Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR684886
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR684886/1
Regeling vervalt per 01-01-2027
Subsidieregeling Basisvaardigheden, overgangen en zwaarbelast VO in LEA ‘Een Kansrijke Toekomst is begonnen’ 2023-2026 Tilburg 2023-2026
Geldend van 01-12-2022 t/m 31-12-2026
Intitulé
Subsidieregeling Basisvaardigheden, overgangen en zwaarbelast VO in LEA ‘Een Kansrijke Toekomst is begonnen’ 2023-2026 Tilburg 2023-2026Artikel 1. Definities
In deze regeling wordt verstaan onder:
- 1.
Asv: Algemene subsidieverordening gemeente Tilburg;
- 2.
Awb: Algemene wet bestuursrecht;
- 3.
College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tilburg;
- 4.
LEA: Lokaal Educatieve Agenda;
- 5.
KO: Kinderopvang;
- 6.
PO: Primair Onderwijs;
- 7.
VO: Voortgezet Onderwijs.
Artikel 2. Toepassingsbereik
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Artikel 3. Activiteiten
Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan onderstaande onderdelen die benoemd staan bij het cluster ‘de basis’ in de LEA ‘Een kansrijke Toekomst is begonnen!’, 2023-2026: Bestuurs Informatie Systeem gemeente Tilburg
- 1.
Basisvaardigheden
Met dit onderdeel van de subsidieregeling willen we tot een verbetering en verbinding van diverse programma’s gericht op basisvaardigheden komen. Onder basisvaardigheden wordt lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden verstaan. Het aanleren van basisvaardigheden is primair de verantwoordelijkheid van de scholen en/of de kinderopvang. We willen de ontwikkeling van deze basisvaardigheden verder stimuleren om onder andere kansengelijkheid te bevorderen.
- 2.
Overgangen
In de LEA bespreken we de doorlopende leerlijnen van 0 tot 18 jaar. Daarin onderscheiden we de toeleiding naar kinderopvang en de overgangen naar en tussen onderwijsvoorzieningen. We bouwen daarbij voort op de ontwikkelingen uit de vorige LEA periode zoals de POVO werkgroep en het 10 tot 14 onderwijs. Dit zorgt onder ander voor ‘warmere’ overdrachten en inzicht in cijfers rondom schoolniveau per wijk en hoeveel kinderen per wijk naar welke kinderopvang en welke school gaan.
- 3.
Zwaarbelaste VO-scholen
Het voortgezet onderwijs kent specifieke problematiek waardoor een aantal voortgezet onderwijs scholen als zwaarbelast getypeerd kan worden. Dat is niet een kwestie van onderwijsniveau maar veel meer afhankelijk van het type problematiek dat op deze scholen speelt. Denk hierbij aan leerlingen die uit wijken komen waar bovengemiddeld vaak gezinsproblematiek voorkomt, maar ook scholen waar juist prestatiedruk en hoogbegaafdheid een rol spelen. Eerdere oplossingen zijn bijvoorbeeld ouderkamers en zomerscholen. Met deze subsidieregeling bieden we het voortgezet onderwijs de mogelijkheid om in te spelen op maatschappelijke ontwikkelingen en actie daarop te ondernemen.
Artikel 4. Subsidie aanvrager
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan organisaties die betrokken waren bij de totstandkoming van de LEA ‘Een kansrijke Toekomst is begonnen!’, 2023-2026 of (gaan) samenwerken met deze organisaties.
Artikel 5. Subsidiabele kosten
-
1. In aanmerking voor subsidie komen de kosten die redelijkerwijs gemaakt moeten worden voor de uitvoering van activiteiten zoals bedoeld in artikel 3 en de kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van activiteiten zoals bedoeld in artikel 3.
Artikel 6. Niet voor subsidie in aanmerking komende kosten
-
1. Bonussen en afkoopsommen/transitievergoedingen.
-
2. Activiteiten met een partijpolitiek of godsdienstig karakter.
Artikel 7. Vereisten subsidieaanvraag
-
1. Aanvragen worden ingediend volgens de methodiek Impactgericht subsidiëren en de daarbij behorende formats: activiteitenplan, verandertheorie en onderzoeksplan. Zie voor de formats en een handleiding: https://www.tilburg.nl/inwoners/subsidies/subsidies-met-impact.
-
2. De subsidieaanvraag dient in 2022 uiterlijk 29 november en in de jaren daarna uiterlijk 1 oktober volledig te zijn ingediend. Onvolledige aanvragen kunnen door het college buiten behandeling worden gelaten.
-
3. De aanvraag voor subsidie omvat:
- a.
Een volledig ingevuld aanvraagformulier met voldoende informatie over op welke wijze wordt voldaan aan de beoordelingscriteria (artikel 10);
- b.
Een activiteitenplan waaruit blijkt dat de activiteiten bijdragen aan de doelstellingen zoals opgenomen in artikel 3 c;
- c.
Een volledig ingevuld format verandertheorie;
- d.
Een volledig ingevuld format onderzoeksplan;
- e.
Een uitgewerkte begroting, waarin de kosten en opbrengsten van de activiteiten waar de subsidie voor wordt aangevraagd op een transparante wijze worden weergegeven, met inachtneming van wat gesteld is in artikel 5 met waar mogelijk benoeming van CAO en schaalniveaus.
- a.
-
4. Voor subsidies kleiner dan € 25.000 wordt ook een impactgerichte aanvraag ingediend, maar dan volgens de in het aanvraagformulier aangegeven verkorte variant.
-
5. Het college kan naar aanleiding van de aanvraag verduidelijkende vragen stellen. De aanvrager wordt schriftelijk verzocht de vragen schriftelijk te beantwoorden binnen een termijn van 5 werkdagen (of zoveel langer als aangegeven), te rekenen vanaf de eerste dag na de dagtekening van het verzoek. Indien de genoemde termijn is verstreken, zonder dat de gevraagde verduidelijking is ontvangen, wordt de aanvraag beoordeeld zonder de antwoorden mee te kunnen nemen.
-
6. Indien een organisatie een meerjarige aanvraag indient dan dient men apart te motiveren waarom men denkt in aanmerking te komen voor een meerjarige verlening.
Artikel 8. Subsidieduur
Het college kent op grond van deze regeling een eenmalige of meerjarige subsidie toe met maximale einddatum 2026. Eén of meerjarig toekennen is afhankelijk van de aard van de activiteiten en de evaluatie van de voorgaande LEA 2019-2022 die aanleiding geeft voor continuering van bestaande activiteiten.
Artikel 9. Subsidieplafond
-
1. Het subsidieplafond bedraagt jaarlijks € 442.932,- (in met de volgende verdeling op basis van activiteiten (prijspeil 2023):
- •
Basisvaardigheden € 210.920,-
- •
Overgangen €126.552,-
- •
Zwaarbelaste VO scholen € 105.460,-
- •
-
onder voorbehoud van vaststelling van de programmabegroting.
-
2. Het subsidieplafond wordt jaarlijks geïndexeerd.
-
3. Het subsidieplafond en de uitputting daarvan worden jaarlijks bekendgemaakt.
Artikel 10. Beoordelingscriteria
-
1. De subsidieaanvragen worden beoordeeld aan de hand van de volgende algemene criteria op basis van impactgericht subsidiëren:
- a.
Effectiviteit/impact
- b.
Proactieve en preventieve aanpak
- c.
Kwaliteit
- d.
Samenwerking
- e.
Prijs/kwaliteitverhouding
- a.
-
Een uitwerking van deze beoordelingscriteria staat in het bijbehorende beoordelingskader.
-
2. De subsidieaanvragen worden beoordeeld aan de hand van de specifieke criteria; namelijk de aansluiting op de ambities en de bij de clusters benoemde indicatoren in de Lokale Educatieve Agenda Periode 2023 – 2026: Bestuurs Informatie Systeem gemeente Tilburg
Artikel 11. Wijze van verdeling
-
1. De aanvragen worden gerangschikt op basis van de beoordeling in artikel 10.
-
2. Bij de beoordeling van de aanvragen werkt het college met een 5-puntsschaal.
-
3. Bij gelijke beoordeling weegt de beoordeling op effectiviteit/impact het zwaarst.
-
4. De hoogst gerangschikte aanvraag komt het eerst in aanmerking voor subsidie.
-
5. Subsidie wordt toegekend aan opeenvolgende gerangschikte aanvragen, tot het subsidieplafond wordt bereikt.
Artikel 12. Weigeringsgronden
Subsidieverlening kan naast de in de artikelen 4: 25 en 4:35 Awb en de artikel 11 van de ASV geregelde gevallen ook (al dan niet deels) geweigerd worden indien:
- 1.
Nieuwe initiatieven die niet aanvullend zijn op het bestaande aanbod binnen de gemeente Tilburg. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer het bestaande aanbod al in soortgelijke producten, diensten en activiteiten voorziet.
- 2.
De activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd al bekostigd worden vanuit de gemeente Tilburg, dan wel vanuit het Rijk of andere overheidsorganisaties.
- 3.
De activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd niet of niet in overwegende mate zijn gericht op de inwoners van Tilburg.
- 4.
Niet is aangetoond dat de subsidie noodzakelijk is voor het verrichten van de activiteiten waarvoor deze wordt gevraagd.
- 5.
De aanvraag niet voldoet aan regels die zijn gesteld om voor subsidie in aanmerking te komen.
- 6.
Uit de financiële beoordeling blijkt dat de organisatie financieel ongezond is kijkend o.a. naar liquiditeit, solvabiliteit, exploitatieresultaat, ontwikkeling van deze ratio’s in de tijd en de uitleg door de subsidieaanvrager over de financiële gezondheid.
- 7.
Uit de financiële beoordeling blijkt dat het aangevraagde subsidiebedrag hoger is dan hetgeen noodzakelijk is voor de uitvoering van de activiteiten.
- 8.
De activiteiten in de aanvraag moeten in verhouding staan tot het bereik van de in de aanvraag opgenomen doelgroep, en tot het totale aanbod van activiteiten voor de totale doelgroep die we met deze subsidieregeling willen bereiken.
- 9.
Het door het college vastgestelde subsidieplafond bereikt is.
Artikel 13. Verplichtingen
Het college kan in de verleningsbeschikking aanvullende verplichtingen opleggen.
Artikel 14. Beslistermijn
Uiterlijk binnen 13 weken na ontvangst van de volledige subsidieaanvraag wordt een besluit genomen over het al dan niet verlenen van de subsidie en de hoogte van het te verlenen subsidiebedrag.
Artikel 15. Subsidievaststelling
De subsidie wordt vastgesteld volgens de bepalingen in de Algemene subsidieverordening gemeente Tilburg. Voor specifieke eisen verwijzen we tevens naar het subsidieformat.
Artikel 16. Hardheidsclausule
Het college kan een of meer bepalingen van deze subsidieregeling in individuele gevallen buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepaling te dienen doelen.
Artikel 17. Slotbepalingen
-
1. Dit is een regeling zoals bedoeld in artikel 2, tweede lid van de Algemene subsidieverordening gemeente Tilburg. De bepalingen van deze verordening zijn van toepassing voor zover daarvan in deze regeling niet wordt afgeweken. Dit betekent ook dat de verantwoordingsartikelen van de ASV onverkort van toepassing zijn.
-
2. Deze subsidieregeling treedt in werking 1 dag na publicatie.
-
3. Deze subsidieregeling geldt tot en met 31-12-2026 met dien verstande dat vaststellingen van subsidies die onder deze regeling vallen nog onder deze regeling worden afgehandeld.
-
4. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: LEA subsidieregeling Basisvaardigheden, overgangen en zwaarbelast VO 2023-2026.
Ondertekening
Bijlage 1 Beoordelingskader subsidieregeling LEA 2023-2026 Basis en Brede Talentontwikkeling
1. Effectiviteit/impact
Beoordeling volgens 5-puntschaal: voldoet niet, voldoet beperkt, voldoet bijna, voldoet grotendeels, voldoet volledig
Bij de beoordeling wordt gekeken naar:
- •
de impactclaim draagt bij aan de bestuurlijke doelstelling
- •
de verandertheorie is logisch opgebouwd en waar mogelijk theoretisch goed onderbouwd
- •
het onderzoeksplan is een logisch vervolg van de verandertheorie en is uitvoerbaar en goed onderbouwd
- o
Activiteiten leveren concrete (meetbare, merkbare en bespreekbare) resultaten op voor de doelgroep
- o
Resultaten zijn zoveel mogelijk duurzaam
- o
2. Proactieve en preventieve aanpak
Beoordeling volgens 5-puntschaal: voldoet niet, voldoet beperkt, voldoet bijna, voldoet grotendeels, voldoet volledig
Bij de beoordeling wordt gekeken naar:
- •
helpt problematiek voorkomen; werkt preventief
- •
zet in op terugdringen van kansenongelijkheid en het verbeteren van toekomstperspectief
- •
draagt bij aan één of meerdere indicatoren van de clusters: basisvaardigheden, brede talentontwikkeling en welzijn
- •
wordt zoveel als mogelijk wijkgericht ingezet
3. Kwaliteit
Beoordeling volgens 5-puntschaal: voldoet niet, voldoet beperkt, voldoet bijna, voldoet grotendeels, voldoet volledig
Bij de beoordeling wordt gekeken naar:
- •
de methodiek is beschreven en onderbouwd
- •
de kwaliteit van het aanbod is aantoonbaar aanwezig (meetbaar, merkbaar en bespreekbaar)
- •
de kwaliteit van de activiteiten wordt continu verbeterd door monitoring en evaluaties
4. Samenwerking
Beoordeling volgens 5-puntschaal: voldoet niet, voldoet beperkt, voldoet bijna, voldoet grotendeels, voldoet volledig
Bij de beoordeling wordt gekeken naar:
- •
De organisatie werkt samen en stemt af met onderwijs en de brede maatschappelijke partners rond het onderwijs
5. Prijs/kwaliteitverhouding
Beoordeling volgens 5-puntschaal: voldoet niet, voldoet beperkt, voldoet bijna, voldoet grotendeels, voldoet volledig
Bij de beoordeling wordt gekeken naar:
- •
de begroting is transparant en laat zien welke kosten en opbrengsten er per activiteit/activiteitengroep zijn
- •
de begroting heeft een reële prijs/kwaliteitsverhouding, kijkend naar:
- o
de hoogte van de kosten
- o
de hoogte van de overige opbrengsten
- o
de begroting biedt inzicht in co-financiering:
- ■
de beschikbaarheid van middelen vanuit andere overheden (EU, rijk, provincie, etc.)
- ■
de eventuele inzet van eigen middelen/vermogen
- ■
- o
en het aangevraagde subsidiebedrag in relatie tot bereik doelgroep
- o
6. Eénjarig of meerjarig toekennen
De keuze voor het wel of niet meerjarig toekennen van een subsidie wordt gebaseerd op de aard van de activiteiten en op basis van de evaluatie van de voorgaande LEA of na positieve evaluatie van een éénjarige subsidie binnen deze LEA periode 2023-2026.
Bijlage 2 Mandaat regeling
Onderwerp: Subsidieregelingen Lokale Educatieve Agenda
Bevoegdheid: Besluiten te nemen op grond van de volgende subsidieregelingen, waaronder het verlenen, weigeren en (lager) vaststellen van subsidies:
- 1.
Subsidieregeling Kindgebonden financiering VVE-peutervoorzieningen regulier en zwaarbelast 2023;
- 2.
LEA subsidieregeling Basisvaardigheden, overgangen en zwaarbelast VO 2023-2026;
- 3.
LEA Samenwerken voor brede talentontwikkeling 2023-2026;
- 4.
Subsidieregeling Maatwerk peutervoorzieningen en vakantiescholen peuters 2023-2026.
Betrokken orgaan: College
Afdoeningsmandaat: Algemeen Directeur
Ondermandaat: Toegestaan
Ondermandaat: Afdelingshoofd Sociaal
Verder ondermandaat: Niet toegestaan
Bijlage 3 Uitvoeringsbegroting LEA: Een kansrijke toekomst is begonnen
Thema |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
Type |
|
De Basis |
|
|
|
|
|
|
1.1 Versterken basisvaardigheden |
7.688.589 |
7.688.589 |
7.688.589 |
7.688.589 |
|
|
peutervoorziening OAB 23-26 |
6.256.354 |
6.256.354 |
6.256.354 |
6.256.354 |
SR |
|
schakelklassen T-Primair |
1.232.235 |
1.232.235 |
1.232.235 |
1.232.235 |
BGS |
|
Basisvaardigheden |
200.000 |
200.000 |
200.000 |
200.000 |
SR |
|
|
|
|
|
|
||
1.2 Netwerk taalontwikeling versterken |
110.700 |
100.000 |
90.000 |
75.000 |
|
|
onderst bibliotheek VVE |
110.700 |
100.000 |
90.000 |
75.000 |
BGS |
|
1.3 Toeleiding VVE, Kracht van preventie |
966.720 |
966.720 |
966.720 |
966.720 |
|
|
toeleiding vve ggd |
221.400 |
221.400 |
221.400 |
221.400 |
BGS |
|
kracht van preventie r-newt |
435.320 |
435.320 |
435.320 |
435.320 |
BGS |
|
kracht van prev ggd |
287.000 |
287.000 |
287.000 |
287.000 |
BGS |
|
peutermonitor |
23.000 |
23.000 |
23.000 |
23.000 |
INK |
|
|
|
|
|
|
||
1.4 Overgangen |
120.000 |
120.000 |
120.000 |
120.000 |
|
|
overgangen ko-po-vo |
120.000 |
120.000 |
120.000 |
120.000 |
SR |
|
|
|
|
|
|
||
1.5 Toegang extra begeleiding en toets- examentrainingen |
- |
- |
- |
- |
|
|
1.6 Financiele ondersteuning ouders en scholen |
- |
- |
- |
- |
|
|
|
|
|
|
|
||
1.7 Ondersteunen zwaarbelaste peutervoorzieningen en scholen |
1.970.000 |
1.635.000 |
1.635.000 |
1.635.000 |
|
|
zwaarbelelaste peutervoorzieningen basis regeling |
550.000 |
215.000 |
215.000 |
215.000 |
SR |
|
zwaarbelaste peutervoorziening maatwerk |
150.000 |
150.000 |
150.000 |
150.000 |
SR |
|
vakantieschool peuters |
60.000 |
60.000 |
60.000 |
60.000 |
SR |
|
vakantiescholen |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
BGS |
|
52 weken taalonderwijs |
260.000 |
260.000 |
260.000 |
260.000 |
BGS |
|
verankeren ouderbetrokkenheid |
150.000 |
150.000 |
150.000 |
150.000 |
BGS |
|
zwaarbelaste basisscholen |
500.000 |
500.000 |
500.000 |
500.000 |
BGS |
|
zwaarbelaste vo scholen |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
SR |
|
ouderbetrokkenheid vo |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
BGS |
|
|
|
|
|
|
||
1.8 Kindnabij onderwijs |
- |
- |
- |
- |
|
|
|
|
|
|
|
||
Brede talentontwikkeling |
|
|
|
|
|
|
2.1 Kwartiermaker |
70.000 |
70.000 |
70.000 |
70.000 |
|
|
Rijke schooldag |
70.000 |
70.000 |
70.000 |
70.000 |
INK |
|
|
|
|
|
|
||
2.2 Talentendriehoek |
80.000 |
80.000 |
80.000 |
80.000 |
|
|
talentendriehoek |
80.000 |
80.000 |
80.000 |
80.000 |
SR |
|
2.3 Leerrijke plekken |
- |
- |
- |
- |
|
|
2.4 Evenement |
- |
- |
- |
- |
|
|
|
|
|
|
|
||
2.5 Cultuur en muziek |
104.009 |
104.009 |
104.009 |
104.009 |
|
|
cultuur met kwaliteit PO |
61.043 |
61.043 |
61.043 |
61.043 |
BGS |
|
cultuur met kwaliteit vo |
42.966 |
42.966 |
42.966 |
42.966 |
BGS |
|
|
|
|
|
|
||
2.6 Sport en Gezondheid |
1.203.330 |
1.203.330 |
1.203.330 |
1.203.330 |
|
|
combinatiefuncties |
1.203.330 |
1.203.330 |
1.203.330 |
1.203.330 |
n.v.t. |
|
2.7 Techniek |
125.889 |
125.889 |
125.889 |
125.889 |
|
|
ontdekstation |
125.889 |
125.889 |
125.889 |
125.889 |
BGS |
|
|
|
|
|
|
||
2.8 Natuur, milieu en duurzaamheidseducatie |
50.000 |
50.000 |
50.000 |
50.000 |
|
|
Natuurmuseum |
50.000 |
50.000 |
50.000 |
50.000 |
BGS |
|
2.9 De wereld van werken |
155.000 |
155.000 |
155.000 |
155.000 |
|
|
weekendschool |
55.000 |
55.000 |
55.000 |
55.000 |
BGS |
|
versterken loopbaan orientatie |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
SR |
|
2.10 Burgerschap, identiteit, global goals |
- |
- |
- |
- |
|
|
|
|
|
|
|
||
Welzijn |
|
|
|
|
|
|
3.1 Verbinding ondersteuningsplannen |
- |
- |
- |
- |
|
|
|
|
|
|
|
||
3.2 Versterken weerbaarheid en mentale gezondheid |
316.116 |
316.116 |
316.116 |
316.116 |
|
|
project marietje kessels |
316.116 |
316.116 |
316.116 |
316.116 |
BGS |
|
|
|
|
|
|
||
3.3 Schoolmaatschappelijk werk |
154.015 |
154.015 |
154.015 |
154.015 |
|
|
schoolmaatschappelijk werk |
154.015 |
154.015 |
154.015 |
154.015 |
n.v.t |
|
|
|
|
|
|
||
3.4 Ondersteuning kinderopvang |
370.000 |
370.000 |
370.000 |
370.000 |
|
|
interne begeleiders kinderopv |
370.000 |
370.000 |
370.000 |
370.000 |
BGS |
|
|
- |
- |
- |
- |
|
|
|
|
|
|
|
||
3.5 Veilige school |
- |
- |
- |
- |
|
|
3.6 Gezonde school |
- |
- |
- |
- |
|
|
3.7 Schoolontbijt |
- |
- |
- |
- |
|
|
|
|
|
|
|
||
4. Overkoepelend |
1.732.295 |
1.732.295 |
1.732.295 |
1.732.295 |
|
|
lumpsum lea po |
1.430.671 |
1.430.671 |
1.430.671 |
1.430.671 |
BGS |
|
procesond ilp cdt |
124.804 |
124.804 |
124.804 |
124.804 |
BGS |
|
beleidscapaciteit oab |
176.820 |
176.820 |
176.820 |
176.820 |
n.v.t. |
|
Totaal LEAl |
15.216.663 |
14.870.963 |
14.860.963 |
14.845.963 |
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl