Procedureregeling cameratoezicht bij incidenten

Geldend van 20-01-2023 t/m heden

Intitulé

Procedureregeling cameratoezicht bij incidenten

De Algemeen Directeur / Regionaal Commandant van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant,

Besluit:

Om de procedureregeling cameratoezicht bij incidenten, na verleende instemming door de Ondernemingsraad vast te stellen.

Procedureregeling cameratoezicht bij incidenten

Achtergrond

In het verleden zijn bij de VR een aantal incidenten geweest waar strafbare feiten werden gepleegd op locaties van de VR. Deze strafbare feiten liepen uiteen, maar waren voornamelijk gericht op diefstal van middelen van de werkgever. Diefstal wordt door de werkgever niet getolereerd. Hier wordt ook vanuit de werkgever op gehandeld. Echter blijkt het bewijs van diefstal niet altijd aan te tonen, omdat dit op heterdaad niet vaak is vast te stellen.

Doelstelling van het (heimelijk) cameratoezicht

Het doel van het toezicht is om fraude, diefstal of andere strafbare feiten tegen te kunnen gaan. Er wordt een zorgvuldige afweging gemaakt in de schending van privacy van de collega’s en noodzaak tot het objectief kunnen vaststellen van uitdrukkelijke wangedrag. Permanent cameratoezicht is niet aan de orde. De werkgever wenst de mogelijkheid te hebben tot inzetten van (heimelijk) cameratoezicht als er sprake is geweest van één (of meerdere) incidenten. Dit gebeurt op de specifieke locatie(s) waar de inschatting is dat dergelijke vergrijpen zich kunnen herhalen. Deze inzet is noodzakelijk voor het vaststellen van bewijs van deze vergrijpen. Hierdoor kan worden achterhaald wie hiervoor verantwoordelijk is.

Processtappen

  • 1.

    Houding en gedrag is constant onderdeel van gesprek tussen leidinggevende en medewerker. Hierdoor zijn de normen en waarden – zeker met oog op de aanstelling van een overheidsorganisatie zoals de VR – belangrijk. Gedragingen die niet toelaatbaar zijn worden daarom niet getolereerd. Voorbeelden van dergelijk gedrag zijn diefstal en ongewenst gedrag.

  • 2.

    Mocht er sprake zijn van een incident, wordt hier de aandacht voor gevraagd bij de collega’s. Als er sprake is van een herhaling of van een reeks ongewenste gedragingen, kan er (heimelijk) cameratoezicht worden ingesteld.

  • 3.

    Bij elke inzet van (heimelijk) cameratoezicht wordt een belangenafweging gemaakt, waarbij het doel, de belangen en de rechten van de medewerkers wordt afgewogen. Er wordt duidelijk gemaakt dat er geen andere mogelijkheid is om op een andere manier om het bewijsmateriaal te vergaren of het incident te stoppen. Deze afweging wordt bij elke inzet schriftelijk vastgelegd.

Inzet van cameratoezicht

Inzet van het (heimelijke) cameratoezicht vindt plaats op basis van opdracht van: directeur, districtsmanager of sectorhoofd. Wanneer het incident is geconstateerd en het bewijs is veiliggesteld, wordt het (heimelijke) cameratoezicht stopgezet. Wanneer er binnen 3 maanden geen incident is geconstateerd, wordt eveneens het (heimelijke) cameratoezicht stopgezet. Er worden geen geluidsopnamen gemaakt.

Na vaststelling van de regeling wordt deze manier van werken ook zo bekendgemaakt aan alle collega’s middels een publicatie via de daarvoor geldende communicatiemiddelen (in dit geval One).

Toegang tot de beelden

De beelden worden beoordeeld op basis de incidenten. De volgende medewerkers hebben toegang tot deze beelden:

  • Directeur

  • Districtmanager (alleen voor beelden vallende onder zijn/haar district)

  • Sectorhoofd (alleen voor beelden vallende onder zijn/haar sector)

  • Afdelingshoofd HR

  • HR-adviseurs (alleen voor beelden waarvoor hij/zij is aangewezen)

Bewaartermijnen van de beelden

Er zitten bewaartermijnen vast aan het kunnen behouden en inzien van de beelden. Deze bewaartermijnen zien er als volgt uit:

  • Beelden die zijn gemaakt waar geen vergrijp op is geconstateerd of waar collega’s op zijn te zien die niets met deze vergrijpen te maken hebben, worden 4 weken na opname verwijderd.

  • Beelden die zijn gemaakt waar wel het vergrijp op is geconstateerd en waar deze collega(‘s) op is te zien, wordt bewaard totdat het incident (inclusief juridische procedure) is afgerond.

Rechten vanuit de AVG

Er zijn vanuit de AVG een aantal rechten die van toepassing zijn. Deze gelden als voorwaarde voor de uitvoering:

  • Recht op inzage;

  • Recht om vergeten te worden (bewaartermijnen);

  • Recht op beperking van de verwerking;

  • Recht op bezwaar om gebruik te maken van de gegevens

Ondertekening

Aldus besloten op 6 december 2022

J. Trijselaar

Algemeen Directeur / Regionaal Commandant