Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR688724
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR688724/1
Regeling vervallen per 01-09-2023
Mandaatbesluit heffings- en invorderingsambtenaar 2022
Geldend van 24-12-2022 t/m 31-08-2023 met terugwerkende kracht vanaf 25-11-2022
Intitulé
Mandaatbesluit heffings- en invorderingsambtenaar 2022De heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Eindhoven,
gelet op het aanwijzingsbesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven van 6 september 2022 waarin het Afdelingshoofd Belastingen is aangewezen als heffingsambtenaar zoals bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet en tevens is belast met de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) als bedoeld in artikel 1, tweede lid van de Wet WOZ en is aangewezen als invorderingsambtenaar zoals bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel c van de Gemeentewet;
mede gelet op de Gemeentewet, artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht en het geldend Mandaat- en bevoegdhedenregister gemeente Eindhoven zoals bekendgemaakt op overheid.nl en laatstelijk vastgesteld bij besluit van 6 september 2022;
besluit vast te stellen het volgende
Mandaatbesluit heffings- en invorderingsambtenaar 2022
I Mandaten worden verleend onder de volgende voorwaarden:
A Omvang mandaat
Mandaat, volmacht of machtiging ten aanzien van de uitvoering van een bevoegdheid omvat, tenzij hiervan bij de verlening expliciet is afgeweken, het nemen van besluiten in positieve of negatieve zin, met inbegrip van de wijziging en de intrekking van besluiten en de opzegging of de ontbinding van overeenkomsten, en hieronder wordt mede verstaan:
-
a. het nemen van alle voorbereidende besluiten en het verrichten van alle voorbereidingshandelingen;
-
b. het in de gelegenheid stellen van belanghebbenden hun zienswijze naar voren te brengen, als bedoeld in de artikelen 4:7 en 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht;
-
c. het uitreiken van bewijs van ontvangst aanvragen e.d.;
-
d. het vaststellen van formulieren voor het indienen van aanvragen e.d., behoudens formulieren op basis van de Algemene subsidieverordening gemeente Eindhoven;
-
e. verdagen en/of uitstellen;
-
f. verzoeken om aanvullende informatie;
-
g. het voeren van correspondentie, die direct te maken heeft met de opgedragen taken;
-
h. het stellen van nadere voorwaarden;
-
i. het toekennen van bedragen in termijnen;
-
j. het toekennen van voorschotten;
-
k. het uitvoeren van selectie en gunning (aanbesteding);
-
l. het afleggen van verantwoording aan het rijk en andere (semi)overheidsinstanties;
-
m. het bekendmaken van besluiten/beschikkingen, overeenkomstig het bepaalde in de toepasselijke wetgeving;
-
n. het toezenden van besluiten/beschikkingen aan instanties, daar waar de verplichting daartoe in de wetgeving is opgenomen;
-
o. alle andere besluiten die genomen moeten worden en alle andere handelingen die moeten worden verricht binnen het kader van de uitvoering van de verleende bevoegdheid.
B Wijze van ondertekening
De ondertekening van stukken die zijn gebaseerd op mandaat geschiedt volgens de volgende formule:
Namens de heffingsambtenaar van Eindhoven,
functienaam van de betrokken (onder)gemandateerde,
(….handtekening….),
naam van de betrokken (onder)gemandateerde.
Namens de invorderingsambtenaar van Eindhoven,
functienaam van de betrokken (onder)gemandateerde,
(….handtekening….),
naam van de betrokken (onder)gemandateerde.
II De navolgende mandaten worden verleend aan de functionarissen genoemd in de kolom “Gemandateerden”:
Nr. |
Bevoegdheden heffingsambtenaar incl. uitvoering Wet WOZ |
Gemandateerden |
Het behandelen van bezwaarschriften en het doen van uitspraak inzake alle gemeentelijke belastingen en heffingen inclusief het besluiten op een verzoek om proceskostenvergoeding. |
Coördinator Taxaties Senior WOZ taxateur WOZ taxateur Coördinator Bezwaar & Beroep Medewerker Bezwaar & Beroep Coördinator Gegevensbeheer Coördinator Invordering Fiscaal jurist gemeentelijke Belastingen Sector RU: Uitsluitend ten aanzien van de parkeerbelastingen: medewerkers van de afdeling Handhaving met de functie: (Senior) medewerker parkeerbezwaren |
|
Het behandelen en het beschikken op verzoeken om ontheffing inzake alle gemeentelijke belastingen en heffingen. |
Coördinator Gegevensbeheer Gegevensbeheerder BAG-WOZ Gegevensbeheerder Belastingen Coördinator Bezwaar & Beroep Medewerker Bezwaar & Beroep Coördinator Invordering |
|
Het voeren van (schriftelijk) verweer in (hoger) beroep en cassatie, waaronder mede valt de fiscale procesvertegenwoordiging, inzake alle gemeentelijke belastingen en heffingen. |
Coördinator Bezwaar & Beroep Medewerker Bezwaar & Beroep Fiscaal jurist gemeentelijke Belastingen Coördinator Taxaties Senior WOZ taxateur WOZ taxateur Coördinator Gegevensbeheer Coördinator Invordering Sector RU: Uitsluitend ten aanzien van de parkeerbelastingen: medewerkers van de afdeling Handhaving met de functie: (Senior) medewerker parkeerbezwaren (Junior/medior/senior) jurist (handhaving) Juridisch adviseur |
|
Het (op verzoek) ambtshalve verminderen van de geheven belasting inzake alle gemeentelijke belastingen en heffingen. |
Coördinator Taxaties Senior WOZ taxateur WOZ taxateur Coördinator Bezwaar & Beroep Medewerker Bezwaar & Beroep Coördinator Gegevensbeheer Gegevensbeheerder BAG-WOZ Gegevensbeheerder Belastingen Coördinator Invordering |
|
Het ambtshalve vernietigen van naheffingsaanslagen parkeerbelasting. |
Afdelingshoofd(en) Handhaving Teamleider Handhaving |
|
Het behandelen van bezwaarschriften en het doen van uitspraak op bezwaar inzake de Wet WOZ inclusief het besluiten op een verzoek om proceskostenvergoeding. |
Coördinator Bezwaar & Beroep Medewerker Bezwaar & Beroep Coördinator Taxaties Senior WOZ taxateur WOZ taxateur Coördinator Gegevensbeheer |
|
Het (op verzoek) ambtshalve wijzigen van de WOZ-waarde of vernietigen van de WOZ-beschikking. |
Coördinator Taxaties Senior WOZ taxateur WOZ taxateur Coördinator Bezwaar & Beroep Medewerker Bezwaar & Beroep Coördinator Gegevensbeheer Coördinator Invordering |
|
De fiscale procesvertegenwoordiging in (hoger) beroep en cassatie inzake de Wet WOZ (WOZ-waarde). |
Coördinator Bezwaar & Beroep Medewerker Bezwaar & Beroep Coördinator Taxaties Senior WOZ taxateur WOZ taxateur Fiscaal jurist gemeentelijke Belastingen Coördinator Gegevensbeheer Coördinator Invordering |
|
Het verstrekken van gegevens aan de Waarderingskamer. |
Procesmanager Belastingen Coördinator Gegevensbeheer Coördinator Taxaties Coördinator Bezwaar & Beroep |
|
Het vragen van inlichtingen bij afnemers voor de juiste uitvoering van de Wet WOZ. |
Coördinator Taxaties Senior WOZ taxateur WOZ taxateur Coördinator Gegevensbeheer Senior Gegevensbeheerder BAG-WOZ Gegevensbeheerder BAG-WOZ Procesmanager Belastingen |
|
Het zorgdragen voor het verzamelen, opslaan en verstrekken van gegevens betreffende de in de gemeente gelegen onroerende zaken en betreffende waarde ervan, een en ander voor zover dit voor de uitvoering van de Wet WOZ noodzakelijk is. |
Coördinator Gegevensbeheer Senior Gegevensbeheerder BAG-WOZ Gegevensbeheerder BAG-WOZ Gegevensbeheerder Belastingen Coördinator Taxaties Senior WOZ taxateur WOZ taxateur Coördinator Bezwaar & Beroep Fiscaal jurist gemeentelijke Belasting |
|
Het uitvoeren van de artikelen 12 tot en met 21, 34 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). |
Coördinator Bezwaar & Beroep Medewerker Bezwaar & Beroep Fiscaal jurist gemeentelijke Belastingen Coördinator Taxaties Coördinator Gegevensbeheer Coördinator Invordering Sector RU: Uitsluitend ten aanzien van de parkeerbelastingen: medewerkers van de afdeling Handhaving met de functie: (Senior) medewerker parkeerbezwaren (Junior/medior/senior) jurist (handhaving) Juridisch adviseur |
|
Het uitvoeren van hoofdstuk 4 (openbaarmaking op verzoek) van de Wet open overheid, alsmede het geven van een zienswijze als (een bestuursorgaan van) de gemeente hiertoe op grond van de Wet open overheid wordt uitgenodigd |
Coördinator Bezwaar & Beroep Medewerker Bezwaar & Beroep Fiscaal jurist gemeentelijke Belastingen Coördinator Taxaties Coördinator Gegevensbeheer Coördinator Invordering Sector RU: Uitsluitend ten aanzien van de parkeerbelastingen: medewerkers van de afdeling Handhaving met de functie: (Senior) medewerker parkeerbezwaren (Junior/medior/senior) jurist (handhaving) Juridisch adviseur |
|
Het vaststellen van beleidsregels waaronder de Regeling met betrekking tot de heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen en de Leidraad invordering voor zover de Leidraad wordt gewijzigd conform de voorstellen van de VNG of het wijzigingen betreft die louter van redactionele of technische aard zijn. |
(-) |
|
Het toepassen van de hardheidsclausule als bedoeld in artikel 63 Algemene wet rijksbelastingen in verband met artikel 231, lid 2, onder a., van de Gemeentewet. |
(-) |
|
Het uitvoering geven aan de wettelijke bepalingen inzake de heffing van leges, waaronder het vaststellen van de belastingschuld middels een mondelinge dan wel (gedagtekende) schriftelijke of elektronische kennisgeving (art. 11, 16 en 20 AWR). |
Medewerkers van de afdelingen: - PC. Belastingen - PC. Balie en Ontvangst - PC. Burgerzaken - RE. Vergunningen - RE. Verkeer en Milieu - VJB. Veiligheid - RU. Stads- en Gebiedsbeheer - RU. Geoinformatie en Kwaliteit - FAO. Financiële Administratie |
|
Het uitvoering geven aan de wettelijke bepalingen inzake de heffing van precariobelasting, waaronder het vaststellen van de belastingschuld middels een gedagtekende schriftelijke of elektronische kennisgeving (art. 11, 16 en 20 AWR) en het bekend maken van de kennisgeving door uitreiking of toezending. |
Medewerkers van de afdelingen: - PC. Belastingen - RE. Vergunningen - VJB. Veiligheid - RU. Kwaliteit, Markten en Handhaving - FAO. Financiële Administratie |
|
Het uitvoering geven aan de wettelijke bepalingen inzake de heffing van marktgeld, waaronder het vaststellen van de belastingschuld middels een gedagtekende schriftelijke of elektronische kennisgeving (art. 11, 16 en 20 AWR) en het bekend maken van de kennisgeving door uitreiking of toezending. |
Medewerkers van de afdelingen: - PC. Belastingen - RU. Kwaliteit, Markten en Handhaving - FAO. Financiële Administratie |
|
Het uitvoering geven aan de wettelijke bepalingen inzake de heffing van begraafplaatsrechten, waaronder het vaststellen van de belastingschuld middels een gedagtekende schriftelijke of elektronische kennisgeving (art. 11, 16 en 20 AWR) en het bekend maken van de kennisgeving door toezending. |
Medewerkers van de afdelingen: - PC. Belastingen - RE. Vergunningen - FAO. Financiële Administratie |
|
Het uitvoering geven aan de wettelijke bepalingen inzake de heffing van kanaalrechten, waaronder het vaststellen van de belastingschuld middels een gedagtekende schriftelijke of elektronische kennisgeving (art. 11, 16 en 20 AWR) en het bekend maken van de kennisgeving door uitreiking of toezending. |
Medewerkers van de afdelingen: - PC. Belastingen - RU. Stads- en Gebiedsbeheer - FAO. Financiële Administratie |
|
Het uitvoering geven aan de wettelijke bepalingen inzake de heffing van parkeerbelastingen, waaronder het opleggen van de naheffingsaanslag (art. 11, 16 en 20 AWR) en het aangaande bekend maken van het aanslagbiljet door verzending, uitreiking of aanbrenging van het aanslagbiljet op of aan het voertuig en voorts het uitvoering geven aan alle handelingen die verbonden kunnen zijn aan het aanbrengen en verwijderen van een wielklem, de overbrenging, in bewaringneming en teruggave van een voertuig als bedoeld in artikel 235 Gemeentewet. |
Medewerkers van de afdelingen: - PC. Belastingen - RU. Handhaving |
|
Het uitvoering geven aan de wettelijke bepalingen inzake de heffing van afvalstoffenheffing, waaronder het vaststellen van de belastingschuld middels een mondelinge dan wel gedagtekende schriftelijke of elektronische kennisgeving (art. 11, 16 en 20 AWR) en het bekend maken, mondeling dan wel door uitreiking of toezending van de kennisgeving. |
Medewerkers van de afdelingen: - PC. Belastingen - FAO. Financiële Administratie Directeur CURE en door hem aan te wijzen medewerkers |
|
Nr. |
Bevoegdheden invorderingsambtenaar |
Gemandateerden |
Het vaststellen van beleidsregels waaronder de Regeling met betrekking tot de heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen en de Leidraad invordering voor zover de Leidraad wordt gewijzigd conform de voorstellen van de VNG of het wijzigingen betreft die louter van redactionele of technische aard zijn. |
(-) |
|
Het uitvoering geven aan de wettelijke bepalingen inzake de heffing van afvalstoffenheffing, waaronder het vaststellen van de belastingschuld middels een mondelinge dan wel gedagtekende schriftelijke of elektronische kennisgeving (art. 11, 16 en 20 AWR) en het bekend maken, mondeling dan wel door uitreiking of toezending van de kennisgeving. |
Medewerkers van de afdelingen: - PC. Belastingen - FAO. Financiële Administratie Directeur CURE en door hem aan te wijzen medewerkers |
|
Het geheel of gedeeltelijk oninbaar verklaren van belastingschulden. |
(-) |
|
Het behandelen van bezwaarschriften en het doen van uitspraak inzake de kosten van een aanmaning of dwangbevel of betreffende het verzoek om uitstel van betaling of kwijtschelding, inclusief het besluiten op een verzoek om proceskostenvergoeding. |
Coördinator Bezwaar & Beroep Medewerker Bezwaar & Beroep Coördinator Invordering |
|
Het behandelen en het beschikken op verzoeken tot kwijtschelding, verminderingen, uitstel van betaling en betalingsregelingen inzake alle gemeentelijke belastingen en heffingen. |
Coördinator Bezwaar & Beroep Medewerker Bezwaar & Beroep Coördinator Invordering Allround medewerker Invordering Administratief medewerker Invordering Belastingdeurwaarder |
|
De fiscale procesvertegenwoordiging in (hoger) beroep en cassatie inzake alle procedures betreffende de fiscale (dwang)invordering. |
Coördinator Bezwaar & Beroep Medewerker Bezwaar & Beroep Fiscaal jurist gemeentelijke Belastingen Coördinator Invordering Belastingdeurwaarder |
|
De dwanginvordering waaronder het aanmanen van de belastingschuldige, het uitvaardigen van een dwangbevel, een hernieuwd bevel tot betaling, het opdracht geven om tot executie over te gaan (bijvoorbeeld beslaglegging) en het verhaal onder derden. |
Coördinator Invordering Allround medewerker Invordering Belastingdeurwaarder |
|
Het middels een rentebeschikking in rekening brengen of vergoeden van invorderingsrente voor belastingen en heffingen. |
Coördinator Bezwaar & Beroep Medewerker Bezwaar & Beroep Coördinator Invordering Allround medewerker Invordering Belastingdeurwaarder |
|
Het uitvoeren van de artikelen 12 tot en met 21, 34 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). |
Coördinator Bezwaar & Beroep Medewerker Bezwaar & Beroep Fiscaal jurist gemeentelijke Belastingen Coördinator Taxaties Coördinator Gegevensbeheer Coördinator Invordering Sector RU: Uitsluitend ten aanzien van de parkeerbelastingen: medewerkers van de afdeling Handhaving met de functie: (Senior) medewerker parkeerbezwaren (Junior/medior/senior) jurist (handhaving) Juridisch adviseur |
|
Het uitvoeren van hoofdstuk 4 (openbaarmaking op verzoek) van de Wet open overheid, alsmede het geven van een zienswijze als (een bestuursorgaan van) de gemeente hiertoe op grond van de Wet open overheid wordt uitgenodigd |
Coördinator Bezwaar & Beroep Medewerker Bezwaar & Beroep Fiscaal jurist gemeentelijke Belastingen Coördinator Taxaties Coördinator Gegevensbeheer Coördinator Invordering Sector RU: Uitsluitend ten aanzien van de parkeerbelastingen: medewerkers van de afdeling Handhaving met de functie: (Senior) medewerker parkeerbezwaren (Junior/medior/senior) jurist (handhaving) Juridisch adviseur |
|
Het uitvoering geven aan de wettelijke bepalingen inzake de invordering van leges. |
Medewerkers van de afdelingen: - PC. Belastingen - PC. Balie en Ontvangst - PC. Burgerzaken - RE .Vergunningen - RE. Verkeer en Milieu - VJB. Veiligheid - RU. Stads- en Gebiedsbeheer - RU. Geoinformatie en Kwaliteit - FAO. Financiële Administratie |
|
Het uitvoering geven aan de wettelijke bepalingen inzake de invordering van precariobelasting. |
Medewerkers van de afdelingen: - PC. Belastingen - RE. Vergunningen - VJB .Veiligheid - RU. Kwaliteit, Markten en Handhaving - FAO. Financiële Administratie |
|
Het uitvoering geven aan de wettelijke bepalingen inzake de invordering van marktgeld. |
Medewerkers van de afdelingen: - PC. Belastingen - RU. Kwaliteit, Markten en Handhaving - FAO. Financiële Administratie |
|
Het uitvoering geven aan de wettelijke bepalingen inzake de Invorderingsambtenaar invordering van begraafplaatsrechten. |
Medewerkers van de afdelingen: - PC. Belastingen - RE. Vergunningen - FAO. Financiële Administratie |
|
Het uitvoering geven aan de wettelijke bepalingen inzake de invordering van kanaalrechten. |
Medewerkers van de afdelingen: - PC. Belastingen - RU. Stads- en Gebiedsbeheer - FAO. Financiële Administratie |
|
Het uitvoering geven aan de wettelijke bepalingen inzake de invordering van parkeerbelastingen, waaronder de invordering van de naheffingsaanslag en alle kosten die verbonden kunnen zijn aan het aanbrengen en verwijderen van een wielklem, de overbrenging en in bewaringneming van een voertuig als bedoeld in artikel 235 Gemeentewet. |
Medewerkers van de afdelingen: - PC. Belastingen - PC. Balie en Ontvangst - PC. Burgerzaken - RE. Vergunningen - RE. Verkeer en Milieu - RU. Handhaving - FAO. Financiële Administratie |
|
Het uitvoering geven aan de wettelijke bepalingen inzake de invordering van afvalstoffenheffing. |
Medewerkers van de afdelingen: - PC. Belastingen - FAO. Financiële Administratie Directeur CURE en door hem aan te wijzen medewerkers |
|
Het uitvoering geven aan de wettelijke bepalingen inzake de invordering van reinigingsrechten. |
Medewerkers van de afdelingen: - PC. Belastingen - FAO. Financiële Administratie Directeur CURE en door hem aan te wijzen medewerkers |
III De heffingsambtenaar stelt de volgende aanwijzingen vast:
Nr. |
Kwalificatie van de aanwijzing |
Aangewezen functies/medewerkers/personen |
Aanwijzing tot deskundige als bedoeld in artikel 50, eerste lid van de Algemene wet inzake rijksbelastingen |
Van de Afdeling Belastingen: alle medewerkers Van de Afdeling Ontwikkeling & Ondersteuning Dienstverlening: de medewerker met de functie: Product owner Belastingen |
IV Het Mandaatbesluit heffings- en invorderingsambtenaar 2017 wordt ingetrokken met ingang van de dag van inwerkingtreding zoals bedoeld in artikel V.
V Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking ervan en werkt terug tot en met 25 november 2022.
Ondertekening
Aldus op 12 december 2022 vastgesteld door de heffings- en invorderingsambtenaar van Eindhoven,
mr. F.H.P.M Laurense
Afdelingshoofd Belastingen
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl