Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR684720
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR684720/1
Regeling vervallen per 01-01-2024
VERORDENING FORENSENBELASTING 2023
Geldend van 01-01-2023 t/m 31-12-2023
Intitulé
VERORDENING FORENSENBELASTING 2023De raad van de gemeente Waalwijk heeft het voorstel over de belastingverordeningen 2023 van het college van burgemeester en wethouders van 27 september 2022 gelezen. Op basis van artikel 223 van de Gemeentewet stelt de raad de volgende verordening vast:
“Verordening op de heffing en de invordering van forensenbelasting 2023”
Artikel 1 Begrippen
Woning: een gemeubileerde woning zoals bedoeld in artikel 223 van de Gemeentewet. De woning bevat in ieder geval een toilet, een keuken en een wasgelegenheid.
Hoofdverblijf: woonplaats
Jaar: het belastingjaar
Artikel 2 Wie betaalt de belasting en waarvoor? Belastbaar feit en belastingplicht
-
1. Onder de naam 'forensenbelasting' wordt een directe belasting geheven van natuurlijke personen, die, zonder in de gemeente hoofdverblijf te hebben, er op meer dan 90 dagen van het belastingjaar voor zichzelf of hun gezin een woning beschikbaar houden.
-
2. Om te bepalen of iemand ergens hoofdverblijf heeft, kijkt de gemeente naar alle omstandigheden.
Artikel 3 Wie betaalt de belasting niet? Vrijstellingen
De volgende mensen zijn vrijgesteld van de forensenbelasting:
-
1. mensen die verblijven in een inrichting voor verpleging of verzorging buiten de gemeente en de voormalige woning in de gemeente Waalwijk niet meer kunnen gebruiken;
-
2. mensen die op last van de overheid buiten de gemeente Waalwijk hoofdverblijf hebben;
-
3. mensen die voor de uitoefening van een functie in een algemeen vertegenwoordigend orgaan tijdelijk in een andere gemeente hoofdverblijf houden.
Artikel 4 Hoe belasten we en wat kost het? Maatstaf van heffing en belastingtarief
De belasting bedraagt per woning €510,35. (20 2 2 : € 4 86,05 )
Artikel 5 Belastingjaar
Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.
Artikel 6 Hoe brengen we de belasting in rekening? Wijze van heffing
De gemeente stuurt een aanslagbiljet naar diegene die de belasting verschuldigd is. Hierop staat wat diegene moet betalen en waarvoor.
Artikel 7 Vanaf wanneer moet je belasting betalen? Ontstaan van de belastingschuld
De belastingschuld ontstaat op het moment dat iemand de woning meer dan 90 dagen in het belastingjaar beschikbaar heeft gehouden als bedoeld in artikel 2 van deze Verordening.
Artikel 8 Hoe en wanneer moet je betalen (termijnen van betaling)
- 1.
In afwijking van artikel 9, eerste lid van de Invorderingswet 1990 moet de aanslag worden betaald op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld.
- 2.
Wanneer het totaalbedrag van het aanslagbiljet meer is dan € 100,- moet de aanslag, in afwijking van het voorgaande lid, worden betaald in twee delen. Het eerste deel moet uiterlijk worden betaald op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld (1e termijn). Het tweede deel moet twee maanden later worden betaald (2e termijn).
- 3.
Wanneer het totaalbedrag van het aanslagbiljet meer is dan € 100,- en iemand gebruik maakt van automatische betalingsincasso, dan moet de aanslag, in afwijking van de vorige twee artikelleden, worden betaald in 10 gelijke maandelijkse termijnen. Hierbij start deze maandelijkse incasso op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld.
- 4.
Met betrekking tot een ingevolge artikel 2, tweede lid, onderdeel c, van de Invorderingswet 1990, met een belastingaanslag gelijkgestelde beschikking inzake een bestuurlijke boete, is het eerste lid van overeenkomstige toepassing.
- 5.
De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de betaaltermijnen.
Artikel 9 Kwijtschelding
De gemeente verleent geen kwijtschelding voor deze belasting. Er moet dus altijd betaald worden.
Artikel 10 Meer bepalingen Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de forensenbelasting. Dit zijn besluiten van het college waarin deze verordening verder wordt uitgewerkt. Wanneer deze besluiten zijn genomen zijn ze terug te vinden op de websites lokaleregelgeving.overheid.nl en www.waalwijk.nl.
Artikel 11 Vanaf wanneer geldt deze verordening en hoe noemen we deze? Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. De 'Verordening forensenbelasting 2022' van 11 november 2021, trekken wij in met ingang van 1 januari 2023, maar blijft gelden voor de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan;
-
2. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2023.
-
3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2023.
-
4. Deze verordening wordt aangehaald als de 'Verordening forensenbelasting 2023'.
Deze verordening hebben wij vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 10 november 2022.
DE RAAD VAN DE GEMEENTE WAALWIJK
Ondertekening
de griffier, de voorzitter
Jeske W.M. Louer, Sacha C.A.M. Ausems
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl