrum kunnen verblijven en de levendigheid van de centra worden vergroot.

Dit geharmoniseerde standplaatsenbeleid biedt de kaders waarbinnen er binnen de gemeente ruimte gegeven wordt voor het exploiteren van standplaatsen. Hierdoor willen wij de ondernemers zo goed als mogelijk van dienst zijn en zorgen dat een standplaats niet leidt tot overlast en/of ontsiering van het straatbeeld.

1.2 Doelstelling en visie

Sinds 1 januari 2022 zijn de voormalige gemeenten; Boxmeer, Cuijk, Grave, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis opgegaan in de nieuwe gemeente Land van Cuijk. Deze fusering vraagt om een harmonisering van de verschillende standplaatsenbeleidsstukken tot één geharmoniseerd standplaatsenbeleid. Uiteraard moet het passen binnen het eerste kader van het coalitieakkoord, ‘Samen bouwen aan een duurzaam en vitaal Land van Cuijk’. Hierin zijn drie opgaven benoemd; bouwen en wonen is een prioriteit, evenals, inzet op duurzaamheid in balans met fysieke en sociale leefomgeving en bestaanszekerheid voor onze inwoners.

De basis voor het geharmoniseerde standplaatsenbeleid bestaat uit de volgende uitgangspunten:

  • 1.

    Behouden en versterken van het voorzieningenniveau in de kernen

  • 2.

    Gelijke kansen voor iedereen

  • 3.

    Openheid en transparantie

In dit beleid worden deze uitgangspunten praktisch ingevuld en vorm gegeven. Dit beleid heeft als doel om handvatten te bieden voor het toetsingskader in de beoordeling van aanvragen voor standplaatsenvergunningen binnen de nieuwe gemeente Land van Cuijk. Om te kunnen voldoen aan de uitgangspunten, zorgt dit beleid voor transparantie voor de aanvrager met betrekking tot de type standplaatsen, de beschikbare locaties en de eisen waaraan de aanvrager moet voldoen om op de betreffende locatie te kunnen staan.

2. Kader en duiding standplaatsen

2.1 Begripsbepaling

Het begrip standplaats is geformuleerd in artikel 5:17 van de APV. Onder een standplaats wordt verstaan: “het vanaf een vaste plaats op een openbare en in de openlucht gelegen plaats te koop aanbieden, verkopen of afleveren van goederen dan wel diensten, gebruikmakend van fysieke middelen, zoals een kraam, een wagen of een tafel.”

Een vaste plaats op een jaarmarkt of markt, als bedoeld in artikel 160 Gemeentewet, valt niet onder deze definitie, net als een standplaats (feitelijk een opstal op een evenemententerrein) op een evenement (artikel 5:17 lid 2 APV). Daarnaast valt ook het ‘venten’ ofwel de uitoefening van kleinhandel, waarbij de goederen aan willekeurige voorbijgangers worden aangeboden, dan wel het huis aan huis aanbieden van goederen, niet binnen de reikwijdte van dit kader.

2.2 Verschillende typen standplaatsen

Binnen de gemeente Land van Cuijk zijn er drie soorten standplaatsen. Standplaatsen kunnen een regulier (vaste standplaatsen), tijdelijk (periodieke of seizoensgebonden standplaatsen) of een incidenteel karakter hebben. Het verschil heeft te maken met het type product en/of dienst en het tijdstip waarop een product en/of dienst wordt aangeboden. In de volgende paragrafen volgt een overzicht van de verschillende typen standplaatsen.

2.2.1 Reguliere standplaats

Voor het innemen van een reguliere standplaats zijn er vaste locaties die staan vermeld in hoofdstuk 3.2. Een vergunning voor een reguliere standplaats is geldig voor maximaal 3 jaar, kan op iedere dag van het jaar ingaan en eindigt altijd per 31 december van dat betreffende jaar.

2.2.2 Tijdelijke standplaats

Een tijdelijke standplaats geldt voor maximaal 7 dagen per week per ondernemer per locatie. Deze vergunning is maximaal 4 maanden geldig. Een periodieke standplaats is bedoeld voor producten die gebonden zijn aan een bepaalde periode, zoals de verkoop van ijs, oliebollen of kerstbomen. Voor het innemen van een tijdelijke standplaats zijn er vaste locaties die staan vermeld in hoofdstuk 3.2. Uitsluitend op deze vaste locaties kan een tijdelijke standplaats worden ingenomen. De vergunning voor een tijdelijke standplaats kan op iedere dag van het jaar ingaan en geldt voor een genoemd aantal dagen met een maximale duur van 4 maanden.

2.2.3 Incidentele standplaats

Een incidentele standplaats is bedoeld om incidenteel een standplaats in te nemen. Denk aan een incidentele verkoop, reclamekraam of jaarlijkse verkoopacties door verenigingen. Deze vergunning is geldend voor maximaal 2 maanden per jaar. Voor het innemen van een incidentele standplaats geldt dat deze ook op een plek kan worden ingenomen die niet is benoemd in dit standplaatsenbeleid. De vergunning voor een incidentele standplaats kan op iedere dag van het jaar ingaan.

3. Van aanvraag tot vergunning

3.1 Vergunningsplicht

Op grond van artikel 5:18 lid 1 APV is het verboden zonder vergunning van het college van burgemeester en wethouders een standplaats in te nemen. Het is de rechthebbende op een perceel verboden toe te staan dat daarop zonder vergunning van het college van burgemeester en wethouders een standplaats wordt of is ingenomen (artikel 5:19 APV).

3.2 Aanvraag

Een aanvraag voor een standplaatsvergunning wordt tenminste 8 weken voordat de standplaats ingenomen wordt, ingediend bij de gemeente.

Bij de aanvraag dient in ieder geval ingediend te worden:

  • Een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de standplaatshouder;

  • Een recent uittreksel van de Kamer van Koophandel (niet ouder dan 6 maanden);

  • Een geldige WA-bedrijfsverzekering voor de markthandel;

  • Schaaltekening (1:100)/Foto inclusief afmetingen van marktkraam/mobiele verkoopwagen/object (inclusief uitgeklapte luifel);

  • Voor zover het een standplaats betreft op particuliere grond, een kopie van de brief, waarin de eigenaar toestemming geeft voor het gebruik van zijn grond.

3.3 Beslistermijn

In artikel 1:2 APV is ten aanzien van de beslistermijn op een aanvraag opgenomen dat wordt beslist op de aanvraag binnen acht weken na de datum van ontvangst van de vergunningsaanvraag. Het college kan de termijn voor ten hoogste acht weken verdagen.

3.4 Toetsingskader

3.4.1. Weigeringsgronden

In artikel 1:8 en 5:18 APV zijn weigeringsgronden opgenomen welke kunnen of zullen leiden tot het weigeren op een aanvraag voor een standplaatsvergunning.

De aanvraag voor een standplaatsvergunning wordt op grond van artikel 5:18 van de APV geweigerd wegens strijdigheid met een geldend bestemmingplan, beheersverordening, exploitatieplan of voorbereidingsbesluit.

De aanvraag voor een standplaatsvergunning kan worden geweigerd:

  • In het belang van de openbare orde (artikel 1:8 APV);

  • In het belang van de openbare veiligheid (artikel 1:8 APV);

  • In het belang van de volksgezondheid (artikel 1:8 APV);

  • In het belang van de bescherming van het milieu (artikel 1:8 APV);

  • De standplaats hetzij op zichzelf, hetzij in verband met de omgeving niet voldoet aan de redelijke eisen van welstand (artikel 5:18, lid 3 onder a en b APV);

  • Een kwantitatieve of territoriale beperking als gevolg van bijzondere omstandigheden in de gemeente of in een deel van de gemeente noodzakelijk is in verband met een dwingende reden van algemeen belang (artikel 5:18, lid 3 onder a en b APV).

Op basis van artikel 1:8 lid 2 APV kan de vergunning of ontheffing ook worden geweigerd als de aanvraag minder dan vijf weken voor de beoogde datum van het innemen van de standplaats is ingediend en daardoor een behoorlijke behandeling van de aanvraag niet mogelijk is.

3.4.2. Locaties standplaatsen

Voor het innemen van een standplaats zijn er locaties aangewezen per kern in de gemeente Land van Cuijk. Per locatie wordt ook aangegeven wat de maximale standplaatsen per locatie zijn.

Nr.

Plaats

Adres (locatie)

Maximale standplaatsen per locatie

1a

Beers

Burgemeester van de Braakplein

Max. 1 per dag of dagdeel

1b

Beers

Strand bij Beers

Max. 1 per dag of dagdeel

2

Beugen

Burgemeester Verdijkplein

Max. 4 per dag of dagdeel, afhankelijk van de beschikbare ruimte en de grootte van de standplaats.

3

Boxmeer

Gebied Weijerplein

Max. 4 per dag of dagdeel, afhankelijk van de beschikbare ruimte en de grootte van de standplaats.

4a

Cuijk

Centrum Parkeerterrein Marktplein

Max. 1 per dag of dagdeel

4b

Cuijk

Centrum, Waaistraat

Max. 1 per dag of dagdeel

4c

Cuijk

Wolfskuil, Padbroek (geen stroomvoorziening)

Max. 1 per dag of dagdeel

4d

Cuijk

Heeswijk, Plein wegedoorn

Max. 2 per dag of dagdeel

4e

Cuijk

Valuwe, Parkeerterrein Valuweplein

Max. 1 per dag of dagdeel

4f

Cuijk

Louis Jansenplein

Max. 1 tijdelijke standplaats t.b.v. de verkoop van oliebollen in afstemming met de gemeente en de markt.

5

Escharen

Burgemeester De Bourbonplein

Max. 1 per dag of dagdeel

6

Gassel

Julianaplein

Max. 1 per dag of dagdeel. Op zaterdag max. 3 per dag of dagdeel.

7a

Grave-Estersveld

Parkeerterrein Essinklaan

Max. 1 per dag of dagdeel

7b

Grave-Stad

Parkeerterrein Lunette

Max. 1 per dag of dagdeel

7c

Grave-West

Parkeerterrein mgr. Borretweg

Max. 1 per dag of dagdeel

8

Groeningen

Plein hoek Groeningsestraat/Maasstraat

Max. 4 per dag of dagdeel, afhankelijk van de beschikbare ruimte en de grootte van de standplaats.

9

Haps

Marijkeplein

Max. 2 per dag of dagdeel

10

Holthees

Parkeerterrein aan de Gildestraat

Max. 4 per dag of dagdeel, afhankelijk van de beschikbare ruimte en de grootte van de standplaats.

11

Katwijk

Maatwerk

Afhankelijk van de geschiktheid van de aangevraagde locatie en de beschikbare ruimte. Max. 1 per dag of dagdeel.

12

Landhorst

Maatwerk

Afhankelijk van de geschiktheid van de aangevraagde locatie en de beschikbare ruimte. Max. 1 per dag of dagdeel.

13

Langeboom

Plein hoek Dorpsstraat/ Dennendijk/ Vierhoekseweg

Max. 1 per dag of dagdeel

14

Ledeacker

Maatwerk

Afhankelijk van de geschiktheid van de aangevraagde locatie en de beschikbare ruimte. Max. 1 per dag of dagdeel.

15

Linden

Maatwerk

Afhankelijk van de geschiktheid van de aangevraagde locatie en de beschikbare ruimte. Max. 1 per dag of dagdeel.

16

Maashees

Plein Mgr. Geursstraat

Max. 4 per dag of dagdeel, afhankelijk van de beschikbare ruimte en de grootte van de standplaats.

17

Mill

Markt

Max. 2 per dag of dagdeel (max. 6 vaste standplaatsen per week)

18

Oeffelt

Plein nabij de Schoolstraat (achterzijde voormalig gemeentehuis)

Max. 4 per dag of dagdeel, afhankelijk van de beschikbare ruimte en de grootte van de standplaats.

19

Oploo

Maatwerk

Afhankelijk van de geschiktheid van de aangevraagde locatie en de beschikbare ruimte. Max. 1 per dag of dagdeel.

20

Overloon

14 Oktoberplein

Max. 4 per dag of dagdeel, afhankelijk van de beschikbare ruimte en de grootte van de standplaats.

21

Rijkevoort

Mr. Van de Bergplein

Max. 4 per dag of dagdeel, afhankelijk van de beschikbare ruimte en de grootte van de standplaats.

22

Sambeek

Past. De Vochtplein

Max. 4 per dag of dagdeel, afhankelijk van de beschikbare ruimte en de grootte van de standplaats.

23

Sint Agatha

Maatwerk

Afhankelijk van de geschiktheid van de aangevraagde locatie en de beschikbare ruimte. Max. 1 per dag of dagdeel.

24

Sint Anthonis

Maatwerk

Afhankelijk van de geschiktheid van de aangevraagde locatie en de beschikbare ruimte. Max. 1 per dag of dagdeel.

25

Sint Hubert

Plein aan de Wethouder Lemmenstraat

Max. 1 per dag of dagdeel

26

Stevensbeek

Maatwerk

Afhankelijk van de geschiktheid van de aangevraagde locatie en de beschikbare ruimte. Max. 1 per dag of dagdeel.

27

Velp

Kerkplein Tolschestraat

Max. 1 per dag of dagdeel

28

Vianen

Maatwerk

Afhankelijk van de geschiktheid van de aangevraagde locatie en de beschikbare ruimte. Max. 1 per dag of dagdeel.

29

Vierlingsbeek

Vrijthof

Max. 4 per dag of dagdeel, afhankelijk van de beschikbare ruimte en de grootte van de standplaats.

30

Vortum-Mullem

Plein aan de St. Cornelisstraat

Max. 4 per dag of dagdeel, afhankelijk van de beschikbare ruimte en de grootte van de standplaats.

31

Wanroij

Maatwerk

Afhankelijk van de geschiktheid van de aangevraagde locatie en de beschikbare ruimte. Max. 1 per dag of dagdeel.

32

Westerbeek

Maatwerk

Afhankelijk van de geschiktheid van de aangevraagde locatie en de beschikbare ruimte. Max. 1 per dag of dagdeel.

33

Wilbertoord

Plein aan de wethouder Lindersstraat

Max. 1 per dag of dagdeel

Nadere toelichting op standplaatsen in het centrum van Cuijk

In het centrum conflicteren verschillende functies steeds vaker met elkaar. Het centrum wordt compacter, maar moet tevens meer ruimte bieden aan toerisme, recreatie en evenementen.

Op het Louis Jansenplein komen verschillende functies met elkaar in de knel. Het plein wordt zodanig aangepast dat het aantrekkelijker wordt om te verblijven. Zo komt op het plein een fontein en meer beplanting. Daarnaast wordt het plein intensief gebruikt voor (kleinschalige) evenementen. Vaste standplaatsen passen niet goed (meer) in deze functies van het Louis Jansenplein. Bij het herontwerp van het Louis Jansenplein is rekening gehouden met de verschillende evenementen die afgelopen jaren op het plein hebben plaatsgevonden, vaste standplaatsen staan dit in de weg.

Ook op de Zwaanstraat is er sprake van verschillende conflicterende functies. De hoofdfunctie van het plein is parkeren voor de aanliggende supermarkt en het winkelend publiek. De druk op het plein van auto’s en parkeerstromen neemt toe. Standplaatsen vergroten de druk en maken de situatie verkeersonveiliger.

Nadere voorwaarden op standplaatsen in Grave, Escharen, Velp en Gassel

Het totale aantal te verlenen standplaatsvergunningen per standplaatslocatie per dag(deel) mag niet groter zijn dan vijf per week. Van deze vijf standplaatsvergunningen mogen maximaal twee vergunningen verleend worden voor de verkoop van seizoensgebonden producten en mogen maximaal drie vergunningen verleend worden aan verenigingen, stichtingen en instellingen. Het aantal voor commerciële doeleinden te verlenen standplaatsvergunningen mag niet hoger zijn dan twee.

3.4.3. Verzorgingsniveau / brancheverdeling

Voorkomen dient te worden dat een permanente voorziening vervalt ten gunste van een voorziening die slechts één of enkele malen per week gedurende enkele uren geboden wordt, waardoor dus het verzorgingsniveau ter plaatse zou worden aangetast. Om die reden zijn er regels opgesteld ten aanzien van het verzorgingsniveau.

Daar waar een kernwinkelgebied is aangewezen mag in het kernwinkelgebied niet een standplaats worden ingenomen als er reeds een bestaande gevestigde speciaalzaak (winkel) aanwezig is. In de overige kernen kan een standplaats niet worden ingenomen indien het assortiment hetzelfde assortiment bevat als van een bestaande gevestigde speciaalzaak (winkel) of indien het assortiment hetzelfde assortiment bevat als van een gelijktijdig vigerende standplaats in de betreffende kern.

3.4.4. Tijden innemen standplaats

Voor alle soorten standplaatsen geldt dat deze op tijdstippen mogen worden ingenomen conform de tijden van de Winkeltijdenwet. Deze tijden zijn:

  • Werkdagen tussen 06:00 uur en 22:00 uur;

  • Zondagen tussen 06:00 uur en 22:00 uur, mits het gaat om het te koop aanbieden of verkopen van voor directe consumptie geschikte eetwaren en alcoholvrije dranken.

In afwijking hiervan, mag geen standplaats worden ingenomen:

  • op een door het college, dan wel de burgemeester, aan te wijzen en tijdig vooraf bekend te maken dagen;

  • tijdens kermissen, evenementen of andere bijzondere omstandigheden (en de opbouw en afbouw daarvan);

  • op donderdagen in Boxmeer tijdens de weekmarkt;

  • op woensdagen in Mill tijdens de weekmarkt tot 12.00 uur;

  • op vrijdagen in Grave-stad tijdens de weekmarkt tot 13.30 uur, met uitzonderingen van standplaatsen door verenigingen, stichtingen of instellingen die zich richten op activiteiten van recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard wanneer het te verhandelen artikel niet reeds op de weekmarkt wordt aangeboden.

In de gevallen dat geen standplaats mag worden ingenomen door de aanwijzing van college, dan wel de burgemeester, of tijdens kermissen, evenementen of andere bijzondere omstandigheden (en de opbouw en afbouw daarvan), kan tijdelijk een andere locatie worden aangewezen dan waarvoor vergunning is verleend.

In het belang van de openbare orde, in het belang van het voorkomen of beperken van overlast en/of in het belang van de verkeersveiligheid, kunnen afwijkende tijden voor het innemen van een standplaats worden vastgesteld.

3.5 De vergunning en voorschriften

Indien de aanvraag aan het toetsingskader kan voldoen, kan een standplaatsvergunning onder voorwaarden worden verleend.

De vergunning is persoonsgebonden en niet overdraagbaar. Dit is om handel in vergunningen te voorkomen. Overschrijven van een vergunning op naam van een familielid of persoon die werkzaam is in het bedrijf, is dus niet mogelijk.

3.5.1. Duur standplaatsvergunning

De vergunninghouder van een vergunning als bedoeld in het eerste lid van artikel 5:18 APV, kan voor het nieuwe kalenderjaar een vergunning aanvragen. De vergunning wordt verleend voor maximaal 3 jaar. Standplaatsvergunningen zijn namelijk aan te merken als schaarse vergunningen. De Europese Dienstenrichtlijn en jurisprudentie geven aan dat schaarse vergunningen een beperkte geldigheidsduur moeten hebben. Dit betekent dat standplaatsvergunningen voor onbepaalde tijd niet meer zijn toegestaan.

3.5.2. Vergunningsvoorschriften

Op grond van artikel 1:4 van de APV kunnen er voorschriften aan de vergunning worden verbonden. De vergunninghouder is verplicht de daaraan verbonden voorschriften en beperkingen na te komen. Onderstaand de voorschriften die kunnen worden opgenomen in de standplaatsvergunning. Indien noodzakelijk kunnen er aan de vergunning andere nadere voorschriften worden verbonden.

Algemeen

  • 1.

    De vergunning is persoonsgebonden en niet aan derden overdraagbaar;

  • 2.

    De vergunning wordt verleend voor het innemen van een standplaats voor de volgende activiteiten: <activiteiten>;

  • 3.

    De standplaats mag uitsluitend op de volgende dag(en) en tijdstip(pen) worden ingenomen: <dagen>, <tijdstip(pen)>;

  • 4.

    De vergunning is geldend tot <einddatum>. Voor het continueren van uw activiteiten op dezelfde locatie bent u zelf verantwoordelijk voor het tijdig indienen van een nieuwe vergunningsaanvraag;

  • 5.

    De standplaats dient te worden ingenomen overeenkomstig de bij deze vergunning gevoegde situatietekening(en);

  • 6.

    U moet zelf zorgdragen voor het autovrij maken en houden van uw standplaats;

  • 7.

    De standplaats mag alleen worden ingenomen met een verkoopwagen, kraam o.i.d. welke mobiel is (elke dag verrijdbaar);

  • 8.

    U mag geen uitbouwsels aan de verkoopwagen worden gebouwd, of anderszins schotten, schermen o.i.d. worden aangebracht;

  • 9.

    Vergunninghouder dient tijdens het innemen van een standplaats in het bezit te zijn van een geldend bewijs van inschrijving in het handelsregister van de Kamer van Koophandel.

  • 10.

    Deze vergunning of een afschrift hiervan moet bij het innemen van de standplaats en tijdens de openingstijden desgevraagd worden getoond aan de door ons aangewezen toezichthouders;

  • 11.

    Eventuele aanwijzingen en/of bevelen gegeven door de politie en/of andere door ons aangewezen toezichthouders dienen stipt en onmiddellijk te worden opgevolgd.

Veiligheid en zichtbaarheid

  • 12.

    U dient obstakels, in welke vorm dan ook, duidelijk te markeren en zodanig te plaatsen dat daardoor geen hinder, schade of overlast wordt veroorzaakt voor derden, noch dat de plaatsing daarvan op enigerlei wijze kan leiden tot gevaarlijke situaties;

  • 13.

    U dient ter voorkoming van het ontstaan van gevaarlijke situaties, eventuele stroomkabels, leidingen en dergelijke zodanig neer te leggen en af te dekken dat gebruikers en bezoekers van de standplaats hiervan geen hinder ondervinden;

  • 14.

    U treft maatregelen die redelijkerwijs van u verwacht kunnen worden ter waarborging van de veiligheid van het publiek en de medewerkers die zich in of bij de standplaats bevinden;

  • 15.

    U bent verplicht erop toe te zien dat de standplaatsen vanaf zonsondergang voorzien zijn van een deugdelijke verlichting, waarmee uitgestalde goederen helder verlicht zijn.

Uitzonderingen innemen standplaatsen

  • 16.

    Géén standplaats mag worden ingenomen:

    • a.

      op de door ons college, dan wel de burgemeester, aan te wijzen en tijdig vooraf bekend te maken dagen;

    • b.

      tijdens kermissen, evenementen of andere bijzondere omstandigheden (en de opbouw en afbouw daarvan);

    • c.

      indien de betreffende dag een zon- en/of feestdag is, waarop de verboden als bedoeld in de Winkeltijdenwet van toepassing zijn, met uitzondering van de voor directe consumptie geschikte eetwaren en alcoholvrije dranken;

    • d.

      op donderdagen in Boxmeer tijdens de weekmarkt;

    • e.

      op woensdagen in Mill tijdens de weekmarkt;

    • f.

      op vrijdagen in Grave-stad tijdens de weekmarkt, met uitzonderingen van standplaatsen door verenigingen, stichtingen of instellingen die zich richten op activiteiten van recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard wanneer het te verhandelen artikel niet reeds op de weekmarkt wordt aangeboden;

  • 17.

    In het geval genoemd onder 16 onder a en b kan tijdelijk een andere locatie door ons college, dan wel de burgemeester, worden aangewezen dan waarvoor vergunning is verleend.

Eet- en drinkwaren

  • 18.

    De bereiding en verkoop van onverpakte eet- en drinkwaren mag uitsluitend vanuit overdekte stands geschieden;

  • 19.

    Onverpakte voedingsmiddelen moeten door een vitrine worden beschermd;

  • 20.

    De werk- en/of verkooptafels moeten voorzien zijn van een hard, effen en glad voor water ondoordringbaar materiaal.

Afval en opruimen

  • 21.

    U zorgt ervoor dat de omgeving van de standplaats steeds in een nette en opgeruimde staat wordt gehouden;

  • 22.

    U zorgt voor een deugdelijke en afsluitbare bak, korf, emmer of mand, waarin afval kan worden gedeponeerd indien verpakkingsmaterialen worden gebruikt of anderszins afval wordt geproduceerd op de standplaats;

  • 23.

    Iedere keer na het beëindigen van de verkoopactiviteiten zorgt u ervoor dat de omgeving van de standplaats, tot 50 meter rond de standplaats, van eventueel van de standplaats afkomstige afvalstoffen wordt gezuiverd;

  • 24.

    U zorgt voor de verwijdering van (dierlijke) afvalstoffen naar een erkende stortplaats;

  • 25.

    Het is ten strengste verboden om afvalstoffen zoals vet, olie en andere vloeistoffen op het gemeentelijk rioleringsstelsel te lozen;

  • 26.

    Het opruimen en verwijderen van afval(stoffen) is voor uw rekening en risico. Voldoet u niet aan bovengenoemde voorschriften, dan zullen wij in dat geval de noodzakelijke reinigingskosten aan u doorberekenen.

Schade

  • 27.

    U treft alle redelijkerwijs mogelijke maatregelen teneinde te voorkomen dat de gemeente dan wel derden schade lijden ten gevolge van het gebruiken van de vergunning;

  • 28.

    U bent verplicht de schade, die door het gebruikmaken van de vergunning aan eigendommen van de gemeente of van derden toebrengt te vergoeden. De gemeente kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade die voortvloeit uit het gebruiken van de vergunning.

3.6 Leges en huur

Voor het in behandeling nemen van een vergunningsaanvraag moeten leges worden betaald.

De tarieven van de leges zijn opgenomen in de legesverordening. Deze verordening wordt jaarlijks opnieuw geïndexeerd en vastgesteld door de gemeenteraad.

Wanneer voor het innemen van een standplaats gebruik wordt gemaakt van gemeentegrond, kan hiervoor een huurovereenkomst worden opgemaakt en huur in rekening worden gebracht voor het gebruiken van de grond. De stroomkosten kunnen apart in rekening worden gebracht en eventueel kan borg in rekening worden gebracht voor de sleutel van de meterkast.

4. Wijzingen, beëindigen en intrekken van de vergunning

4.1 Wijzigen van een vergunning

Indien er een aanvraag ingediend wordt voor het wijzigen van een standplaatsvergunning wordt deze beschouwd als een nieuwe aanvraag. Dit omdat een standplaatsvergunning een schaarse vergunning is en deze niet verlengd kan worden.

4.2 (Voortijdig) Beëindigen van de vergunning

Wanneer de standplaatshouder het gebruik van de vergunning voortijdig wil beëindigen dient hiervoor schriftelijk een verzoek te worden ingediend bij het college van B&W.

4.3 Intrekken van de vergunning

Indien er door een vergunninghouder langer dan 3 maanden geen gebruik wordt gemaakt van de vergunning kan deze worden ingetrokken op grond van artikel 1:6 APV. Al betaalde leges worden niet terugbetaald en huur kan alsnog in rekening worden gebracht

5. Toezicht en handhaving

Voor een goede naleving van dit standplaatsenbeleid en de voorschriften in de vergunning is toezicht en handhaving op de regels van groot belang. Toezicht en handhaving geschiedt door de toezichthouders en de buitengewoon opsporingsambtenaren van de gemeente Land van Cuijk. Op verzoek van hen moet een vergunning worden getoond. Het is namelijk verboden om zonder een geldige standplaatsvergunning overeenkomstig artikel 5:18 APV te exploiteren. Bij het niet hebben van een geldende vergunning, kan de standplaatshouder worden opdragen zijn activiteiten per direct te staken. Indien er wordt geconstateerd dat de vergunninghouder zich niet houdt aan de wet- en regelgeving, de vergunningsvoorwaarden en/of de vergunningsvoorschriften dan kan handhavend worden opgetreden. Toezicht en handhaving wordt uitgevoerd volgens het Beleidsplan Vergunningen, Toezicht en Handhaving en wordt jaarlijks ingezet conform het Uitvoeringsprogramma Vergunningen, Toezicht en Handhaving.

6. Overgangsbepalingen

Binnengekomen en in behandeling zijnde aanvragen na inwerkingtreding van dit beleid worden behandeld en getoetst conform het Standplaatsenbeleid gemeente Land van Cuijk 2023.

De op het moment van bekendmaking van dit beleid:

  • verleende standplaatsvergunningen voor onbepaalde tijd zijn bij inwerkingtreding van dit beleid nog maximaal 3 jaar geldig. Voor het verlopen van deze termijn, moeten de betreffende standplaatshouders een nieuwe vergunning aanvragen die wordt verleend conform dit beleid.

  • verleende standplaatsvergunningen voor bepaalde tijd blijven bij inwerkingtreding van dit beleid gelden.

7. Vervallen oud beleid

Op de dag van inwerkingtreding van dit beleid vervallen de volgende beleidsstukken van de voormalige gemeenten Boxmeer, Cuijk, Grave, Mill en St. Hubert en Sint Anthonis:

  • Standplaats,- en ventvergunningenbeleid gemeente Boxmeer 2000, 1e wijziging mei 2003;

  • Beleidsregels standplaats en ventvergunningen 2000 gemeente Grave;

  • Standplaatsenbeleid gemeente Cuijk;

  • Aanpassing van het standplaatsenbeleid 2021 gemeente Cuijk;

  • Beleidsnota standplaatsen en ventvergunningen 1997 gemeente Mill en Sint Hubert;

  • Standplaatsenbeleid gemeente Sint Anthonis, vastgesteld op versie 27 juni 2016.

8. Citeertitel

Dit beleid wordt aangehaald als Standplaatsenbeleid gemeente Land van Cuijk 2023.

9. Inwerkingtreding

Dit beleid treedt in werking op de dag na bekendmaking.

10. Besluitvorming

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Land van Cuijk van 24 januari 2023.

de secretaris,

Johan Postma

waarnemend burgemeester,

Wim Hillenaar