Verordening nadeelcompensatie Apeldoorn

Geldend van 01-07-2023 t/m heden

Intitulé

Verordening nadeelcompensatie Apeldoorn

Besluit van de raad van de gemeente Apeldoorn tot vaststelling van de Verordening nadeelcompensatie Apeldoorn

De raad van de gemeente Apeldoorn;

gelezen het raadsvoorstel van burgemeester en wethouders van 25 november 2022, nummer 117-2022;

gelet op de artikelen 108 en 149 van de Gemeentewet, titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht en afdeling 15.1 van de Omgevingswet;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening nadeelcompensatie Apeldoorn

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    aanvrager: degene die een aanvraag om tegemoetkoming in de schade indient;

  • 2.

    bestuursorgaan: het bestuursorgaan van de gemeente die bevoegd is te beslissen op de aanvraag om tegemoetkoming in schade;

  • 3.

    belanghebbenden:

    • a.

      degene die de activiteit verricht en met wie een overeenkomst als bedoeld in artikel 13.3c, eerste lid, van de Omgevingswet is gesloten, en

    • b.

      als sprake is van een schadeveroorzakend besluit naar aanleiding van een aanvraag, zoals geregeld in artikel 13.3d van de Omgevingswet: de aanvrager van dat besluit of degene die de toegestane activiteit verricht.

Artikel 2 Toepassingsbereik

Deze verordening heeft betrekking op aanvragen om schadevergoeding als bedoeld in artikel 4:126, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht, waarvan de aanvrager stelt dat die wordt veroorzaakt door een bestuursorgaan van de gemeente.

Artikel 3 Heffen recht

Voor het in behandeling nemen van de aanvraag om schadevergoeding wordt een recht van € 300,- geheven.

Artikel 4 Aanvraag

  • 1. De aanvrager van schadevergoeding kan gebruik maken van een [elektronisch] aanvraagformulier.

  • 2. In aanvulling op artikel 4:127 van de Algemene wet bestuursrecht bevat een aanvraag mede:

    • a.

      als het schade betreft wegens winst- of inkomstenderving: jaarrekeningen over het jaar waarin schade is geleden en voor zover van toepassing de drie daaraan voorafgaande jaren en de aanslagen vennootschapsbelasting of inkomstenbelasting.

    • b.

      als het schade betreft wegens gederfde huurinkomsten: een afschrift van de huurovereenkomst of gebruiksovereenkomst en een eigendomsakte.

Artikel 5 Adviescommissie

  • 1. Het bestuursorgaan wint advies in bij een adviescommissie voor zover dat naar zijn oordeel noodzakelijk is om op de aanvraag om schadevergoeding te kunnen beslissen.

  • 2. Advies als bedoeld in het eerste lid, wordt in ieder geval niet ingewonnen als:

    • a.

      de aanvraag naar het oordeel van het bestuursorgaan kennelijk ongegrond is, omdat zich kennelijk een weigeringsgrond voordoet als bedoeld in artikel 4:126, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

    • b.

      de schade kennelijk niet kan worden toegerekend aan een door het bestuursorgaan genomen besluit of verrichte handeling;

    • c.

      de aanvraag naar het oordeel van het bestuursorgaan voldoende gelijkenis vertoont met andere aanvragen waarvoor al advies is uitgebracht;

    • d.

      naar het oordeel van het bestuursorgaan in de gemeentelijke organisatie voldoende deskundigheid voor de beoordeling van de aanvraag aanwezig is.

  • 3. Een adviescommissie bestaat uit een of meer deskundigen.

  • 4. Een adviescommissie kan worden benoemd als:

    • a.

      vaste commissie, waarbij de leden door burgemeester en wethouders voor een termijn van maximaal vier jaar worden benoemd met de mogelijkheid tot herbenoeming voor maximaal vier jaar, of

    • b.

      tijdelijke commissie voor advisering met betrekking tot een of meer aanvragen, door het bestuursorgaan dat de aanvragen behandelt.

Artikel 6 Procedure

  • 1. Als advies wordt ingewonnen bij een adviescommissie, informeert het bestuursorgaan de aanvrager en belanghebbenden.

  • 2. Bij de toepassing van de artikelen 4:7 en 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht wordt naast de aanvrager voor zover van toepassing ook de belanghebbenden betrokken.

Artikel 7 Uitbetaling

Bij geheel of gedeeltelijke toewijzing van een aanvraag om schadevergoeding, wordt de toegewezen schadevergoeding uiterlijk betaald bij het onherroepelijk worden van het besluit op de aanvraag.

Artikel 8 Intrekking oude regeling

De Procedureverordening planschadevergoeding 2008 wordt ingetrokken op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt.

Artikel 9 Overgangsrechtelijke bepalingen

Op aanvragen om schadevergoeding die zijn ingediend binnen 5 jaar na het onherroepelijk worden van een schadeveroorzakend besluit, dat is vastgesteld of een handeling die is verricht voorafgaand aan de inwerkingtreding van de Omgevingswet, blijft de Procedureverordening planschadevergoeding 2008, als bedoeld in artikel 8 van toepassing.

Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking op het tijdstip waarop de Omgevingswet in werking treedt.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening nadeelcompensatie Apeldoorn.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 1 december 2022.

A.I.M. Heerts

voorzitter,

S.M. Stam

waarnemend raadsgriffier,