Regeling vervallen per 29-03-2024

Beleidsregels laadvoorzieningen voor elektrische voertuigen in de openbare ruimte

Geldend van 28-12-2022 t/m 28-03-2024

Intitulé

Beleidsregels laadvoorzieningen voor elektrische voertuigen in de openbare ruimte

Artikel 1 Aanleiding

De gemeente Best wil vervoer zonder emissies stimuleren, waaronder elektrisch vervoer (hierna EV). Hiermee wordt een bijdrage geleverd aan het behalen van (inter)nationale doelstellingen om emissieloos te rijden. Best streeft naar een dekkend netwerk van oplaadpunten in de openbare ruimte binnen de gemeente.

Om elektrisch vervoer te stimuleren zijn er beleidsregels opgesteld die duidelijkheid verschaffen over het plaatsen en gebruiken van een laadpaal, waarbij de veiligheid in de openbare ruimte geborgd wordt. Verder dienen deze beleidsregels om duidelijkheid te verschaffen over de criteria en voorwaarden voor de aanvraagprocedure van een laadpaal.

Artikel 2 Wat is een elektrisch voertuig?

Elk voertuig dat met een accu kan worden opgeladen via het elektriciteitsnet noemen we een elektrisch voertuig. Hierin valt een onderscheid te maken tussen volledig elektrische voertuigen en plug-in hybride elektrische voertuigen, die zowel een elektromotor als een verbrandingsmotor hebben. Beide soorten hebben een laadvoorziening nodig en rekenen we tot een elektrisch voertuig.

Artikel 3 Laadvoorzieningen

Deze beleidsregels richten zich op de uitrol en realisatie van reguliere laadpalen (tot 50 kWh) in de openbare ruimte. Snelladers (vanaf 50 kWh) kunnen een aanvullende rol hebben in het aanbod van laadfaciliteiten. Hierover vindt u meer in artikel 9: snelladen.

Artikel 4 Laadpaal aanvragen

Ons uitgangspunt is dat iedereen die een elektrisch voertuig (volledig of hybride) bezit of least de mogelijkheid moet hebben om het voertuig te kunnen opladen binnen een straal van 150 meter van woning. Zo kan iedereen die in de gemeente Best woont een laadpaal in de openbare ruimte aanvragen ten behoeve van het opladen van het voertuig.

Voorwaarden

De aanvraag moet voldoen aan een aantal voorwaarden:

  • 1.

    De aanvrager is/komt in het bezit van, of least, een elektrisch voertuig;

  • 2.

    De aanvrager woont in de gemeente Best;

  • 3.

    De aanvrager heeft geen gelegenheid om te parkeren op eigen terrein (oprit, garage e.d.);

  • 4.

    Er is geen andere laadvoorziening in de openbare ruimte binnen een straal van 150 meter.

    • 1.

      Is er wel een laadvoorziening binnen een straal van 150 meter en wordt hier meer dan 550 kWh geladen per kwartaal, dan wordt de tweede parkeerplaats bij de bestaande laadpaal in gebruik genomen voor het laden van elektrische voertuigen.

    • 2.

      Zijn de twee parkeerplaatsen beide in gebruik voor het laden van elektrische voertuigen en wordt hier meer dan 1175 kWh geladen per kwartaal, dan kan er een extra laadpaal worden geplaatst in de omgeving.

In de beslisboom (figuur 1) op de volgende pagina staat schematisch weergegeven wanneer u wel of geen laadpaal in de openbare ruimte kan aanvragen.

afbeelding binnen de regeling

Figuur 1 | Beslisboom voor het plaatsen van een laadpaal in de openbare ruimte

Artikel 5 Locatie bepaling

De uiteindelijke locatie van een laadpaal hangt af van een aantal criteria. Daarnaast gaan we ook uit van een aantal voorkeuren wat betreft de plaatsing van een laadpaal. Beide staan hieronder beschreven.

Criteria:

  • Afstand

    De locatie ligt binnen een straal van 150 meter van de aanvrager en er is geen andere laadpaal binnen deze afstand waar nog een tweede plek gereserveerd kan worden voor elektrisch laden of die minder levert dan 1175 kWh per kwartaal. Op de website https://www.oplaadpunten.nl/ staan alle huidige oplaadpunten in Best aangegeven.

  • Eigendom

    De grond waarop de laadvoorziening komt te staan, is in eigendom van de gemeente Best.

  • Twee parkeerplaatsen

    De laadvoorziening wordt tussen twee aangrenzende parkeerplaatsen geplaatst zodat twee elektrische voertuigen tegelijk kunnen laden.

  • Doorgang

    De doorgang voor ander verkeer (voetganger, rolstoel, kinderwagen etc.) blijft gewaarborgd. Bij plaatsing van de laadvoorziening op een trottoir blijft minimaal 90 cm over voor de doorgang van voetgangers, rolstoelen en kinderwagens.

  • Groen

    In beginsel wordt er geen groen opgeofferd voor het plaatsen van de laadpaal of het aanleggen van parkeerplaatsen voor de laadpaal. Uitzonderingen op deze regel zijn mogelijk, maar dat zal per aanvraag getoetst moeten worden aan het Groenbeleidsplan en de Omgevingsvisie. Uitgangspunt is en blijft om een locatie te zoeken waarbij geen groen hoeft te worden opgeofferd.

  • Plannen

    Het plaatsen van laadpalen moet passen binnen geplande reconstructies of andere infrastructurele ontwikkelingen.

Voorkeuren:

  • Straatmeubilair

    Een laadpaal dient geen belemmering te vormen ten aanzien van ander straatmeubilair.

  • Infrastructuur

    Een laadpaal wordt waar mogelijk binnen 25 meter van een elektriciteitskabel geplaatst, zodat deze makkelijk aangesloten kan worden op het elektriciteitsnet.

  • Verzamellocaties

    Laadpalen worden waar mogelijk geplaatst op zogenaamde ‘verzamellocaties’: locaties waar meerdere parkeervakken bij elkaar geconcentreerd zijn.

  • Neutraliteit plek

    Laadpalen worden waar mogelijk op een neutrale plek geplaatst (bijvoorbeeld bij een blinde muur en niet direct voor een raam).

  • Zichtlocaties

    De betreffende parkeerplaats is gemakkelijk toegankelijk/bruikbaar en waar mogelijk goed zichtbaar voor andere (potentiële) e-rijders, om hiermee elektrisch rijden verder te stimuleren.

Artikel 6 Verkeersbesluit

Met een verkeersbesluit reserveren we twee parkeerplaatsen voor het laden van elektrische voertuigen. Hiervan wordt eerst één parkeervak per laadpaal in gebruik genomen voor het laden van elektrische voertuigen. Dit wordt kenbaar gemaakt met een verkeersbord voor elektrisch laden. Bij intensief gebruik van de laadpaal (>550 kWh per kwartaal) kan ook het tweede parkeervak worden gebruikt voor het opladen van elektrische voertuigen door plaatsing van een verkeersbord.

Vervallen van laadpunt

Bij het vervallen van een laadpunt, neemt de gemeente een nieuw verkeersbesluit waarin de reservering voor elektrische voortuigen wordt opgeheven. Dit kan bijvoorbeeld wanneer de laadvoorziening in praktijk niet of nauwelijks wordt gebruikt. Het is namelijk niet gewenst dat daardoor een of meerdere parkeerplaatsen (nagenoeg) onbenut blijven.

Verwijdering en/of verplaatsing

Gemeente of laadpaalexploitant kan het initiatief nemen voor het verwijderen of verplaatsen van een laadpaal.

Artikel 7 Procedure

Het realiseren van een laadvoorziening is een samenspel tussen de gemeente, netbeheerder en laadexploitant. De totale doorlooptijd bij alle partijen gezamenlijk is ongeveer 14 tot 26 weken.

Hiervan duurt het minimaal 8 weken om het verkeersbesluit te doorlopen (inclusief 6 weken inzagetermijn). Als er bezwaar wordt ingediend, dan kan het vraagproces langer duren. Mocht er naar aanleiding van bezwaar een andere locatie worden voorgesteld, dan start de procedure om te komen tot een verkeersbesluit opnieuw en neemt de doorlooptijd toe.

Daarna kunnen de netbeheerder en laadexploitant de laadpaal plaatsen, afhankelijk van of er wel of geen netuitbreiding nodig is. De gemeente heeft geen invloed op de planning van deze partijen.

Vanzelfsprekend doen wij ons uiterste best om zo snel mogelijk een laadpaal te realiseren.

Artikel 8 Algemeen

Private kabels en laadpunten in de openbare ruimte zijn niet toegestaan

Kabels, laadpunten en/of laadpalen die verbonden of aangesloten zijn op de eigen elektrische installatie van woningen, bedrijven of andere gebouwen zijn niet toegestaan in de openbare ruimte. Kabels mogen niet op de stoep liggen, omdat ze de vrije doorgang belemmeren. Ook is er risico op struikelgevaar met name voor mensen met een visuele beperking of rollator of rolstoel.

Ook kabels onder de stoep of door het groen is niet toegestaan. Dit brengt de veiligheid in gevaar van mensen die in de grond of het groen moeten werken. Deze zijn zich niet bewust van een laadkabel en kunnen deze raken tijdens hun werkzaamheden.

Kabelgoten worden eveneens niet toegestaan binnen de gemeente. Kabelgoten zijn stenen met een goot in het midden die afgedekt wordt met rubber. Deze stenen zijn door het rubberen vlak niet egaal en zijn gevaarlijk voor mensen met een visuele beperking en mensen met een rollator of rolstoel kunnen dit als een obstakel ervaren. Daarnaast zijn de kabelgoten erg onderhoudsgevoelig.

Kabelgoten worden in hoge uitzondering alleen toegestaan bij laadpunten voor een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken die grenst aan een woning. De gebruiker heeft geen mogelijkheid om te laden bij een openbaar laadpunt gezien de beperkte afstand die de gebruiker kan afleggen.

Een kabel door de lucht d.m.v. een beugel aan de woning wordt niet toegestaan. Door de verschillende constructies is de veiligheid hiervan niet te garanderen. Daarnaast zorgen de beugels aan de gevels voor een sterke afbreuk van de ruimtelijke belevingswaarde van de straat. Tot slot zijn de parkeerplaatsen in de straat openbaar en is er geen garantie dat het voertuig onder de beugel geparkeerd en opgeladen kan worden.

Semi Private Aansluitingen op eigen terrein zijn toegestaan

Semi Private Aansluitingen op eigen terrein zijn wel toegestaan. Dit betekent dat u uw privé laadpunt open mag stellen voor andere gebruikers. U bent als eigenaar zelf verantwoordelijk voor de openstelling hiervan en het correct gebruikt van de aansluiting.

Ontwikkelingen

Er zijn volop ontwikkelen gaande rondom elektrisch vervoer en laadvoorzieningen. Daarom worden de beleidsregels indien nodig bijgesteld als ontwikkelingen daar om vragen.

Hardheidsclausule

In specifieke, bijzondere of onvoorziene gevallen kan het college besluiten af te wijken van deze beleidsregels.

Artikel 9 Snelladen

Bij een snellader wordt de accu van een elektrisch voertuig met een hoog vermogen (vanaf 50 kWh) opgeladen. Hierdoor is de gebruiks- en verblijfsduur van een EV bij een snellader korter (gemiddeld 30 tot 60 minuten) dan bij een reguliere laadpaal.

Functies

Omdat EV’s en de laadvoorzieningen die daarbij horen nog volop in ontwikkeling zijn, willen we ervoor zorgen dat snelladers een aanvullende rol kunnen spelen op de behoefte voor normaal laden. Snelladers zijn bedoeld om in een korte tijd EV’s op te kunnen laden. Per dag kunnen er daardoor meerdere auto’s van de snellader gebruikmaken.

Ondertekening

Burgemeester en wethouders

Namens deze,

Hans Ubachs

burgemeester

Jolie Hasselman

secretaris