Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR689085
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR689085/1
Regeling vervallen per 01-01-2024
Verordening op de heffing en invordering van reinigingsrechten Enkhuizen 2023
Geldend van 28-12-2022 t/m 31-12-2023
Intitulé
Verordening op de heffing en invordering van reinigingsrechten Enkhuizen 2023De raad van de gemeente Enkhuizen;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 1 november 2022, nummer wordt ingevuld door de griffie.
gelet op de artikelen 147 en 229, lid 1, onderdeel a en b van de Gemeentewet
b e s l u i t :
de Verordening op de heffing en invordering van reinigingsrechten Enkhuizen 2023 vast te stellen.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder :
- 1.
(grof) bedrijfsafval: afvalstoffen, niet zijnde kantoor-, winkel- en dienstenafval, welke door aard, omvang of hoeveelheid niet periodiek worden ingezameld;
- 2.
kantoor-, winkel- en dienstenafval (lees: KWD-afval): afvalstoffen uit kantoren, winkels en dienstensector, voor zover dit afval vergelijkbaar is met huishoudelijk afval;
- 3.
glasafval: verpakkings- en schoon glas, zonder: kurken, doppen, deksels en kroonkurken. Bedrijven waarbij het glasafval niet vergelijkbaar is met huishoudelijk glasafval, mogen het glasafval niet aanbieden bij voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn (lees: een glascontainer) en zijn gehouden een overeenkomst te hebben met een derde (private) partij voor de afvoer van glas.
Artikel 2 Belastbaar feit
Onder de naam 'reinigingsrechten' worden rechten geheven zowel voor het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn. Met dien verstande dat het belastbare feit beperkt blijft tot belastbare feiten die betrekking hebben tot of zich voordoen binnen het gebied gelegen in de binnenstad van Enkhuizen zoals aangegeven op de bij deze verordening gevoegde kaart.
Artikel 3 Belastingplicht
De rechten worden geheven van degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.
Artikel 4 Maatstaf van heffing en belastingtarief
-
1. De rechten worden als volgt geheven:
- 1.1
Het recht bedraagt per belastingjaar voor het verwijderen van KWD-afval:
- -
voor het aanbieden tot en met 4 vuilniszakken per week € 401,55 per jaar excl.
BTW.
- -
voor het aanbieden van 5 tot en met 9 vuilniszakken per week € 797,90 per jaar excl. BTW.
- -
- 1.2
Voor het aanbieden van KWD-afval, zijnde glasafval, bij een glascontainer, bedraagt het recht:
- -
boven op het recht als bedoeld in lid 1.1 van dit artikel, € 133,50 per jaar excl. BTW.
- -
- 1.1
-
2. Voor de berekening van de rechten wordt een gedeelte van een genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
Artikel 5 Belastingjaar
Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.
Artikel 6 Wijze van heffing
De rechten bedoeld in artikel 2 worden geheven bij wege van aanslag, met dien verstande dat per belastbaar feit een afzonderlijke aanslag kan worden opgelegd.
Artikel 7 Ontstaan van de belastingschuld en de heffing naar tijdsgelang
-
1. De rechten zijn verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.
-
2. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, zijn de rechten verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde rechten als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
-
3. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde rechten als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven, tenzij het bedrag van de ontheffing minder bedraagt dan € 5,00
-
4. Het tweede en het derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen aangewezen belastinggebied verhuist en ook vanuit het nieuwe adres KWD-afval aanbiedt.
Artikel 8 Termijnen van betaling
-
1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moet een aanslag worden betaald uiterlijk twee maanden na dagtekening van het aanslagbiljet.
-
2. In afwijking van het eerste lid geldt, zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in tien gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt één maand na de dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende termijnen telkens één maand later. Indien automatische incasso niet als hiervoor vermeld kan worden gerealiseerd, dient betaling overeenkomstig het eerst lid te geschieden.
-
3. De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.
Artikel 9 Kwijtschelding
Voor de heffing reinigingsrechten wordt geen kwijtschelding verleend
Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. De Verordening Reinigingsrechten 2022, laatstelijk gewijzigd per raadsbesluit van 21 december 2021,wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
-
2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking.
-
3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2023.
-
4. Deze verordening wordt aangehaald als de “Verordening Reinigingsrechten Enkhuizen 2023”.
Ondertekening
Aldus besloten door de raad van de gemeente Enkhuizen in zijn openbare vergadering van 20 december 2022.
De raad voornoemd,
de griffier,
P.T.J. Pels
de voorzitter,
E.A. van Zuijlen
Gebied waarbinnen de verordening reinigingsrechten van toepassing is:
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl