Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR684997
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR684997/1
Verordening Informatiebeheer gemeente Heemskerk 2022
Geldend van 03-12-2022 t/m heden
Intitulé
Verordening Informatiebeheer gemeente Heemskerk 2022(Grondslag: Archiefwet 1995 art.30, lid 1 / Archiefwet 2021 artikel 2.2.2)
Hoofdstuk I Begrippen en algemene bepalingen
Artikel 1
In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:
- a.
de wet: de Archiefwet 2021
- b.
de Gemeente Heemskerk: de rechtspersoon Gemeente Heemskerk
- c.
het College: het college van burgemeester en wethouders van Heemskerk
- d.
de Raad: de gemeenteraad van Heemskerk
- e.
de archivaris: de door het College aangewezen archivaris, belast met toezicht op het informatiebeheer.
- f.
Strategisch Informatie Overleg; afstemmingsoverleg over overkoepelende informatievraagstukken en het voorbereiden van besluitvorming daarover.
- g.
Interbestuurlijk toezicht (IBT): Toezicht op het informatiebeheer vanuit de Provincie Noord-Holland
- h.
de archiefbewaarplaats: de door het College aangewezen beheeromgeving voor informatiebestanden die op grond van de Archiefwet openbaar zijn geworden
- i.
informatiebeheer: beheer van informatiebestanden overeenkomst in de wet gestelde kwaliteitseisen
- j.
informatiebestanden: de in de wet bedoelde documenten
- k.
overgebrachte informatiebestanden: bij een aangewezen archiefbewaarplaats in beheer gegeven informatiebestanden
Hoofdstuk II De bestuurlijke verantwoordelijkheid voor het informatiebeheer
Verantwoordelijkheden van de Raad
Artikel 2
-
1. De Raad is verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen van voldoende middelen om het informatiebeheer naar behoren uit te voeren.
-
2. De Raad behandelt het verantwoordingsverslag dat het College op grond van artikel 5 aan biedt.
Verantwoordelijkheden van het College
Artikel 3
-
1. Het College draagt de bestuurlijke eindverantwoordelijkheid voor het informatiebeheer
-
2. Om uitvoering te geven aan deze verantwoordelijkheid neemt het College de volgende besluiten:
- a)
stelt de Regeling Informatiebeheer vast;
- b)
stelt een Strategisch Informatie Overleg in;
- c)
wijst een archiefbewaarplaats aan;
- d)
wijst een archivaris aan.
- a)
Artikel 4
-
1. Het College is verantwoordelijk toe te zien dat voldoende middelen worden geraamd om het informatiebeheer naar behoren uit te voeren.
-
2. De in lid 1 vermelde middelen zullen ten behoeven van het verantwoordingsproces expliciet worden opgenomen in de begroting en de jaarrekening
-
3. Het College is verantwoordelijk voor het aanstellen van voldoende en deskundig personeel ten behoeve van het informatiebeheer
Artikel 5
-
1. Het College brengt jaarlijks aan de Raad verslag uit over het informatiebeheer.
-
2. De bevindingen van de toezichthouders over de kwaliteit van het informatiebeheer worden opgenomen in het onder lid 1 genoemde verslag.
-
3. Het College informeert zowel de Raad als de archivaris over de verbetertrajecten op het informatiebeheer.
Artikel 6
Het College verstrekt in het kader van interbestuurlijk toezicht de volgende informatie aan gedeputeerde staten:
- a)
Het aanwijsbesluit van de archiefbewaarplaats
- b)
Inhoudelijke wijzigingen op deze verordening
- c)
Het jaarlijkse verantwoordingsverslag als bedoeld in artikel 5, lid 1. (voor 15 juli)
Hoofdstuk III Toezicht op het interne informatiebeheer
Artikel 7
-
1. De archivaris is belast met het toezicht op het informatiebeheer.
-
2. De archivaris brengt eenmaal per jaar verslag uit van zijn bevindingen aan het College.
-
3. De archivaris adviseert over maatregelen ter verbetering van het informatiebeheer.
Artikel 8
-
1. De Gemeente Heemskerk verstrekt aan de archivaris alle medewerking om inzicht te krijgen in het informatiebeheer.
-
2. De archivaris heeft toegang tot alle informatiebestanden, tenzij bindende voorschriften ten aanzien van veiligheid of geheimhouding dit verbieden.
Hoofdstuk IV Het beheer van overgebrachte informatiebestanden
Artikel 9
-
1. De archivaris is verantwoordelijk voor het informatiebeheer van overgebrachte informatiebestanden.
-
2. De archivaris brengt eenmaal per jaar verslag uit aan het College over het informatiebeheer van overgebrachte informatiebestanden.
Hoofdstuk V Slotbepalingen
Artikel 10
Deze verordening wordt aangehaald als Verordening Informatiebeheer Gemeente Heemskerk 2022.
Artikel 11
Deze verordening treedt in werking de dag na publicatie.
Artikel 12
De Archiefverordening Gemeente Heemskerk 2018 wordt daags na publicatie van deze verordening ingetrokken.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de Raad
Heemskerk, 24 november 2022
Voorzitter:
Secretaris:
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl