Uitvoeringsprogramma VTH Twente 2023

Geldend van 16-12-2022 t/m heden

Intitulé

Uitvoeringsprogramma VTH Twente 2023

Begrippen- en afkortingenlijst

AB Algemeen Bestuur

B&W Burgemeester en Wethouders

BOA Buitengewoon opsporingsambtenaar

DSO Digitaal Stelsel Omgevingswet

GS Gedeputeerde Staten

KC Kwaliteitscriteria, dit zijn in landelijke samenwerking tussen bevoegde gezagen beschikbaar gestelde kwaliteitscriteria voor vergunningverlening, toezicht en handhaving

LHSO Landelijke handhavingsstrategie omgevingsrecht

Mba Milieubelastende activiteit

MER Milieueffectrapport

MJA-4/MEE Meerjarenafspraken energie-efficiëntie

ODNL Omgevingsdienst Nederland

OD Twente Omgevingsdienst Twente

OOTB Out-of-the-box maatregelen

OPF Outputfinanciering

Ow Omgevingswet

PAS Programma Aanpak Stikstof

PDC Producten- en dienstencatalogus

PHO Portefeuillehoudersoverleg

SPUK Specifieke Uitkering Energie en Duurzaamheid

UVP Uitvoeringsprogramma

Standaardtaken Het milieu brede takenpakket dat door de OD Twente wordt uitgevoerd

VTH Vergunningen, toezicht en handhaving

VUE Versterkte uitvoering energiebesparings- en informatieplicht

Wabo Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

ZZS Zeer zorgwekkende stoffen

1. Inleiding

Voor u ligt het uniforme programma voor vergunningen, toezicht en handhaving (VTH) van alle gemeenten in de regio Twente en de provincie Overijssel. De verplichting om jaarlijks het uitvoerings- (vergunningen en toezicht) en handhavingsbeleid uit te werken in een uitvoeringsprogramma (UVP), staat omschreven in artikel 13.8 van het Omgevingsbesluit. Gezien de verwachte inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2023, is dit UVP 2023 opgesteld op basis van de uitgangspunten van de Omgevingswet. Dit programma geeft de (milieu)taken weer, zoals die in 2023 door de Omgevingsdienst Twente (OD Twente) worden uitgevoerd voor de gemeente Oldenzaal.

1.1. Het uitvoeringsprogramma

Dit UVP 2023 is gebaseerd op het uniforme VTH-beleid Twente inclusief Nadere uitwerking, de vigerende risicoanalyse Twente, de productindeling van de Producten en Diensten Catalogus (PDC) en de periodieke rapportages ter monitoring van de uitvoering in het jaar 2022. In oktober is het doorontwikkelde Twentse VTH-beleid met Nadere uitwerking vrijgegeven middels het portefeuillehouderoverleg (PHO), waardoor elk bevoegd gezag dit beleid kan laten vaststellen in de eigen colleges (GS en B&W).

De basis van dit UVP 2023 is uniform. Conform de basisafspraken zoals benoemd in het VTH-beleid Twente, is het voor deelnemers mogelijk op onderdelen lokale nuances aan te brengen om eigen beleidsambities te realiseren. Dit dient gerealiseerd te worden binnen de gezamenlijke basisafspraken en boven een minimale ondergrens. Partners die hebben bijgedragen aan het opstellen van dit programma zijn de veertien Twentse gemeenten, de provincie Overijssel, de Veiligheidsregio Twente, betrokken waterschappen en de OD Twente. De individuele uitvoeringsprogramma’s van de deelnemers vormen gezamenlijk het jaarplan van de OD Twente.

1.2. Scope van het programma

De basis van het UVP 2023 wordt gevormd door de taken die door de OD Twente worden uitgevoerd. In Twente gaat het om het zogenaamde basistakenpakket, welke is uitgebreid tot het milieu brede takenpakket, ook wel het standaardpakket genoemd. Dit programma heeft betrekking op het jaar 2023 waarbij de VTH-werkzaamheden middels voor- en najaarsrapportages gedurende het jaar worden gemonitord. Na afloop van het jaar wordt middels het jaarverslag VTH geëvalueerd of de geplande werkzaamheden en de geprioriteerde beleidsdoelstellingen uit het UVP 2023 zijn behaald.

De gemeente Oldenzaal heeft naast het zogenaamde basistakenpakket ook facultatieve taken ingebracht. Het merendeel van deze facultatieve taken wordt weggeschreven binnen bestaande producten.

Het gaat om de volgende taken:

  • advisering (milieu breed) bij niet Wabo gerelateerde plannen en (beleids-)ontwikkelingen;

  • advisering inzake Groen en Ecologie;

  • verzorgen van (pre-) mediation;

  • juridische aspecten afwijkingsbesluit;

  • invoeren en beheren BIS-systeem;

  • zorgplichtbepalingen WM en Wbb voor activiteiten buiten inrichtingen;

  • behandelen van een verzoek om ontheffing van artikel 10.2 Wm voor B en W;

  • nazorg stortplaatsen (niet VTH-activiteiten) en;

  • advisering bodem niet-inrichting gebonden.

2. Terugblik en ontwikkelingen

De OD Twente heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld als uitvoeringsorganisatie. De organisatie komt in een nieuwe fase die vraagt om verdere doorontwikkeling. Hierbij staan koppeling met het Twentse VTH-beleid, outputfinanciering (OPF), projectmatig en datagericht werken en het inspelen op nieuwe ontwikkelingen het komende jaar centraal. Hierbij zal meer gestuurd worden op kwaliteit. Complicerende factoren zijn de toenemende complexiteit van het werk en de toenemende krapte op de arbeidsmarkt.

2.1. Terugblik 2022

In afwijking van voorgaande jaren zijn partners gedurende 2022 geïnformeerd middels een voor- en najaarsrapportage. Deze nieuwe opzet van rapporteren geeft een beter beeld op momenten welke zich beter lenen voor eventuele bijsturing van het programma. De rapportages van 2022 geven een duidelijk beeld van de Twentebrede productiecijfers. Hierbij bestaan uiteraard verschillen per partner en per programma, waarover nadere toelichting is gegeven. Tevens hebben de voor- en najaarsrapportages inzicht gegeven in Twentebrede aandachtspunten.

In het voorjaar van 2022 heeft het Algemeen Bestuur (AB) ingestemd met de ‘Out of the box maatregelen’ (OOTB). Deze set tijdelijke werkafspraken heeft voorzien in de beheersbaarheid van de hoge werkvoorraad en de bijbehorende hoge werkdruk en lange doorlooptijden voor een aantal producten binnen de programma’s vergunningen en advies. Hierbij hebben de OOTB-maatregelen op onderdelen vruchten afgeworpen, voornamelijk voor industriële vergunningprocedures en geluidsadviezen. Agrarische vergunningaanvragen en de bijbehorende stikstofadviezen (luchtkwaliteit) worden ondanks de maatregelen echter nog sterk beïnvloedt door de stikstofproblematiek, waaronder de uitspraak rondom het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Hierdoor blijft de werkvoorraad binnen het cluster agrarisch, ondanks de OOTB-maatregelen, onverminderd hoog.

Twentebreed blijft ook het aantal handhavingszaken relatief hoog als gevolg van de consequente toepassing van de Landelijke Handhavingsstrategie. Hieronder vallen ook verschillende complexe casussen, verdeeld over de gehele regio. Deze structurele ontwikkeling van de afgelopen jaren heeft zich ook in 2022 doorgezet. Zowel de OOTB-maatregelen als verhoogde capaciteit op het cluster juridisch hebben in 2022 geleid tot een hogere productie ten opzichte van voorgaande jaren. Hierdoor is de werkvoorraad weer enigszins genormaliseerd.

De OD Twente heeft in 2022 op verschillende manieren ingespeeld op de hoge toestroom van werkzaamheden enerzijds, en krapte op de arbeidsmarkt voor geschikt personeel anderzijds. Naast de OOTB-maatregelen, heeft de OD Twente zich andermaal gericht op het aantrekken van geschikt personeel. Zo zijn de meeste vrijgekomen vacatures in de loop van 2022 adequaat gevuld en is gestart met een nieuwe ronde van het gezamenlijk traineeprogramma met de OD IJsselland. Daarnaast heeft de jaarrekening 2021 geleid tot extra financiële middelen, welke in 2022 zijn ingezet om opgelopen achterstanden verder in te lopen.

2.2. Ontwikkelingen

Tijdens het jaar 2023 spelen wederom de nodige thematische en organisatorische ontwikkelingen.

Omgevingswet

Naar verwachting treedt de Omgevingswet (Ow) op 1 januari 2023 in werking. Hiermee zal na jarenlange voorbereidingen een periode aanbreken van het verder implementeren van de bijbehorende gevolgen, zoals het inrichten van nieuwe processen, standaarden en werkbeschrijvingen. De Ow zal vragen om een andere manier van denken en (samen)werken. Wel staan nog veel procedures in werkvoorraad die in de loop van het overgangsjaar 2023 nog moeten worden afgehandeld onder het recht van de Wet algemene bepaling omgevingsrecht (Wabo). Hierbij is de verwachting dat eind 2022 nog de nodige Wabo-aanvragen worden ingediend.

De OD Twente heeft in aanloop naar de Omgevingswet de nodige voorbereidingen getroffen. Zo is de geactualiseerde PDC 2023 vastgesteld in het AB, waarbij het begrip ‘inrichting’ is vervangen door het begrip ‘Milieubelastende activiteit’ (Mba). Ook is een provinciebrede risicoanalyse aangeschaft gericht op de Ow en is aansluiting gevonden op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). De kentallen voor de PDC 2023, evenals de aangeschafte risicoanalyse dienen echter nog komend jaar te worden (door)ontwikkeld. Tenslotte zal de OD Twente aan de hand van een auditplan reeds opgestelde werkprocessen en werkinstructies monitoren en waar nodig bijsturen.

Stikstofproblematiek

De problematiek rondom stikstof, Natura-2000 gebieden en de PAS-uitspraak binnen de agrarische sector is inmiddels bekend en nog altijd aan de orde. De werkvoorraad en bijbehorende doorlooptijden bij agrarische vergunningen staan hierdoor nog altijd onder druk. In 2023 voorziet de OD Twente ondersteuning bij verschillende ontwikkelingen binnen dit thema, waaronder de gebiedsgerichte aanpak en diverse regelingen die het (gedeeltelijk) beëindigen van een agrarisch bedrijf stimuleren (stoppersregeling en landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties). Ook is tijd gereserveerd voor een nieuw project ‘ontwikkelingen duurzame landbouw’. Gelet op de dynamiek van dit beleidsthema, is niet exact te voorspellen welke inzet dit zal vergen en hoeveel procedures afgerond kunnen worden.

Energie en duurzaamheid

Energie en duurzaamheid is jarenlang een speerpunt van de Nederlandse overheid en ook van de OD Twente. Bestaande stimuleringsmaatregelen voor energiebesparing en duurzaamheid zijn reeds in uitvoering en vinden ook in 2023 doorgang, zoals de ‘Meerjarenafspraken energie-efficiëntie’ (MJA-4), het provinciaal initiatief ‘Subsidieregeling Intensiveren Energietoezicht’ (SIE) en de ‘Versterkte uitvoering energiebesparings- en informatieplicht’ (VUE) vanuit het Rijk.

In de zomer van 2022 is daarnaast een Specifieke Uitkering Energie en Duurzaamheid (SPUK) van kracht geworden. Deze SPUK-regeling voorziet in een flinke financiële stimulans om in de komende vijf jaren te zorgen dat dit thema definitief wordt verankerd bij de Omgevingsdiensten in Nederland. De OD Twente zal hiervoor eind 2022 een projectplan indienen. Belangrijk om te benadrukken is dat deze regeling voorziet in een inzet naast de reguliere uitvoeringstaken. In de komende jaren zullen de inspanningen die gedaan worden op basis van deze middelen dan ook separaat inzichtelijk worden gemaakt.

Evaluatie samenwerking VTH Twente

Binnen het werkveld VTH zijn bevoegde gezagen en ketenpartners steeds meer van elkaar afhankelijk en wordt samenwerking van alsmaar groter belang. In 2019 is daarom begonnen met een governance model. Alhoewel dit model op een aantal onderdelen goed werkte, ontstond tevens consensus over de behoefte tot doorontwikkeling. Half 2022 is besloten dat hierin ondersteuning wordt geboden vanuit een externe partij. In dit verbetertraject wordt de begeleidingsgroep meegenomen, bestaande uit accounthouders, de VTH-kerngroep en vertegenwoordigers vanuit de OD Twente. De uitkomsten van dit traject worden begin 2023 verwacht. Het eindresultaat moet middels praktische verbetervoorstellen bijdragen aan betere samenwerking binnen het VTH-werkveld en een betere afstemming tussen beleid en uitvoering, ook in het kader van de Omgevingswet.

Kwaliteitscriteria

Kwaliteitscriteria (KC) maken voor burgers, bedrijven en de overheid inzichtelijk welke kwaliteit verwacht mag worden bij de uitvoering van VTH-taken. Conform het VTH-beleid, zal de OD Twente in het jaarverslag verantwoording afleggen in hoeverre voldaan wordt aan de geldende kwaliteitscriteria en/of welke interventies nodig zijn om te gaan voldoen. De KC 2.2 vormen momenteel de basis voor de verordening kwaliteit VTH omgevingsrecht. Bij inwerkingtreding van de Ow dienen bevoegde gezagen de nieuwe kwaliteitsverordening VTH vast te stellen, waarin wordt verwezen naar een nieuwe set kwaliteitscriteria en competentieprofielen conform de Omgevingswet.

3. Doelen en prioriteiten

Met de verwachte inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2023, wordt komend jaar gezien als tussenjaar. In 2023 zal veel extra tijd worden besteed aan het gezamenlijk werken met gewijzigde processen en procedures, een andere systematiek en terminologie, maar ook een nieuwe manier van denken. Daarnaast ligt er nog een hoge werkvoorraad aan procedures vanuit de Wabo, die tegelijkertijd weggewerkt moet worden. Gezien de hoge werkdruk in combinatie met de vele veranderingen die de Omgevingswet met zich meebrengt, is de bewuste keuze gemaakt om komend jaar te gebruiken om de basis op orde te krijgen.

Onder de ‘basis op orde’ wordt verstaan het wegwerken van de werkvoorraad en de doorontwikkeling van datagericht werken op basis van gedragen kentallen. Dit betekent dat prioriteit ligt op het reguliere werk.

In het nieuwe VTH-beleid zijn echter ook een aantal ‘Ambitieonderwerpen’ uitgewerkt: externe veiligheid, ondermijning en gezonde fysieke leefomgeving (asbest, geluid, luchtkwaliteit en natuur). Zodra de basis op orde is, zullen deze ‘Ambitieonderwerpen’ uit het geactualiseerde VTH-beleid de gerichte aandacht krijgen die deze thema’s verdienen.

In dit UVP 2023 voor de eerste keer een aantal doelen vanuit het geactualiseerde VTH-beleid geprioriteerd uitgewerkt middels indicatoren. Hierbij is het van belang om de juiste data te koppelen aan de desbetreffende doelen. Omdat deze indicatoren nog nader moeten worden vormgegeven, zijn hiervoor nog geen streefwaarden bekend. Hiervoor moeten de komende jaren ervaringscijfers worden opgebouwd. De uitwerking van VTH-beleidsdoelen in het UVP 2023, sluit aan bij de werkwijze vanuit de nieuwe beleids- en uitvoeringscyclus (zie afbeelding). Deze integrale cyclus borgt continue leren en verbeteren, door de beleidscyclus en uitvoeringscyclus niet langer te scheiden. Hierdoor wordt een betere koppeling tussen VTH-beleid en uitvoeringspraktijk geborgd, waarbij zowel uitvoering als beleid jaarlijks wordt geëvalueerd en eventueel bijgesteld aan de hand van de laatste inzichten.

afbeelding binnen de regeling

Wegwerken werkvoorraad

  • Doel : OD Twente heeft gebiedskennis in huis en heeft grip op activiteiten.

De OOTB-maatregelen hebben in 2022 op onderdelen vruchten afgeworpen. De werkvoorraad voor industriële vergunningprocedures en geluidsadviezen is hierdoor grotendeels weer onder controle. Agrarische vergunningverlening en de bijbehorende stikstofadviezen worden ondanks deze maatregelen nog sterk beïnvloedt door de stikstofproblematiek. Hierdoor blijft de Twentebrede werkvoorraad voor bepaalde producttypen onverminderd hoog, waarmee afhandelingstermijnen onder druk komen te staan.

Eind 2022 vervallen de OOTB-maatregelen, waarbij wordt voorzien dat deze niet worden verlengd. Desondanks zal de OD Twente zich ook in 2023 inzetten voor het beheersbaar krijgen van de werkvoorraad. Zo zal een inhaalslag worden gemaakt op adviezen luchtkwaliteit, voornamelijk in het kader van stikstof. Ook zijn vanaf 2023 extra middelen vrijgekomen voor juridische ondersteuning, waarmee de hoge werkvoorraad binnen het programma Handhaving zal worden teruggedrongen.

Outputfinanciering (OPF)

  • Doel : De begroting is gebaseerd op waarheidsgetrouw en gedragen kentallen.

  • Doel : Er is draagvlak voor de benodigde middelen.

Werkzaamheden: In 2022 is onder begeleiding van Seinstra & Partners een eerste stap gezet richting een outputgerichte begroting gebaseerd op herijkte kentallen, het actuele bedrijvenbestand en het nieuwe Twentse VTH-beleid. Er is samen met accounthouders, financials en bestuurders een opzet gemaakt voor een gedragen begroting voor 2024. Deze begroting wordt in het voorjaar voorgelegd aan de raden en staten, waarna besluitvorming in juli 2023 wordt voorzien. Hierdoor zullen begroting en UVP beter in balans komen, waardoor eventuele naheffingen of restituties de komende jaren minder groot zullen zijn.

Projectmatig werken

  • Doel : OD Twente heeft gebiedskennis in huis en heeft grip op activiteiten.

Werkzaamheden: Vanuit de OD Twente en haar partners is de behoefte uitgesproken tot een meer gestructureerde wijze van projectmatig werken en projectmanagement. Komend jaar zal extra worden ingezet op het borgen, registreren en monitoren van projecten. Hierbij dient in de rapportage duidelijk onderscheid gemaakt te worden tussen (deels) extern gefinancierde projecten en gezamenlijke interne projecten.

Naleefgedrag

  • Doel : Het algehele naleefgedrag voor de taken die de OD Twente uitvoert is hoog.

Werkzaamheden: Zowel het oude als het geactualiseerde VTH-beleid benadrukt de sterke wens om naleefgedrag beter in kaart te brengen en hierop in de toekomst te sturen. Naleefgedrag wordt op dit moment gemeten aan de hand van het aantal hercontroles ten opzichte van het aantal uitgevoerde initiële controles. Het afgelopen jaar is hard gewerkt aan het verbeteren van de datakwaliteit rondom naleefgedrag. Zo heeft de PDC 2022 onderscheid gemaakt tussen de producttypen Hercontroles (A2.03) en Handhavingscontroles (A2.12). Dit onderscheid voorkomt dubbelingen, veroorzaakt door vervolgcontroles bij hetzelfde bedrijf na een hercontrole waarin de overtreding niet ongedaan is gemaakt. De komende jaren zullen de benodigde ervaringscijfers voor deze producttypen verder opgebouwd en verfijnd worden. Na verloop van tijd zal de OD Twente steeds beter in staat zijn om te rapporteren en te sturen op zowel spontane naleving bij initiële controles, evenals bredere naleving bij hercontroles.

Naast de behoefte voor betere datakwaliteit rondom het algemene naleefgedrag, omschrijft het nieuwe VTH-beleid hiervoor ook een aparte indicator, namelijk ‘Type overtreder’. Hierbij wordt aangesloten op de Landelijke Handhavingsstrategie Omgevingsrecht (LHSO: goedwillend, moet kunnen, calculerend en bewust). Het zaaksysteem van de OD Twente wordt momenteel ingericht om hierop te registreren. Tegelijkertijd wordt tevens een pilot gedraaid met digitale checklists in Powerbrowser. In deze digitale checklists zal de mogelijkheid worden ingebouwd om de matrix vanuit de LHSO in te vullen. Komend jaar wordt ervaring opgedaan met deze nieuwe werkwijze, waarin de resultaten worden teruggekoppeld.

Klachtenanalyse

  • Doel : De OD Twente heeft grip op klachten.

Hoewel het aantal klachten inmiddels gemakkelijk inzichtelijk gemaakt kan worden middels PowerBI, kunnen de aard en locatie van deze klachten momenteel alleen handmatig worden herleid. Dit is een arbeidsintensieve handeling die vraagt om verdere doorontwikkeling van de klachtenanalyse. De OD Twente is daarom bezig om komend jaar de aard van klachten (geluid, geur, asbest, licht en overig) te borgen in haar zaaksystemen. Het doel is om de eerste resultaten van deze klachtenanalyse te delen in het jaarverslag 2022.

Doorontwikkeling risicoanalyse

  • Doel : Verbetering van gegevenskwaliteit van de voornaamste risicovariabelen, zodat het informatiegestuurd risicomodel voor de clusters van basistaken optimaal kan functioneren.

Een lang aanbestedingstraject heeft eind 2021 geresulteerd in de vrijgave van de Overijsselbrede risicoanalyse. Deze risicoanalyse is gezamenlijk ingericht en ingevuld door verschillende milieudeskundigen vanuit zowel de OD Twente als OD IJsselland. Het eindresultaat is een risicotool, waarmee VTH-werkzaamheden geprioriteerd kunnen worden op basis van de systematiek van zowel de Wabo (branches) als de Ow (activiteiten). Hoewel de tool voldoet aan de vooraf gestelde eisen, is verdere doorontwikkeling noodzakelijk voor verdere implementatie.

In 2023 zal de OD Twente in gezamenlijk met de OD IJsselland de risicoanalyse verder implementeren. De benodigde doorontwikkeling hiervoor is ten eerste gericht op een inhoudelijke verfijningsslag van de huidige branchelijst, waarbij wordt gekeken naar de mogelijkheden om aan te sluiten op de systematiek van SBI-codes. Vervolgens dient gekeken te worden naar de mogelijkheden rondom implementatie van de risicoanalyse in de eigen zaaksystemen. Parralel aan bovenstaand traject dient afstemming plaats te vinden met de partners omtrent het zogenaamde ‘ambitieniveau’.

4. Programma

Dit programma geeft inzicht in de door de OD Twente uit te voeren taken en werkzaamheden op het gebied van vergunningen evenals toezicht en handhaving voor het komende jaar.

Om tot dit programma te komen, is gekeken naar het bedrijvenbestand van de gemeente Oldenzaal in relatie tot de te verwachten producten, de te controleren bedrijven en de benodigde tijd en capaciteit die dit gaat kosten. Hiervoor wordt de zogeheten ‘inventarisatietool’ gebruikt.

Aan de hand van de risicoanalyse wordt het programma voor toezicht en handhaving bepaald. Dit programma is hiermee in lijn met de uniforme beleidsdoelen die in Twente zijn vastgesteld.

4.1 Programma Vergunningen

Voor het taakveld vergunningen wordt de vergunningenstrategie gehanteerd. Deze is opgenomen in het uniforme VTH-beleid Twente en de Nadere uitwerking. Deze strategie biedt de algemene kaders en uitgangspunten voor vergunningverlening en de verschillende keuzemomenten hierin.

Capaciteit beschikbaar gesteld door de gemeente Oldenzaal wordt ingezet op de werkzaamheden zoals deze in onderstaande tabellen zijn beschreven. Hierbij wordt aangesloten bij de vigerende PDC, welke in 2022 is herzien. Opgemerkt wordt dat het verwachte aantal producten een inschatting betreft die is gebaseerd op aantallen van voorgaande jaren en bekende trends en ontwikkelingen. Het is op voorhand namelijk niet te bepalen hoeveel en welk type vergunningaanvragen / meldingen worden ingediend, dit is immers vraag gestuurd.

Code

Product

Aantal

Kental

(uren)

Totaal

(uren)

A1.01

Vooroverleg

3

11

33

A1.02

Melding activiteiten (besluit)

55

9

495

A1.03

Omgevingsvergunning regulier

0

-

0

A1.04

Omgevingsvergunning uitgebreid

5

45

225

A1.05

Toets actualisatie vergunningen

0

20

0

A1.06

(Gedeeltelijk) intrekken omgevingsvergunning

0

-

0

A1.07

MER Procedure

0

-

0

A1.08

(Vormvrije) MER-beoordeling

0

18

0

A1.09

Maatwerkvoorschriften

3

10

30

A1.10

Bodem melding

11

4

44

A1.11

Bodembeschikking

0

15

0

A1.12

Melding sloop / asbest

0

3

0

A1.13

Milieuadvies omgevingsvergunning

0

-

0

A1.14

Voorbereiden beschikking hogere grenswaarde

0

8

0

A1.15

Ontheffing APV

0

8

0

Totaal benodigde capaciteit

827

De geplande werkvoorraad voor het programma Vergunningen bedraagt 827 uur 1 (0,59 Fte). Voor de uitvoering van het programma Vergunningen zijn 1742 uur (1,24 Fte) beschikbaar gesteld. Dit is voldoende om het takenpakket uit te voeren.

De OD Twente verwacht ook in 2023 een hoge werkvoorraad voor het programma Vergunningen als gevolg van de hoge toestroom aanvragen in combinatie met schaarste op de arbeidsmarkt. De komst van de Omgevingswet leidt waarschijnlijk tot meer aanvragen in het eind van 2022, welke nog onder het huidig recht kunnen worden ingediend. De OD Twente probeert deze procedures in de loop van 2023 zo snel mogelijk af te ronden. Voor kleinere procedures zal dit met extra inzet naar verwachting goed mogelijk zijn. Voor de uitgebreide procedures geldt onverminderd dat de stikstofproblematiek zorgt voor complexiteit en vertraging in procedures.

4.2 Programma Toezicht & Handhaving

Voor toezicht en handhaving zijn al geruime tijd strategieën in gebruik. Deze zijn opgenomen in het VTH-beleid Twente en de Nadere uitwerking. Door toezicht te houden wordt gecontroleerd of wordt voldaan aan wet- en regelgeving en vergunningvoorschriften worden nageleefd. Voor de toezichthouders die de controle uitvoeren maakt de toezichtstrategie duidelijk hoe zij hun werk moeten uitvoeren. Ook geeft het inzicht in de verschillende soorten controles. Voor de verschillende soorten controles is aangesloten bij de

Code

Product

Aantal

Kental

(uren)

Totaal

(uren)

A2.01

Opleveringscontrole

 
 
 

A2.01.00

Opleveringscontrole klasse I & II

0

-

0

A2.01.01

Opleveringscontrole klasse III (niet-provinciaal)

0

-

0

A2.02

Periodieke controle

 
 
 

A2.02.00

Periodieke controle klasse I & II

152

11

1672

A2.02.01

Periodieke controle klasse III (niet-provinciaal)

1

22

22

A2.03

Hercontrole

 
 
 

A2.03.00

Hercontrole klasse I & II

83

6

498

A2.03.01

Hercontrole klasse III (niet-provinciaal)

2

11

22

A2.03.03

Hercontrole niet inrichting gebonden

0

6

0

A2.03.04

Handhavingscontrole

11

10

110

A2.04

Aspectcontrole

16

8

128

A2.05

Administratieve controle

1

2

2

A2.06

Administratieve audit

0

14

0

A2.07

Vrije veld toezicht / Gevelcontrole

0

-

0

A2.08

Klacht / Melding

 
 
 

A2.08.00

Klacht / Melding

11

4

44

A2.08.01

Ongewoon voorgeval

6

6

36

A2.09

Bodem toezicht

 
 
 

A2.09.01

Toezicht WBB-saneringen

5

7

35

A2.09.02

Toezicht BUS-saneringen

2

7

14

A2.09.03

Toezicht nazorg

2

6

12

A2.09.05

Toezicht melding BBK

15

5

75

A2.09.06

Toezicht melding / vergunning AMvB bodemenergie

6

5

30

A2.10

Toezicht sloop / asbest

21

5

105

A2.11

Toezicht bouwen

0

20

0

 

 
 
 

A3.01

Handhavingsverzoek

0

12

0

A3.02

Handhavingstraject

 
 
 

A3.02.00

Handhavingsbesluit

15

10

150

A3.02.01

Last onder dwangsom

5

8

40

A3.03

(BOA) Strafrechtelijk onderzoek

 
 
 

A3.03.00

(BOA) Strafrechtelijke vooronderzoek

12

6

72

A3.03.01

(BOA) Strafrechtelijke handhaving – bsbm

3

9

27

A3.03.02

(BOA) Strafrechtelijke handhaving – proces verbaal

5

26

130

Totaal benodigde capaciteit

3224

De geplande werkvoorraad bedraagt voor het programma Toezicht en Handhaving 3224 uur (2,30 Fte). Voor de uitvoering is 2275 uur (1,63 Fte) beschikbaar. Dit is onvoldoende om het takenpakket uit te voeren.

Een aandachtspunt bij enkele partners blijft het aanleveren en aanmaken van dossiers, welke beschikbaar moeten zijn voordat controles kunnen worden ingepland. Aandacht wordt gevraagd voor het structureel hoge aantal handhavingszaken en strafrechtelijke onderzoeken als gevolg van de toepassing van de LHSO. Met deze ontwikkelingen is rekening gehouden in dit UVP middels het ramen van voldoende capaciteit.

4.3 Programma Advies

Naast producten op het gebied van vergunningverlening en toezicht en handhaving, kennen we ook adviesproducten. Deze producten zijn in onderstaande tabel opgenomen. Er wordt aangesloten bij de productindeling van de PDC 2022.

Code

Product

Aantal

Kental

(uren)

Totaal

(uren)

A4.01

Voorlopige voorziening

0

36

0

A4.02

Bezwaar

2

32

64

A4.03

Beroep

0

16

0

A4.04

Advies bij juridische procedures

2

8

16

A4.05

Advies bodem

 
 
 

A4.05.00

Bodem advies (extern)

20

6

120

A4.05.02

Beoordelen onderzoeksopzet / vooronderzoek (NEN 5725)

2

6

12

A4.05.03

Beoordelen verkennend bodemonderzoek, nul- en eindsituatie

6

8

48

A4.06

Advies externe veiligheid

5

8

40

A4.07

Advies milieuzonering

2

16

32

A4.08

Advies geluid

12

8

96

A4.09

Advies luchtkwaliteit (lucht en geur)

2

11

22

A4.10

Milieuadvies ruimtelijke ordening

0

8

0

A4.11

Advies beleidsontwikkeling milieu

0

24

0

A4.12

Advies algemeen

9

6

54

A4.13

Informatieverstrekking

2

4

8

A4.14

Advies flora en fauna

3

6

18

A4.15

Advies energie en duurzaamheid

0

8

0

A4.16

Integraal advies

0

24

0

A4.17

Advies sloop / asbest

77

3

231

Totaal benodigde capaciteit

761

De geplande werkvoorraad voor het programma Advies bedraagt 761 uur (0,54 Fte). Voor de uitvoering is 1008 uur (0,72 Fte) beschikbaar. Dit is voldoende om het takenpakket uit te voeren.

De overcapaciteit op het programma Vergunningen en Advies kan worden ingezet op het programma Toezicht & Handhaving.

4.4 Externe Partners

De OD Twente heeft verschillende ketenpartners. Naast de gemeenten en de provincie zijn de waterschappen en de Veiligheidsregio hiervan de meest belangrijke. Met de Veiligheidsregio Twente vindt frequent overleg plaats op meerdere niveaus, maar is geen sprake van gezamenlijke prioriteiten. Bij werkzaamheden op het gebied van veiligheid wordt advies ingewonnen en waar nodig gezamenlijk opgetrokken.

Intentieovereenkomst waterschappen

De OD’s en noordoostelijke waterschappen hebben vanaf 2020 een samenwerkingsovereenkomst. Hierbinnen worden jaarlijks praktische projecten voorbereid en uitgevoerd op thema’s die in alle organisaties spelen. De werkzaamheden worden gecombineerd met reguliere werkzaamheden, waardoor eventuele extra tijdsbesteding relatief beperkt is. Voor 2023 zijn de volgende speerpunten bepaald:

  • 1)

    Zeer zorgwekkende Stoffen (ZZS) (voortzetting 2022);

  • 2)

    Vetproblematiek in riolen (voortzetting 2022);

  • 3)

    Toezicht bij mono- en covergisters.

5 Projecten

In dit hoofdstuk wordt inzicht verschaft voor alle lopende projecten en de projecten waar komend jaar uitvoering aan wordt gegeven. De capaciteit die hieronder wordt geraamd zijn uren van adviseurs, toezichthouders en vergunningverleners. De inzet van projecten wordt op basis van geschreven uren toegerekend aan de partners op basis van een verdeelsleutel. Deelnemers kunnen ook capaciteit vrijmaken voor het uitvoeren van lokale projecten. Hiervoor worden geschreven uren direct toegekend.

In 2023 wordt ingezet op een verbeterde registratie en verantwoording van projecten. De basis hiervoor wordt geprofessionaliseerd. De voortgang hiervoor zal in de voortgangsrapportages worden teruggekoppeld.

5.1 Regionale projecten

Project

Status

Rol OD Twente

Capaciteit

Omgevingswet

Lopend

Op orde brengen van eigen processen. Afspraken maken met bevoegde gezagen over gezamenlijke producten. Dit wordt opgepakt binnen het project ‘Werkende Ketens deel II’.

1500 uur

Landelijke vergunning strategie

Lopend

Landelijk wordt door ODNL gewerkt aan een landelijke vergunningenstrategie. Het streven is om binnen Nederland een basis op te leveren voor de diepgang van toetsing van vergunningen en meldingen (informatieplicht onder de Omgevingswet). De OD Twente participeert in deze ontwikkeling.

200 uur

Energie en Duurzaamheid

Continu

Energie en duurzaamheid kent een stapeling van verschillende deelprojecten. Een groot deel hiervan wordt gefinancierd met externe middelen van de provincie of het rijk. Deze worden in een separaat plan uitwerkt en aan het AB van de OD Twente aangeboden.

P.M.

Ontwikkelingen duurzame landbouw

Continu

De OD Twente wordt betrokken bij verschillende ontwikkelingen op het gebied van duurzame ontwikkeling van de landbouw. Door de provincie is de gebiedsgerichte aanpak opgestart. Daarnaast zijn bestaande stoppers- en saneringsregelingen die geëffectueerd moeten worden.

2000 uur

Ketentoezicht

Continu

Projectleiding en coördinatie OD Twente.

Uitvoering OD Rivierenland

100 uur

600 uur

Uitvoeringsagenda Bodembeheer

Continu

Binnen Twente bestaat een gezamenlijke uitvoeringsagenda bodembeheer, waarin beleidsonderwerpen worden besproken zoals ZZS en PFAS. Andere deelprojecten zijn Digitalisering, de bodemkwaliteitskaart, asbest en invasie exoten. De OD Twente levert capaciteit om deze ontwikkelingen en projecten uit te voeren.

1000 uur

Totaal benodigde capaciteit

5400 uur

5.2 Lokale projecten

Gemeente Oldenzaal heft geen capaciteit vrijgemaakt voor het uitvoeren van locale projecten.

6 Uitvoeringsorganisatie & bedrijfsvoering

De OD Twente, zijnde de uitvoeringsorganisatie met bedrijfsvoering, moet voldoen ten aanzien van haar (uitvoerings)organisatie, borging van middelen, monitoring en rapportage. De uitvoeringsorganisatie dient zodanig ingericht te zijn dat een goede uitvoering van het VTH-beleid, inclusief de nadere uitwerking en programma gewaarborgd is. Per element is aangegeven hoe hier uitvoering aan wordt gegeven.

Omschrijving

Toelichting

Uitvoeringsorganisatie

De bestuursorganen richten hun organisatie zodanig in dat een goede uitvoering van het uitvoerings- en handhavingsbeleid, en de uitvoeringsprogramma’s, gewaarborgd is.

Is vastgelegd middels de GR OD Twente en het Bedrijfsplan OD Twente.

De bestuursorganen dragen er in ieder geval zorg voor dat:

  • a)

    De personeelsformatie ten behoeve van de uitvoering en de handhaving en de bij de onderscheiden functies behorende taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden worden vastgelegd.

  • b)

    Vergunningverleners niet worden belast met het toezicht op naleving en het voorbereiden of uitvoeren van bestuurlijke sancties.

  • c)

    Toezichthouders niet voortdurend worden belast met het uitoefenen van toezicht op de naleving met betrekking tot dezelfde inrichting.

  • d)

    De organisatie van de bestuursorganen en van de Omgevingsdienst ook buiten de gebruikelijke kantooruren bereikbaar en beschikbaar is.

  • Dit volgt uit het formatieplan, functiegebouw en (meer)jaarlijkse UVPs.

  • Dit is geborgd door de scheiding tussen de programma’s Vergunningen en Toezicht & Handhaving.

  • Dit is geborgd door periodieke roulatie van toezichthouders en het uitvoeren van hercontroles door een tweede toezichthouder.

  • Dit is geborgd door de instelling van een 24/7 wachtdienst.

De bestuursorganen dragen tevens zorg voor:

  • a)

    Een beschrijving van de werkprocessen, de procedures en de bijbehorende informatievoorziening inzake de uitvoerings- en handhavingstaken en het voorbereiden, geven en uitvoeren van bestuurlijke sancties wordt vastgesteld.

  • b)

    Dat uit te voeren werkzaamheden plaatsvinden overeenkomstig deze beschrijving.

  • Dit is geborgd in het kwaliteitssysteem WIKI 360 waarin alle primaire processen zijn beschreven. De WIKI 360 wordt komende jaren doorontwikkeld naar een dieper instructieniveau.

  • In 2022 is gewerkt aan een 1e opzet van het Auditplan OD Twente. In een driejaarlijkse cyclus worden alle producten conform dit plan doorlopen.

Borging van middelen

De bestuursorganen dragen er zorg voor dat:

  • a)

    De voor het bereiken van de gestelde doelen en de voor het uitvoeren van de daarin bedoelde activiteiten benodigde en beschikbare financiële en personele middelen inzichtelijk worden gemaakt en in de begroting van de rechtspersonen en van de Omgevingsdienst worden gewaarborgd.

  • b)

    De wijze van berekening van de benodigde financiële en personele middelen inzichtelijk wordt gemaakt.

  • c)

    Voor de uitvoering van de uitvoeringsprogramma’s voldoende financiële en personele middelen beschikbaar zijn en dat deze middelen zo nodig worden aangevuld of de uitvoeringsprogramma’s zo nodig worden aangepast.

  • Borging vindt plaats middels de jaarlijkse Programmabegrotingen van de deelnemers. Zij baseren zich hierbij op de jaarlijkse Programmabegroting OD Twente waarin per programma en deelnemer de middelen in beeld worden gebracht.

  • Voor de periode 2019 tot en met 2023 wordt inputfinanciering als basis genomen voor het bepalen van de financiële en personele middelen. In de periode 2023 wordt toegewerkt naar een vorm van outputfinanciering waarbij producten, kentallen per product, projecten en het onderliggende actueelbestand een steeds belangrijkere basis worden voor deze berekening.

  • Het jaarlijkse uitvoeringsprogramma wordt getoetst aan de ingebrachte capaciteit. Gedurende het kalenderjaar worden deelnemers op de hoogte gehouden tijdens de periodieke accountoverleggen en middels een 4- en 8-maanden rapportage.

Monitoring

De bestuursorganen bewaken resultaten en voortgang van:

  • a)

    Het bereiken van de krachtens die leden gestelde doelen.

  • b)

    De uitvoering van de uitvoeringsprogramma’s.

Gedurende het kalenderjaar worden deelnemers op de hoogte gehouden van de voortgang tijdens de periodieke accountoverleggen en middels een 4- en 8-maanden rapportage.

De bestuursorganen dragen zorg voor de registratie van gegevens die zijn verkregen in het kader van de uitvoering en handhaving.

Betreft de vastlegging middels het zaaksysteem PowerBrowser en ondersteunende applicaties.

Het archief VTH is per deelnemer afgestemd. 

Rapportage

De bestuursorganen rapporteren periodiek over:

  • a)

    Het bereiken van de krachtens die leden gestelde doelen.

  • b)

    De uitvoering van de voorgenomen activiteiten in verhouding tot de prioriteitenstelling

  • c)

    De uitvoering van de afspraken

Jaarverslag

Jaarverslag en 4- en 8-maandenraportages.

Jaarverslag en 4- en 8-maandenrapportages.

De bestuursorganen evalueren jaarlijks of de activiteiten die zijn opgenomen in de uitvoeringsprogramma’s zijn uitgevoerd en in hoeverre deze activiteiten hebben bijgedragen aan het bereiken van de gestelde doelen.

Betreft de jaarlijkse rapportage middels het Jaarverslag VTH.

B&W en GS delen de rapportage mee aan de gemeenteraad en provinciale staten.

Betreft de jaarlijkse aanbieding van het Jaarverslag VTH aan de gemeenteraad en provinciale staten.

Verplichte aansluiting Inspectieview Milieu

Verplichte aansluiting Inspectieview Milieu

De verplichte aansluiting op Inspectieview Milieu is gerealiseerd middels deelname aan I-GO (Gelderse Omgevingsdiensten). Met ingang van 2021 zijn alle 29 Omgevingsdiensten individueel aangesloten.

Ondertekening


Noot
1

Binnen het samenwerkingsverband geldt dat 1 Fte gelijkstaat aan 1400 productieve uren.