Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR691157
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR691157/1
Oproep voor het indienen van lokale ontwikkelingsstrategieën in het kader van LEADER in het Nationaal Strategisch Plan (NSP)
Geldend van 19-01-2023 t/m heden
Intitulé
Oproep voor het indienen van lokale ontwikkelingsstrategieën in het kader van LEADER in het Nationaal Strategisch Plan (NSP)Gedeputeerde Staten van Limburg, stellen ter voldoening aan het bepaalde in artikel 4:27 juncto 3:42 van de Algemene wet bestuursrecht, op 10 januari het volgende besluit vast:
Oproep voor het indienen van lokale ontwikkelingsstrategieën in het kader van LEADER in het Nationaal Strategisch Plan (NSP)
Gelet op:
- 1.
Verordening (EU) 2021/2115 van het Europees Parlement en de Raad van 2 december 2021 tot vaststelling van voorschriften inzake steun voor de strategische plannen die de lidstaten in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid opstellen (strategische GLB-plannen) en die uit het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) en het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling (Elfpo) worden gefinancierd, en tot intrekking van Verordeningen (EU) nr. 1305/2013 en (EU) nr. 1307/2013 (PbEU 2021, L 435);
- 2.
Verordening (EU) 2021/2116 van het Europees Parlement en de Raad van 2 december 2021 inzake de financiering, het beheer en de monitoring van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 1306/2013 (PbEU 2021, L 435);
- 3.
Verordening (EU) 2021/1060 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds Plus, het Cohesiefonds, het Fonds voor een rechtvaardige transitie en het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur en de financiële regels voor die fondsen en voor het Fonds voor asiel, migratie en integratie, het Fonds voor interne veiligheid en het Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visumbeleid (EU) nr 2021/1060 PbEU2021, L231
Besluiten Gedeputeerden Staten van Limburg tot het publiceren van de oproep voor het indienen van lokale ontwikkelingsstrategieën in het kader van LEADER in het Nationaal Strategisch Plan (NSP), onder volgende, nadere regels:
- I.
Lokale ontwikkelingsstrategieën kunnen uitsluitend worden ingediend door middel van gebruikmaking van het op de website van de Provincie Limburg beschikbaar gestelde aanvraagformulier. Dit aanvraagformulier kan tezamen met de gevraagde bijlagen per e-mail of post worden verzonden naar GS. E-mail: postbus@prvlimburg.nl, postadres: Gedeputeerde Staten van Limburg, Cluster Plattelandsontwikkeling, Postbus 5700, 6202 MA Maastricht.
- II.
Lokale ontwikkelingsstrategieën kunnen worden ingediend vanaf 1 februari 2023 tot en met 1 april 2023. De lokale ontwikkelingsstrategie dient uiterlijk 1 april 2023 te zijn ontvangen door Gedeputeerde Staten. De lokale ontwikkelingsstrategie wordt niet in behandeling genomen indien deze buiten de openstellingsperiode wordt ingediend.
- III.
Onderstaand en in de bijlage zijn de nadere regels opgenomen die voor deze oproep gelden.
ARTIKEL 1 (begripsbepaling)
In dit besluit wordt verstaan onder:
- a.
Nationaal Strategisch Plan (NSP), de Nederlandse invulling van het nieuwe Europese Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) in de periode 2023 tot en met 2027.
- b.
LEADER (Liaison Entre Actions de Développement de l’Économie Rurale): een vanuit de gemeenschap aangestuurde lokale ontwikkeling zoals bedoeld in artikel 31 van Verordening (EU) 2021/1060 in het kader van het NSP.
- c.
Lokale ontwikkelingsstrategie (LOS), of strategie voor een vanuit de gemeenschap geleide lokale ontwikkeling: een strategie zoals beschreven in artikel 31, lid 2, sub c, van Vo. (EU) 2021/1060, juncto artikel 32 lid 1 van diezelfde verordening. De strategie:
- i.
beschrijft concrete acties afgestemd op lokale/regionale doelstellingen en behoeften;
- ii.
draagt bij aan de verwezenlijking van de strategie van de Europese Unie voor slimme, duurzame en inclusieve groei;
- iii.
wordt ontworpen en uitgevoerd door een lokale actiegroep.
- i.
- d.
Lokale actiegroep (LAG): vertegenwoordigers van publieke en private lokale sociaaleconomische belangengroepen, zoals beschreven in artikel 31, lid 2, sub b, en artikel 33 van Vo. (EU) 2021/1060, waarbij noch overheden, gedefinieerd conform de nationale regels, noch één belangengroep meer dan 49 % van de stemrechten voor besluitvorming hebben.
ARTIKEL 2 (Doelstelling)
-
1. LEADER draagt bij aan onderstaande doelen uit het NSP:
- a.
Doel D (SO4) Klimaatverandering en duurzame energie: bijdragen aan matiging van, en aanpassing aan, klimaatverandering, onder meer door de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen, meer koolstof vast te leggen, duurzame energie te bevorderen.
- b.
Doel E (SO5) Efficiënt beheer van natuurlijke hulpbronnen: bevordering van de duurzame ontwikkeling en het efficiënte beheer van natuurlijke hulpbronnen zoals water, bodem en lucht, onder meer door de afhankelijkheid van chemische middelen te verkleinen.
- c.
Doel F (SO6) Bescherming van de biodiversiteit: bijdragen aan het tot staan brengen en ombuigen van biodiversiteitsverlies, versterking van ecosysteemdiensten en de instandhouding van habitats en landschappen.
- d.
Doel H (SO8) Ontwikkeling in plattelandsgebieden: bevorderen van de werkgelegenheid, economische groei, gendergelijkheid, sociale inclusie en lokale ontwikkeling in plattelandsgebieden, met inbegrip van bio-economie en duurzame bosbouw.
- a.
-
2. Iedere LOS draagt voor minimaal 20% van de strategie bij aan ten minste één van de doelen zoals genoemd in lid 1 sub a, b of c, én voor minimaal 20% aan het doel zoals genoemd in lid 1 sub d.
-
3. Ter uitvoering van artikel 32 van verordening (EU) nr. 2021/1060 en artikelen 44 en 45 van verordening (EU) nr. 2021/2116 selecteert Gedeputeerde Staten maximaal 3 lokale ontwikkelingsstrategieën als bedoeld in artikel 32 van verordening (EU) nr. 2021/1060.
Artikel 3 (Indiening)
-
1. De LOS zoals bedoeld in artikel 2 lid 3 wordt ingediend bij Gedeputeerde Staten van Limburg in de periode van 1 februari 2023 tot en met 1 april 2023. De LOS omvat ten minste de elementen genoemd in artikel 32 eerste lid van Verordening (EU) nr. 2021/1060 en wordt opgesteld volgens het format in bijlage 1.
-
2. De LOS kan uitsluitend worden ingediend door een lokale actiegroep of door een rechtspersoon/penvoerder die optreedt namens een (voorziene) lokale actiegroep.
Artikel 4 (Beoordeling)
-
1. Ingediende LOS-en die niet voldoen aan de in artikel 3 gestelde voorwaarden, worden niet in behandeling genomen.
-
2. Een selectiecomité (zoals benoemd in artikel 32 lid 2 van EU Vo 2021/1060) beoordeelt de LOS-en aan de hand van de in bijlage 2 opgenomen selectiecriteria. Per criterium wordt een score toegekend van 0 (zeer slecht/niet aanwezig) tot 5 (uitmuntend) en wordt een weging toegepast zoals opgenomen in bijlage 2. Om voor een positief advies in aanmerking te komen, dient een LOS ten minste de per criterium opgegeven minimale score te behalen én in totaal ten minste 66 punten te behalen.
-
3. Het selectiecomité kan de indieners van de LOS-en na een eerste beoordeling adviseren verbeteringen aan te brengen.
-
4. Het selectiecomité beoordeelt, indien lid 3 van toepassing is, de verbeteringen en stelt de definitieve score vast.
-
5. De ingediende LOS-en worden gerangschikt op basis van de definitieve score. De LOS-en met de hoogste score, met inachtneming van het onder lid 2 bepaalde, komen in aanmerking voor een positief advies.
-
6. Indien voor één gebied meerdere LOS-en worden ingediend, dan wordt voor dat gebied de LOS met de hoogste score voorgedragen voor goedkeuring. Bij gelijke score is de totale score op de selectiecriteria met wegingsfactor 4 leidend. Blijft de score dan nog steeds gelijk, dan is de totale score op de selectiecriteria met wegingsfactor 3 leidend. Indien de score daarna nog steeds gelijk is, wordt door loting de rangorde bepaald.
-
7. Het selectiecomité brengt vervolgens een selectieadvies uit aan Gedeputeerde Staten voor verdere besluitvorming.
-
8. Gedeputeerde Staten besluiten uiterlijk 22 weken na sluitingsdatum op de aanvragen zoals bedoeld in artikel 3, eerste lid, van dit besluit.
ARTIKEL 5 (Inwerkingtreding)
Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na dagtekening van het Provinciaal blad waarin het wordt geplaatst.
ARTIKEL 6 (Citeertitel)
Dit besluit wordt aangehaald als: Oproep voor het indienen van lokale ontwikkelingsstrategieën in het kader van LEADER in het Nationaal Strategisch Plan (NSP).
Ondertekening
Aldus besloten in de vergadering van Gedeputeerde Staten, gehouden op 10 januari 2023,
Gedeputeerde Staten van Limburg voornoemd,
De voorzitter,
Dhr. E.G.M Roemer
secretaris
Dhr. T.H.C. Schulpen
Bijlage 1 Format lokale ontwikkelingsstrategie.
Gebruik onderstaande opzet wanneer u uw LOS samenstelt en schrijft, bijvoorbeeld als inhoudsopgave van de LOS.
In de toelichting van Bijlage 1 vindt u meer uitleg over de onderdelen in dit format, en over welke concrete informatie onder ieder punt opgenomen dient te worden. Ook vindt u daar hulpvragen en tips. Het is daarnaast raadzaam de tabel met selectiecriteria in Bijlage 2 te bekijken. Bijlage 2 en de toelichting van Bijlage 1 geven u een beeld van de aspecten die in het onderstaande format aan bod dienen te komen en welke aspecten belangrijk zijn in de beoordeling van de LOS.
De LOS bestaat uit twee delen: een beschrijving van de LOS en het Reglement van de LAG. Hieronder ziet u welke informatie u in welk deel dient op te nemen:
Deel I Beschrijving van de LOS (maximaal 25 pagina’s)
- 1.
Totstandkoming en status Ontwikkelingsstrategie
- 1.1
Beschrijving van het proces dat ten grondslag ligt aan de ontwikkeling van de strategie met speciale aandacht voor hoe de gemeenschap betrokken is bij de totstandkoming en uitwerking van de strategie.
- 1.2
Beschrijving van de belangengroepen die zijn betrokken bij het eerder beschreven proces.
- 1.1
- 2.
Het gebied waar de LOS betrekking op heeft
- 2.1
Begrenzing
- •
Beschrijving/kaart van het geografische gebied.
- •
Beschrijving van de bevolking in het gebied.
- •
- 2.2
Gebiedsanalyse
- •
Analyse van de ontwikkelingsbehoeften en de mogelijkheden van het gebied (SWOT-analyse, krachtenveldanalyse). SWOT is de afkorting voor Strengths (sterktes), Weaknesses (zwaktes), opportunities (kansen) en Threaths (bedreigingen).
- •
In hoeverre sluit het bovenstaande aan bij de behoeften zoals opgenomen in het NSP (in het NSP worden deze behoeften “needs” genoemd).
- •
- 2.1
- 3.
Beschrijving strategie
- 3.1
Beschrijving van de strategie en doelstellingen in het gebied.
- 3.2
Visie op de NSP doelen en hoe de strategie aansluit op deze doelen.
- 3.3
Beschrijving van doelstellingen en meetbare resultaten (inclusief aansluiting bij Resultaatindicatoren zoals opgenomen in NSP).
- 3.1
- 4.
Activiteitenplan
- 4.1
De plannen met betrekking tot de projecten die gehonoreerd gaan worden in de uitvoeringsfase van LEADER, met aandacht voor
- •
De doelen waaraan de LEADER projecten bijdragen zoals beschreven in artikel 2 van deze oproep.
- •
Gemotiveerde beschrijving van de gewenste en verwachte omvang van projecten en de wijze van subsidiëring (zie toelichting).
- •
Gemotiveerde beschrijving van subsidiepercentages per type activiteit, zoals beschikbaar binnen de kaders van EU VO 2021/2115.
- •
Gemotiveerde beschrijving van de mogelijkheid voor aanvragers om een voorschot aan te vragen (maximaal 50% van verleende subsidie).
- •
Beschrijving van de voorwaarden waaronder geen steun zal worden verstrekt.
- •
- 4.2
Een beschrijving van de plannen rondom samenwerking. Dit kan gaan over samenwerking met andere partnerschappen, lokale actiegroepen en/of andere deelnemers aan het NSP en de manier waarop deze samenwerking tot (mogelijke) synergiën leidt.
- 4.3
Een beschrijving van de voorziene aanjaagactiviteiten en deskundigheidsbevordering (om kwalitatief goede projectaanvragen te kunnen ontwikkelen en uitvoeren).
- 4.4
Beschrijving van plannen met betrekking tot Communicatie (doelgroepen en communicatiemiddelen) en hoe deze plannen ondersteunen in het behalen van de doelen.
- 4.5
Beschrijving van de administratie (wie neemt op welke wijze verantwoording voor de financiële administratie, het beheer van dossiers en handhaving van het reglement?).
- 4.1
- 5.
Organisatie
- 5.1
Een beschrijving van de positie, taken en bevoegdheden van de LAG.
- 5.2
Profiel en samenstelling LAG.
- 5.3
Organisatie van de uitvoering:
- •
Beschrijving van de werkwijze voor het openstellen van LEADER-subsidie, inclusief het bepalen van het plafond.
- •
De regels voor het beheer, de monitoring en de evaluatie van het programma waarmee kan worden aangetoond dat de LAG de capaciteit heeft om de strategie uit te voeren.
- •
- 5.1
- 6.
Financiering
- 6.1
Begroting (zie toelichting voor meer informatie).
- 6.2
Dekkingsplan
- •
Een financieel plan, met daarin de geplande toewijzing uit elk betrokken fonds (inclusief ELFPO) en (indien van toepassing) andere betrokken programma’s of financiële bronnen.
- •
- 6.1
Deel II Reglement (maximaal 10 pagina’s)
- 7.
Beheer- en toezichtregeling/ beschrijving van de openstellings- en selectieprocedure
- 7.1
Beschrijving van de LAG werkwijze waarin duidelijk wordt hoe de LAG via een bottom-up proces doelen tracht te behalen en op transparante wijze projecten selecteert en steun toekent. Beschrijving van hoe aan wie verantwoording wordt afgelegd en hoe wordt omgegaan met tussentijds vertrek van LAG leden.
- 7.2
Wijze van openstellen en plafond bepalen.
- 7.3
Selectiecriteria en selectieprocedure steunaanvragen (besluitvorming).
- 7.4
Monitoring.
- 7.5
Effectmeting en evaluatie.
- 7.1
Eventuele bijlagen (maximaal 5 pagina’s)
Bijlage 2 Selectiecriteria
De selectiecommissie hanteert onderstaande tabel in het evalueren en beoordelen van de bij GS ingediende Lokale ontwikkelingsstrategieën.
Kenmerk |
Criteria zoals opgenomen in de maatregelfiche |
Criteria voor scoring 0-5 |
Weging |
Minimale score |
Bottom-up gebiedsproces |
Een beschrijving van het proces waaruit blijkt dat de lokale gemeenschap betrokken is bij de ontwikkeling van de strategie. Een beschrijving waaruit blijkt hoe het bottom-up proces is geborgd tijdens de uitvoering van de LOS. |
|
4 |
12 |
Gebied |
Een definitie van het gebied. Een beschrijving van de populatie waarop de strategie betrekking heeft. Kernen met meer dan 30.000 inwoners zijn uitgesloten van het LEADER-gebied. |
|
1 |
3 |
Probleem-analyse |
Een analyse van de ontwikkelingsbehoeften en mogelijkheden met een analyse van de sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen (een SWOT-analyse). |
|
3 |
9 |
Strategie |
Een beschrijving van de strategie en de doelstellingen ervan, en een hiërarchie van doelstellingen met meetbare streefdoelen voor outputs of resultaten. De strategie moet aansluiten bij het NSP en, in voorkomend geval, de programma’s van de betreffende ESI-fondsen. De strategie moet aansluiten op de lokale SWOT-analyse en de SWOT-analyse voor het NSP. Uit de strategie moet blijken dat er voldoende focus is in de themakeuze door die te beperken tot ongeveer drie. |
|
4 |
12 |
Activiteiten-plan |
Uit het activiteitenplan moet blijken hoe de doelstellingen van de ontwikkelingsstrategie in acties worden omgezet. |
|
2 |
6 |
Beheer- en toezicht-regelingen |
Er moet een beschrijving van de beheer- en toezichtregelingen van de strategie zijn waaruit blijkt dat de LAG in staat is de strategie uit te voeren tot en met 2027. Daarin is omschreven hoe monitoring en evaluatie tijdens de uitvoeringsperiode van de ontwikkelingsstrategie tot en met 2027 gaat plaats vinden. Middels een uitgewerkt reglement waarin de taken en verantwoordelijkheden van de LAG zijn omschreven i.r.t. de selectie van projecten moet blijken dat de LAG een transparante werkwijze beoogt bij de selectie en toekenning van steun en in staat is belangenverstrengeling te voorkomen. De LAG zal inclusief zijn waarmee wordt bedoeld: een representatieve vertegenwoordiging van lokale publieke en private sociaal- economische belangengroepen. |
|
3 |
9 |
Financiering en begroting |
De lokale ontwikkelingsstrategie moet een financieel plan omvatten met een geplande toewijzing uit elk van de betrokken financiële bronnen (Europa, provincie, gemeenten, waterschappen, privaat). De begroting moet zijn uitgesplitst en aansluiten op de strategie en het activiteitenplan. Uit het financieringsplan blijkt dat er sprake is van financieel draagvlak en voldoende inbreng van private middelen. |
|
3 |
9 |
Bestuurs-kracht |
De mate waarin de deskundigheid van de leden van de LAG aansluit bij de gekozen thema’s en strategie. De mate waarin de LAG in staat is om het programma financieel en administratief te besturen en in stand te houden tot en met 2027. De mate waarin de LAG in staat wordt geacht om samenwerking te zoeken met andere partnerschappen en/of LAG’s met het oog op synergie. |
|
2 |
6 |
Aan de hand van de criteria wordt per kenmerk een cijfer gegeven tussen de 0 en 5, waarbij 0 staat voor “niet of zeer slecht” en 5 voor “uitmuntend”.
Dit cijfer wordt vermenigvuldigd met de wegingsfactor. Alle cijfers worden vervolgens opgeteld.
Maximale score is 110 en minimale score is 66.
Algemene toelichting
Relatie LEADER met GLB
De uitvoering van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) voor de periode 2023-2027 is vastgelegd in het Nationaal Strategisch Plan (NSP). Daarin is LEADER als verplichte interventie opgenomen vanuit het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO). LEADER valt onder artikel 77 van EU VO 2021/2115. Nadere bepalingen voor de uitvoering van LEADER zijn uitgewerkt in EU VO 2021/1060. LEADER is een vanuit de gemeenschap geleide lokale ontwikkeling en beoogt bij te dragen aan de lokale ontwikkeling van plattelandsgebieden. Provincies zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van LEADER. Dit is vastgelegd in de ministeriële regeling, nr. WJZ/ 21206194
LEADER wordt tijdens het NSP ingezet voor de doelen op het gebied van klimaat, milieu en biodiversiteit (D, E en F volgens het NSP) en sociaal economische ontwikkeling van het platteland (H volgens het NSP). De inzet op de doelen D, E en F is een landelijke afspraak. Over de inzet op deze doelen is besloten dat alle LEADER-gebieden in voldoende mate (dat wil zeggen ten minste 20%) moeten bijdragen aan ten minste één van de doelen D, E, F én tevens in voldoende mate (ten minste 20%) aan doel H. Dit betekent dat ieder gebied zich moet inzetten voor doel H en daarnaast voor doelen D en/of E en/of F. Een gebied kan kiezen om zich hoofdzakelijk te richten op bijvoorbeeld de doelen D en/of E en/of F, met als verplichting dat een deel van de strategie (d.w.z. minimaal 20%) ook betrekking heeft op doel H. Naast focus op deze doelen, mag een LEADER-gebied zich ook op één van de andere doelen van het NSP richten.
De Europese Commissie schrijft voor dat Provincies een “Call for proposals” (oftewel een oproep tot het indienen van een LOS) uitschrijven. Aangewezen regionale gebieden kunnen daarop hun Lokale Ontwikkelingsstrategie (LOS) indienen.
Toepassingsgebied
Voor Limburg zijn drie gebieden aangewezen:
- i.
Zuid-Limburg (de gemeenten Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Maastricht, Meerssen, Vaals, Valkenburg aan de Geul, Beek, Sittard-Geleen, Stein, Beekdaelen, Brunssum, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Simpelveld en Voerendaal), waarbij aangrenzende gebieden kunnen aansluiten.
- ii.
Weerterland (de gemeenten Weert, Nederweert en Leudal), waarbij aangrenzende gebieden kunnen aansluiten.
- iii.
Het gebied van de gemeenten Bergen, Gennep, Mook en Middelaar, waarbij aangrenzende gebieden kunnen aansluiten.
leder LEADER gebied omvat meerdere gemeentes en het gebied is begrensd als een logische eenheid qua fysiografie, identiteit, beleefde of georganiseerde samenhang, uitdagingen, of gemeenschappelijkheid. Een aangrenzend gebied is het gemeentelijke, geografische gebied grenzend aan de onder i-iii genoemde gemeenten. Actoren vanuit het gemeentelijk gebied Roerdalen kunnen aansluiten bij het gebied Weerterland. Actoren uit gemeentes die aansluiting zoeken met gebieden in het buitenland of andere provincies (Gelderland of Noord-Brabant) wordt verzocht hierover tijdig contact met de Provincie op te nemen.
Uniformiteit van het te hanteren format voor de LOS
Ten behoeve van de duidelijkheid en uniformiteit van de lokale ontwikkelingsstrategieën, is een landelijk format opgesteld. Deze vindt u in bijlage 1 en wordt verder toegelicht in de toelichting van bijlage 1. Tevens zijn uniforme selectiecriteria opgesteld op basis waarvan de LOS-en worden beoordeeld. Deze vindt u in bijlage 2.
De LOS omvat onder meer een gebiedsstrategie, waarin op basis van een gebiedsproces de ambitie voor het gebied is beschreven voor de programmaperiode 2023-2027. Uit dit gebiedsproces moet blijken dat er draagvlak is onder belangengroepen in het gebied. Ook bevat de LOS een beschrijving van de Lokale Actiegroep (LAG), die verantwoordelijk is voor de uitvoering van de LOS. Alleen een (penvoerder van een) LAG of een rechtspersoon in naam van de voorziene LAG kunnen een LOS indienen. Wij spreken hier van een “voorziene LAG”, omdat de status LAG pas verleend wordt op het moment dat de LOS door GS wordt goedgekeurd. De samenstelling van de LAG dient een goede weerspiegeling te zijn van de samenstelling van het gebied, met extra aandacht voor kwetsbare groepen. Het NSP zegt hierover het volgende: “gelet op de gewenste sociale inclusiviteit dient de participatie en vertegenwoordiging in de (besluitvormende) LAG van vrouwen en specifieke kansengroepen zoals jongeren, migranten en mindervaliden te zijn gemotiveerd [..]”.
De Europese verordening vereist verder dat lokale besturen deelnemen aan de LAG, samen met vertegenwoordigers van private belangen, waarbij niet één van de belangengroepen de besluitvorming domineert. Er is sprake van domineren van de besluitvorming indien één belangengroep meer dan 49% van de stemmen in de besluitvorming heeft.
Beoordeling LOS-en
De ingediende LOS-en worden beoordeeld door een selectiecomité (of selectiecommissie). Deze geeft de LOS punten op basis van de beschreven selectiecriteria (zie Bijlage 2). Het totaal aantal punten na toepassing van de wegingsfactoren dient 66 of meer te zijn. Alleen dan komt de LOS in aanmerking voor goedkeuring door GS. Voldoet een LOS na de eerste beoordelingsronde nog niet aan de minimale vereisten, dan wordt dit onderbouwd teruggekoppeld aan het gebied. Het gebied krijgt dan de kans de LOS op de aangegeven punten te versterken, waarna de LOS opnieuw beoordeeld wordt.
De periode voor het aanbrengen van deze verbeteringen wordt later bepaald, maar zal liggen tussen de 4 en 8 weken. Indien meerdere LOS-en vanuit hetzelfde gebied worden ingediend, en één van deze LOS-en voldoet niet aan de minimale vereisten, dan krijgen alle (voorziene) LAGs uit dat gebied de mogelijkheid hun LOS te verbeteren. Dus ook wanneer de LOS in de eerste beoordeling meer dan de minimale score behaald heeft.
De LOS-en die na de eerste of tweede beoordelingsronde 66 punten of meer hebben behaald, worden gerangschikt en komen voor goedkeuring in aanmerking. Per gebied kan maximaal één LOS worden goedgekeurd, en elk gebied kan tot maximaal één LEADER-LAG behoren. Indien meerdere LOS-en in één gebied worden ingediend, en beide/ alle LOS-en behalen een minimale score van 66, dan wordt de LOS geselecteerd met de hoogste totaalscore op de beoordelingscriteria met wegingsfactor 4. Indien beide/ alle LOS-en dan nog steeds een gelijke score behalen, wordt de LOS met de hoogste totaalscore op de beoordelingscriteria met wegingsfactor 3 geselecteerd. Zijn de scores dan nog steeds identiek, dan bepaalt loting welke LOS geselecteerd wordt en voor goedkeuring in aanmerking komt.
Na goedkeuring van de LOS door GS kan met de uitvoering van de LOS worden gestart. In Limburg is voor de uitvoering van de goedgekeurde LOS-en in totaal € 3.700.000 Europese middelen beschikbaar. Dit wordt aangevuld met € 920.000 provinciale cofinanciering en, in de LOS te specificeren, cofinanciering vanuit het gebied zelf (gemeente of waterschappen). De Europese en Provinciale middelen zijn onafhankelijk van het aantal LEADER gebieden onder het NSP. De wijze waarop het totale budget over LEADER gebieden verdeeld wordt, beslist GS op het moment dat zij de LOS-en goedkeurt.
In de LOS dient nauwkeurig te worden beschreven via welke procedures het budget, na toekenning door GS, besteed gaat worden, en hoe de LAG projecten selecteert die voor steun in aanmerking komen.
Toelichting Bijlage 1 (Format inhoudsopgave Ontwikkelingsstrategie LEADER 2023-2027)
Hier vindt u een toelichting van het format van de LOS zoals beschreven in Bijlage 1.
Op basis van de artikelen over LEADER in EU-VO 2021/1060 (artikelen 31-34) en het over LEADER bepaalde in het NSP programma, is een indeling/ format voor de Lokale Ontwikkelingsstrategie voor LEADER in het NSP bepaald. In onderstaande tabel worden de onderdelen met hulpvragen en aandachtspunten toegelicht. De inhoudsopgave in bijlage 1 is verplicht. De onderstaande toelichting in tabelvorm is dus geen invultabel!
Alegemene regels zijn:
- 1.
De LOS mag maximaal 40 pagina’s (inclusief bijlagen) omvatten
- 2.
Deel I (beschrijving van de LOS) bestaat uit maximaal 25 pagina’s
- 3.
Deel II (reglement) bestaat uit maximaal10 pagina’s
- 4.
De bijlagen bestaan uit maximaal 5 pagina’s.
- 5.
Kies een lettertype met een tekengrootte van 11 punten of meer.
U kunt het NSP inzien op de website: https://www.toekomstglb.nl/documenten/publicaties/2022/10/03/definitieve-nsp
Informatie over LEADER vindt u op pagina 508 t/m 523 van het NSP.
Deel I Beschrijving van de Lokale Ontwikkelingsstrategie |
||
Hoofdstuk/paragraaf |
Toelichting en hulpvragen |
|
1 |
Totstandkoming en status Ontwikkelingsstrategie |
CHECK: Is hiermee voldoende aangetoond dat er een breed draagvlak voor deze LOS onder de bevolking in het gebied is? |
2.1 |
Gebiedsbegrenzing |
TIPS:
|
2.2 |
Gebiedsanalyse |
Het is niet nodig dat uw LOS aan alle bovenstaande behoeften voldoet. Welke behoeften relevant zijn, is gebiedsafhankelijk. |
3.1 |
Strategie, ’NSP-doelen en algemene doelstelling |
Doelstelling:
LEADER NSP-doelen: Is het NSP is opgenomen dat LEADER in Nederland wordt ingezet voor de doelen:
Daarnaast heeft ieder gebied de keuze om ook aan de andere doelen van het NSP bij te dragen:
Advies is om niet aan alle doelen van het NSP bij te willen dragen. Dan verliest de strategie focus en daarmee mogelijk uitvoerbaarheid. Mate van integraliteit en vernieuwing:
Aansluiting bij (beleid)context:
OPTIE: Afhankelijk van keuze van de LAG: Beschrijf in hoeverre de strategie bijdraagt aan de thematische doelstelling van andere fondsen (EFRO, ESF, EFMV) en horizontale doelstellingen op overkoepelende thema’s innovatie, milieu en klimaatverandering. TIPS:
CHECK:
|
3.2 |
Meetbare doelstellingen |
INFO: Resultaatindicatoren Bij rapportage aan de Europese Commissie dient vooral aandacht te worden besteedt aan de behaalde resultaten. Dit gebeurt aan de hand van vooraf bepaalde Resultaatindicatoren (R). Voor LEADER zijn dit:
In de LOS dient onderbouwd te zijn opgenomen welke resultaten verwacht worden op ieder van deze indicatoren. De voortgang in het behalen van deze resultaten zal gedurende de uitvoering van de LOS onderdeel zijn van de evaluatie die de LAG uitvoert. Output-doelstellingen zijn doelstellingen op het gebied van de prestaties die je als LAG wilt leveren. Zij hebben daarmee een directe relatie met de inspanningen die je als LAG levert. Met andere woorden: de prestaties zijn door de LAG direct stuurbaar. Het voordeel van dergelijke doelstellingen is dat de LAG zichzelf duidelijke normen kan opleggen welke ook geëvalueerd kunnen worden. CHECK: Zijn de doelstellingen SMART geformuleerd zodat monitoring en evaluatie in de uitvoering en verantwoording ook eenvoudig en transparant kan plaats vinden? TIP: Voor de overzichtelijkheid kan gebruik worden gemaakt van een doelenboom of een DIN (doelen- inspanningennetwerk). |
4 |
Activiteitenplan |
Activiteitenplan
Meerjaren planning Maak hiervoor een (meer-jaren)planning op hoofdlijnen. INFO: De wijze waarop de LAG het activiteitenplan beschrijft, is niet voorgeschreven. Indien in het kader van een project onder de LOS (mede) investering(en) worden gedaan, dan worden het subsidiepercentage en de subsidievoorwaarden conform de interventietypes voor Investeringen toegepast (Artikel 68(4b) SPR) zoals voor investeringen (art 73):
Het percentage wordt door de LAG bepaald in de LOS waarbij voor enige uniformiteit gekozen kan worden voor 40, 60, 80 of 100%; Subsidiëring kan plaatsvinden op basis van vergoeding van gemaakte kosten of vereenvoudigde kostenopties, te weten: vaste (vooraf bepaalde) bedragen of vaste (vooraf vastgelegde) percentages. Indien opgenomen in de LOS kan ook worden gewerkt met subsidieverlening op basis van begrotingssubsidies, dat wil zeggen: Op basis van begroting van de aanvrager wordt de prestatie en lumpsum vastgesteld (prestatieverantwoording); Afhankelijk van de hoogte van het subsidiebedrag en de doelgroep-risico-analyse zal worden aangegeven welke stukken nodig zijn ter onderbouwing. Indien opgenomen in de LOS zijn voorschotten mogelijk tot maximaal 50%; TIP: De LAG kan in de begroting bijvoorbeeld de volgende basisactiviteiten onderscheiden:
Ad. 1 Dit zijn de projecten die de LAG in het gebied wil (laten) uitvoeren. Het kunnen projecten zijn die de LAG zelf initieert maar ook projecten die door andere partijen worden uitgevoerd. Ad. 2 Dit betreft activiteiten die zijn gericht op voorbereiding (haalbaarheidsstudies, technische uitwerking, administratie en uitvoering) en uitvoering van samenwerkingsactiviteiten met andere gebieden. Voorwaarde is wel dat de LAG kan aantonen deze activiteiten uit te voeren met het doel om tot een concreet uit te voeren project te komen. Ad. 3 Hierbij kan het gaan om specifieke ‘’aanjaagactiviteiten’’ en ‘’capaciteitsopbouw’’: bijvoorbeeld bijeenkomsten organiseren, trainingen aanbieden voor deskundigheidsbevordering en ter ondersteuning van aanvragers om kwalitatief goede projecten te kunnen ontwikkelen, uitvoeren en verantwoorden. Ad. 4 Bestuur en organisatie van de LAG: de vergaderingen, projectbeoordelingen, verslaglegging bijeenkomsten, openbare bijeenkomsten, deelname aan andermans activiteiten (congressen, trainingen), projectmonitoring en effectbeschrijving etcetera Ad. 5 Communicatieactiviteiten: Beschrijf op hoofdlijnen welke doelgroepen en communicatiemiddelen de LAG wil ontwikkelen ter ondersteuning van het behalen van de doelen. Ad. 6 Administratie: financiële administratie, beheer dossiers, handhaving reglement etc TIP: Voor eenvoud in de uitvoering en tussen aanvragers in het gebied, kan de LAG ervoor kiezen voor alle projecten hetzelfde subsidiepercentage te hanteren. Rekening houdend met alle wettelijke voorwaarden (zoals staatssteun en de-minimis) kan de LAG daarvoor een subsidiepercentage kiezen tussen 40% en 65%. Daar kan in de LOS al een keuze voor beschreven worden, maar deze kan ook worden uitgesteld tot de fase van openstelling. Beschrijf de geprefereerde werkwijze in de LOS. |
5.1 |
Positie, taken en bevoegdheden LAG |
INFO:
|
5.2 |
Profiel en samenstelling LAG |
INFO: Met Inclusiviteit wordt bedoeld dat de LAG een goede weerspiegeling moet zijn van de bevolking in het gebied, waarbij extra aandacht is voor participatie van vrouwen en kwetsbare groepen. In het NSP worden daarbij als voorbeeld genoemd: jongeren, migranten en minder-validen. CHECK: Voor de toetsingscriteria op ‘’Bestuurskracht’’ moet de LAG kunnen aantonen:
TIPS:
|
5.3 |
Organisatie van de uitvoering |
Hier geef je op hoofdlijnen aan hoe je e.e.a. organiseert. De precieze uitwerking volgt in deel II het reglement.
CHECK: Leg een link met het activiteitenplan en de communicatie. |
6.1 |
Begroting |
De LOS moet een financieel plan omvatten met een geplande toewijzing uit elk van de betrokken Europese Structuur- en Investeringsfondsen (ELFPO voor LEADER in Nederland). De begroting moet zijn uitgesplitst en aansluiten op de strategie en het activiteitenplan. Stel de begroting zo op dat het inzicht geeft in eventuele submaatregelen die de LAG onderscheidt, zoals bijvoorbeeld:
|
6.2 |
Dekkingsplan |
Voor de uitvoering van de LOS: het Elfpo-budget (EU-middelen) dat beschikbaar wordt gesteld voor de uitvoering van de LOS (in totaal 3,7 mln. in Limburg), wordt aangevuld met provinciale cofinanciering. Lokale overheden in het gebied dienen ook bij te dragen als cofinanciering. De omvang van deze bijdrage wordt in de LOS vastgelegd. Tip: Omdat het lastig is om vooraf private bijdragen geregeld te krijgen, kun je bijvoorbeeld in de selectiecriteria en bepaling van de hoogte van de bijdrage, een ‘’sleutel’’ opnemen voor private bijdragen. |
Deel II Reglement LAG (beheer- en toezichtregeling) Hier moet een beschrijving van de beheer- en toezichtregelingen van de strategie zijn waaruit blijkt dat de LAG in staat is de strategie uit te voeren tot en met 2027. Geef een controleerbare en verifieerbare omschrijving van wat de LAG gaat doen om toezicht op de uitvoering te houden. |
||
Hoofdstuk/paragraaf |
Toelichting |
|
7.1 |
LAG Werkwijze en verantwoording |
Werkwijze:
Verantwoording
En wat de LAG nog meer wil regelen voor een transparante, niet-discriminatoire en aanjagende werkwijze en professionele organisatie. |
7.2 |
Wijze van openstellen en plafond bepalen |
|
7.3 |
Selectiecriteria en -procedure voor steunaanvragen bij de LAG |
Laat zien hoe je komt tot beoordeling van “goede” projecten! Selectiecriteria en bepaling hoogte bijdrage:
Aanvraag en besluitvormingsprocedure:
CHECK:
De selectiecriteria moeten eerlijk en logisch zijn, de selectie moet zijn gebaseerd op consistente en relevante criteria CHECK: Projecten moeten bijdragen aan:
|
7.4 |
Monitoring |
|
7.5 |
Effectmeting en evaluatie |
Tip: Zoek andere LAG’s op om hierover kennis te delen. In de vorige LEADER-periode hebben enkele LAG’S enkele korte onderzoeken gedaan naar de effecten van hun programma’s. Zie site www.netwerkplatteland.nl |
Het NSP volgt het derde plattelandsontwikkelingsprogramma (POP3) op. In POP3 was er één LEADER gebied in Limburg (Zuid-Limburg). Ter inspiratie kunt u de POP3 LOS van Zuid-Limburg hier bekijken. Let er wel op dat er in de POP3 periode andere voorwaarden aan de LAG en LOS verbonden waren vergeleken met nu, onder het NSP.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl