Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR688014
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR688014/3
Regeling vervallen per 01-01-2024
Algemene legesverordening 2023
Geldend van 24-11-2023 t/m 31-12-2023
Intitulé
Algemene legesverordening 2023De raad van de gemeente Borger-Odoorn;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders met zaaknr. 92048-2022;
gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;
BESLUIT:
vast te stellen de volgende verordening:
Verordening op de heffing en invordering van leges 2023
Algemene legesverordening 2023
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
-
1. “dag”: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;
-
2. “week”: een aaneengesloten periode van zeven dagen;
-
3. “maand”: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1) e dag in de volgende kalendermaand met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1) e dag in de volgende kalender-maand altijd de laatste dag van de maand februari is;
-
4. “jaar”: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;
-
5. “kalenderjaar”: de periode van 1 januari tot en met 31 december.
Artikel 2 Belastbaar feit
-
1. Onder de naam “leges” worden rechten geheven voor:
- a.
het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;
- b.
het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;
- a.
een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.
Artikel 3 Belastingplicht
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.
Artikel 4 Vrijstellingen
Leges worden niet geheven voor:
-
1. diensten die ingevolge wettelijk voorschrift zijn vrijgesteld van rechtenheffing of kosteloos moeten worden verleend.
Artikel 5 Maatstaf van heffing en tarieven
-
1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.
-
2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
Artikel 6 Wijze van heffing
De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 7 Termijnen van betaling
-
1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:
- a.
mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;
- b.
schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.
- a.
-
2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.
Artikel 8 Kwijtschelding
Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.
Artikel 9 Vermindering of teruggaaf
Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.
Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden
Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:
-
1. van zuiver redactionele aard zijn;
-
2. een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:
- a.
hoofdstuk 2 (reisdocumenten);
- b.
hoofdstuk 3 (rijbewijzen);
- c.
onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);
- a.
een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.
Artikel 11 Overgangsrecht
-
1. De Algemene legesverordening 2022 van 25 november 2021 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
-
2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 12, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.
Artikel 12 Inwerkingtreding
-
1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.
-
2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2023.
Artikel 13 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als: “Algemene legesverordening 2023”.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Borger-Odoorn op 24 november 2022.
Ondertekening
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
H.C. Lankman mr. J. Seton
TARIEVENTABEL 2023-01 behorende bij de Algemene legesverordening 2023
TARIEVENTABEL 2023-01 |
||||
behorende bij de Algemene legesverordening 2023 |
||||
Indeling tarieventabel |
||||
Titel |
1 |
Algemene dienstverlening |
||
Hoofdstuk |
1 |
Burgerlijke stand |
||
Hoofdstuk |
2 |
Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart |
||
Hoofdstuk |
3 |
Rijbewijzen |
||
Hoofdstuk |
4 |
Verstrekkingen uit de basisregistratie personen |
||
Hoofdstuk |
5 |
Verstrekkingen uit het Kiezersregister |
||
Hoofdstuk |
6 |
Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens |
||
Hoofdstuk |
7 |
Bestuursstukken |
||
Hoofdstuk |
8 |
Vastgoedinformatie |
||
Hoofdstuk |
9 |
Overige publiekszaken |
||
Hoofdstuk |
10 |
Gemeentearchief |
||
Hoofdstuk |
11 |
Gereserveerd |
||
Hoofdstuk |
12 |
Leegstandwet |
||
Hoofdstuk |
13 |
Kansspelen |
||
Hoofdstuk |
14 |
Verkeer en vervoer |
||
Hoofdstuk |
15 |
Diversen |
||
Hoofdstuk |
16 |
Aansluiting riolering |
||
Hoofdstuk |
17 |
Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur |
||
Titel |
2 |
Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning is met ingang van 1 januari 2014 in een afzonderlijke verordening geregeld |
||
Titel |
3 |
Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn |
||
Hoofdstuk |
1 |
Horeca |
||
Hoofdstuk |
2 |
Organiseren evenementen of markten |
||
Hoofdstuk |
3 |
Prostitutiebedrijven |
||
Titel |
1 |
Algemene dienstverlening |
|
|
Hoofdstuk |
1 |
Burgerlijke stand |
|
|
HUWELIJKSVOLTREKKINGEN EN PARTNERSCHAPREGISTRATIES |
||||
1.1.1 |
Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap alsmede voor de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op een andere tijd en wijze dan op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen is bepaald: |
|||
1.1.1.1 |
in het gemeentehuis |
|||
met buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (hierna babs) van de gemeente |
||||
1.1.1.1.1 |
op maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 22.00 uur |
€ |
409,00 |
|
1.1.1.1.2 |
op maandag tot en met vrijdag tussen 22.00 en 07.00 uur |
€ |
494,55 |
|
1.1.1.1.3 |
op zaterdag |
€ |
598,25 |
|
1.1.1.1.4 |
op zon- en feestdagen |
€ |
647,10 |
|
met een te benoemen babs van eigen keuze uit andere gemeente |
||||
1.1.1.1.5 |
op maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 22.00 uur |
€ |
366,35 |
|
1.1.1.1.6 |
op maandag tot en met vrijdag tussen 22.00 en 07.00 uur |
€ |
439,45 |
|
1.1.1.1.7 |
op zaterdag |
€ |
457,85 |
|
1.1.1.1.8 |
op zon- en feestdagen |
€ |
470,10 |
|
met een te benoemen en te beëdigen babs van eigen keuze |
||||
1.1.1.1.9 |
op maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 22.00 uur |
€ |
592,10 |
|
1.1.1.1.10 |
op maandag tot en met vrijdag tussen 22.00 en 07.00 uur |
€ |
641,00 |
|
1.1.1.1.11 |
op zaterdag |
€ |
726,40 |
|
1.1.1.1.12 |
op zon- en feestdagen |
€ |
756,90 |
|
1.1.1.1.13 |
bij een bescheiden ceremonie (zonder toespraak) |
€ |
262,40 |
|
1.1.1.2 |
op een door de gemeente aangewezen vaste trouwlocatie |
|||
met babs van de gemeente |
||||
1.1.1.2.1 |
op maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 22.00 uur |
€ |
378,60 |
|
1.1.1.2.2 |
op maandag tot en met vrijdag tussen 22.00 en 07.00 uur |
€ |
445,65 |
|
1.1.1.2.3 |
op zaterdag |
€ |
476,15 |
|
1.1.1.2.4 |
op zon- en feestdagen |
€ |
512,75 |
|
met een te benoemen babs van eigen keuze uit andere gemeente |
||||
1.1.1.2.5 |
op maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 22.00 uur |
€ |
335,70 |
|
1.1.1.2.6 |
op maandag tot en met vrijdag tussen 22.00 en 07.00 uur |
€ |
335,70 |
|
1.1.1.2.7 |
op zaterdag |
€ |
335,70 |
|
1.1.1.2.8 |
op zon- en feestdagen |
€ |
335,70 |
|
met een te benoemen en te beëdigen babs van eigen keuze |
||||
1.1.1.2.9 |
op maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 22.00 uur |
€ |
567,75 |
|
1.1.1.2.10 |
op maandag tot en met vrijdag tussen 22.00 en 07.00 uur |
€ |
592,10 |
|
1.1.1.2.11 |
op zaterdag |
€ |
610,50 |
|
1.1.1.2.12 |
op zon- en feestdagen |
€ |
622,60 |
|
1.1.1.3 |
op een door de gemeente aangewezen éénmalige locatie |
|||
met babs van de gemeente |
||||
1.1.1.3.1 |
op maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 22.00 uur |
€ |
494,55 |
|
1.1.1.3.2 |
op maandag tot en met vrijdag tussen 22.00 en 07.00 uur |
€ |
561,65 |
|
1.1.1.3.3 |
op zaterdag |
€ |
592,10 |
|
1.1.1.3.4 |
op zon- en feestdagen |
€ |
628,75 |
|
met een te benoemen babs van eigen keuze uit andere gemeente |
||||
1.1.1.3.5 |
op maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 22.00 uur |
€ |
451,75 |
|
1.1.1.3.6 |
op maandag tot en met vrijdag tussen 22.00 en 07.00 uur |
€ |
451,75 |
|
1.1.1.3.7 |
op zaterdag |
€ |
451,75 |
|
1.1.1.3.8 |
op zon- en feestdagen |
€ |
451,75 |
|
met een te benoemen en te beëdigen babs van eigen keuze |
||||
1.1.1.3.9 |
op maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 22.00 uur |
€ |
677,65 |
|
1.1.1.3.10 |
op maandag tot en met vrijdag tussen 22.00 en 07.00 uur |
€ |
701,95 |
|
1.1.1.3.11 |
op zaterdag |
€ |
720,35 |
|
1.1.1.3.12 |
op zon- en feestdagen |
€ |
738,60 |
|
GETUIGEN |
||||
1.1.1.4 |
Voor het van gemeentewege beschikbaar stellen van getuigen, bedragen de daarvoor verschuldigde leges per getuige |
€ |
21,55 |
|
1.1.1.5 |
Indien de huwelijksvoltrekking, de registratie van een partnerschap, dan wel de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk wordt geannuleerd dan wel wordt verzet: |
|||
1.1.1.5.1 |
binnen één maand voor de huwelijksdatum of registratiedatum bedraagt het tarief 25% van de op grond van de betreffende activiteit verschuldigde leges |
|||
1.1.1.5.2 |
tot een maand voor de huwelijksdatum of registratiedatum bedraagt het tarief 10% van de op grond van de betreffende activiteit verschuldigde leges |
|||
TROUWBOEKJE / PARTNERSCHAPSBOEKJE |
||||
1.1.1.6 |
Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje, duplicaat trouwboekje, partnerschapsboekje of duplicaat partnerschapsboekje |
€ |
20,35 |
|
1.1.1.6.1 |
Het tarief bedraagt voor het kalligraferen van het huwelijk/partnerschap in het trouwboekje, duplicaat trouwboekje, partnerschapsboekje of duplicaat partnerschapsboekje |
€ |
11,20 |
|
1.1.1.6.2 |
Het tarief onder 1.1.1.6.1 wordt voor het gelijktijdig gekalligrafeerd bijschrijven van een kind, per kind verhoogd met |
€ |
3,90 |
|
1.1.1.6.3 |
Het tarief bedraagt voor het gekalligrafeerd bijschrijven van een kind in het trouwboekje, duplicaat trouwboekje, partnerschapsboekje of duplicaat partnerschapsboekje op een later tijdstip per kind |
€ |
6,15 |
|
WET RECHTEN BURGERLIJKE STAND |
||||
1.1.2 |
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand. |
|||
Hoofdstuk |
2 |
Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart |
|
|
1.2. |
Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag: |
|||
1.2.1 |
van een nationaal paspoort: |
|||
1.2.1.1 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is |
€ |
77,85* |
|
1.2.1.2 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt |
€ |
58,85* |
|
1.2.2 |
van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort): |
|||
1.2.2.1 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is |
€ |
77,85* |
|
1.2.2.2 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt |
€ |
58,85* |
|
1.2.3 |
van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort): |
|||
1.2.3.1 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is |
€ |
77,85* |
|
1.2.3.2 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt |
€ |
58,85* |
|
1.2.4 |
van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen |
€ |
58,85* |
|
1.2.5 |
van een Nederlandse identiteitskaart: |
|||
1.2.5.1 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is |
€ |
70,35* |
|
1.2.5.2 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt |
€ |
37,95* |
|
1.2.6 |
van een vervangende Nederlands identiteitskaart voor een persoon met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon |
€ |
34,25* |
|
1.2.7 |
voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van |
€ |
53,00* |
|
1.2.8 |
voor het bezorgen van een in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.6 genoemd document, zijnde een toeslag op de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.7 genoemde bedragen |
€ |
16,25* |
|
* maximumtarief vanaf 1 januari 2023 |
||||
Hoofdstuk |
3 |
Rijbewijzen |
|
|
1.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|||
1.3.1 |
tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs |
€ |
48,15* |
|
*maximumtarief vanaf 20 oktober 2023 |
||||
1.3.2 |
Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met |
€ |
34,10* |
|
* maximumtarief vanaf 1 januari 2022 |
||||
Hoofdstuk |
4 |
Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie personen |
||
1.4.1 |
Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan verstrekking van één of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd. |
|||
1.4.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking |
€ |
9,75 |
|
1.4.3 |
Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier |
€ |
23,80 |
|
Hoofdstuk |
5 |
Verstrekkingen uit het Kiezersregister (vervallen m.i.v. het belastingjaar 2020) |
|
|
Hoofdstuk |
6 |
Vervallen |
||
Hoofdstuk |
7 |
Bestuursstukken |
|
|
WET OPEN OVERHEID |
||||
1.7.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een kopie van schriftelijke stukken: |
|||
- voor minder dan 6 kopieën: |
€ |
0,00 |
||
- voor 6 tot 15 kopieën: |
€ |
6,35 |
||
- voor 15 of meer kopieën, per kopie: |
€ |
0,40 |
||
1.7.2 |
BEGROTING |
|||
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een exemplaar van de concernbegroting, een dienstbegroting, een bijlage bij de begroting, deelnota's, concern- en dienstrekening, beleidsplan of beleidsprogramma, de voorjaarsnota, de najaarsnota, een MARAP, voor een exemplaar met: |
||||
1 tot 25 bladzijden |
€ |
7,65 |
||
25 tot 50 bladzijden |
€ |
11,95 |
||
50 tot 75 bladzijden |
€ |
16,10 |
||
75 tot 100 bladzijden |
€ |
19,85 |
||
100 tot 150 bladzijden |
€ |
27,25 |
||
150 tot 200 bladzijden |
€ |
34,15 |
||
200 tot 300 bladzijden |
€ |
47,35 |
||
300 tot meer bladzijden |
€ |
57,75 |
||
Hoofdstuk |
8 |
Vastgoedinformatie |
|
|
1.8.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in subonderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan: |
|||
1.8.1.1 |
in formaat A4 of kleiner, per bladzijde |
€ |
0,25 |
|
1.8.1.2 |
in formaat A3, per bladzijde |
€ |
0,55 |
|
1.8.1.4 |
in digitale vorm |
€ |
11,40 |
|
1.8.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit: |
|||
1.8.2.1 |
een inschrijving in het rijksmonumentenregister die aan de gemeente verzonden is, als bedoeld in artikel 3.3, vijfde lid, van de Erfgoedwet |
€ |
7,95 |
|
1.8.2.2 |
het gemeentelijk erfgoedregister, bedoeld in artikel 3.16 van de Erfgoedwet, per aangewezen cultureel erfgoed |
€ |
7,95 |
|
1.8.2.3 |
het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder a en b, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van die wet |
€ |
15,35 |
|
1.8.3 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan voor: |
|||
1.8.3.1 |
het verkrijgen en het verstrekken van inlichtingen omtrent vastgoedinformatie |
€ |
23,80 |
|
Hoofdstuk |
9 |
Overige publiekszaken (verklaringen/ bewijzen/legalisatie) |
|
|
1.9 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|||
1.9.1. |
tot het verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag |
€ |
41,35* |
|
1.9.2 |
tot het verstrekken van een bewijs van in leven zijn |
€ |
9,75 |
|
1.9.3 |
tot het legaliseren van een handtekening |
€ |
8,50 |
|
Hoofdstuk |
10 |
Gemeentearchief |
|
|
1.10.1 |
Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier |
€ |
23,80 |
|
1.10.2 |
het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: |
|||
1.10.2.1 |
een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, |
|||
1.10.2.1.1 |
per pagina op papier van A4-formaat: |
€ |
0,25 |
|
1.10.2.1.2 |
per pagina op papier van een ander formaat: |
€ |
0,55 |
|
1.10.2.2 |
een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk: |
€ |
7,95 |
|
Hoofdstuk |
11 |
Gereserveerd |
|
|
Hoofdstuk |
12 |
Leegstandwet |
|
|
VERGUNNING TIJDELIJKE VERHUUR |
||||
1.12.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet |
€ |
83,85 |
|
1.12.2 |
tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet |
€ |
38,75 |
|
Hoofdstuk |
13 |
Kansspelen |
|
|
VERGUNNING VOOR KANSSPELEN |
||||
1.13.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het houden van een kansspel als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) |
€ |
29,45 |
|
1.13.2 |
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een aanwezigheidsvergunning op basis van artikel 30b van de Wet op de kansspelen gelden de tarieven zoals die zijn opgenomen in het speelautomatenbesluit. |
|||
Hoofdstuk |
14 |
Verkeer en vervoer |
|
|
ONTHEFFING WEGENVERKEERSREGLEMENT EN REGLEMENT VERKEERSREGELS EN VERKEERSTEKENS 1990 (RVV) |
||||
1.14.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 of als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement, voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten, af te geven door het Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) |
€ |
43,85 |
|
1.14.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 of als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement, anders dan bedoeld in onderdeel 1.14.1 |
€ |
8,25 |
|
1.14.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing als bedoeld in artikel 148 van de Wegenverkeerswet (wedstrijden op de weg) |
€ |
9,50 |
|
1.14.4 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing van het parkeerverbod als bedoeld in artikel 25 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 |
€ |
22,30 |
|
1.14.5 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing van het verbod als bedoeld in artikel 61b van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 |
€ |
43,85 |
|
1.14.6 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het afgeven van een verklaring van geen bezwaar op verzoek van een andere Drentse gemeente of van de provincie Drenthe, die een aanvraag om ontheffing van het verbod als bedoeld in artikel 61b van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in behandeling heeft genomen. |
€ |
0,00 |
|
GEHANDICAPTENVOORZIENINGEN |
||||
1.14.7 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en/of gehandicaptenparkeerplaats indien een medische keuring noodzakelijk is |
€ |
99,30 |
|
1.14.8 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en/of gehandicaptenparkeerplaats indien geen medische keuring noodzakelijk is |
€ |
32,95 |
|
Hoofdstuk |
15 |
Diversen |
|
|
VERGUNNING VOOR HET INNEMEN VAN EEN STANDPLAATS |
||||
1.15.1.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het innemen van een standplaats: |
|||
voor één dag |
€ |
14,70 |
||
voor één week |
€ |
24,45 |
||
voor één maand |
€ |
78,40 |
||
voor onbepaalde tijd |
€ |
206,00 |
||
VERGUNNING EXPLOITATIE KAMPEERPLAATS |
||||
1.15.1.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een kampeerplaats |
€ |
126,00 |
|
ONTHEFFING PERMANENTE RECLAMEAANDUIDING |
||||
1.15.1.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing voor een permanente reclameaanduiding |
€ |
34,90 |
|
1.15.1.4 |
Indien de aanvraag uit een oogpunt van schoonheid en welstand wordt beoordeeld door een niet-gemeentelijk orgaan, wordt het bedrag genoemd in artikel 1.15.1.3 verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde advieskosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. Voor de toepassing van deze tabel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de 5e werkdag na de dag waarop de begroting van de advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht. |
|||
1.15.1.5 |
Indien de aanvraag om een ontheffing wordt ingetrokken of geweigerd, wordt op verzoek teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend, met dien verstande dat het in artikel 1.15.1.4 bedoelde bedrag niet in de teruggaaf is begrepen. |
|||
INLICHTINGEN OMGEVINGSASPECTEN |
||||
1.15.2.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van schriftelijke inlichtingen met betrekking tot bestaande milieuvergunningen, bodemverontreiniging, boven- en ondergrondse tanks, aanschrijvingen op grond van de Woningwet, bestemmingsplangegevens, Monumentenwet, Wet voorkeursrecht gemeenten |
€ |
120,75 |
|
1.15.2.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bodemrapportage/bodemonderzoek, per rapport |
€ |
42,55 |
|
AFSCHRIFTEN, FOTOKOPIEEN, LICHTDRUK |
||||
1.15.3.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina |
€ |
4,95 |
|
1.15.3.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina |
€ |
0,25 |
|
1.15.3.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een lichtdruk van een tekening of plattegrond |
€ |
9,05 |
|
BESCHIKKING OP AANVRAAG |
||||
1.15.3.4 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen |
€ |
10,35 |
|
VERSTREKKEN VAN STUKKEN OF UITTREKSELS |
||||
1.15.3.5 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina |
€ |
2,45 |
|
Hoofdstuk |
16 |
Aansluiting riolering |
|
|
1.16 |
De tarieven bedragen ter zake van het in behandeling nemen van een verzoek als bedoeld in artikel 6 van de aansluitverordening voor het: |
|||
1.16.1 |
het opnemen en het aanbrengen van bestrating met fundering per m² |
€ |
51,95 |
|
1.16.2 |
het opnemen en het aanbrengen van bestrating per m² |
€ |
26,30 |
|
1.16.3 |
het uitvoeren van een wegboring per ml |
€ |
94,95 |
|
1.16.4 |
het opnemen en het herstellen van asfaltverharding per m² |
€ |
252,45 |
|
1.16.5 |
het aanbrengen van een ontstoppingsstuk |
€ |
39,40 |
|
1.16.6 |
het aanbrengen van een leiding Ø 125 mm per ml |
€ |
27,65 |
|
1.16.7 |
het aanbrengen van een leiding Ø 160 mm per ml |
€ |
31,55 |
|
1.16.8 |
het aanbrengen van een leiding Ø 200 mm per ml |
€ |
35,45 |
|
1.16.9 |
het aanbrengen van een inspectieput |
€ |
943,85 |
|
1.16.10 |
het aanbrengen van een persleiding per ml |
€ |
20,00 |
|
1.16.11 |
het plaatsen van een rioolgemaal |
€ |
9.773,50 |
|
1.16.12 |
het nemen van verkeersmaatregelen |
€ |
139,65 |
|
1.16.13 |
het herstellen van bermen per m² |
€ |
8,45 |
|
1.16.14 |
het aansluiten op betonriool |
€ |
277,85 |
|
1.16.15 |
het aansluiten op PVC riool |
€ |
46,70 |
|
1.16.16 |
het leveren van een IBA klasse IIIA |
€ |
4.593,65 |
|
1.16.17 |
het leveren en plaatsen van een IBA klasse IIIA |
€ |
6.000,90 |
|
Voorafgaand aan het in behandeling nemen van het verzoek als bedoeld in artikel 3 van de aansluitverordening wordt de vergunninghouder op basis van de tarieven als bedoeld in artikel 7 van die verordening de kosten meegedeeld, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. Voor de toepassing van deze tabel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de 5e werkdag na de dag waarop de begroting van de advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht. Geen leges als bedoeld in artikel 7 van de aansluitverordening wordt geheven als de in dat artikel genoemde kosten reeds zijn verwerkt in de gronduitgifteprijs. |
||||
Hoofdstuk |
17 |
Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur |
|
|
1.17.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van zowel een instemmingsaanvraag (telecom) als ook een vergunningsaanvraag (niet-telecom), als bedoeld in de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur: |
|||
1.17.2 |
indien het tracés betreft vanaf 25 tot 1500 meter |
€ |
316,81 |
|
1.17.3 |
indien het tracés betreft vanaf 1500 tot 3000 meter |
€ |
633,62 |
|
1.17.4 |
indien het tracés betreft boven de 3000 meter wordt een aparte begroting opgesteld |
|||
1.17.5 |
indien het betreft het in behandeling nemen van een graafmelding (tracés tot 25 m) |
€ |
47,45 |
|
Titel |
2 |
Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning (met ingang van 1 januari 2014 in een afzonderlijke verordening geregeld) |
|
|
Titel |
3 |
Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn |
|
|
Hoofdstuk |
1 |
Horeca |
|
|
VERGUNNING, ONTHEFFING ALCOHOLWET |
||||
3.1.1.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Alcoholwet |
€ |
145,20 |
|
3.1.1.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het op de vergunning bijschrijven van de leidinggevende die onmiddellijke leiding geeft aan de uitoefening van het horecabedrijf |
€ |
93,05 |
|
3.1.1.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Alcoholwet |
€ |
7,05 |
|
3.1.2.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4, vierde lid, van de Alcoholwet |
€ |
72,60 |
|
Hoofdstuk |
2 |
Organiseren evenementen of markten |
|
|
VERGUNNING EVENEMENT |
||||
3.2.1 |
Het tarief bedraagt ter zake van het adviseren bij de voorbereiding van een evenement over medische risico’s en het beperken ervan |
€ |
174,90 |
|
3.2.2 |
tot het verkrijgen van een vergunning voor het maken van reclame of propaganda met een geluidswagen, per dagdeel |
€ |
3,15 |
|
Hoofdstuk |
3 |
Prostitutiebedrijven |
|
|
VERGUNNING SEKSINRICHTING OF ESCORTBEDRIJVEN |
||||
3.3.1.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een prostitutiebedrijf of van een escortbedrijf als bedoeld in artikel 3.2.1. van de algemene plaatselijke verordening |
€ |
750,75 |
|
Behorende bij raadsbesluit van de gemeente Borger-Odoorn van 24 november 2022. |
||||
De griffier van de gemeente Borger-Odoorn, |
||||
H.C. Lankman |
||||
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl