Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR686278
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR686278/1
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alblasserdam houdende regels omtrent handhaving afvalstoffen (Beleidsregel handhaving onjuist aangeboden (huishoudelijke) afvalstoffen)
Geldend van 17-12-2022 t/m heden
Intitulé
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alblasserdam houdende regels omtrent handhaving afvalstoffen (Beleidsregel handhaving onjuist aangeboden (huishoudelijke) afvalstoffen)Intitulé
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alblasserdam houdende regels omtrent handhaving afvalstoffen (Beleidsregel handhaving onjuist aangeboden (huishoudelijke) afvalstoffen)
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alblasserdam;
overwegende dat,
-(huishoudelijke) afvalstoffen die buiten de daarvoor vastgestelde tijden of op een verkeerde plaats of naast een (ondergrondse) container worden gezet, of zomaar in het openbaar gebied rondslingeren zorg voor vervuiling, overlast en verloedering en zich op straat verspreiden met als gevolg stankoverlast en vervuiling;
-gezien deze negatieve gevolgen van het verkeerd aanbieden van (huishoudelijke) afvalstoffen een spoedeisend belang gemoeid is met de directe verwijdering van op onjuiste wijze aangeboden (huishoudelijke) afvalstoffen;
-gekozen is voor het opleggen van spoedeisende bestuursdwang om te kunnen optreden bij het op heterdaad en niet op heterdaad betrappen van personen die (huishoudelijke) afvalstoffen) onjuist aanbieden en om inhoud te geven aan het uitgangspunt ‘de vervuiler betaalt’;
-de kosten die de gemeente maakt om onjuist aangeboden (huishoudelijke) afvalstoffen uit de openbare ruimte te verwijderen op de overtreder zullen worden verhaald, tenzij de overtreder aannemelijk kan maken dat hij/zij geen wettelijk voorschrift heeft overtreden.
gelet op:
artikel 125 en 160 lid 1 sub a van de Gemeentewet, artikel 4:81 Awb, afdeling 5.3.1 Awb, de Afvalstoffenverordening gemeente Alblasserdam 2006 en de artikelen 2 tot en met 11, 13 en 14 van het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening gemeente Alblasserdam 2006.
Besluit:
vast te stellende Beleidsregel handhaving onjuist aangeboden (huishoudelijke) afvalstoffen.
Artikel 1 Definities
a. (huishoudelijke) afvalstoffen: (huishoudelijke) stoffen, materialen en/of producten waarvan de eigenaar zich heeft ontdaan of waarvan de eigenaar van plan is zich te ontdoen.
b. Overtreding: iedere constatering van een eenheid of meerdere eenheden onjuist aangeboden huishoudelijke afvalstoffen welke herleidbaar is tot één persoon, huishouden of bedrijf waarbij een eenheid bestaat uit één tot en met drie huisvuilzakken, dozen of emmers.
c. Overtreder: de persoon die of het bedrijf dat (huishoudelijke) afvalstoffen te vroeg, te laat of onjuist buiten heeft gezet of heeft gedeponeerd in de openbare ruimte en tot wie de aangetroffen afvalstoffen kunnen worden herleid, bijvoorbeeld aan de hand van de tussen het afval gevonden poststuk, adreswikkel enz.
Artikel 2 Handhaving
Bij het onjuist aanbieden van (huishoudelijke) afvalstoffen wordt de volgende beleidslijn in acht genomen:
- 1.
Spoedeisende bestuursdwang kan worden toegepast bij het niet op heterdaad ontdekken van te vroeg, te laat of op onjuiste wijze aanbieden van (huishoudelijke) afvalstoffen.
- 2.
Spoedeisende bestuursdwang kan worden toegepast bij het op heterdaad ontdekken van te vroeg, te laat of op onjuiste wijze aanbieden van (huishoudelijke) afvalstoffen indien de overtreder weigert de (huishoudelijke) afvalstoffen direct op correcte wijze af te voeren.
- 3.
Bij spoedeisende bestuursdwang als bedoeld in lid 2 en 3 worden bij de overtreder de kosten in rekening gebracht overeenkomstig artikel 5:25 Awb.
- 4.
De beschikking tot oplegging van spoedeisende bestuursdwang, gebaseerd op een door een toezichthouder opgesteld rapport van bevindingen met daarin opgenomen minimaal twee foto’s van de geconstateerde overtreding, wordt na ongedaanmaking van de overtreding zo spoedig mogelijk door de gemeente aan de overtreder toegezonden.
Artikel 3 Kostenverhaal
- 1.
De met toepassing van spoedeisende bestuursdwang gemaakte kosten als bedoeld in artikel 5:25 van de Algemene wet bestuursrecht zijn door het college van burgemeester en wethouders vastgesteld op EUR 147,82 per eenheid. Deze kosten zijn gespecificeerd in de tabel hieronder.
- 2.
Voor afval anders dan in de vorm genoemd in artikel 1, of indien meer dan één eenheid wordt aangetroffen die te herleiden zijn tot één persoon, huishouden of bedrijf wordt een toeslag in rekening gebracht. De toeslag is afhankelijk van het formaat, het soort afval en wie het afval moet opruimen; dit kan de gemeente zelf zijn maar ook H.V.C. Grondstoffen N.V. of een gespecialiseerd bedrijf (bijvoorbeeld in geval van asbesthoudend afval of chemicaliën).
Omschrijving maximaal te verhalen kosten |
Bedrag |
|
1 |
1 x 60 minuten doorzoeken afvalstoffen, opstellen constateringsrapport, vergaren van bewijsmateriaal en het opruimen van de (huishoudelijke) afvalstoffen door toezichthouder, normtarief EUR 55,12/uur |
EUR 55,12 |
2 |
1x 60 minuten jurist handhaving (kostenverhaalbeschikking opstellen, aanmaken vordering, uitsturen factuur, normtarief EUR 90/uur. |
EUR 90 |
3 |
Minimale verwerkingskosten 25 kilo ad EUR 108,34 per ton afval (gemiddeld gewicht verkeerd aangeboden afval Alblasserdam per keer) |
EUR 2,70 |
Totaal kosten per eenheid (huishoudelijke) afvalstoffen |
EUR 147,82 |
Artikel 4 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking hiervan.
Artikel 5 Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: “Beleidsregel handhaving onjuist aangeboden (huishoudelijke) afvalstoffen”.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alblasserdam in de vergadering van 29 november 2022.
Secretaris,
S. van Heeren
Burgemeester,
J.G.A. Paans
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl