Regeling vervallen per 01-01-2024

Verordening op de heffing en de invordering van leges gemeente Wijchen 2023

Geldend van 14-02-2023 t/m 30-06-2023

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges gemeente Wijchen 2023

De raad van de gemeente Wijchen;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 22 november 2022;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid en 7 van de Paspoortwet;

besluit vast te stellen de:

Verordening op de heffing en de invordering van leges gemeente Wijchen 2023

Artikel 1 Definities

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ‘dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    'week': een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    'maand': het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n–1)e dag in de volgende kalendermaand, met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is;

  • d.

    'jaar': het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n–1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • b.

    de raadsagenda indien deze wordt afgehaald;

  • c.

    het aanvragen van een verklaring omtrent het gedrag ten behoeve van de opvang van kinderen in een gastgezin georganiseerd door Europa Kinderhulp;

  • d.

    het aanvragen van een vergunning voor het innemen van een niet-commerciële standplaats;

  • e.

    het aanvragen van een omgevingsvergunning voor een tijdelijke doorgangsbrug ten behoeve van de doorkomst van de Nijmeegse vierdaagse door de gemeente Wijchen;

  • f.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • g.

    het aanvragen van een omgevingsvergunning brandveilig gebruik op grond van artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, voor zover er slechts en alleen sprake is van incidenteel overnachten (maximaal 7 nachten per kalenderjaar) in gebouwen met een andere functie dan logiesgebouwen en deze overnachting georganiseerd wordt door een non-profit instelling in het kader van een activiteit van maatschappelijke, sociale of culturele aard;

  • h.

    Het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in de onderdelen 3.1.2, 3.6.3, 3.6.4, 3.6.5, 3.18 en 3.21 van de bij deze verordening behorende tarieventabel, indien de activiteit overwegend door vrijwilligers wordt georganiseerd en die geen direct of indirect oogmerk hebben om hieruit voor eigen gewin inkomsten te verwerven;

  • i.

    Diensten die ingevolge wettelijk voorschrift zijn vrijgesteld van rechtenheffing of kosteloos moeten worden verleend.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge kennisgeving, een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur, of een kennisgeving langs elektronische weg. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving of langs elektronische weg aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen dertig dagen na de dagtekening van de kennisgeving;

    • c.

      langs elektronische in het aanvraagproces wordt gedaan onverwijld, dan wel als die mogelijkheid wordt geboden binnen dertig dagen na het indienen van de aanvraag langs elektronische weg;

    • d.

      langs elektronische weg na indiening van de aanvraag wordt gedaan, binnen dertig dagen na dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst, wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieven tabel betreft:

    • 1.

      Paragraaf 1.2 (reisdocumenten);

    • 2.

      Paragraaf 1.3 (rijbewijzen);

    • 3.

      Artikel 1.16.3 (papieren verstrekking uit de basisregistratie personen)

    • 4.

      Artikel 1.25.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 5.

      Artikel 1.31 (Wet op de kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Overgangsrecht

  • 1. De 'Legesverordening 2022’, vastgesteld bij raadsbesluit van 16 december 2021, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 12, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2023.

  • 3. De in onderdeel 2.1.1 en 2.1.2 van de tarieventabel genoemde Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd en het boekwerk ‘Basisbedragen Gebouwen 2022’ inclusief deel C worden bekendgemaakt door ter inzagelegging op het gemeentehuis.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als 'Legesverordening gemeente Wijchen 2023’.

Ondertekening

Aldus besloten door de gemeenteraad in zijn openbare vergadering van 20 december 2022,

De griffier

A.B. Berendsen

de voorzitter

R. Helmer-Englebert

Bijlage 1: Tarieventabel Wijchen, behorend bij de Legesverordening 2023

INDELING TARIEVENTABEL:

 
 
 
 

Hoofdstuk 1.

ALGEMENE DIENSTVERLENING

 
 

Paragraaf 1.1

Burgerlijke stand

 

Paragraaf 1.2

Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

 

Paragraaf 1.3

Rijbewijzen

 

Paragraaf 1.4

Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens

 

Paragraaf 1.5

Bestuursstukken

 

Paragraaf 1.6

Vastgoedinformatie

 

Paragraaf 1.7

Overige publiekszaken

 

Paragraaf 1.8

Gemeentearchief

 

Paragraaf 1.9

Bijzondere wetten

 

Paragraaf 1.10

Diversen

 
 
 

Hoofdstuk 2.

DIENSTVERLENING VALLEND ONDER FYSIEKE LEEFOMGEVING / OMGEVINGSVERGUNNING

 
 

Paragraaf 2.1

Begripsomschrijvingen

 

Paragraaf 2.2

Vooroverleg/beoordeling principeverzoek

 

Paragraaf 2.3

Omgevingsvergunning

 

Paragraaf 2.4

Verhogen

 

Paragraaf 2.5

Teruggaaf

 

Paragraaf 2.6

Intrekking omgevingsvergunning

 

Paragraaf 2.7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

 

Paragraaf 2.8

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

 

Paragraaf 2.9

Vervallen

 

Paragraaf 2.10

In dit hoofdstuk niet benoemde beschikking

 
 
 

Hoofdstuk 3.

DIENSTVERLENING VALLEND ONDER EUROPESE DIENSTENRICHTLIJN EN NIET VALLEND ONDER HOOFDSTUK 2

 
 

Paragraaf 3.1

Horeca

 

Paragraaf 3.2

Seksbedrijven

 

Paragraaf 3.3

Winkeltijdenwet

 

Paragraaf 3.4

Organiseren evenement of markt

 

Paragraaf 3.5

Standplaatsen

 

Paragraaf 3.6

Huisvesting 2014

 

Paragraaf 3.7

Overige en in dit hoofdstuk niet benoemde besluiten

 
 
 
 
 
 

 
 

Tarieventabel Wijchen 2023

 

Aanduiding

 

Tekst

 

Hoofdstuk 1

 

ALGEMENE DIENSTVERLENING

 

Paragraaf 1.1

 

Burgerlijke stand

 

1.1

 

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in het gemeentehuis van Wijchen op:

 
 

a.

Maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 uur en 17.00 uur

€ 476,50

 

b.

in de avonduren en op zaterdag

€ 595,45

 

c.

op een zon- of feestdag

€ 714,70

 

d.

Woensdag om 08.30 uur en 08.45 uur

€ 0,00

 
 
 
 

1.2

 

Omzetten geregistreerd partnerschap in huwelijk

 
 

a.

Voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal in het gemeentehuis gelden dezelfde tarieven als onder 1.1

 
 

b.

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, indien daarbij geen gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal in het gemeentehuis van Wijchen

€ 59,40

 
 
 
 

1.3

 

Huwelijksvoltrekking of registratie partnerschap in bijzonder huis

 
 

a.

Het tarief, tijdens kantooruren, bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€ 476,50

 

b.

Het tarief bedraagt voor voltrekking van een huwelijk of partnerregistratie op een andere locatie dan het gemeentehuis van Wijchen of een bijzonder huis als bedoeld in 1.3.a

€ 613,35

 

c.

Het tarief bedraagt voor voltrekking van een huwelijk of partnerregistratie op een andere locatie dan het gemeentehuis van Wijchen of een bijzonder huis als bedoeld in 1.3.a op een zon- of feestdag

€ 774,10

 
 
 
 

1.4

 

Omzetten geregistreerd partnerschap in huwelijk in bijzonder huis

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek:

€ 476,50

 
 
 
 

1.5

 

Aanwijzing buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag

 
 

a.

Indien voor de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap benoeming plaatsvindt van een ambtenaar van de burgerlijke stand naar eigen keuze tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag vindt er een toeslag op bovengenoemde tarieven plaats van

€ 119,10

 

b.

Indien voor de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap benoeming plaatsvindt van een persoon naar eigen keuze tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag vindt er een toeslag op bovengenoemde tarieven plaats van

€ 268,00

 
 
 
 

1.6

 

Beschikbaar stellen getuige door gemeente

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het van gemeentewege beschikbaar stellen van getuigen, per getuige

€ 15,55

 
 
 
 

1.7

 

Annuleren of wijzigen datum

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 
 
 

1.8

 

Trouwboekje of partnerschapsboekje

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 
 

a.

een trouwboekje of partnerschapsboekje

€ 20,15

 

b.

een trouwboekje of partnerschapsboekje met lederen omslag

€ 30,85

 

c.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand

 
 
 
 
 

Paragraaf 1.2

 

Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

 

1.9

 

Paspoorten of andere reisdocumenten

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van:

 

1.

 

van een nationaal paspoort:

 
 

a.

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 77,85

 

b.

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 58,85

2.

 

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in subonderdeel 1.9.1 (zakenpaspoort):

 
 

a.

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 77,85

 

b.

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 58,85

3.

 

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

 
 

a.

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 77,85

 

b.

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 58,85

4.

 

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 58,85

 
 
 
 

1.10

 

Nederlandse identiteitskaart

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van:

 
 
 

van een Nederlandse identiteitskaart:

 
 

a.

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 70,35

 

b.

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 37,95

 
 
 
 

1.11

 

Modaliteiten

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

 
 
 

voor de versnelde uitreiking van een in de artikelen 1.9 en 1.10, genoemd document, zijnde een toeslag op de in die artikelen genoemde bedragen:

€ 53,00

 
 
 
 

Paragraaf 1.3

 

Rijbewijzen

 

1.12

 

Rijbewijzen

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs:

€ 44,65

 
 
 
 

1.13

 

Modaliteiten

 
 
 

Het tarief genoemd in artikel 1.12 wordt:

 
 
 

bij een spoedlevering vermeerderd met:

€ 34,10

 
 
 
 

Paragraaf 1.4

 

Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens

 

1.14

 

Definities

 

1.

 

Voor de toepassing van artikel 1.15 wordt onder één verstrekking verstaan verstrekking van een of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

 

2.

 

Voor de toepassing van artikel 1.16 wordt onder één verstrekking verstaan verstrekking van een of meer gegevens over één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen.

 
 
 
 
 

1.15

 

Verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.

 

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking:

€ 11,55

2.

 

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

 
 

a.

voor 100 verstrekkingen

€ 327,35

 

b.

voor 500 verstrekkingen

€ 1.523,50

 

c.

voor 1.000 verstrekkingen

€ 1.808,80

 

d.

voor 5.000 verstrekkingen

€ 5.680,00

 
 
 
 

1.16

 

Verstrekking van aangehaakte gegevens

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.

 

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 148,95

2.

 

Verhoogd met een bedrag per 1.000 inlichtingen van

€ 2,25

3.

 

Een abonnement voor het doen van verstrekkingen als bedoeld in deze rubriek heeft een geldigheidsduur van één jaar. Het wordt geacht te zijn ingegaan op de dag, waarop het verschuldigde recht is voldaan, tenzij een andere datum is overeengekomen. Het wordt gesteld op naam en is geheel noch gedeeltelijk voor overdracht vatbaar. Gehele of gedeeltelijke terugbetaling van een niet of niet ten volle gebruikt abonnement vindt niet plaats.

 
 
 
 
 

1.17

 

Schriftelijke verstrekking

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 
 
 

1.18

 

Op verzoek doornemen basisregistratie personen

 
 

a.

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier:

€ 11,85

 

b.

Het op grond van het eerste lid verschuldigde bedrag wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld. De aanvraag wordt dan in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het verschuldigde bedrag aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Paragraaf 1.5

 

Bestuursstukken

 

1.19

 

Afschriften van bestuursstukken

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 
 

a.

een afschrift van de programmabegroting

€ 25,15

 

b.

een afschrift van de jaarrekening

€ 18,45

 
 
 
 

1.20

 

Abonnement op bestuursstukken

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 
 
 

Paragraaf 1.6

 

Vastgoedinformatie

 

1.21

 

Plan- of kaartinformatie

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.

 

informatie uit de Basisregistratie Kadaster via Kadaster Online, per perceel

€ 3,95

2.

 

informatie uit de Basisregistratie Kadaster via Kadaster Online, over publiek rechtelijke beperkingen, voor ieder daaraan besteed kwartier of een gedeelte daarvan

€ 17,90

3.

 

een digitaal kaartbestand van een enkel kadastraal perceel of huisnummer inclusief gegevens in een straal van maximaal 50 m om dit perceel/huisnummer

€ 29,70

4.

 

een digitaal luchtfotobestand (voor zover de gemeente beschikt over de auteursrechten), per hectare

€ 2,80

5.

 

Een afdruk van een kaart met luchtfoto op A3-formaat

€ 5,90

6.

 

Een afdruk van een kaart met luchtfoto op A2-formaat

€ 15,05

7.

 

Een afdruk van een kaart met luchtfoto op A1-formaat

€ 29,70

 
 
 
 

1.22

 

Informatie uit registers

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 
 
 

1.23

 

Informatie uit adressenbestanden

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 
 
 

Paragraaf 1.7

 

Overige publiekszaken

 

1.24

 

Gemeentegarantie

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 
 
 

1.25

 

Overige publiekszaken

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 
 

a.

tot het verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag

€ 42,60

 

b.

tot het legaliseren van een handtekening

€ 5,30

 
 
 
 

Paragraaf 1.8

 

Gemeentearchief

 

1.26

 

Naspeuringen in gemeentearchief

 
 

a.

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier:

€ 17,90

 

b.

Het op grond van het eerste lid verschuldigde bedrag wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld. De aanvraag wordt dan in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het verschuldigde bedrag aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 
 
 
 
 

1.27

 

Afschrift of uittreksel uit gemeentearchief

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 
 
 

1.28

 

Uitlenen archiefbescheiden

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 
 
 

Paragraaf 1.9

 

Bijzondere wetten

 

1.29

 

Huisvestingswet 2014

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een noodurgentieverklaring als bedoeld in artikel 10 b, lid 3 van de Huisvestingsverordening Wijchen 2020

€ 59,45

 
 
 
 

1.30

 

Leegstandwet

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 
 

a.

tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 196,45

 

b.

Als aanvragen als bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, gelijktijdig worden ingediend en woonruimten in hetzelfde gebouw, zoals een flat, een school of een kantoor betreffen, worden de in die onderdelen bedoelde leges slechts eenmaal geheven. [Dit geldt ook als het gaat om een geheel van huurwoningen bestemd voor sloop of renovatie waarvoor gelijktijdig aanvragen worden ingediend.]

 
 
 
 
 

1.31

 

Wet op de kansspelen

 

1.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 
 

a.

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

€ 56,50

 

b.

voor een periode van twaalf maanden voor twee speelautomaten

€ 82,65

 

c.

voor één speelautomaat voor onbepaalde tijd

€ 226,50

 

d.

voor twee speelautomaten voor onbepaalde tijd

€ 331,70

2.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 65,25

 
 
 
 

1.32

 

Telecommunicatiewet

 
 

a.

Leges voor een melding van werkzaamheden van niet ingrijpende aard, als bedoeld in de Algemene Verordening Kabels en leidingen, voor tracés tot 10 strekkende meter

€ 305,30

 

b.

Leges instemmingsbesluit/vergunning voor het kruisen van wegen en watergangen en tracés van 10 - 500 meter

€ 688,20

 

c.

Leges instemmingsbesluit/vergunning 500 - 1000 meter

€ 1.106,80

 

d.

Leges instemmingsbesluit/vergunning > 1000 meter

€ 1.580,60

 

e.

Leges voor een melding van werkzaamheden van niet ingrijpende aard, als bedoeld in de Algemene Verordening Kabels en leidingen, voor het maken van handboringen, per boring

€ 14,25

 

f.

Leges instemming/vergunningaanvraag van één netbeheerder voor het plaatsen van een transformator-, schakel-, verdeel- en onderstations, distributie- en/of mutatiepunten, ondersteuningswerken en beschermingswerken met een afmeting groter dan 0,60 x 0,30 x 0,80 m (lxbxh)

€ 599,10

 

g.

Toeslag voor een noodzakelijk (regulier) overleg tussen aanvrager/gemeente, waterschap/provincie/andere rijksoverheden/netbeheerder(s) en andere belanghebbende voor het verstrekken van een instemming of vergunning zal het in 1.32.a tot en met 1.32.f genoemde tarief per overleg worden verhoogd met een bedrag van

€ 230,45

 

h.

Toeslag voor een onderzoek met betrekking tot de status van een kabel en/of leiding, indien geen directe herkomst hiervan kan worden herleid of worden opgevraagd

€ 460,95

 

i.

Toeslag voor een onderzoek voor het achterhalen van de betrokken partij(en) van een illegale opbreking

€ 683,90

 

j.

Toeslag voor werkzaamheden met betrekking tot het herhaaldelijk melden van onvolledige/inaccurate/vervallen/voor niets komen en/of te late melding. Per handeling/keer

€ 118,95

 

k.

Toeslag voor een opbreking zonder melding (opbreek melding), als bedoeld in de Algemene Verordening Kabels en leidingen

€ 447,30

 

l.

Toeslag voor een opbreking zonder vergunning of instemmingsbesluit, als bedoeld in de Algemene Verordening Kabels en leidingen

€ 555,70

 

m.

Toeslag voor onterechte melding van een calamiteit die niet in overeenstemming is met het bepaalde in de Algemene Verordening Kabels en Leidingen

€ 335,80

 

n.

Toeslag voor het niet werken volgens de voorwaarden gesteld in een vergunning, instemmingsbesluit, Algemene Verordening Kabels en Leidingen en het Handboek kabels en leidingen

€ 586,05

 

o.

Toeslag voor extra controle (2e, 3e etc.) op de aangevraagde melding en/of instemming/vergunning. De toeslag is inclusief reistijd en per controle

€ 118,95

 

p.

De in 1.32.a t/m 1.32.o genoemde tarieven worden niet in rekening gebracht als de aanvraag betrekking heeft op de aanleg van meer dan 10.000 meter strekkende sleuflengte buiten de bebouwde komgrenzen van de gemeente Wijchen. Dan wordt een bedrag in rekening gebracht als opgenomen in een ter zake opgestelde en door het college van burgemeester en wethouders goedgekeurde projectbegroting

 
 
 
 
 

1.33

 

Wegenverkeerswetgeving

 

1.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 
 

a.

tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 36,40

 

b.

tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 36,40

 

c.

tot het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 35,25

2.

a.

Het tarief bedraagt voor de afgifte van een duplicaat van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

€ 17,60

 

b.

Indien voor de afgifte van een gehandicaptenparkeerkaart of aanleg van een individuele gehandicaptenparkeerplaats een medisch onderzoek nodig is en de aanvrager komt zonder bericht van verhindering niet op de gemaakte afspraak bij de medisch adviseur dan wordt een no show tarief in rekening gebracht van

€ 151,25

 

c.

Indien de aanvrager alsnog een geldige reden heeft voor het wegblijven op een afspraak bij de medische adviseur dan wordt een no-show tarief niet in rekening gebracht

 

3.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing ingevolge artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 van het verbod het voetgangersgebied te berijden ten behoeve van de bereikbaarheid van het afgesloten gedeelte van het centrum van Wijchen:

 
 

a.

voor een vaste ontheffing (5 jaar) voor bewoners

€ 105,50

 

b.

voor een vaste ontheffing (3 jaar) voor bedrijven

€ 140,80

 

c.

voor een vaste ontheffing voor een jaar voor één taxi

€ 140,80

 

d.

voor een vaste ontheffing voor een jaar voor een taxibedrijf met meer dan 2 taxi’s

€ 281,65

 

e.

voor een ontheffing op maat voor bedrijven

€ 140,80

 

f.

voor een tijdelijke ontheffing

€ 35,25

 

g.

voor een wijziging van het kenteken of een andere ondergeschikte wijziging van de ontheffing

€ 35,25

 

h.

voor een wijziging van meer dan 2 kentekens of een andere ondergeschikte wijziging van de ontheffing bij meer dan 2 wijzigingen

€ 70,45

 

i.

Bewoners woonachtig voor 2012 een vaste ontheffing voor onbepaalde tijd

€ 132,50

 
 
 
 

Paragraaf 1.10

 

Diversen

 

1.34

 

Gewaarmerkte afschriften, kopieën, stukken of uittreksels

 

1.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 
 

a.

kopie van kaarten, tekeningen, lichtdrukken (A1 en A2 formaat), al dan niet behorend bij de in het onderdeel 1.34.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 11,85

 

b.

voor iedere 2e en volgende kopie op A1 en A2 formaat per kopie

€ 8,90

 

c.

A0 formaat per kopie

€ 15,05

 

d.

A3 formaat per kopie

€ 0,30

 

e.

A4 formaat per kopie

€ 0,30

2.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verstrekken van een beschikking op een aanvraag, met uitzondering van kaarten, tekeningen en lichtdrukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 5,45

3.

 

Voor het verzenden van alle in dit hoofdstuk genoemde stukken worden de leges vermeerderd met

€ 1,05

4.

 

Stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, meer dan 30 kopieën of scans betreft, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan vermeerderd met de kosten per kopie/scan zoals bedoeld onder subonderdelen 1.34.1a t/m 1.34.1e en 1.34.5

€ 11,85

 
 

Indien een reeds bestaande digitale tekening, kaart en andere stukken, per elektronisch verkeer wordt verstuurd, dan zijn de tarieven zoals bedoeld in deze paragraaf, eveneens van toepassing

 

5.

 

indien een kopie zoals bedoeld in deze paragraaf in kleur wordt gemaakt worden de tarieven onder subonderdelen 1.34.1a t/m 1.34.1e verhoogd met

€ 0,80

 
 
 
 

1.35

 

Diverse vergunningen of beschikkingen

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 
 
 

1.36

 

Woo (Wet open overheid) afschriften, kopieën, stukken of uittreksels

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 
 

a.

A4 formaat, zwart-wit, enkelzijdig:

€ 0,05

 

b.

A4 formaat, zwart-wit, dubbelzijdig:

€ 0,10

 

c.

A4 formaat, kleur, enkelzijdig:

€ 0,20

 

d.

A4 formaat, kleur, dubbelzijdig:

€ 0,40

 

e.

A3 formaat, zwart-wit, enkelzijdig:

€ 0,10

 

f.

A3 formaat, zwart-wit, dubbelzijdig:

€ 0,20

 

g.

A3 formaat, kleur, enkelzijdig:

€ 0,40

 

h.

A3 formaat, kleur, dubbelzijdig:

€ 0,80

 
 

Leges worden pas in rekening gebracht bij een bedrag vanaf €25,00

 
 
 
 
 

Hoofdstuk 2

 

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

 

Paragraaf 2.1

 

Begripsomschrijving

 

2.1

 

Definities

 
 
 

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt verstaan onder:

 

1.

 

aanlegkosten:

 
 
 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 ( UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in dit hoofdstuk onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft

 
 
 
 
 

2.

 

bouwkosten:

 
 
 

de kosten, zoals die aan de hand van het boekwerk ‘Basisbedragen Gebouwen 2022’ worden vastgesteld. Ook indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt worden de kosten aan de hand van bijlage ‘Deel C Leges – Overig’ van het voornoemde boekwerk vastgesteld. Bij de berekening van bouwkosten worden de kosten per m3 berekend tenzij in het boekwerk ‘Basisbedragen Gebouwen 2022’ in bijlage C staat aangegeven dat de kosten per m2, m1 of per stuk berekend moeten worden. In gevallen waarin deze normatieve bouwkostenlijst niet voorziet, worden de bouwkosten bepaald op basis van de aanneemsom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien de Gebruiksoppervlakte van een bedrijfspand groter is dan 1000 m2, worden de bouwkosten berekend per m3 en per m2. De laagste bouwkosten van beiden is maatgevend voor de te berekenen bouwleges

 

3.

 

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

 
 

a.

In dit hoofdstuk voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld

 
 

b.

In dit hoofdstuk voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld

 
 
 
 
 

Paragraaf 2.2

 

Vooroverleg/ beoordeling principeverzoek

 

2.2

 

Vooroverleg/ beoordeling principeverzoek

 

1.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 
 
 

tot het houden van vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

€ 171,15

2.

 

Het tarief voor een verzoek tot beoordeling van een principeverzoek door het college van burgemeester en wethouders met betrekking tot de vraag of het college, op basis van de beoogde uitwerking van een project of (bouw)plan, bereid is medewerking te verlenen aan herziening (artikel 3.1, eerste lid Wro), wijziging (artikel 3.6, eerste lid, onder a Wro) of uitwerking (artikel 3.6, eerste lid, onder b Wro) van het bestemmingsplan dan wel een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a en/of c, van de Wabo, bedraagt

€ 412,00

3.

 

Het tarief zoals genoemd in onderdeel 2.2.1 kan eenmalig vermeerderd worden met de leges voor welstand als bedoeld in onderdeel 2.3.1.b en wordt in mindering gebracht bij de behandeling van een aanvraag om omgevingsvergunning. Indien bij het beoordelen van een principeverzoek zoals is beschreven in onderdeel 2.2.2 een (stedenbouwkundig) advies nodig is met betrekking tot de ruimtelijke kwaliteit dan wordt het tarief verhoogd met de werkelijke kosten van dit advies aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

4.

 

Indien een verzoek als bedoeld in onderdeel 2.2.1 is gedaan en deze echter betrekking heeft op een verzoek als bedoeld in onderdeel 2.2.2 dan worden alleen de leges in rekening gebracht als bedoeld in onderdeel 2.2.2.

 
 
 
 
 

Paragraaf 2.3

 

Omgevingsvergunning

 

2.3

 

Omgevingsvergunning

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in deze paragraaf en paragraaf 2.4 van dit hoofdstuk. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd

 

1.

 

Bouwactiviteiten

 
 

a.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief 23 promille van de bouwkosten met een minimum van

€ 202,15

 

b.

Indien de bouwactiviteit betrekking heeft op woningbouw en de aanvraag vergezeld gaat van een gecertificeerde Bouwbesluittoets van een bedrijf waaraan een certificaat voor het toetsen van bouwplannen volgens BRL 5019 is uitgereikt, dan wordt op de op grond van onderdeel 2.3.1.a geheven leges (uitsluitend bouwactiviteit) een korting verleend van:

10%

2.

 

Beoordelen aanvullende gegevens

 
 
 

Onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk bedraag het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de aanvraag om een omgevingsvergunning bedoeld in artikel 2.3.1.a in behandeling is genomen:

€ 175,00

 
 
 
 

2.4

 

Welstandstoezicht

 

1.

 

Het op basis van onderdeel 2.3.1.a berekende tarief wordt in verband met welstandstoezicht verhoogd met:

 
 

a.

voor aanvragen die betrekking hebben op een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning moet worden verleend en toetsing aan welstandscriteria als bedoeld in artikel 12a van de Woningwet moet plaatsvinden: 2,5 promille van de bouwkosten indien de bouwkosten niet meer bedragen dan € 464.510,00 met een minimum van

€ 60,85

 

b.

Indien de bouwkosten bedragen:

 
 
 

464.510,00 t/m 675.000,00

€ 1.485,55

 
 

675.001,00 t/m 1.500.000,00

€ 1.764,95

 
 

1.500.001,00 t/m 2.000.000,00

€ 2.043,00

 
 

2.000.001,00 t/m 2.500.000,00

€ 2.289,55

 
 

2.500.001,00 t/m 3.000.000,00

€ 2.506,80

 
 

3.000.001,00 t/m 3.500.000,00

€ 2.661,60

 
 

3.500.001,00 t/m 4.000.000,00

€ 2.784,75

 
 

4.000.001,00 t/m 4.500.000,00

€ 2.909,30

 
 

4.500.001,00 t/m 5.000.000,00

€ 2.970,00

 
 

5.000.0001,00 en meer*

€ 2.974,90

 
 

*vermeerderd met € 100,00 per € 1.000.000,00

 

2.

 

Bij vragen aan de Ruimtelijke Adviescommissie voor advies over illegaal opgerichte bouwwerken, worden de tarieven genoemd onder 2.4.1.a of 2.4.1.b, vermenigvuldigd met een factor 1,5 met een minimum van

€ 91,40

3.

 

Het tarief bij vragen aan de Ruimtelijke Adviescommissie voor een stedenbouwkundig advies over een kruimelafwijking of projectbesluit, bedraagt

€ 91,40

4.

 

Het tarief bij vragen aan de Ruimtelijke Adviescommissie voor een stedenbouwkundig advies over een tijdelijke omgevingsvergunning, bedraagt

€ 91,40

5.

 

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor reclameadvies bedraagt

€ 60,85

6.

 

Voor de berekening van het recht worden de bouwkosten naar boven afgerond tot op hele euro's. Indien het betreft woningbouw van een en hetzelfde type in één complex, voor: complexen 1 t/m 5 gelijke woningen een recht als bedoeld onder 2.4.1.a of 2.4.1.b

complexen 6 t/m 10 gelijke woningen een recht over de bouwkosten van 5 woningen;

complexen van 11 t/m 20 gelijke woningen een recht over de bouwkosten van 6 woningen;

complexen van 21 t/m 30 gelijke woningen een recht over de bouwkosten van 8 woningen;

complexen van 31 t/m 40 gelijke woningen een recht over de bouwkosten van 10 woningen;

complexen van 41 t/m 50 gelijke woningen een recht over de bouwkosten van 12 woningen;

complexen van 51 t/m 60 gelijke woningen een recht over de bouwkosten van 14 woningen;

terwijl vervolgens voor ieder complex tot en met 10 gelijke woningen méér het laatstvermeld tarief telkens wordt vermeerderd met het recht over de bouwkosten van 2 woningen.

Voor de toepassing van het in deze rubriek bepaalde worden etages galerijwoningen als één bouwblok beschouwd, zodat het tarief wordt berekend over de totale bouwsom van het bouwblok

 
 
 
 
 

2.5

 

Achteraf ingediende aanvraag

 
 
 

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.a bedraagt het tarief, indien de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit 200% van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges met een minimum van

€ 404,25

 
 
 
 

2.6

 

Aanlegactiviteiten

 
 
 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

€ 409,95

 
 
 
 

2.7

 

Planologisch strijdig gebruik

 
 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.a:

 
 

a.

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)

€ 352,30

 

b.

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking of tijdelijke afwijking)

€ 352,30

 

c.

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking)

€ 5.867,60

 

d.

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan)

€ 293,55

 

e.

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving)

€ 1.408,00

 

f.

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving)

€ 1.408,00

 

g.

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit)

€ 175,50

 
 
 
 

2.8

 

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

1.

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 
 

a.

een vast bedrag van

€ 1.149,30

 

b.

te vermeerderen met een bedrag per vierkante meter vloeroppervlakte van

€ 0,40

2.

 

Indien de aanvraag om een vergunning als bedoeld bij 2.8.1.a betrekking heeft op een vergunning tot wijziging, dan wel uitbreiding van een vergunning bedraagt het legestarief, indien het betreft:

 
 

a.

uitbreiding van de inrichting, als de uitbreiding tenminste 10% van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte beslaat, het tarief vermeld bij 2.8.1.a en 2.8.1.b met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding

 
 

b.

herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting, dan wel een deel van de inrichting, als deze herindeling tenminste 10% van de gebruiksoppervlakte beslaat: 50% van het legestarief vermeld bij 2.8.1.a en 2.8.1.b, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding

 

3.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een verleende gebruiksvergunning

€ 52,85

4.

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, betrekking hebbende op een inrichting die niet is bedoeld voor permanent gebruik, bedraagt het tarief:

 
 

a.

bij een vloeroppervlakte tot 500 m²

€ 352,05

 

b.

bij een vloeroppervlakte van 500 m² tot 1.500 m²

€ 410,60

 

c.

bij een vloeroppervlakte van 1.500 m² tot 5.000 m²

€ 586,70

 

d.

bij een vloeroppervlakte van 5.000 m² en meer

€ 586,70

 

e.

vermeerderd met een bedrag per vierkante meter vloeroppervlakte boven de 5.000 m² van

€ 0,10

 
 
 
 

2.9

 

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 
 

a.

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een rijks-, provinciaal of gemeentelijk monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, of artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder b, van de Wabo in samenhang met de provinciale erfgoedverordening of artikel 10, tweede lid, van de Erfgoedverordening 2010 Gemeente Wijchen, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten, 10 promille van de bouwkosten met een minimum van

€ 121,35

 

b.

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, of artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder c, van de Wabo in samenhang met de provinciale erfgoedverordening of artikel 10 en 21 van de Erfgoedverordening 2010 Gemeente Wijchen, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

€ 121,35

 
 
 
 

2.10

 

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 
 
 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

€ 175,50

 
 
 
 

2.11

 

Asbesthoudende materialen

 
 
 

Indien bij de aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning een sloopveiligheidsplan en/of een asbest-inventarisatierapport ingediend moet worden, wordt het onder 2.10 genoemde bedrag verhoogd met

€ 175,50

 
 
 
 

2.12

 

Aanleggen of veranderen weg

 
 
 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder d, van de Wabo in samenhang met de provinciale wegenverordening of artikel 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

€ 175,50

 
 
 
 

2.13

 

Uitweg/inrit

 
 
 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo in samenhang met de provinciale wegenverordening of artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

€ 175,50

 
 
 
 

2.14

 

Kappen

 
 
 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo in samenhang met de provinciale bomenverordening of artikel 4:11 van de Algemene plaatselijke verordening, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 
 

a.

voor het kappen van maximaal 10 bomen

€ 117,85

 

b.

voor het kappen van 11 bomen of meer

€ 146,65

2.15

 

Handelsreclame

 

1.

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelsreclame met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een voor het publiek toegankelijke plaats, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder h en i, van de Wabo in samenhang met een provinciale verordening of artikel 4:15 van de Algemene plaatselijke verordening en indien niet tevens sprake is van een activiteit als bedoeld in onderdeel 2.3.1.a (bouwactiviteit), bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 
 

a.

indien de activiteit bestaat uit het op of aan een onroerende zaak maken of voeren van die handelsreclame

€ 175,50

 

b.

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat die handelsreclame op of aan die onroerende zaak wordt gemaakt of gevoerd

€ 175,50

2.

 

Het tarief van artikel 2.15.1.a en 2.15.1.b wordt in verband met welstandstoezicht verhoogd als in artikel 2.4.6

€ 175,50

 
 
 
 

2.16

 

Natura 2000-activiteiten

 
 
 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder a, van het Besluit omgevingsrecht (Natura 2000-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

€ 86,60

 
 
 
 

2.17

 

Flora- en fauna-activiteiten (bescherming van soorten)

 
 
 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder b, van het Besluit omgevingsrecht (flora- en fauna-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

€ 86,60

 
 
 
 

2.18

 

Andere activiteiten

 
 
 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

1.

 

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

€ 204,35

2.

 

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 
 

a.

als het een gemeentelijke verordening betreft

€ 204,35

 

b.

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

€ 204,35

2.19

 

Omgevingsvergunning in twee fasen

 
 
 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

1.

 

voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft

 

2.

 

voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft

 
 
 
 
 

2.20

 

Beoordeling bodemrapport

 

1.

 

Onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld op basis waarvan een geschiktheidsverklaring wordt afgegeven, bij een kadastrale oppervlakte van het bouwperceel:

 
 

a.

tot en met 0,5 ha

€ 165,20

 

b.

van meer dan 0,5 ha tot en met 1 ha

€ 221,75

 

c.

van meer dan 1 ha

€ 276,05

2.

 

onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag reeds beschikbaar zijnde bodeminformatie wordt beoordeeld op basis waarvan een geschiktheidsverklaring wordt afgegeven van de kwaliteit van de bodem, bij een kadastrale oppervlakte van het bouwperceel:

 
 

a.

tot en met 0,5 ha

€ 127,00

 

b.

van meer dan 0,5 ha tot en met 1 ha

€ 182,50

 

c.

van meer dan 1 ha

€ 238,00

3.

 

Onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van historische informatie over (bedrijfsmatige) activiteiten op locaties bij een kadastrale oppervlakte van het te beoordelen perceel:

 
 

a.

tot en met 0,5 ha

€ 165,20

 

b.

van meer dan 0,5 ha tot en met 1 ha

€ 221,75

 

c.

van meer dan 1 ha

€ 276,05

4.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van informatie voor de aan- of verkoop van objecten, het hanteren van het bodeminformatie systeem en/of bodemkwaliteitskaart, per object

€ 29,40

5.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van bodeminformatie voor de aan- of verkoop van objecten

€ 58,80

 
 
 
 

2.21

 

Beoordeling archeologie

 

1.

 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van schriftelijke adviezen met betrekking tot archeologische waarden en verwachtingen bedraagt het tarief

€ 93,65

2.

 

Onverminderd het bepaalde in artikel 2.21.1 en andere artikelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief voor de beoordeling van een archeologisch rapport, als bedoeld in artikel 39, tweede lid, artikel 40, eerste lid en artikel 41 eerste en tweede lid van de Monumentenwet 1988 en artikel 5, tweede lid van de Erfgoedwet:

 
 

a.

de beoordeling van een bureau en/of booronderzoek

€ 234,40

 

b.

de beoordeling van een vervolgonderzoek (waarderend onderzoek en/of definitief archeologisch onderzoek)

€ 234,40

 

c.

de beoordeling van een Programma van Eisen met betrekking tot archeologisch (voor)onderzoek, in overeenstemming met het Protocol opstellen Programma van Eisen, Kwaliteitsnorm Nederlandse Archeologie (KNA)

€ 93,65

 

d.

de beoordeling van een Plan van Aanpak met betrekking tot archeologisch (voor)onderzoek

€ 93,65

 

e.

de beoordeling van andere al beschikbare bodeminformatie, niet zijnde een archeologisch rapport

€ 93,65

 

f.

de beoordeling van een offerte tot het doen van archeologisch (voor)onderzoek

€ 93,65

3.

 

Toestemming op grond van artikel 2.1 lid 1 onder j en artikel 2.17a Wabo in samenhang met de artikelen 2.7 leden 2 en 3 en 1.13 Wnb (toestemming ziet uitsluitend op verstrekking van ontwikkelruimte van stikstofdepositie op grond van de PAS)

€ 905,35

4.

 

Toestemming op grond van artikel 2.1 lid 1 onder j en artikel 2.17a Wabo in samenhang met de artikelen 2.7 leden 2 en 3b en 2.8 lid 9 Wnb (toestemming voor het realiseren van projecten of andere handelingen die mogelijk significante effecten voor habitats en soorten kunnen veroorzaken)

€ 2.093,70

5.

 

Toestemming op grond van artikel 2.1 lid 1 onder j en artikel 2.17a Wabo in samenhang met de artikelen 2.7 leden 2 en 3a en 2.8 lid 1 Wnb (toestemming voor het realiseren van niet stikstof gerelateerde projecten of andere handelingen die mogelijk significante effecten voor habitats en soorten kunnen veroorzaken)

€ 4.187,40

6.

 

Toestemming op grond van artikel 2.1 lid 1 onder j en artikel 2.17a Wabo in samenhang met de artikelen 2.7 leden 2 en 3a en 2.8 lid 1 en 1.13 Wnb (toestemming voor het realiseren van zowel stikstof als niet stikstof gerelateerde projecten of andere handelingen die mogelijk significante effecten voor habitats en soorten kunnen veroorzaken)

€ 5.206,05

7.

 

Toestemming op grond van artikel 2.1 lid 1 onder j en artikel 2.17a Wabo in samenhang met de artikelen 2.7 lid 3a en artikel 2.8 lid 4 Wnb (toestemming voor toelaatbare significante negatieve effecten door het ontbreken van alternatieven, de aanwezigheid van dwingende redenen van groot openbaar belang en compensatie (ADC toets))

€ 8.318,35

8.

 

Toestemming op grond van de Beleidsregels toedeling ontwikkelruimte Programmatische Aanpak Stikstof Gelderland 2015

€ 1.697,55

9.

 

Toestemming op grond van artikel 2.1 lid 1 onder k en artikel 2.17c Wabo (toestemming voor het opzettelijk verstoren, doden, vangen, plukken etc. van beschermde soorten)

€ 1.358,00

 
 
 
 

2.22

 

Beoordeling andere milieukundige rapporten

 

1.

 

Het van toepassing zijnde tarief o.g.v. de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk wordt verhoogd indien de aanvraag om een omgevingsvergunning slechts kan worden afgehandeld wanneer:

 
 

a.

een akoestisch rapport wordt beoordeeld, met

€ 270,85

 

b.

een rapport luchtkwaliteit wordt beoordeeld, met

€ 270,85

 

c.

een rapport externe veiligheid wordt beoordeeld, met

€ 270,85

2.

 

het in behandeling nemen van een verzoek om ontheffing hogere grenswaarden als bedoeld in de Wet geluidhinder:

 
 

a.

indien het betreft een ontheffing voor 1-10 woningen, met

€ 361,10

 

b.

indien het betreft een ontheffing voor 11-20 woningen, met

€ 690,40

 

c.

indien het betreft een ontheffing voor 21 en meer woningen, met

€ 1.359,40

 
 
 
 

2.23

 

Advies

 
 
 

Indien voor een aanvraag of een verzoek als bedoeld in dit hoofdstuk advies van derden wordt ingewonnen, worden de verschuldigde leges verhoogd met aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. Dit geldt ook als er verplicht advies van de agrarische commissie wordt ingewonnen

 
 

a.

Ook wanneer de omgevingsvergunning niet wordt verleend, het verzoek niet wordt gehonoreerd of (op aanvraag) wordt ingetrokken, zijn de externe advieskosten verschuldigd

 
 

b.

Onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld

 
 

c.

Indien een begroting als bedoeld in subonderdeel 2.23.b is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 
 
 
 
 

Paragraaf 2.4

 

Verhoging

 

2.24

 

Indien de aanvrager kenbaar heeft gemaakt dat hij geen berichten met betrekking tot de aanvraag of vooroverleg langs elektronische weg wil ontvangen dan worden de leges zoals verschuldigd op grond van artikel 2.2.1 (vooroverleg) en 2.3.1.a (aanvraag) verhoogd met 5% Indien de aanvraag of het vooroverleg via een andere weg dan het OLO (Omgevingsloket online) wordt ingediend dan worden de leges zoals verschuldigd op grond van artikel 2.2.1 (vooroverleg) en 2.3.1.a (aanvraag) verhoogd met 5%

 
 
 
 
 

Paragraaf 2.5

 

Teruggaaf

 

2.25

a.

Als een aanvraag buiten behandeling wordt gelaten, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 50% van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag verschuldigde leges uitsluitend als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.a. 2.3.1.b en 2.7

 
 

b.

Als een aanvraag in behandeling is genomen en de activiteiten zoals bedoeld in artikel 2.3 komt te vervallen, worden er geen leges in rekening gebracht voor deze activiteiten.

 
 

c.

Als een verzoek om vooroverleg in behandeling is genomen en er is geen omgevingsvergunning nodig, worden er geen leges in rekening gebracht, voor het artikel 2.2.1.

 
 
 
 
 

Paragraaf 2.6

 

Intrekking omgevingsvergunning

 

2.26

 

Hiervoor zijn in deze legestabel geen tarieven opgenomen. Er is geen recht op teruggaaf van de leges

 
 
 
 
 

Paragraaf 2.7

 

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

 

2.27

 

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

 

1.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project

€ 173,25

2.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een beschikking artikel 2.5, zesde lid Wabo: een bedrag naar het tarief en berekend op de wijze als in 2.19 is bepaald en verminderd met de voor de omgevingsbouwvergunning eerste fase berekende leges, met dien verstande dat in elk geval is verschuldigd

€ 204,35

 
 

en dat geen restitutie van de voor de primaire omgevingsvergunning eerste fase betaalde leges plaatsvindt

 

3.

 

Indien geconstateerd wordt dat afgeweken wordt van een verleende omgevingsvergunning en door het indienen van een gewijzigde aanvraag de mogelijkheid bestaat om de afwijking(en) te legaliseren bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een wijziging omgevingsvergunning: 200% van de op grond van artikel 2.3.1.a verschuldigde leges over de meerkosten met een minimum van

€ 175,50

4.

 

In geval van minderkosten bedraagt het tarief:

Meer-of minderkosten is het verschil tussen bouwkosten van de oorspronkelijke aanvraag ten opzichte van bouwkosten van de gewijzigde aanvraag.

€ 175,50

 
 
 
 

Paragraaf 2.8

 

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

 

2.28

a.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 4.694,05

 

b.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 1.408,00

 

c.

Indien bij het beoordelen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening of een wijzigingsplan zoals bedoeld in artikel 3.6 eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening kosten moeten worden gemaakt zoals is beschreven in de onderdelen 2.20, 2.24 en 2.25 dan wordt het tarief verhoogd met de genoemde bedragen in dit artikel. Indien voor het beoordelen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening of een wijzigingsplan zoals bedoeld in artikel 3.6 eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening advies van derden wordt ingewonnen, worden de verschuldigde leges verhoogd met aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken

 
 

d.

Ook wanneer het bestemmingsplan of wijzigingsplan niet wordt vastgesteld zijn de externe advieskosten verschuldigd

 
 

e.

Het tarief dat in rekening wordt gebracht voor advies en/of toetsing van een noodzakelijk onderzoek welke onderdeel is van de ruimtelijke onderbouwing van een bestemmingsplan dan wel wijzigingsplan wordt vooraf aan de aanvrager medegedeeld op basis van een begroting van het college van B&W

 
 
 
 
 

Paragraaf 2.9

 

(Vervallen)

 
 
 
 
 

Paragraaf 2.10

 

In dit hoofdstuk niet benoemde beschikking

 

2.29

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een andere, in dit hoofdstuk niet benoemde beschikking

€ 175,50

 
 
 
 

Hoofdstuk 3

 

DIENSTVERLENING VALLEND ONDER DE DIENSTENRICHTLIJN EN NIET VALLEND ONDER HOOFDSTUK 2

 

Paragraaf 3.1

 

Horeca

 

3.1

 

Exploitatie openbare inrichting

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 

1.

 

een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor een

 
 

a.

commerciële inrichting

€ 509,25

 

b.

para commerciële inrichting

€ 339,50

 

c.

Indien voornoemde vergunning wordt aangevraagd in relatie tot een melding kleine evenement dan bedraagt het tarief

€ 38,75

 

d.

aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren van een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 168,20

 
 
 
 

3.2

 

Uitoefenen horeca- of slijtersbedrijf

 

1.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Alcoholwet voor een:

 
 

a.

een commerciële inrichting zijnde een slijtersbedrijf

€ 272,40

 

b.

een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 35 van de Alcoholwet

€ 77,30

2.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot wijziging (zogenaamde bijschrijving) van de vergunning als bedoeld in artikel 3.2.1

€ 77,30

 
 
 
 

paragraaf 3.2

 

Seksbedrijven

 

3.3

 

Vergunning seksbedrijf

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen of verlengen van een vergunning als bedoeld in artikel 3:4 van de Algemene plaatselijke verordening:

 
 

a.

voor een escortbedrijf

€ 425,10

 

b.

voor een seksinrichting met niet meer dan één werkruimte

€ 912,50

 

c.

voor een seksinrichting met meer dan één werkruimte

€ 1.093,80

 
 
 
 

3.4

 

Wijzigen vergunning seksbedrijf

 

1.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om wijziging van een in artikel 3.3 bedoelde vergunning in verband met een wijziging van:

 
 
 

de op de vergunning vermelde of te vermelden beheerder of beheerders

€ 181,40

2.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een geschiktheidsverklaring als bedoeld in artikel 2.1 van het Besluit nadere regels seksinrichtingen escortbedrijven

€ 272,65

 
 

vermeerderd met

 
 

a.

tot en met 100 m2

€ 76,10

 

b.

van meer dan 100 m2 tot en met 300 m2

€ 144,35

 

c.

van meer dan 300 m2 tot en met 600 m2

€ 242,45

 

d.

van meer dan 600 m2

€ 242,45

 

e.

vermeerderd per 100 m2 boven de 600 m2

€ 27,65

 
 
 
 

Paragraaf 3.3

 

Winkeltijdenwet

 

3.5

 

Ontheffing winkeltijden

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet

€ 77,30

 
 
 
 

Paragraaf 3.4

 

Organiseren evenement of markt

 

3.6

 

Organiseren evenement

 

1.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), als het betreft:

 
 

a.

Een commercieel festival met een verwacht aantal bezoekers van 5.000 of meer

€ 8.933,25

 

b.

Een evenement met een verwacht aantal bezoekers van 2.500 of meer

€ 762,25

2.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijzigen van de vergunning:

 
 

a.

als bedoeld in artikel 3.6 lid 1 onderdeel a.

€ 595,85

 

b.

als bedoeld in artikel 3.6, lid 1 onderdeel b.

€ 112,00

3.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:25 van de Apv voor evenementen met minder dan 2.500 bezoekers

€ 77,30

4.

 

Indien voor de aanvraag meerdere vergunningen/ontheffingen verleend moeten worden, dan bedraagt het tarief ten hoogste

€ 112,90

5.

 

Indien een ontheffing op basis van artikel 4:6 (geluid) van de Apv of een ontheffing op basis van artikel 3 en 4 van de Zondagswet wordt aangevraagd in relatie tot een melding kleine evenement, zoals bedoeld in artikel 2:25 lid 4 Apv, dan bedraagt het tarief ten hoogste

€ 38,75

6.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor een commerciële standplaats als bedoeld in artikel 5:18 van de Apv

€ 77,30

7.

 

Voor een niet-commerciële standplaats tijdens de Nijmeegse vierdaagse bedraagt het tarief

€ 34,15

8.

 

Indien voor een aanvraag als bedoeld in dit hoofdstuk advies van derden wordt ingewonnen, worden de verschuldigde leges verhoogd met aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken

 

9.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag die minder dan drie weken vóór het tijdstip waarop de aanvrager de vergunning of ontheffing nodig heeft: 200% van de op grond van artikelen 3.6.3 en 3.6.6 verschuldigde leges

 

3.7

 

Organiseren markt

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 
 
 

Paragraaf 3.5

 

Standplaatsen

 

3.8

 

Marktstandplaatsvergunningen en andere vergunning op de markt

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 
 
 

3.9

 

Overige administratieve dienstverlening markt

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 
 
 

3.10

 

Losse standplaatsen

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 
 
 

Paragraaf 3.6

 

Huisvestingswet 2014

 

3.11

 

Vergunning onttrekken woonruimte

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 
 
 

3.12

 

Vergunning samenvoegen woonruimte

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 
 
 

3.13

 

vergunning omzetten zelfstandige in onzelfstandige woonruimte

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 
 
 

3.14

 

Vergunning verbouwen woonruimte tot meer woonruimten

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 
 
 

3.15

 

Splitsingsvergunning

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 
 
 

3.16

 

Toeristische verhuur

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 
 
 

3.17

 

Verhuurvergunning opkoopbescherming

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 
 
 

Paragraaf 3.7

 

In dit hoofdstuk niet benoemd besluit

 

3.18

 

Niet benoemd besluit op aanvraag

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in dit hoofdstuk niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking:

€ 77,30

 
 
 
 

3.19

 

Kinderopvang

 
 
 

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag

 
 

a.

tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum of gastouderbureau, als bedoeld in artikel 1.45, eerste lid van de Wet kinderopvang

€ 1.115,50

 

b.

tot het in exploitatie nemen van een gastouderopvang, als bedoeld in artikel 1.45, tweede lid van de Wet kinderopvang

€ 585,05

 

c.

tot het in exploitatie nemen van een gastouderopvang, als bedoeld in artikel 1.45, tweede lid van de Wet kinderopvang, als gevolg van verhuizing

€ 478,95

 
 
 
 

3.20

 

Vergunning verblijfsrecreatie

 
 
 

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, als bedoeld in artikel 2:40b van de Algemene plaatselijke verordening bedraagt

€ 168,20

 
 
 
 

3.21

 

Stookontheffing

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een stookontheffing als bedoeld in artikel 5:34 lid 3 van de APV

€ 77,30

 
 
 
 

3.22

 

Diversen

 

1.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning van het in artikel 2:29 van de Apv bepaalde sluitingsuur dan wel in afwijking daarvan op basis van artikel 2:30 van de Apv

 
 

a.

voor één uur of minder

€ 38,75

 

b.

voor meer dan een uur

€ 77,30

2.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om als inzamelaar te worden aangewezen als bedoeld in artikel 2 van de geldende afvalstoffenverordening

€ 77,30