Regeling vervallen per 01-01-2024

Verordening op de heffing en invordering van leges Druten 2023

Geldend van 10-02-2023 t/m 30-06-2023

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges Druten 2023

De raad van de gemeente Druten,

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 22 november 2022,

en gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet,

besluit vast te stellen de:

Verordening op de heffing en de invordering van leges Druten 2023

Artikel 1 Definities

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand, met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten die ingevolge wettelijk voorschrift zijn vrijgesteld van rechtenheffing of kosteloos moeten worden verleend;

  • c.

    diensten die op grond van het Besluit vrijstellingen leges zijn vrijgesteld.

  • d.

    Het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in de onderdelen 3.2.a, 3.6.1.b, 3.6.1.c, 3.6.2.b, 3.6.2.c, 3.18 en 3.20 van de bij deze verordening behorende tarieventabel, indien de activiteit overwegend door vrijwilligers wordt georganiseerd en die geen direct of indirect oogmerk hebben om hieruit voor eigen gewin inkomsten te verwerven.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet .

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge kennisgeving, een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur, of een kennisgeving langs elektronische weg. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving of langs elektronische weg aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen dertig dagen na de dagtekening van de kennisgeving;

    • c.

      langs elektronische weg in het aanvraagproces wordt gedaan onverwijld, dan wel als die mogelijkheid wordt geboden binnen 30 dagen na het indienen van de aanvraag langs elektronische weg;

    • d.

      langs elektronische weg na indiening van de aanvraag wordt gedaan, binnen 30 dagen na dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      Paragraaf 1.2 (reisdocumenten);

    • 2.

      Paragraaf 1.3 (rijbewijzen);

    • 3.

      Artikel 1.25.a (verklaring omtrent het gedrag);

    • 4.

      Artikel 1.31 (Wet op de kansspelen).

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Overgangsrecht

  • 1. De ‘Legesverordening 2022’, vastgesteld bij raadsbesluit van 15 december 2021, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 12, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2023.

  • 3. De in onderdeel 2.1.1 en 2.1.2 van de tarieventabel genoemde Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd en het boekwerk ‘Basisbedragen Gebouwen 2022’ inclusief deel C worden bekendgemaakt door ter inzagelegging op het gemeentehuis.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als ‘Legesverordening Druten 2023’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 15 december 2022.

De griffier,

E. Weijenberg

de voorzitter,

C.A.A. van Rhee-Oud Ammerveld

Bijlage 1 Tarieventabel Druten, behorend bij de Legesverordening 2023

INDELING TARIEVENTABEL:

Hoofdstuk 1. ALGEMENE DIENSTVERLENING

Paragraaf 1.1

Burgerlijke stand

Paragraaf 1.2

Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

Paragraaf 1.3

Rijbewijzen

Paragraaf 1.4

Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens

Paragraaf 1.5

Bestuursstukken

Paragraaf 1.6

Vastgoedinformatie

Paragraaf 1.7

Overige publiekszaken

Paragraaf 1.8

Gemeentearchief

Paragraaf 1.9

Bijzondere wetten

Paragraaf 1.10

Diversen

Hoofdstuk 2. DIENSTVERLENING VALLEND ONDER FYSIEKE LEEFOMGEVING / OMGEVINGSVERGUNNING

Paragraaf 2.1

Begripsomschrijvingen

Paragraaf 2.2

Vooroverleg/beoordeling principeverzoek

Paragraaf 2.3

Omgevingsvergunning

Paragraaf 2.4

Vervallen

Paragraaf 2.5

Teruggaaf

Paragraaf 2.6

Intrekking omgevingsvergunning

Paragraaf 2.7

Vervallen

Paragraaf 2.8

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Paragraaf 2.9

Vervallen

Paragraaf 2.10

In dit hoofdstuk niet benoemde beschikking

Hoofdstuk 3. DIENSTVERLENING VALLEND ONDER EUROPESE DIENSTENRICHTLIJN EN NIET VALLEND ONDER HOOFDSTUK 2

Paragraaf 3.1

Horeca

Paragraaf 3.2

Seksbedrijven

Paragraaf 3.3

Winkeltijdenwet

Paragraaf 3.4

Organiseren evenement of markt

Paragraaf 3.5

Standplaatsen

Paragraaf 3.6

Huisvesting 2014

Paragraaf 3.7

Overige en in dit hoofdstuk niet benoemde besluiten

Aanduiding

 

Tekst

 

Hoofdstuk 1

 

ALGEMENE DIENSTVERLENING

 

Paragraaf 1.1

 

Burgerlijke stand

 

1.1

 

Huwelijksvoltrekking of registratie partnerschap

 
 
 

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

 
 

a.

maandag t/m vrijdag tussen 10.00 en 17.00 uur

€ 361,00

 

b.

maandag om 9.00 en 9.15 uur

€ -

 

c.

zaterdag en op andere tijden dan hiervoor genoemd

€ 536,30

 
 

 

1.2

 

Omzetten geregistreerd partnerschap in huwelijk

 
 
 

Het tarief bedraagt voor de omzetting van partnerschap naar huwelijk (aan de balie)

€ 62,80

 
 

 

1.3

 

Huwelijksvoltrekking of registratie partnerschap in een bijzonder huis

 
 
 

Voor een voltrekking van een huwelijk of partnerschapsregistratie op een andere locatie dan het gemeentehuis of een bijzonder huis als bedoeld in de wet, wordt het tarief onder 1.1.a of 1.1.c verhoogd met een extra tarief van

€ 190,95

 
 

 

1.4

 

Omzetten geregistreerd partnerschap in een bijzonder huis

 
 
 

Voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op een andere locatie dan het gemeentehuis of bijzonder huis als bedoeld in de wet, wordt het tarief onder 1.1.a of 1.1.c verhoogd met een extra tarief van:

€ 190,95

 
 

 

1.5

 

Aanwijzing buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag

 
 
 

Het tarief voor het aanwijzen van een externe ambtenaar bedraagt per dag

€ 121,90

 
 

 

1.6

 

Beschikbaar stellen getuige door gemeente

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 

 

1.7

 

Annuleren of wijzigen datum

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 

 

1.8

 

Trouwboekje of partnerschapsboekje

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 
 

a.

een trouwboekje of partnerschapsboekje met kleurenopdruk

€ 41,85

 

b.

Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke Stand, per kwartier of gedeelte daarvan

€ 31,40

 

c.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand

 
 
 

 

Paragraaf 1.2

 

Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

 

1.9

 

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

 

1.

 

van een nationaal paspoort:

 
 

a.

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 77,85

 

b.

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 58,85

2.

 

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in subonderdeel 1.9.1 (zakenpaspoort):

 
 

a.

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 77,85

 

b.

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 58,85

3.

 

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

 
 

a.

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 77,85

 

b.

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 58,85

4.

 

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 58,85

 
 

 

1.10

 

Nederlandse identiteitskaart

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van:

 
 
 

van een Nederlandse identiteitskaart:

 
 

a.

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 70,35

 

b.

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 37,95

 
 

 

1.11

 

Modaliteiten

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

 
 
 

voor de versnelde uitreiking van een in de artikelen 1.9 en 1.10, genoemd document, zijnde een toeslag op de in die artikelen genoemde bedragen:

€ 53,00

 
 

 

Paragraaf 1.3

 

Rijbewijzen

 

1.12

 

Rijbewijzen

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs:

€ 44,65

 
 

 

1.13

 

Modaliteiten

 
 
 

Het tarief genoemd in artikel 1.12 wordt:

 
 

a.

bij een spoedlevering vermeerderd met:

€ 34,10

 

b.

Voor het verstrekken van een formulier voor het aanvragen van een verklaring van geschiktheid als bedoeld in artikel 98 van het Reglement Rijbewijzen (gezondheidsverklaring) is van toepassing het ten tijde van de aanvraag geldende tarief zoals dat door het CBR is vastgesteld onder goedkeuring van de minister van Infrastructuur en Milieu

 
 
 

 

Paragraaf 1.4

 

Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens

 

1.14

 

Definities

 
 
 

Voor de toepassing van artikel 1.15 wordt onder één verstrekking verstaan verstrekking van een of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

 
 
 

 

1.15

 

Verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 
 

a.

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 9,65

 

b.

tot het verstrekken van een persoonslijst

€ 14,00

 

c.

tot het verstrekken van een meertalig modelformulier woon- en/of verblijfplaats als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van verordening (EU) nr. 2016/1191 van het Europees Parlement en de Raad van 6 juli 2016 betreffende de bevordering van het vrije verkeer van burgers door vereenvoudigde overlegging van bepaalde openbare documenten in de Europese Unie en tot wijziging van Verordening nr. 1024/2012 (PbEU 2016, L 200)

€ 14,65

 
 

 

1.16

 

Verstrekking van aangehaakte gegevens

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 

 

1.17

 

Schriftelijke verstrekking

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 

 

1.18

 

Op verzoek doornemen basisregistratie personen

 
 

a.

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier:

€ 31,95

 

b.

Het op grond van het eerste lid verschuldigde bedrag wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld. De aanvraag wordt dan in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het verschuldigde bedrag aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 
 
 

 

Paragraaf 1.5

 

Bestuursstukken

 

1.19

 

Afschriften van bestuursstukken

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 

 

1.20

 

Abonnement op bestuursstukken

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 

 

Paragraaf 1.6

 

Vastgoedinformatie

 

1.21

 

Plan- of kaartinformatie

 

1.

 

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van geografische informatie, per besteed kwartier of gedeelte daarvan

€ 31,95

 
 

Het op grond van het eerste lid verschuldigde bedrag wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld. De aanvraag wordt dan in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het verschuldigde bedrag aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

2.

 

Adresaanduidingen

 
 

a.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een adreswijziging of extra huisnummer, minimaal

€ 132,35

 

b.

Indien de tijdsbesteding van de in 1.21.2.a bedoelde werkzaamheden meer dan een uur bedragen, wordt het in 1.21.2.a genoemde bedrag per kwartier of gedeelte daarvan verhoogd met

€ 31,95

 
 

Het op grond van het eerste lid verschuldigde bedrag wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld. De aanvraag wordt dan in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het verschuldigde bedrag aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 
 
 

 

1.22

 

Informatie uit registers

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 

 

1.23

 

Informatie uit adressenbestanden

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 

 

Paragraaf 1.7

 

Overige publiekszaken

 

1.24

 

Gemeentegarantie

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 

 

1.25

 

Overige publiekszaken

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 
 

a.

tot het verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag

€ 42,60

 

b.

tot het legaliseren van een handtekening

€ 9,65

 

c.

tot het verkrijgen van een bewijs van opneming in de BRP of van afvoering uit de BRP, daaronder begrepen alsmede voor de afgifte van een bewijs van Nederlanderschap

€ 9,65

 
 

 

Paragraaf 1.8

 

Gemeentearchief

 

1.26

 

Naspeuring in gemeentearchief

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 

 

1.27

 

Afschrift of uittreksel uit gemeentearchief

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 

 

1.28

 

Uitlenen archiefbescheiden

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 

 

Paragraaf 1.9

 

Bijzondere wetten

 

1.29

 

Huisvestingswet 2014

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een noodurgentieverklaring als bedoeld in artikel 10 b, lid 3 van de Huisvestingsverordening Druten 2020

€ 59,45

 
 

 

1.30

 

Leegstandwet

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 
 
 

tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 196,50

 
 

 

1.31

 

Wet op de kansspelen

 

1.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 
 

a.

Voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

€ 56,50

 

b.

voor een periode van twaalf maanden voor twee speelautomaten

€ 82,65

 

c.

Voor één speelautomaat voor onbepaalde tijd

€ 226,50

 

d.

voor twee speelautomaten voor onbepaalde tijd

€ 331,70

2.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 37,15

 
 

 

1.32

 

Telecommunicatiewet

 
 

a.

Leges voor een melding van werkzaamheden van niet ingrijpende aard, als bedoeld in de Algemene Verordening Kabels en leidingen, voor tracés tot 10 strekkende meter

€ 305,30

 

b.

Leges instemmingsbesluit/vergunning voor het kruisen van wegen en watergangen en tracés van 10 - 500 meter

€ 688,20

 

c.

Leges instemmingsbesluit/vergunning 500 - 1000 meter

€ 1.106,80

 

d.

Leges instemmingsbesluit/vergunning > 1000 meter

€ 1.580,35

 

e.

Leges voor een melding van werkzaamheden van niet ingrijpende aard, als bedoeld in de Algemene Verordening Kabels en leidingen, voor het maken van handboringen, per boring

€ 14,25

 

f.

Leges instemming/vergunningaanvraag van één netbeheerder voor het plaatsen van een transformator-, schakel-, verdeel- en onderstations, distributie- en/of mutatiepunten, ondersteuningswerken en beschermingswerken met een afmeting groter dan 0,60 x 0,30 x 0,80 m (lxbxh)

€ 599,10

 

g.

Voor een noodzakelijk (regulier) overleg tussen aanvrager/ gemeente, waterschap/ provincie/ andere rijksoverheden/ netbeheerder(s) en andere belanghebbende voor het verstrekken van een instemming of vergunning zal het in 1.32.a tot en met 1.32.d genoemde tarief per overleg worden verhoogd met een bedrag van

€ 230,45

 

h.

Toeslag voor een onderzoek met betrekking tot de status van een kabel en/of leiding, indien geen directe herkomst hiervan kan worden herleid of worden opgevraagd

€ 460,95

 

i.

Toeslag voor een onderzoek voor het achterhalen van de betrokken partij(en) van een illegale opbreking

€ 683,90

 

j.

Toeslag voor werkzaamheden met betrekking tot het herhaaldelijk melden van onvolledige/inaccurate/vervallen/ voor niets komen en/of te late melding. Per handeling/keer

€ 118,95

 

k.

Toeslag voor een opbreking zonder melding (opbreek melding), als bedoeld in de Algemene Verordening Kabels en leidingen

€ 447,30

 

l.

Toeslag voor een opbreking zonder vergunning of instemmingsbesluit, als bedoeld in de Algemene Verordening Kabels en leidingen

€ 555,70

 

m.

Toeslag voor onterechte melding van een calamiteit die niet in overeenstemming is met het bepaalde in de Algemene Verordening Kabels en Leidingen

€ 335,80

 

n.

Toeslag voor het niet werken volgens de voorwaarden gesteld in een vergunning, instemmingsbesluit, Algemene Verordening Kabels en Leidingen en het Handboek kabels en leidingen

€ 586,05

 

o.

Toeslag voor extra controle (2ᶱ, 3ᶱ etc.) op de aangevraagde melding en/of instemming/vergunning. De toeslag is inclusief reistijd en per controle

€ 118,95

 

p.

De onder a t/m o genoemde tarieven worden niet in rekening gebracht als de aanvraag betrekking heeft op de aanleg van meer dan 10.000 meter strekkende sleuflengte buiten de bebouwde komgrenzen van de gemeente Druten. Dan wordt een bedrag in rekening gebracht als opgenomen in een ter zake opgestelde en door het college van burgemeester en wethouders goedgekeurde projectbegroting

 
 
 

 

1.33

 

Wegenverkeerswetgeving

 

1.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 
 

a.

tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 41,85

 

b.

tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 41,85

 

c.

tot het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 62,80

 

d.

bij vervanging van de verkregen gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld onder 1.33.1.c is een bedrag verschuldigd van

€ 52,30

 

e.

tot verkrijging van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken (leges: € 130,80 en materiaalkosten (inclusief montage): € 219,75)

€ 350,55

 

f.

bij weigering is verschuldigd

€ 62,80

 

g.

tot een wijziging van het kentekenbord (leges: € 62,75 en materiaalkosten (inclusief montage): € 52,35)

€ 115,10

 

h.

voor het eventueel aanpassen of realiseren van een parkeerplaats worden de werkelijke kosten aanvullend in rekening gebracht

 
 

i.

voor een vergunning m.b.t. artikel 2.10 APV (het plaatsen van voorwerpen op of boven een openbare plaats in strijd met de publieke functie ervan)

€ 132,35

 

j.

vergoeding gebruik locatie per dag (per 12,5 m²)

€ 15,90

 

k.

vergoeding gebruik locatie per week (per 12,5 m²)

€ 53,10

 

l.

vergoeding gebruik locatie per maand (per 12,5 m²)

€ 132,35

 

m.

voor een vergunning op grond van artikel 2.11 APV (aanleggen, beschadigen en veranderen van een weg of een openbare plaats)

€ 132,35

2.

 

Parkeerschijfzone (Blauwe zone)

 
 

a.

Voor het verlenen van een ontheffing voor de parkeerschijfzone voor maximaal vijf kalenderjaren, ten behoeve van de belanghebbende, bedraagt het tarief per ontheffing

€ 79,50

 

b.

Per administratieve wijziging van de ontheffing genoemd in artikel 1.33.3.a bedraagt het tarief

€ 37,15

3.

 

Voor het verlenen van een ontheffing ten behoeve van utiliteitsbedrijven in de Blauwe Zone bedraagt het tarief:

 
 

a.

per dag

€ 15,70

 

b.

per week

€ 53,10

 

c.

per maand

€ 132,35

4.

 

Parkeervergunning

 
 

a.

Voor het verlenen van een parkeervergunning voor maximaal vijf kalenderjaren, ten behoeve van de belanghebbende, bedraagt het tarief per vergunning

€ 79,55

 

b.

Per administratieve wijziging van de vergunning genoemd in artikel 1.33.5.a bedraagt het tarief

€ 37,15

5.

 

Indien men voor evenementen (afzet)materiaal van de gemeente wenst te gebruiken, worden onderstaande kosten aanvullend als gebruiksvergoeding in rekening gebracht:

 
 

a.

verkeersborden per stuk incl. paal/24 uur (verv.waarde € 115,00)

€ -

 

b.

minicontainers per stuk leeg retour/24 uur (verv.waarde € 35,00)

€ -

 

c.

minicontainers per stuk gevuld retour/24 uur (verv.waarde € 35,00)

€ 5,25

 

d.

afzetcontainers per stuk/24 uur (lediging conform geldend tarief)

€ -

 

e.

veegwagen per uur (min. 3 uur) (lediging conform geldend tarief)

€ 132,35

 

f.

stortkosten vuil (conform geldend tarief ARN of DAR bedrag/ton)

€ -

 

g.

manuren buitendienst per 0,5 uur (incl. trekkend voertuig)

€ 37,15

6.

 

Verkeerstellingen

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag met betrekking tot het verstrekken van verkeerstellingen

€ 42,40

7.

 

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van verkeerstellingen voor commerciële doelstelling (per verkeerstelling) uit:

 
 

a.

2017 en verder

€ 265,55

 

b.

2016

€ 212,45

8.

 

Het tarief bedraagt voor gegevensverstrekking uit het verkeersmodel

€ 106,20

 
 

 

Paragraaf 1.10

 

Diversen

 

1.34

 

Gewaarmerkte afschriften, kopieën, stukken of uittreksels

 

1.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 
 
 

gewaarmerkte afschriften van stukken, kopieën van stukken, kaarten, tekeningen voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

 
 

a.

per pagina op papier van A3 of A4 formaat in zwart/wit of kleur

€ 0,50

 

b.

per pagina op papier in een ander formaat dan A4 of A3

€ 20,90

 

c.

een beschikking, stukken, uittreksels, gegevens en/of (algemene) informatie welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kwartier

€ 31,95

2.

 

Het tarief bedraagt voor diensten welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden uitgevoerd, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per besteed kwartier of een gedeelte daarvan

€ 31,95

3.

 

Voor het verzenden van alle in dit artikel genoemde stukken worden de leges vermeerderd met

€ 1,05

 
 

 

1.35

 

Diverse vergunningen of beschikkingen

 
 
 

Aansluitrecht riolering

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot aansluitvergunning als bedoeld in artikel 3 van de Verordening aansluitrecht gemeentelijke riolering Gemeente Druten

€ 340,10

 
 

 

1.36

 

Woo (Wet open overheid) afschriften, kopieën, stukken of uittreksels

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 
 

a.

A4 formaat, zwart-wit, enkelzijdig:

€ 0,05

 

b.

A4 formaat, zwart-wit, dubbelzijdig:

€ 0,10

 

c.

A4 formaat, kleur, enkelzijdig:

€ 0,20

 

d.

A4 formaat, kleur, dubbelzijdig:

€ 0,40

 

e.

A3 formaat, zwart-wit, enkelzijdig:

€ 0,10

 

f.

A3 formaat, zwart-wit, dubbelzijdig:

€ 0,20

 

g.

A3 formaat, kleur, enkelzijdig:

€ 0,40

 

h.

A3 formaat, kleur, dubbelzijdig:

€ 0,80

 
 

*Leges worden pas in rekening gebracht bij een bedrag vanaf €25,00

 
 
 

 

Hoofdstuk 2

 

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

 

Paragraaf 2.1

 

Begripsomschrijvingen

 

2.1

 

Definitie

 
 
 

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt verstaan onder:

 

1.

 

aanlegkosten:

 
 
 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012; Stcrt. 2012, 1567), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in dit hoofdstuk onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft

 

2.

 

bouwkosten:

 
 
 

de kosten, zoals die aan de hand van het boekwerk ‘Basisbedragen Gebouwen 2022’ worden vastgesteld. Ook indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt worden de kosten aan de hand van bijlage ‘Deel C Leges- Overig’ van het voornoemde boekwerk vastgesteld. Bij de berekening van bouwkosten worden de kosten per m3 berekend tenzij in het boekwerk ‘Basisbedragen Gebouwen 2022’ in bijlage C staat aangegeven dat de kosten per m2, m1 of per stuk berekend moeten worden. In gevallen waarin deze normatieve bouwkostenlijst niet voorziet, worden de bouwkosten bepaald op basis van de aanneemsom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien de Gebruiksoppervlakte van een bedrijfspand groter is dan 1000 m2, worden de bouwkosten berekend per m3 en per m2. De laagste bouwkosten van beide is maatgevend voor de te berekenen bouwleges

 

3.

 

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

 
 

a.

In dit hoofdstuk voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld

 
 

b.

In dit hoofdstuk voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld

 
 
 

 

Paragraaf 2.2

 

Vooroverleg/beoordeling principeverzoek

 

2.2

 

Vooroverleg/beoordeling principeverzoek

 

1.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het houden van vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

€ 171,15

2.

 

Het tarief voor een verzoek tot beoordeling van een principeverzoek door het college van burgemeester en wethouders met betrekking tot de vraag of het college, op basis van de beoogde uitwerking van een project of (bouw)plan, bereid is medewerking te verlenen aan herziening (artikel 3.1, eerste lid Wro), wijziging (artikel 3.6, eerste lid, onder a Wro) of uitwerking (artikel 3.6, eerste lid, onder b Wro) van het bestemmingsplan dan wel een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a en/of c, van de Wabo, bedraagt:

€ 412,00

 
 

Indien bij het beoordelen van een verzoek tevens andere handelingen zijn gemoeid die verband houden met de activiteiten genoemd in de artikelen 2.15, 2.16, 2.18, 2.19, 2.20, 2.21, 2.22 en 2.23 dan wordt het tarief genoemd in deze paragraaf verhoogd met de bedragen genoemd in die artikelen.

 
 
 

 

Paragraaf 2.3

 

Omgevingsvergunning

 

2.3

 

Omgevingsvergunning

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in deze paragraaf en paragraaf 2.4 van dit hoofdstuk. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd

 

1.

 

Bouwactiviteiten

 
 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, lid 1, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief 2,7% van de bouwkosten met een minimumtarief van

€ 212,45

2.

 

Beoordelen aanvullende gegevens

 
 
 

Onverminderd het bepaalde in de andere artikelen van dit hoofdstuk bedraag het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de aanvraag om een omgevingsvergunning bedoeld in artikel 2.3.1. in behandeling is genomen

€ 175,00

 
 

 

2.4

 

Toetsing welstand

 
 
 

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 2.3.1 wordt verhoogd i.v.m. een toetsing aan welstandscriteria met:

 
 

a.

1,9‰ met een minimum van € 48,00 van de geraamde bouwkosten van € 1 tot en met € 500.000 vermeerderd met 1,2‰ over het gedeelte van de bouwsom van € 500.001 tot en met € 1.000.000 vermeerderd met 0,8‰ over het gedeelte van de bouwsom van € 1.000.001 tot en met € 2.500.000 vermeerderd met 0,5‰ over het gedeelte van de bouwsom van € 2.500.001 tot en met € 5.000.000 vermeerderd met 0,25‰ over het gedeelte van de bouwsom van € 5.000.001 en meer

 
 

b.

voor woningbouw van hetzelfde type welke in één complex worden uitgevoerd geldt bij de tariefberekening het volgende: bij complexen van 1 tot en met 5 gelijke woningen, wordt het tarief berekend zoals bepaald in onderdeel 2.4.a;

bij complexen van 6 tot en met 10 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 5 woningen berekend zoals bepaald in onderdeel 2.4.a;

bij complexen van 11 tot en met 20 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 6 woningen berekend zoals bepaald in onderdeel 2.4.a;

bij complexen van 21 tot en met 30 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 8 woningen berekend zoals bepaald in onderdeel 2.4.a;

bij complexen van 31 tot en met 40 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 10 woningen berekend zoals bepaald in onderdeel 2.4.a;

bij complexen van 41 tot en met 50 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 12 woningen berekend zoals bepaald in onderdeel 2.4.a.

Hierbij geldt dat etage- en galerijwoningen e.d. als één bouwblok worden beschouwd. Het tarief wordt dan berekend over de totale bouwsom van het bouwblok

 
 

c.

voor integrale advisering welstand + 1 extra discipline: 1,8 x regulier tarief welstand + meerdere extra disciplines: 2,2 x regulier tarief welstand

 
 

d.

voor illegale bouwwerken: 1,5 x regulier tarief welstand

 
 

e.

voor reclame-objecten

€ 53,10

 

f.

voor formele behandeling en verslaglegging adviezen vooroverleg (bedrag wordt verrekend bij de definitieve aanvraag)

€ 106,20

 

g.

Voor extern advies van het Gelders Genootschap worden de kosten aan de aanvrager meegedeeld, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken

 
 
 

 

2.5

 

Verplicht advies agrarische commissie

 
 
 

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld

€ 632,05

 
 

 

2.6

 

Achteraf ingediende aanvraag

 
 
 

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief, indien de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

150%

 
 

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges; dit tarief is ook verschuldigd als de werkzaamheden reeds zijn aangevangen vóórdat er een besluit op de aanvraag is genomen

 

2.7

 

Buiten behandeling laten aanvraag omgevingsvergunning

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning, die op enig moment door het niet compleet zijn van de aanvraag buiten behandeling wordt gelaten

€ 270,85

 
 

 

2.8

 

Aanlegactiviteiten

 
 
 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van deze paragraaf indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

€ 446,10

 
 

 

2.9

 

Planologisch strijdig gebruik

 

1.

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

 

2.

 

indien artikel 2.12, lid 1, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)

€ 352,30

3.

 

indien artikel 2.12, lid 1, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking)

€ 352,30

4.

 

indien artikel 2.12, lid 1, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): € 3.100,00 en 0,1% van de bouwkosten hoger dan € 200.000,00 dat het project maximaal mogelijk maakt met een maximum van

€ 9946,80

5.

 

Indien de tijdsduur voor de beoordeling van de ruimtelijke onderbouwing bij de vergunning minder is dan 10 uren, worden de werkelijk bestede uren tegen uurtarief in rekening gebracht

 

6.

 

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan)

€ 812,55

7.

 

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving)

€ 244,30

8.

 

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving)

€ 244,35

9.

 

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit)

€ 248,35

 
 

 

2.10

 

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

1.

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van deze paragraaf indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 
 

a.

waarin bedrijfsmatig of wegens verzorging nachtverblijf aan 11 tot en met 49 personen, dan wel dagverblijf aan 11 tot en met 49 personen jonger dan twaalf jaar, of 11 tot en met 49 lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen zal worden verschaft

€ 812,55

 

b.

waarin bedrijfsmatig of wegens verzorging nachtverblijf aan 50 tot en met 99 personen, dan wel dagverblijf aan 50 tot en met 99 personen jonger dan twaalf jaar, of 50 tot en met 99 lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen zal worden verschaft

€ 1.646,35

 

c.

waarin bedrijfsmatig of wegens verzorging nachtverblijf aan meer dan 99 personen dan wel dagverblijf aan 100 of meer personen, jonger dan twaalf jaar, of aan 100 of meer lichamelijk en/of geestelijk gehandicapten zal worden verschaft

€ 3.287,50

2.

 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van de tenaamstelling, wijziging, aanvulling of doorhaling van voorschriften en/of tekeningen van een geldige gebruiksvergunning geldt een tarief van

€ 63,85

 
 

 

2.11

 

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

1.

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een rijks-, provinciaal of gemeentelijk monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, of artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder b, van de Wabo in samenhang met de provinciale erfgoedverordening of artikel 10, tweede lid, van de Erfgoedverordening 2010 Gemeente Druten, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van deze paragraaf indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten, 10 promille van de bouwkosten met een minimum van

€ 121,35

2.

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, of artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder c, van de Wabo in samenhang met de provinciale erfgoedverordening of artikel 10 en 21 van de Erfgoedverordening 2010 Gemeente Druten, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van deze paragraaf indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

€ 121,35

 
 

 

2.12

 

Sloopveiligheidsplan

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopveiligheidsplan als bedoeld in artikel 1.26 Bouwbesluit 2012

€ 191,15

 
 

 

2.13

 

Aanleggen of veranderen weg

 
 
 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder d, van de Wabo in samenhang met een provinciale wegenverordening of artikel 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van deze paragraaf indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

€ 191,15

 
 

 

2.14

 

Uitweg/inrit

 

1.

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo in samenhang met een provinciale wegenverordening of artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van deze paragraaf indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 196,50

2.

 

Bij wijzigen van een onder 2.14.1 bedoelde aanvraag tot inritvergunning bedraagt het tarief

€ 37,15

3.

 

Bij intrekking van een onder 2.14.1 bedoelde aanvraag tot inritvergunning blijft verschuldigd

€ 79,50

 
 

 

2.15

 

Natura 2000-activiteiten

 
 
 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder a, van het Besluit omgevingsrecht (Natura 2000-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van deze paragraaf indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

€ 371,85

 
 

 

2.16

 

Flora- en fauna-activiteiten (bescherming van soorten)

 
 
 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder b, van het Besluit omgevingsrecht (flora- en fauna-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van deze paragraaf indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

€ 371,50

 
 

 

2.17

 

Andere activiteiten

 
 
 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van deze paragraaf bedoeld en die activiteit of handeling:

 

1.

 

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van deze paragraaf indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

€ 191,15

2.

 

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van deze paragraaf indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 
 

a.

als het een gemeentelijke verordening betreft

€ 191,15

 

b.

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

€ 191,15

 
 

 

2.18

 

Beoordeling bodemrapport

 
 
 

Onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van deze paragraaf bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 
 

a.

voor de beoordeling van een historisch bodemonderzoek

€ 191,15

 

b.

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 270,85

2.19

 

Beoordeling archeologie

 

1.

 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van schriftelijke adviezen met betrekking tot archeologische waarden en verwachtingen bedraagt het tarief

€ 93,65

2.

 

Onverminderd het bepaalde in artikel 2.19.1 en andere artikelen van deze paragraaf bedraagt het tarief voor de beoordeling van een archeologisch rapport, als bedoeld in artikel 39, tweede lid, artikel 40, eerste lid en artikel 41 eerste en tweede lid van de Monumentenwet 1988 en artikel 5, tweede lid van de Erfgoedwet.

 
 

a.

de beoordeling van een bureau en/of booronderzoek

€ 234,40

 

b.

de beoordeling van een vervolgonderzoek (waarderend onderzoek en/of definitief archeologisch onderzoek)

€ 234,40

 

c.

de beoordeling van een Programma van Eisen met betrekking tot archeologisch (voor)onderzoek, in overeenstemming met het Protocol opstellen Programma van Eisen, Kwaliteitsnorm Nederlandse Archeologie (KNA)

€ 93,65

 

d.

de beoordeling van een Plan van Aanpak met betrekking tot archeologisch (voor)onderzoek

€ 93,65

 

e.

de beoordeling van andere al beschikbare bodeminformatie , niet zijnde een archeologisch rapport

€ 93,65

 

f.

de beoordeling van een offerte tot het doen van archeologisch (voor)onderzoek

€ 93,65

 
 

 

2.20

 

Beoordeling andere milieukundige rapporten

 
 
 

Het van toepassing zijnde tarief o.g.v. de voorgaande onderdelen van deze paragraaf wordt verhoogd indien de aanvraag om een omgevingsvergunning slechts kan worden afgehandeld wanneer:

 

1.

a.

een akoestisch rapport wordt beoordeeld, met

€ 270,85

 

b.

een rapport luchtkwaliteit wordt beoordeeld, met

€ 270,85

 

c.

een rapport externe veiligheid wordt beoordeeld, met

€ 270,85

 

d.

een rapport flora en fauna wordt beoordeeld, met

€ 270,85

 

e.

een milieu effect rapport wordt beoordeeld, met

€ 892,25

2.

 

het in behandeling nemen van een verzoek om ontheffing hogere grenswaarden als bedoeld in de Wet geluidhinder:

 
 

a.

indien het betreft een ontheffing voor 1-10 woningen, met

€ 361,10

 

b.

indien het betreft een ontheffing voor 11-20 woningen, met

€ 690,40

 

c.

indien het betreft een ontheffing voor 21 en meer woningen, met

€ 1.359,40

 
 

 

2.21

 

Beoordeling parkeerbalans

 
 
 

Het van toepassing zijnde tarief op grond van de voorgaande onderdelen van deze paragraaf wordt verhoogd indien de aanvraag om omgevingsvergunning slechts kan worden afgehandeld na:

 
 

a.

het toetsen van een voor de aanvraag benodigde parkeerbalans

€ 361,00

 

b.

het verlenen van een omgevingsvergunning in afwijking van het bepaalde in artikel 2.5.30 lid 1 en 3 van de Bouwverordening

€ 402,90

 

c.

het verlenen van een omgevingsvergunning in afwijking van het bepaalde in artikel 4 lid 4 Nota parkeernormen gemeente Druten

€ 402,90

 
 

 

2.22

 

Kappen

 
 
 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo in samenhang met de provinciale bomenverordening of artikel 4:11 van de Algemene plaatselijke verordening, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van deze paragraaf indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 
 

a.

voor het kappen van maximaal 10 bomen

€ 117,85

 

b.

voor het kappen van 11 bomen of meer

€ 146,65

 
 

 

2.23

 

Advies

 
 
 

Indien ten aanzien van een aanvraag of verzoek als bedoeld in deze paragraaf advies van derden (dit is inclusief advies van de Commissie Ruimtelijke kwaliteit) wordt ingewonnen, worden de verschuldigde leges verhoogd met het bedrag van de externe advieskosten. Ook wanneer de omgevingsvergunning niet wordt verleend, het verzoek niet wordt gehonoreerd of (op aanvraag) wordt ingetrokken, zijn de externe advieskosten verschuldigd. Aan de aanvrager worden de kosten meegedeeld, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken

 
 
 

 

2.24

 

Verklaring van geen bedenkingen

 
 
 

Onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van deze paragraaf bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo

€ 217,70

 
 

 

Paragraaf 2.4

 

(Vervallen)

 
 
 

 

Paragraaf 2.5

 

Teruggaaf

 

2.25

 

Teruggaaf

 
 
 

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

1.

 

Als een aanvrager zijn aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in artikelen 2.3.1, 2.8, 2.12 en 2.13 intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50%

2.

 

van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag verschuldigde leges met dien verstande dat een minimaal bedrag verschuldigd blijft van

€ 84,75

 
 

 

Paragraaf 2.6

 

Intrekking omgevingsvergunning

 

2.26

 

Intrekking omgevingsvergunning

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van: een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning op verzoek van de aanvrager als bedoeld in artikel 2.33, lid 2, onder b, van de Wabo

€ 191,15

 
 

 

Paragraaf 2.7

 

(Vervallen)

 
 
 

 

Paragraaf 2.8

 

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

 

2.27

 

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

 

1.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 
 

a.

een verzoek tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 lid 1 Wro of het vaststellen van een uitwerkingsplan als bedoeld in artikel 3.6 lid 1 onder b Wro in een periodiek plan

€ 6.530,05

 

b.

een verzoek tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6 lid 1 onder a Wro in een periodiek plan

€ 3.013,90

2.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 
 

a.

een verzoek tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 lid 1 Wro dat niet wordt opgenomen in een periodiek plan

€ 15.813,45

 

b.

een verzoek tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6 lid 1 onder a Wro dat niet in een periodiek plan wordt opgenomen

€ 6.530,05

 

c.

een verzoek tot het uitwerken van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, lid 1 onder b Wro

€ 10.046,20

3.

 

Indien bij het beoordelen van een bestemmingsplan zoals beschreven in deze paragraaf handelingen zijn gemoeid die verband houden met de activiteiten genoemd in de artikelen 2.15, 2.16, 2.18, 2.19, 2.20, 2.21, 2.22 en 2.23 dan wordt het tarief genoemd in deze paragraaf verhoogd met de bedragen genoemd in deze artikelen

 

4.

 

De in deze paragraaf genoemde of naar verwezen tarieven worden in twee delen in rekening gebracht: deel één na het ter inzage leggen van het ontwerpbesluit en deel twee na het ter inzage leggen van het besluit tot vaststelling van het aanpassen van het plan

 
 
 

 

Paragraaf 2.9

 

(Vervallen)

 
 
 

 

Paragraaf 2.10

 

In dit hoofdstuk niet benoemde beschikking

 
 
 

In dit hoofdstuk niet benoemde beschikking

 

1.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een andere, in dit hoofdstuk niet benoemde beschikking

€ 185,75

2.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een gedoogbesluit

€ 323,90

 
 

 

Hoofdstuk 3

 

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn en niet vallend onder hoofdstuk 2

 

Paragraaf 3.1

 

Horeca

 

3.1

 

Exploitatie openbare inrichting

 

1.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor een:

 
 

a.

commerciële inrichting

€ 509,25

 

b.

para commerciële inrichting

€ 339,50

2.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren van een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 168,20

 
 

 

3.2

 

Uitoefenen horeca- of slijtersbedrijf

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 
 

a.

ontheffing artikel 35 Alcoholwet

€ 61,80

 

b.

wijzigen leidinggevende

€ 77,30

 
 

 

Paragraaf 3.2

 

Seksbedrijven

 

3.3

 

Vergunning seksbedrijf

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen tot het verlenen of verlengen van een vergunning als bedoeld in artikel 3:4 van de Algemene plaatselijke verordening:

 
 

a.

voor een seksinrichting

€ 1.077,90

 

b.

voor een escortbedrijf

€ 1.077,90

 
 

 

3.4

 

Wijzigen vergunning seksbedrijf

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 

 

Paragraaf 3.3

 

Winkeltijdenwet

 

3.5

 

Ontheffing winkeltijden

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 
 

a.

tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet

€ 63,85

 

b.

tot het wijzigen van een in onderdeel 3.5.a bedoelde ontheffing

€ 63,85

 
 

 

Paragraaf 3.4

 

Organiseren evenement of markt

 

3.6

 

Organiseren evenement

 

1.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel [2.25, eerste lid,] van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), als het betreft:

 
 

a.

categorie 0 (meldingsplichtig-evenement)

€ -

 

b.

categorie A (regulier-evenement)

€ 159,10

 

c.

categorie B (aandacht-evenement)

€ 583,95

 

d.

categorie C (risico-evenement)

€ 743,50

2

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een:

 
 

a.

aanvraag voor een ontheffing ingevolge artikel 2:29 lid 4 van de APV met betrekking tot sluitingstijd inrichtingen

€ 63,85

 

b.

aanvraag voor een ontheffing ingevolge artikel 4:6 lid 2 van de APV met betrekking tot geluidshinder

€ 31,95

 

c.

aanvraag op basis van artikel 5:18 van de APV voor een vergunning voor een standplaats

€ 79,50

3.7

 

Organiseren markt

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 

 

Paragraaf 3.5

 

Standplaatsen

 

3.8

 

Markstandplaatsvergunningen en andere vergunningen op de markt

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag op grond van de Weekmarktverordening gemeente Druten:

 
 
 

tot het verlenen van een vaste-standplaatsvergunning, dan wel een standwerkvergunning

€ 53,10

 
 

 

3.9

 

Overige administratieve dienstverlening markt

 

1.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag op grond van de Weekmarktverordening gemeente Druten:

 
 

a.

tot het overschrijven van een vaste-standplaatsvergunning op naam van een ander

€ 53,10

 

b.

tot het toestaan van vervanging van de vergunninghouder

€ 53,10

2.

 

Als een aanvraag om een vaste-standplaatsvergunning of standwerkvergunning niet leidt tot vergunningverlening, bestaat aanspraak op teruggaaf van 50% van de op grond van artikel 3.8 verschuldigde leges

 
 
 

 

3.10

 

Losse standplaatsen

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 

 

Paragraaf 3.6

 

Huisvestingswet 2014

 

3.11

 

Vergunning onttrekken woonruimte

 
 
 

Gereserveerd

 

3.12

 

Vergunning samenvoegen woonruimte

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 

 

3.13

 

Vergunning omzetten zelfstandige in onzelfstandige woonruimte

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 

 

3.14

 

Vergunning verbouwen woonruimte tot meer woonruimten

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 

 

3.15

 

Splitsingsvergunning

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 

 

3.16

 

Toeristische verhuur

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 

 

3.17

 

Verhuurvergunning opkoopbescherming

 
 
 

Gereserveerd

 
 
 

 

Paragraaf 3.7

 

Overige en in dit hoofdstuk niet benoemde besluiten

 

3.18

 

Zondagswet

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing overeenkomstig artikel 3 lid 3 en artikel 4 lid 3 van de Zondagswet

€ 31,95

 
 

 

3.19

 

Kinderopvang

 
 
 

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag

 
 

a.

tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum of gastouderbureau, als bedoeld in artikel 1.45, eerste lid van de Wet kinderopvang

€ 1.115,50

 

b.

tot het in exploitatie nemen van een gastouderopvang, als bedoeld in artikel 1.45, tweede lid van de Wet kinderopvang

€ 585,05

 
 

 

3.20

 

Recreatief nachtverblijf

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing voor een recreatief nachtverblijf buiten kampeerterreinen als bedoeld in artikel 4:18 lid 3 van de APV

€ 31,95

 
 

 

3.21

 

Stookontheffing

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een stookontheffing als bedoeld in artikel 5:34 lid 3 van de APV

€ 42,40

 
 

 

3.22

 

Niet benoemd besluit op aanvraag

 
 
 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in dit hoofdstuk niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking:

€ 53,10