Beleidsregel "wachtlijsten en spoedsituaties Huishoudelijke Ondersteuning" Gemeente Eemsdelta

Geldend van 01-01-2023 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel "wachtlijsten en spoedsituaties Huishoudelijke Ondersteuning" Gemeente Eemsdelta

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsdelta,

besluit

overwegende het feit dat er in de praktijk beperkte beschikbaarheid is van huishoudelijke ondersteuning;

er geen andere mogelijkheden zijn om de capaciteit te vergroten;

gelet op de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

vast te stellen de "beleidsregel wachtlijsten en spoedsituaties Huishoudelijke Ondersteuning gemeente Eemsdelta".

Toepassingsbereik

  • 1.

    Dit beleid is van toepassing indien:

    • a.

      er een indicatie voor huishoudelijke ondersteuning is ontvangen op grond van de wmo2015; en

    • b.

      er onvoldoende huishoudelijke ondersteuning beschikbaar is in het (sub)gebied waar iemand woonplaats heeft.

Geografische indeling

  • 2.

    De gemeente Eemsdelta kent voor de huishoudelijke ondersteuning de volgende gebiedsindelingen:

    • a.

      Delfzijl Noordelijke dorpen (Bierum, Godlinze, Holwierde, Krewerd, Losdorp, Spijk, Uitwierde, Jukwerd, Marsum)

    • b.

      Delfzijl Zuidelijke dorpen (Termunten, Termunterzijl, Wagenborgen en Woldendorp, Borgsweer, Meedhuizen, Laskwerd, Garreweer)

    • c.

      Delfzijl/Farmsum/Appingedam

    • d.

      Loppersum eo (Loppersum, Garrelsweer, Wirdum, Eenum, Zeerijp, Oosterwijtwerd, Leermens, 't Zandt, Zijldijk)

    • e.

      Middelstum eo (Middelstum, Huizinge, Westerwijtwerd, Fraamklap, Toonwerd, Westeremden, Stedum, Garsthuizen, Startenhuizen)

  • 3.

    De beschikbaarheid van huishoudelijke ondersteuning kan wisselen per gebied binnen de gemeente; elk gebied heeft een eigen wachtlijst

Spoed, huishoudelijke ondersteuning wordt zo snel mogelijk ingezet.

  • 4.

    Een cliënt komt in aanmerking voor directe bemiddeling:

    • a.

      indien er niemand (tijdelijk in afwachting van beschikbare ondersteuning) in het netwerk is die gemobiliseerd kan worden; en

    • b.

      indien de gevraagde taken niet uitstelbaar zijn; en

    • c.

      er sprake is van één van de volgende omstandigheden:

    • i.

      Client is terminaal (verwachting overlijden binnen drie maanden); of

    • ii.

      De huishoudelijke ondersteuning bestaat uit het bieden van een Warme of Brood maaltijd; of

    • iii.

      Er is sprake van Incontinentie; of

    • iv.

      Longaandoeningen/Medische aandoeningen die schoon huis vereisen; of

    • v.

      Er is sprake van valgevaar; of

    • vi.

      Aanwezigheid kleine kinderen in combinatie met, plotselinge uitval ouder; of

    • vii.

      Acuut probleem waarop niet geanticipeerd kon/kan worden, bijvoorbeeld terug uit ziekenhuis na plotseling kortdurende ziekenhuisopname, alleenwonend (afhankelijk van de situatie, te beoordelen door de gemeente)

  • 5.

    Het kan zijn dat alleen de direct noodzakelijke hulp wordt geleverd en voor andere hulp die is geïndiceerd nog steeds een wachttijd geldt. Dit is het geval bij inzet van maaltijdverzorging in combinatie met andere huishoudelijke taken.

Wachtlijst.

  • 6.

    Een cliënt kan op de wachtlijst staan indien:

    • a.

      Indicatoren van spoed (nog) niet aan de orde zijn; of

    • b.

      Er sprake is van Wens wachten: cliënt wil de ondersteuning van een specifieke aanbieder van Huishoudelijke Ondersteuning; of

    • c.

      Een cliënt wil Wisselen van aanbieder: cliënt is ontevreden over de hulp van een aanbieder cq huishoudelijke hulp en wil van hulp cq aanbieder wisselen; of

    • d.

      Aanbieder heeft cliënt terugverwezen naar de gemeente in verband met onwenselijk gedrag

Overige bepalingen:

  • 7.

    Op het moment dat de situatie van een cliënt op de wachtlijst zodanig verslechtert dat hij aan de spoed criteria voldoet, wordt de cliënt direct bemiddeld.

Slotbepaling

  • 8.

    Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2023 en wordt aangehaald als "beleidsregel wachtlijsten Huishoudelijke Ondersteuning".

Ondertekening

Toelichting

Nadat een inwoner een indicatie ontvangt voor Huishoudelijke Ondersteuning, wordt aan de hand van een aantal criteria bepaald of iemand direct deze hulp moet ontvangen.

Het betekent dat iemand die niet aan die criteria voldoet, mogelijk op een wachtlijst komt. Dat heeft te maken met de beschikbaarheid van huishoudelijke ondersteuning in dat gebied. Ook zijn er redenen waarom iemand direct op de wachtlijst komt.

Art 4 lid c sub iii, iv en v: Wanneer er bij de prioriteitscriteria gesproken wordt over beperkingen en/of medische aandoeningen wordt er rekening mee gehouden dat het niet inzetten van zorg en het niet beschikbaar zijn van alternatieven kan zorgen voor verdere medische achteruitgang.

Artikel 7: Plaatsing op de wachtlijst is op basis van de ernst van de situatie en niet op basis van volgorde van aanmelding.

Ondertekening

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van Eemsdelta op 13 december 2022.

Ben Visser (burgemeester)

Ronald Koch (secretaris)