Verordening raadscommissie Huisvesting gemeente Westerkwartier

Geldend van 30-12-2022 t/m heden

Intitulé

Verordening raadscommissie Huisvesting gemeente Westerkwartier

De raad van de gemeente Westerkwartier,

Gelet op artikel 82 Gemeentewet

Besluit:

Vast te stellen de navolgende Verordening raadscommissie Huisvesting

Artikel 1: Instelling en begripsbepaling

  • 1. Ingesteld wordt een raadscommissie van advies aan de raad genaamd de raadscommissie Huisvesting.

  • 2. In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      de raadscommissie: de raadscommissie Huisvesting

    • b.

      de raad: de gemeenteraad;

    • c.

      Fractie: de leden van de gemeenteraad die door het centraal stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn verklaard;

    • d.

      het college: het college van burgemeester en wethouders;

    • e.

      de voorzitter: de voorzitter van de raadscommissie Huisvesting

    • f.

      de griffier: de griffier of afgevaardigde van de griffie die de griffiers werkzaamheden voor de raadscommissie verricht.

Artikel 2: Doel en taakstelling

  • 1. De raadscommissie is belast met de advisering aan de raad en overlegt namens de raad over het Programma Huisvesting, zoals besproken in het raadsvoorstel van 29 september 2021.

  • 2. De taken van de raadscommissie bestaan uit:

    • a.

      Het door het college geïnformeerd worden over alle aspecten van de uitvoering van het Programma Huisvesting;

    • b.

      Het vervullen van een klankbordfunctie voor het college met betrekking tot het Programma Huisvesting;

    • c.

      Het voorbereiden van besluitvorming en daarbij het geven van advies aan de raad.

    • d.

      tussentijdse rapportages en andere verslagen van en onderzoeken van het college;

    • e.

      Het voorbereiden van een standpunt over door het college toegezegde of door de raad vastgestelde verbeteracties en de voortgang ervan.

Artikel 3: Samenstelling raadscommissie

  • 1. De raadscommissie bestaat uit 1 lid van iedere fractie uit de raad.

  • 2. De raadscommissieleden worden door de raad op voordracht van de fracties benoemd.

  • 3. De raad benoemt op voordracht van de fracties één plaatsvervangend lid per fractie, die bij afwezigheid van het commissielid zitting heeft in de raadscommissie

  • 4. Enkel raadsleden kunnen voor benoeming worden voorgedragen.

  • 5. De benoeming geschiedt voor de zittingsperiode, gelijk aan die van de leden van de zittende raad. Dit geldt eveneens voor tussentijds benoemingen.

  • 6. De raad kan een commissielid ontslaan op voorstel van de fractie die het lid voor benoeming heeft voorgedragen.

  • 7. Een commissielid en diens plaatsvervanger kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de desbetreffende raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd

  • 8. Als door overlijden of ontslag een vacature ontstaat, beslist de desbetreffende fractie zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan.

  • 9. Als een fractie niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt het lidmaatschap van het commissielid en zijn plaatsvervanger van rechtswege.

Artikel 4: De voorzitter

  • 1. De raadscommissie benoemt uit haar midden een voorzitter.

  • 2. Bij afwezigheid van voorzitter wordt één van de andere leden aangewezen als tijdelijk voorzitter.

  • 3. De voorzitter leidt de vergadering en is belast met de handhaving van de orde.

Artikel 5: Secretariaat & ambtelijke ondersteuning

  • 1. Het secretariaat van de raadscommissie wordt verzorgd door de griffier of een door deze aangewezen medewerker van de raadsgriffie.

  • 2. De raadscommissie kan gebruik maken van interne deskundige ondersteuning in de uitoefening van haar taak.

Artikel 6: Aanwezigheid wethouders en anderen

  • 1. Op uitnodiging van de raadscommissie kunnen vertegenwoordigers van het college, ambtelijke organisatie, de rekenkamercommissie, de accountant of andere deskundigen als adviseur deelnemen aan de vergaderingen van de raadscommissie;

  • 2. De in lid 1 genoemde functionarissen kunnen zich laten ondersteunen door ambtenaren van de gemeenten of externe deskundigen.

Artikel 7: Werkwijze

  • 1. De raadscommissie vergadert zo vaak zij dit nodig vindt voor een goede uitoefening van haar taak;

  • 2. De voorzitter bepaalt in samenspraak met de secretaris plaats, datum, uur en agenda van de vergadering;

  • 3. In spoedeisende gevallen kan de voorzitter van de raadscommissie voorstellen onmiddellijk een voorstel te bespreken. De raadscommissie beslist over het in behandeling nemen van die voorstellen bij het vaststellen van de definitieve agenda van de vergadering.

  • 4. Elk lid van de raadscommissie kan voorstellen doen tot behandeling van zaken die niet op de voorlopige agenda zijn vermeld en dient die voorstellen minstens twee dagen voor de vergadering schriftelijk/ per e-mail bij de voorzitter of de griffier in te dienen; in spoedeisende gevallen geldt een termijn van 24 uur. De raadscommissie beslist over het in behandeling nemen van die voorstellen bij het vaststellen van de definitieve agenda van de vergadering;

  • 5. De voorzitter nodigt de commissieleden schriftelijk uit voor de vergadering;

  • 6. De uitnodiging wordt, spoedeisende gevallen uitgezonderd, ten minste een week voor de aanvang van de vergadering verstuurd;

  • 7. De secretaris maakt van het verhandelde in de vergaderingen een kort verslag en besluitenlijst en zendt deze toe aan de leden van de raadscommissie;

  • 8. Het verslag en de besluitenlijst worden in de eerstvolgende vergadering vastgesteld;

Artikel 8: Besluitvorming

  • 1. De raadscommissie kan slechts beraadslagen en besluiten, wanneer meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is;

  • 2. Besluiten van de raadscommissie worden genomen bij meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen; alleen de leden van de raadscommissie hebben stemrecht;

  • 3. Alleen de aanwezige leden kunnen aan een stemming deelnemen

  • 4. Stemming vindt mondeling plaats, tenzij een van de leden schriftelijke stemming verlangt.

  • 5. Indien over een voorstel door geen van de leden stemming wordt verlangd, is het aangenomen.

Artikel 9: Openbaarheid

  • 1. De vergaderingen van de raadscommissie zijn niet openbaar;

  • 2. De raadscommissie beslist elke vergadering over de, al dan niet, openbaarmaking van het in de vergadering besprokene en van stukken die door de raadscommissie worden behandeld;

  • 3. Openbare stukken worden daarna in het raadsinformatiesysteem als bijlage bij de besluitenlijsten geplaatst die aan de raad worden toegezonden;

  • 4. De niet openbare (gedeelten van) vastgestelde besluitenlijst worden vertrouwelijk gedeeld via het raadsinformatiesysteem én kunnen door de overige leden van de raad worden ingezien via de griffier van de raadscommissie;

  • 5. Indien op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding wordt opgelegd, blijven deze stukken bij de griffie en die verleent aan gerechtigden inzage in de stukken.

  • 6. Als en voor zover de raadscommissie tot openbaarmaking stukken overgaat, is ook de geheimhouding, voor zover de openbaarmaking strekt, opgeheven.

  • 7. De raadscommissie neemt in haar werkzaamheden tevens de opgelegde geheimhouding door de raad en het college in acht.

Artikel 10: Informeren Raad

  • 1. De raadscommissie informeert actief en passief de raad over haar werkzaamheden en adviseert de raad via het raadsoverleg, tenzij het presidium beslist de advisering direct in de raadsvergadering plaats te laten vinden.

  • 2. Na vaststelling van de besluitenlijst en het verslag worden deze zo spoedig mogelijk toegezonden aan de raad en geplaats op de lijst ingekomen stukken van de eerstvolgende raadsvergadering. Dit gebeurt niet als de raadscommissie van oordeel is dat deze besproken moeten worden op een raadsoverleg. Dan verzoekt de raadscommissie aan de agendacommissie dit op het eerstvolgende raadsoverleg te agenderen.

Artikel 11: Contacten met de media

  • 1. Verzoeken van de media om informatie over wat in de raadscommissie wordt/is besproken, worden behandeld door de voorzitter of door diegene die daartoe door de voorzitter wordt aangewezen.

  • 2. Bij door de raadscommissie te bepalen onderwerpen maakt de raadscommissie afzonderlijke afspraken over de communicatie met de media.

Artikel 12: Bevoegdheid

De raadscommissie treedt niet in de (wettelijke) bevoegdheden van de raad.

Artikel 13: Onvoorziene situaties

In vergadersituaties waarin deze verordening niet voorziet beslist de raadscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 14: Uitleg verordening

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing ervan, beslist de raadscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 15: Citeerwijze

Deze verordening kan worden aangehaald als de “Verordening raadscommissie Huisvesting gemeente Westerkwartier”.

Artikel 16: Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering

van de raad der gemeente Westerkwartier d.d.14 december 2022,

A. van der Tuuk

Burgmeester

O.E. de Vries

Griffier