Verordening op de auditcommissie gemeente IJsselstein 2022

Geldend van 20-12-2022 t/m heden

Intitulé

Verordening op de auditcommissie gemeente IJsselstein 2022

De raad van de gemeente IJsselstein;

gelezen het voorstel van de auditcommissie van 17 oktober 2022;

gelezen het voorstel van het presidium van 16 november 2022;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende:

Verordening op de auditcommissie gemeente IJsselstein 2022

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Gemeentewet;

  • b.

    commissie: de auditcommissie;

  • c.

    voorzitter: voorzitter van de auditcommissie;

  • d.

    accountant: de accountant, aanwezen volgens artikel 213 lid 2 van de Gemeentewet;

Artikel 2. Doel auditcommissie

  • 1. De commissie heeft als doel de raad te adviseren over alle financiële en bedrijfsvoeringaspecten van de gemeente;

  • 2. De commissie geeft uitvoering aan de taken omschreven in artikel 3.

  • 3. De commissie treedt niet in de bevoegdheden van raad en college.

Artikel 3. Taken auditcommissie

  • 1. De commissie heeft als aandachtsgebied alle activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing van de gemeente op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid in het kader van de kaderstellende en controlerende verantwoordelijkheid van de raad, voortvloeiende uit de Controleverordening van de gemeente en alle daarmee gerelateerde wet- en regelgeving;

  • 2. Onder de in het eerste lid bedoelde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:

    • a.

      adviseren over beoordeling van de jaarstukken (jaarrekening en jaarverslag);

    • b.

      overleg voeren en adviseren over kwaliteitsverbetering van de beleids- en begrotingscyclus en daarmee een afstemmingsorgaan te zijn voor de kwaliteit van de documenten die gaan over planning en control ;

    • c.

      voorstellen doen voor het vaststellen en wijzigen van de verordeningen 212, 213 en 213a van de Gemeentewet);

    • d.

      onderhouden van het contact met de accountant, o.a. bespreking van aandachtspunten voor de controle, accountantsrapport en – verklaring;

    • e.

      advisering over de keuze van de accountant en eventuele contractverlenging;

    • f.

      gevraagd en ongevraagd adviseren over de ontwikkeling van de financiële functie van de raad;

    • g.

      de advisering over en de afstemming ten behoeve van de raad van alle activiteiten op het gebied van auditing, financieel beleid en –beheer en aangrenzende gebieden en het overleg daarover tussen raad, raadscommissies, het college, de rekenkamercommissie en de accountant;

    • h.

      een afstemmingsorgaan te zijn over beleidswijzigingen met (grote) financiële gevolgen;

    • i.

      het adviseren aan de gemeenteraad over genoemde taken.

  • 3. De commissie heeft geen directe rol in opdrachtgeving naar de accountant of de gemeentelijke organisatie.

Artikel 4. Samenstelling auditcommissie en adviesfuncties

  • 1. De commissie bestaat uit 5 leden. Van deze vijf leden zijn maximaal twee leden commissielid niet zijnde raadslid, alle overige leden zijn raadslid;

  • 2. De raad benoemt de leden van de commissie;

  • 3. De commissie benoemt uit de leden die raadslid zijn, de voorzitter;

  • 4. In tussentijds ontstane vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien;

  • 5. De griffier of diens plaatsvervanger is secretaris van de commissie;

  • 6. De concern-controller van de gemeente is vaste adviseur van de commissie. De commissie kan zich verder laten bijstaan door de wethouder met de portefeuille financiën, de gemeentesecretaris, en/of de onder de verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris vallende ambtenaren;

  • 7. De commissie kan besluiten te vergaderen zonder de in lid 6 genoemde adviseurs;

  • 8. De commissie kan andere (externe) adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen;

  • 9. Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt periodiek overleg plaats tussen de accountant en de commissie;

Artikel 5. Zittingsduur

  • 1. De zittingsperiode van de leden eindigt in ieder geval aan het einde van de raadsperiode, bij ontslag als lid van de raad of bij ontslag als commissielid;

  • 2. De raad verleent het zittende lid ontslag en benoemt het nieuwe commissielid;

  • 3. Een lid kan op elk moment ontslag nemen.

Artikel 6. Taken voorzitter en secretaris

  • 1. De voorzitter heeft de volgende taken:

    • a.

      het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie;

    • b.

      het leiden van de vergaderingen;

    • c.

      het bewaken van de uitgangspunten, daaronder begrepen een niet-politieke benadering door de commissie;

    • d.

      het bevorderen van een adviesfunctie voor de raad.

    • e.

      De voorzitter vertegenwoordigt de commissie in de raad alsmede extern.

  • 2. De secretaris ondersteunt de voorzitter bij de taken genoemd onder 1.

Artikel 7. Werkwijze

  • 1. De commissie vervult haar taken vanuit een niet-politieke invalshoek;

  • 2. De commissie vergadert ten minste vijf maal per jaar op basis van een jaarlijks door de commissie opgesteld vergaderschema;

  • 3. De commissie adviseert de raad en formuleert daartoe voorstellen. Deze worden vooraf aan het college voorgelegd om een zienswijze te kunnen geven;

  • 4. De commissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren over bevindingen en haar werkzaamheden;

  • 5. De commissie informeert de raad over gemaakte afspraken met de accountant en/of andere adviseurs.

Artikel 8. Openheid en openbaarheid

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 2. Van iedere vergadering wordt een beknopt verslag gemaakt onder de verantwoordelijkheid van de commissie. De commissie bepaalt of een vastgesteld verslag van een vergadering van de commissie openbaar wordt gemaakt.

Artikel 9. Inwerkingtreding en intrekking

  • 1. Deze verordening treedt in werking de eerste dag na de bekendmaking daarvan;

  • 2. Het Reglement op het Audit Committee gemeente IJsselstein 2007 wordt ingetrokken.

Artikel 10 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening op de auditcommissie gemeente IJsselstein 2022”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 15 december 2022,

De griffier,

A.J.O. van Kooij

De voorzitter,

mr. P.J.M. van Domburg