Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Landsmeer 2023

Geldend van 09-01-2023 t/m heden

Intitulé

Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Landsmeer 2023

De raad van de gemeente Landsmeer, gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 22 december 2022;

gelet op artikel 150 van de Gemeentewet;

gelet op artikel 2.1.3 van de Wet Maatschappelijke ondersteuning;

gelet op artikel 2.10 van de Jeugdwet;

gelet op artikel 47 van de Participatiewet;

gelet op de vigerende inspraakverordening van de gemeente Landsmeer;

besluit vast te stellen:

Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Landsmeer 2023

Artikel 1. Begrippen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Landsmeer;

  • b.

    burger: inwoner van de gemeente Landsmeer;

  • c.

    doelgroep: de personen/groepen die vallen onder de werkingssfeer van het sociaal domein

  • d.

    wettelijke vertegenwoordigers: personen die gerechtigd zijn de cliënt zowel in- als buiten rechte te vertegenwoordigen;

  • e.

    de Adviesraad Sociaal Domein: vaste commissie van advies inzake alle beleidsterreinen en aangelegenheden die onder de werking van het sociaal domein in de gemeente Landsmeer vallen;

  • f.

    lid: lid of plaatsvervangend lid van de Adviesraad Sociaal Domein;

  • g.

    voorzitter: voorzitter van de Adviesraad Sociaal Domein of diens plaatsvervanger;

  • h.

    secretaris: secretaris van de Adviesraad Sociaal Domein of diens plaatsvervanger;

  • i.

    sociaal domein: de onderwerpen die geregeld worden in de Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Jeugdwet;

  • j.

    vergadering: het overleg van de Adviesraad Sociaal Domein, desgewenst op uitnodiging bijgewoond door de desbetreffende beleidsmedewerker(s) en/of de verantwoordelijke wethouder van de gemeente Landsmeer.

Artikel 2. Doelstelling

  • 1. Het doel van de Adviesraad Sociaal Domein is om het college gevraagd en ongevraagd te adviseren in beleidsaangelegenheden op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, jeugdhulp en participatie.

  • 2. De Adviesraad Sociaal Domein houdt daarbij de belangen van de doelgroepen die behoren tot de in artikel 1.lid i genoemde gebieden in het oog en behartigt die belangen.

  • 3. Met de instelling van de Adviesraad Sociaal Domein beoogt het college meerwaarde te bereiken in de kwaliteit van de dienstverlening bij de uitvoering van het sociaal domein en wil het college recht doen aan haar streven naar integrale beleidsvorming, waarbij burgers en instellingen actief worden betrokken bij de bepaling en evaluatie van het beleid.

Artikel 3. Taken en bevoegdheden Adviesraad Sociaal Domein

  • 1. De Adviesraad Sociaal Domein heeft tot taak het geven van gevraagd en ongevraagd advies en het doen van voorstellen aan het college uit eigener beweging of op verzoek van het college over beleidsaangelegenheden op het terrein van de Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet en Participatiewet.

  • 2. De Adviesraad Sociaal Domein is alert op ontwikkelingen en knelpunten binnen het sociaal domein voor zover deze doelgroepen raken en geeft de signalen door aan het college.

  • 3. De Adviesraad Sociaal Domein brengt binnen zes weken na ontvangst van de adviesvraag schriftelijk advies uit aan het college.

  • 4. In specifieke situaties kan aan de Adviesraad Sociaal Domein gevraagd worden binnen een periode van zeven dagen advies uit te brengen, wanneer dat, gelet op de voortgang van het besluitvormingsproces, noodzakelijk is.

  • 5. De Adviesraad kan een lid van het college uitnodigen om de overlegvergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen.

  • 6. De Adviesraad Sociaal Domein brengt jaarlijks, te weten uiterlijk eind februari van het daaropvolgend jaar, schriftelijk verslag uit van de werkzaamheden van de Adviesraad in een inhoudelijk en financieel jaarverslag. Daarbij wordt ook de begroting ingediend voor het volgend jaar.

Artikel 4. Taken college

  • 1. Het college betrekt de Adviesraad Sociaal Domein bij de totstandkoming van beleidsaangelegenheden betreffende het sociaal domein en levert hiervoor de meest actuele informatie.

  • 2. Het college legt onderwerpen waarover ze gevraagd geadviseerd wil worden middels een schriftelijke of mondelinge adviesvraag voor aan de Adviesraad Sociaal Domein. In de aanvraag maakt het college expliciet duidelijk over welke punten ze advies vraagt.

  • 3. Het college zorgt ervoor dat aan de Adviesraad de informatie wordt verstrekt ter uitvoering van hun taken. De beleidsvoorstellen zullen, behoudens overmacht, op een zodanig tijdstip aan de Adviesraad worden voorgelegd dat de Adviesraad voldoende tijd heeft om daarover te kunnen adviseren. Het college streeft ernaar dit maximaal een week voorafgaand aan de overlegvergadering van de Adviesraad deze informatie te verschaffen.

  • 4. Indien en voor zover het college afwijkt van een advies van de Adviesraad Sociaal Domein geeft het daarvan met redenen omkleed kennis aan de Adviesraad Sociaal Domein. Het college geeft daarbij schriftelijk haar overwegingen weer en geeft tevens aan waarvoor wel gekozen is. Indien schriftelijke formulering niet binnen zes weken na de overlegvergadering kan geschieden, wordt aangegeven binnen welke termijn een schriftelijke motivering zal volgen.

  • 5. Het college ziet er op toe dat de gemeenteraad geïnformeerd wordt over de inhoud van de door de Adviesraad Sociaal Domein uitgebrachte adviezen.

  • 6. Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de adviesraad. Hiertoe:

    • o

      a. stelt het een vergaderruimte ter beschikking;

    • o

      b. zorgt het ervoor dat adviesaanvragen en conceptbeleidsvoorstellen de Adviesraad tijdig bereiken;

    • o

      c. stelt de gemeente ambtelijke capaciteit beschikbaar voor het bijwonen van een vergadering voor het geven van een toelichting of uitleg, als daarom door de Adviesraad wordt verzocht. De gemeente bepaalt afhankelijk van het onderwerp welke ambtelijke capaciteit beschikbaar kan worden gesteld.

Artikel 5. Samenstelling Adviesraad Sociaal Domein

  • 1. De Adviesraad Sociaal Domein bestaat uit vier tot maximaal elf leden.

  • 2. De Adviesraad Sociaal Domein bestaat, in haar meest ideale samenstelling, uit een vertegenwoordiging van diverse doelgroepen uit de samenleving die vanuit hun achtergrond een bijdrage kunnen leveren aan de Adviesraad.

  • 3. De leden die na de ingangsdatum van deze verordening toetreden bekleden geen politieke en/of bestuurlijke functie (lees: raadslid, commissielid en wethouder) namens een politieke partij in Landsmeer, evenmin bekleden zij enige functie bij een organisatie die direct commercieel belang heeft bij de dienstverlening aan doelgroepen in het sociaal domein.

  • 4. Alle leden van de Adviesraad Sociaal Domein, zoals bedoeld in het tweede lid van dit artikel, worden benoemd door het college.

  • 5. De Adviesraad Sociaal Domein kan plaatsvervangende leden ter benoeming voordragen aan het college.

  • 6. Een plaatsvervangend lid treedt alleen in de plaats op van het lid dat hij of zij vervangt. Een plaatsvervangend lid is geen opvolger.

  • 7. Alle bepalingen in deze verordening die van toepassing zijn op de leden van de Adviesraad Sociaal Domein zijn ook van toepassing op de plaatsvervangende leden.

Artikel 6. Aanwijzing en zittingsduur

  • 1. De zittingsduur van een lid van de Adviesraad Sociaal Domein en zijn plaatsvervanger is vier jaar.

  • 2. Een lid kan niet meer dan één maal worden herbenoemd.

  • 3. Indien een vacature ontstaat, beslist de Adviesraad Sociaal Domein zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan met inachtneming van artikel 5 van deze verordening. De Adviesraad Sociaal Domein draagt een nieuw lid ter benoeming voor aan het college.

Artikel 7. Voorzitter en secretaris

  • 1. De voorzitter, de secretaris en hun plaatsvervangers worden door de Adviesraad Sociaal Domein uit hun midden voorgedragen. Zij worden door het college benoemd.

  • 2. Leden van de Adviesraad Sociaal Domein worden geacht zonder last deel te nemen aan de vergaderingen, maar voeren voor zover van toepassing wel ruggenspraak met hun achterban.

  • 3. De secretaris stelt in overleg met de voorzitter de agenda op voor de vergaderingen van de Adviesraad Sociaal Domein.

Artikel 8. Openbaarheid en vergaderfrequentie

  • 1. De overlegvergaderingen van de Adviesraad Sociaal Domein zijn openbaar tenzij bijzondere agendapunten om beslotenheid vragen.

  • 2. In de regel vinden de openbare overlegvergaderingen van de Adviesraad Sociaal Domein minimaal vier maal per jaar plaats.

  • 3. Bezoekers van de openbare vergaderingen kunnen gebruik maken van de mogelijkheid van inspreken.

Artikel 9. Openbare kennisgeving

  • 1. De vergaderdata van de Adviesraad Sociaal Domein worden op de website van de gemeente landsmeer bekend gemaakt.

  • 2. De agenda en plaats van de vergadering worden op website van de gemeente Landsmeer bekend gemaakt.

  • 3. De notulen van de Adviesraad Sociaal Domein worden na goedkeuring op de website van de gemeente Landsmeer geplaatst.

Artikel 10. Budget en faciliteiten

  • 1. Voor het uitvoeren van de taken van de Adviesraad Sociaal Domein wordt door het college een budget beschikbaar gesteld voor:

    • a.

      kleine kosten, zoals onder andere voor schrijfmateriaal en computerkosten;

    • b.

      kosten van deskundigheidsbevordering;

    • c.

      kosten voor het houden van bijeenkomsten, anders dan structureel overleg met de gemeente;

    • d.

      kosten voor het raadplegen van derden;

    • e.

      een vrijwilligersvergoeding voor de leden van de adviesraad Sociaal Domein.

  • 2. Over de besteding van het budget als bedoeld in het eerste lid wordt jaarlijks door de Adviesraad Sociaal Domein in de maand januari schriftelijk verantwoording afgelegd.

  • 3. Betaling van kosten anders dan de vergoeding voor leden van de Adviesraad Sociaal Domein vindt plaats na het overleggen van facturen.

Artikel 11. Vergoeding aan de leden

  • 1. De leden van de Adviesraad ontvangen een onkostenvergoeding van € 50,- per bezochte vergadering.

  • 2. Jaarlijkse indexering van de onkostenvergoeding wordt gebaseerd op het consumenten prijsindexcijfer.

  • 3. De vergoeding wordt voor maximaal twaalf bijeenkomsten per lid per jaar uitbetaald.

  • 4. De vergoeding wordt eenmaal per jaar uitbetaald, na het overleggen van de presentielijst.

Artikel 12. Overige bepalingen

  • 1. De Adviesraad Sociaal Domein behandelt geen klachten, bezwaar- en beroepschriften en andere zaken die op individuen en cliënten betrekking hebben.

  • 2. Klachten over de wijze waarop uitvoering gegeven wordt aan deze verordening, door een persoon die werkzaam is onder de verantwoordelijkheid van het college, worden behandeld overeenkomstig hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht en de Klachtenregeling van de gemeente.

  • 3. De Adviesraad Sociaal Domein adviseert niet over de uitvoering van wettelijke voorschriften inclusief de CAO-SW als er voor die uitvoering geen ruimte voor gemeentelijk beleid is gelaten.

Artikel 13. Uitvoering

De uitvoering van deze verordening berust bij het college.

Artikel 14. Beslissing college in gevallen waarin de verordening niet voorziet

In gevallen, de uitvoering van deze verordening betreffende, waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

Artikel 15. Hardheidsclausule

Het college van burgemeester en wethouders kan in bijzondere gevallen het bepaalde in deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 16. Evaluatiebepaling

Deze verordening wordt in ieder geval vier jaar na het inwerking treden geëvalueerd.

Artikel 17. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag van publicatie onder gelijktijdige intrekking van de Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Landsmeer 2018.

Artikel 18. Citeertitel

De verordening wordt aangehaald als: ‘Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Landsmeer 2023”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Landsmeer in zijn vergadering van 22 december 2022

de griffier,

de voorzitter,