Regeling vervallen per 31-12-2023

Subsidieregeling Eenmalige energiecompensatie voor verenigingen en maatschappelijke organisaties 2022-2023

Geldend van 29-12-2022 t/m 30-12-2023

Intitulé

Subsidieregeling Eenmalige energiecompensatie voor verenigingen en maatschappelijke organisaties 2022-2023

Artikel 1. Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • Asv: Algemene subsidieverordening gemeente Tilburg;

  • Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tilburg

  • Energielasten: kosten van elektriciteit- en/of gasverbruik voor gebruik van de accommodatie.

  • Solvabiliteit: Eigen Vermogen / Totaal vermogen. Als minimaal benodigde solvabiliteit gaan we uit van 0,2.

  • Vrije reserve : het deel van de reserve dat vrij te besteden is. Hieronder wordt ook verstaan bestemmingsreserves met het karakter van een vrije reserve, zoals voor continuïteit of transitiekosten voor het geval de gemeente de subsidierelatie beëindigt terwijl daar geen aanleiding toe is. Hiervoor corrigerend blijven dan de reële bestemmingsreserves over.

  • Liquiditeit : daarbij wordt gekeken of de aanvrager in staat is korte schulden te voldoen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het kengetal current ratio (vlottende activa / vlottende passiva) die minimaal 1,2 dient te blijven. Verder is ten aanzien van reële bestemmingsreserves het uitgangspunt dat die zoveel mogelijk liquide beschikbaar blijven.

Artikel 2. Doel

Met deze subsidieregeling wordt beoogd te voorkomen dat (sport)verenigingen, buurthuizen, culturele instellingen en maatschappelijke organisaties op niet commerciële basis in de gemeente Tilburg (hierna: organisaties) in continuïteitsproblemen komen als gevolg van de stijgende energielasten. Met deze regeling willen we de sociaal maatschappelijke/culturele infrastructuur voor de stad behouden.

Artikel 3. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 4 bedoelde subsidiabele kosten. Deze regeling is niet bedoeld om investeringen te betalen die tot energiekostenbesparing leiden. Daarvoor kan een beroep gedaan worden op het Klimaatfonds.

Artikel 4. Subsidiabele kosten

  • 1. Een eenmalige subsidie kan worden verleend als tegemoetkoming in de energielasten over de periode 1 januari 2022 tot en met 31 december 2023, zolang passend binnen het beschikbare subsidieplafond.

  • 2. Als subsidiabele kosten worden aangemerkt de kosten voor energie die als gevolg van de prijsstijgingen in 2022 en 2023 niet vanuit de eigen exploitatie kunnen worden voldaan.

  • 3. De regeling gaat uit van een compensatie van 75% van de subsidiabele kosten, zodat er een prikkel tot efficiënt gebruik van energie aanwezig is.

  • 4. Indien reserves liquide beschikbaar zijn (kijkend naar bestemmingsreserves en current ratio>1,2) en de solvabiliteit het toelaat (moet minimaal 0,2 blijven) dan is het uitgangspunt dat voor de energiekosten een bijdrage vanuit de vrije reserve wordt gevraagd van minimaal 50%. Gemeente beoordeelt aan de hand van de ingediende stukken en toelichting welk percentage reëel is. Het restant kom daarmee in aanmerking voor subsidie. Zie het model met rekenvoorbeeld energiekostencompensatie 2022-2023 in bijlage 1.

  • 5. Als ijkmoment wordt 2021 gehanteerd van het contract van de aanvrager. De aanvraag wordt beoordeeld op basis van de gecontracteerde energietarieven 2022 en 2023 van de aanvrager.

Artikel 5. Subsidieaanvrager

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen met een rechtsvorm zonder winstoogmerk.

Artikel 6. Vereisten subsidieaanvraag

Om in aanmerking te komen voor subsidie wordt voldaan aan de volgende vereisten:

  • 1.

    De aanvrager toont aan een eigen energieaansluiting te hebben.

  • 2.

    De aanvrager toont aan gebruik te hebben gemaakt van alle voorliggende voorzieningen van het Rijk.

  • 3.

    De subsidieaanvrager toont aan gestuurd te hebben op het beperken van de energiekosten.

  • 4.

    Door de gestegen energiekosten is aanvrager in financiële problemen geraakt, dan wel dreigt deze in financiële problemen te raken met continuïteitsproblemen tot gevolg.

  • 5.

    Per organisatie kan maximaal één aanvraag worden ingediend voor eenmalige energiecompensatie 2022-20223.

  • 6.

    De subsidieaanvraag dient uiterlijk 31 december 2023 volledig te zijn ingediend. Onvolledige aanvragen kunnen door het college buiten behandeling worden gelaten.

  • 7.

    De aanvraag kan worden ingediend door een mail te sturen naar: energiecompensatie@tilburg.nl

Artikel 7. Subsidievorm en de hoogte van de subsidie

Het college verstrekt op grond van deze regeling een eenmalige subsidie voor de duur van maximaal 2 jaar.

Artikel 8. Subsidieplafond

  • 1. Het subsidieplafond bedraagt € 4.000.000,-.

  • 2. De subsidies worden beoordeeld op volgorde van binnenkomst.

  • 3. Als datum van binnenkomst geldt de datum waarop de aanvraag compleet is ingediend.

Artikel 9. Bij aanvraag in te dienen gegevens

In afwijking op het bepaalde in artikel 8, tweede lid van de ASV levert de aanvrager de volgende gegevens aan:

  • 1.

    Inschrijving in KvK-register;

  • 2.

    een ingevuld rekenmodel energiekosten (bijlage 1). Het rekenmodel is na publicatie van deze regeling beschikbaar op https://www.tilburg.nl/inwoners/subsidies;

  • 3.

    een specificatie van de afgesloten contracten en jaarnota(’s) voor energielasten in relatie tot eerdere contracten zodat inzicht ontstaat in de prijsontwikkeling en stijging van de lasten of een specificatie van de verhuurder van onroerend goed wanneer (hogere) energielasten direct doorbelast worden in de huurverhoging;

  • 4.

    afschriften van de jaarrekening 2021 en 2022 inclusief specificatie van de huisvestingskosten waaronder energiekosten. Indien de jaarrekening 2022 nog niet beschikbaar is, overlegt u een prognose van de eindbalans 2022;

  • 5.

    de begroting 2023 en indien er nog geen jaarrekening 2022 beschikbaar is de begroting 2022 (met realisatiecijfers). Uit de stukken dient duidelijk te worden dat stijgende energiekosten tot een verlies leidt;

  • 6.

    in uw aanvraag geeft u aan welk bedrag en percentage u ter dekking van de gestegen energiekosten vanuit de vrije reserve inzet;

  • 7.

    u kunt bij de in te dienen stukken aanvullende informatie verstrekken indien u van mening bent dat dit van belang is bij de beoordeling van begroting en jaarrekening.

Artikel 10. Weigeringsgronden

  • 1. Subsidieverlening kan worden geweigerd op grond van de artikelen 4: 25 en 4:35 Awb en artikel 11 van de ASV.

  • 2. Subsidie kan (deels) worden geweigerd voor zover de aanvrager een solvabiliteit boven de 20% heeft en een reserve die liquide beschikbaar is (kijkend naar bestemmingsreserves en current ratio > 1,2) en in die situatie dat de vrije reserve onvoldoende is ingezet (uitgangspunt: tussen de 50% en 100%).

  • 3. Subsidie kan (deels) worden geweigerd als uit de aangeleverde begrotingen blijkt dat (een deel van de) energiekosten niet tot een verlies leidt.

  • 4. Subsidie kan (deels) worden geweigerd als de aanvrager (nog) geen gebruik heeft gemaakt van alle voorliggende voorzieningen van het Rijk.

  • 5. Subsidie kan worden geweigerd wanneer er sprake is van dubbele compensatie vanuit bijvoorbeeld landelijke maatregelen.

  • 6. Subsidie kan worden geweigerd wanneer de organisatie nog niet heeft gestuurd op energiebesparende maatregelen

  • 7. De drempel om een aanvraag in te dienen is minimaal € 1000,- per aanvraag, om te voorkomen dat de behandelkosten de kosten van de aanvraag overstijgen.

Artikel 11. Verantwoording en vaststelling subsidie

  • 1. In afwijking van artikel 12, worden subsidies tot € 7.500,- niet gelijk vastgesteld, maar verleend middels een beschikking tot subsidieverlening.

  • 2. In afwijking van en in aanvulling op het bepaalde in artikel 23, 24, 25 en 26 van de ASV dienen alle subsidieontvangers op basis van deze subsidieregeling vóór 1 mei 2024 een aanvraag tot vaststelling in.

  • 3. In afwijking van het bepaalde in artikel 23, 24, 25 en 26 van de ASV kan de uiterste termijn voor inzending van de aanvraag tot vaststelling op verzoek van aanvrager worden opgeschort tot 2 weken na ontvangst (dagtekening) van de energie eindafrekening(en) door subsidieontvanger.

  • 4. In afwijking van het bepaalde in artikel 23, 24, 25 en 26 van de ASV dient de eindverantwoording te bestaan uit tenminste de jaarrekeningen waarin de energielasten expliciet naar voren komen en worden toegelicht, een specificatie van de in rekening gebrachte voorschotbedragen en een afschrift van de eindafrekening over de subsidieperiode. Als er subsidie voor 2022 en 2023 wordt verleend dan dient dit terug te komen in de jaarrekeningen 2022 en 2023.

  • 5. Afrekening van de subsidie gebeurt op basis van de werkelijke stijging van de energiekosten over 2022 en 2023.

  • 6. De subsidie kan niet hoger worden vastgesteld dan het verleende subsidiebedrag.

  • 7. Bij de verantwoording van de subsidie dient u aan te geven:

    • of en zo ja, met welk percentage de contributie en verhuurtarieven is verhoogd in 2022, 2023 en 2024

    • welke extra energiebesparende maatregelen ze hebben getroffen in 2023

Artikel 12. Verplichtingen

Het college kan in de verleningsbeschikking aanvullende verplichtingen opleggen.

Artikel 13. Hardheidsclausule

Het college kan een of meer bepalingen van deze subsidieregeling in individuele gevallen buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepaling te dienen doelen.

Artikel 14. Inwerkingtreding

Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag volgend op haar bekendmaking en geldt tot en met 31 december 2023 voor aanvragen betrekking hebbend op energiecompensatie vanaf 1 januari 2022 tot en met 31 december 2023.

Artikel 15. Slotbepalingen

  • 1. Dit is een regeling zoals bedoeld in artikel 2, tweede lid van de Algemene subsidieverordening gemeente Tilburg. De bepalingen van deze verordening zijn van toepassing voor zover daarvan in deze regeling niet wordt afgeweken.

  • 2. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Eenmalige energiecompensatie voor verenigingen en maatschappelijke organisaties 2022-2023

Ondertekening

Bijlage 1. Rekenvoorbeeld energiecompensatie 2022-2023

afbeelding binnen de regeling

Bijlage 2. Mandaat

Onderwerp

Subsidieregeling Eenmalige energiecompensatie voor verenigingen en maatschappelijke organisaties 2022-2023

Bevoegdheid

Besluiten te nemen op grond van de subsidieregeling Energiecompensatie voor verenigingen en maatschappelijke instellingen, waaronder het verlenen, weigeren en (lager) vaststellen van subsidies

Betrokken orgaan

College

Afdoeningsmandaat

Algemeen Directeur

Ondermandaat

Toegestaan

Ondermandaat

Afdelingshoofd Sociaal

Verder ondermandaat

Toegestaan

Toelichting

Het betreft hierbij alle subsidies behorende bij de Subsidieregeling Energiecompensatie voor verenigingen en maatschappelijke organisaties 2022-2023