Regeling vervallen per 25-07-2023

Beleidsregel alcoholoverlastgebied Carnisse

Geldend van 29-12-2022 t/m 24-07-2023

Intitulé

Beleidsregel alcoholoverlastgebied Carnisse

De burgemeester van de gemeente Rotterdam,

gelezen het voorstel van de directeur Veiligheid van 19 december;

gelet op artikel 2:48b van de Algemene Plaatselijke Verordening Rotterdam 2012, artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

overwegende, dat het wenselijk is beleidsregels vast te stellen met betrekking tot het verlenen van vergunningen als bedoeld in artikel 3 van de Alcoholwet in het aangewezen alcoholoverlastgebied Carnisse;

besluit:

Beleidsregel alcoholoverlastgebiedCarnisse

Inleiding

Vanuit het oogpunt van de openbare orde, het beperken dan wel het voorkomen van overlast en het beschermen van het woon- en leefklimaat, treedt de burgemeester streng op tegen ongewenste activiteiten en overlastgevend gedrag.

In artikel 25f, eerste lid, van de Alcoholwet is bepaald dat bij gemeentelijke verordening de bevoegdheid kan worden toegekend om een gebied aan te wijzen als een alcoholoverlastgebied. Dat heeft de gemeenteraad gedaan in artikel 2:48b van de APV Rotterdam 2012. De burgemeester kan op grond van dit artikel een gebied aanwijzen als alcoholoverlastgebied indien naar zijn oordeel sprake is van ernstige aantasting van de openbare orde, de leefomgeving of de volksgezondheid door het gebruik van alcohol in dat gebied. In een dergelijk alcoholoverlastgebied gelden op grond van artikel 2:48b, tweede lid, onder b, van de APV aanvullende gronden op grond waarvan de burgemeester een alcoholwetvergunning als bedoeld in artikel 3 van de Alcoholwet kan weigeren.

Met het aanwijzingsbesluit alcoholoverlastgebied Carnisse heeft de burgemeester het gebied Carnisse, zoals omschreven in het aanwijzingsbesluit, aangewezen als alcoholoverlastgebied. In de praktijk betekent dit voor het alcoholoverlastgebied Carnisse dat de burgemeester in dit gebied een alcoholwetvergunning als bedoeld in artikel 3 van de Alcoholwet, tevens kan weigeren indien naar zijn oordeel sprake is van ernstige aantasting van de openbare orde, de leefomgeving of de volksgezondheid door het gebruik van alcohol in dat gebied.

Met deze beleidsregel wordt nadere invulling gegeven aan de toepassing van de aanvullende weigeringsgronden voor een alcoholwetvergunning voor slijtersbedrijven in Carnisse. Het aanwijzingsbesluit wordt na drie jaar geëvalueerd.

Aanvullende weigeringsgronden Alcoholwetvergunning slijtersbedrijven Carnisse

Uit cijfers van het wijkprofiel blijkt dat Carnisse structureel slecht scoort op de veiligheids-, criminaliteits-, en overlastindex ten opzichte van andere wijken in Charlois, andere wijken in Rotterdam en ten opzichte van het Rotterdamse gemiddelde. In vergelijking met de andere wijken in Charlois scoort Carnisse op zowel de sociale index als de veiligheidsindex het laagst. Op de fysieke index scoort Carnisse, na de Tarwewijk, ook het laagst (Wijkprofiel Carnisse 2022).

Carnisse is een wijk met een groot aanbod van alcoholverkooppunten. In totaal zijn er bijna vijftig alcoholverkooppunten in het gebied, onder te verdelen in supermarkten, slijterijen, horeca en snackbars. In Carnisse zijn 7 slijters, wat neerkomt op 1 slijter per 1691 mensen, stadsbreed is er 1 slijter per 3876 inwoners.

Verder blijkt uit de cijfers van het Wijkprofiel dat zowel de veiligheidsbeleving als de tevredenheid over de buurt in de afgelopen jaren achteruit is gegaan en een stuk lager ligt dan het Rotterdamse gemiddelde. De veiligheidsbeleving is in de afgelopen 8 jaar gedaald naar een score van 40 in 2022, dit in vergelijking met het Rotterdamse gemiddelde van 108. Ten opzichte van 2020 is de objectieve overlast in 2022 verslechterd. Daarbij ligt de objectieve overlast een stuk hoger dan het Rotterdamse gemiddelde. De subjectieve overlast cijfers in Carnisse zijn verder verslechterd en liggen ver onder het Rotterdamse gemiddelde. De subjectieve overlast in Carnisse is in de afgelopen acht jaar steeds verder gedaald en ligt daarbij ver onder het Rotterdamse gemiddelde.

In de wijk Carnisse geldt in het grootste deel sinds 2005 een alcoholverbod. Het alcoholverbod in het gebied wordt regelmatig overtreden, ondanks de inzet van handhaving, politie, cameratoezicht en communicatie door middel van borden en banners. In 2021 zijn er door de gemeentelijke handhaving dertien mutaties gemaakt van het overtreden van het alcoholverbod. Daarbij zijn meerdere mutaties gemaakt waarbij aangebroken flessen, blikjes e.d. met alcoholhoudende drank aanwezig waren in het aangewezen gebied. Bij de politie zijn in 2021 negentien mutaties van openbaar dronkenschap en het overtreden van het alcoholverbodsgebied. Daarnaast zijn ook in verschillende delen van Carnisse fysieke aanpassingen gedaan aan de openbare ruimte om zo de alcoholgerelateerde overlast terug te dringen. Zo zijn bankjes verwijderd, extra verlichting geplaatst en parkeerplaatsen afgesloten.

De politie constateert dat het ongewenste- en overlastgevende gedrag onder personen in Carnisse hardnekkig is. In nagenoeg alle gevallen is alcoholgebruik, al dan niet gecombineerd met drugsgebruik, de oorzaak van problematisch gedrag in de wijk. Uit de cijfers van politie is gebleken dat Carnisse een groot aandeel heeft in de hoeveelheid alcohol gerelateerde overlast in het gebied Charlois. Van de periode februari 2021 tot februari 2022 zijn in de wijk 239 alcohol gerelateerde incidenten vastgelegd door de politie. In de beschreven periode zijn in totaal 671 personen betrokken geweest bij deze incidenten. In Carnisse zijn, na de Tarwewijk, het meeste aantal meldingen binnengekomen bij de politie in het gebied Charlois. Uit cijfers van de politie is gebleken dat bijna 31% van de incidenten plaatsvinden in de openbare ruimte.

Gezien het bovenstaande is het in het kader van de bescherming van de volksgezondheid, openbare orde en leefbaarheid noodzakelijk, maatregelen te nemen om de beschikbaarheid van alcohol voor gebruik elders dan ter plaatse te beperken door te voorkomen dat er meer slijterijen bijkomen. Om die reden worden er geen nieuwe Alcoholwetvergunningen als bedoeld in artikel 3 van de Alcoholwet verleend voor slijtersbedrijven in Carnisse, waarbij geldt dat bestaande rechten van exploitanten die op de dag van de inwerkingtreding van deze beleidsregel een geldige Alcoholwetvergunning in Carnisse hadden, behouden blijven. Dit betekent dat deze exploitanten wel voor een wijziging en een nieuwe Alcoholwetvergunning in aanmerking komen op dezelfde locatie. Ook een overname van een bestaande slijterij op dezelfde locatie blijft mogelijk. Verplaatsing van een bestaande slijterij naar een andere locatie in Carnisse is niet mogelijk. Indien op een locatie in Carnisse de slijterij activiteiten definitief worden beëindigd door de vestiging van een onderneming zonder alcoholwetvergunning dan komt de locatie hierna niet meer in aanmerking voor een alcoholwetvergunning.

Overgangsbepaling

Aanvragen voor alcoholwetvergunningen voor slijtersbedrijven die op of voor de datum van inwerkingtreding van deze beleidsregel zijn ontvangen, kunnen nog wel worden verleend.

Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van 27 december 2022 en vervalt op de dag dat het Aanwijzingsbesluit alcoholoverlastgebied Carnisse vervalt.

Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel alcoholoverlastgebied Carnisse.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 19 december

De burgemeester van Rotterdam

Ing. A. Aboutaleb

Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl