Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR686854
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR686854/2
Regeling vervallen per 01-01-2024
Verordening op de heffing en de invordering van leges Boekel 2023
Geldend van 01-07-2023 t/m 31-12-2023
Intitulé
Verordening op de heffing en de invordering van leges Boekel 2023De raad van de gemeente Boekel;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 15 november 2022;
gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;
BESLUIT:
Vast te stellen de:
VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN LEGES BOEKEL 2023 (LEGESVERORDENING BOEKEL 2023)
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
- -
dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;
- -
jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;
- -
kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december;
- -
maand: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, (n-1)e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is;
- -
week: een aaneengesloten periode van zeven dagen.
Artikel 2. Belastbaar feit
Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:
- a.
het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;
- b.
het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;
een en ander zoals genoemd in deze verordening en in de daarbij behorende tarieventabel.
Artikel 3. Belastingplicht
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.
Artikel 4. Vrijstellingen
Leges worden niet geheven voor:
- a.
het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het Kadaster en de openbare registers door ambtenaren in de uitoefening van hun functie;
- b.
diensten die ingevolge wettelijk voorschrift zijn vrijgesteld van rechtenheffing of kosteloos moeten worden verleend;
- c.
het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;
- d.
stukken, nodig voor het in ontvangst kunnen nemen van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden, lonen, bezoldiging en andere dergelijke periodieke uitkeringen;
- e.
het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);
- f.
het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in onderdeel 3.2.1 en 3.2.2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel (organiseren evenementen), indien deze aanvraag een vergunning betreft voor een stichting of vereniging die zich blijkens haar statuten de uitoefening ten doel stelt van activiteiten van maatschappelijke, sociale of culturele aard, waarbij de activiteiten in hoofdzaak worden verricht door vrijwilligers.
Artikel 5. Maatstaven van heffing en tarieven
-
1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.
-
2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
Artikel 6. Wijze van heffing
De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur, of een kennisgeving langs elektronische weg. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 7. Termijnen van betaling
-
1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990, moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:
- a.
mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;
- b.
schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen veertien dagen na de dagtekening van de kennisgeving.
- c.
langs elektronische weg in het aanvraagproces wordt gedaan onverwijld, dan wel als die mogelijkheid wordt geboden binnen veertien dagen na het indienen van de aanvraag langs elektronische weg.
- a.
-
2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.
Artikel 8. Kwijtschelding
Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.
Artikel 9. Vermindering of teruggaaf
Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.
Artikel 10. Overdracht van bevoegdheden
Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:
- a.
van zuiver redactionele aard zijn;
- b.
een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:
- 1.
hoofdstuk 13 (Wet op de kansspelen);
- 1.
een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.
Artikel 11. Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van leges.
Artikel 12. Overgangsrecht
-
1. De Legesverordening Boekel 2022 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
-
2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.
Artikel 13 Inwerkingtreding
-
1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.
-
2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2023.
-
3. De in onderdeel 2.1.1.1 van de tarieventabel genoemde NEN 2580 wordt wegens aard bekendgemaakt door terinzagelegging op het gemeentehuis van de gemeente Boekel.
Artikel 13. Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als: Legesverordening Boekel 2023.
Ondertekening
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Boekel, gehouden op 15 december 2022.
de griffier
J.I.M le Comte
de voorzitter
C.J.M. van den Elsen
Bijlage 1: TARIEVENTABEL
Tarieventabel als bedoeld in artikel 5 van de Legesverordening Boekel 2023 |
|
2023 |
|||
|
|
|
|
||
Titel 1 |
Algemene dienstverlening |
|
|
||
|
|
|
|
||
HOOFDSTUK 1 BURGERLIJKE STAND |
|
|
|||
|
|
|
|
||
1.1.1 |
Nasporing in de registers |
|
|
||
|
|
|
|
||
1.1.1.1 |
Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de burgerlijke stand, |
|
|
||
zonder dat van het resultaat een authentiek uittreksel uit de registers of een bewijs van inschrijving |
|
|
|||
wordt verlangd, voor elk daaraan te besteden raadpleging per 15 minuten of gedeelte daarvan |
€ |
29,00 |
|||
|
|
|
|
||
1.1.2 |
Trouwboekjes en partnerschapsboekjes |
|
|
||
|
|
|
|
||
1.1.2.1 |
Het tarief bedraagt voor een trouwboekje/partnerschapsboekje of een duplicaat daarvan inclusief omslag |
€ |
38,00 |
||
|
|
|
|
||
1.1.3 |
Voltrekking van huwelijken/geregistreerd partnerschap |
|
|
||
|
|
|
|
||
1.1.3.1 |
Het sluiten van een kosteloos huwelijk of een kosteloze partnerschapsregistratie is slechts mogelijk indien wordt voldaan aan de in artikel 5 gestelde voorwaarden van het door het college van burgemeester en wethouders vastgestelde Reglement burgerlijke stand gemeente Boekel. |
|
|
||
|
|
|
|
||
1.1.3.2 |
Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of het registreren van een partnerschap dan wel het omzetten van |
|
|
||
een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op: |
|
|
|||
|
|
|
|
||
1.1.3.2.1 |
maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 uur en 18.00 uur |
€ |
400,00 |
||
|
|
|
|
||
1.1.3.2.2 |
maandag tot en met vrijdag voor 9.00 uur en na 18.00 uur |
€ |
721,00 |
||
|
|
|
|
||
1.1.3.2.3 |
zaterdag tussen 9.00 uur en 18.00 uur |
€ |
721,00 |
||
|
|
|
|
||
1.1.3.2.4 |
zaterdag voor 9.00 uur en na 18.00 uur |
€ |
1.434,00 |
||
|
|
|
|
||
1.1.3.2.5 |
zondag of op een algemeen erkende feestdag |
€ |
1.434,00 |
||
|
|
|
|
||
1.1.3.2.6 |
Indien de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap plaatsvindt in een bijzonder huis, |
|
|
||
|
ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek, wordt het in 1.1.3.2 genoemde tarief |
|
|
||
|
verhoogd met: |
€ |
186,00 |
||
|
|
|
|
||
1.1.3.2.7 |
Bij het sluiten van een huwelijk of een registratie van een partnerschap, dan wel het omzetten van een geregistreerd |
|
|
||
|
partnerschap in een huwelijk op een daartoe tijdelijk aangewezen locatie wordt het in 1.1.3.2 |
|
|
||
|
genoemde tarief verhoogd met: |
€ |
186,00 |
||
|
|
|
|
||
1.1.3.2.8 |
Bij het sluiten van een huwelijk of een registratie van partnerschap, dan wel het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk door een eigen trouwambtenaar, aangedragen door de partners, wordt het in 1.1.3.2 genoemde tarief verhoogd met: |
€ |
101,00 |
||
|
|
|
|
||
1.1.3.2.9 |
Het tarief voor de voltrekking van een huwelijk met een beperkte ceremonie bedraagt: |
€ |
184,00 |
||
|
|
|
|
||
1.1.4 |
Het tarief bedraagt: |
|
|
||
1.1.4.1 |
Voor het getuigen bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap door een ambtenaar van de gemeente per getuige |
€ |
42,00 |
||
|
|
|
|
||
1.1.4.2 |
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet |
|
|
||
|
rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand. |
|
|
||
|
|
|
|
||
1.1.4.3 |
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het aanwijzen van een permanente trouwlocatie, ingevolge artikel 63, |
|
|
||
|
Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek |
€ |
569,00 |
||
|
|
|
|
||
1.1.5 |
Wijzigings- annuleringskosten (Reeds betaalde leges ontvangt het paar terug, verminderd |
|
|
||
|
met onderstaande kosten) |
|
|
||
|
|
|
|
||
1.1.5.1 |
Het tarief voor annulering tot één maand voor de huwelijks- of partnerschapsdatum bedraagt |
€ |
47,00 |
||
|
|
|
|
||
1.1.5.2 |
Het tarief voor annulering binnen één maand voor de huwelijks- of partnerschapsdatum bedraagt |
€ |
71,00 |
||
|
|
|
|
||
1.1.5.3 |
Het tarief voor annulering nadat de BABS een gesprek heeft gehad dan wel op huisbezoek is geweest bedraagt, in afwijking van de onderdelen 1.1.5.1 en 1.5.2 |
€ |
164,00 |
||
|
|
|
|
||
1.1.5.4 |
In afwijking van de onderdelen 1.1.5.1 tot en met 1.1.5.3 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een gereserveerde datum voor een kosteloze huwelijksvoltrekking of registratie van het partnerschap te annuleren |
€ |
24,00 |
||
|
|
|
|
||
1.1.5.5 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een gereserveerde datum voor de huwelijksvoltrekking, registratie van het partnerschap of omzetting van het geregistreerd partnerschap in een huwelijk of de getuigen te wijzigen |
€ |
24,00 |
||
|
|
|
|
||
HOOFDSTUK 2 REISDOCUMENTEN EN NEDERLANDSE IDENTITEITSKAART |
|
|
|||
|
|
|
|
||
1.2.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van de documenten, inclusief de spoedaanvragen, genoemd in artikel 6 van het Besluit paspoortgelden het aldaar genoemde tarief dat ten hoogste mag worden geheven, naar beneden afgerond op een veelvoud van € 0,05. |
|
|
||
|
|
|
|
||
HOOFDSTUK 3 RIJBEWIJZEN |
|
|
|||
|
|
|
|
||
1.3.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs het van rijkswege vastgestelde maximumbedrag, naar beneden afgerond op een veelvoud van € 0,05. |
|
|
||
|
|
|
|
||
1.3.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een schriftelijke aanvraag voor het verstrekken van gegevens uit het |
|
|
||
|
Centraal Register Rijbewijzen per inlichting |
€ |
17,00 |
||
|
|
|
|
||
1.3.3 |
Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een aangifte van vermissing van een rijbewijs vermeerderd met |
€ |
28,00 |
||
|
|
|
|
||
1.3.4 |
Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met het van rijkswege vastgestelde |
|
|
||
|
maximumbedrag. |
|
|
||
|
|
|
|
||
HOOFDSTUK 4 VERSTREKKINGEN IN HET KADER VAN DE BASISREGISTRATIE PERSONEN |
|
|
|||
|
|
|
|
||
1.4.1 |
Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking |
|
|
||
|
verstaan verstrekking van één of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd. |
|
|
||
|
|
|
|
||
1.4.2 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
|
||
|
|
|
|
||
1.4.2.1 |
tot het verstrekken van gegevens: |
|
|
||
|
per verstrekking |
€ |
19,00 |
||
|
|
|
|
||
1.4.2.2 |
tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: |
|
|
||
|
|
|
|
||
1.4.2.2.1 |
voor 25 verstrekkingen |
€ |
91,00 |
||
|
|
|
|
||
1.4.2.2.2 |
voor 100 verstrekkingen |
€ |
337,00 |
||
|
|
|
|
||
1.4.2.2.3 |
voor 500 verstrekkingen |
€ |
1.228,00 |
||
|
|
|
|
||
1.4.2.2.4 |
voor 1.000 verstrekkingen |
€ |
1.653,00 |
||
|
|
|
|
||
1.4.3 |
Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, |
|
|
||
|
voor ieder daaraan besteed kwartier |
€ |
29,00 |
||
|
|
|
|
||
1.4.4 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
|
||
|
|
|
|
||
1.4.4.1 |
tot het verkrijgen van een bewijs van inschrijving in de basisregistratie personen |
€ |
19,00 |
||
|
|
|
|
||
1.4.4.2 |
voor elke niet in dit hoofdstuk genoemde verklaring omtrent een bepaald persoon |
€ |
19,00 |
||
|
|
|
|
||
HOOFDSTUK 5 KIEZERSREGISTER |
|
|
|||
|
|
|
|
||
1.5.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van |
|
|
||
een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in de |
|
|
|||
Kieswet |
€ |
19,00 |
|||
|
|
|
|
||
HOOFDSTUK 6 INZAGE IN PERSOONSGEGEVENS |
|
|
|||
|
|
|
|
||
1.6.1 |
Voor het in behandeling nemen van een verzoek als bedoeld in artikel 15 van de |
|
|
||
|
Algemene Verordening Gegevensbescherming worden geen kosten in rekening gebracht. |
|
|
||
|
|
|
|
||
1.6.2 |
Indien bij een verzoek als bedoeld in 1.6.1 bijkomende kopieën worden |
|
|
||
|
gevraagd, bedraagt het tarief: |
|
|
||
|
bij verstrekking op papier indien het afschrift bestaat uit: |
|
|
||
|
a. ten hoogste 100 pagina's, per pagina |
€ |
1,00 |
||
|
met een maximum per verstrekking van |
€ |
18,00 |
||
|
b. meer dan 100 pagina's |
€ |
36,00 |
||
|
c. bij verstrekking anders dan op papier |
€ |
18,00 |
||
|
|
|
|
||
1.6.3 |
Indien voor hetzelfde verzoek op grond van de onderdelen 1.6.2 meerdere vergoedingen kunnen worden |
|
|
||
|
gevraagd, wordt slechts een tarief gevraagd van maximaal |
€ |
61,00 |
||
|
|
|
|
||
HOOFDSTUK 7 BESTUURSSTUKKEN |
|
|
|||
|
|
|
|
||
1.7.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: |
|
|
||
|
|
|
|
||
1.7.1.1 |
een exemplaar van de programma – productbegroting |
€ |
39,00 |
||
1.7.1.2 |
een exemplaar van het jaarverslag – de jaarrekening |
€ |
43,00 |
||
|
|
|
|
||
1.7.2 |
Het tarief bedraagt voor een jaarabonnement op de raadsagenda, de raadsvoorstellen, concept-besluiten en notulen, |
|
|
||
|
exclusief porto |
€ |
45,00 |
||
|
|
|
|
||
HOOFDSTUK 8 VASTGOEDINFORMATIE |
|
|
|||
|
|
|
|
||
1.8.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van |
|
|
||
een afschrift van of uittreksel uit: |
|
|
|||
|
|
|
|
||
1.8.1.1 |
de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van |
|
|
||
|
de Wet basisregistratie adressen en gebouwen per adres of object |
€ |
25,00 |
||
|
|
|
|
||
1.8.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van: |
|
|
||
1.8.2.1 |
het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres |
€ |
100,00 |
||
|
|
|
|
||
1.8.2.2 |
het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie |
€ |
100,00 |
||
|
|
|
|
||
1.8.2.3 |
het gemeentelijke adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat |
€ |
100,00 |
||
|
|
|
|
||
HOOFDSTUK 9 OVERIGE PUBLIEKSZAKEN |
|
|
|||
|
|
|
|
||
1.9.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
|
||
|
|
|
|
||
1.9.1.1 |
tot het legaliseren van een handtekening |
€ |
19,00 |
||
|
|
|
|
||
1.9.1.2 |
tot het afgeven van een verklaring omtrent het gedrag het conform het door het ministerie van Veiligheid en Justitie vastgestelde bedrag. |
|
|
||
|
|
|
|
||
1.9.1.3 |
tot het afgeven van een bewijs van in leven zijn |
€ |
19,00 |
||
|
|
|
|
||
1.9.1.4 |
tot het afgeven van een verklaring van Nederlanderschap, niet bestemd tot reispapier |
€ |
19,00 |
||
|
|
|
|
||
HOOFDSTUK 10 KINDEROPVANG |
|
|
|||
|
|
|
|
||
1.10.1 |
Kinderopvang (excl. Gastouderopvang) |
|
|
||
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een nieuwe locatie voor een kinderopvang, |
|
|
||
|
zoals bedoeld in artikel 1.45 Wet kinderopvang, waarvoor |
|
|
||
|
een onderzoek voor registratie noodzakelijk is |
€ |
1.571,00 |
||
|
|
|
|
||
1.10.2 |
Gastouderbureau |
|
|
||
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een nieuw gastouderbureau, zoals bedoeld |
|
|
||
|
in artikel 1.45 Wet Kinderopvang, waarvoor een onderzoek voor registratie noodzakelijk is |
€ |
1.571,00 |
||
|
|
|
|
||
1.10.3 |
Voorziening gastouderopvang (gastouder) |
|
|
||
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een gastoudervoorziening, zoals bedoeld in |
|
|
||
|
artikel 1.45 Wet Kinderopvang, waarvoor een onderzoek voor registratie noodzakelijk is |
€ |
524,00 |
||
|
|
|
|
||
HOOFDSTUK 11 LEEGSTANDWET |
|
|
|||
|
|
|
|
||
1.11.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
|
||
|
|
|
|
||
1.11.2 |
tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, |
|
|
||
|
eerste lid, van de Leegstandwet |
€ |
92,00 |
||
|
|
|
|
||
1.11.3 |
tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, |
|
|
||
|
negende lid, van de Leegstandwet |
€ |
58,00 |
||
|
|
|
|
||
HOOFDSTUK 12 WINKELTIJDENWET |
|
|
|||
|
|
|
|
||
1.12.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
|
||
|
|
|
|
||
1.12.1.1. |
voor een ontheffing of vrijstelling in het kader van de Winkeltijdenverordening gemeente Boekel |
€ |
34,00 |
||
|
|
|
|
||
HOOFDSTUK 13 WET OP DE KANSSPELEN |
|
|
|||
|
|
|
|
||
1.13.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de Kansspelen: |
|
|
||
|
|
|
|
||
1.13.1.1 |
voor één kansspelautomaat |
€ |
56,50 |
||
1.13.1.2 |
voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat |
€ |
56,50 |
||
|
en voor iedere volgende kansspelautomaat |
€ |
34,00 |
||
|
|
|
|
||
1.13.2 |
De onderdelen 1.13.1.1 en 1.13.1.2 zijn van overeenkomstige toepassing als de vergunning geldt voor een tijdvak korter dan twaalf maanden, met dien verstande dat de daar genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd respectievelijk verhoogd worden. |
|
|
||
|
|
|
|
||
1.13.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning tot het exploiteren of doen exploiteren van een speelgelegenheid als bedoeld in artikel 2:39 van de APV gemeente |
|
|
||
|
Boekel |
€ |
296,00 |
||
|
|
|
|
||
HOOFDSTUK 14 KABELS EN LEIDINGEN |
|
|
|||
|
|
|
|
||
1.14 |
Melding voor instemming voor werkzaamheden aan kabels en/of leidingen voor Nutsvoorzieningen en Communicatienetwerken |
|
|
||
|
|
|
|
||
1.14.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent |
|
|
||
|
plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de |
|
|
||
|
Telecommunicatiewet |
€ |
469,00 |
||
|
|
|
|
||
1.14.1.1 |
Het bedrag genoemd in 1.14.1 wordt, bij aaneengesloten graafwerkzaamheden over een lengte van 25 meter of meer, |
|
|
||
|
voor het uitvoeren van coördinatie en toezicht met een toeslag over de bemeten sleuflengte per strekkende meter sleuf |
|
|
||
|
verhoogd met |
€ |
10,00 |
||
|
|
|
|
||
1.14.1.2 |
Het bedrag genoemd in 1.14.1 wordt, indien overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare |
|
|
||
|
grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met |
€ |
103,00 |
||
|
|
|
|
||
1.14.1.3 |
Het bedrag genoemd in 1.14.1 wordt, indien de aanvrager verzoekt om inhoudelijke afstemming bij de beoordeling of |
|
|
||
|
het bijwonen van een bouwvergadering per vergadering verhoogd met |
€ |
103,00 |
||
|
|
|
|
||
1.14.1.4 |
Het bedrag genoemd in 1.14.1 wordt, indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college is opgesteld. |
|
|
||
|
|
|
|
||
1.14.1.5 |
Indien een begroting als bedoeld in 1.14.1.4 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
|
|
||
|
|
|
|
||
1.14.2 |
Indien het betreft werkzaamheden van niet ingrijpende aard bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van de |
|
|
||
|
melding: |
€ |
56,00 |
||
|
|
|
|
||
1.14.2.1 |
Indien het betreft de melding voor een proefsleuf wordt het legesbedrag verrekend met de melding waartoe |
|
|
||
|
deze proefsleuf dient, indien en zodra de melding wordt ingediend conform 1.14.1. |
|
|
||
|
|
|
|
||
1.14.3 |
Indien het betreft spoedeisende werkzaamheden dan wel calamiteiten, bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen |
|
|
||
|
van de melding: |
€ |
56,00 |
||
|
|
|
|
||
HOOFDSTUK 15 DIVERSEN |
|
|
|||
|
|
|
|
||
1.15.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek/aanvraag: |
|
|
||
|
|
|
|
||
1.15.1.2 |
tot het waarmerken van een fotokopie |
€ |
10,00 |
||
|
|
|
|
||
1.15.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van afschriften, doorslagen of kopieën van stukken, niet elders in deze tarieventabel genoemd, per bladzijde: |
|
|
||
- op A4-formaat of kleiner (zwart-wit) |
€ |
1,00 |
|||
- op A3-formaat (zwart-wit) |
€ |
2,00 |
|||
- op A4-formaat of kleiner (kleur) |
€ |
2,00 |
|||
- op A3-formaat (kleur) |
€ |
3,00 |
|||
|
- op A2-, A1- of A0-formaat (zwart-wit) |
€ |
6,00 |
||
|
- op A2-, A1- of A0-formaat (kleur) |
€ |
11,00 |
||
|
|
|
|
||
1.15.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van: |
|
|
||
|
|
|
|
||
1.15.3.1 |
een door de burgemeester en wethouders of door de burgemeester ingevolge de algemene |
|
|
||
plaatselijke verordening te verlenen vergunning c.q. ontheffing voor zover niet elders in deze |
|
|
|||
tarievenlijst genoemd |
€ |
35,00 |
|||
|
|
|
|
||
Titel 2 |
Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving |
|
|
||
|
|
|
|
||
HOOFDSTUK 1 BEGRIPSOMSCHRIJVINGEN |
|
|
|||
|
|
|
|
||
2.1.1 |
Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.1.1.1 |
Bruto vloeroppervlakte |
|
|
||
|
Het oppervlak van alle tot een bouwwerk behorende binnenruimten gemeten volgens NEN 2580. Dit is de som van alle ruimtes op alle verdiepingen gemeten in vierkante meter (m²) op vloerniveau langs de buitenomtrek van de opgaande scheidingsconstructies, die het bouwwerk omhullen. |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.1.1.2 |
Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.1.2 |
In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.1.3 |
In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. |
|
|
||
|
|
|
|
||
Hoofdstuk 2 VOOROVERLEG/BEOORDELING CONCEPTAANVRAAG |
|
|
|||
|
|
|
|
||
2.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.2.1 |
om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is, dan wel een principeverzoek in het kader van de Wet ruimtelijke ordening |
€ |
510,00 |
||
|
|
|
|
||
2.2.1.1 |
indien in het kader van het vooroverleg advies dient te worden gevraagd bij Monumentenhuis Brabant, wordt het tarief, |
|
|
||
|
zoals bedoeld in onderdeel 2.2.1, verhoogd met |
€ |
327,00 |
||
|
|
|
|
||
2.2.2 |
om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning: |
|
25% |
||
|
van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld. |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.2.3 |
om beoordeling van een vergunningvrij bouwproject |
€ |
103,00 |
||
|
|
|
|
||
2.2.4 |
om overig vooroverleg van vier uur of meer, per uur |
€ |
102,00 |
||
|
|
|
|
||
2.2.5 |
Het op grond van het in 2.2.4 verschuldigde bedrag wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld. De aanvraag wordt dan in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het verschuldigde bedrag aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
|
|
||
|
|
|
|
||
Hoofdstuk 3 OMGEVINGSVERGUNNING |
|
|
|||
|
|
|
|
||
2.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.3.1 |
Bouwactiviteiten |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.3.1.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
|
|
||
|
|
|
|
||
|
Verbouwen of nieuwbouwen woning of andere woonfunctie |
|
|
||
2.3.1.1.1 |
Voor deze bouwactiviteit wordt aan de hand van de bruto vloeroppervlakte het volgende tarief gehanteerd: |
|
|
||
|
Indien de bruto vloeroppervlakte kleiner is dan 100 m² zijn de kosten voor elke m²: |
€ |
26,05 |
||
|
met een minimum van: |
€ |
231,00 |
||
|
Indien de bruto vloeroppervlakte groter is dan of gelijk aan 100 m² maar kleiner dan 550 m² zijn de kosten: |
€ |
2.604,00 |
||
|
Deze kosten worden vermeerderd met voor elke m² bruto vloeroppervlakte vanaf 100m²: |
€ |
18,15 |
||
|
Indien de bruto vloeroppervlakte groter is dan of gelijk aan 550 m², zijn de kosten: |
€ |
10.797,00 |
||
|
Deze kosten worden voor elke m² bruto vloeroppervlakte vanaf 550 m² vermeerderd met: |
€ |
16,10 |
||
|
met een maximum van: |
€ |
500.000,00 |
||
|
Indien meer dan vier dezelfde woningen aangevraagd worden in 1 vergunning, wordt over de leges voor de |
|
|
||
|
activiteit bouwen voor deze woningen een korting gegeven van: |
|
15% |
||
|
Indien meer dan vier dezelfde sociale huurwoningen aangevraagd worden in 1 vergunning, wordt over de leges voor de |
|
|
||
|
activiteit bouwen voor deze woningen een korting gegeven van |
|
25% |
||
|
|
|
|
||
|
Bijgebouwen bij woning (garages, bergingen enzovoorts) |
|
|
||
2.3.1.1.2 |
Indien de bruto vloeroppervlakte kleiner is dan 150 m² zijn de kosten voor elke m²: |
€ |
15,55 |
||
|
met een minimum van: |
€ |
231,00 |
||
|
Indien de bruto vloeroppervlakte groter is dan of gelijk aan 150 m² zijn de kosten: |
€ |
2.335,00 |
||
|
Deze kosten worden vermeerderd voor elke m² bruto vloeroppervlakte vanaf 150 m² met: |
€ |
10,05 |
||
|
met een maximum van: |
€ |
500.000,00 |
||
|
|
|
|
||
|
Balieomgevingsvergunning |
|
|
||
2.3.1.1.3 |
Voor een balieomgevingsvergunning wordt op de leges voor een reguliere omgevingsvergunning een korting |
|
|
||
|
gegeven van: |
|
50% |
||
|
|
|
|
||
|
Tijdelijke wooneenheid |
|
|
||
2.3.1.1.4 |
Als de vergunning een tijdelijke vergunning betreft voor een wooneenheid wordt per eenheid het volgende tarief |
|
|
||
|
gehanteerd: |
€ |
553,00 |
||
|
|
|
|
||
|
Verbouwen of nieuwbouwen stallen, loodsen, champignonkwekerijen, bedrijfshallen en andere |
|
|
||
|
industriefuncties (m.u.v. open en prefab agrarische loodsen) |
|
|
||
2.3.1.1.5 |
Voor deze bouwactiviteit wordt aan de hand van de bruto vloeroppervlakte het volgende tarief gehanteerd: |
|
|
||
|
Indien de bruto vloeroppervlakte kleiner is dan 360m², zijn de kosten voor elke m²: |
€ |
9,55 |
||
|
met een minimum van: |
€ |
576,00 |
||
|
Indien de bruto vloeroppervlakte groter is dan of gelijk aan 360 m², maar kleiner is dan 1760 m², zijn de kosten: |
€ |
3.431,00 |
||
|
Deze kosten worden voor elke m² bruto vloeroppervlakte vanaf 360 m² vermeerderd met: |
€ |
6,10 |
||
|
Indien de bruto vloeroppervlakte groter is dan of gelijk aan 1760 m², zijn de kosten: |
€ |
12.024,00 |
||
|
Deze kosten worden voor elke m² bruto vloeroppervlakte vanaf 1760 m² vermeerderd met: |
€ |
4,00 |
||
|
met een maximum van: |
€ |
500.000,00 |
||
|
|
|
|
||
|
Verbouwen of nieuwbouwen open of prefab agrarische loodsen |
|
|
||
2.3.1.1.6. |
Voor deze bouwactiviteit wordt aan de hand van de bruto vloeroppervlakte het volgende tarief gehanteerd: |
|
|
||
|
Indien de bruto vloeroppervlakte kleiner is dan 650m², zijn de kosten voor elke m²: |
€ |
4,85 |
||
|
met een minimum van: |
€ |
576,00 |
||
|
Indien de bruto vloeroppervlakte groter is dan of gelijk aan 650 m² maar kleiner is dan 2900 m², zijn de kosten: |
€ |
3.165,00 |
||
|
Deze kosten worden voor elke m² bruto vloeroppervlakte vanaf 650 m² vermeerderd met: |
€ |
3,80 |
||
|
Indien de bruto vloeroppervlakte groter is dan of gelijk aan 2900 m², zijn de kosten: |
€ |
11.740,00 |
||
|
Deze kosten worden voor elke m² bruto vloeroppervlakte vanaf 2900 m² vermeerderd met: |
€ |
3,05 |
||
|
met een maximum van: |
€ |
500.000,00 |
||
|
|
|
|
||
|
Verbouwen of nieuwbouwen bijeenkomstfunctie/gezondheidsfunctie/logiesfunctie/onderwijsfunctie/ |
|
|
||
|
celfunctie/kantoorfunctie/sportfunctie/winkelfunctie |
|
|
||
2.3.1.1.7 |
Voor deze bouwactiviteit wordt aan de hand van de bruto vloeroppervlakte het volgende tarief gehanteerd: |
|
|
||
|
Indien de bruto vloeroppervlakte kleiner is dan 100m², zijn de kosten voor elke m²: |
€ |
28,90 |
||
|
met een minimum van: |
€ |
346,00 |
||
|
Indien de bruto vloeroppervlakte groter is dan of gelijk aan 100m² maar kleiner is dan 500m², zijn de kosten: |
€ |
2.890,00 |
||
|
Deze kosten worden voor elke m² bruto vloeroppervlakte vanaf 100m² vermeerderd met: |
€ |
19,85 |
||
|
Indien de bruto vloeroppervlakte groter is dan of gelijk aan 500m² zijn de kosten: |
€ |
10.935,00 |
||
|
Deze kosten worden voor elke m² bruto vloeroppervlakte vanaf 500m² vermeerderd met: |
€ |
17,65 |
||
|
met een maximum van: |
€ |
500.000,00 |
||
|
|
|
|
||
|
Verbouwen of nieuwbouwen kas |
|
|
||
2.3.1.1.8 |
Voor deze bouwactiviteit wordt aan de hand van de bruto vloeroppervlakte het volgende tarief gehanteerd: |
|
|
||
|
Indien de bruto vloeroppervlakte kleiner is dan 2500 m², zijn de kosten voor elke m²: |
€ |
1,50 |
||
|
met een minimum van: |
€ |
576,00 |
||
|
Indien de bruto vloeroppervlakte groter is dan of gelijk aan 2500 m², zijn de kosten: |
€ |
3.709,00 |
||
|
Deze kosten worden voor elke m² bruto vloeroppervlakte vanaf 2.500 m² vermeerderd met: |
€ |
0,90 |
||
|
met een maximum van: |
€ |
500.000,00 |
||
|
|
|
|
||
|
Overige bouwactiviteiten |
|
|
||
2.3.1.2 |
Als de bouwactiviteiten betrekking hebben op de onderstaande bouwwerken, wordt het volgende tarief gehanteerd: |
|
|
||
|
|
|
|
||
|
Dakkapellen (op bestaande gebouwen) |
|
|
||
2.3.1.2.1 |
Voor deze bouwactiviteit wordt het volgende tarief gehanteerd per dakkapel: |
€ |
147,00 |
||
|
met een minimum van: |
€ |
231,00 |
||
|
|
|
|
||
|
Gevelwijzigingen |
|
|
||
2.3.1.2.2 |
Voor deze bouwactiviteit wordt het volgende tarief gehanteerd per m1 gevel |
€ |
70,00 |
||
|
met een minimum van: |
€ |
231,00 |
||
|
|
|
|
||
|
Constructieve wijzigingen |
|
|
||
2.3.1.2.3 |
Voor deze bouwactiviteit wordt het volgende tarief gehanteerd per soort wijziging: |
€ |
576,00 |
||
|
|
|
|
||
|
Erfafscheidingen |
|
|
||
2.3.1.2.4 |
Voor deze bouwactiviteit wordt het volgende tarief gehanteerd per muur / wand: |
€ |
147,00 |
||
|
met een minimum van: |
€ |
231,00 |
||
|
|
|
|
||
|
Overkapping |
|
|
||
2.3.1.2.5 |
Voor deze bouwactiviteit wordt het volgende tarief gehanteerd per m² overkapping: |
|
|
||
|
Indien de oppervlakte kleiner is dan 600 m², zijn de kosten per m²: |
€ |
5,10 |
||
|
met een minimum van: |
€ |
231,00 |
||
|
Indien de oppervlakte groter is dan of gelijk aan 600 m², zijn de kosten: |
€ |
3.050,00 |
||
|
Deze kosten worden voor elke m² oppervlakte vanaf 600 m² vermeerderd met: |
€ |
3,40 |
||
|
met een maximum van: |
€ |
500.000,00 |
||
|
|
|
|
||
|
Silo's |
|
|
||
2.3.1.2.6 |
Voor deze bouwactiviteit wordt het volgende tarief gehanteerd per silo: |
€ |
231,00 |
||
|
|
|
|
||
2.3.1.2.7 |
Zonnepanelen |
|
|
||
|
Voor deze bouwactiviteit wordt het volgende tarief gehanteerd per aanvraag: |
€ |
231,00 |
||
|
|
|
|
||
2.3.1.2.8. |
Wijzigingen brandcompartimentering |
|
|
||
|
Voor deze bouwactiviteit wordt het volgende tarief gehanteerd per brandcompartiment |
€ |
231,00 |
||
|
|
|
|
||
2.3.1.2.9 |
Teelt ondersteunende voorzieningen |
|
|
||
|
Voor deze bouwactiviteit wordt het volgende tarief gehanteerd per perceel |
€ |
231,00 |
||
|
|
|
|
||
2.3.1.2.10 |
Overige bouwwerken |
|
|
||
|
Voor deze bouwactiviteit wordt het volgende tarief gehanteerd per m² oppervlakte: |
€ |
4,00 |
||
|
met een minimum van: |
€ |
231,00 |
||
|
|
|
|
||
2.3.1.2.11 |
Ontheffing Wet geluidshinder |
|
|
||
|
Indien ontheffing wordt gegeven ingevolge artikel 8.3 van het Bouwbesluit 2012 |
€ |
33,00 |
||
|
|
|
|
||
2.3.1.3. |
Advisering |
|
|
||
|
Indien in het kader van een aanvraag advies nodig of gewenst is, worden de volgende tarieven gehanteerd: |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.3.1.3.1. |
Adviescommissie agrarische bouwaanvragen: |
|
|
||
|
Onverminderd het bepaalde in deze titel bedraagt het tarief, indien op grond van een besluit van het college van burgemeester en wethouders een deskundigenadvies nodig of gewenst is, voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de adviescommissie agrarische bouwaanvragen (onderdeel van de SAB) is en wordt beoordeeld: |
|
100% |
||
|
van de externe advieskosten en |
|
10% |
||
|
voor administratie- en doorzendkosten. |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.3.1.3.2. |
Monumentenhuis Brabant en daarmee gelijk te stellen deskundige adviesorganen: |
|
|
||
|
Onverminderd het bepaalde in deze titel bedraagt het tarief, indien op grond van een besluit van het college van burgemeester en wethouders een deskundigenadvies op het gebied van monumenten wenselijk of noodzakelijk is en wordt beoordeeld: |
|
100% |
||
|
van de externe advieskosten en |
|
10% |
||
|
voor administratie- en doorzendkosten. |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.3.1.3.3. |
Adviescommissie m.e.r. |
|
|
||
|
Onverminderd het bepaalde in deze titel bedraagt het tarief, indien op grond van een besluit van het bevoegde gezag als bedoeld in het besluit m.e.r. voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de commissie voor de milieueffect rapportage (m.e.r.) gewenst of noodzakelijk is en wordt afgegeven: |
|
100% |
||
|
van de externe advieskosten en |
|
10% |
||
|
voor administratie- en doorzendkosten. |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.3.1.3.4. |
Adviesbureau voor Toerisme en Recreatie |
|
|
||
|
Onverminderd het bepaalde in deze titel bedraagt het tarief, indien op grond van een besluit van het college van burgemeester en wethouders voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de adviescommissie Toerisme en Recreatie (onderdeel van de SAB), of een daarmee gelijk te stellen deskundige, gewenst of noodzakelijk is en wordt beoordeeld: |
|
100% |
||
|
van de externe advieskosten en |
|
10% |
||
|
voor administratie- en doorzendkosten. |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.3.1.3.5 |
Verklaring van geen bedenkingen |
|
|
||
|
Indien een verklaring van geen bedenkingen van Gedeputeerde Staten noodzakelijk is |
|
100% |
||
|
van de provinciale legeskosten. |
|
|
||
|
Indien in verband met een verklaring van geen bedenkingen als hiervoor bedoeld en de regels uit de provinciale |
|
|
||
|
(Interim) omgevingsverordening Noord-Brabant (BZV) externe advies- en/of toetsingskosten dienen te worden gemaakt |
|
100% |
||
|
van deze kosten. |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.3.1.3.6 |
(Interim) omgevingsverordening Noord-Brabant |
|
|
||
|
Indien een externe toetsing aan de (Interim) omgevingsverordening Noord-Brabant noodzakelijk is: |
|
100% |
||
|
van de betreffende advieskosten. |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.3.1.3.7 |
Het op grond van het in 2.3.1.3 verschuldigde bedrag wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld. |
|
|||
|
De aanvraag wordt dan in behandeling genomen op de vijfde werkdag |
||||
|
na de dag waarop het verschuldigde bedrag aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.3.1.4 |
Achteraf ingediende aanvraag |
|
|
||
2.3.1.4.1 |
Onverminderd het bepaalde in deze titel bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouw- of gebruiksactiviteit: |
|
110% |
||
|
van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges. |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.3.1.4.2 |
Onverminderd het bepaalde in deze titel bedraagt het tarief, indien met de bouw- of gebruiksactiviteit is begonnen voordat de vergunning is verleend, maar nadat de aanvraag is ingediend: |
|
110% |
||
|
van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges. |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.3.1.5 |
Herhaalde hersteltermijn |
|
|
||
|
Indien vaker dan eenmaal een hersteltermijn dient te worden verstuurd om dezelfde gegevens op te vragen, wordt het tarief, bedoeld in |
|
|
||
|
in onderdeel 2.3.1.1 verhoogd met |
€ |
408,00 |
||
|
|
|
|
||
2.3.1.6 |
Anonimiseren |
|
|
||
|
Als de aanvraag om een omgevingsvergunning voor een activiteit bijlagen bevat met andere directe persoonsgegevens dan de planlocatie, worden de op grond van onderdeel 2.3.1 verschuldigde leges verhoogd met: |
|
5%; |
||
|
met een verhoging van maximaal: |
€ |
1.000,00 |
||
|
|
|
|
||
2.3.2 |
Aanlegactiviteiten |
|
|
||
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ |
1.187,00 |
||
|
|
|
|
||
2.3.3 |
Planologisch strijdig gebruik waarbij al dan niet sprake is van een bouwactiviteit |
|
|
||
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en al dan niet sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1: |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.3.3.1 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking) |
€ |
1.187,00 |
||
|
|
|
|
||
2.3.3.2 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking en kruimelgeval) |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.3.3.2.1 |
voor het wijzigen van het gebruik van een gebouw met een bruto vloeroppervlakte tot en met 250 m² |
€ |
710,00 |
||
|
|
|
|
||
2.3.3.2.2 |
voor het wijzigen van het gebruik van een gebouw met een bruto vloeroppervlakte tussen 250 m² tot 1.500 m² |
€ |
1.250,00 |
||
|
|
|
|
||
2.3.3.2.3 |
voor het wijzigen van gebruik naar wonen, het toevoegen van een woning binnen een bestaand pand of voor het wijzigen van het gebruik van een gebouw met een bruto vloeroppervlakte van 1.500 m² of meer |
€ |
5.286,00 |
||
|
|
|
|
||
2.3.3.3 |
indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking) |
€ |
4.467,00 |
||
|
|
|
|
||
2.3.3.4 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking) |
€ |
4.726,00 |
||
|
|
|
|
||
2.3.3.5 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan) |
€ |
990,00 |
||
|
|
|
|
||
2.3.3.6 |
indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving) |
€ |
4.726,00 |
||
|
|
|
|
||
2.3.3.7 |
indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving) |
€ |
4.726,00 |
||
|
|
|
|
||
2.3.3.8 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit) |
€ |
4.726,00 |
||
|
|
|
|
||
2.3.4 |
In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid |
|
|
||
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief |
€ |
233,00 |
||
|
|
|
|
||
2.3.4.1 |
De overeenkomstig het in 2.3.4 genoemde tarief geheven leges worden vermeerderd met de bedragen genoemd in 2.3.4.2 indien en voor zover deze op het bouwwerk of de inrichting, waarop de verleende vergunning betrekking heeft, van toepassing zijn. |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.3.4.2 |
De opslag/verhoging als bedoeld in 2.3.4.1 bedraagt voor: |
|
|
||
A: |
|
|
|||
a. bouwwerken waarin aan meer dan tien personen bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf zal worden verschaft |
|
|
|||
b. bouwwerken waarin aan meer dan tien personen jonger dan twaalf jaar of aan meer dan tien lichamelijk en/of verstandelijk gehandicapte personen dagverblijf zal worden verschaft |
|
|
|||
|
|
|
|||
met een oppervlakte van: |
|
|
|||
- minder dan 100 m2 |
€ |
152,00 |
|||
- 100 tot 200 m2 |
€ |
225,00 |
|||
- 200 tot 300 m2 |
€ |
371,00 |
|||
- 300 tot 500 m2 |
€ |
590,00 |
|||
- 500 tot 1.000 m2 |
€ |
881,00 |
|||
- 1.000 tot 2.000 m2 |
€ |
1.315,00 |
|||
- 2.000 tot 3.000 m2 |
€ |
1.726,00 |
|||
- 3.000 tot 4.000 m2 |
€ |
1.909,00 |
|||
- 4.000 tot 5.000 m2 |
€ |
2.091,00 |
|||
- 5.000 tot 10.000 m2 |
€ |
2.332,00 |
|||
- 10.000 tot 20.000 m2 |
€ |
2.656,00 |
|||
- 20.000 tot 30.000 m2 |
€ |
3.083,00 |
|||
- 30.000 tot 40.000 m2 |
€ |
3.515,00 |
|||
- 40.000 tot 50.000 m2 |
€ |
3.944,00 |
|||
- 50.000 m2 of meer |
€ |
4.301,00 |
|||
|
|
|
|||
B: |
|
|
|||
a. inrichtingen waarin aan meer dan tien personen bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf zal worden verschaft |
|
|
|||
b. inrichtingen waarin aan meer dan tien personen jonger dan twaalf jaar of aan meer dan tien lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen dagverblijf zal worden verschaft |
|
|
|||
c. inrichtingen waarin meer dan tweehonderd personen tegelijk aanwezig zullen zijn |
|
|
|||
|
|
|
|||
met een oppervlakte van: |
|
|
|||
|
|
|
|||
- minder dan 100 m2 |
€ |
79,00 |
|||
- 100 tot 200m2 |
€ |
116,00 |
|||
- 200 tot 300 m2 |
€ |
189,00 |
|||
- 300 tot 500 m2 |
€ |
296,00 |
|||
- 500 tot 1.000 m2 |
€ |
444,00 |
|||
- 1.000 tot 2.000 m2 |
€ |
661,00 |
|||
- 2.000 tot 3.000 m2 |
€ |
878,00 |
|||
- 3.000 tot 4.000 m2 |
€ |
989,00 |
|||
- 4.000 tot 5.000 m2 |
€ |
1.099,00 |
|||
- 5.000 tot 10.000 m2 |
€ |
1.251,00 |
|||
- 10.000 tot 20.000 m2 |
€ |
1.463,00 |
|||
- 20.000 tot 30.000 m2 |
€ |
1.754,00 |
|||
- 30.000 tot 40.000 m2 |
€ |
2.027,00 |
|||
- 40.000 tot 50.000 m2 |
€ |
2.325,00 |
|||
- 50.000 m2 of meer |
€ |
2.577,00 |
|||
|
|
|
|
||
2.3.5 |
Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.3.5.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening Boekel 2019, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 12, tweede lid, van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.3.5.1.1 |
voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument: |
€ |
0,00 |
||
|
|
|
|
||
2.3.5.1.2 |
voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht: |
€ |
0,00 |
||
|
|
|
|
||
2.3.6 |
Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.3.6.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief: |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.3.6.1.1 |
in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist: |
€ |
1.187,00 |
||
|
|
|
|
||
2.3.7 |
Kappen |
|
|
||
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4:11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ |
376,00 |
||
|
|
|
|
||
2.3.8 |
Omgevingsvergunning in twee fasen |
|
|
||
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.3.8.1 |
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.3.8.2 |
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.3.9 |
Beoordeling bodemrapport |
|
|
||
|
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld: |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.3.9.1 |
voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport 100% van de externe advieskosten met een minimum van |
€ |
244,00 |
||
|
|
|
|
||
2.3.9.2 |
voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport 100% van de externe advieskosten met een minimum van |
€ |
244,00 |
||
|
|
|
|
||
2.3.10 |
Advies |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.3.10.1 |
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, 100% van de externe advieskosten met een minimum van: |
€ |
859,00 |
||
|
|
|
|
||
2.3.11 |
Het op grond van het in 2.3.9 en 2.3.10 verschuldigde bedrag wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen |
||||
|
van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld. De aanvraag wordt dan in behandeling genomen op de vijfde |
|
|||
|
werkdag na de dag waarop het verschuldigde bedrag aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de |
|
|
||
|
aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.3.12 |
Verklaring van geen bedenkingen |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.3.12.1 |
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo: |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.3.12.1.1 |
indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: |
€ |
859,00 |
||
|
|
|
|
||
2.3.12.1.2 |
indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: |
€ |
859,00 |
||
|
|
|
|
||
2.3.13 |
Natura 2000-activiteiten |
|
|
||
|
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel |
|
|
||
|
2.2aa, aanhef en onder b, van het Besluit omgevingsrecht (Natura 2000-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd |
|
|
||
|
het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde |
|
|
||
|
activiteiten: |
€ |
3.921,00 |
||
|
|
|
|
||
2.3.14 |
Flora en fauna-activiteiten (bescherming van soorten) |
|
|
||
|
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel |
|
|
||
|
2.2aa, aanhef en onder a, van het Besluit omgevingsrecht (Natura 2000-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd |
|
|
||
|
het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde |
|
|
||
|
activiteiten: |
|
|
||
|
soortenbescherming door burgers |
€ |
2.035,00 |
||
|
soortenbescherming infrastructureel en gebiedsgericht |
€ |
6.358,00 |
||
|
soortenbescherming overige |
€ |
4.705,00 |
||
|
|
|
|
||
Hoofdstuk 4 |
VERMINDERING EN TERUGGAAF |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.4.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges op aanvraag in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3. |
|
|
||
2.4.2 |
Teruggaaf of vermindering als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw- of aanlegactiviteiten |
|
|
||
|
|
|
|
||
|
Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw- of aanlegactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1 of 2.3.2 intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat op aanvraag aanspraak op teruggaaf of vermindering van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.4.2.1 |
indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning deze aanvraag wordt ingetrokken, voordat een besluit op de aanvraag is genomen, bestaat er aanspraak op vermindering van de geheven leges. De vermindering bedraagt: |
|
50% |
||
|
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.4.2.2 |
indien een vergunning op verzoek van de aanvrager geheel wordt ingetrokken, voordat daarvan gebruik is gemaakt, bestaat er aanspraak op teruggaaf van de geheven leges. De teruggaaf bedraagt: |
|
25% |
||
|
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.4.2.3 |
indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, deze aanvraag leidt tot het niet verder in behandeling nemen op grond van art. 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht, bestaat er aanspraak op vermindering van de geheven leges. De vermindering bedraagt: |
|
50% |
||
|
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.4.3 |
Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.3, 2.3.4, 2.3.6, 2.3.7, 2.3.8, 2.3.9, 2.3.10, 2.3.11, en 2.3.12 wordt geen vermindering verleend. |
|
|
||
|
|
|
|
||
Hoofdstuk 5 WIJZIGING OMGEVINGSVERGUNNING ALS GEVOLG VAN WIJZIGING PROJECT |
|
|
|||
|
|
|
|
||
2.5 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project: |
€ |
229,00 |
||
|
|
|
|
||
Hoofdstuk 6 |
BESTEMMINGSHERZIENINGEN EN/OF WIJZIGINGEN ZONDER ACTIVITEITEN |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.6.1 |
Onverminderd het bepaalde in deze titel bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van: |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.6.1.1 |
een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening |
€ |
6.468,00 |
||
|
|
|
|||
2.6.1.2 |
een aanvraag voor het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening |
€ |
5.286,00 |
||
|
|
|
|||
2.6.1.3 |
een individuele aanvraag tot het aanpassen of wijzigen van het bestemmingsplan op basis van artikel 3.1, eerste lid of artikel 3.6, eerste lid onder a van de Wet ruimtelijke ordening, welke niet in het delegatiebesluit behorende bij het bestemmingsplan is opgenomen en wordt meegenomen in een gemeentelijk veegplan of actualisatieplan |
€ |
4.434,00 |
||
|
|
|
|||
2.6.1.4 |
een individuele aanvraag tot het aanpassen of wijzigen van het bestemmingsplan op basis van artikel 3.1, eerste lid of artikel 3.6, eerste lid onder a van de Wet ruimtelijke ordening, welke in het delegatiebesluit behorende bij het bestemmingsplan is opgenomen en wordt meegenomen in een gemeentelijk veegplan of actualisatieplan |
€ |
2.734,00 |
||
|
|
|
|||
2.6.1.5 |
een aanvraag tot het herstellen van omissies, doorvoeren van reeds verleende afwijkingen of het opnemen of verwijderen van aanduidingen in het bestemmingsplan door middel van het aanpassen of wijzigen van het bestemmingsplan op basis van artikel 3.1, eerste lid of artikel 3.6, eerste lid onder a van de Wet ruimtelijke ordening |
€ |
858,00 |
||
|
|
|
|
||
2.6.2 |
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk worden de leges verhoogd met |
|
100% |
||
|
van de externe advieskosten, kosten van stedenbouwkundige beoordeling en advies en andere kosten die direct verband |
|
|
||
|
houden met de (wettelijke) verplichtingen die ten grondslag liggen aan de beoogde ruimtelijke ontwikkeling. |
|
|
||
|
|
|
|
||
2.6.3 |
Verklaring van geen bedenkingen |
|
|
||
|
Indien een verklaring van geen bedenkingen van Gedeputeerde Staten noodzakelijk is, worden de leges verhoogd met van de provinciale leskosten. |
|
100% |
||
|
Indien in verband met een verklaring van geen bedenkingen als hiervoor bedoeld en de regels uit de provinciale |
|
|
||
|
Interim omgevingsverordening Noord-Brabant externe advies- en/of toetsingskosten dienen te worden gemaakt, worden de leges verhoogd met van deze kosten. |
|
100% |
||
|
|
|
|
||
2.6.4 |
Het op grond van het in 2.6.2 en 2.6.3 verschuldigde bedrag wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld. |
|
|||
|
De aanvraag wordt dan in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de |
|
|||
|
dag waarop het verschuldigde bedrag aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
|
|
||
|
|
|
|
||
Hoofdstuk 7 IN DEZE TITEL NIET BENOEMDE BESCHIKKING |
|
|
|||
|
|
|
|
||
2.7 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: |
€ |
500,00 |
||
|
|
|
|
||
Titel 3 |
Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn |
|
|
||
|
|
|
|
||
HOOFDSTUK 1 HORECA |
|
|
|||
|
|
|
|
||
|
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van: |
|
|
||
|
|
|
|
||
3.1.1 |
een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:28 van de APV (exploitatievergunning horecabedrijf) |
€ |
209,00 |
||
|
|
|
|
||
3.1.2 |
een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de Alcoholwet |
€ |
296,00 |
||
|
|
|
|
||
3.1.3 |
een melding tot het wijzigen van de vergunning als bedoeld in artikel 30 van de Alcoholwet |
€ |
89,00 |
||
|
|
|
|
||
3.1.4 |
een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35, eerste lid van de Alcoholwet |
€ |
47,00 |
||
|
|
|
|
||
3.1.5 |
een aanvraag tot het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid, van de Alcoholwet |
€ |
35,00 |
||
|
|
|
|
||
HOOFDSTUK 2 ORGANISEREN EVENEMENTEN |
|
|
|||
|
|
|
|
||
3.2.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een evenementenvergunning met geen of beperkt risico, voorgaande ter beoordeling van de burgemeester, |
€ |
64,00 |
||
|
|
|
|
||
3.2.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een evenementenvergunning voor een evenement met matig risico waarbij vooroverleg gewenst is, voorgaande ter beoordeling van de burgemeester, |
€ |
184,00 |
||
|
|
|
|
||
3.2.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een evenementenvergunning met matig of groot risico en/of meer dan 10.000 bezoekers/deelnemers waarbij vooroverleg gewenst is, voorgaande ter beoordeling van de burgemeester, |
€ |
11.114,00 |
||
|
|
|
|
||
3.2.4 |
De tarieven genoemd in de artikelen 3.2.1 en 3.2.2. worden, indien er een advies wordt gevraagd bij de GHOR, |
|
|
||
|
verhoogd met een bedrag van |
€ |
89,00 |
||
|
|
|
|
||
3.2.5 |
Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een evenementenvergunning drie weken of minder voor de datum van het te houden evenement is ingediend en deze niet wordt geweigerd op grond van artikel 1:8, tweede lid, van de APV gemeente Boekel, bedraagt het tarief: |
|
200% |
||
|
van de bedragen genoemd in de onderdelen 3.2.1 tot en met 3.2.3. |
|
|
||
|
|
|
|
||
HOOFDSTUK 3 PROSTITUTIEBEDRIJVEN |
|
|
|||
|
|
|
|
||
3.3.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
|
||
|
|
|
|
||
3.3.1.1 |
tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3:3 van de Algemene plaatselijke verordening |
€ |
633,00 |
||
|
|
|
|
||
3.3.1.2 |
tot het wijzigen van een vergunning als bedoeld in 3.3.1.1 |
€ |
130,00 |
||
|
|
|
|
||
HOOFDSTUK 4 SLUITINGSTIJDEN HORECA |
|
|
|||
|
|
|
|
||
3.4.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2:29 van de APV gemeente Boekel: |
|
|
||
|
|
|
|
||
3.4.1.1 |
Voor het eerste uur en elk volgend uur of gedeelte daarvan |
€ |
35,00 |
||
|
|
|
|
||
HOOFDSTUK 5 TEGENGAAN ONVEILIG, NIET LEEFBAAR EN MALAFIDE ONDERNEMERSKLIMAAT, EXPLOITATIEVERGUNNING OP BASIS VAN ARTIKEL 2:80 APV GEMEENTE BOEKEL |
|
|
|||
|
|
|
|
||
3.5.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
|
||
|
|
|
|
||
3.5.1.1 |
Tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:80 APV gemeente Boekel (verbod exploiteren bedrijf zonder |
|
|
||
|
benodigde vergunning) |
€ |
209,00 |
||
|
|
|
|
||
HOOFDSTUK 6 STANDPLAATSEN |
|
|
|||
|
|
|
|
||
3.6.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag op grond van de artikel 5:18 van de APV |
|
|||
|
gemeente Boekel: |
|
|
||
|
|
|
|
||
3.6.1.1 |
tot het verlenen van een vaste-standplaatsvergunning |
€ |
954,00 |
||
|
|
|
|
||
3.6.1.2 |
tot het verlenen van een incidentele standplaatsvergunning, per dagdeel |
€ |
34,00 |
||
|
|
|
|
||
3.6.2 |
Als een aanvraag om een vaste-standplaatsvergunning, te verlenen via het selectiestelsel, niet leidt tot |
|
|
||
|
vergunningverlening bestaat aanspraak op teruggaaf van de op grond van onderdeel 3.6.1 verschuldigde |
|
|
||
|
leges van |
|
50% |
||
|
|
|
|
||
3.6.3.1 |
Het tarief per twaalf maanden voor het gebruik van elektrische aansluitingen bij een vaste standplaats bedraagt per dagdeel |
€ |
182,00 |
||
|
|
|
|
||
3.6.3.2 |
Het tarief voor het gebruik van elektrische aansluitingen bij een incidentele standplaats bedraagt per dagdeel |
€ |
68,00 |
||
|
|
|
|
||
3.6.4 |
De tarieven in onderdeel 3.6.3.1 en 3.6.3.2 worden bij gebruik door ideële organisatie verminderd met |
|
100% |
||
|
|
|
|
||
3.6.5 |
Als het college van burgemeester en wethouders een verleende standplaatsvergunning binnen twaalf maanden na het innemen van de standplaats intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt |
|
50% |
||
|
van de voor de activiteit waarvoor de aanvraag is ingetrokken verschuldigde leges. |
|
|
||
|
|
|
|
||
HOOFDSTUK 7 IN DIT HOOFDSTUK NIET BENOEMD BESLUIT |
|
|
|||
|
|
|
|
||
3.7.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in dit hoofdstuk niet benoemde |
|
|
||
|
vergunning, ontheffing of andere beschikking |
€ |
209,00 |
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Boekel, gehouden op 15 december 2022.
de griffier,
J.I.M le Comte
de voorzitter,
C.J.M. van den Elsen
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl