Reglement burgerlijke stand van de gemeente Maasgouw 2023

Geldend van 06-01-2023 t/m heden

Intitulé

Reglement burgerlijke stand van de gemeente Maasgouw 2023

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maasgouw,

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994,

besluiten vast te stellen:

het reglement van de Burgerlijke stand gemeente Maasgouw 2023, houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, de locaties waar rechtsfeiten worden voltrokken en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand

Hoofdstuk 1: Algemeen

Artikel 1 (Begripsbepaling)

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994, Staatsblad 1994, 160;

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Maasgouw of van een andere gemeente, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Maasgouw of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16 van het Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    gemeentehuis: het gemeentehuis te Maasbracht;

  • f.

    trouwlocatie: locatie binnen het grondgebied van de gemeente Maasgouw zoals opgenomen in artikel 5 van dit reglement;

  • g.

    rechtsfeit: een huwelijk, een geregistreerd partnerschap, een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Hoofdstuk 2: (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

Artikel 2 (aanwijzen ambtenaar van de burgerlijke stand/buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand)

  • 1. Het college wijst:

    • a.

      ambtenaren van de burgerlijke stand aan, in dienst van de gemeente Maasgouw;

    • b.

      ambtenaren van de burgerlijke stand aan, in dienst van een andere gemeente;

    • c.

      buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand in dienst van de gemeente Maasgouw aan.

  • 2. Het college kan tevens tot buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand aanwijzen:

    • a.

      burgemeester en wethouders;

    • b.

      (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die reeds in een andere gemeente zijn aangewezen en wier aanwijzing nog niet is verlopen, voor de voltrekking van één enkel rechtsfeit in de gemeente Maasgouw.

  • 3. Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 4. Indien er sprake is van een voltrekking, zoals opgenomen in artikel 6 lid d (gratis huwelijk), wordt dit rechtsfeit voltrokken door een ambtenaar burgerlijke stand in dienst van de gemeente zoals opgenomen in het eerste lid van dit artikel onder a. De bevoegdheid, genoemd in het eerste en het tweede lid van dit artikel, wordt gemandateerd.

Artikel 3 (benoemingsduur, bezoldiging en voorwaarden)

  • 1. De ambtenaren van de burgerlijke stand, bedoeld in artikel 2, lid 1 onder a en b, worden aangewezen voor de periode dat zij in dienst zijn van de gemeente Maasgouw;

  • 2. De buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, bedoeld in artikel 2, lid 1 onder c, worden aangewezen voor de periode dat zij in dienst zijn van de gemeente Maasgouw. 3. De buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, bedoeld in artikel 2, lid 2 onder a, worden aangewezen voor de duur van het tijdvak dat zij als burgemeester of wethouder in dienst zijn van en werkzaam zijn voor de gemeente Maasgouw.

  • 4. De (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die reeds in een andere gemeente zijn aangewezen en wier aanwijzing nog niet is verlopen, worden voor de voltrekking van één enkel rechtsfeit in de gemeente Maasgouw, aangewezen. Deze aanwijzing vindt plaats nadat het aanstaande bruidspaar of de aanstaande geregistreerde partners, schriftelijk, hebben aangegeven betrokkene als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand te wensen.

Hoofdstuk 3: Locaties en openstelling

Artikel 4 (locatie)

De locaties waar de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand rechtsfeiten kunnen voltrekken zijn het gemeentehuis en de trouwlocaties. De overige werkzaamheden van de burgerlijke stand worden verricht in het gemeentehuis. De ambtenaar van de burgerlijke stand kan, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente zijn wettelijke taken verrichten.

Artikel 5 (trouwlocatie)

  • 1. Het bruidspaar of aanstaande partners verzoeken schriftelijk om de voltrekking van het rechtsfeit op een andere locatie dan het gemeentehuis te laten plaatsvinden. Dit verzoek kan worden afgewezen;

    • a.

      om redenen van openbare orde, veiligheid en/of strijd met de goede zeden;

    • b.

      indien wet- of regelgeving het beschikbaar stellen belemmert;

    • c.

      indien een procedure loopt die betrekking heeft op de beschikbaarheid van de locatie;

    • d.

      indien de openbaarheid niet is gewaarborgd.

  • 2. De verantwoordelijkheid van de benodigde vergunningen en verzekeringen ligt bij de eigenaar, verhuurder en/of beheerder.

  • 3. De eigenaar, verhuurder en/of beheerder van de locatie stemt schriftelijk, middels medeondertekening van het aanvraagformulier in, met het gebruik van de gewenste ruimte en de op het aanvraagformulier opgenomen voorwaarden, voor de voltrekking van het rechtsfeit.

  • 4. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is een gemeentelijk vertegenwoordiger en uitsluitend verantwoordelijk voor het rechtsgeldig voltrekken van het rechtsfeit. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan het voltrekken van een rechtsfeit weigeren als:

    • a.

      naar zijn mening de locatie op de dag van de voltrekking van het rechtsfeit niet langer geschikt is waardoor zijn en/of de veiligheid van de aanwezigen in het geding komt;

    • b.

      zijn aanwijzingen niet opgevolgd worden.

  • 5. De gemeente is gevrijwaard van eventuele schadeaanspraken als de locatie niet, niet tijdig, dan wel niet volledig beschikbaar is voor de voltrekking van het rechtsfeit. De gemeente is niet verantwoordelijk voor de inrichting en verzorging van de locatie. Ook is de gemeente gevrijwaard voor situaties waarbij het gezelschap op enigerlei wijze schade kan oplopen. 6. De bevoegdheid, genoemd in lid 1 van dit artikel, wordt gemandateerd.

Artikel 6 (openstelling)

Het Bureau van de burgerlijke stand is geopend:

  • a.

    Voor alle werkzaamheden, met uitzondering van de voltrekking van een rechtsfeit, geopend tijdens kantooruren zoals opgenomen op de gemeentelijke website.

  • b.

    Voor de voltrekking van een rechtsfeit in het gemeentehuis op maandag tot en met zaterdag van 09:00 tot 17:00 uur tenzij er sprake is van een algemeen erkende feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet.

  • c.

    Voor de voltrekking van een kosteloos rechtsfeit op maandag tussen 09.00 en 09.30 uur.

Hoofdstuk 4: Slotbepalingen

Artikel 7 (leiding van het bureau)

De teammanager Dienstverlening is belast met de dagelijkse leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 8 (onvoorziene omstandigheden)

In een situatie waarin de inhoud van dit reglement niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maasgouw.

Artikel 9 (citeertitel en inwerkingtreding)

  • 1. Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand van de gemeente Maasgouw 2023. Onderdeel van dit reglement is het huwelijksbeleid 2020 van de gemeente Maasgouw 2020.

  • 2. Dit reglement treedt in werking op de dag nadat bekendmaking op de voorgeschreven wijze heeft plaatsgevonden, waardoor het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van de burgerlijke stand van 2020 komt te vervallen.

Ondertekening

Burgemeester en Wethouders voornoemd,

gemeentesecretaris

burgemeester