Regeling vervallen per 01-01-2024

Subsidieregeling verduurzaming woningen gemeente Aalten 2023

Geldend van 10-01-2023 t/m 31-12-2023

Intitulé

Subsidieregeling verduurzaming woningen gemeente Aalten 2023

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten;

gelet op artikel 4:23 van de Algemene Wet Bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening Aalten 2015;

Besluit:

vast te stellen de Subsidieregeling verduurzaming woningen gemeente Aalten 2023.

Artikel 1. Begripsbepalingen

In aanvulling op de begripsomschrijvingen in de verordening wordt in deze subsidieregeling verstaan onder:

  • a. Aanvraag: een schriftelijk verzoek om subsidie;

  • b. Aanvrager: een natuurlijke persoon die Eigenaar-bewoner is van een Woning;

  • c. Woning: een bewoonbare, voor permanente bewoning toegewezen woning in Aalten die is opgeleverd vóór de Aanvraag in het kader van deze subsidieregeling;

  • d. Energielabel: het energielabel van de Woning zoals geregistreerd op https://www.energielabel.nl/woningen/zoek-je-energielabel/.

  • e. Bouwjaar: het bouwjaar van de Woning zoals vastgelegd in de Basisregistratie adressen en gebouwen (BAG);

  • f. WOZ-waarde: WOZ-waarde van de Woning op het moment dat de subsidie wordt aangevraagd;

  • g. Eigenaar-bewoner: de natuurlijke persoon die volgens de kadastrale gegevens Eigenaar is van de Woning én volgens de gemeentelijke basisregistratie staat ingeschreven op het adres van de Woning;

  • h. Energiebesparende maatregelen: maatregelen aan de energetische schil van de Woning, zoals isolatie en HR++-glas;

  • i. Maatregelenlijst: lijst met voor subsidie in aanmerking komende maatregelen inclusief criteria waaraan deze maatregelen moeten voldoen;

  • j. Betaalbewijs: een bewijs van betaling van de uitgevoerde maatregel(en). Dit kan een kopie van een bankafschrift zijn, of een schermafdruk van internetbankieren;

  • k. Subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak maximaal beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies op grond van deze subsidieregeling;

  • l. Het college: de burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten.

Artikel 2. Doel van de regeling

Doel van deze subsidieregeling is het toekomstbestendig(er) maken van Woningen in Aalten via het treffen van Energiebesparende maatregelen door Eigenaar-bewoners. De subsidieregeling richt zich op Woningen waarbij op basis van het Energielabel, Bouwjaar en WOZ-waarde de verwachting is dat Eigenaar-bewoners een relatief groot deel van hun inkomen aan energiekosten besteden en waarbij de verwachting is dat via het treffen van Energiebesparende maatregelen een grote energiebesparing te realiseren is.

Artikel 3. Reikwijdte

Deze subsidieregeling is van toepassing op het treffen van Energiebesparende maatregelen zoals opgenomen in de Maatregelenlijst aan of op of in een Woning in de gemeente Aalten.

Artikel 4. Doelgroep

Subsidie kan worden aangevraagd door Eigenaar-bewoners waarbij voor de Woning geldt dat:

  • 1.

    De Woning geen Energielabel A of B heeft; en

  • 2.

    De Woning een Bouwjaar heeft van voor 2010.

Artikel 5. Subsidievoorwaarden

  • 1.

    De Subsidieregeling geldt voor het nemen van Energiebesparende maatregelen zoals opgenomen in de door het College vastgestelde Maatregelenlijst.

  • 2.

    Om voor subsidie in aanmerking te komen dient voldaan te worden aan de bij de betreffende Energiebesparende maatregel(en) gestelde criteria zoals opgenomen in de Maatregelenlijst.

  • 3.

    De Energiebesparende maatregel(en) moet of moeten worden uitgevoerd of toegepast in, aan of op de Woning van de Aanvrager.

  • 4.

    Een subsidieaanvraag kan meerdere Energiebesparende maatregelen bevatten;

  • 5.

    Er kan maximaal éénmaal per kalenderjaar subsidie worden aangevraagd per Woning.

  • 6.

    De betreffende maatregel(en) mag of mogen pas worden uitgevoerd nádat de subsidie is beschikt.

  • 7.

    De Aanvrager draagt zorgt voor de uitvoering van de maatregel(en) binnen negen maanden na subsidieverlening.

  • 8.

    Alle Energiebesparende maatregelen moeten zijn uitgevoerd in de bestaande thermische schil.

  • 9.

    Energiebesparende maatregelen die verplicht zijn vanuit bestaande regelgeving, doordat ze bijvoorbeeld geëist worden in de bouwvoorschriften van het Bouwbesluit of van de gemeente, komen niet in aanmerking voor subsidie.

  • 10.

    Wanneer er andere (subsidie)regelingen mogelijk zijn voor de Energiebesparende maatregelen, dan kan er alleen subsidie worden verkregen voor het deel van de kosten dat niet vergoed wordt door andere (subsidie)regelingen.

Artikel 6. Hoogte subsidie

  • 1.

    De hoogte van de subsidie bedraagt:

  • a.

    100% van de kosten van de Energiebesparende maatregel(en) indien:

  • De Eigenaar-bewoner in aanmerking komt voor de energietoeslag 2022 middels een ontvangen beschikking van Laborijn;

  • b.

    30% van de kosten van de Energiebesparende maatregel(en) indien:

  • De Woning een maximale WOZ-waarde heeft van €275.000,-.

  • 2.

    De subsidie bedraagt maximaal €3000,- inclusief BTW per Woning.

  • 3.

    Het minimaal aan te vragen subsidiebedrag per Woning is €500,- inclusief BTW.

Art. 7. Aanvragen subsidie

  • 1. Voor het aanvragen van de subsidie moet gebruik worden gemaakt van het op grond van deze regeling beschikbaar gestelde aanvraagformulier en uitbetalingsformulier.

  • 2. In de Aanvraag moet zijn aangegeven:

    • a.

      de Energiebesparende maatregel(en);

    • b.

      de materialen die hiervoor worden gebruikt;

    • c.

      de Rd isolatiewaarde van het toe te passen materiaal of de U waarde in geval van isolatieglas;

    • d.

      de hoeveelheid geïsoleerd oppervlak (in m2) per maatregel;

    • e.

      de kosten van de maatregel(en) via een offerte of prijsopgaaf;

    • f.

      de planning voor de uitvoering van de maatregel(en);

    • g.

      indien gebruik wordt gemaakt van artikel 6.1.a.: de beschikking van Laborijn dat de Aanvrager in aanmerking komt voor de energietoeslag 2022

  • 3. De Aanvrager ontvangt op basis van de Aanvraag binnen acht weken na datum binnenkomst van de Aanvraag een besluit tot subsidieverlening. Dit besluit kan eenmaal met vier weken worden verdaagd.

  • 4. Wanneer de Aanvrager geen mogelijkheid heeft om de (aan)betaling van de maatregel(en) te financieren, dan kan de Aanvrager een verzoek indienen voor voorlopige uitbetaling van de subsidie. Alleen betalingen die niet uitgesteld kunnen worden komen tot na de subsidievaststelling voor voorlopige uitbetaling in aanmerking. Om aanspraak te kunnen maken op een voorlopige uitbetaling verstrekt de Aanvrager de offerte of prijsopgaaf van de maatregel(en) die uitgevoerd gaan worden. Nadat de voorlopige uitbetaling heeft plaatsgevonden stuurt de Aanvrager binnen zeven dagen een kopie van het rekeningafschrift toe, waaruit blijkt dat de (aan)betaling van de maatregel(en) heeft plaatsgevonden.

Artikel 8. Verantwoording subsidie

  • 1.

    De Aanvrager dient het uitbetalingsformulier in binnen zes weken na uitvoering van de maatregel(en).

  • 2.

    Bij het uitbetalingsformulier moeten daarop betrekking hebbende opdrachtbevestiging, facturen en (betaal)bewijzen worden overgelegd waaruit blijkt:

    • a.

      dat de Aanvrager opdracht heeft gegeven en de maatregel(en) is of zijn betaald;

    • b.

      welke Energiebesparende maatregel(en) is of zijn uitgevoerd;

    • c.

      welke materialen zijn gebruikt;

    • d.

      de Rd isolatiewaarde van het materiaal of U waarde in geval van isolatieglas;

    • e.

      de hoeveelheid geïsoleerd oppervlak (in m2) per maatregel;

    • f.

      dat de maatregel(en) is of zijn aangebracht in de Woning (bv. via foto’s).

  • 3.

    Als het verzoek tot uitbetaling compleet met opdrachtbevestiging, gevraagde facturen en (betaal)bewijzen is ontvangen volgt een besluit tot subsidievaststelling en uitbetaling binnen acht weken. Dit besluit kan eenmaal met vier weken worden verdaagd. De betaling van de gehele subsidie vindt plaats onder aftrek van de eventuele voorlopige uitbetaling. Wanneer het bedrag van de voorlopige uitbetaling hoger is dan de vastgestelde subsidie dan betaalt de Aanvrager het verschil retour. De subsidie kan niet hoger vastgesteld worden dan eerder in het besluit tot subsidieverlening is bepaald. De vaststelling van de subsidie wordt digitaal per e-mail beschikbaar gesteld aan de Aanvrager van de Subsidie. Indien de aanvrager niet beschikt over een email adres, ontvangt deze de beschikking per post.

Artikel 9. Subsidiabele periode

  • 1. Subsidie kan worden aangevraagd:

    • a.

      door de Aanvrager die in aanmerking komt voor een subsidie als bedoeld in artikel 6, lid 1, sub a: vanaf de dag na bekendmaking van deze Subsidieregeling;

    • b.

      door de Aanvrager die in aanmerking komt voor een subsidie als bedoeld in artikel 6, lid 1, sub b: vanaf 1 maart 2023.

  • 2. Subsidie kan worden aangevraagd tot en met 31 december 2023 of tot het moment dat het beschikbare Subsidieplafond is bereikt.

  • 3. Aanvragen die na 31 december 2023 worden ingediend worden niet in behandeling genomen.

  • 4. Het College behoudt zich het recht voor de subsidiabele periode te verlengen indien daar aanleiding toe is.

Artikel 10. Subsidieplafond en wijze van verdeling

  • 1. Voor de toekenning van subsidies geldt een Subsidieplafond van €275.000,-. Als het Subsidieplafond bereikt is worden geen subsidieaanvragen meer in behandeling genomen en geen subsidies meer toegekend.

  • 2. Het nemen van besluiten op de aanvragen van subsidie vindt plaats in volgorde van ontvangst van de volledige aanvragen. Met dien verstande dat wanneer de Aanvrager in de gelegenheid is gesteld de Aanvraag om subsidie aan te vullen, de dag waarop die Aanvraag is aangevuld -zodat sprake is van een volledig ingevulde, gedagtekende en ondertekende Aanvraag - voor die beslissing als datum (en tijdstip) van ontvangst van die Aanvraag geldt.

  • 3. Het College kan het Subsidieplafond verhogen en een nieuw Subsidieplafond instellen.

Artikel 11. Weigeringsgronden

Naast de in de Algemene subsidieverordening Aalten 2015 genoemde weigeringsgronden wordt de subsidie niet verleend indien:

  • a.

    Niet voldaan is aan de eisen en criteria genoemd in deze regeling;

  • b.

    Het Subsidieplafond is bereikt;

  • c.

    De verstrekte gegevens onjuist zijn.

Artikel 12. Verplichtingen subsidieontvanger

Naast de in de Algemene subsidieverordening Aalten 2015 genoemde verplichtingen gelden de volgende verplichtingen voor de subsidieontvanger:

  • a.

    De subsidieontvanger is verplicht zelf zorg te dragen dat de maatregel(en) technisch uitvoerbaar is of zijn en, indien van toepassing, de benodigde publiekrechtelijke en/of privaatrechtelijke toestemmingen voor het uitvoeren van de maatregel(en) zijn verkregen;

  • b.

    De subsidieontvanger moet op verzoek van een gemeentelijk toezichthouder medewerking verlenen aan controle van de uitgevoerde werkzaamheden.

  • c.

    De subsidieontvanger controleert zelf of de uit te voeren maatregelen vergunningsplichtig zijn via www.omgevingsloket.nl en/of zijn woning een monument is of zich bevindt in de bestemming “Beschermd Stadsgezicht” waar strengere uitvoeringseisen voor gelden.

Artikel 13. Controle op uitgevoerde maatregelen mogelijk

Het College behoudt zich het recht voor om ter plekke te controleren of de gesubsidieerde maatregelen daadwerkelijk en op de juiste manier zijn uitgevoerd.

Artikel 14. Zelfwerkzaamheid (doe het zelf)

De werkzaamheden ten behoeve van het treffen van de maatregelen mogen door de Eigenaar-bewoner zelf worden uitgevoerd mits voldaan wordt aan het volgende:

  • 1.

    Bij zelfwerkzaamheid komen de eigen uren niet voor vergoeding in aanmerking;

  • 2.

    Bij zelfwerkzaamheid worden de werkzaamheden aan de hand van deskundig advies of begeleiding goed en veilig uitgevoerd;

  • 3.

    Zelfwerkzaamheid is alleen toegestaan bij maatregelen waarvoor op de Maatregelenlijst wordt aangegeven dat ze hiervoor in aanmerking komen.

Artikel 15. Hardheidsclausule

In bijzondere gevallen, met name in gevallen dat de toepassing van deze regeling voor één of meer belanghebbenden onevenredig zou zijn in verhouding tot de met deze regeling te dienen doelen, kan het College afwijken van deze regeling.

Artikel 16. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: ‘Subsidieregeling verduurzaming woningen gemeente Aalten’.

Artikel 17. Slotbepalingen

  • 1. Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na de bekendmaking van deze regeling.

  • 2. De subsidieregeling is geldig tot en met 31 december 2023. Na deze datum vervalt zij van rechtswege, met dien verstande dat zij blijft gelden voor het afhandelen van aanvragen die voor of op 31 december 2023 zijn ingediend. Aanvragen ingediend na 31 december 2023 worden niet in behandeling genomen.

Ondertekening

Aldus besloten in vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten, gehouden op. 13 december 2022

De secretaris,

drs. A.J.M. Gildhuis,

De burgemeester,

Toelichting

Het TNO rapport “De feiten over energiearmoede in Nederland, Inzicht op nationaal en lokaal niveau” (TNO 2021 P11678 / 21 september 2021) stelt dat energiearmoede kan worden gedefinieerd in termen van gebrek aan het hebben of kunnen krijgen van een woning met een voldoende hoge energiekwaliteit. Als inwoners wonen in minder goed geïsoleerde huizen en daardoor te maken krijgen met een hoge energierekening en/of gezondheidsklachten, dan is de kern van het energiearmoede probleem niet de hoge energierekening maar de lage energiekwaliteit van de woning.

Deze subsidieregeling stelt zich als doel om de energiekwaliteit van de woning van de bovengenoemde doelgroep te verbeteren. Om de doelgroep te definiëren is uitgegaan van de volgende gegevens uit het TNO rapport:

• Er is sprake van een lage energiekwaliteit bij energielabel C of hoger;

• Meer dan 98% van de doelgroep woont in een woning met bouwjaar voor 2010.

Het TNO rapport laat zien dat de huizen van energiearme huishoudens niet significant kleiner of groter zijn dan gemiddeld. De waarde van de woningen van energiearme huishoudens liggen daarentegen wel aanzienlijk lager dan gemiddeld, met uitzondering van de energetisch minder goede woningen waarvan de eigenaren onvoldoende financiële capaciteit hebben om zelf te verduurzamen. Dit past bij het beeld dat het hier deels gaat om vrijstaande panden die slecht geïsoleerd zijn. De oppervlakte van de woning is voor het afbakenen van deze subsidieregeling hierdoor geen geschikt criterium, de WOZ-waarde is in dit verband wel een geschikt (extra) criterium.

Ervan uitgaande dat verhuurders zoals De Woonplaats en andere (particuliere) verhuurders zelf verantwoordelijk zijn voor de energiekwaliteit van hun woningen geldt deze subsidieregeling alleen voor Eigenaar-bewoners.

Uitgangspunt is dat deze subsidieregeling minder complex van opzet is dan de landelijke ISDE-regeling. De landelijke regeling wordt vooral gebruikt door relatief draagkrachtige Eigenaar-bewoners. Daarom is ervoor gekozen om bij deze subsidieregeling niet het criterium te hanteren dat er geen minimale oppervlaktes die geïsoleerd moeten worden te hanteren. Daarnaast kan bij de ISDE-regeling alleen achteraf subsidie worden aangevraagd is, wat een extra drempel is voor de doelgroep. Bij deze subsidieregeling kiezen we ervoor om Eigenaar-bewoners vooraf duidelijkheid te geven over de subsidietoekenning. De kwalitatieve criteria van de Energiebesparende maatregelen zoals de minimale isolatiewaarden zijn wel vergelijkbaar met de criteria van de landelijke ISDE-regeling.

De verdeling in Aalten qua geregistreerde energie labels van woningen is als volgt:

Energie Labels Aantal woningen Aalten 2021 Percentage

A++ 48 0,40%

A+ 73 0,60 %

A 2383 19.70%

B 2044 16,90%

C 3907 32,30%

D 1439 11,90%

E 810 6,70%

F 617 5,10%

G 774 6,40%

Totaal 12.095 100%

*Bron www.waarstaatjegmeente.nl

Hoe hoger het energielabel is, hoe meer energie er nodig is voor verwarming, koeling, warm water en ventilatie van de woning. Een woning met energielabel F verbruikt bijvoorbeeld ruim twee keer zoveel energie (max. 380 kWh/m2) ten opzichte van een woning met energielabel B (max. 190 kWh/m2).

Op basis van het bovenstaande komen voor deze subsidieregeling Eigenaar-bewoners in aanmerking waarbij voor de Woning geldt dat:

De Woning geen Energielabel A of B heeft; en

De Woning een Bouwjaar heeft van voor 2010.

Voor de bepaling van de hoogte van de subsidie zijn twee groepen gedefinieerd. De eerste groep Eigenaar-bewoners kan 100% van de kosten van de Energiebesparende maatregelen gesubsidieerd krijgen omdat er bij deze groep sprake is van én een woning met een lage energiekwaliteit én een te laag (besteedbaar) inkomen. Deze eerste groep kan gezien de urgentie als eerste aanspraak maken op de subsidieregeling. Op deze manier wordt voorkomen dat inwoners die nu geen energiemaatregelen treffen door gebrek aan financiële middelen, benadeeld worden na publicatie van de subsidieregeling, ten opzichte van Eigenaar-bewoners die wel over voldoende financiële middelen beschikken en al een opdracht hebben verstrekt voor de uitvoering van Energiebesparende maatregelen. Bij de tweede groep Eigenaar-bewoners wordt niet gekeken naar de financiële draagkracht, maar is er wel sprake van een woning met lage energiekwaliteit en een relatief lage WOZ-waarde. Op deze manier zorgen we ervoor dat de subsidie terecht komt bij Eigenaar-bewoners met een laag (besteedbaar) inkomen, een woning met een lage energiekwaliteit en/of een lage woningwaarde. Van de totaal aantal woningen

In de gemeente Aalten gis de percentage koopwoningen 71,5 % van alle woningen.

Op basis van de bovenstaande indeling is de verwachting dat maximaal 5396 Eigenaar-bewoners aanspraak kunnen maken op deze subsidieregeling.

Voor monumenten eigenaren bieden de Gemeente Aalten geheel vrijblijvend koffietafel gesprekken, waarin we bespreken welke energie besparende maatregelen voor het betreffende monument het meest rendabel zijn. Voor meer informatie kunt u terecht via https://erfgoedoostachterhoek.nl/projecten/verduurzaam-uw-monument/

Maatregelenlijst Subsidieregeling voor woningeigenaren

1. Gevelisolatie: Rd-waarde ≥ 3,5 m2 K/W

2. Spouwmuurisolatie: Rd-waarde ≥ 1,1 m2 K/W

3. Dakisolatie: Rd-waarde ≥ 3,5 m2 K/W

4. Zolder/vlieringvloer isolatie: Rd-waarde ≥ 3,5 m2 K/W

5. Vloerisolatie: Rd-waarde ≥ 3,5 m2 K/W

6. Bodemisolatie: Rd-waarde ≥ 3,5 m2 K/W

7. Isolatieglas

a. Achterzetbeglazing of monumentenglas

- Alleen bij monumenten

b. HR++ glas

1. U-waarde glas ≤ 1,2 W/m2K

2. Panelen in kozijn (U-waarde ≤ 1,2 W/m2K) (i.c.m. isolatieglas)

3. Isolerende deur (U-waarde ≤ 1,5 W/m2K) (i.c.m. isolatieglas)

4. Isolatiekozijn (U-waarde ≤ 2,4 W/m2K) (i.c.m. isolatieglas)

c. Triple glas

1. U-waarde glas ≤ 0,7 W/m2K

2. Panelen in kozijn (U-waarde ≤ 0,7 W/m2K) (i.c.m. isolatieglas)

3. Isolerende deur (U-waarde ≤ 1,0 W/m2K) (i.c.m. isolatieglas)

4. Isolatiekozijn (U-waarde ≤ 1,5 W/m2K) (i.c.m. isolatieglas)

8. Warmtepomp (evt. hybride)

a. Hoofdvoorziening voor warm tapwater en/of ruimteverwarming

b. Geen airco systeem

9. Zonnecollectoren / zonneboiler

10. Zonnepanelen (PV-cellen / PV-folie)

11. Lage temperatuurafgiftesysteem (LTV) a. Maximale aanvoertemperatuur 45 – 55 ⁰C

12. Warmteterugwinsysteem (WTW)

a. Ventilatie WTW minimaal 90% rendement

b. Douche-wtw

13. Maatwerkadvies energiebesparing (i.c.m. een andere maatregel)

De maatregelen gevelisolatie, dakisolatie, zolder/vlieringvloer isolatie, vloerisolatie komen in aanmerking voor artikel 13 (Zelfwerkzaamheid) en kunnen door de Eigenaar-bewoner zelf worden uitgevoerd. De overige maatregelen kunnen alleen door een bedrijf worden uitgevoerd.

Wanneer bij de maatregelen spouwmuurisolatie, dakisolatie, vloerisolatie of bodemisolatie voor het isolatiemateriaal lokaal gespoten PIR of PUR wordt gekozen, dan moet dit worden aangebracht met een HFK-vrij blaasmiddel

Prijs informatie Subsidieregeling voor woningeigenaren

Spouwmuurisolatie:

Voor een tussenwoning (± 45 m²) zijn de kosten gemiddeld € 1.400,-, en is de besparing per jaar ± € 450,-. De terugverdientijd is gemiddeld 3,1 jaar.

Voor een hoekwoning (± 90 m²) zijn de kosten gemiddeld € 2.500,- en is de besparing per jaar ± € 975,-. De terugverdientijd is gemiddeld 2,3 jaar.

Vloerisolatie:

Voor een tussenwoning (± 35 m²) betaalt u tussen de € 1.700,- tot € 2.200,- en is de besparing per jaar ± € 320,-. De terugverdientijd is gemiddeld 6,9 jaar.

Voor een hoekwoning (± 50 m²) betaalt u tussen ± € 2.300,- tot € 2.700,- en is de besparing per jaar ± € 475,-. De terugverdientijd is gemiddeld 5,7 jaar.

Dakisolatie:

Door de vele mogelijkheden en materialen is dakisolatie altijd maatwerk. Toch willen wij u een indicatie geven van de kosten. Het isoleren van een schuin dak van een gemiddelde eengezinswoning kost ± € 5.500 - € 8.100,-. Dit is een indicatie op basis van een dak van 50 m², inclusief afwerking. Met het isoleren van de binnenzijde van een zolder bespaart u gemiddeld zo’n € 850,- per jaar op uw gasrekening.

De prijs van dakisolatie inclusief montage hangt af van de constructie van uw huis en de isolatiewijze. Door de vele mogelijkheden en materialen is dakisolatie altijd maatwerk. In het overzicht hieronder ziet u een indicatie van de investering en terugverdientijd per soort woning.

afbeelding binnen de regeling

De kosten van bodemisolatie

Om een richtlijn te geven voor de investering, hebben wij vier typen woningen onderscheiden. In het overzicht hieronder ziet u een indicatie van de hoogte van de investering bij uw type woning.

afbeelding binnen de regeling

Kosten Gevelisolatie

Omdat gevelisolatie een overkoepelende term is voor drie verschillende isolatievormen, is er geen eenduidig antwoord te geven over de kosten van gevelisolatie. Bekijk in onderstaande tabel de kosten en terugverdientijd per type gevelisolatie.

Soort muurisolatie Gemiddelde prijs/m2 (incl. btw) Gemiddelde terugverdientijd

Spouwmuurisolatie €25 – €35 4 jaar

Buitenmuurisolatie €125 – €300 10 tot 25 jaar

Binnenmuurisolatie €80 – €500 10 tot 25 jaar