Regeling vervallen per 01-01-2024

Verordening op de heffing en invordering van leges gemeente Waterland 2023

Geldend van 23-12-2022 t/m 31-12-2023

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges gemeente Waterland 2023

De raad van de gemeente Waterland,

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 8 november 2022;

overwegende dat het wenselijk is om de Verordening op de heffing en invordering van leges gemeente Waterland 2023 vast te stellen;

gelet op artikel 156, eerste en tweede lid, onderdeel b Gemeentewet en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (stb. 2011,440),

B E S L U I T :

vast te stellen de navolgende Verordening op de heffing en invordering van leges gemeente Waterland 2023.

Artikel 1 Definities

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een gehele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van de (n)e dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand, met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de (n)e dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

  • een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten die ingevolge wettelijk voorschrift zijn vrijgesteld van rechtenheffing of kosteloos moeten worden verleend;

  • b.

    aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • c.

    inlichtingen, opgaven, handelingen of stukken, verstrekt, verricht of afgegeven, uitsluitend voor een aantoonbaar wetenschappelijk of filantropisch doel;

  • d.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • e.

    aanvragen tot verlening van een vergunning met betrekking tot het plaatsen van zonnepanelen of zonnecollectoren.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

  • 4. Voor de berekening van de leges met betrekking tot aanvragen tot verlening van een vergunning waarbij naast het plaatsen van zonnepanelen of zonnecollectoren ook andere zaken worden aangevraagd, wordt het gedeelte van de in de tarieventabel bedoelde bouwkosten dat ziet op het plaatsen van de zonnepanelen of zonnecollectoren niet mee genomen in de grondslag van de leges.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 8 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

  • 3. In afwijking van artikel 4:90, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht, wordt in geval van contante betaling geen kwitantie afgegeven.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 2.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 3.

      onderdeel 1.4.1.6 (papieren verstrekking uit de basisregistratie personen);

    • 4.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 5.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Overgangsrecht

  • 1. De Verordening op de heffing en invordering van leges gemeente Waterland 2022 van 16 december 2021, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 12, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2023.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening op de heffing en invordering van leges gemeente Waterland 2023”.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Waterland,

gehouden op 8 december 2022.

De raad voornoemd,

Th.G.L. Greep

griffier

drs. M.C. van der Weele

voorzitter

Bijlage 1 Tarieventabel 2023 behorende bij artikel 5, eerste lid, van de Legesverordening 2023

Indeling tarieventabel

Titel 1Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie personen

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Vervallen

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14 Vervallen

Hoofdstuk 15 Vervallen

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

Hoofdstuk 18 Ondergrondse infrastructuur

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20 Diversen

Titel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5 Vervallen

Hoofdstuk 6 Vervallen

Hoofdstuk 7 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 8 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1Burgerlijke stand

 

Tarief

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

 

1.1.1.1

maandag tot en met vrijdag tussen 10.00 uur en 17.00 uur

€ 403,90

1.1.1.2

maandag tot en met vrijdag tussen 17.00 uur tot en met 20.00 uur en zaterdag van 10.00 uur tot en met 17.00 uur

€ 576,90

1.1.1.3

andere tijden dan hiervoor genoemd en op een algemeen erkende feestdag gestelde dag

€ 750,00

1.1.2

De toeslag voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op een locatie anders dan het gemeentehuis aan de Pierebaan 3 op:

 

1.1.2.1

maandag tot en met vrijdag tussen 10.00 uur en 17.00 uur

€ 28,75

1.1.2.2

maandag tot en met vrijdag tussen 17.00 uur tot en met 20.00 uur en zaterdag van 10.00 uur tot en met 17.00 uur

€ 40,40

1.1.2.3

andere tijden dan hiervoor genoemd en op een algemeen erkende feestdag gestelde dag

€ 57,75

1.1.2.4

een schip van maandag tot en met vrijdag tussen 10.00 uur en 17.00 uur.

€ 57,75

1.1.2.5

een schip van maandag tot en met vrijdag tussen 17.00 tot en met 20.00 uur en zaterdag van 10.00 uur tot en met 17.00 uur.

€ 69,20

1.1.2.6

een schip op andere tijden dan hiervoor genoemd en op een algemeen erkende feestdag gestelde dag

€ 115,40

1.1.3

Bovengenoemde kosten zijn ook verschuldigd in het geval er een ceremonie wordt verlangd bij het omzetten van partnerschapsregistratie in een huwelijk

 

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken of leveren van:

 

1.1.4.1

een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering

€ 25,60

1.1.4.2

een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering

€ 33,90

1.1.4.3

een getuige van een huwelijk of registratie van een partnerschap per half uur per getuige

€ 51,40

1.1.5

Het tarief bedraagt voor de aanvraag tot het benoemen door het College van Burgemeester en Wethouders van een:

 

1.1.5.1

nieuwe trouwlocatie

€ 115,40

1.1.5.2

buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand ( BABS ) die reeds eerder in een andere gemeente in Nederland is benoemd

€ 57,75

1.1.5.3

buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (BABS) die niet reeds eerder in een andere gemeente in Nederland is benoemd

€ 276,65

 

Kosteloze huwelijksvoltrekking/ partnerschapsregistratie kan uitsluitend op de locatie Pierebaan 3 in een beschikbare spreekkamer op maandag en dinsdag om 9.00 uur.

 

1.1.6

Optionele huur Raadszaal bij Kosteloze huwelijksvoltrekking /partnerschapsregistratie op maandag en dinsdag van 9.00 tot 10.00 uur.

€ 86,55

1.1.9

  • 1.

 

1.1.9.1

een lijkenpas

€ 25,60 

1.1.9.2

een besluit van de burgemeester waarbij een andere termijn gesteld is, dan die genoemd in artikel 17 van de wet op de lijkbezorging

€ 25,60

1.1.9.3

van een verlof tot toestemming voor het op- en herbegraven

€ 25,60

1.1.10

Het tarief bedraagt per jaar voor de afgifte van inlichtingenmateriaal aangaande geboorten, huwelijks en partnerschapsaangiften, huwelijks en partnerschapsregistraties

€ 329,65

Hoofdstuk 2Reisdocumenten

 

Tarief

1.2.

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

 

1.2.1

van een nationaal paspoort:

 

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 77,87

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 58,89

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

 

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 77,87

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 58,89

1.2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

 

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 77,87

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 58,89

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 58,89

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

 

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 70,38

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 37,99

1.2.6

van een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor een persoon met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon

€ 34,29

1.2.7

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

€ 53,01

1.2.8

Indien er wordt gekozen voor het laten bezorgen van de reisdocumenten worden de leges verhoogd met

€ 13,60

Hoofdstuk 3Rijbewijzen

 

Tarief

1.3.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vernieuwen van een rijbewijs voor personen in de leeftijd van 75 jaar of ouder of voor personen waarbij ten gevolge van invaliditeit voor een aanvraag tot het vernieuwen van een rijbewijs een medische keuring vereist is

€ 39,25

1.3.2

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs niet behorend tot de personen genoemd in 1.3.1

€ 41,60

1.3.3

Het tarief van een onderzoek ten aanzien van het niet kunnen vaststellen van de identiteit bij de aanvraag van een nieuw rijbewijs, daarbij gelet op artikel 49 Reglement rijbewijzen, bedraagt

€ 49,80

1.3.4

Het tarief van een onderzoek van de vermissing van een rijbewijs binnen 12 maanden na afgifte van dat rijbewijs, dat ter vervanging dient van een eerder vermist rijbewijs, bedraagtBij toepassing van 1.3.4 wordt het tarief genoemd onder 1.3.3 niet toegepast. Daarbij gelet op artikel 49 Reglement rijbewijzen.

€ 74,15

1.3.5

Voor een eigen geneeskundige verklaring voor een rijbewijs het tarief als vermeld in de regeling tarieven Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen

 

1.3.6

Het tarief als genoemd in 1.3.1 en 1.3.2 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 34,10

Hoofdstuk 4Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie personen

 

Tarief

1.4.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

tot verkrijging van gegevens uit de basisregistratie personen van:

 

1.4.1.1

een bewijs van opneming in de basisregistratie personen

€ 10,65

1.4.1.2

het afgeven van een persoonslijst uit de basisregistratie personen

€ 10,65

1.4.1.3

het verstrekken van gegevens per verstrekking omtrent een persoon

€ 10,65

1.4.1.4

ter zake van het op verzoek doornemen van een of meer kaartverzamelingen of registers, voor ieder daaraan te besteden half uur

€ 50,80

1.4.1.4.1

Het op grond van subonderdeel 1.4.1.4 verschuldigde bedrag wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld. De aanvraag wordt dan in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het verschuldigde bedrag aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

1.4.1.5

het afstemmen van gegevens dan wel het verstrekken van periodieke gegevens op alternatieve media aan afnemers als bedoeld in het Besluit basisregistratie personen

€ 31,30

1.4.1.6

In afwijking van de voorgaande onderdelen geldt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen het tarief zoals dat is opgenomen in artikel 10, tweede lid, van de Regeling basisregistratie personen.

1.4.2

Indien gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid om een aanvraag tot verkrijging van gegevens uit de basisregistratie personen digitaal in te dienen wordt op de tarieven een korting van 30% verleend.

Hoofdstuk 5(Vervallen)

Hoofdstuk 6(Vervallen)

Hoofdstuk 7Bestuursstukken

 

Tarief

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting:

 

1.7.1.1.1

indien dit wordt afgehaald op het gemeentehuis

€ 26,50

1.7.1.1.2

indien dit per post wordt toegezonden

€ 30,85

1.7.1.2

een afschrift van de jaarrekening

 

1.7.1.2.1

indien dit wordt afgehaald op het gemeentehuis

€ 20,65

1.7.1.2.2

indien dit per post wordt toegezonden

€ 23,85

1.7.1.3

een afschrift van een nota (onderwerp niet nader gespecificeerd):

 

 

Tarief

1.7.1.3.1

indien dit wordt afgehaald op het gemeentehuis

€ 12,00

1.7.1.3.2

indien dit per post wordt toegezonden

€ 15,35

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.2.1

een afschrift van de raadsagenda en - voorstellen, met inbegrip van het verslag, bij jaarabonnement:

 

1.7.2.1.1

indien dit wordt afgehaald op het gemeentehuis

€ 30,85

1.7.2.1.2

indien dit per post wordt toegezonden

€ 83,65

1.7.2.2

een afschrift van de raadsagenda en - voorstellen, met inbegrip van het verslag, gemeentebegroting en jaarrekening, bij jaarabonnement:

 

1.7.2.2.1

indien dit wordt afgehaald op het gemeentehuis

€ 64,60

1.7.2.2.2

indien dit per post wordt toegezonden

€ 113,10

1.7.2.3

een afschrift van één raadscommissie-agenda, en - voorstellen, met inbegrip van het verslag, bij jaarabonnement:

 

1.7.2.3.1

indien dit wordt afgehaald op het gemeentehuis

€ 44,15

1.7.2.3.2

indien dit per post wordt toegezonden

€ 83,45

1.7.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.3.1

een afschrift van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV):

 

1.7.3.1.1

per bladzijde

€ 0,40

1.7.3.1.2

voor een geheel exemplaar

€ 26,30

1.7.3.2

een afschrift van de Bouwverordening:

 

1.7.3.2.1

per bladzijde

€ 0,40

Hoofdstuk 8Vastgoedinformatie

 

Tarief

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

 

1.8.2.1

de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, per adres of object

€ 13,15

1.8.2.3

een inschrijving in het rijksmonumentenregister die aan de gemeente verzonden is, als bedoeld in artikel 3.3, vijfde lid, van de Erfgoedwet

€ 13,15

1.8.2.4

het gemeentelijk erfgoedregister, bedoeld in artikel 3.16 van de Erfgoedwet, per aangewezen cultureel erfgoed

€ 13,15

1.8.2.5

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder a en b, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van die wet

€ 13,15

1.8.3

De tarieven voor het verstrekken van informatie namens het Kadaster zijn de tarieven zoals genoemd in de Regeling tarieven Kadaster

Hoofdstuk 9Overige publiekszaken

 

Tarief

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag;

het bedrag zoals die voor deze dienst geregeld is in de laatst vastgestelde Regeling leges en afdracht vergoeding verklaring omtrent het gedrag voor natuurlijke personen en rechtspersonen, dat uitvoering geeft aan artikel 39, tweede lid, van de Wet Justitiële gegevens.

1.9.2

tot het Nederlanderschap

de tarieven zoals deze zijn vastgesteld in het meest recente Tussentijds Bericht Nationaliteiten, dat uitvoering geeft aan artikel 9, eerste lid van het Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002.

1.9.3

tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn

€ 14,70

1.9.4

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 5,95

1.9.5

tot het waarmerken van een kopie van een officieel stuk (diploma’s en dergelijke)

€ 5,95

1.9.6

voor het verstrekken van een bewijs van Nederlanderschap, geen reispapier zijnde

€ 12,45

Hoofdstuk 10Gemeentearchief

 

Tarief

1.10.1

Het tarief bedraagt ter zake van het door of vanwege de gemeente doen van een nasporing in, eventueel gevolgd door het geven van een of meer inlichtingen uit het archief van de gemeente, ongeacht het resultaat van die nasporing, een en ander voor zover deze diensten niet elders in deze verordening of in een andere belastingverordening van deze gemeente, dan wel in andere rechtsregels zijn genoemd:

Voor elke nasporing voor ieder te besteden kwartier

Bovenstaande geldt niet voor archiefbescheiden ouder dan twintig jaar

€ 25,45

Hoofdstuk 11Huisvestingswet

 

Tarief

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.11.1

tot het verlenen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Huisvestingswet 2014

€ 19,60

1.11.2

voor een voorrangsverklaring als bedoeld in artikel 14 van de Regionale Huisvestingsverordening Stadregio Amsterdam

€ 62,45

1.11.3

tot het verlenen van een vergunning tot onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder a, van de Huisvestingswet 2014

€ 19,60

1.11.4

tot het verlenen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder b, van de Huisvestingswet 2014

€ 19,60

1.11.5

tot het verlenen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder c, van de Huisvestingswet 2014

€ 19,60

Hoofdstuk 12Leegstandwet

 

Tarief

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 104,95

1.12.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, negende lid, van de Leegstandwet

€ 104,95

Hoofdstuk 13Gemeentegarantie

 

Tarief

1.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.13.1

tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

€ 112,75

Hoofdstuk 14(Vervallen)

Hoofdstuk 15(Vervallen)

Hoofdstuk 16Kansspelen

 

Tarief

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen: ( zie: art. 3 Speelautomatenbesluit )

 

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

€ 56,50

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten voor de eerste kansspelautomaat

€ 56,50

en voor iedere volgende kansspelautomaat

€ 34,00

 
 
 

1.16.1.3

voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van langer of gelijk aan vier jaar of voor onbepaalde tijd

€ 226,50

1.16.1.4

voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode langer of gelijk aan vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste kansspelautomaat

€ 226,50

en voor iedere volgende kansspelautomaat

€ 136,00

 

Tarief

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 28,40

1.16.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren of doen exploiteren van een speelgelegenheid als bedoeld in artikel 2:26 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 865,45

Hoofdstuk 17(Vervallen)

Hoofdstuk 18Ondergrondse infrastructuur

 

Tarief

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag c.q. melding als bedoeld in de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren (AVOI), omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden:

 

1.18.1.1

indien het betreft tracés vanaf 0 m¹ tot 25 m¹

€ 70,65

1.18.1.2

indien het betreft tracés vanaf 25 m¹ tot 1.500 m¹

€ 287,95

1.18.1.3

Mocht de lengte van het tracé meer dan 1.500 meter bedragen dan bedraagt het bedrag, de aan de aanvrager medegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld, met een minimum van

€ 287,95

1.18.2

Indien met betrekking tot een aanvraag overleg moet plaatsvinden tussen de gemeente, andere beheerders van openbare grond en de netbeheerder van het netwerk en/of andere netbeheerders of belanghebbenden, wordt het in 1.18.1 genoemde bedrag verhoogd met

€ 706,30

Hoofdstuk 19Verkeer en vervoer

 

Tarief

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.19.1

Tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, voor zover de aanvraag niet valt onder artikel 1.19.2.1 van deze tabel:

1.19.1.1

inrij-ontheffing Marken voor 1 dag, verkrijgbaar bij parkeerwachter of gemeentehuis

€ 6,90

1.19.1.2

inrij-ontheffing Ilpendam ( Hofbrug )

€ 24,55

1.19.1.3

Overige ontheffingen

€ 24,55

1.19.1.4

Tot het verlenen van ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement Verkeersre­gels en Verkeerstekens 1990, voor zover noodzakelijk voor -en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

€ 34,40

1.19.1.5

Tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 34,40

1.19.1.6

Tot het verlenen van overige ontheffingen op grond van de Wegenverkeerswetgeving

€ 34,40

1.19.2.1

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 110,40

1.19.2.2

tot het verkrijgen van een duplicaat gehandicaptenparkeerkaart ter vervanging van een versleten of geheel of ten dele onleesbare kaart

€ 41,90

1.19.2.3

Het tarief van een onderzoek ten aanzien van het kunnen vaststellen of betrokkene recht heeft op een duplicaat gehandicaptenparkeerkaart bij het verloren gaan of teniet gaan, daarbij gelet op artikel 52 lid 3 besluit algemene bepalingen inzake het wegverkeer (BAWB)

€ 41,90

1.19.2.4

Het tarief van een onderzoek ten aanzien van het kunnen vaststellen of betrokkene recht heeft op een duplicaat gehandicaptenparkeerkaart bij het verloren gaan of teniet gaan, daarbij gelet op artikel 52 lid 3 besluit algemene bepalingen inzake het wegverkeer (BAWB), indien binnen 12 maanden na afgifte van de gehandicapten parkeerkaart dat ter vervanging dient van een eerder verloren of tenietgegane kaart, bedraagt

Bij toepassing van 1.19.2.4 wordt het tarief genoemd onder 1.19.2.3 niet toegepast

€ 74,40

1.19.2.5

Tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerplaats als bedoeld in artikel 29 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 110,70

1.19.2.6

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een verklaring van geen bezwaar voor ballonvaart of een helikopteropstijging of -landing op een niet-aangewezen luchtvaartterrein, op grond van de Luchtvaartwet

€ 260,85

1.19.3

De leges bedragen voor het plaatsen van een gehandicaptenparkeerplaats:

€ 139,10

1.19.3.1

De leges bedragen voor het wijzigen van het kentekenbord

€ 43,10

1.19.4

Indien gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid om een aanvraag digitaal in te dienen wordt op de tarieven zoals vermeld in hoofdstuk 19 een korting van 30% verleend

Hoofdstuk 20Diversen

 

Tarief

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.20.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing van de Algemene Plaatselijke Verordening Waterland ( APV ) als bedoeld in:

1.20.1.1.1

artikel 2.15 lid 1 van de APV Waterland (afwijking sluitingstijden voor zover betrekking hebbend op een aanvraag)

€ 35,15

1.20.1.1.2

artikel 3.23 lid 2 van de VFL (bootjes op de wal)

€ 35,15

1.20.1.1.3

artikel 2.45 lid 5 van de APV Waterland (bijen)

€ 35,15

1.20.1.1.4

artikel 2.67 lid 2 van de APV Waterland (verplichtingen m.b.t. verkoopregister)

€ 35,15

1.20.1.1.5

artikel 3.17 lid 2 van de VFL Waterland (overige geluidshinder)

€ 52,70

1.20.1.1.6

artikel 3.32 lid 4 van de VFL Waterland (parkeren van voertuigen van autobedrijf e.d)

€ 350,70

1.20.1.1.7

artikel 3.33, lid 2 van de VFL Waterland (te koop aanbieden van voertuigen)

€ 70,30

1.20.1.1.8

artikel 3.41, lid 2 van de VFL Waterland (caravans e.d.)

€ 52,70

1.20.1.1.9

artikel 3.31, lid 2 van de VFL Waterland (parkeren van reclamevoertuigen)

€ 70,30

1.20.1.1.10

artikel 3.37, lid 4 van de VFL Waterland (parkeren van grote voertuigen)

€ 70,30

1.20.1.1.11

artikel 5.34, lid 3 van de APV Waterland (verbod vuur te stoken)

€ 70,30

1.20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.20.2.1

tot het verkrijgen van een vergunning op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening Waterland ( APV ) als bedoeld in:

1.20.2.1.1

artikel 3.24 lid 1 van de VFL Waterland (bruikbaarheid van de weg)

€ 70,30

1.20.2.1.2

artikel 2.3, lid 1 van de APV Waterland (filmopnamen)

€ 219,50

1.20.2.1.3

artikel 2.13, lid 5 van de APV Waterland (exploitatievergunning horecabedrijf)

€ 153,05

1.20.2.1.4

artikel 2.51, van de APV Waterland (ter beschikking stellen van vuurwerk)

€ 52,70

1.20.2.1.5

artikel 5.13, lid 1 van de APV Waterland (inzamelen van geld of goederen)

€ 35,15

1.20.2.1.6

artikel 3.44, lid 1 van de VFL Waterland (standplaatsen)

€ 52,70

1.20.2.1.7

artikel 3.21, lid 1 van de VFL Waterland (voorwerpen op, in of boven openbaar water)

€ 70,30

1.20.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.20.3.1

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.20.3.1.1

per pagina op papier van A4-formaat zwart/wit afgedrukt

€ 0,40

1.20.3.1.2

per pagina op papier van A3-formaat zwart/wit afgedrukt

€ 0,80

1.20.3.1.3

per pagina op papier van A4-formaat kleur afgedrukt

€ 1,30

1.20.3.1.4

per pagina op papier van A3-formaat kleur afgedrukt

€ 1,90

1.20.3.2

kaarten, tekeningen en dergelijke, al dan niet behorend bij de in onderdeel 1.1. genoemde stukken, dan wel kopieën of lichtdrukken daarvan, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of dergelijke:

1.20.3.2.1

op papier van A4-formaat zwart/wit afgedrukt niet op schaal

€ 18,35

1.20.3.2.2

op papier van A3-formaat zwart/wit afgedrukt

€ 22,45

1.20.3.2.3

op papier van A2-formaat zwart/wit afgedrukt

€ 25,05

1.20.3.2.4

op papier van A1-formaat zwart/wit afgedrukt

€ 28,95

1.20.3.2.5

op papier van A0-formaat zwart/wit afgedrukt

€ 31,60

1.20.3.2.6

meerkosten afdruk op calque

€ 18,35

1.20.4

Voor toezending, van door een belanghebbende gevraagde inlichtingen, vergunning e.d. is boven de in deze verordening genoemde leges tevens de onderstaande tarieven verschuldigd:

1.20.4.1

voor stukken met een totaal gewicht van 0 tot 20 gram

€ 0,55

1.20.4.2

voor stukken met een totaal gewicht van 20 tot 50 gram

€ 1,30

1.20.4.3

voor stukken met een totaal gewicht van 50 tot 100 gram

€ 1,70

1.20.4.4

voor stukken met een totaal gewicht van 100 tot 250 gram

€ 2,30

1.20.4.5

voor stukken met een totaal gewicht van 250 tot 500 gram

€ 3,25

1.20.4.6

voor stukken met een totaal gewicht van 500 tot 3.000 gram

€ 4,25

1.20.5

Het tarief bedraagt voor het verlenen van een vergunning op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening Waterland (APV) als bedoeld in artikel 2.40, lid 4

€ 814,95

1.20.6

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een beschikking, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 17,55

Titel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

2.1.1.1

aanlegkosten:

 
 

de aannemingssom, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012; Stcrt. 2012, 1567), voor het uit te voeren werk. of voor zover deze ontbreekt, een raming van de kosten die voortvloeien uit de aangegane verplichtingen voor de fysieke realisatie (het aanleggen) van de werken of de werkzaamheden, de omzetbelasting daarin niet begrepen, en indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van de werken of de werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft, de omzetbelasting daarin niet begrepen;

 

2.1.1.2

bouwkosten:

 
 

de aannemingssom, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012; Stcrt. 2012, 1567), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de kosten die voortvloeien uit aangegane verplichtingen voor de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken, de omzetbelasting daarin niet begrepen, en indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft, de omzetbelasting daarin niet begrepen;

 

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

Hoofdstuk 2Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

 

Tarief

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie van de haalbaarheid van een voorgenomen project in het kader van de Wabo:

€ 238,70

plus

0,4%

van de bouwkosten indien de aanvraag betrekking heeft op het gebruiken van gronden of bouwwerken in strijd met een ruimtelijk plan als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo,

met een maximum van:

€ 2.606,60

2.2.2

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:

€ 238,70

plus

0,4%

van de bouwkosten indien de conceptaanvraag betrekking heeft op het gebruiken van gronden of bouwwerken in strijd met een ruimtelijk plan als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo,

met een maximum van:

€ 2.606,60

Hoofdstuk 3Omgevingsvergunning

 

Tarief

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het bouwen van een bouwwerk als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief

2,5%

van de bouwkosten, met een minimum van:

€ 238,70

en een maximum van:

€ 434.652,90

2.3.1.2

Welstandstoets

 

2.3.1.2.1

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief indien voor een bouwplan het advies van een Welstandscommissie wordt gevraagd

€ 62,75

plus

0,4%

van de bouwkosten, met een maximum van

€ 3.444,80

2.3.1.2.2

Indien een bouwplan verschillende malen in voornoemde commissie moet worden behandeld, worden voor iedere extra bespreking de leges uit 2.3.1.2.1 steeds verhoogd met

20%

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld

€ 340,75

 

Het tarief in 2.3.1.3 wordt verhoogd met het eventuele bedrag dat een externe adviseur de gemeente in rekening brengt.

 
 

Achteraf ingediende aanvraag

 

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges

50%

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief

2,4%

van de aanlegkosten, met een minimum van

€ 238,70

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

 
 

Voor een aanvraag om een omgevingsvergunning die betrekking heeft op het gebruiken van gronden of bouwwerken in strijd met een ruimtelijk plan als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, is het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 en afhankelijk van de voor het strijdige gebruik te voeren procedure, zoals hieronder vermeld. Het van toepassing zijnde tarief voor het in behandeling nemen van de aanvraag in strijd met het bestemmingsplan geldt ongeacht de beslissing op die aanvraag voor strijdig gebruik.

 

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)

10 %

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van

€ 122,95

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking als bedoeld in bijlage II van het Bor)

10 %

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van

€ 122,95

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking, waarbij een Goede Ruimtelijke Onderbouwing noodzakelijk is)

25 %

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van

€ 2.460,05

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

10 %

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van

€ 122,95

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan)

25 %

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van

€ 122,95

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving)

25 %

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van

€ 122,95

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving)

25 %

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van

€ 122,95

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit)

25 %

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van

€ 122,95

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 
 

Voor een aanvraag om een omgevingsvergunning die betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, is het tarief, afhankelijk van de voor het strijdige gebruik te voeren procedure, zoals hieronder vermeld. Het van toepassing zijnde tarief voor het in behandeling nemen van de aanvraag in strijd met het bestemmingsplan geldt ongeacht de beslissing op die aanvraag voor strijdig gebruik.

 

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)

€ 375,30

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking als bedoeld in Bijlage II van het Bor)

€ 375,30

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking)

€ 2.509,85

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 375,30

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan)

€ 375,30

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving) bedraagt het tarief het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving) bedraagt het tarief het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld

2.3.4.8

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.4.6 of 2.3.4.7 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken

2.3.4.9

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit)

€ 375,30

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het in gebruik nemen of gebruiken van een bouwwerk met het oog op brandveilig gebruik (voorheen gebruiksvergunning) als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief voor:

 

2.3.5.1

inrichtingen met een oppervlakte tot en met 100 m2

€ 590,55

2.3.5.2

inrichtingen met een oppervlakte van > 100 m2 en £ 500 m2

€ 590,55

 

+ vanaf 100 m²

€ 1,55/m²

2.3.5.3

inrichtingen met een oppervlakte van > 500 m2 en £ 1.000 m2

€ 1.210,55

 

+ vanaf 500 m²

€ 1,20/m²

2.3.5.4

inrichtingen met een oppervlakte van > 1.000 m2 en £ 2.000 m2

€ 1.810,55

 

+ vanaf 1.000 m²

€ 0,75/m²

2.3.5.5

inrichtingen met een oppervlakte van meer dan 2.000 m2

€ 2.560,55

 

+ vanaf 2.000 m²

€ 0,45/m²

 

Oppervlakte is gebruiksoppervlakte van de inrichting als bedoeld in NEN 2580 (hoogte boven vloerpeil ³ 1,50 m ²

 

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het op enige wijze wijzigen van een monument met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo (rijksmonument), of artikel 2.2 van de VFL, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening ( provinciaal monument ) of de gemeentelijke Erfgoedverordening ( gemeentelijk monument ) aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 8 van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een rijksmonument

0,8%

van de bouwkosten met een minimum van

€ 234,65

2.3.6.1.2

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een provinciaal of gemeentelijk monument

0,6%

van de bouwkosten met een minimum van

€ 238,70

 

Tarief

2.3.6.1.3

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht

€ 188,25

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de gemeentelijke Erfgoedverordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo of artikel 3.52 van de VFL, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 16 van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

€ 188,25

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 238,70

 

Aanleggen of veranderen weg

 

2.3.8

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 3.26 van de VFL een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 238,70

2.3.9

Uitweg/inrit

 
 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo in samenhang met de provinciale wegenverordening of artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 238,70

2.3.10

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 3.81 van de VFL een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 238,70

2.3.11

Opslag van roerende zaken

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder j of k, van de Wabo in samenhang met de provinciale wegenverordening, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

2.3.11.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken

€ 238,70

2.3.11.2 

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen:

€ 238,70

 

Tarief

2.3.12

Natura 2000-activiteiten

 

2.3.12.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder a, van het Besluit omgevingsrecht (Natura 2000-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 188,25

2.3.13

Flora- en fauna-activiteiten (bescherming van soorten)

 
 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder b, van het Besluit omgevingsrecht (flora- en fauna-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 188,25

2.3.14

Andere activiteiten

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 188,25

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 188,25

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:

€ 188,25

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft.

 

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

 

Tarief

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

 
 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 338,35

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 338,35

2.3.17

Advies

 

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning

€ 338,35

 

Het tarief in 2.3.17.1 wordt verhoogd met het eventuele bedrag dat een xterne adviseur de gemeente in rekening brengt.

 

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

 

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

2.3.18.1.1

Indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven

€ 188,25

2.3.18.1.2

Indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven bedraagt het tarief het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.18.1.3

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 4Vermindering

 

Tarief

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3. Deze vermindering geldt alleen als de aanvraag binnen 1 jaar na een positieve afdoening van het vooroverleg dan wel de conceptaanvraag wordt ingediend en de omgevingsvergunning kan worden verleend zonder dat een nieuwe of aanvullende ruimtelijke afweging noodzakelijk is. Ook geldt de vermindering als aanvrager voor zijn on­ge­wij­zigd project een zogenaamde ‘postzegel bestemmingsplan’ procedure kiest.

2.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met het bouwen van een bouwwerk, adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.11, 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:

2.4.2.1

bij 5 tot 10 activiteiten

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

10 %

2.4.2.2

bij 10 tot 15 activiteiten

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

15 %

2.4.2.3

bij 15 of meer activiteiten

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

20 %

Hoofdstuk 5Teruggaaf

 

Tarief

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 
 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 8 weken na het in behandeling nemen ervan

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, doch tenminste

in rekening gebracht.

€ 137,80

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 8 weken na het in behandeling nemen ervan

25%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges doch tenminste

in rekening gebracht

€ 238,70

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten:

 

2.5.2.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt

25 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, doch tenminste

in rekening gebracht

€ 238,70

2.5.2.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

2.5.3

Geen teruggaaf legesdeel bij het bouwen van een bouwwerk, advies of verklaring van geen bedenkingen

 

2.5.3.1

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.11, 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

 

2.5.4

Indien een overeenkomst voor een project hier aanleiding toe geeft bestaat de mogelijkheid om de leges als bedoeld in artikel 2.3.3.3, 2.3.3.6, 2.3.3.7 en artikel 2.3.4.3, 2.3.4.6 en 2.3.4.7 te verrekenen

 

Hoofdstuk 6Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Vervallen

 

Hoofdstuk 7Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

 

Tarief

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project

€ 250,95

2.7.1

Indien een bouwplan door aanvrager zodanig wordt gewijzigd, dat een nieuwe beoordeling aan het Bouwbesluit is vereist, worden voor iedere extra beoordeling de leges uit artikel 2.3.1.1 steeds met verhoogd.

15%

Hoofdstuk 8Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

 

Tarief

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 5.017,05

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a en b, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 5.017,05

Hoofdstuk 9Sloopmelding

2.9

Vervallen

 

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

 

Tarief

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking

€ 238,70

Titel 3Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1Horeca

 

Tarief

3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 

3.1.1

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Alcoholwet

€ 990,40

3.1.2

een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren van een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:13a van de Algemene plaatselijke verordening

€ 1.211,15

3.1.3

een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing van de sluitingstijd voor een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:14, vierde lid, van de Algemene plaatselijke verordening

€ 70,30

3.1.4

een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4, vierde lid, van de Alcoholwet

€ 55,35

3.1.5

een melding als bedoeld in artikel 30 van de Alcoholwet

€ 131,65

3.1.6

een aanvraag tot het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid, van de Alcoholwet

€ 131,65

3.1.7

een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Alcoholwet

€ 59,00

Hoofdstuk 2Organiseren evenementen of markten

 

Tarief

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.10, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning),

€ 52,70

Hoofdstuk 3Prostitutiebedrijven

 

Tarief

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4 eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening.

 

3.3.1.1

voor een seksinrichting

€ 1.559,95

Hoofdstuk 4Splitsingsvergunning woonruimte

 

Tarief

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 22 van de Huisvestingswet 2014

€ 19,50

Hoofdstuk 5Leefmilieuverordening

3.5

vervallen

 

Hoofdstuk 6Brandbeveiligingsverordening

3.6

vervallen

 

Hoofdstuk 7Winkeltijdenwet

 

Tarief

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

3.7.1

tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet

€ 28,35

3.7.2

tot het wijzigen van een in onderdeel 3.7.1 bedoelde ontheffing

€ 14,15

Hoofdstuk 8In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

Tarief

3.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 94,85

Behorende bij besluit 152-96 van 8 december 2022.

de griffier,

Th.G.L. Greep

de voorzitter,

drs. M.C. van der Weele