Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR684975
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR684975/4
Uitvoeringsbesluit huwelijksvoltrekkingen in de gemeente Westland 2023
Geldend van 29-10-2024 t/m heden
Intitulé
Uitvoeringsbesluit huwelijksvoltrekkingen in de gemeente Westland 2023Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westland,
- -
gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994 en het Reglement burgerlijke stand gemeente Westland 2023;
- -
gelet op de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren;
Besluit vast te stellen: het uitvoeringsbesluit houdende bepalingen ten aanzien van nadere regels voor aanwijzing van huwelijkslocaties en buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand.
Uitvoeringsbesluit huwelijksvoltrekkingen in de gemeente Westland 2023
NB. waar in dit besluit over trouwen, huwelijk en huwelijksvoltrekking wordt gesproken, wordt tevens het registreren van een partnerschap, het geregistreerd partnerschap, de partnerschapsregistratie en de omzetting daarvan bedoeld.
Artikel 1 Huizen van de gemeenten.
-
1. Het gehele grondgebied van de gemeente Westland is aangewezen als “huis der gemeente”.
-
2. Het gemeentehuis aan de Verdilaan 7 en het Heilige Geest Hofje 7 beiden gelegen te Naaldwijk zijn gemeentelijke huwelijkslocaties.
-
3. Huwelijksvoltrekking in een vrije huwelijkslocatie is mogelijk waarbij het gestelde in de artikelen 2, 3, 4 en 5 van dit uitvoeringsbesluit van toepassing zijn.
-
4. De vrije huwelijkslocatie is voor de duur van de huwelijksvoltrekking voor een ieder vrij toegankelijk.
-
5. Sport- en bedrijfsruimten zijn uitgezonderd van de aanwijzing als huis der gemeenten.
-
6. Particuliere woningen kunnen worden aangewezen als vrije huwelijkslocatie waarbij zij zijn vrijgesteld van het gestelde in artikel 2 lid 2 van dit Uitvoeringsbesluit.
Artikel 2 Voorwaarden vrije huwelijkslocatie:
-
1. Het dagelijks gebruik van de vrije huwelijkslocatie moet in overeenstemming zijn met het gebruik overeenkomstig het vigerende bestemmingsplan.
-
2. Een vrije huwelijkslocatie moet een bijeenkomstfunctie hebben waar op professionele basis groepen bezoekers kunnen worden ontvangen.
-
3. De vrije huwelijkslocatie moet voldoen aan de veiligheidseisen wet- en regelgeving bestaande- en tijdelijke bouw, in ieder geval conform wat betreft constructieve veiligheid, brandveiligheid, ventilatie, ontvluchting en beperking van brand (blusmiddelen).
-
4. De vrije huwelijkslocatie moet naar behoren zijn ingericht. Hieronder wordt in ieder geval verstaan de aanwezigheid van sanitaire voorzieningen en een kleedruimte voor de (buitengewone) ambtenaar burgerlijke stand.
-
5. Aanwijzing van de vrije huwelijkslocatie leidt niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de vrije huwelijkslocatie. De rechthebbende van het gebouw is verantwoordelijk voor de inrichting en brandveiligheid en de aanwezigheid van de benodigde vergunningen.
-
6. De aanwijzing van een vrije huwelijkslocatie mag niet leiden tot strijd met de openbare orde of de goede zeden.
-
7. De aanwijzing als vrije huwelijkslocatie is alleen geldig voor de huwelijksvoltrekking zelf en geldt niet voor eventuele vergunning plichtige festiviteiten daarvoor of erna.
Artikel 3 Schriftelijk verzoek aanwijzing vrije huwelijkslocatie.
-
1. Het verzoek van het bruidspaar moet 3 maanden voor de gewenste huwelijksdatum zijn ingediend.
-
2. Bij het verzoek wordt een verklaring van de eigenaar/beheerder van de betreffende locatie overgelegd, waarin deze toestemming geeft voor gebruik van de locatie voor de huwelijksvoltrekking, waarbij de eigenaar tevens verklaart dat het in de locatie is toegestaan om professionele basis groepen te ontvangen, er wat betreft het gebruik van de vrije huwelijkslocatie geen strijdigheid bestaat met het gemeentelijk beleid, de huwelijkslocatie in gebruik is overeenkomstig het vigerende bestemmingsplan en dat de locatie voldoet aan de veiligheidseisen wet- en regelgeving bestaande- en tijdelijke bouw, in ieder geval conform wat betreft constructieve veiligheid, brandveiligheid, ventilatie, ontvluchting en beperking van brand (blusmiddelen).
Artikel 4 Verantwoordelijkheden ten aanzien van huwelijksvoltrekkingen.
-
1. Een bruidspaar dat wenst te trouwen op een vrije huwelijkslocatie, is zelf verantwoordelijk voor alle te maken afspraken met de beheerder/eigenaar van de locatie.
-
2. De eigenaar/beheerder van de vrije huwelijkslocatie stelt deze voor de duur van de plechtigheid kosteloos ter beschikking van de gemeente.
-
3. Bij de huwelijksvoltrekking op een vrije huwelijkslocatie is geen gemeentelijke bode/gastheer of gastvrouw aanwezig.
Artikel 5 Kosten van huwelijksvoltrekkingen.
-
1. De raad stelt de verschuldigde leges vast voor huwelijksvoltrekkingen.
-
2. De door de raad vastgestelde leges voor de voor 1 huwelijk aangewezen en beëdigde Babs worden aan het bruidspaar doorberekend.
-
3. De door de raad vastgestelde huwelijksleges zijn exclusief de eventuele kosten verbonden aan een vrije huwelijkslocatie.
Artikel 6 Aanwijzing gemeentelijke buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (Babs)
De gemeente dient bij de aanwijzing van een Babs zorgvuldig te werk te gaan. Het gemeentebestuur stelt daarom, naast de wettelijke vereisten, de volgende criteria aan de aanwijzing van een gemeentelijke Babs.
Aanwijzingseisen:
- 1.
representatief voorkomen
- 2.
goede beheersing van de Nederlandse- en Engelse taal
- 3.
maatschappelijke betrokkenheid
Aanbevelingen tot aanwijzing:
- 1.
ervaring in maatschappelijke/bestuurlijke functies
- 2.
ervaring met het spreken in het openbaar
De gemeentelijke Babs moet voor aanvang van zijn werkzaamheden bekend zijn met de wet- en regelgeving met betrekking tot de huwelijksvoltrekking en is verplicht daartoe aangeboden (bij)scholingstrajecten te volgen.
Leeftijdscriterium:
- 1.
De gemeentelijke buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand mag op het moment van het voltrekken van een huwelijk niet jonger zijn dan 18 jaar.
- 2.
De gemeentelijke buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand mag op het moment van het voltrekken van een huwelijk niet ouder zijn dan 75 jaar, met dien verstande dat het einde wordt gesteld op 1 januari van het jaar volgend op het jaar waarin de gemeentelijke buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand de leeftijd van 75 jaar heeft bereikt.
- 3.
In bijzondere gevallen en bij gebleken geschiktheid kan van de maximale leeftijdsgrens van de gemeentelijke buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden afgeweken, steeds een periode van 2 jaren, waarbij het initiatief uitgaat van de gemeentelijke buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.
Vergoeding:
De gemeentelijke Babs ontvangt overeenkomstig de rechtspositieregeling Babs burgerlijke stand van de gemeente een vergoeding voor het voltrekken van een huwelijk.
Artikel 7 Gewetensbezwaren.
(Buitengewoon) Ambtenaren van de burgerlijke stand zijn gehouden alle voorkomende huwelijken te voltrekken.
Artikel 8 Aanwijzing buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (Babs) voor één huwelijk.
-
1. De voor één huwelijk aangewezen Babs mag op het moment van voltrekken van het huwelijk niet jonger zijn dan 18 jaar.
-
2. De eenmalige aanwijzing geldt uitsluitend voor de dag waarop het huwelijk wordt voltrokken.
-
3. De eenmalig aangewezen Babs zal geen huwelijk voltrekken voordat hij/zij beëdigd is door de rechtbank.
-
4. De eenmalig aangewezen Babs zal geen huwelijk voltrekken voordat hij/zij een bijeenkomst heeft bijgewoond waarin de wettelijke kaders zijn besproken.
-
5. De eenmalig aangewezen Babs ondertekent een verklaring waarin hij/zij aangeeft het huwelijk te voltrekken overeenkomstig de wettelijke bepalingen en de gemeentelijke instructies.
-
6. Een huwelijksvoltrekking door een eenmalig aangewezen Babs zal plaatsvinden onder administratief toezicht.
-
7. De eenmalig aangewezen BABS ontvangt geen geldelijke vergoeding vanuit de gemeente voor de huwelijksvoltrekking.
Artikel 9 Aanwijzing van college- en raadsleden.
-
1. College- en raadsleden kunnen aangewezen en beëdigd worden als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de duur van het college- of raadslidmaatschap, waarbij het eerder gestelde onder artikel 6 ten aanzien van het leeftijdscriterium en artikel 7 van dit uitvoeringsbesluit van toepassing is.
-
2. College- en raadsleden voltrekken, in tegenstelling tot de gemeentelijke Babsen, alleen op speciaal verzoek een huwelijk.
-
3. College- en raadsleden, niet zijnde gemeentelijke Babsen, ontvangen voor een huwelijksvoltrekking geen geldelijke vergoeding vanuit de gemeente.
Artikel 10 Wijze van voltrekking huwelijken
-
1. De (buitengewone) ambtenaar van de burgerlijke stand voltrekt het huwelijk in de Nederlandse taal.
-
2. Op verzoek voltrekt de (buitengewone) ambtenaar van de burgerlijke stand een huwelijk in de Engelse taal.
-
3. Bij een huwelijksvoltrekking in een afwijkende taal is een beëdigd tolk aanwezig.
-
4. Kosteloze huwelijken zullen worden voltrokken op woensdagochtend om 9.00 uur en 9.15 uur in een spreekkamer van het gemeentehuis aan de Verdilaan 7 te Naaldwijk.
-
5. Hierbij kunnen, naast het bruidspaar, slechts 2 getuigen aanwezig zijn.
-
6. Huwelijken tegen gereduceerd tarief kunnen worden voltrokken op maandag en donderdag van 13.00 uur tot 16.30 uur en op dinsdag, woensdag en vrijdag van 9.00 uur tot 16.30 uur in een spreekkamer van het gemeentehuis aan de Verdilaan 7 te Naaldwijk.
-
7. Hierbij kunnen, naast het bruidspaar, slechts 2 getuigen en 2 genodigden aanwezig zijn.
Artikel 11 Intrekking
Het Uitvoeringsbesluit huwelijksvoltrekkingen in de gemeente Westland 2018 wordt ingetrokken.
Artikel 12 Slotbepalingen
-
1. Dit besluit kan worden aangehaald als het Uitvoeringsbesluit huwelijksvoltrekkingen in de gemeente Westland 2023.
-
2. Het besluit treedt in werking op 1 januari 2023.
Ondertekening
Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders op 22 november 2022.
de secretaris,
A.C Spindler
de burgemeester,
B.R. Arends
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl