Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR688468
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR688468/1
Mandaatbesluit gemeente De Bilt 2022
Geldend van 29-12-2022 t/m 02-06-2023
Intitulé
Mandaatbesluit gemeente De Bilt 2022Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente De Bilt, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
gelet op de Gemeentewet en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
b e s l u i t e n :
vast te stellen het navolgende
Mandaatbesluit gemeente De Bilt 2022 en bijbehorend mandaatregister,
Artikel 1 Definities
In dit mandaatbesluit en het bijbehorende register wordt verstaan onder:
- a.
besluit: een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling.
- b.
bestuursorgaan: de raad, het college of de burgemeester;
- c.
budgethouder: de medewerker, die uit hoofde van zijn functie bevoegd is om namens het team te beschikken over een toegekend budget om de daarbij behorende doelen, producten, taken en prestaties te realiseren of geraamde baten te innen;
- d.
burgemeester: de burgemeester van de gemeente De Bilt als bestuursorgaan en als vertegenwoordiger van de gemeente in en buiten rechte;
- e.
college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Bilt;
- f.
directeur: een lid van de directie;
- g.
directie: de gemeentesecretaris, tevens algemeen directeur en de directeur bedrijfsvoering gezamenlijk;
- h.
gemeentesecretaris: de gemeentesecretaris van de gemeente De Bilt, tevens algemeen directeur en voorzitter van de directie;
- i.
machtiging: de bevoegdheid om namens het bevoegde bestuursorgaan handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;
- j.
mandaat: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester besluiten te nemen, als bedoeld in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
- k.
mandaatgever: een bestuursorgaan door wie (onder)mandaat wordt verleend;
- l.
mandaatnemer: de functiehouder aan wie krachtens dit besluit mandaat is verleend;
- m.
medewerker: persoon in dienst van en/of werkzaam is, in een functie bij de gemeente De Bilt, niet zijnde een lid van de directie;
- n.
ondermandaat: de bevoegdheid om in naam van en onder verantwoordelijkheid van de mandaatnemer een besluit te nemen;
- o.
privaatrechtelijke rechtshandeling: handeling waarmee privaatrechtelijke rechtsgevolgen worden beoogd;
- p.
raad: de gemeenteraad van de gemeente De Bilt;
- q.
team: een groep medewerkers die op functie-inhoud, project of programma samen werkt om een opgave of taak te realiseren;
- r.
volmacht: de bevoegdheid om namens het bevoegde bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.
Artikel 2 Strekking
-
1. Het mandaat strekt zich uitsluitend uit tot de bevoegdheden genoemd in het hierna genoemde mandaatregister.
-
2. De mandaatnemer is ook bevoegd, overeenkomstig dit besluit, een besluit te nemen wanneer dat strekt tot een wijziging, overschrijving of verlenging van een eerder genomen besluit.
-
3. De bevoegdheid om krachtens mandaat besluiten te nemen, omvat tevens de voorbereiding, de ondertekening en de bekendmaking van deze besluiten.
-
4. Geen mandaat wordt verleend indien artikel 10:3 Awb van toepassing is.
-
5. De regels van de Budgethoudersregeling gaan voor op de regels van dit besluit. Dat wil zeggen dat mandaat, volmacht of machtiging niet geldt wanneer er onvoldoende budget is om een verplichting aan te gaan of de geraamde inkomsten voor een product of dienst niet worden gerealiseerd.
Artikel 3 Mandaatregister
-
1. De bevoegdheden die op grond van dit besluit zijn verleend aan de daartoe bevoegde medewerkers worden opgenomen in een mandaatregister, dat onderdeel uitmaakt van dit besluit.
-
2. Het mandaatregister kan, met in achtneming van de bepalingen van dit besluit, al dan niet op verzoek, worden aangepast door een van de bestuursorganen.
Artikel 4 Vervanging mandaatnemer
-
1. Indien mandaat, volmacht of machtiging aan de gemeentesecretaris is verleend en deze afwezig is, dan wordt de bevoegdheid uitgeoefend door diens plaatsvervanger.
-
2. Als mandaat, volmacht of machtiging aan een directeur is verleend en deze afwezig is, dan wordt de bevoegdheid uitgeoefend door diens plaatsvervanger.
-
3. Als mandaat, volmacht of machtiging aan een medewerker is verleend en deze afwezig is, wordt de gemandateerde bevoegdheid uitgeoefend door een medewerker uit hetzelfde Team.
Artikel 5 Verlenen ondermandaat
-
1. De gemeentesecretaris kan de aan hem gemandateerde bevoegdheden, te allen tijde, ondermandateren aan een medewerker.
-
2. De gemeentesecretaris kan aan het ondermandaat bepaalde voorschriften verbinden of in concrete gevallen bepaalde aanwijzingen geven en ten alle tijden het ondermandaat intrekken.
-
3. De medewerker die een bevoegdheid in ondermandaat heeft verkregen, mag deze niet verder ondermandateren.
Artikel 6 Terugkoppeling
-
1. De mandaatnemer draagt er zorg voor dat er terugkoppeling aan het bestuursorgaan plaatsvindt voordat een besluit wordt genomen, indien:
- a.
het een aangelegenheid betreft waarover door de raad, in een eerder stadium, vragen aan het bestuursorgaan zijn gesteld;
- b.
het bestuursorgaan, dit kenbaar heeft gemaakt;
- c.
het besluit ingrijpende financiële consequenties heeft, zoals het aangaan van meerjarige verplichtingen;
- d.
het besluit of de (rechts)handeling als politiek, bestuurlijk of anderszins gevoelig wordt aangemerkt;
- a.
-
2. Het bestuursorgaan kan instructies geven over de wijze waarop de verleende mandaten worden uitgeoefend.
Artikel 7 Volmacht en machtiging
Voor de toepassing van dit besluit, het mandaatregister en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijkgesteld de verlening van volmacht en machtiging.
Artikel 8 Ondertekening
-
1. Degene die bevoegd is om in mandaat, volmacht of machtiging een besluit te nemen is tevens bevoegd om dit besluit namens het bestuursorgaan te ondertekenen.
-
2. De stukken worden als volgt met een ‘natte’ handtekening of elektronisch ondertekend:
Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Bilt,
gevolgd door ondertekening, naam, functieaanduiding
c.q.
Namens de burgemeester van de gemeente De Bilt,
gevolgd door ondertekening, naam, functieaanduiding
Artikel 9 Inwerkingtreding
-
1. Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.
-
2. Met de inwerkingtreding van dit besluit wordt het Mandaatbesluit De Bilt 2020 ingetrokken.
Artikel 10 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als "Mandaatbesluit gemeente De Bilt 2022".
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 5 december 2022,
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Bilt,
de secretaris,
R. van Netten
de burgemeester,
mr. S.C.C.M. Potters
de burgemeester,
mr. S.C.C.M Potters
Bijlage 1 Mandaatregister
|
Omschrijving bevoegdheid |
Bevoegd orgaan |
Mandaat |
Ondermandaat |
Nadere voorwaarden en bijzonderheden |
|
|
|
|
|
|
|
ALGEMEEN (geldt voor alle teams) |
|
|
|
Burgemeester hierna Burg. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Algemene wet bestuursrecht |
|
|
|
|
1. |
Het nemen van een besluit op een bezwaarschrift, voor zover het bezwaar kennelijk ongegrond of (kennelijk) niet-ontvankelijk is |
College/Burgemeester |
Gemeentesecretaris |
|
|
2. |
Het opstellen van verweerschriften ten behoeve van juridische procedures |
College/Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
3. |
Het vertegenwoordigen van de gemeente bij de bezwaarschriftencommissie |
College/Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
4. |
Het verstrekken van een machtiging/volmacht voor het voeren van juridische procedures |
College/Burg. |
Gemeentesecretaris |
|
|
5. |
Ondertekenen van een schriftelijke/elektronische ontvangstbevestiging artikel 4:3a Awb) |
College/Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
6. |
Buiten behandeling laten aanvraag bij onvolledigheid (artikel 4:5 Awb) |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
7. |
Verlengen van de beslistermijn op een aanvraag (artikel 4:14 Awb) |
College/Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
8. |
Opschorten van de beslistermijn op een aanvraag (artikel 4:15 Awb) |
College/Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
9. |
Beëindiging van de opschorting van de beslistermijn (artikel 4:15 Awb) |
College/Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
10. |
Reactie op de ingebrekestelling (artikel 4:17 Awb) |
College/Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
11. |
Het nemen van een besluit inzake het al dan niet toekennen van een dwangsom (artikel 4:18 Awb) |
College/Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
12. |
Het nemen van een besluit inzake het terugvorderen van onverschuldigd betaalde dwangsommen (artikel 4:20 Awb) |
College/Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
13. |
Verlengen van de beslistermijn op een beslissing op bezwaar (artikel 7:10 lid 3 en 4 Awb) |
College/Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
14. |
Correspondentie, inclusief horen, in verband met klachtenbehandeling op grond van hoofdstuk 9 van de Awb |
College/Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
|
|
|
|
|
|
|
Correspondentie |
|
|
|
|
15. |
Algemene/routinematige correspondentie |
College/Burg. |
Directie/ Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
16. |
Correspondentie betreffende het indienen van bedenkingen en zienswijzen (mededeling terinzagelegging, e.d.) en bezwaarprocedures |
College/Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
17. |
Aanschrijvingen: eenvoudige correspondentie |
College/Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
|
|
|
|
|
|
|
Personele aangelegenheden |
|
|
|
Daar waar onder dit kopje als bevoegd orgaan ‘Burg.’ wordt vermeld, heeft te gelden dat dit uitsluitend de bevoegdheid ex artikel 171 Gemeentewet betreft |
18. |
Het aangaan, wijzigen, beëindigen en ondertekenen van arbeidsovereenkomsten |
College /Burg. |
Directeur |
|
M.u.v. directeuren onderling |
19. |
Het aangaan, wijzigen, beëindigen en ondertekenen van overeenkomsten inzake het inhuren van tijdelijk personeel |
College /Burg. |
Directeur |
|
|
20. |
Het opzeggen van een arbeidsovereenkomst wegens een dringende reden ex artikel 7:677, eerste lid, BW (ontslag op staande voet) |
College /Burg. |
Directeur |
|
|
21. |
Het opzeggen van een arbeidsovereenkomst tijdens de proeftijd (artikel 7:676 BW) |
College /Burg. |
Directeur |
|
|
22. |
Het indienen van een verzoekschrift ex artikel 7:671a of 7:671b BW |
College /Burg. |
Directeur |
|
|
23. |
Het voorleggen van een geschil aan de geschillencommissie als bedoeld in artikel 11.5 CAO Gemeenten |
College /Burg. |
Directeur |
|
|
24. |
Het aangaan, wijzigen, beëindigen en ondertekenen van vaststellingsovereenkomsten ter beëindiging van arbeidsovereenkomsten |
College /Burg. |
Directeur |
|
|
25. |
Het staken of schorsen van loondoorbetaling als bedoeld in artikel 7:629 BW |
College /Burg. |
Directeur |
|
|
26. |
Het op non-actief stellen of schorsen van medewerkers |
College /Burg. |
Directeur |
|
|
27. |
Het opstellen en ondertekenen van aanzeggingsbrieven ex artikel 7:668, eerste lid, BW |
College /Burg. |
Directeur |
|
|
28. |
Het opstellen en uitreiken van getuigschriften ex artikel 7:656 BW |
College /Burg. |
Directeur |
|
|
29. |
Beslissingen inzake het afhandelen van schadeverzoeken ontstaan in diensttijd |
College /Burg. |
Directeur |
|
|
30. |
Beslissingen inzake studiefaciliteiten/opleidingen |
College /Burg. |
Directeur |
|
|
31. |
Beslissingen en correspondentie inzake gratificaties |
College /Burg. |
Directeur |
|
|
32. |
Het aangaan en ondertekenen van stageovereenkomsten |
College /Burg. |
Directeur |
|
|
33. |
Beslissingen inzake bevorderingen |
College /Burg. |
Directeur |
|
|
34. |
Beslissingen inzake formatie- en functiewijzigingen |
College /Burg. |
Directie |
|
Binnen het kader van de personele begroting. |
35. |
Beslissingen op verzoeken inzake ouderschaps- en zwangerschaps-/bevallingsverlof |
College /Burg. |
Directeur |
|
|
36. |
Beslissingen inzake vakantieverlof |
College /Burg. |
Directeur |
Medewerker |
Dient afgestemd te worden met het team |
37. |
Beslissingen op verzoeken om toekenning buitengewoon verlof |
College /Burg. |
Directeur |
|
|
38. |
Het beoordelen van medewerkers, het voeren van beoordelingsgesprekken, en het vaststellen van de beoordeling |
College /Burg. |
Directeur |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wet Open Overheid (Woo) |
|
|
|
|
39. |
Besluiten op grond van de Woo |
College /Burg. |
Gemeentesecretaris |
Woo- coördinator/ Medewerker |
|
40. |
Correspondentie op grond van de Woo |
College /Burg. |
Gemeentesecretaris |
Woo- coördinator/ Medewerker |
|
|
|
|
|
|
|
|
Algemene verordening gegevensbescherming |
|
|
|
|
41. |
Besluiten en correspondentie op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming |
College /Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
42. |
Het melden van datalekken op grond van de AVG bij de Autoriteit Persoonsgegevens |
College |
Gemeentesecretaris |
Privacy Officer/ Medewerker |
|
43. |
Het onverwijld mededelen van een inbreuk in verband met persoonsgegevens op grond van artikel 34 AVG aan de betrokkene |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
44. |
Het aangaan, wijzigen, beëindigen en ondertekenen van verwerkersovereenkomsten en gegevensdelingsovereenkomsten |
College /Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
45. |
Het opstellen, wijzigen en vaststellen van het register van verwerkingen op grond van de AVG |
College |
Gemeentesecretaris |
Privacy Officer |
|
46. |
Het aantonen dat de betrokkene toestemming heeft gegeven voor de verwerking van zijn persoonsgegevens en deze toestemming ook weer in kan trekken (art. 7 lid 1) |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
47. |
Vóór de verwerking een beoordeling uitvoeren van het effect van de beoogde verwerkingsactiviteiten op de bescherming van persoonsgegevens op grond van artikel 35 AVG |
College |
Gemeentesecretaris |
Privacy Officer |
|
48. |
Het ondersteunen van de Functionaris Gegevensbescherming bij het vervullen van de taken op grond van art. 39, door hem de benodigde middelen ter beschikking te stellen voor het vervullen van deze taken (art. 38 lid 2) |
College |
Gemeentesecretaris |
Budgethouder |
Let op controleer ook de Budgethoudersregeling |
|
|
|
|
|
|
|
Inkoop (gunning van werken, leveringen, diensten) |
|
|
|
|
49. |
Het aangaan, wijzigen, beëindigen en ondertekenen van overeenkomsten tot en met een bedrag van € 215.000,- althans het drempelbedrag Europees aanbesteden leveringen, diensten voor decentrale overheid zoals elke twee jaar wordt vastgesteld door de Europese Commissie |
College /Burg. |
Gemeentesecretaris |
Budgethouder |
Let op controleer ook de Budgethoudersregeling |
50. |
Het aangaan, wijzigen, beëindigen en ondertekenen van overeenkomsten vanaf een bedrag van € 215.000,-, althans het drempelbedrag Europees aanbesteden (zie hiervoor onder nr. 46), tot en met een bedrag van € 5.382.000,- . |
College /Burg. |
|
|
Let op controleer ook de Budgethoudersregeling |
51. |
Het al dan niet verlenen van toestemming voor 1-op-1 gunnen van inkopen tot een bedrag van € 40.000,- in geval van leveringen en diensten en tot een bedrag van € 100.000,- |
College |
Gemeentesecretaris |
Budgethouder |
Let op controleer ook de Budgethoudersregeling |
52. |
Het al dan niet verlenen van toestemming voor 1-op-1 gunnen van inkopen tot een bedrag van € 40.000,- in geval van werken en tot een bedrag van € 1.500.000,- |
College |
Gemeentesecretaris |
Budgethouder |
Let op controleer ook de Budgethoudersregeling |
|
|
|
|
|
|
|
Overig |
|
|
|
|
53. |
Betaalbaarstelling van rekeningen binnen budget |
College |
Directie/ Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
54. |
Interne milieuzorg |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
55. |
Arbo, bedrijfsgezondheidszorg en bedrijfsmaatschappelijk werk |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
56. |
Het behandelen van aansprakelijkstellingen van derden |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
57. |
Aanmelden en afwikkelen van schadegevallen en het voeren van correspondentie met de verzekeraar |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
58. |
Aan de aangewezen medewerker rampenbestrijding is voorbehouden om ten tijde van een GRIP 1 situatie de algehele coördinatie te verzorgen voor alle in te zetten gemeentelijke diensten. |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
59. |
Aan de aangewezen medewerker rampenbestrijding is voorbehouden om ten tijde van een GRIP 1 tot en met 4 situatie opdrachten te verlenen aan externen ten behoeve van het beperken of bestrijden van de gevolgen van een (dreigende) ramp of calamiteit. |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
Let op controleer ook de Budgethoudersregeling Afstemming met de burgemeester |
|
|
|
|
|
|
|
Bijzonder deel per team |
|
|
|
|
|
Team Financiële Administratie |
|
|
|
|
60. |
Correspondentie omtrent alle door de gemeente in te vorderen posten |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
61. |
Verzoek tot uitvaardigen rechterlijke bevelen m.b.t. betaling en afhandeling daarvan |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
62. |
Correspondentie omtrent aangaan rechtsgedingen m.b.t. schuldvorderingen en afhandeling daarvan |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
63. |
Uitvaardigen dwangbevelen en daarop betrekking hebbende correspondentie |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
64. |
Staten t.b.v. de statistiek |
College |
Directie/ Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
65. |
Correspondentie met accountant inzake toezending van jaarrekeningen |
College |
Directie/ Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
66. |
Correspondentie met accountant over uitgebrachte controlerapporten |
College |
Directie/ gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
67. |
Correspondentie omtrent het kwijtschelden conform kwijtscheldingsregeling, alsmede kwijtschelding schulden zijnde belastingverminderingen (a.g.v. correcties bezwaar/beroep) |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
68. |
Toezending en opvragen van financiële stukken en informatie (incl. C.B.S.), één en ander zowel in- als extern |
College |
Directie/ Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
69. |
Vaststelling belastingaanslag door het opmaken van een aanslagbiljet op grond van de Algemene wet rijksbelastingen |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
|
|
|
70. |
Vaststellen recht op teruggave |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
Medewerker |
|
|
71. |
Uitnodigen tot het doen van aangifte |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
Medewerker |
|
|
72. |
Inzage vragen in bescheiden en gegevensdragers |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
Medewerker |
|
|
73. |
Onder voorwaarden verlengen van de aangiftetermijn |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
Medewerker |
|
|
74. |
Vaststelling belastingaanslag |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
|
|
|
75. |
Ambtshalve vaststelling aanslag |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
|
|
|
76. |
Besluit geen aanslag op te leggen |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
|
|
|
77. |
Opleggen voorlopige aanslag |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
Medewerker |
|
|
78. |
Navorderingsaanslag |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
|
|
|
79. |
Uitspraak doen op bezwaarschriften |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
|
|
|
80. |
Vaststellen heffingsrente |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
Medewerker |
|
|
81. |
Inzage vorderen in gegevensdragers |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
Medewerker |
|
|
82. |
Toegang vorderen tot gebouwen |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
|
|
|
83. |
Ambtshalve vermindering |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
|
|
|
84. |
Opleggen verzuimboete via voor beroep vatbare beschikking |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
|
|
|
85. |
Opleggen vergrijpboete |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
|
|
|
86. |
Besluiten tot inzetten van strafrecht |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
|
|
|
87. |
Vaststellen van beleidsregels als bedoeld in artikel 4:81 Awb, o.a. aanwijzen belastingplichtige, ambtshalve besluiten |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
|
|
|
88. |
Invordering van belastingen |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
Belastingdeurwaarder |
|
|
89. |
Naast bevoegdheden uit deze wet ook alle bevoegdheden die iedere schuldeiser heeft op grond van andere wettelijke bepalingen |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
Belastingdeurwaarder |
|
|
90. |
Aansturing deurwaarder |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
|
|
|
91. |
Toezending belastingaanslag |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
Medewerker |
|
|
92. |
Versnelde invordering bij bijvoorbeeld faillissement of vertrek naar buitenland |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
Belastingdeurwaarder |
|
|
93. |
Aanmaning |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
Medewerker |
|
|
94. |
Uitvaardigen dwangbevel |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
Medewerker |
|
|
95. |
Vordering bij derden |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
Medewerker |
|
|
96. |
Toepassen van verrekening |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
Medewerker |
|
|
97. |
Uitstel verlenen onder voorwaarden van betaling |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
|
|
|
98. |
Betalingsregeling treffen |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
Medewerker |
|
|
99. |
Verlenen kwijtschelding |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
Medewerker |
|
|
100. |
Stuiten verjaringstermijn |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
Belastingdeurwaarder |
|
|
101. |
Vaststellen invorderingsrente |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
Medewerker |
|
|
102. |
Hoofdelijk aansprakelijk stellen (derden) |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
Belastingdeurwaarder |
|
|
103. |
Leggen conservatoir beslag |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
Belastingdeurwaarder |
|
|
104. |
Inzage vorderen in gegevens |
Heffings- en invorderings-ambtenaar |
Medewerker |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Team Proces- en informatiemanagement |
|
|
|
|
105. |
Alle taken en bevoegdheden op grond van artikel 6 Wet Basisregistratie adressen en gebouwen (Wet BAG), met uitzondering van het vaststellen van de openbare ruimten van de gemeente |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
106. |
Alle taken en bevoegdheden op grond van de Wet BAG |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
107. |
Alle taken en bevoegdheden op grond van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken (WKPB) |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
108. |
Alle taken en bevoegdheden op grond van de Wet basisregistratie grootschalige topografie (Wet BGT) |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
109. |
Alle taken en bevoegdheden op grond van de Wet basisregistratie ondergrond (Wet BRO) |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
110. |
Alle taken en bevoegdheden op grond van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
111. |
Het ondertekenen van verklaringen van vernietiging, terbeschikkingstelling, overdracht en vervreemding van archiefbescheiden |
College |
Gemeentesecretaris/ archiefbeheerder |
|
|
112. |
de bevoegdheden en taken die we uitvoeren op grond van de wet WIBON (Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken) |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
113. |
Openen vertrouwelijke post burgemeester |
Burgemeester |
Gemeentesecretaris |
Record beheer team PIM |
|
114. |
ENSIA verantwoording |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
|
|
|
|
|
|
|
Team Gemeentewinkel |
|
|
|
|
115. |
Bijhouden van de basisregistratie personen, verstrekkingen uit de basisregistratie personen en versturen van kennisgevingen |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
116. |
Legalisatie van handtekeningen |
Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
117. |
Het in ontvangst nemen van aanvragen, het beslissen op aanvragen en/of het verstrekken, wijzigen en/of uitreiken van reisdocumenten (hoofdstuk IV en V van de Paspoortwet) |
Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
118. |
Beslissingen inhoudende weigering of vervallenverklaring van reisdocumenten (hoofdstuk VI van de Paspoortwet) |
Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
119. |
Uitvoering wetgeving (WVW, WVR, etc.) verband houdende met de afgifte, weigering, ongeldig c.q. vervallenverklaring van een rijbewijs (art. 26 Regelement rijbewijzen) |
Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
120. |
Afgifte van een "laissez passer" voor lijken als bedoeld in art. 3 overeenkomst van Straatsburg (art. 11 Besluit op de lijkbezorging) |
Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
121. |
Besluiten en correspondentie op grond van de Wet op de lijkbezorging (WLB) |
College /Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
122. |
Beslissing op aanvraag tot het stemmen in een stembureau naar keuze (art. K8 Kieswet) |
Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
123. |
Beslissing op aanvraag tot het stemmen bij volmacht (art. L11 Kieswet) |
Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
124. |
Uitgifte (nieuwe) oproepingskaarten (art. J7 Kieswet) |
Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
125. |
Verklaringen onder ede (art. 2.8 Wet BRP) |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
126. |
Benoeming leden stembureau (art. E4 Kieswet) |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
127. |
Aanwijzing stemlokalen (art. J4 Kieswet) |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
128. |
Indeling gemeente in kiesdistricten (art. E2 Kieswet jo. Kiesbesluit) |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
129. |
Vaststellen vergoeding voorzitter en leden stembureaus (op grond van de toelichting bij artikel E3 Kieswet) en vergoeding gebruik stemlokalen (art. J4 Kieswet) |
College |
Gemeentesecretaris |
|
|
130. |
Het doen van openbare kennisgevingen op grond van de Kieswet en het Kiesbesluit naar aanleiding van besluiten van het centraal stembureau |
Burg. |
Gemeentesecretaris |
|
|
131. |
Verzoeken om inlichtingen uit de strafregisters, verklaring omtrent gedrag (art. 8 Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens) |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
132. |
Besluiten tot optiebevestiging en het uitreiken van de optiebevestiging op grond van de Rijkswet op het Nederlanderschap en het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap |
Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
133. |
Adviseren over naturalisatieverzoek aan de Immigratie- en Naturalisatiedienst op grond van de Rijkswet op het Nederlanderschap en het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap |
Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
134. |
Uitreiken uittreksel naturalisatiebesluit op grond van de Rijkswet op het Nederlanderschap en het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap |
Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
135. |
Uitvoeringsbesluiten en beschikkingen op grond van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP) |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
136. |
Verstrekken van wettelijk vereiste opgaven ingevolge de Wet BRP, voor zover de werkzaamheden van de afdeling betreffende |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
137. |
Mededeling omtrent het opgenomen staan in registraties |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
138. |
Mededeling aan verzoekers of gegevens aan derden zijn verstrekt |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
139. |
Het aanwijzen van een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zijnde een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van een andere gemeente, voor één dag |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
140. |
Registratie en bewaring van gevonden en verloren voorwerpen op grond van de artikelen 5:5 tot en met 5:12 van het Burgerlijk Wetboek (BW) |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
|
|
|
|
|
|
|
Team WMO, Jeugd en Participatie |
|
|
|
|
141. |
De bevoegdheden op basis van de Wmo en de Jeugdwet, alsmede de daarop gebaseerde regelgeving (AMVB's, verordeningen, beleidsregels, nadere regels e.d.). |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
142. |
Nemen van besluiten (afgeven van beschikkingen) |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
143. |
Contacten met betrokkene en derden (zoals familieleden, mantelzorger, school, (huis)arts of andere (medische) hulpverlener, hulpdiensten, zorgverzekeraar, leverancier enz.), raadplegen van persoonsgegevens in BRP |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
144. |
Besluiten betreffende afgifte, intrekking, weigering en wijziging van gehandicapten-parkeerkaarten en verlenging daarvan, alsmede verzoek om extern medisch advies (Regeling gehandicapten- parkeerkaart, daarbij gelet op artikel 13, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
145. |
Aanwijzen gehandicapten- parkeerplaats |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
146. |
Het verlenen, weigeren en vaststellen van subsidie, conform bestaand beleid en passend binnen het totaal van het in de begroting vermelde bedrag van de betreffende subfunctie |
College |
Directie/ Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
147. |
Het afwikkelen van kunstopdrachten binnen beschikbaar gesteld budget |
College |
Directie/ Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
148. |
Het aangaan, wijzigen, beëindigen en ondertekenen van overeenkomsten inzake kunstopdrachten |
College |
Directie/ Gemeentesecretaris |
Budgethouder |
Let op controleer ook de Budgethoudersregeling |
|
|
|
|
|
|
|
Team VTH |
|
|
|
|
149. |
Het beslissen op een aanvraag omgevingsvergunning, tenzij de omgevingsvergunning wordt voorbereid via de UOV. |
College /Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
150. |
Het verstrekken van adviezen aan een ander bevoegd gezag |
College /Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
151. |
Het nemen van handhavingsbesluiten in het kader van de Wabo, APV en bijzondere wetten. |
College /Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
152. |
Het behandelen van sloopmeldingen en gebruiksmeldingen |
College /Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
153. |
Het voorbereiden van (spoedeisende) bestuursdwang, voor zover het gaat om overtredingen van de APV De Bilt |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
154. |
Correspondentie inzake wijziging Bouwverordening |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
155. |
Het aanwijzen van toezichthouders als bedoeld in artikel 5:11 Awb,
Algemene wet bestuursrecht;
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;
Crisis- en Herstelwet;
Wet ruimtelijke ordening;
Algemene plaatselijke verordening De Bilt
Wet basisregistratie personen;
Wet basisregistratie adressen en gebouwen;
Drank- en Horecawet;
Wet bodembescherming;
Wet milieubeheer;
Wet geluidhinder;
Wet natuurbescherming;
Meststoffenwet;
Woningwet; |
College /Burg. |
Gemeentesecretaris |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Team Assetmanagement |
|
|
|
|
156. |
Gladheidsbestrijding |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
157. |
Besluiten op verzoeken tot aanleg/verwijdering openbaar groen of speelplaatsen, binnen onderhoudsbudget |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
158. |
Beschikkingen + eerste aanschrijving t.a.v. leggen kabels en leidingen |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
159. |
Beschikkingen + eerste aanschrijving t.a.v. aansluiting rioleringen en lozing bemalingswater |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
160. |
Het uitnodigen van aannemers voor een bestek bij een onderhandse aanbesteding |
College |
Gemeentesecretaris |
Budgethouder |
Let op controleer ook de Budgethoudersregeling |
161. |
Het beantwoorden van de nota van inlichtingen bij aanbestedingen |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
162. |
Het verstrekken van opdrachten |
College |
Gemeentesecretaris |
Budgethouder |
Let op controleer ook de Budgethoudersregeling |
163. |
Besluiten en correspondentie op grond van de Wet op de lijkbezorging (WLB), het Besluit op de lijkbezorging |
College /Burg. |
Gemeentesecretaris |
Budgethouder |
Let op controleer ook de Budgethoudersregeling |
164. |
Het aanvragen van een kapvergunning |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
165. |
Het afzetten van een openbare weg ten behoeve van beheer, onderhoud en projecten |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
|
|
|
|
|
|
|
Team RO. Stedenbouw, Omgevingsrecht |
|
|
|
|
166. |
Het opstarten van een voorontwerp van een bestemmingsplan |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
Ter inzagelegging en wettelijk vooroverleg |
167. |
Het voeren van correspondentie omtrent bestemmingsplannen in procedure |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
168. |
Het langs elektronische weg vastleggen, vaststellen en beschikbaar stellen van ruimtelijke plannen. En het melden van de ruimtelijke plannen aan de landelijke voorziening van het Rijk |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
169. |
Aanvragen rijkssteun volkshuisvesting / restauratie |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
170. |
Eenvoudige correspondentie omtrent onherroepelijke bestemmingsplannen |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
171. |
Het beslissen op een planschadeclaim conform extern advies |
College |
Gemeentesecretaris |
|
|
172. |
Aangaan planschadeovereenkomst |
College |
|
|
|
173. |
Starten wettelijk vooroverleg ex art. 3.1.1 Bro indien het college of de gemeenteraad eerder een positieve grondhouding heeft ingenomen (o.a. positieve PU, vastgestelde Ruimtelijke randvoorwaarden of wijzigingsbevoegdheid in het bestemmingsplan) |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
|
|
|
|
|
|
|
Team Grondzaken en Vastgoed |
|
|
|
|
174. |
Het ondertekenen van offertes en opdrachten voor diensten en werken gerelateerd aan grond en gebouwen |
Burgemeester |
Gemeentesecretaris |
Budgethouder |
Let op controleer ook de Budgethoudersregeling |
175. |
Het beslissen tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van contracten, het ondertekenen van contracten over verkoop of verhuur van stukjes grond bij woningen tot 100 vierkante meter |
College /Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
176. |
Het aankopen /verkopen/ verhuren van grond en het ondertekenen van de verkoop/huurovereenkomst passend binnen beleidskaders |
College /Burg. |
Gemeentesecretaris |
Budgethouder |
Let op controleer ook de Budgethoudersregeling |
177. |
Het verhuren van (delen van) gebouwd onroerend goed en het ondertekenen van de huurovereenkomst, passend binnen beleidskaders |
College /Burg. |
Gemeentesecretaris |
Budgethouder |
Let op controleer ook de Budgethoudersregeling |
178. |
Het aangaan en ondertekenen van anterieure overeenkomsten |
College /Burg. |
Gemeentesecretaris |
Budgethouder |
Let op controleer ook de Budgethoudersregeling |
|
|
|
|
|
|
|
Team Sport, Onderwijs en Subsidies |
|
|
|
|
179. |
Het aangaan, wijzigen, beëindigen en ondertekenen van overeenkomsten inzake:
onderhoud sportvelden,
onderhoud gebouwen,
inventaris,
gymvervoer,
Schoonmaak |
College /Burg. |
Directie/ Gemeentesecretaris |
Budgethouder |
Let op controleer ook de Budgethoudersregeling |
180. |
Het beslissen op verzoeken ten aanzien van reserveringen van instellingen bij subsidies |
College |
Directie/ Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
181. |
Het verlenen, weigeren en vaststellen van subsidie, conform bestaand beleid en passend binnen het totaal van het in de begroting vermelde bedrag van de betreffende subfunctie |
College |
Directie/ Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
182. |
Het aangaan en ondertekenen van anterieure overeenkomsten (artikel 6.24, afd. 6.4, Wro), passend binnen besluitvorming omtrent de betreffende planologische maatregel |
College /Burg. |
Gemeentesecretaris |
|
Let op controleer ook de Budgethoudersregeling |
183. |
Het in gebruik geven van gronden en pacht |
College |
Gemeentesecretaris |
|
|
184. |
Vestiging en (tussentijds) beëindigen zakelijk recht-overeenkomsten |
College |
Gemeentesecretaris |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Team projecten fysieke leefomgeving |
|
|
|
|
185. |
Het aangaan, wijzigen, beëindigen en ondertekenen van (anterieure) overeenkomsten ten behoeve van de uitvoering van een project |
College /Burg. |
Gemeentesecretaris |
Budgethouder |
Let op controleer ook de Budgethoudersregeling |
186. |
Verlenen ontheffing van de verplichting tot instandhouding van parkeerplaatsen op eigen terrein |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
187. |
Subsidieverlening gemeentelijke monumenten |
College |
Gemeentesecretaris |
|
|
188. |
Beleidsvoornemens / investeringen aangaan van financiële verplichtingen ten laste van en binnen de vastgestelde projectbegroting |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
189. |
Verlening van een vergunning voor tijdelijke verhuur op basis van de Leegstandswet |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
190. |
Het aangaan, wijzigen, beëindigen en ondertekenen van overeenkomsten ten behoeve van de uitvoering van een project |
College /Burg. |
Gemeentesecretaris |
Budgethouder |
Let op controleer ook de Budgethoudersregeling |
191. |
Beleidsvoornemens / investeringen aangaan van financiële verplichtingen ten laste van en binnen de vastgestelde projectbegroting |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
|
|
|
|
|
|
|
Team ruimtelijke leefbaarheid |
|
|
|
|
192. |
Het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 18 Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) |
College |
Gemeentesecretaris |
|
|
193. |
Het nemen van tijdelijke verkeersbesluiten op grond van artikel 18 WVW 1994 die van kortere duur zijn dan 4 maanden |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
194. |
Het beslissen op verzoeken om ontheffing op grond van artikel 149 WVW 1994 |
College |
Gemeentesecretaris |
|
|
195. |
Het voeren van correspondentie inzake verkeerssituaties en verkeersbesluiten |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
196. |
Subsidieverlening gemeentelijke monumenten |
College |
Gemeentesecretaris |
|
|
197. |
Verlenen ontheffing van de verplichting tot instandhouding van parkeerplaatsen op eigen terrein |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
|
|
|
|
|
|
|
Team APV en bijzondere wetten |
|
|
|
|
198. |
Beslissingen en correspondentie omtrent meldingen op grond van artikel 7c van de Wet op de kansspelen (klein kansspel) |
Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
199. |
Besluiten inzake vergunningen op grond van artikel 3 van de Wet op de kansspelen |
College |
Gemeentesecretaris |
|
|
200. |
Besluiten en correspondentie inzake vergunningaanvragen speelautomaten |
Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
201. |
Het opvragen van uittreksels Justitiële Documentatie |
College /Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
202. |
Besluiten en correspondentie met betrekking tot uitoefening horeca- of slijtersbedrijf als bedoeld in artikel 3 Alcoholwet |
Burg. |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
Geen (onder)mandaat indien toepassing is gegeven aan de Wet Bibob |
203. |
Het nemen van tijdelijke verkeersbesluiten, voor zover zij samenhangen met een evenement |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl