Nadere regels tijdelijk noodfonds energie maatschappelijke organisaties Steenwijkerland 2022

Geldend van 14-12-2022 t/m heden

Intitulé

Nadere regels tijdelijk noodfonds energie maatschappelijke organisaties Steenwijkerland 2022

Het college van burgemeester en wethouders van Steenwijkerland;

gelet op het bepaalde in titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht, de artikelen 149 en 156 van de Gemeentewet en de Algemene subsidieverordening gemeente Steenwijkerland 2018.

besluit vast te stellen de volgende:

Nadere regels tijdelijk noodfonds energie maatschappelijke organisaties Steenwijkerland 2022

Artikel 1 Begripsomschrijving

Alle begrippen die in deze subsidieregeling worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis zoals gedefinieerd in de Algemene subsidieverordening gemeente Steenwijkerland 2018.

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Asv: Algemene subsidieverordening gemeente Steenwijkerland 2018;

  • b.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Steenwijkerland;

  • c.

    maatschappelijke organisatie: non-profit organisaties zoals stichtingen, maatschappelijke partijen en instellingen als multifunctionele centra, (sport)verenigingen, zwembaden en theaters in Steenwijkerland. Organisaties als scholen en zorginstellingen vallen hier niet onder;

  • d.

    Noodfonds energie: de subsidieregeling ‘Nadere regels noodfonds energie maatschappelijke organisaties Steenwijkerland 2022’ van de gemeente Steenwijkerland.

Artikel 2 Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 5 bedoelde kosten.

Artikel 3 Doelstelling noodfonds energie maatschappelijke organisaties

Het noodfonds energie is bedoeld om maatschappelijke organisaties te ondersteunen die door de stijgende energielasten ernstig bedreigd worden in het uitvoeren van hun activiteiten of in hun bestaan.

Artikel 4 Doelgroep

Het maatschappelijk energie fonds is bedoeld voor maatschappelijke organisaties die in de vorm van activiteiten, op zowel korte als langere termijn, een bijdrage leveren aan de vitale samenleving in de gemeente Steenwijkerland.

Artikel 5 Subsidiabele activiteiten

Burgemeester en wethouders kunnen subsidie toekennen voor het (gedeeltelijk) compenseren van de gestegen (maandelijkse) energiekosten ten behoeve van activiteiten die van belang zijn voor de vitaliteit van de samenleving.

Artikel 6 Voorwaarden en criteria voor toekenning van de subsidie

  • 1. Maatschappelijke organisaties kunnen voor subsidie in aanmerking komen wanneer zij als:

    • a.

      de uitvoering van de activiteiten en/of het voortbestaan van de organisatie wordt nu of in de nabije toekomst ernstig bedreigd wordt door de gestegen energiekosten;

    • b.

      er geen andere bijdrage en/of voorziening, zoals bijvoorbeeld uit eigen reserves en/of tegemoetkomingen van o.a. de Rijksoverheid en/of provincie Overijssel mogelijk is en/of deze andere bijdrage ontoereikend blijkt te zijn;

    • c.

      de situatie niet is ontstaan door verwijtbaar en/of onrechtmatig gedrag van de aanvrager;

    • d.

      de aanvrager laat zien wat er is gedaan om de kosten te beperken, een plan van aanpak maakt om te zorgen dat de energiekosten daadwerkelijk verminderen of een energiescan heeft laten uitvoeren. En dat er een bestuurlijke intentie is uitgesproken om de quick wins die volgen uit de energiescan of het plan van aanpak uit te voeren.

  • 2. Reserves, zoals bedoeld in artikel 6, lid 1, onder b bestemd voor noodzakelijke uitgaven in de nabije toekomst of geplande uitgaven die juist zorgen voor meer toekomstbestendigheid op de lange termijn kunnen (gedeeltelijk) buiten beschouwing worden gelaten, wanneer het niet hebben van (een gedeelte van) deze reserves de uitvoering van de activiteiten of het voortbestaan van de organisatie zal bedreigen.

Artikel 7 Hoogte van de subsidie

  • 1. De hoogte van de subsidie is ter beoordeling aan het college en is maximaal het bedrag dat nodig is om de noodsituatie op te lossen.

  • 2. Bij de hoogte van de subsidie wordt rekening gehouden met de eigen verantwoordelijkheid van de maatschappelijke organisatie. Deze moet aantonen welke (eigen) inspanning in redelijkheid is verricht of wordt verricht om de financiële gevolgen van de stijging van de energiekosten op te vangen en/of te verminderen.

Artikel 8 Subsidieplafond en verdeelcriteria

  • 1. Het subsidieplafond voor het energie noodfonds bedraagt € 200.000,-.

  • 2. Aanvragen worden in volgorde van ontvangst van een volledige aanvraag in behandeling genomen.

Artikel 9 Aanvraagprocedure

Naast de gegevens zoals bepaald in artikel 4, eerste lid van de ASV levert de aanvrager tevens de volgende gegevens aan:

  • -

    De naam en het adres, de contactgegevens van de vertegenwoordiger(s) en de aanvraag wordt voorzien van een dagtekening;

  • -

    Een schriftelijk bewijs van rechtsgeldige vertegenwoordiging dan wel een bewijs van inschrijving bij de Kamer van Koophandel;

  • -

    Een schriftelijke omschrijving inclusief een toelichting/inhoudelijke onderbouwing van de nadelige gevolgen die zijn ontstaan ten gevolge van de gestegen energiekosten;

  • -

    Een onderbouwing van het noodzakelijke bedrag vanuit het energie noodfonds;

  • -

    Een beschrijving welke (eigen) inspanning door de aanvrager is verricht om de financiële gevolgen op te vangen c.q. te verminderen;

  • -

    De meest actuele en relevante jaar- en begrotingsstukken;

  • -

    Het IBAN-bankrekeningnummer waarop de subsidiebijdrage uit het energie noodfonds gestort dient te worden.

  • -

    Een specificatie van aanspraken op rijks- en/of provinciale regelingen;

Artikel 10 Aanvraagtermijn

In afwijking van het bepaalde in artikel 5 van de ASV met betrekking tot de aanvraagtermijn kan een aanvraag voor een bijdrage uit het maatschappelijk energiefonds worden ingediend vanaf het moment van inwerkingtreding van deze regeling tot en met 14 april 2023.

Artikel 11 Beslistermijn

In afwijking van het bepaalde in artikel 5 van de Asv beslist het college binnen 4 weken na ontvangst van een volledige aanvraag. Deze termijn kan éénmalig voor ten hoogste 4 weken worden verdaagd.

Artikel 12 Rekening en verantwoording

  • 1. Een aanvraag om vaststelling van een subsidie op basis van deze nadere regels wordt uiterlijk 1 juli na het betrokken jaar ingediend.

  • 2. In afwijking van het bepaalde in artikel 11 van de Asv wordt een subsidie van niet meer dan € 5.000 niet direct vastgesteld.

  • 3. Artikel 11, lid 4 van de Asv geldt ook voor een subsidie op basis van deze nadere regeling tot € 5.000.

  • 4. Het college is gerechtigd om voor de vaststelling van een subsidie op basis van deze nadere regels alle gegevens op te vragen die zij daarvoor noodzakelijk acht.

Artikel 13 Weigering

Als aanvulling van het bepaalde in artikel 6 van de Asv kan de subsidie eveneens worden geweigerd op grond van de volgende weigeringsgronden: er wordt niet voldaan aan de bepalingen uit artikel 4 van deze nadere regels.

Artikel 14 Inwerkingtreding

  • 1. Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag volgend op haar bekendmaking.

  • 2. In verband met het vaststellen van de verstrekte subsidies blijft deze regeling bestaan tot 1 januari 2025. Per 1 januari 2025 wordt de regeling ingetrokken.

Ondertekening

Burgemeester en wethouders van de gemeente Steenwijkerland,

de secretaris,

Marco de Graaf

de burgemeester,

Rob Bats