Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR685235
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR685235/1
Treasurystatuut 2022
Geldend van 06-12-2022 t/m heden
Intitulé
Treasurystatuut 2022Inleiding
De treasury zorgt ervoor dat de gemeente altijd over voldoende liquide middelen beschikt om haar activiteiten te betalen. Dit doet de gemeente door aanvullend op de inkomsten, indien noodzakelijk, vreemd kapitaal aan te trekken. Als de organisatie van treasury niet op orde is, worden er beleidsmatige en bedrijfsvoeringsrisico’s gelopen.
De treasuryfunctie wordt als volgt gedefinieerd: ‘’ Treasury is het sturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s’’
In het Treasurystatuut staan de regels voor het beheer van de geldstromen, de beheersing van de risico’s daarvan en de informatievoorziening daarover. Daarnaast geeft het statuut een overzicht wie waarvoor bevoegd is en onder wiens verantwoordelijkheid. Als laatste zijn de uitgangspunten voor de administratieve organisatie en de interne controle opgenomen.
De meeste richtlijnen en limieten zijn bepaald door de Wet financiering decentrale overheden (Wet fido) en de Regeling Uitzettingen en Derivaten Decentrale Overheden. Aanvullend op deze wetgeving zijn lokale regels toegevoegd zoals hoeveel offertes worden opgevraagd bij het aantrekken van een lening. Daarnaast zijn ook de regels van de gemeentelijke financiële verordeningen relevant.
Om de leesbaarheid te bevorderen zijn niet alleen de aanvullende lokale regels opgenomen, maar ook gedeelten van relevante artikelen uit bovengenoemde wetgeving.
In bijlage 1 zijn de belangrijkste mutaties/aanvullingen ten opzichte van het statuut uit 2015 opgenomen.
1. Begrippenkader
Artikel 1
In dit statuur verstaan wij onder:
Derivaten |
Financiële instrumenten belichaamd in contracten waarin de voorwaarden zijn vastgelegd waartegen een transactie op een bepaald moment zal of kan plaatsvinden en waarvan de waarde afhankelijk is van één of meer onderliggende activa, referentieprijzen of indices; |
Financiering |
Het aantrekken van benodigde financiële middelen voor een periode van minimaal één jaar. Deze middelen kunnen bestaan uit zowel eigen vermogen als vreemd vermogen; |
Garantie |
Een borgstelling waarbij de gemeente zich tegenover een geldverstrekker verbindt een of meerdere vorderingen van een geldverstrekker op een debiteur te voldoen indien de debiteur niet aan zijn betalingsverplichtingen voldoet; |
Geldstromenbeheer |
Al die activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te transfereren zowel binnen de organisatie zelf als tussen de organisatie en derden (betalingsverkeer); |
Kasgeldlimiet |
Een bedrag op basis van de Wet fido ter grootte van een percentage van het begrotingstotaal van de gemeente bij aanvang van het jaar; |
Kredietrisico |
De risico’s op een waardedaling van een vordering ten gevolge van het niet (tijdig) na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij als gevolg van insolventie of deficit; |
Liquiditeitenbeheer |
Het aantrekken en uitzetten van middelen voor een periode tot één jaar; |
Liquiditeitenplanning |
Een planning waarin de inkomende en uitgaande kasstromen periodiek gemonitord en geprognosticeerd worden om inzicht te verkrijgen in het verloop ervan. Zo kan tijdig worden ingespeeld op een (verwacht) tekort of overschot van liquiditeiten; |
Liquiditeitsrisico |
De risico’s van mogelijke wijzigingen in de liquiditeitenplanning en meerjaren investeringsplanning waardoor financiële resultaten kunnen afwijken van de verwachtingen; |
Renterisico |
Het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van de gemeente door rentewijzigingen; |
Renterisiconorm |
Een bij de aanvang van enig jaar op basis van de Wet fido gefixeerd percentage van begrotingstotaal van de gemeente dat bij de realisatie niet mag worden overschreden; |
Rentetypische looptijd |
Het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening, waarin op basis van de voorwaarden van de geldlening sprake is van de door de verstrekker van de geldlening niet beïnvloedbare, constante rentevergoeding; |
Rentevisie |
Toekomstverwachting over de renteontwikkeling; |
Saldobeheer |
Het beheren van de dagelijkse saldi op de rekeningen; |
Schatkistbankieren |
Het verplicht aanhouden van liquide middelen bij het Rijk door gemeenten, provincies, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen. |
Treasuryfunctie |
De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De treasuryfunctie bestaat uit vier deelfuncties: risicobeheer, gemeentefinanciering, kasbeheer en debiteuren- en crediteurenbeheer; |
Uitzetting |
Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities en bedingen. Kortlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode tot één jaar en langlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode van één jaar of langer; |
Valutarisico |
Het beheersen van risico’s die voortvloeien uit de mogelijkheid dat op een bepaald moment de waarde van de vreemde valutastromen, uitgedrukt in eigen valuta, afwijkt van hetgeen verwacht werd op het beslissingsmoment; |
Werkkapitaal |
Decentrale overheden zijn verplicht overtollige middelen in ’s Rijks schatkist aan te houden op het werkkapitaal na. Het werkkapitaal is gelijk aan een vastgesteld drempelbedrag als percentage van het begrotingstotaal 1 . |
2. Doelstellingen treasuryfunctie
Artikel 2
De treasuryfunctie van de gemeente Terschelling dient tot:
- 1.
Het verkrijgen van duurzame toegang tot financiële markten tegen acceptabele condities;
- 2.
Het beschermen van gemeentelijke vermogens- en (rente-)resultaten tegen ongewenste financiële risico’s zoals renterisico’s, kredietrisico’s en liquiditeitsrisico’s;
- 3.
Het minimaliseren van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities;
- 4.
Het optimaliseren van de renteresultaten binnen de kaders van de Wet financiering decentrale overheden (Wet fido) en de limieten en richtlijnen van dit treasurystatuut.
3. Risicobeheer
Met betrekking tot het risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
3.1 Uitzettingen uit hoofde van de publieke taak
Artikel 3
-
1. De gemeente kan leningen of garanties uit hoofde van de ‘’publieke taak’’ uitsluitend verstrekken aan door de gemeenteraad goedgekeurde derde partijen met een maatschappelijk belang.
-
2. Het rentepercentage voor een lening zoals omschreven in artikel 3 lid 1 wordt bepaald op basis van de dagkoers gepubliceerd via de BNG, lineair voor dezelfde looptijd plus een opslag voor administratieve kosten.
-
3. In afwijking van hetgeen in artikel 3 lid 1 genoemd is, is het verstrekken van leningen conform de Verordening Starterslening Terschelling aan het college gemandateerd.
3.2 Uitzettingen uit hoofde van treasury
Artikel 4
-
1. Conform artikel 2 lid 1 (verplicht schatkistbankieren) van de Wet fido worden liquide middelen op het dagelijkse werkkapitaal na, bij de Nederlandse Staat aangehouden op een rekening-courant of in deposito.
-
2. In afwijking van hetgeen in artikel 4 lid 1 genoemd is, mogen conform artikel 2 lid 3 van de wet fido liquide middelen ook uitgezet worden in de vorm van leningen bij andere openbare lichamen mits er geen verticale toezichtsrelatie bestaat.
-
3. Bij het uitzetten van middelen zoals beschreven in lid 2 worden minimaal 2 offertes opgevraagd en in een proces verbaal vastgelegd.
-
4. Valutarisico’s worden uitgesloten door uitsluitend leningen te verstrekken of te garanderen in euro’s.
-
5. Er wordt geen gebruik gemaakt van derivaten.
3.3 Renterisicobeheer
Artikel 5
-
1. Bij het aantrekken van kortlopende financieringsmiddelen wordt de kasgeldlimiet conform de Wet fido niet overschreden;
-
2. Bij het afsluiten van leningen en het maken van renteafspraken wordt gezorgd dat de renterisiconorm niet wordt overschreden;
-
3. Nieuwe leningen/uitzettingen worden afgestemd op de bestaande financiële positie en de liquiditeitenplanning;
-
4. De rentetypische looptijd en het renteniveau van de betreffende lening/uitzetting wordt afgestemd op de actuele en verwachte rentestand en rentevisie;
-
5. Binnen de kaders gesteld onder lid 3 en lid 4, streeft de gemeente naar een spreiding in de rentetypische looptijden van de leningen/uitzettingen.
Artikel 6
Bij het verstrekken van leningen uit hoofde van de publieke taak worden, indien mogelijk, zekerheden of garanties geëist.
3.4 Intern liquiditeitsrisicobeheer
Artikel 7
De gemeente beperkt haar interne liquiditeitsrisico’s door haar treasuryactiviteiten te baseren op een korte termijn liquiditeitenplanning (looptijd tot één jaar), en een meerjarige liquiditeitenplanning met een looptijd van minimaal vier jaar.
4. Financiering
De basis voor het aantrekken van een financiering, zowel kort als lang, is de (meerjaren)liquiditeitsprognos, de huidige leningenportefeuille en marktontwikkeling.
Artikel 8
Bij het aantrekken van financieringen gelden de volgende uitgangspunten:
- 1.
Conform artikel 2 lid 1 van de Wet fido mogen financieringen enkel aangetrokken worden ten behoeve van de uitoefening van de publieke taak;
- 2.
Financiering met externe financieringsmiddelen wordt zoveel mogelijk beperkt door primair de beschikbare interne financieringsmiddelen te gebruiken teneinde de renterisico’s te minimaliseren en het renteresultaat te optimaliseren;
- 3.
Naast financiële instellingen die vallen onder het Nederlands toezicht kunnen gelden conform artikel 2 lid 3 van Wet fido ook bij een decentrale overheid aangetrokken worden.
- 4.
Eventuele tussenpersonen dienen geregistreerd te staan bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
- 5.
Bij het aantrekken van gelden voor een periode langer dan 1 jaar worden minimaal twee offertes gevraagd.
- 6.
Het aantrekken van financiering geschiedt tegen zo gunstig mogelijke condities en de financiering wordt zodanig gekozen dat deze past binnen het risicobeleid.
- 7.
Het aantrekken van financieringen met het oogmerk om deze winstgevend weg te zetten, is niet toegestaan;
- 8.
Toegestane instrumenten bij het aantrekken van financieringen zijn onderhandse leningen, kasgeld- en rekening-courant leningen.
- 9.
Afwijkingen van bovenstaande punten dienen door het college te worden besloten.
- 10.
Bij het opereren op de financiële markten wordt zodanig gehandeld dat de toegang tot de markten niet in gevaar komt.
5. Kasbeheer
5.1 Geldstromenbeheer
Artikel 9
Om de kosten van het geldstromenbeheer te beperken wordt:
- 1.
Het liquiditeitsgebruik beperkt door geldstromen op gemeenteniveau op elkaar en de liquiditeitenplanning af te stemmen. Hierbij wordt erop toegezien dat de liquiditeitspositie voldoende is om te garanderen dat de verplichtingen tijdig kunnen worden nagekomen;
- 2.
Het betalingsverkeer zoveel mogelijk elektronisch uitgevoerd door één bank.
5.2 Saldo- en liquiditeitenbeheer
Artikel 10
Voor het saldo- en liquiditeitenbeheer gelden de volgende specifieke richtlijnen:
- 1.
Toegestane instrumenten bij liquiditeitsbehoefte zijn kasgeldleningen en kredietlimiet op rekening courant;
- 2.
Conform artikel 3, lid 1 Wet fido wordt hierbij de kasgeldlimiet niet overschreden;
- 3.
Uitzettingen van gelden vinden plaats door middel van Schatkistbankieren (automatisch afromen);
- 4.
De gemeente beoogt het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten.
6. Administratieve organisatie en interne controle
6.1 Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle
Artikel 11
Aanvullend op de algemene regels van de controleverordening en de financiële verordening van de gemeente Terschelling, gelden in het kader van de treasuryfunctie de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle:
- 1.
De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van treasuryactiviteiten zijn op eenduidige wijze vastgelegd in artikel 12 en 13 van dit statuut;
- 2.
Bevoegdheden zijn via delegatie en mandaat nader schriftelijk vastgelegd;
- 3.
Bij de uit te voeren treasuryactiviteiten is functiescheiding doorgevoerd met als belangrijkste uitgangspunten;
- a.
iedere transactie wordt door minimaal twee functionarissen geautoriseerd (vier ogen principe);
- b.
de uitvoering en de controle geschiedt door afzonderlijke functionarissen;
- c.
de uitvoering en de registratie in de financiële administratie geschiedt door afzonderlijke functionarissen;
- a.
- 4.
Na ontvangst van de transactiebevestiging controleert de medewerker van de financiële administratie de transactie.
6.2 Verantwoordelijkheden
Artikel 12
De verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie staan in de onderstaande tabel gedefinieerd.
Functie |
Verantwoordelijkheden |
Gemeenteraad |
|
College van B&W |
|
Portefeuillehouder Financiën |
|
Controller |
|
|
|
Teamleiders andere teams |
|
Financieel adviseur* |
|
Medewerker bedrijfsvoering B & Medewerker bedrijfsvoering A |
|
Accountant |
|
*Bij afwezigheid worden de taken overgenomen door de 1e medewerker bedrijfsvoering van de afdeling Ondersteuning
6.3 Bevoegdheden
Artikel 13
In onderstaande tabel staan de bevoegdheden met betrekking tot de treasuryactiviteiten weergegeven alsmede de daarbij benodigde fiattering2 .
Treasuryactiviteiten |
Bevoegd functionaris |
Autorisatie |
Saldo-, liquiditeiten- en geldstromenbeheer |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bankrelatiebeheer |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Financiering en uitzetting |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Financieringen & uitzettingen boven de € 2 miljoen |
||
|
|
|
6.4 Informatievoorziening
Artikel 14
Met betrekking tot de treasuryactiviteiten dient tenminste de in de onderstaande tabel opgenomen informatie te worden verstrekt door de betreffende functionarissen:
Informatie |
Frequentie |
Informatie- verstrekker |
Informatie- ontvanger |
|
Doorlopend |
|
|
|
Halfjaarlijks |
|
|
|
Jaarlijks |
|
|
|
Jaarlijks |
|
|
|
Jaarlijks |
|
|
|
Jaarlijks |
|
|
7. Slotbepalingen en Inwerkingtreding
Artikel 15
In alle gevallen waarin dit statuut niet voorziet besluit het College van burgemeester en wethouders, gehoord de zienswijze van de Raad.
Dit treasurystatuut treedt in werking op de dag van elektronische bekendmaking in het Gemeenteblad. Op die datum vervalt het treasurystatuut vastgesteld op 26 januari 2016.
Ondertekening
Vastgesteld door de Raad van de gemeente Terschelling op 26 oktober 2022.
T. de Jong
Griffier
C.M. van de Pol
voorzitter
Bijlage 1 - Wijzigingen
Algemeen
Naast de onderstaande wijzigingen is het statuut gescreend op leesbaarheid en tekstuele verduidelijkingen. Op dergelijke mutaties wordt niet verder ingegaan.
Mutaties
Artikel 3, uitgangspunten risicobeheer is opgesplitst in artikel 3 & 4. De strekking blijft hetzelfde, maar de artikelen zijn nu duidelijker en beter leesbaar.
Het artikel met betrekking tot de valutarisico’s is komen te vervallen. verwijzing hier naar wordt nu gedaan in artikel 4 lid 4.
De artikelen 8,9 en 10 zijn samengevoegd tot artikel 8.
Verantwoordelijkheden
Bij de Gemeenteraad is de volgende verantwoordelijkheden toegevoegd:
- -
‘’Besluit wat onder de publieke taak valt’’
- -
‘’Het houden van toezicht op het treasurybeleid en de uitvoering hiervan’’
Bij het College van B&W zijn de volgende verantwoordelijkheden toegevoegd:
- -
‘’Het rapporteren aan de gemeenteraad over de uitvoering van het treasurybeleid ’’
- -
‘’Het evalueren en als gevolg daarvan voorstellen tot (eventueel) bijstellen van het treasurybeleid .’’
De volgende verantwoordelijkheid is verwijderd omdat dit onder het treasurybeleid valt:
- -
‘’Is verantwoordelijk voor het betalingsverkeer’’
De functie Portfeuillehouder Financiën is toegevoegd. De portfeuillehouder Financiën is verantwoordelijk voor de uitvoering van het treasurybeleid en heeft politieke eindverantwoordelijkheid.
De functie controller is toegevoegd. De controller ziet toe op de naleving van de kaders en richtlijnen en ziet toe op de uitvoering van de administratieve organisatie en de werking van de interne controle.
De functie Adjunct directeur is vervangen door Teamleider Ondersteuning. De verantwoordelijkheden zijn duidelijker opgeschreven.
De functie ‘’Teamleider andere teams’’ is toegevoegd. De teamleiders van de teams, Beleid en Regie, Staf, Publiek en Techniek zijn verantwoordelijk voor het aanleveren van informatie met betrekking tot toekomstige uitgaven en ontvangsten.
Bij de functie 1e medewerker bedrijfsvoering zijn de taken gespecificeerder omschreven. Daarnaast kan bij de afwezigheid van de 1e medewerker bedrijfsvoering de financieel adviseur deze taken overnemen.
De functie Financiële administratie is toegevoegd. De verantwoordelijkheden van deze medewerkers waren nog niet vastgelegd in het statuut.
Bevoegdheden
De volgende activiteiten zijn toegevoegd:
- -
Schatkistbankieren
- -
Betalingsopdrachten voorbereiden en versturen zijn aparte activiteiten geworden
- -
Autorisatie nieuwe medewerkers (vastgelegd conform huidige praktijk)
- -
Wijzigen bevoegdheden reeds geautoriseerde medewerkers (vastgelegd conform huidige praktijk)
- -
Bij financieringen, uitzettingen en het aantrekken van kasgelden boven de 2 miljoen moet een vier ogen principe worden toegepast.
Daarnaast zijn de titels van de functionarissen aangepast naar de huidige praktijk.
Het verstrekken en garanderen van leningen is bevoegdheid van het college en gemeenteraad conform hetgeen vermeld in artikel 3.
De activiteit ‘’afsluiten van derivaten transacties’’ is verwijderd. In artikel 4 lid 5 staat dat de gemeente hier geen gebruik van maakt.
Informatievoorziening
In de tabel zijn de titels van functionarissen aangepast naar de huidige praktijk.
Daarnaast is het volgende aangepast:
- -
Het verstrekken van informatie m.b.t. toekomstige uitgaven en ontvangsten vindt doorlopend plaats, in plaats van maandelijks/incidenteel.
- -
Verantwoording in de paragraaf financiering vindt jaarlijks plaats via de jaarrekening/jaarverslag
- -
Omdat de gemeente Terschelling een kleine gemeente is hoeft zij de IV3 niet per kwartaal in te vullen. Verantwoording van treasury in de IV3 vindt alleen plaats bij de IV3 behorend bij de jaarrekening.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl