Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR685335
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR685335/1
Regeling vervallen per 01-01-2024
Verordening tegemoetkoming afvoeren incontinentiemateriaal
Geldend van 09-12-2022 t/m 31-12-2023 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2022
Intitulé
Verordening tegemoetkoming afvoeren incontinentiemateriaalDe raad van de gemeente Maasdriel;
gezien het voorstel van het college van 13 september 2022;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;
Mede gelet op de wenselijkheid om inwoners die door incontinentie extra restafval hebben
financieel te compenseren voor de hoeveelheid extra restafval;
besluit:
vast te stellen de volgende verordening:
Verordening tegemoetkoming afvoeren incontinentiemateriaal
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
-
1. Aanvrager: een persoon die digitaal via DigiD of analoog via het aanvraagformulier een verzoek indient om de tegemoetkoming te krijgen
-
2. Incontinentiemateriaal: luiermateriaal en soortgelijk materiaal, dat dient voor incontinentie, niet zijnde:
- a.
Luiers voor baby’s en peuters
- b.
Stoma’s en soortgelijk materiaal
- c.
Overig medisch afvalmateriaal
- a.
Artikel 2
Wie kan de tegemoetkoming aanvragen? Inwoners van de gemeente Maasdriel kunnen de tegemoetkoming aanvragen indien zij voldoen aan de volgende voorwaarden:
- 1.
De aanvrager is als inwoner ingeschreven in de gemeente Maasdriel.
- 2.
De aanvrager woont niet in een verzorgingstehuis of andere instelling waar het afval van inwoners als bedrijfsafval wordt verzameld.
- 3.
De aanvrager onderbouwt de aanvraag met stukken waaruit blijkt dat gebruik wordt gemaakt van incontinentiemateriaal, dit kan zijn:
- a.
Een pakbon, aankoop- of afhaalbe- wijs van incontinentiemateriaal.
- a.
Artikel 3 Hoogte van de tegemoetkoming
-
1. De tegemoetkoming bedraagt het totaalbedrag per jaar, berekend aan de hand van twee extra inworpen van een 30 liter restafvalzak in een ondergrondse restafvalcontainer per week. Hierbij wordt uitgegaan van het tarief dat de Avri berekent per inworp.
Dus: 52 (weken) x 2 (inworpen) x tarief Avri.
-
2. Het in lid 1 genoemde bedrag wordt jaarlijks in een keer uitgekeerd, uiterlijk 4 weken nadat de aanvraag is beoordeeld.
Artikel 4 Termijn indienen aanvragen om tegemoetkoming
De aanvragen voor een betreffend jaar kunnen worden ingediend tussen 1 februari en 1 december van het betreffende jaar.
Artikel 5 Hardheidsclausule
Het college kan, indien toepassing van de regels van deze verordening leidt tot onbillijkheden van overwegende aard, ten gunste van de aanvrager gemotiveerd afwijken van de regels van deze verordening.
Artikel 6 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking met ingang van 1 januari 2022 en is gelding tot en met 31 december 2023.
-
2. Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening tegemoetkoming afvoeren incontinentiemateriaal”.
Ondertekening
Aldus is vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 13 oktober 2022.
De gemeenteraad voornoemd,
de griffier
G.A.L. van Schijndel
de voorzitter,
H. van Kooten
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl