Verordening werkgeverscommissie 2022

Geldend van 28-12-2022 t/m heden

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie 2022

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1 De werkgeverscommissie oefent namens de raad het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd, met uitzondering van het nemen van besluiten met betrekking tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst en arbeidsrechtelijke maatregelen ten aanzien van de griffier;

  • 2 Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoort ook de voorbereiding, vaststelling en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;

  • 3 Indien de burgemeester de (plaatsvervangend) voorzitter van de werkgeverscommissie gemachtigd heeft voor ondertekening van de (wijziging van de) arbeidsovereenkomst van alleen de griffier, dan vallen ook deze bevoegdheden aan de werkgeverscommissie ten deel;

  • 4 De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel ‘sub machtigen’ aan de griffier.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1

    De werkgeverscommissie bestaat uit drie raadsleden die op drie verschillende kieslijsten bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen hebben gestaan.

  • 2

    Het raadslid van de grootste partij vertegenwoordigd in de commissie is de voorzitter van de werkgeverscommissie, tenzij de leden uit hun midden een ander als voorzitter aanwijzen;

  • 3

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a1.

      Op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad.

    • a.2.

      De raad wijst daarop een nieuw lid aan. Pas als de opvolger ook door de raad is benoemd, gaat het ontslag op eigen verzoek in.

      Zo blijven er drie mensen lid van de werkgeverscommissie.

    • b

      Indien het lid aftreedt als lid van de raad.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b

    het leiden van de vergaderingen;

  • c

    het doen naleven van deze verordening;

  • d

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan; indien de voorzitter zelf afwezig was bij de vergadering, zal diegene die de vergadering voor heeft gezeten de stukken en de besluiten uit die betreffende commissie vergadering ondertekenen;

  • e

    het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • f

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt desgewenst zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1 Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2. Ieder lid heeft daarbij 1 stem;

  • 2 Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering ten minste twee van de drie leden aanwezig zijn.

  • 3 Als de stemmen staken omdat slechts twee leden aanwezig zijn die beiden anders stemmen, dan wordt het in een volgende vergadering weer ter besluitvorming voorgelegd. Als de stemmen wederom staken, is het voorstel verworpen.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier of de ondersteunende functionaris zoals bedoeld in artikel 4 draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1 De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2 De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3 Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

  • 4 Uitzonderingen op het eerste, tweede en derde lid van dit artikel vormen de leden van de werkgeversadviescommissie als bedoeld in artikel 9.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste eenmaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of twee van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9 Werkgeversadviescommissie

  • 1 Naast de werkgeverscommissie is er ook een werkgeversadviescommissie.

  • 2 De werkgeversadviescommissie bestaat uit raadsleden die op kieslijsten bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen hebben gestaan, maar die niet in de werkgeverscommissie vertegenwoordigd zijn. Zodanig dat iedere partij die direct na de gemeenteraadsverkiezingen in de gemeenteraad is begonnen in ofwel de werkgeverscommissie ofwel de werkgeversadviescommissie vertegenwoordigd is met één raadslid.

  • 3 De werkgeversadviescommissie kan gevraagd en ongevraagd deelnemen aan vergaderingen van de werkgeverscommissie.

  • 4 Leden van de werkgeversadviescommissie hebben geen stemrecht tijdens vergaderingen van de werkgeverscommissie, maar wel adviesrecht.

Artikel 10 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks mondeling of schriftelijk verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 11 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking en het vervangt de ‘Verordening werkgeverscommissie 2020’

Artikel 13 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Verordening werkgeverscommissie 2022’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van donderdag 15 december 2022, nummer 2022-128.

Edzard van Holthe

Griffier

Toelichting verordening werkgeverscommissie

Algemeen

De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen dit werkgeverschap in. De raad is daarbij het bevoegd gezag van de griffie en het college voor zijn organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Gelet op artikel 83 en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet ligt de instelling van een bestuurscommissie het meest voor de hand. Daarin voorziet deze verordening.

De delegatie ziet alleen op het nemen van personele besluiten. Het vaststellen van rechtspositieregelingen leent zich uit de aard van de bevoegdheid niet voor delegatie en is derhalve wettelijk niet toegestaan.

Artikelsgewijs

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

In artikel 1 wordt verwoord dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap horende taken en bevoegdheden vervult. Naast het nemen van personele besluiten, buigt deze commissie zich bijvoorbeeld ook over het te voeren HRM-beleid, integriteitsbeleid (o.a. gedragscode, ambtseed, vertrouwenspersoon) en bereidt zij de voorstellen aan de raad voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden die horen tot de werkgeverstaak zijn het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie.

De raad heeft op 23 april 2020 haar taken aan de werkgeverscommissie gedelegeerd (2020 023); in datzelfde raadsbesluit is de burgemeester verzocht om een volmacht te verlenen voor ondertekening van de (wijziging van de) arbeidsovereenkomst van alleen de griffier.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in de lijn met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie. De burgemeester was hiervan tot april 2020 geen lid, maar wel technisch voorzitter en adviseur. Bij de herziening in 2020 is er door het presidium voor gekozen om meer in lijn van de wet de burgemeester buiten de werkgeverscommissie te houden.

Na constatering dat de werkgeverscommissie in Nieuwkoop veel groter is dan in andere gemeenten (in de regio), is dit voorstel ontstaan om tot drie leden te komen.

Artikel 3 Taken voorzitter

Gelet op de taken van de voorzitter van de werkgeverscommissie is het wellicht van belang om als raad aan de voorzitter (en de leden) van de werkgeverscommissie scholing aan te bieden op het specifieke terrein waarop deze commissie zich begeeft.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De ondersteuning waarover in dit artikel wordt gesproken kan worden geregeld door middel van het aangaan van dienstverleningsovereenkomsten van de griffier met het college, de secretaris of een afdelingshoofd. Voor het kunnen aangaan van deze overeenkomsten is het wel noodzakelijk dat het college zijn bevoegdheid tot het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandeling aan de griffier mandateert. Mandaat aan een niet-ondergeschikte is door de wetgever mogelijk gemaakt in artikel 10:4 van de Algemene wet bestuursrecht. Daarnaast moet de burgemeester aan de griffier de volmacht geven om overeenkomsten te kunnen ondertekenen (zie artikel 1).

Artikelen 5 en 6 Besluitvorming en Verslaglegging

De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

Wanneer in vergaderingen van de werkgeverscommissie personele aangelegenheden aan bod komen en hetgeen hier wordt besproken niet bedoeld is om aan derden kenbaar te maken, ligt het voor de hand dat hierover in beslotenheid wordt vergaderd. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn in beginsel wel openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel ervan geheimhouding moet worden gelegd. De werkgeverscommissie is op grond van artikel 7, tweede lid van deze verordening en in lijn met artikel 86 van de Gemeentewet, bevoegd de geheimhouding op te heffen. Vanzelfsprekend kunnen raadsleden wel inzage krijgen in de stukken etc., aangezien de raad het oorspronkelijk bevoegde orgaan is.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 9 Werkgeversadviescommissie

Bij de verkleining van de werkgeverscommissie van alle fractievoorzitters naar een commissie van drie personen is een werkgeversadviescommissie als optie genoemd om betrokkenheid van alle partijen te houden. Als een onderwerp een meer raadbrede afstemming vraagt kan deze werkgeversadviescommissie gevraagd of ongevraagd in haar vergadering bij besluitvorming van de werkgeverscommissie worden betrokken. De werkgeverscommissie beslist na de werkgeversadviescommissie te hebben geraadpleegd.

Ook kan de werkgeverscommissie primair aan de werkgeversadviescommissie verantwoording afleggen omdat zij bij een besloten vergadering aanwezig kunnen zijn. Secondair wordt verantwoording aan de raad afgelegd, zoals verwoord in artikel 10.

Artikel 10 Verantwoording

De raad heeft sinds de dualisering van het gemeentebestuur een eigen secretaris gekregen, de griffier. Daarnaast heeft de raad ook vaak een griffie ingericht om hem, zijn organen en de griffier te ondersteunen. Daardoor heeft de raad er formeel een taak bij gekregen, de invulling van het werkgeverschap. Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt wat hieronder moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen. Ook uit het oogpunt dat het de raad is die de arbeidsvoorwaardenregelingen vaststelt, waarop de werkgeverscommissie de personele besluiten baseert, is een belangrijk argument om deze verantwoording te regelen.

Artikelen 11, 12 en 13 Onvoorziene omstandigheden, Inwerkingtreding en Citeertitel

De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.