Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR691684
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR691684/1
MANDAATBESLUIT SERVICEGEMEENTE DORDRECHT
Geldend van 01-01-2022 t/m heden
Intitulé
MANDAATBESLUIT SERVICEGEMEENTE DORDRECHTHet COLLEGE van BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente Hardinxveld-Giessendam en de BURGEMEESTER van de gemeente Hardinxveld-Giessendam, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;
gelet op de Gemeentewet, de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Algemene wet bestuursrecht en de en op artikel 4 van de Regeling onderlinge samenwerking Drechtstedengemeenten;
overwegende,
dat met ingang van 1 januari 2022 de taken en werkzaamheden op de middelenfuncties, statistisch onderzoek, ingenieurstaken en gemeentebelastingen1 aan en binnen de gemeente wordt verzorgd door en vanuit de gemeente Dordrecht als servicegemeente;
dat, om die taken en werkzaamheden goed, rechtmatig en efficiënt te laten verlopen, de in dit besluit neergelegde bevoegdheden zijn gemandateerd en volmacht en machtiging is verleend aan het college van Dordrecht, met de mogelijkheid om daarvan ondermandaat te verlenen;
b e s l u i t e n :
vast te stellen het navolgende
Besluit mandaat, volmacht en machtiging Servicegemeente Dordrecht
Artikel 1.
Definities
In dit besluit wordt verstaan onder:
- a.
het college: het college van burgemeester en wethouders van Hardinxveld-Giessendam;
- b.
de burgemeester: de burgemeester van Hardinxveld-Giessendam als bestuursorgaan en als vertegenwoordiger van de gemeente in en buiten rechte, zoals bedoeld in artikel 171 Gemeentewet;
- c.
de gemeente: de gemeente als publiekrechtelijk lichaam alsmede de gemeente als privaatrechtelijke rechtspersoon;
- d.
de raad: de gemeenteraad van Hardinxveld-Giessendam;
- e.
burgemeester en wethouders: burgemeester en wethouders van Dordrecht;
- f.
mandaat: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester besluiten te nemen.
- g.
Ondertekeningsmandaat: de bevoegdheid om door het college of de burgemeester genomen besluiten namens hem te ondertekenen en bekend te maken.
- h.
volmacht: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.
- i.
machtiging: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.
Artikel 2.
Mandaat
- 1.
Aan burgemeester en wethouders wordt mandaat verleend ten aanzien van de in de bijlagen genoemde bevoegdheden.
- 2.
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd om van de bevoegdheden die bij dit besluit aan hen zijn toegekend, ondermandaat te verlenen.
- 3.
Plaatsvervangend leidinggevenden oefenen de bevoegdheden uit van de leidinggevende die zij bij diens afwezigheid vervangen.
- 4.
Het Algemeen mandaatbesluit Dordrecht is de uitwerking van het ondermandaat als bedoeld in het tweede lid, tenzij voor een specifieke bevoegdheid een op zichzelf staand ondermandaatbesluit is vastgesteld.
Artikel 3.
Algemene uitzonderingen van mandaat
- 1.
Aan het college en de burgemeester blijft voorbehouden de bevoegdheid tot het nemen van beslissingen die zijn neergelegd in een document, gericht tot:
- a.
de Raad;
- b.
de Koning en andere leden van het Koninklijk Huis;
- c.
de raad van ministers van het Koninkrijk, de ministerraad of een daaruit gevormde onderraad of commissie, ministers en staatssecretarissen;
- d.
de voorzitter van de Eerste of Tweede Kamer der Staten-Generaal of van een uit die Kamer gevormde commissie;
- e.
de vice-president van de Raad van State;
- f.
de president van de Algemene Rekenkamer;
- g.
enig bestuursorgaan van een provincie voor zover geen sprake is van een aanvraag voor een subsidie, vergunning, ontheffing of vrijstelling ten behoeve van de gemeente;
- h.
enig bestuursorgaan van een waterschap of een hoogheemraadschap;
- i.
de Nationale Ombudsman, voor zover het klachten tegen medewerkers van de gemeente zelf betreft.
- a.
- 2.
Onverminderd het gestelde in het eerste lid is het mandaat niet van toepassing:
- a.
indien het een aangelegenheid betreft waarover door de raad in een eerder stadium vragen aan het college of de burgemeester zijn gesteld;
- b.
indien de verantwoordelijke portefeuillehouder namens het college beslist dat de aangelegenheid door het college moet worden afgedaan en indien de burgemeester beslist dat de aangelegenheid door hem moet worden afgedaan. De portefeuillehouder wordt tijdig geïnformeerd over gevoelige kwesties;
- c.
indien de aangelegenheid tot kritische berichtgeving in de media heeft geleid dan wel in verband met de aard van de aangelegenheid redelijkerwijs moet worden aangenomen dat dit zal gebeuren;
- d.
indien de aangelegenheid ingrijpende gevolgen kan hebben voor een groot aantal burgers, bedrijven, verenigingen of belangengroepen van (Hardinxveld-Giessendam mandaat gevende gemeente);
- a.
Artikel 4.
Voorwaarden
Het college respectievelijk de burgemeester kan voorwaarden stellen met betrekking tot de verlening van het (onder)mandaat.
Artikel 5.
Ondertekening
- 1.
Dit besluit heeft betrekking op de volgende besluiten en documenten:
- a.
Publiekrechtelijke besluiten en documenten waarin deze worden vastgelegd;
- b.
Privaatrechtelijke rechtshandelingen en andere handelingen en documenten waarin deze worden vastgelegd;
- c.
Officiële standpunten van of namens het gemeentebestuur en documenten waarin deze worden vastgelegd.
- a.
- 2.
Documenten, bedoeld in het eerste lid, worden opgemaakt op briefpapier en in de huisstijl van de gemeente en worden als volgt ondertekend:
“Het college van <naam gemeente>”,
namens deze,
<functienaam ondertekenaar>,
-
<naam ondertekenaar>”
- 3.
Documenten, anders dan in het eerste lid bedoeld, zoals stukken ter voorbereiding van vergaderingen e.d., kunnen desgewenst door medewerkers worden ondertekend.
- 4.
Ingeval van ondertekeningsmandaat, worden de documenten opgemaakt op briefpapier en in de huisstijl van de gemeente en als volgt ondertekend:
“Overeenkomstig het door <naam bestuurorgaan, naam deelnemer en datum besluit> genomen besluit”,
<functienaam ondertekenaar>
<naam ondertekenaar>
Artikel 6.
Volmacht en machtiging
Voor de toepassing van deze regeling en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijkgesteld de verlening van:
- a.
Volmacht;
- b.
Machtiging.
Artikel 7.
Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2022.
Artikel 8.
Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als "Mandaatbesluit Servicegemeente Dordrecht".
Aldus vastgesteld in de vergadering van 21 december 2021.
Burgemeester en Wethouders van Hardinxveld-Giessendam,
de secretaris, de burgemeester, De Burgemeester
Ondertekening
Bijlage 1 Bevoegdheden van algemene aard
________________________________________
Bevoegdheid |
Voorwaarden |
Aangaan en opzeggen van contracten, voor zover het aangelegenheden betreft waartoe de gemeente expliciet budget beschikbaar heeft gesteld, of waartoe de gemeente opdracht heeft gegeven. Dit mandaat geldt niet ter uitbreiding of beperking van de specifieke mandaten als genoemd in bijlage 2 tot en met 9. |
Bijlage 2 Bevoegdheden op het gebied van juridische zaken
________________________________________
Bevoegdheid |
Voorwaarden |
Het voeren van de correspondentie en het verrichten van alle (rechts)handelingen in het kader van bezwaarprocedures, met uitzondering van het nemen van de beslissing op bezwaar. |
|
Het bekendmaken van besluiten op bezwaar |
|
Het in behandeling nemen, behandelen en nemen van besluiten over aansprakelijkstellingen door derden |
Erkenning van aansprakelijkheid na overleg vooraf met de gemeente |
Het aansprakelijk stellen van derden voor door hen veroorzaakte schades aan gemeentelijke eigendommen |
|
Het voeren van de correspondentie en het verrichten van (rechts)handelingen in het kader van de coördinatie van de nazorg van schade bij calamiteiten |
|
Het voeren van schriftelijk en mondeling verweer, het verschaffen van nadere inlichtingen en het vertegenwoordigen van de burgemeester, het college en de gemeenteraad ter rechtszitting in verband met de ingediende bezwaarschriften, zienswijzen en bedenkingen, ingesteld (hoger) beroep en/of verzoeken om voorlopige voorziening en verzetprocedures bij de gemeentelijke commissie bezwaarschriften, de gerechten, het college van Gedeputeerde Staten, de CRvB en de (voorzitter van de) Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. |
|
Het inschakelen van juridische bijstand ten behoeve van rechtsgedingen. |
na overleg met de gemeente |
Het benoemen van de Functionaris Gegevensbescherming |
|
Het melden van datalekken bij de Autoriteit Persoonsgegevens |
na overleg met de gemeente |
Het afdoen van verzoeken om informatie of inzage op grond van de Wet openbaarheid van bestuur c.q. de Wet open overheid en van de Algemene Verordening Gegevensbescherming |
|
Het bekendmaken van besluiten en andere daarvoor in aanmerking komende mededelingen in het elektronisch Gemeenteblad respectievelijk in het elektronisch GR-blad. |
Bijlage 3 Bevoegdheden op het gebied van documentaire informatievoorziening
________________________________________
Bevoegdheid |
Voorwaarden |
Het verzenden van bevestigingen van ontvangst van aanvragen en stukken, gericht aan de gemeente |
|
Het uitvoeren van de bevoegdheden die voortvloeien uit de Archiefwet, voor zover het de taken van het team Documentaire Informatievoorziening betreft |
|
Het verwerken van kadastrale mutaties in de administratie ter uitvoering van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen |
Alleen voor Hendrik Ido Ambacht, Papendrecht en Zwijndrecht |
Het doorgeven van deze mutaties aan de Landelijke Voorziening, een en ander ter uitvoering van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen |
Alleen voor Hendrik Ido Ambacht, Papendrecht en Zwijndrecht |
Het behandelen van herstelverzoeken en doorvoeren van correcties in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen |
Alleen voor Hendrik Ido Ambacht, Papendrecht en Zwijndrecht |
Het voor afschrift tekenen van kopieën van brondocumenten in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen |
Alleen voor Hendrik Ido Ambacht, Papendrecht en Zwijndrecht |
Het op verzoek verstrekken van gewaarmerkte afschriften van opgenomen beperkingenbesluiten, een afschrift of uittreksel van de in de registratie opgenomen gegevens in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen |
Alleen voor Hendrik Ido Ambacht, Papendrecht en Zwijndrecht |
Het op verzoek afgeven van een schriftelijke verklaring dat er blijkens de gemeentelijke beperkingenregistratie op een aangegeven onroerende zaak geen beperking van kracht is in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen. |
Alleen voor Hendrik Ido Ambacht, Papendrecht en Zwijndrecht |
Bijlage 4 Bevoegdheden op personeelsgebied
________________________________________
Bevoegdheid |
Voorwaarden |
Het uitvoeren van het wervings- en selectiebeleid, waaronder het voeren van sollicitatieprocedures en het ondertekenen van de relevante correspondentie zoals ontvangstbevestiging, uitnodiging etc. |
Ondertekeningsmandaat |
Het behandelen en bekendmaken van besluiten, genomen door de gemeente, op grond van de desbetreffende rechtspositieregeling en eigen lokale regelingen, |
Ondertekeningsmandaat en met uitzondering van de bevoegdheden die in de lokale mandaatbesluiten zijn voorbehouden aan gemeentelijke functionarissen |
Het behandelen en bekendmaken van besluiten, genomen door de gemeente, op grond van regelingen betreffende de arbeidsvoorwaarden, waaronder de Attentieregeling, de Bezoldigingsregeling, de Garantieregeling gratificatie ambtsjubileum, de Klokkenluidersregeling en de Werktijdenregeling. |
Ondertekeningsmandaat en met uitzondering van de bevoegdheden die in de lokale mandaatbesluiten zijn voorbehouden aan gemeentelijke functionarissen |
Het behandelen en bekendmaken van besluiten, genomen door de gemeente, in het kader van de functiebeschrijving en functiewaardering |
Ondertekeningsmandaat en met uitzondering van de bevoegdheden die in de lokale mandaatbesluiten zijn voorbehouden aan gemeentelijke functionarissen |
Het verstrekken van informatie aan UWV/ABP/Loyalis/IZA/Arbo Unie en/of overige uitvoeringsinstanties in het kader van sociale zekerheidswetgeving, de bovenwettelijke WW en suppletieregelingen. |
|
Het uitvoeren van (gelegd) loonbeslag |
|
Het afgeven van werkgeversverklaringen |
|
Het uitvoeren van werkzaamheden op het gebied van de salaris- en personeelsadministratie |
Bijlage 5 Bevoegdheden op financieel gebied
________________________________________
Bevoegdheid |
Voorwaarden |
Het verlenen van uitstel van betalingen en het in dat verband treffen van betalingsregelingen. |
|
Het versturen van aanslagen en facturen en het treffen van betalings- en invorderingsmaatregelen van o.a. grafrechten, brandweerrechten, leges, huren, (erf)pachten, marktgelden, verbeurde dwangsommen en vorderingen uit hoofde van privaatrechtelijke verbintenissen. |
|
Het bij de rechtbank aanhangig maken van een vordering kleiner dan € 25.000 |
Bij Hendrik Ido Ambacht, Papendrecht en Zwijndrecht na overleg vooraf |
Het ondertekenen van de verklaring derdenbeslag, wanneer derdenbeslag onder de deelnemer is gelegd |
|
Het doen van aangifte BTW voor het totaal van de gemeente en aangiften van het BTW-compensatiefonds en het indienen van suppleties en bezwaarschriften omzetbelasting en BTW compensatiefonds. |
|
Het doen van verklaring van de vorderingen en zaken die door beslag zijn getroffen. |
|
Het verrichten van betalingen en spoedbetalingen t.b.v. door of namens de gemeente aangegane verplichtingen |
|
Het doen van aangifte van Informatie Voor Derden (IV3), EMU-saldo en van andere aangiftes waartoe een gemeente als werkgever of als rechtspersoon is gehouden |
Bijlage 6 Bevoegdheden op communicatiegebied
________________________________________
Bevoegdheid |
Voorwaarden |
Het plaatsen van gemeentenieuws in het elektronisch gemeenteblad, in de Staatscourant en in het daartoe bestemde huis-aan-huisblad |
Na accordering van redactie door gemeente, tenzij gebruik wordt gemaakt van voorgeschreven formats. |
Het verzorgen van publicaties |
Na accordering van redactie door de gemeente, tenzij gebruik wordt gemaakt van voorgeschreven formats |
Bijlage 7 Bevoegdheden op het gebied van inkoop en aanbesteding
________________________________________
Bevoegdheid |
Voorwaarden |
Het verrichten van rechts- en feitelijke handelingen in het kader van aanbestedingsprocedures voor werken, leveringen en diensten, niet zijnde het gunningsbesluit en het besluit tot het aangaan van een overeenkomst, tenzij daar bij de start van de aanbesteding specifiek en aantoonbaar mandaat voor is gegeven |
Bijlage 8 Bevoegdheden op het gebied van Treasury
________________________________________
Bevoegdheid |
Voorwaarden |
Het voeren van onderhandelingen inzake bancaire dienstverlening met dien verstande dat geen mandaat wordt verleend voor het aangaan van een overeenkomst met een nieuwe bank |
Verantwoording achteraf aan gemeente |
Het aangaan van overeenkomsten |
Na voorafgaande toestemming gemeente. Voor Papendrecht geldt dat de overeenkomst moet worden getekend door de burgemeester |
Het openen en sluiten van bankrekeningen |
Verantwoording achteraf aan gemeente |
Het verrichten van overboekingen ten behoeve van saldoregulatie |
|
Het opnemen of uitzetten van middelen met een looptijd van minder dan 1 jaar |
Verantwoording achteraf aan gemeente |
Het aangaan van rente-instrumenten |
Na voorafgaande toestemming gemeente |
Het opnemen van middelen met een looptijd van 1 jaar of langer alsmede het voeren van onderhandelingen daarover |
Na voorafgaande toestemming gemeente |
Het uitzetten van middelen met een looptijd van 1 jaar of langer bij 's Rijks Schatkist of uit hoofde van treasury met een maximum van € 2 miljoen bij één tegenpartij alsmede het voeren van onderhandelingen daarover |
Na voorafgaande toestemming gemeente |
Het beheer van de portefeuille van opgenomen en uitgezette langlopende middelen |
Bijlage 9 Bevoegdheden op het gebied van facilitaire dienstverlening
________________________________________
Bevoegdheid |
Voorwaarden |
Het plaatsen van opdrachten en bestellingen bij leveranciers ter uitvoering van contracten die door de gemeente zijn aangegaan, voor zover de gemeente daartoe opdracht heeft gegeven |
|
Het nemen van besluiten ten aanzien van het ontzeggen van de toegang tot gebouwen die in eigendom of gebruik zijn bij de gemeente, voor zover de ontzegging geldt voor een langere periode dan 24 uur en met uitzondering van schoolgebouwen |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl