Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR691579
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR691579/1
Regeling vervallen per 31-12-2023
Evenementenkalender 2023
Geldend van 01-01-2023 t/m 30-12-2023
Intitulé
Evenementenkalender 2023Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente ’s-Hertogenbosch,
In zijn vergadering van 6 december 2022
Gezien het voorstel met reg.nr. 14410800
Besluit
- 1.
De locatieprofielen van 2020 opnieuw van toepassing te verklaren.
- 2.
De Evenementenkalender 2023 met uitgebreide toelichting vast te stellen.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente ’s-Hertogenbosch,
In zijn vergadering van 17 januari 2023
Gezien het voorstel met reg.nr. 14549416
Besluit
- 1.
Het college besluit tot het toevoegen van de Evenementen Worstebroodwee en Carnaval in de Korte Putstraat.
- 2.
Het college stelt diverse wijzigingen en toevoegingen van kleinschalige evenementen vast.
Januari 2023
Evenement/inhoud |
Locaties |
Datum |
Organisatie / contactpersoon |
Intocht Driekoningen |
Van Markt naar Sint-Jan |
8 januari |
Stichting Driekoningen |
Februari 2023
Evenement/inhoud |
Locaties |
Datum |
Organisatie / contactpersoon |
Worstebroodwee |
Ridderstraat |
16 februari |
Horeca Ridderstraat |
Carnaval in het Hoftheater |
Parade |
16 t/m 21 februari |
Theater aan de Parade |
Scholenoptocht Rosmalen |
Naar Centrum Rosmalen |
17 februari |
Stichting van het Rosmalens Carnaval |
Carnaval in de Korte Putstraat |
Korte Putstraat |
16 t/m 21 februari |
Stichting Korte Putstraat |
Carnaval Kinderoptocht Empel |
Centrum, Brink, Proosdijstraat, Asmunt |
17 februari |
Stichting Carnaval ’t Slotgat |
Kinderoptocht Nuland |
Door Nuland |
17 februari |
St. Carnavalsorganisatie Nuland |
Aankomst en Intocht Jeugdprins Oeteldonk |
Van Bolwerk Sint Jan naar Markt |
18 februari |
Oeteldonksche Club van 1882 |
Oliebollenfantengeloop |
Binnenstad |
18 februari |
Oeteldonksche Club van 1882 |
Kinderoptocht en intocht Rosmalen |
Naar de Driesprong |
18 februari |
St. Vrienden Rosmalens Carnaval |
Kinderoptocht Vinkel |
Vinkel |
18 februari |
Stichting Kafland |
Optocht Kruisstraat |
Kruisstraat Rosmalen |
18 februari |
Waoterhazendurp |
Intocht Oeteldonk |
Van Station naar Markt |
19 februari |
Oeteldonksche Club van 1882 |
Onthulling Knillis |
Markt |
19 februari |
Oeteldonksche Club van 1882 |
Optocht Rosmalen |
Centrum Rosmalen |
19 februari |
St. Vrienden Rosmalens Carnaval |
Carnaval optocht Empel |
Brink, Proosdijstraat, Asmunt, Burg. De Bekkerstraat |
19 februari |
Stichting Carnaval ’t Slotgat |
Waoterrijkse Carnavalsoptocht |
Door Nuland |
19 februari |
St. Carnavalsorganisatie Nuland |
Optocht Vinkel |
Vinkel |
19 februari |
Stichting Kafland |
Optocht Oeteldonk |
Binnenstad |
20 februari |
Oeteldonksche Club van 1882 |
Kinderoptocht Oeteldonk |
Binnenstad |
21 februari |
Oeteldonksche Club van 1882 |
Begrafenis Knillis |
Markt |
21 februari |
Oeteldonksche Club van 1882 |
Carnaval Lempkusoptocht Empel |
Centrum Empel |
21 februari |
Stichting Carnaval ’t Slotgat |
GeisePieter Verbranding |
Brink, Empel |
21 februari |
Stichting Carnaval ’t Slotgat |
Afsluiting Carnaval Nuland |
Prins Bernhardplein, Nuland |
21 februari |
St. Carnavals Organisatie Nuland |
Afsluiting Carnaval Rosmalen |
De Driesprong |
21 februari |
St. Vrienden Rosmalens Carnaval |
Knillis Verbranding |
Brugstraat Vinkel |
21 februari |
Stichting Kafland |
Maart 2023
Evenement/inhoud |
Locaties |
Datum |
Organisatie / contactpersoon |
Festival Cement |
Tramkade en Verkadefabriek |
17 t/m 25 maart |
Festival Cement |
Masters of Hardcore |
Brabanthallen |
25 maart |
MOH Events BV |
April 2023
Evenement/inhoud |
Locaties |
Datum |
Organisatie / contactpersoon |
Vuur Op De Parade |
Parade |
8 april |
Stichting Vonk en Vlam |
Paasactiviteit SJV |
De Driesprong Rosmalen |
8 april |
SJV Rosmalen |
Wielenloop |
Start/finish OJC, Groote Wielen |
10 april |
Stichting de Wielenloop |
Zomer Concert CV de Krabkes |
Markt |
23 april |
Paternoster B.V. |
Koningsnacht |
Binnenstad |
26 april |
Koningsdag ’s-Hertogenbosch |
SMÈRRIG Koningsdagen |
Pettelaarse Schans |
26 en 27 april |
Eigen Kweek |
Oranjekade Festival & Biergarten Brabant Festival |
Kaaihallen e.o. Tramkade |
26 en 27 april |
Oranje Festival |
Koningsdag |
Binnenstad |
27 april |
Koningsdag ’s-Hertogenbosch |
Koningsdag Rosmalen |
De Driesprong en omgeving |
27 april |
SJV Rosmalen |
Mei 2023
Evenement/inhoud |
Locaties |
Datum |
Organisatie / contactpersoon |
Bevrijdingsfestival Brabant |
Pettelaarse Schans |
5 mei |
Bevrijdingsfestival Brabant |
Bevrijdingsplein Rosmalen |
Gildeplein of Perron-3 Rosmalen |
5 mei |
Bevrijdingsplein Rosmalen |
Out of Step |
De Tramkade |
5 en 6 mei |
Stichting Antishit |
Het Nederlands Speciaalbier Festival |
Parade |
6 en 7 mei |
St. Nederlands Speciaalbier Festival |
De Kleine Bossche Platenbeurs |
Burgemeester Loeffplein |
7 mei |
Robbie’s Records |
Studentenactiviteit SLOK Den Bosch |
Markt |
7 mei |
k.s.v. Gremio Unio |
Lentekriebels |
De Driesprong Rosmalen |
7 mei |
Stichting Centrum Management Rosmalen |
Weteringloop |
Brugstraat 69 Vinkel |
13 mei |
Stichting Weteringpop |
Vestingloop ‘s-Hertogenbosch |
Finish Parade |
13 en 14 mei |
Stichting Vestingloop |
Bidtocht Onze Lieve Vrouw van Den Bosch |
Binnenstad |
14 mei |
Broederschap van Onze Lieve Vrouw van Den Bosch |
Hemelvaart Karrenstraat |
Karrenstraat |
18 mei |
Café Zomers & Zomers |
Losjes Hemelvaart 2023 |
De Tramkade |
18 en 19 mei |
Stichting Rebus 012 |
Gezellige Zaken 2023 |
Uilenburg en Bolwerk Sint Jan |
19 t/m 21 mei |
Stichting Gezellige Zaken |
Wandel 3 daagse Rosmalen |
De Driesprong, Gildeplein Rosmalen |
24 t/m 26 mei |
SJV Rosmalen |
Jazz in Duketown |
Diverse locaties binnenstad |
26 t/m 29 mei |
Stichting Jazz in Duketwon |
Empelse Boel 2023 |
De Brink / Burg. Godschalksxstraat (voor Café de Sport) |
27 mei |
Empelse Boel |
Avondvierdaagse Engelen |
Engelen en omgeving |
30 mei t/m 2 juni |
Avondvierdaagse |
Wandel 3 daagse Empel |
Empel en Emplina |
31 mei t/m 1 juni (ovb) |
Stichting Carnaval ’t Slotgat |
Juni 2023
Evenement/inhoud |
Locaties |
Datum |
Organisatie / contactpersoon |
Wandel 3 daagse Empel |
Empel en Emplina |
31 mei t/m 1 juni (ovb) |
Stichting Carnaval ’t Slotgat |
Avondvierdaagse Engelen |
Engelen en omgeving |
30 mei t/m 2 juni |
Avondvierdaagse |
Wijnfestival Den Bosch |
Parade |
2 t/m 4 juni |
Stichting Wijnfestival Den Bosch |
Paradijs van het Zuiden |
Engelermeer |
3 juni |
FC Brabant BV |
De Stoet van Bosch Beweegt |
Start vanaf plein Flik-Flak/MSE en tevens in (en op route naar) het Burgemeester van Zwietenpark |
3 juni |
Flik-Flak |
Bossche Amateur Schilderdag |
Visstraat, Uilenburg en binnenstad |
4 juni |
St. Bossche Amateur Schilderdag |
Bossche Avondvierdaagse |
Diverse locaties Finish op Parade |
6 t/m 9 juni |
Stichting ’s-Hertogenbossche Avondvierdaagse |
World Cup Skateboarding |
De Tramkade |
9 t/m 11 juni |
World Skate Center – Stichting Loos |
Back to the Cyphers |
Parade |
10 juni |
Stichting Dukebox |
Sacramentsprocessie |
Parade |
11 juni |
De Aloude Broederschap van het Hoog Heilig Sacrament www.sintjandenbosch.nl/de-aloude-broederschap-van-het-hoogheilig-sacrament/ |
Kleine Montmartre |
De Driesprong Rosmalen |
11 juni |
Stichting Centrum Management Rosmalen |
Bossche Finale KNVB Straatvoetbaltoernooi |
Parade |
14 juni |
Sport en recreatie |
Kermis Vinkel |
Parkeerterrein aan Brugstraat |
17 t/m 20 juni |
Gemeente ’s-Hertogenbosch |
Triathlon Rosmalen |
Groote Wielenplas Rosmalen en Groote Wielen |
18 juni |
Stichting Triathlon Rosmalen |
Opera op de Parade |
Parade |
22 t/m 24 juni |
Philharmonie Zuid Nederland |
Midzomernachtwandeltocht 073 |
De Driesprong Hockeyclub Rosmalen |
24 juni |
Midzomernachtwandeltocht073 |
Dorpszeskamp Nuland |
Kloosterstraat Nuland, achter het gilde terrein |
24 juni |
Dorpszeskamp Nuland |
U-Battle Survival Run |
Om en rondom Engelen |
24 en 25 juni |
Stichting U-Battle Survival Run |
Omloop van Empel 2023 |
Start/finish Asmunt in Empel |
25 juni |
Stichting Omloop van Empel |
Juli 2023
Evenement/inhoud |
Locaties |
Datum |
Organisatie / contactpersoon |
Confetti Rave Festival |
Kerkplein Nuland |
1 en 2 juli |
Stichting Confetti Rave |
Beachvolleybal Toernooi Spirit |
Gildeplein Rosmalen |
1 en 2 juli |
Spirit Beachvolleybal |
Engelenrun |
Start/finisch Burggolf Haverleij Door Haverleij en Engelen |
2 juli |
Hardloopclub Engelen |
De Bossche Montmartre |
Anne Frankplein |
7 t/m 9 juli |
De Graven van Leuven |
Foodtruckfestival TREK |
Pettelaarse Schans |
7 t/m 9 juli |
FOUR Entertainment |
St Cecilia Muziekfeest |
De Driesprong, Gildeplein Plein/parkeerplaats Perron 3 |
8 juli |
Muziekvereniging St. Cecilia |
Festival van het Levenslied |
Markt |
14 t/m 16 juli |
St. Markt Evenementen Promotie ‘s-Hertogenbosch |
Smèrrig Zomerweekender Festival |
Engelermeer |
29 en 30 juli |
Koninkrijk van Muziek |
Augustus 2023
Evenement/inhoud |
Locaties |
Datum |
Organisatie / contactpersoon |
Theaterfestival Boulevard |
Zuiderpark, Parade en div locaties |
3 t/m 13 augustus |
Stichting Theaterfestival Boulevard |
Kermis in Rosmalen |
Gildeplein |
5 t/m 9 augustus |
Gemeente ’s-Hertogenbosch |
Kermis in ’s-Hertogenbosch |
Markt, Pensmarkt, Kerkplein en Parade |
18 t/m 27 augustus |
Gemeente ’s-Hertogenbosch |
Kermis in Empel |
De Brink |
19 t/m 22 augustus |
Gemeente ’s-Hertogenbosch |
Kindervakantieweek Vinkel |
(terrein bij) de Den, Dennenlaan 2, Vinkel |
21 t/m 23 augustus |
Stichting Kiks |
Kindervakantieweek Rosmalen |
SJV terrein op de Mimosastraat en diverse andere locaties |
21 t/m 25 augustus |
SJV Rosmalen |
Mout Bierfestival |
De Citadel |
25 t/m 27 augustus |
Mout Festival B.V. |
Kermis in Nuland |
Prins Bernhardplein |
26 t/m 29 augustus |
Gemeente ’s-Hertogenbosch |
INTRO Festival Den Bosch |
Terrein bij Sportiom |
31 augustus |
Avans Hogeschool |
September 2023
Evenement/inhoud |
Locaties |
Datum |
Organisatie / contactpersoon |
De Bossche Zomernacht |
Markt |
1 september |
Den Bosch Partners |
JACKS’S Soul Festival/Live At The Park |
Pettelaarse Schans |
2 en 3 september |
Soul Live Festival |
Kunstenfestival ArtiBosch |
Parade |
3 september |
Stichting Puloon |
De Kleine Bossche Platenbeurs |
Sint Janskerkhof |
3 september |
Robbie’s Records |
Hoge Bomenfestival |
Pettelaarse Schans |
9 en 10 september |
Hoge Bomen Festival |
Kruisstraotse September Feesten |
Kruisstraat |
9 t/m 11 september |
Café d’n hoek |
Swim to Fight Cancer ’s-Hertogenbosch |
De Tramkade |
10 september |
Stichting Swim to Fight Cancer |
Komfestival |
De Driesprong Rosmalen |
10 september |
Stichting Centrum Management Rosmalen |
Bourgondisch ’s-Hertogenbosch |
Parade |
14 t/m 17 september |
St. Bourgondisch ’s-Hertogenbosch |
Baggerloop |
Rondom Oosterplas |
21 september |
Gemeente ’s-Hertogenbosch S-Port |
Supremacy |
Brabanthallen |
23 september |
Supremacy Events BV |
Zwanenbroedersrally |
Start/finish op de Parade |
23 en 24 september |
Illustere Lieve Vrouwe Broederschap |
SKEER 2023! |
Markt |
24 september |
PowerUp073 |
Oktober 2023
Evenement/inhoud |
Locaties |
Datum |
Organisatie / contactpersoon |
Oktoberfest Den Bosch 2023 |
Parade |
20 t/m 22 oktober |
Slump Catering en Events |
Halloween in Rosmalen |
De Driesprong Rosmalen |
27 en 28 oktober |
Stichting Centrum Management Rosmalen |
November 2023
Evenement/inhoud |
Locaties |
Datum |
Organisatie / contactpersoon |
Opening carnavalsseizoen 11-11 |
Binnenstad |
11 november |
Oeteldonksche Club van 1882 |
Intocht Sint Nicolaas Rosmalen |
De Driesprong Rosmalen |
26 november |
Stichting Centrum Management Rosmalen |
December 2023
Evenement/inhoud |
Locaties |
Datum |
Organisatie / contactpersoon |
Engelermeercross Veldloop |
Engelermeer |
10 december |
O.S.S.-Volo |
Bossche Montmartre édition NOËL |
Anne Frankplein |
15 t/m 17 december |
De Graven van Leuven |
Kerst in Rosmalen |
De Driesprong Rosmalen |
17 december |
Stichting Centrum Management Rosmalen |
De Coalitie 2023 |
Terrein bij Sportiom |
23 december |
Stichting Rebus 012, De Coalitie |
OPMERKINGEN
- •
De Geraniummarkt op Hemelvaartsdag is een themamarkt, dit is geen evenement met programmering.
- •
De kermissen zijn geen evenementen die aangemeld zijn op de evenementenkalender, deze worden vastgelegd in de kermisverordening.
- •
Tijdens de kermis in de binnenstad vindt op diverse plekken randprogrammering plaats bij de aan het kermisterrein gelegen horeca.
Versiebeheer
De wijzigingen uit de meest recente versie zijn cursief opgenomen in de kalender.
17 januari 2023: Versie 2.0 (diverse toevoegingen en wijzigingen, collegevoorstel 14549416)
Ondertekening
De secretaris,
Drs. B. van der Ploeg,
De burgemeester,
Drs. J.M.L.N. Mikkers.
Toelichting evenementenkalender 2023
Inleiding
Het college stelt jaarlijks de evenementenkalender vast. Dit gebeurt op basis van het evenementenbeleid 2019 en de Uitvoeringsregels evenementen 2020. Het doel van de evenementenkalender is een juiste jaarlijkse mix van evenementen die een optimale bijdrage levert aan de promotie, aantrekkingskracht en leefbaarheid van ’s-Hertogenbosch. Het evenementenbeleid en de bijbehorende uitvoeringsregels stellen ons als gemeente in staat om te kunnen sturen op de kwaliteit van evenementen. Dit doen we door te werken met profielen voor evenementenlocaties in combinatie met inhoudelijke kwaliteitscriteria voor de weging van evenementen in geval van schaarste. Ook gebruiken we voor het eerste volledige evenementenjaar De Bossche Duurzaamheidsrichtlijn evenementen, daarmee helpen we organisatoren om de juiste duurzame stappen te maken.
In 2022 hebben we een grotendeels regulier evenementenjaar gekend, alleen het eerste kwartaal kende beperkende maatregelen als gevolg van de coronapandemie. We zien dat er inhaalevenementen uit eerdere jaren waren. Dit had als gevolg dat er door het hele land een veel drukkere evenementenkalender was. Hierdoor hebben sommige organisatoren besloten om hun evenement niet door te laten gaan. Soms kwam dit door concurrentie, soms doordat materialen of personeel niet beschikbaar was.
Ook voor 2023 zien we dat er ontwikkelingen zijn die invloed hebben op evenementen. De stijgende energieprijzen zorgen voor een direct extra kostenpost bij veel organisatoren. Daarnaast speelt er nog steeds een personeelstekort bij organisatoren, maar ook bij hun leveranciers. Dit zorgt ervoor dat er bijvoorbeeld meer tijd nodig is voor de op- en afbouw van een evenement. Ook zorgt dit voor een gebrek aan specialisten die een organisator adviseren op het gebied van veiligheid, ecologie of milieu.
Procedureevenementenkalender
Het college stelt de evenementenkalender vast. Met het vaststellen van de evenementenkalender worden voor de evenementen die op de kalender zijn opgenomen, data en locaties gereserveerd.
Procedure
Er hebben zich in de aanmeldingsperiode 1 september tot 1 oktober 2022 133 evenementen gemeld.
In de periode tussen 1 oktober en de totstandkoming van de evenementenkalender heeft een aantal evenementen nog wijzigingen doorgegeven. Dit zijn terugtrekkingen, samenwerkingen of verduidelijkingen van de aanmelding. Daarmee komt het totaal aantal geldig aangemelde evenementen op 102. Deze aanmeldingen zijn beoordeeld in de volgende volgorde:
- 1.
Past de aanmelding bij de locatie/het locatieprofiel?
- 2.
Toetsing verdeling tijd en plaats
- a.
Is er meer dan één aanmelding met meer dan 10.000 bezoekers in de binnenstad?
- b.
Is het aantal geluidsevenementen op een locatie binnen de norm?
- c.
Is het aantal evenementen op een locatie binnen de norm?
- d.
Is het aantal evenementdagen op een locatie binnen de norm?
- e.
Is de datum beschikbaar op de locatie?
- a.
- 3.
Indien er een knelpunt is op bovenstaande punten, dan beoordeling op basis van de kwaliteitscriteria
Op basis van deze procedure hebben we op verschillende locaties keuzes moeten maken. Op de Tramkade, De Markt, De Parade en De Pettelaarse Schans zijn er evenementen afgewezen op basis van de kwaliteitscriteria. Deze staan vermeld in de tabel verderop in deze toelichting. Daarnaast krijgt een aantal organisatoren extra voorschriften bij de plaatsing op de evenementenkalender.
Latere aanmeldingen
Later aanmelden is mogelijk mits er nog ruimte is in de kalender. Op grond van de vastgestelde kalender kunnen evenementen die niet in de kalender zijn opgenomen, worden afgewezen. Afwijzing is het geval wanneer een aanmelding in dezelfde periode valt als evenementen die op de kalender zijn opgenomen en/of het maximum aantal (geluids-)evenementen op de betreffende locatie is bereikt.
Evenementen met een grotere impact op de omgeving worden toegevoegd aan de kalender door een collegebesluit. Meestal zijn dit B of C evenementen. In een enkel geval kan dit ook een A-evenement zijn.
Relatie van de evenementenkalender en vergunningen
Een plek op de kalender is alleen de reservering van een locatie in een bepaalde tijdsperiode. Om een evenement te kunnen organiseren is een evenementenvergunning, en in een aantal gevallen ook een omgevingsvergunning nodig.
In de evenementenvergunning worden de maatregelen voor een ordelijk en veilig verloop van evenementen getoetst. Daarnaast dienen organisatoren een omgevingsvergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan aan te vragen indien het geldende bestemmingsplan ‘evenementen’ niet toe laat.
Tijdens het proces van de omgevingsvergunning dient een organisator ook tijdig een omgevingsdialoog met de omgeving aan te gaan. Ook wordt er getoetst of de gekozen locatie voldoet aan de eisen die worden gesteld vanuit o.a. ecologie en geluid. Met dit proces wordt juridisch geborgd dat alle belangen juist zijn afgewogen.
Geluidsontheffingen
De geluidsnormen zijn per evenement en evenementenlocatie verschillend. Zo zijn voor bepaalde evenementenlocaties in locatieprofielen en bestemmingsplannen regels opgenomen over geluid die leidend zijn bij het bepalen van de maximale geluidsbelasting ten behoeve van een evenement. Op de Tramkade mag een geluidsevenement bijvoorbeeld maximaal 2 dagen duren omdat dit expliciet is opgenomen in het bestemmingsplan. Op andere locaties geldt geen beperking van het aantal opeenvolgende dagen.
Daarnaast zal altijd in de vergunningenprocedure per evenement specifiek een afweging worden gemaakt op het gebied van geluid teneinde een aanvaardbaar woon- en leefklimaat te waarborgen. In dat kader spelen naast de geluidsnormen ook aspecten als de plaats van het podium, geluidsrichting en de begin- en eindtijden van het evenement een belangrijke rol.
Begeleiding van organisatoren
Niet voor elke organisator is het aanvragen van een vergunning even gemakkelijk. Het is echter wel noodzakelijk dat het vergunningenproces goed doorlopen wordt. Daarom starten we het jaar met een aantal masterclasses waar we organisatoren op gang helpen met de evenementenvergunning en de omgevingsvergunning. Daarnaast organiseren we een masterclasses over de faciliteiten en andere aanvragen die benodigd zijn om een evenement te organiseren. Organisatoren zijn hier in beginsel zelf verantwoordelijk voor. Uitzonderingen daarop zijn de volksfeesten, daarin speelt de gemeente een grotere rol in de facilitering van de evenementen.
Ontdekken van locaties
In 2022 hebben we pilotlocaties toegevoegd aan het totaalaanbod van locaties. In 2023 willen we met deze locaties doorgaan, zoals ook vermeld in het bestuursakkoord. De pilotlocaties zijn De Citadel, Het Sportiom, Het Zuiderpark en Het Engelermeer. Ook De Oosterplas behoort tot deze pilotlocaties, daar zijn echter geen aanmeldingen van grootschalige evenementen voor binnengekomen. Op pilotlocaties plaatsen we in principe geen extra evenementen na op de kalender. Hiermee zorgen we voor duidelijkheid richting de omgeving, die vaak ook nog moet wennen aan evenementen.
Deze locaties brengen allemaal uitdagingen met zich mee, maar bieden vooral ook kansen om als gemeente een divers aanbod aan locaties en het groeiende aanbod aan evenementen een plek te geven. Met name locaties waar we tot 10.000 personen kwijt kunnen, ontbreken in ons reguliere aanbod. In de uitvoering van de evenementen nemen we de lessen mee uit 2022. Hieronder staat kort per locatie toegelicht wat de belangrijkste punten zijn.
Wat algemeen in het belang is bij de pilotlocaties zijn de volgende punten:
- •
Organisatoren hebben ruime ervaring en financiële en organisatorische daadkracht om een evenement te organiseren.
- •
Op alle pilotlocaties is een omgevingsvergunning nodig. De omgevingsdialoog is op deze locaties nog belangrijker dan op andere locaties.
- •
We proberen tussen evenementen op een locatie zoveel mogelijk lessen mee te nemen om de opvolgende evenementen beter te laten verlopen. Dit doen we al gedurende het jaar.
Na het evenementenjaar 2023 bekijken we de geschiktheid van deze locaties, om ze integraal onderdeel uit te kunnen laten maken van het evenementenbeleid. Dit doen we door een onderbouwd locatieprofiel op te stellen. Hierbij bekijken we ook het eventueel herzien van een bestemmingsplan, zodat het gemakkelijker wordt voor organisatoren om binnen de bestemming van een locatie een evenement te organiseren. Op deze manier hebben we vastgestelde kaders op het gebied van o.a. ecologie en geluid en houden we rekening met de omgeving. We hoeven hierdoor minder maatwerk te leveren en besparen daarmee tijd en kosten voor de evenementorganisator.
We hebben dit jaar wederom extra aandacht voor de dialoog met de omgeving. Hiervoor is primair de organisator verantwoordelijk. In 2022 hebben we met diverse belanghebbenden rondom een locatie geëvalueerd hoe de evenementen zijn bevallen en wat er in 2023 anders zou moeten.
We beoordelen de organisator ook op de kwaliteit van de omgevingsdialoog. Een goede omgevingsdialoog begint tijdig, betrekt voldoende belanghebbenden en heeft ook invloed op de productie van een evenement. Daar waar nodig ondersteunen we als gemeente de organisator om in contact te komen met wijkvertegenwoordigers en andere belanghebbenden.
Sportiom
Op het terrein bij het Sportiom hebben in 2022 2 dance-events plaatsgevonden. Na de evaluatie met zowel omwonenden, organisatoren en betrokken beleidsafdelingen zijn we tot de volgende uitgangspunten gekomen.
- •
Er kunnen 5 evenementen plaatsvinden, waarvan er maximaal 3 dagen met intensief geluid wordt gewerkt.
- •
Meerdaagse evenementen zijn mogelijk, mits er wordt gehouden aan het totaal aantal geluidsdagen.
- •
Organisatoren zijn verantwoordelijk voor het opruimen rondom het evenemententerrein. Hierbij moet een ruimere radius worden aangehouden dan in 2022.
- •
Er is afstemming nodig met de NS op het gebied van mobiliteit. Zo kan er een realistische inschatting gemaakt worden van het aantal treinreizigers en het mobiliteitsplan op aangepast worden.
- •
Het terrein is niet te combineren met het gebruik van het transferium in de periode van 1 oktober tot het einde van de kerstvakantie (eerste week januari). Ook de feestdagen tot het einde van meivakantie zijn niet geschikt. Dit is in verband met de totale parkeerdruk rondom de binnenstad op deze dagen.
- •
Indien het transferium wordt toegevoegd aan het evenemententerrein, zijn er extra werkzaamheden en kosten die gemaakt worden. Deze kosten worden allemaal gedragen door de organisator.
- •
De omgeving van het terrein staat open voor een divers aanbod aan evenementen. Het terrein is primair bedoeld voor evenementen die minder goed op andere locaties kunnen plaatsvinden. Dit zijn o.a. evenementen met circa 5000 bezoekers en een zekere mate van elektronische geluidsproductie zoals dance-events. Dit type evenementen heeft een streepje voor op andere evenementen.
Bovenstaande uitgangspunten leiden tot de plaatsing van de volgende evenementen op dit terrein:
- •
Avans INTRO festival – ééndaags muziekevenement voor studenten.
- •
De Coalitie – ééndaags dancemuziekevenement
Dit betekent dat de overige aanvragen geweigerd worden. Indien gewenst wordt er samen met de organisatoren gekeken naar andere mogelijkheden om hun evenement te organiseren.
Zuiderpark
In (een gedeelte van) het Zuiderpark heeft in 2022 één evenement plaatsgevonden: Theaterfestival Boulevard.
De organisator heeft gezorgd voor een uitgebreide omgevingsdialoog, zowel voorafgaand als tijdens het evenement. Tijdens het evenement zijn er parkeerdrukmetingen en geluidsmetingen gedaan. Daaruit bleek niet dat er een direct effect was vanuit het evenement op de directe omgeving. Ook Wijkraad Zuid is te spreken over het verloop van het evenement in het Zuiderpark.
Ook voor 2023 heeft dit evenement zich weer gemeld. Dit is in verband met de beperkt beschikbare ruimte op de Parade in verband met de nieuwbouw van het theater. Daarom plaatsen we het evenement op de kalender op deze locatie.
Engelermeer
Het Engelermeer is in 2022 gebruikt voor twee grote dance-events. Beide evenementen zijn over het algemeen goed verlopen. Het Engelermeer is een absolute premiumlocatie. Omdat het een primaire andere functie heeft (recreatie), willen we terughoudend blijven omgaan met het gebruik ervan.
In 2023 willen we dezelfde evenementen laten terugkomen. Belangrijke aandachtspunten ter verbetering zijn de mobiliteit, met name tijdens de uitstroom van de evenementen. Ook hebben we meer aandacht voor de uitgebreide communicatie en de omgevingsdialoog, met name richting de gemeente Heusden. Om dat voldoende te waarborgen zal de gemeente Heusden ook een prominentere rol krijgen in het proces. Verder willen we samen met de organisatoren een effectievere opbouw en afbouwperiode vormgeven, om zo de overlast en beperkingen voor de recreatiefunctie zo klein mogelijk te maken.
Citadel
De Citadel was in 2022 relatief druk bezocht. Door uitstel vanwege coronamaatregelen vonden zowel Bosch Parade als Maritiem plaats. Normaal gesproken wisselen deze evenementen elkaar af. Ook was Bosch Parade uitgebreid met Tuin der Lusten, een open atelierruimte en verzamel/eindplek van de vaartocht. Daarnaast hebben we ook plaats geboden aan MOUT speciaalbierfestival. Dit was in 2021 al de bedoeling, maar kon niet in verband met de coronamaatregelen uit die periode.
De evenementen op deze locatie zijn over het algemeen prima verlopen. We hebben bij de evenementen gewerkt met verschillende toegestane geluidsnormen. Bij elk evenement hebben we meldingen ontvangen van omwonenden met name over geluid. Uit diverse geluidsmetingen blijkt dat organisatoren wel binnen gestelde normen zijn gebleven.
Voor 2023 heeft alleen MOUT zich gemeld. Zij hebben daarbij wel aangegeven dat de geluidsnorm van vorig jaar voor hen niet haalbaar is gebleken. Daarom zijn wij bereid om in het vergunningentraject te kijken wat er mogelijk is op het gebied voor dit specifieke evenement. Daarbij houden we uiteraard rekening met de belangen van omwonenden en organisator.
Niet geplaatste evenementen
Een aantal evenementen is niet op de evenementenkalender gekomen. Op chronologische volgorde staat deze lijst hieronder, inclusief de reden van afwijzing.
Naam evenement |
Datum |
Locatie |
Reden afwijzing |
Buitenbios im Schnee |
22 december 2022 – 7 januari 2023 |
Parkeerterrein Verkadefabriek |
Geen evenement in openbare ruimte – behoort bij reguliere exploitatie |
5 jaar Tapperij de Saeck |
22-23 april |
Torenstraat |
Geen evenement in openbare ruimte – behoort bij reguliere exploitatie |
Illias – toneelvoorstelling |
11-14 mei |
Tramkade |
Evenement duurt te lang volgens bestemmingsplan/locatieprofiel |
Ibiza Market |
21 mei |
Engelermeer |
Pilotlocatie is bedoeld voor grootschaligere evenementen die niet op andere plekken georganiseerd kunnen worden. |
Punk in Drublic |
27-28 mei |
Sportiom |
Op deze pilotlocatie wordt gekozen voor andere geluidsbelastende evenementen die beter aansluiten bij de doelstellingen en randvoorwaarden die we hebben bij deze locatie. |
Den Bosch Muzikaal |
10 en 11 juni |
Torenstraat |
Conflicteert met evenementen/geluid andere evenementen op Parade |
World Cup Skateboarding |
14-18 juni |
Tramkade |
Evenement duurt te lang volgens bestemmingsplan/locatieprofiel |
Autorally Jeroen Bosch |
24 juni |
Parade |
Conflicteert met Opera op de Parade – kwaliteitscriteria toegepast |
Optreden Vocalgroup Mes Amie |
25 juni |
Markt |
Geen evenement met vergunningsplicht –Wordt omgezet in melding. |
Amsterdamse Middag |
25 juni |
Torenstraat |
Geen evenement in openbare ruimte – behoort bij reguliere exploitatie |
90’s festival |
1 juli |
Bosscheweg 64 |
Terrein niet geschikt voor evenementen |
Muziek op de Binnendieze |
div. data |
Binnendieze/Oude Dieze |
Geen evenement met vergunningsplicht –omgezet in melding. |
Ons Vader – Paleis voor Volksvlijt |
5-16 juli |
Parkeerterrein Verkadefabriek |
Geen evenement in openbare ruimte – behoort bij reguliere exploitatie |
Buitenbios |
25 juli – 27 augustus |
Parkeerterrein Verkadefabriek |
Geen evenement in openbare ruimte – behoort bij reguliere exploitatie |
90’s festival / Outsiders |
29 juli of 5 augustus |
Pettelaarse Schans |
Schaarste volgens kwaliteitscriteria |
Kermis in de Tapperij |
20-21 en 26-27 augustus |
Torenstraat |
Geen evenement in openbare ruimte – behoort bij reguliere exploitatie |
Swan Market |
20 augustus |
Parade |
Conflicteert met Kermis – gaat voor volgens verordening |
Vroeger was alles beter |
28 augustus |
Autotron |
Geen evenement in openbare ruimte – behoort bij reguliere exploitatie |
SLOK ‘studenten zingen ’n hoge noot’ |
24 september |
Markt |
Conflicteert met SKEER! – kwaliteitscriteria toegepast |
Son et Lumiere |
1-31 oktober |
Sint-Jan (noordzijde) |
Geen evenement in openbare ruimte – geen vergunningsplicht |
Resonate |
21 oktober |
Autotron |
Geen evenement in openbare ruimte – behoort bij reguliere exploitatie |
November Music |
2-12 november |
div. locaties |
Geen evenement in openbare ruimte – behoort bij reguliere exploitatie |
Losjes Herfst Festival |
4 november |
Tramkade |
Schaarste volgens kwaliteitscriteria – in overleg met organisator |
Wintercircus Pallasso |
15 december – 7 januari |
Sportiom |
Pilotlocatie: geschikter evenement in zelfde periode. |
Locatieprofielen en bestemmingsplannen
Veel van onze evenementlocaties buiten de binnenstad en dorpscentra hebben geen evenementenbestemming. Dit betekent dat organisatoren een omgevingsvergunning voor het tijdelijke afwijken van het bestemmingsplan nodig hebben. Voor een omgevingsvergunning moet een organisator een aantal onderzoeken aanleveren op het gebied van o.a. ecologie, stikstof, geluid, flora en fauna. Deze onderzoeken worden uitgevoerd door onafhankelijke, gespecialiseerde bureaus en beoordeeld door de gemeente.
Vergunningstermijn
Bij evenementen waarvoor een omgevingsvergunning vereist is, merken we dat er uitdagingen zijn voor sommige organisatoren. In de afgelopen jaren hebben we als uitganspunt genomen dat minimaal twee weken voorafgaand aan de start van de opbouwwerkzaamheden van het evenement de omgevingsvergunning moet zijn verleend.
De achterliggende gedachte hiervan is dat de omgevingsvergunningsplicht voor evenementenorganisatoren nieuw was. Tegelijkertijd heeft de omgeving in deze periode nog wel de kans om te reageren op de vergunning.
De praktijkervaring leert echter dat genoemde twee-wekentermijn niet altijd wordt gehaald en ook niet altijd voldoende is. Dit komt onder andere omdat evenementenorganisatoren te laat zijn met het indienen van de voor de omgevingsvergunning vereiste documenten, ondanks de intensieve begeleiding en het tijdig door ons attenderen.
Daarnaast worden belanghebbenden zich steeds meer bewust van de ruimtelijke gevolgen die evenementen in de openbare ruimte hebben. Het wordt daarmee voor ons als gemeente steeds belangrijker om met de omgevingsvergunning een aanvaardbaar woon- en leefklimaat te garanderen en alle belangen van omwonenden af te wegen.
Alles overwegende is het voor verlening van de omgevingsvergunning dan ook essentieel dat de vereiste documenten tijdig worden ingediend. Als dit niet gebeurt kan dat er vaker toe leiden dat aanvragen voor omgevingsvergunningen afgewezen dienen te worden.
We begeleiden organisatoren nog steeds vanaf de start van het jaar met algemene voorlichting in bijeenkomsten en via handleidingen. Daarnaast krijgen organisatoren die voor de eerste keer in aanraking komen met de omgevingsvergunning uitgebreidere hulp, indien gewenst. Dit doet echter niks af aan de noodzaak om tijdig te zijn met het aanleveren van de benodigde informatie.
Bijzonderheden bij evenementen
Sommige evenementen hebben aanvragen gedaan die niet geheel passen binnen de geldende locatieprofielen. Plaatsing op de evenementenkalender is geen toezegging op afwijking van het locatieprofiel, bijvoorbeeld op het gebied van geluid, aantal bezoekers of eindtijden. Dit wordt tijdens de vergunningsaanvraag definitief beoordeeld, waarbij het locatieprofiel leidend is.
Ook zijn sommige evenementen gedeeltelijk veranderd. Bijvoorbeeld omdat ze kort opvolgend zijn met andere aanvragen. Hieronder staan extra voorschriften opgenomen voor deze evenementen.
Naam evenement |
Datum |
Locatie |
Voorschrift |
Smerrig Koningsnacht/dag |
26-27 april |
Pettelaarse Schans |
Tot maximaal 23.00 uur Afbouw i.s.m. opbouw Bevrijdingsfestival |
Koningsdag binnenstad |
26-27 april |
Markt |
Opbouw op 26 april vanaf 17.00 uur mogelijk. |
Bevrijdingsfestival |
5 mei |
Pettelaarse Schans |
Opbouw i.s.m. afbouw Smerrig |
Out of Step |
5-6 mei |
Tramkade |
Meerdere opties gegeven in aanmelding, krijgen de datum 5-6 mei toegewezen. |
Jazz in Duketown |
26-29 mei |
div. |
Openbare ruimte Tramkade wordt niet gebruikt Starttijd programmering op de Markt op zaterdag moet afgestemd zijn met warenmarkttijden. |
Theater Festival Boulevard |
3-13 augustus |
div. |
Rekening houden met opbouw kermis op Parade |
Soul Live Festival / Live at the Park Den Bosch |
2-3 september |
Pettelaarse Schans |
Afbouw i.s.m. Hoge Bomen Festival |
Hoge Bomen Festival |
9-10 september |
Pettelaarse Schans |
Opbouw i.s.m. Soul Live Festival |
Evenementen in de binnenstad
Bij evenementen in de binnenstad streven we naar zoveel mogelijk evenementen met een open karakter. Dat wil zeggen dat er zo min mogelijk afhekkingen zijn. Toch valt dit niet altijd geheel te voorkomen. Bijvoorbeeld als er toegangscontrole nodig is om te voorkomen dat er te veel mensen naar een evenement komen. We zoeken samen met organisatoren naar de best mogelijke oplossingen om zowel onze historische binnenstad als een evenement tot haar recht te laten komen.
Zowel voor ondernemers als bewoners van de binnenstad is de impact van stadsbrede evenementen groot. Daarom nemen wij als gemeente een prominentere rol om de organisatoren te begeleiden tijdens de productie van deze evenementen. Zo proberen we elke keer tot een juiste afweging te komen waarbij veiligheid het uitgangspunt is maar de belangen van andere betrokkenen ook gewogen worden.
Evenementen in het centrum van Rosmalen
In het centrum van Rosmalen vinden diverse evenementen plaats op de Driesprong en het Gildeplein. De meeste daarvan komen jaarlijks terug, daar zijn de locatieprofielen ook op gebaseerd. In 2022 zagen we door jubilea van verenigingen een grotere vraag naar ruimte voor evenementen. Zowel retail, horeca als maatschappelijke organisaties als de SJV hebben aangegeven structureel meer ruimte te wensen. De uitvoeringsregels evenementenbeleid laten 4 evenementen met geluid toe op de Driesprong. Dit matcht met het reguliere aanbod, maar biedt niet de extra ruimte voor incidentele evenementen.
Omdat we de ontwikkeling van de kern Rosmalen graag willen faciliteren, staan we dit jaar meer evenementen toe dan het locatieprofiel beschrijft. Dit doen we vooruitlopend op een eventuele permanente wijziging van het locatieprofiel. We vragen organisatoren om een uitgebreidere omgevingsdialoog te voeren dan ze gewend zijn, omdat we het wel belangrijk vinden dat er draagvlak is en blijft voor evenementen in het centrum van Rosmalen.
Overkoepelende thema’s bij evenementen
Toegankelijkheid en inclusiviteit
Toegankelijkheid heeft onze aandacht. Daarmee is niet gezegd dat elk evenement voor iedereen even toegankelijk is. Wij moedigen organisatoren aan om met ervaringsdeskundigen te praten in voorbereiding op hun evenement. Het programma Inclusieve Stad is de leidraad hierbij.
Visie van het programma Inclusieve Stad: In ’s-Hertogenbosch voelt iedereen zich thuis, ongeacht de buurt, wijk of het dorp waar je woont. Dit komt doordat we respectvol met elkaar omgaan, werken aan kansengelijkheid en uitgaan van gelijkwaardigheid. We hebben aandacht en waardering voor elkaar, onze onderlinge verschillen én onze overeenkomsten. Deze diversiteit verrijkt ons en biedt kansen voor nieuwe verbindingen.
We willen dat bij alle evenementen bewust wordt nagedacht over de toegankelijkheid voor mensen met een handicap. Ook vragen we actief naar toegankelijkheid bij organisatoren en initiatiefnemers en geven we informatie hoe dit te verbeteren. Het Gehandicaptenplatform is bereid op locatie hierover extra advies te geven.
De volgende uitgangspunten kunnen door organisatoren gebruikt worden:
- •
We verbeteren de voorzieningen voor fysieke en digitale toegankelijkheid van een evenement.
- •
De publieke ruimte is van iedereen en daar mag niemand beperkt in worden, ongeacht van wie je houdt, wat je huidskleur is, welk geloof je aanhangt of welke nationaliteit(en) je hebt.
- •
Betrekken van ervaringsdeskundigen. Niets over ons zonder ons.
Duurzaamheid
In 2021 hebben we samen met de evenementensector De Bossche Duurzaamheidsrichtlijn opgezet. Deze richtlijn geldt als inspiratie voor ondernemers om duurzamer te ondernemen. Dit gaat over de thema’s energie, mobiliteit, eten en drinken, afval, plasticgebruik. We benoemen de richtlijn actief en zorgen ervoor dat zoveel mogelijk organisatoren de stappen opvolgen waar mogelijk.
Gebruik van Single Use Plastic bij de stadsbrede evenementen
In 2022 zijn we aan de slag gegaan met pilots om het plasticgebruik op stadsbrede evenementen te verminderen. Dit doen we samen met de organisatoren, de horeca en de bezoekers van de stad. Na evaluatie en verbeteringen gaan we in 2023 bij Carnaval in Oeteldonk werken met een duurzamer drinkbekersysteem. Vanaf 1 juli 2023 geldt er een landelijke verplichting op een duurzaam drinkbekersysteem bij (stadsbrede) evenementen.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl