Regeling vervallen per 01-01-2024

Subsidieregeling noodsteun energiekosten Amsterdamse maatschappelijke voorzieningen 2022

Geldend van 07-01-2023 t/m 31-12-2023

Intitulé

Subsidieregeling noodsteun energiekosten Amsterdamse maatschappelijke voorzieningen 2022

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

gelet op artikel 3, tweede lid van de algemene subsidieverordening Amsterdam 2013,

gezien de sterk toegenomen energieprijzen en de grote financiële effecten die dit op de verschillende, voor de gemeente Amsterdam essentiële, organisaties heeft,

besluit de volgende regeling vast te stellen:

Subsidieregeling noodsteun energiekosten Amsterdamse maatschappelijke voorzieningen 2022.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Algemene reserve: vrij besteedbare reserves, waarvoor geen verplichtingen gelden om deze aan te houden op grond van wet, statuten of subsidievoorwaarden, ook wel overige reserves genoemd;

  • b.

    ASA 2013: Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013;

  • c.

    Broedplaats: instelling zoals bedoeld in de Subsidieregeling Broedplaatsen 2020;

  • d.

    College: college van burgemeester en wethouders van Amsterdam;

  • e.

    Continuïteitsreserves: reserves die tot doel hebben de continuïteit van de instelling of voorziening te waarborgen, ook wel aangeduid als calamiteitenreserves;

  • f.

    Culturele instelling: instelling van algemeen nut die is gevestigd in Amsterdam en op basis van statuten zijn kernactiviteiten ontleent aan één of meer kunst- en cultuurdisciplines, en artistiek-inhoudelijke publieksactiviteiten organiseert;

  • g.

    Energiekosten: kosten die betaald worden voor de levering van gas, elektra of warmte, zoals die worden doorbelast in servicekosten of accommodatiehuur of de kosten die door de aanvragen met een zelfstandige aansluiting rechtstreeks aan de leverancier worden betaald;

  • h.

    Energiecontract: het contract met de energieleverancier waarin de wijze van prijsbepaling en in sommige gevallen de prijs voor de levering van energie is afgesproken;

  • i.

    Financiële nood: nood die is ontstaan doordat het vrij besteedbare eigen vermogen, niet zijnde de bestemmingsreserves, moet worden aangewend om de gestegen energiekosten te kunnen betalen;

  • j.

    Maatschappelijke voorzieningen: locaties waar hoofdzakelijk activiteiten plaatsvinden van sport, cultuur en welzijnsinstellingen;

  • k.

    Sportaanbieder: een rechtspersoon die op grond van zijn statuten of ondernemingsplan een structureel sportaanbod als hoofddoelstelling heeft, met SBI code sport en bijdraagt aan Agenda Sport en Bewegen of zich richt op specifieke doelgroepen;

  • l.

    SBI-code: Standaard Bedrijfsindeling, een code die uit vier of vijf cijfers bestaat en de activiteit van een bedrijf in het register van de Kamer van Koophandel aangeeft;

  • m.

    Structureel sportaanbod: sportaanbod dat wekelijks wordt aangeboden en minimaal gedurende 32 weken per jaar kan worden beoefend;

  • n.

    Toegenomen energiekosten: totale energiekosten voor de periode tussen 1 januari tot en met 31 december 2022 verminderd met de totale energiekosten van de aanvrager over de periode 1 januari tot en met 31 december 2021, of een andere vergelijkbare periode indien de aanvrager geen energiekosten heeft gemaakt over geheel 2021;

  • o.

    Weerstandsvermogen: dat deel van de som van de algemene reserve en continuïteitsreserves per 31 december 2021 dat noodzakelijke is als financiële buffer voor het opvangen van calamiteiten;

  • p.

    Welzijnsinstelling: aanbieder van (gesubsidieerde) welzijnsactiviteiten.

Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013

De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.

Artikel 3 Doel van de regeling

Het doel van de regeling is om door middel van het verstrekken van een eenmalige subsidie te voorkomen dat maatschappelijke voorzieningen die in financiële nood verkeren hun activiteiten geheel of gedeeltelijk moeten beëindigen als gevolg van de hogere energiekosten in de periode tussen 1 januari 2022 en 31 december 2022.

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

Het college kan een eenmalige subsidie verlenen als tegemoetkoming voor de toegenomen energiekosten in de periode tussen 1 januari 2022 en 31 december 2022 aan de volgende aanbieders van maatschappelijke voorzieningen in financiële nood, voor zover geen ondersteuning kan worden aangevraagd bij provincie of rijk:

  • a.

    Sportaanbieder;

  • b.

    Cultuurinstelling en broedplaats;

  • c.

    Welzijnsinstelling.

Artikel 5 Berekening hoogte van de subsidie

De hoogte van de subsidie wordt bepaald door de toegenomen energiekosten te verminderen met de som van de algemene reserve en de continuïteitsreserves per 31 december 2021 voor zover nog niet ingezet voor de verliezen in de periode 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022 en voor zover dit bedrag niet nodig is om een minimaal weerstandsvermogen van 10% ten opzichte van het totale vermogen te behouden.

Artikel 6 Subsidieplafond en verdeelsleutel

  • 1. Het college stelt de volgende subsidieplafonds vast:

    • a.

      € 1.000.000,- voor sportaanbieders;

    • b.

      € 1.000.000,-; voor culturele instellingen en broedplaatsen;

    • c.

      € 1.000.000,- voor welzijnsinstellingen

  • 2. Indien een subsidieplafond ontoereikend is om alle aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen te honoreren, worden alle te verlenen subsidies verlaagd met een gelijk percentage.

Artikel 7 Aanvrager

Subsidie kan uitsluitend aangevraagd worden door sportaanbieders die structurele sportactiviteiten en programma’s aanbieden zoals genoemd in de Agenda Sporten en Bewegen of zich richt op specifieke doelgroepen, culturele instellingen, broedplaatsen en welzijnsinstellingen, waarvan de activiteiten in Amsterdam plaatsvinden.

Artikel 8 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013 wordt bij de subsidieaanvraag ingediend:

  • a.

    een overzicht van alle aangevraagde steunmaatregelen bij Rijk, provincie of gemeente ten behoeve van de gestegen energiekosten in 2022

  • b.

    documenten waaruit de volgende informatie blijkt:

    • i.

      energiecontract en huurovereenkomst van locatie

    • ii.

      eindafrekening energiekosten van de organisatie in het jaar 2021 en de prognose of eindafrekening energiekosten 2022;

  • c.

    definitieve jaarrekening 2021 waaruit in ieder geval blijkt:

    • i.

      de omvang van de algemene reserve;

    • ii.

      de omvang van de continuïteitsreserves; en

    • iii.

      de omvang van de gerealiseerde baten.

Artikel 9 Aanvraagtermijn verlening

Een aanvraag verlening dient uiterlijk 31 januari 2023 te worden ingediend.

Artikel 10 Weigeringsgronden

  • 1. In aanvulling op artikel 9, eerste lid van de ASA 2013 weigert het college de subsidie te verlenen als de aanvrager niet in financiële nood verkeert.

  • 2. In aanvulling op artikel 9, tweede lid van de ASA 2013 kan het college geheel of gedeeltelijk weigeren een subsidie te verlenen als:

    • a.

      aanvrager naar het oordeel van het college voldoende gerealiseerde of naar verwachting te realiseren baten, financiële reserve of weerstandsvermogen heeft om de toegenomen energielasten te dragen;

    • b.

      onvoldoende informatie beschikbaar is over de energiekosten in het jaar 2021 en de prognose of energiekosten over 2022 die voor de aanvrager gelden en hebben gegolden om tot een aannemelijke raming te komen van de te verwachten toename in de energielasten;

    • c.

      aanvrager al op een andere wijze financieel wordt ondersteund voor de toegenomen energiekosten.

Artikel 11 Indieningstermijn vaststelling

Een aanvraag vaststelling dient uiterlijk 1 juli 2023 te worden ingediend.

Artikel 12 Bij de aanvraag tot vaststelling in te dienen gegevens

In aanvulling op artikel 14, tweede lid ASA 2013 bevat de aanvraag tot subsidievaststelling;

  • a.

    kopieën van facturen inclusief betaalbewijzen voor de energiekosten over de gehele periode waarvoor de subsidie is aangevraagd;

  • b.

    gegevens over bij het rijk of provincie aangevraagde financiële ondersteuning energielasten en hoogte van ontvangen financiële ondersteuning. Indien ondersteuning is ontvangen van rijk of provincie voor dezelfde periode als op grond van deze regeling, kan de subsidie lager worden vastgesteld.

Artikel 13 Vervaldatum

Deze regeling vervalt van rechtswege op 31 december 2023

Artikel 14 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Artikel 15 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling noodsteun energiekosten Amsterdamse maatschappelijke voorzieningen 2022.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 13 december 2022.

De burgemeester

Femke Halsema

De gemeentesecretaris

Peter Teesink

Toelichting

Algemeen deel

Maatschappelijke organisaties worden hard getroffen door inflatie en snel stijgende energielasten. Om noodzakelijke ondersteuning te bieden is de Subsidieregeling noodsteun energiekosten Amsterdamse maatschappelijke voorzieningen vastgesteld vooruitlopend op maatregelen van het Rijk. De regeling maakt het mogelijk om maatschappelijke organisaties financieel te ondersteunen in geval er sprake is van financiële nood, waardoor zij hun activiteiten moeten staken of in hun voortbestaan worden bedreigd.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Sportaanbieders: sportaanbieders die een aanvraag tegemoetkoming kunnen doen, dienen structurele sportactiviteiten en programma’s aan te bieden zoals genoemd in de Agenda Sporten en Bewegen of structurele sportactiviteiten en programma’s aan te bieden gericht op de doelgroepen: senioren 65 +, mensen met een handicap, jeugd in de leeftijd 2 tot en met 17 jaar en levend in een huishouden met een inkomen lager of gelijk aan 120% van het sociaal minimum, statushouders of vluchtelingen, kwetsbare jeugd in de leeftijd 2 tot en met 23 jaar, Amsterdammers met een SV Jeugd (het Jeugdfonds Sport en Stadspas Sport), Amsterdammers die gebruik kunnen maken van het Senioren Sportfonds in Zuidoost en Buitenveldert. Tot slot kunnen sportaanbieders met een subsidie- of inkooprelatie met de gemeente Amsterdam voor het realiseren van maatschappelijke doelen gezondheid, kwetsbaarheid eenzaamheid en integratie dan wel partner zijn bij het Amsterdams Sportakkoord een aanvraag doen.

Welzijnsinstellingen: in geval van welzijnsinstellingen kan het gaan om instellingen die hele panden zoals Huizen van de Wijk exploiteren/ beheren/ programmeren, maar ook om kleine organisaties die dat doen voor een buurtkamer, of gebruik maken van een ruimte waar in de huur hogere energielasten worden doorberekend. Het kan ook gaan om bijvoorbeeld een kerk of moskee naar rato waarin deze een maatschappelijke functie vervult.

Artikel 3 Doel van de regeling

Het doel van de regeling is om door middel van het verstrekken van een eenmalige subsidie te voorkomen dat maatschappelijke voorzieningen die in financiële nood verkeren hun activiteiten moeten beëindigen als gevolg van de hogere energiekosten in de periode tussen 1 juli 2022 en 31 december 2022.

Om in aanmerking te komen geldt dat geen compenserende maatregel vanuit Rijk of provincie beschikbaar is. Eventueel later ontvangen compensatie van rijk of provincie wordt bij de vaststelling in mindering gebracht.

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

Middelen zijn uitsluitend beschikbaar voor tegemoetkoming van excessieve energiekosten waarbij het weerstandsvermogen ontoereikend is en de continuïteit van de organisatie in gevaar komt.

Middelen zijn zowel voor gesubsidieerde als niet- gesubsidieerde organisaties beschikbaar, maar alleen voor organisaties waarvan de activiteiten geheel of merendeels in Amsterdam plaatsvinden

Middelen zijn zowel beschikbaar voor tegemoetkoming in hogere energiekosten als voor tegemoetkoming van huurlasten die aantoonbaar het gevolg zijn daarvan.

Artikel 5 Berekening hoogte subsidie

voorbeeld:

In dit reken voorbeeld worden de verliezen buiten beschouwing gelaten.

Balans jaarrekening 2021

Algemene reserve

€ 10.000

10%

continuïteitsreserve

€ 5.000

5%

voorziening onderhoud

€ 5.000

5%

kortlopende schulden

€ 80.000

80%

 
 
 

totaal vermogen

€100.000

100%

situatie 1 verhoging van de energierekening van € 15.000

situatie 2 verhoging van de energierekening van € 13.000

situatie 3 verhoging van de energierekening van € 5.000

Berekening hoogte subsidie:

de toegenomen energiekosten - de som van de algemene reserve en de continuïteitsreserves over 2021 voor zover dit bedrag niet nodig is om een minimaal weerstandsvermogen van 10% ten opzichte van het totale vermogen te behouden.

Berekening weerstandsvermogen = algemene reserve + continuïteitsreserve = € 10.000 + € 5.000 = € 15.000

Berekening minimale weerstandsvermogen: 10% van totale vermogen = 10% van € 100.000 = € 10.000

Berekening situatie 1: € 15.000 - € 15.000 + € 10.000 = € 10.000 subsidie

Berekening situatie2: € 13.000 - € 15.000 + €10.000 = € 8.000 subsidie

Berekening situatie 3: € 5.000 - € 15.000 + € 10.000 = € 0, geen subsidie

Artikel 6 Subsidieplafond en verdeelsleutel

Zoals in de algemene inleiding al is aangegeven is gekozen voor het naar rato verdelen van de beschikbare middelen in geval meer wordt aangevraagd dan de hoogte van de subsidieplafonds.

Artikel 7 Aanvrager

In artikel 1 is in de begripsomschrijvingen omschreven wat wordt verstaan onder een sportaanbieder, culturele instelling, broedplaats en welzijnsinstelling.

Artikel 8 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

onder b

Voor een aanvrager die meer dan één locatie heeft, geldt dat het energiecontract dan wel de huurovereenkomst van de verschillende locaties dient te worden overgelegd.

Artikel 9 Aanvraagtermijn verlening

Om te kunnen beoordelen of de ingediende aanvragen het subsidieplafond overschrijden en het beschikbare bedrag naar rato toe te kennen dienen alle aanvragen voor een bepaalde datum te worden ingediend.

Artikel 12 Bij de aanvraag tot vaststelling in te dienen gegevens

Bij de aanvraag vaststelling dienen gegevens te worden overgelegd waaruit blijkt of een tegemoetkoming van het Rijk of de provincie is ontvangen voor dezelfde periode als op grond van deze regeling een tegemoetkoming is ontvangen. Indien dat het geval is, zal de subsidie lager worden vastgesteld.

SBI-codes

8551

Sport- en recreatieonderwijs

85.51

85519

Overig sport- en recreatieonderwijs

85.51.9

9311

Sportaccommodaties

93.11

93111

Zwembaden

93.11.1

93112

Sporthallen, sportzalen en gymzalen

93.11.2

93113

Sportvelden

93.11.3

93119

Overige sportaccommodaties

93.11.9

9312

Buitensport

93.12

93121

Veldvoetbal

93.12.1

93122

Veldsport in teamverband (geen voetbal)

93.12.2

93123

Atletiek

93.12.3

93124

Tennis

93.12.4

93125

Paardensport en maneges

93.12.5

93126

Wielersport

93.12.6

93127

Auto- en motorsport

93.12.7

93128

Wintersport

93.12.8

93129

Overige buitensport

93.12.9

9314

Binnensport

93.14

93141

Individuele zaalsport

93.14.1

93142

Zaalsport in teamverband

93.14.2

93143

Kracht- en vechtsport

93.14.3

93144

Bowlen, kegelen, biljarten e.d.

93.14.4

93145

Denksport

93.14.5

93149

Overige binnensport en omnisport

93.14.9

9315

Watersport

93.15

93151

Zwem- en onderwatersport

93.15.1

93152

Roei-, kano-, zeil- en surfsport e.d.

93.15.2

9319

Overige sportactiviteiten

93.19

93192

Hengelsport

93.19.2

93196

Overkoepelende organen en samenwerkings- en adviesorganen op het gebied van sport

93.19.6

93199

Overige sportactiviteiten (rest)

93.19.9