Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2010 van de gemeente Maasgouw

Geldend van 28-12-2022 t/m heden

Intitulé

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2010 van de gemeente Maasgouw

[Deze regeling is reeds gewijzigd bij besluit van 4 oktober 2022. Dit besluit is gepubliceerd op 22 december 2022 in Gemeenteblad 2022, 569160. Na publicatie van deze originele regeling zal deze wijziging direct geconsolideerd worden in de regeling.]

De raad van de gemeente Maasgouw;

Gelezen het voorstel van de het presidium;

Gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;

B E S L U I T :

vast te stellen de volgende "Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2010 van de gemeente Maasgouw":

Paragraaf 1 Ambtelijke bijstand

Artikel 1

  • 1 Een raadslid wendt zich tot de griffier of een ambtenaar met een verzoek om:

    • a

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn.

  • 2 Indien de ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld onder het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist.

  • 3 Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 4 De bijstand, bedoeld in het derde lid, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend kan de griffier de secretaris verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 2

  • 1 Een ambtenaar verleent op verzoek van de griffier of de secretaris ambtelijke bijstand tenzij:

    • a

      het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b

      dit het belang van de gemeente kan schaden

  • 2 De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

  • 3 Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

Artikel 3

Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek.

Artikel 4

  • 1 Indien een raadslid niet tevreden is over door een ambtenaar verleende bijstand, doet hij of de griffier hiervan mededeling aan de secretaris.

  • 2 Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.

Artikel 5

  • 1 De raad kan het aantal uren aan ambtelijke bijstand, zoals bedoeld in artikel 1 lid 3, waarop een raadslid recht heeft beperken in een uitvoeringsregeling.

  • 2 De secretaris houdt een register van de verleende ambtelijke bijstand, zoals bedoeld in artikel 1 lid 3 bij, waarbij per verzoek om bijstand aan de reguliere ambtelijke organisatie wordt opgenomen:

    • a

      welk raadslid om bijstand heeft verzocht;

    • b

      over welk onderwerp om bijstand is verzocht;

    • c

      welke ambtenaar de bijstand heeft verleend;

    • d

      hoeveel tijd het verlenen van bijstand heeft gekost;

    • e

      de reden waarom een verzoek is geweigerd.

  • 3 De secretaris waarborgt dat in de capaciteitsplanning van iedere afdeling voldoende uren worden gereserveerd voor ambtelijke bijstand aan de raad.

Artikel 6

De secretaris verstrekt de leden van het college of de raad desgewenst een afschrift van het verzoek uit het register als bedoeld in artikel 5.

Artikel 7

Indien het college of leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van een gegeven advies, wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

Paragraaf 2 Fractieondersteuning

Artikel 8

[vervallen]

Artikel 9

[vervallen]

Artikel 10

[vervallen]

Artikel 11

[vervallen]

Artikel 12

[vervallen]

Artikel 13

[vervallen]

Paragraaf 3 Slotbepaling

Artikel 14

Deze verordening treedt in werking met ingang van 8 juli 2010

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Maasgouw op 8 juli 2010.

De Raad voornoemd,

De griffier,

w.g.

S.B.J. Backus

De voorzitter,

w.g.

S.H.M. Strous