Subsidieregeling Gemeente Heerde voor subsidiejaar 2023

Geldend van 01-01-2023 t/m heden

Intitulé

Subsidieregeling Gemeente Heerde voor subsidiejaar 2023

Het college van Heerde;

Gelet op de Algemene Subsidie Verordening Gemeente Heerde 2020

besluit:

vast te stellen de Subsidieregeling Gemeente Heerde voor subsidiejaar 2023.

1 Begripsbepaling

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • Algemene Subsidie Verordening Gemeente Heerde 2020 (ASV): het juridische kader op basis waarvan voorliggende subsidieregeling opgesteld is.

  • Awb: Algemene wet bestuursrecht.

  • Basisvoorziening: activiteiten en voorzieningen die de inwoners van Heerde helpen om mee te doen in de samenleving en/of die bijdragen aan het vergroten van de samenredzaamheid en/of die bijdragen aan het verbeteren van de leefbaarheid van de gemeente. Basisvoorzieningen zijn in redelijkheid voor iedereen toegankelijk en bereikbaar en dragen in de kern bij aan het realiseren van de gemeentelijke doelstellingen.

  • Participatie: iedere inwoner, met of zonder beperking, kan deelnemen aan de samenleving. De gemeente werkt samen met haar inwoners aan het bevorderen van deelname van al haar inwoners op maatschappelijk, sociaal en economisch gebied.

  • Samenredzaamheid: burgers en hun omgeving staan in hun kracht om gezamenlijk de zelfredzaamheid van elkaar te bevorderen. Samenredzaamheid is het bewustzijn dat men gezamenlijk verder komt.

  • Subsidieplafond: maximum bedrag dat aan subsidie verstrekt kan worden door het college binnen het betreffende beleidsveld.

  • Subsidieregeling: voorliggende regeling waarin bepaald is welke activiteiten in aanmerking komen voor subsidie en welke nadere regels aan de subsidie worden verbonden.

  • Incidentele subsidie: subsidie voor een activiteit met een eenmalig karakter.

  • Jaarlijkse subsidie: een subsidie voor een activiteit die jaarlijks terugkeert.

2 Proces

  • 1.

    Vaststelling subsidieregeling

  • Jaarlijks stelt het college de subsidieregeling vast voor het volgende subsidiejaar. De “specifieke bepalingen per beleidsveld” is als bijlage 1 bij deze regeling gevoegd.

  • 2.

    Subsidieplafond

  • Voor de meeste subsidies worden subsidieplafonds vastgesteld. Deze worden apart vastgesteld door het college en zijn opgenomen in de specifieke bepalingen per beleidsveld. De definitieve vaststelling van de subsidieplafonds vindt plaats bij de vaststelling van de gemeentebegroting voor het betreffende subsidiejaar door de gemeenteraad.

  • 3.

    Indienen subsidieaanvragen

    • 1.

      Voor aanvragen kan gebruik worden gemaakt van de daarvoor bedoelde aanvraagformulieren. Deze zijn te vinden op www.heerde.nl/subsidies. In de specifieke bepalingen per beleidsveld wordt aangegeven welk formulier van toepassing is.

    • 2.

      Ten aanzien van de verschillende subsidievormen kunnen verschillende gegevens worden gevraagd bij aanvraag van een subsidie.

  • 4.

    Verantwoording en tussentijdse evaluatie

Verantwoording vindt plaats op basis van hetgeen is bepaald in de ASV. In de specifieke bepalingen per beleidsveld kunnen nadere bepalingen worden opgenomen ten aanzien van verantwoording en tussentijdse evaluatie.

3 Type subsidies

De gemeente maakt onderscheid in verschillende typen subsidies. In de basis wordt onderscheidt gemaakt in eenmalige subsidies en structurele subsidies.

4 Kosten die voor een subsidie in aanmerking komen

Voor subsidie komen de redelijk gemaakte noodzakelijke kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit om de doelstellingen en resultaten te realiseren zoals bedoeld in de omschrijvingen in de specifieke bepalingen per beleidsveld.

5 Uitbetaling subsidies

  • 1.

    Toegekende subsidies kleiner of gelijk aan € 10.000,- worden binnen zes weken nadat de beschikking op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt uitbetaald, tenzij de beschikking een later tijdstip vermeldt.

  • 2.

    Toegekende subsidies groter dan € 10.000,- worden in vier termijnen (De eerste termijn binnen zes weken nadat de beschikking op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt en de overige termijnen aan het begin van het tweede, derde en vierde kwartaal) uitbetaald aan de betreffende subsidienemers.

6 Grondslag verdeling subsidies

  • 1.

    Eenmalige subsidies

De beschikbare middelen voor incidentele subsidies worden verstrekt op basis van een beoordeling waarbij de meerwaarde voor het realiseren van de beleidsdoelstellingen bepaald wordt. De door de gemeenteraad beschikbaar gestelde budgetten zijn hiervoor leidend. Incidentele subsidies worden op basis van tijdstip van indienen beoordeeld en toegekend totdat het maximum budget bereikt is. Incidentele subsidies kunnen verstrekt worden voor ten hoogste vier jaren.

2. Structurele subsidies

De grondslag voor de verdeling van jaarlijkse subsidies kan verschillen. Dit is vastgelegd in de nadere uitwerking van de subsidieregels per beleidsveld. Er zijn twee principes die hiervoor voornamelijk worden gebruikt:

  • 1.

    Op basis van volgorde van binnenkomst (wie het eerst komt, wie het eerst maalt).

  • 2.

    Op basis van een tendersysteem. Hierbij worden binnengekomen aanvragen beoordeeld op de meerwaarde voor de beleidsdoelstellingen en op basis van deze beoordeling wordt de subsidie verdeeld.

In de specifieke bepalingen per beleidsveld is per beleidsveld aangegeven hoe verdeling van de subsidie plaatsvindt. Bij het tendersysteem wordt gebruik gemaakt van vooraf vastgestelde criteria en wegingssystematiek.

7 Indexering

Uitgangspunt is dat subsidies niet worden geïndexeerd, waarbij het jaar 2017 geldt als 0-punt. Dit met uitzondering van subsidies aan professionele instellingen met personeelskosten die meer dan 60% van de totale kosten uitmaken. Hierbij wordt de indexering toegepast die gelijk is aan de standaard indexering van de gemeentebegroting. Dit betreft de indexering conform de jaarlijkse meicirculaire, uitgaande van de index overheidsconsumptie / lonen en salarissen. De index van 2021 geldt voor de subsidies over 2023. Indien stijgingen in materiaal en cao-lonen hoger zijn dan de indexering, wordt van de professionele instellingen verwacht dat zij deze extra kosten in hun bedrijfsvoering compenseren. In incidentele gevallen kan het college in de Perspectiefnota aanvullende voorstellen voor indexering doen. Hiervoor geldt ook het jaar 2017 als 0-punt. Het college hanteert als uitgangspunt voor professionele organisaties dat deze aangestuurd worden door minstens één betaalde professional in dienst van de betreffende organisatie. Dit in tegenstelling tot vrijwilligersorganisaties die zich kenmerken door een bestuur bestaande uit één of meer vrijwilligers.

Daarnaast wordt ook het bedrag voor de subsidie voor de Stichting Berghuizerbad en de Bibliotheek geïndexeerd. Dit betreft de indexering conform de jaarlijkse meicirculaire, uitgaande van de index overheidsconsumptie/netto materiële consumptie.

De indexeringen worden al in de subsidieplafonds verwerkt.

8 Verplichtingen subsidieontvanger

Naast de in de ASV vermelde verplichtingen over tussentijdse rapportages, meldingsplicht bij afwijkingen en overige verplichtingen van de subsidieontvanger is het college bevoegd om nadere verplichtingen aan te geven. Eventuele nadere verplichtingen staan beschreven bij de specifieke bepalingen per beleidsveld.

9 Verzekeringen

Elke instelling is verplicht zich goed te verzekeren tegen wettelijke en bestuurlijke aansprakelijkheid.

10 Aanvullende verplichtingen

Eventuele aanvullende subsidieverplichtingen staan beschreven onder het kopje ‘verplichtingen’ in de specifieke bepalingen per beleidsveld.

11 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Gemeente Heerde voor subsidiejaar 2023.

  • 3.

    Bijlage 1 Specifieke bepalingen per beleidsveld, behorend bij de Subsidieregeling gemeente Heerde voor het subsidiejaar 2023 maakt deel uit van deze regeling.

Ondertekening

Heerde, 15 november 2022,

Het college voornoemd,

secretaris, burgemeester,