Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR685525
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR685525/1
Regeling vervallen per 31-03-2023
Regeling noodfonds inwoners energiearmoede gemeente Nijmegen
Geldend van 10-12-2022 t/m 30-03-2023 met terugwerkende kracht vanaf 01-12-2022
Intitulé
Regeling noodfonds inwoners energiearmoede gemeente NijmegenHet college van burgemeester en wethouders van Nijmegen,
Overwegende dat de huidige energieprijzen bij steeds meer huishoudens tot problemen leiden;
Overwegende dat de huidige regelingen tekortschieten in het gericht ondersteunen van huishoudens die tussen wal en schip dreigen te vallen;
Overwegende dat de doorbraakaanpak geschikt is voor deze gerichte aanpak, maar dat het noodzakelijk is om bepaalde uitgangspunten vast te leggen;
Gelet op de Regeling doorbraakbudget sociaal domein
Besluit vast te stellen:
Regeling noodfonds inwoners energiearmoede gemeente Nijmegen
Artikel 1 Begrippen
College: het college van burgemeester en wethouders van Nijmegen;
Professional : de Financieel expert van de gemeente en Bindkracht10 of de betrokken professional van de inwoner (van bijvoorbeeld de Buurtteams) die voor deze regeling als toegangspoort fungeert;
Verzoeker: de inwoner van Nijmegen die verzoekt om ondersteuning en die behoort tot de doelgroep van artikel 2.
Artikel 2 Doelgroep
De doelgroep bestaat uit inwoners van de gemeente Nijmegen die door de (stijgende) energiekosten in de looptijd van de regeling acuut in de financiële problemen komen en die geen of onvoldoende aanspraak kunnen maken op andere regelingen of financiële middelen.
Artikel 3 Procedure
Inwoners kunnen geen zelfstandige aanvraag indienen voor een bijdrage uit het noodfonds. Inwoners die financiële problemen ervaren door de hoge energiekosten, dienen zich te wenden tot hun betrokken hulpverlener of als zij die niet hebben de STIP’s en tot Bindkracht10.
Door deze professionals wordt naar de specifieke situatie van de verzoeker gekeken en een maatwerkoplossing geboden. Als de specifieke situatie van verzoeker daartoe aanleiding is, zet de professional een aanvraag door naar het college. Zowel bij de professionals als bij de gemeente vindt beoordeling plaats middels het vier-ogen-principe.
Artikel 4 Voorwaarden
De verzoeker kan in aanmerking komen voor een bijdrage uit het noodfonds indien aan de volgende voorwaarden is voldaan:
-
1. Verzoeker maakt aannemelijk in de periode 1 december 2022 tot 1 april 2023 door de hoge energielasten in de schulden te raken. Het is aan verzoeker om volledige medewerking te verlenen aan het onderzoek dat daarvoor noodzakelijk is en de benodigde inlichtingen te verschaffen.
-
2. Alle regelingen die gericht zijn op financiële ondersteuning zijn voorliggend en dienen te worden aangewend. Eigen financiële middelen waar verzoeker redelijkerwijs over kan beschikken moeten te gelde worden gemaakt, voordat aanspraak op ondersteuning kan worden gemaakt.
-
3. Deze regeling kent geen inkomensgrens. Leidend is de impact van de energiekosten op iemands inkomen.
Artikel 5 Inlichtingen en medewerking
-
1. Verzoeker doet aan de professional of het college op verzoek of onverwijld uit eigen beweging mededeling van alle feiten en omstandigheden waarvan hem redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat zij van invloed kunnen zijn op de beoordeling van zijn situatie en de noodzaak tot ondersteuning.
-
2. Verzoek is verplicht desgevraagd de medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is voor de uitvoering van deze regeling.
-
3. Niet naleving van het gestelde in het eerste of tweede lid kan ertoe leiden dat (het recht op) ondersteuning wordt beëindigd of ingetrokken.
-
4. Op grond van het derde lid ingetrokken rechten, kunnen als onverschuldigd betaald worden teruggevorderd.
Artikel 6 Slotbepalingen
-
1. Deze regeling treedt in werking per 1 december 2022 en loopt af op 31 maart 2023.
-
2. Deze regeling wordt aangehaald als “Regeling noodfonds inwoners energiearmoede gemeente Nijmegen”.
Ondertekening
Aldus besloten door het college in de vergadering van 6 december 2022.
De gemeentesecretaris,
A.P.W. Van de Klift
De burgemeester,
H.M.F. Bruls
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl