Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR687047
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR687047/1
Verordening rekenkamer gemeente Best 2022
Geldend van 23-12-2022 t/m heden
Intitulé
Verordening rekenkamer gemeente Best 2022De raad van de gemeente Best;
gelet op artikel 81a van de gemeentewet;
besluit
Vast te stellen de Verordening rekenkamer gemeente Best 2022 onder gelijktijdige intrekking van de Verordening rekenkamercommissie gemeente Best 2018;
Verordening rekenkamer gemeente Best 2022
Artikel 1 - Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
wet: Gemeentewet;
- b.
voorzitter: voorzitter van de rekenkamer;
- c.
college: college van burgemeester en wethouders van Best;
- d.
rekenkamer: de rekenkamer van de gemeente Best;
- e.
doelmatigheid: de mate waarin de gewenste prestaties en beoogde maatschappelijke effecten worden gerealiseerd met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen;
- f.
doeltreffendheid: de mate waarin de gewenste prestaties en beoogde maatschappelijke effecten van het beleid daadwerkelijk worden behaald;
- g.
rechtmatigheid: het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving.
Artikel 2 – Rekenkamer
-
1. De raad stelt een rekenkamer in.
-
2. De rekenkamer bestaat uit drie leden.
Artikel 3 - Taken rekenkamer
De rekenkamer verricht onderzoek naar en adviseert aan de raad over de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het gemeentelijke beleid en beheer. De rekenkamer doet gemiddeld 1,5 onderzoek per jaar en volgt de voortgang van de uitvoering van de aanbevelingen, de toezeggingen van het college en de besluiten van de gemeenteraad met betrekking tot en de doorwerking van eerdere onderzoeken. Via een notitie ‘Doorwerking
aanbevelingen’ vanuit de Rekenkamer wordt de raad tweejaarlijks op de hoogte gesteld over de mate van doorwerking van de onderzoeken van de afgelopen jaren. Over deze notitie vindt een interactieve sessie plaats met de Rekenkamer en de raad.
Artikel 4 - Samenstelling Rekenkamer
-
1. De rekenkamer bestaat uit drie leden die door de raad van buiten de kring van zijn leden worden benoemd.
-
2. De leden van de rekenkamer worden door de raad benoemd conform het bepaalde in artikel 81c lid 1 gemeentewet. De rekenkamer stelt een rooster van (gefaseerd) aftreden vast, zodanig dat de continuïteit van de werkzaamheden niet in gevaar kan komen.
-
3. De raad wijst één van de leden van de rekenkamer als voorzitter aan.
-
4. De voorzitter van de rekenkamer draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de rekenkamer, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming, het onderhouden van contact met de gemeenteraad, de ambtelijke organisatie en naburige rekenkamers.
-
5. Het is voor de leden van de Rekenkamer verboden de handelingen te verrichten als bedoeld in artikel 15 van de Gemeentewet.
-
6. Leden van de Rekenkamer overleggen bij benoeming een lijst met daarin opgenomen de nevenfuncties die zij op dat moment vervullen. Tussentijdse wijzigingen in deze lijst worden direct schriftelijk gemeld aan de raad.
Artikel 5 - Eed of belofte
Ten aanzien van de leden is artikel 81g Gemeentewet van overeenkomstige toepassing. Bij herbenoeming van één of meerdere leden van de Rekenkamer hoeft er niet opnieuw de eed of belofte worden afgelegd door de desbetreffende leden.
Artikel 6 – Einde lidmaatschap en non-activiteit
-
1. De raad ontslaat de leden of stelt hen op non-activiteit.
-
2. De rekenkamer bericht de raad als één van de ontslaggronden zich voordoet, bedoeld in artikel 81c, zesde of zevende lid, van de wet.
-
3. De rekenkamer bericht de raad als één van de gronden voor non-actiefstelling zich voordoet bedoeld in artikel 81d, eerste of tweede lid, van de wet.
Artikel 7 - Vergoeding voor werkzaamheden van de leden van de rekenkamer
-
1. De leden ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamer. De vergoeding per vergadering bedraagt € 250 voor de voorzitter en € 200 voor de leden.
-
2. Indien door de leden in opdracht van de rekenkamer onderzoekswerkzaamheden worden uitgevoerd, kunnen zij hiervoor een vergoeding van € 80 per uur ontvangen. Het tarief wordt door de rekenkamer in de opdracht tot te verrichten werkzaamheden vastgelegd.
-
3. Reiskosten en eventuele overige onkosten van de voorzitter en het lid van de rekenkamer worden, op declaratiebasis, vergoed naar de daarvoor bij de gemeente Best geldende maatstaf.
-
4. De voorzitter en de leden van de rekenkamer dienen hun declaratie ieder kwartaal in bij de griffier.
-
5. De vergoedingen genoemd in dit artikel komen ten laste van het budget van de rekenkamer als bedoeld als in artikel 10 en worden jaarlijks geïndexeerd conform de door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor dat jaar vastgestelde vergoeding voor commissieleden.
Artikel 8 – Ondersteunende taken
-
1. De rekenkamer draagt zelf zorg voor agendaplanning, verslaglegging en de vorming van dossiers. De dossiers zijn eigendom van de gemeente.
-
2. De griffier van de gemeente Best of een door de griffier aan te wijzen medewerker van de griffie is het eerste aanspreekpunt van de rekenkamer.
-
3. De griffier of een door de griffier aan te wijzen medewerker van de griffie fungeert voor de rekenkamer als liaison naar bestuur en organisatie.
Artikel 9 - Reglement van orde
De rekenkamer stelt een reglement van orde van haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.
Artikel 10 - Onderwerpselectie en opdrachtverlening
-
1. De rekenkamer bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.
-
2. De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de rekenkamer ter kennisneming aan de raad verstuurd.
-
3. De raad kan de rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamer bericht de raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamer niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.
Artikel 11 - Werkwijze
-
1. De rekenkamer is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.
-
2. De rekenkamer is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren van de gemeente Best de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamer gestelde termijn te verstrekken.
-
3. De rekenkamer vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 5.1 van de Wet openbare overheid kan de rekenkamer rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.
-
4. Voor de uitvoering van het onderzoek kan de rekenkamer, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.
-
5. De rekenkamer stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar gestelde termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op de feitelijke bevindingen in het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamer kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamer bepaalt verder wie als betrokkenen worden aangemerkt.
-
6. Alvorens de rekenkamer de onderwerpen die zij onderzoekt vaststelt, vindt hierover een overleg plaats met een afvaardiging van de raad.
Artikel 12 - Budget
-
1. De rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.
-
2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:
- a.
de vergoedingen aan de leden;
- b.
externe deskundigen die eventueel door de rekenkamer zijn ingeschakeld;
- c.
eventuele overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.
- a.
-
3. De rekenkamer is voor de besteding van het budget verantwoording schuldig aan de raad.
Artikel 13 - Slotbepaling
-
1. Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening rekenkamer gemeente Best 2022.
-
2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van haar bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van de Verordening rekenkamercommissie Best 2018.
Ondertekening
Aldus besloten door de raad van Best in zijn vergadering van 12-12-2022
Rian Swinkels
raadsgriffier
Hans Ubachs
voorzitter
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl