Regeling vervallen per 01-01-2024

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2023

Geldend van 03-12-2022 t/m 28-12-2022

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2023

De raad van de gemeente Noordoostpolder,

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 14 oktober 2022,

no. 22.0001618;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

B E S L U I T:

vast te stellen de

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2023

Artikel 1 Definities

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand, met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is ;

  • d.

    kwartaal: het tijdvak – binnen een aangesloten periode van drie maanden – dat loopt van de ne dag in een kwartaal tot de (n-1)e dag in het volgende kwartaal;

  • e.

    kalenderkwartaal: het aaneengesloten tijdvak van drie maanden, dat aanvangt op 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober van het jaar;

  • f.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • g.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een dienst of het nemen van een besluit;

  • b.

    het verlenen van een dienst op aanvraag; of

  • c.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een document;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager of degene voor wie de aanvraag is gedaan.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdelingen 13.6 en 13.7 van de Omgevingswet zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten die ingevolge een wettelijk voorschrift zijn vrijgesteld van rechtenheffing of kosteloos moeten worden verleend;

  • c.

    stukken, strekkende tot betaling van pensioenen, lijfrenten en andere periodieke uitkeringen;

  • d.

    het aan belanghebbenden verstrekken van minuten, afschriften of uittreksels van besluiten, akten en beschikkingen houdende:

    • 1.

      de benoeming van ambtenaren en leden van colleges of commissies;

    • 2.

      de verhoging van de bezoldiging van ambtenaren en leden van colleges of commissies.

  • e.

    het afgeven van stukken, alsmede voor het legaliseren van handtekeningen op stukken betreffende militaire zaken;

  • f.

    het afgeven van kwitanties voor geldsommen, alsmede van andere stukken, waarbij de ontvangst of de overneming van gelden of goederen wordt erkend of vermeld;

  • g.

    het afgeven van beschikkingen op verzoekschriften;

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

  • 3. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge kennisgeving, een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, een zegel, een nota of andere schriftuur, of een kennisgeving langs elektronische weg. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving of langs elektronische weg aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving

    • c.

      langs elektronische weg in het aanvraagproces wordt gedaan onverwijld, dan wel als die mogelijkheid wordt geboden binnen 14 dagen na het indienen van de aanvraag langs elektronische weg;

    • d.

      langs elektronische weg na indiening van de aanvraag wordt gedaan, binnen 14 dagen na dagtekening van kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst, besluit of handeling wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst, besluit of handeling in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, als de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende paragrafen of artikelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      paragraaf 1.2 (reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart);

    • 2.

      paragraaf 1.3 (rijbewijzen);

    • 3.

      artikel 1.19 (papieren verstrekking uit de basisregistratie personen);

    • 4.

      artikel 1.27, onder a (verklaring omtrent het gedrag);

    • 5.

      artikel 1.33 (Wet op de kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Overgangsrecht

De “Legesverordening 2022” van 8 november 2021, no. 21.0005763, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2023.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2023.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 14 november 2022.

De griffier,

de voorzitter,

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2023

TITEL 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap dan wel omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk:

 

1.1.1.1

door een ambtenaar van de burgerlijke stand, in de leeskamer van het gemeentehuis, op dinsdag met een aanvang van 9.00 en 9.30 uur met maximaal 8 mensen inclusief bruidspaar en getuigen

kosteloos

1.1.1.2

door een ambtenaar van de burgerlijke stand, in de leeskamer van het gemeentehuis, tijdens de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand met maximaal 8 mensen inclusief bruidspaar en getuigen

€ 155,00

1.1.1.3

door een ambtenaar van de burgerlijke stand, in de raadszaal van het gemeentehuis, tijdens de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand

€ 305,00

1.1.1.4

door een ambtenaar van de burgerlijke stand, in de raadszaal van het gemeentehuis, buiten de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand

€ 463,00

1.1.1.5

door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Noordoostpolder, in de raadszaal van het gemeentehuis, tijdens de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand

€ 481,00

1.1.1.6

door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Noordoostpolder, in de raadszaal van het gemeentehuis, buiten de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand

€ 671,00

1.1.1.7

door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Noordoostpolder, op een eenmalige aan te wijzen locatie als huis der gemeente, tijdens de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand

€ 481,00

1.1.1.8

door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Noordoostpolder, op een eenmalige aan te wijzen locatie als huis der gemeente, buiten de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand

€ 671,00

1.1.1.9

door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Noordoostpolder, op een eenmalige aan te wijzen locatie als huis der gemeente, op zaterdag

€ 939,00

1.1.1.10

door een beëdigde buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, in de raadszaal van het gemeentehuis, tijdens de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand

€ 481,00

1.1.1.11

door een beëdigde buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, in de raadszaal van het gemeentehuis, buiten de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand

€ 671,00

1.1.1.12

door een beëdigde buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, op een eenmalige aan te wijzen locatie als huis der gemeente, tijdens de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand

€ 481,00

1.1.1.13

door een beëdigde buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, op een eenmalige aan te wijzen locatie als huis der gemeente, buiten de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand

€ 671,00

1.1.1.14

door een beëdigde buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, op een eenmalige aan te wijzen locatie als huis der gemeente, op zaterdag

€ 939,00

1.1.2

een trouwboekje of partnerschapsboekje

€ 25,10

1.1.3

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een besluit tot uitstel van begraven of cremeren

€ 27,25

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

1.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van:

 

1.2.1

een nationaal paspoort:

 

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 75,80

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 57,30

1.2.2

een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel a (zakenpaspoort):

 

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 75,80

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 57,30

1.2.3

een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

 

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 75,80

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 57,30

1.2.4

een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 57,30

 

van een Nederlandse identiteitskaart:

 

1.2.5

een Nederlandse identiteitskaart:

 

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 68,50

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 36,95

1.2.5.3

een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor een persoon met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon

€ 33,35

1.2.6

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, worden de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

€ 51,60

1.2.7

voor een her-aanvraag van een pinbrief

€ 2,20

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 41,60

1.3.2

Na invoering van de Wet Digitale Overheid bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 45,10

 

Na invoering van de Wet Digitale Overheid vervalt artikel 1.3.1

 

1.3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het omwisselen van een buitenlands rijbewijs

€ 51,60

1.3.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een aanvraagformulier ter verkrijging van een verklaring van geschiktheid

€ 39,30

1.3.5

Het tarief als genoemd in de onderdelen 1.3.1. en 1.3.3 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 34,10

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

 

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 10,85

1.4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

 

1.4.2.2.1.

voor 25 verstrekkingen

€ 239,80

1.4.2.2.2.

voor 100 verstrekkingen

€ 846,55

1.4.2.2.3.

voor 250 verstrekkingen

€ 1.834,20

1.4.2.2.4

voor 500 verstrekkingen

€ 2.822,00

14.3

De verstrekking van een gewaarmerkt afschrift aan de ingezetene, betreffende diens gehele of gedeeltelijke persoonslijst uit de basisregistratie personen

€ 36,55

1.4.4

Voor het doornemen van de basisregistratie personen of onderdeel daarvan, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 20,00

1.4.5

van schriftelijke verstrekkingen waarvoor de gehele basisregistratie personen, dan wel een gedeelte daarvan doorlopen moet worden en die moeten vervaardigd worden met behulp van het geautomatiseerde basisregistratie personen(systeem), bedraagt het bedrag van de directe automatiseringskosten vermeerderd met 40% met een maximum van

€ 2.256,95

1.4.6

Over de hoogte van de onder 1.4.5 bedoelde tarieven wordt de aanvrager voor het in behandeling nemen van de aanvraag door middel van een begroting van de kosten door of vanwege burgemeester en wethouders geïnformeerd. De betreffende aanvraag wordt eerst op de vijfde dag na de dag waarop de begroting van kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht in behandeling genomen

 

1.4.7

tot het verkrijgen van een (internationaal) gewaarmerkt afschrift of een bewijs van opneming in de Basisregistratie personen (kortweg: uittreksel)

€ 15,70

1.4.8

tot het verstrekken van een meertalig modelformulier woon- en/of verblijfplaats als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van verordening (EU) nr. 2016/1191 van het Europees Parlement en de Raad van 6 juli 2016 betreffende de bevordering van het vrije verkeer van burgers door vereenvoudigde overlegging van bepaalde openbare documenten in de Europese Unie en tot wijziging van Verordening nr. 1024/2012 (PbEU 2016, L 200), bedraagt

€ 15,70

Hoofdstuk 5 Kiezersregister

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.5

een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 11,15

Hoofdstuk 6 Bestuursstukken

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.6.1.1

een afschrift van de gemeente/programmabegroting

€ 143,90

1.6.1.2

een afschrift van een afzonderlijk deel van de gemeente/programmabegroting

€ 33,30

1.6.1.3

Een afschrift van de perspectiefnota

€ 33,30

1.6.1.4

een afschrift van de gemeenterekening

€ 141,60

1.6.1.5.

een afschrift van een afzonderlijk deel van de gemeenterekening

€ 33,30

1.6.1.6

een afschrift van een beleidsregel

€ 10,00

1.6.2

een afschrift van een niet met name in deze verordening genoemde, in voorraad zijnde verordeningen, die

 

1.6.2.1

niet meer dan 10 pagina’s tellen, per verordening

€ 14,15

1.6.2.2

niet meer dan 25 pagina’s tellen, per verordening

€ 28,45

1.6.2.3

meer dan 25 pagina’s tellen, per verordening

€ 42,80

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.6.3.1

een bestemmingsplan zoals bedoeld in artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening of een uitwerkingsplan of wijzigingsplan zoals bedoeld in artikel 3.6 eerste lid onder a en b van de Wet ruimtelijke ordening of beheersverordening zoals bedoeld in artikel 3.38 van de Wet ruimtelijke ordening die:

 

a

niet meer dan 20 pagina’s telt

€ 41,85

b

niet meer dan 40 pagina’s telt

€ 63,15

c

meer dan 40 pagina’s telt

€ 95,05

d

toeslag voor kleurenkaarten, per kaartblad

€ 41,85

1.6.3.2

een exemplaar van een structuurplan/structuurvisie

€ 115,05

1.6.3.3

een exemplaar van een milieueffectrapport (MER)

€ 90,05

1.6.3.4

een exemplaar van een beeldkwaliteitsplan

€ 61,90

1.6.3.5

een exemplaar van de toelichting op de Bouwverordening

€ 44,35

1.6.3.6

digitaal bestemmingsplan, uitwerkingsplan, wijzigingsplan of beheersverordening voor digitale kaarten, per aangemaakt bestand

€ 33,70

1.6.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een ontheffing, een vergunning, een gunstige beschikking op een verzoekschrift, of voor een ander stuk in het persoonlijk belang van de aanvrager opgemaakt, voor zover zij niet afzonderlijk in deze verordening of in een andere belastingverordening van de gemeente, dan wel in andere rechtsregels zijn genoemd, per vergunning, beschikking, ontheffing e.d.

€ 27,25

1.6.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van informatie aan makelaars/taxateurs van informatie over percelen en hun omgeving waarbij gebruik wordt gemaakt van een taxatieformulier ten behoeve van taxatie- en/of verkoopopdrachten per, kadastraal perceel of perceelsgedeelte (per adres)

€ 68,15

1.6.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een ontheffing voor het verbranden van afval 

€ 52,30

Hoofdstuk 7 Vervallen

Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.8.1.1

tot het verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag

€ 41,35

1.8.1.2

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag ten behoeve van meerdere personen uit één gezin, indien die verklaringen nodig zijn voor één hetzelfde charitatieve of filantropische doel dan wel adoptie

€ 41,35

1.8.1.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 10,85

1.8.1.4

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening of foto of andere stukken door een andere gemeente, inclusief de verzending ervan naar die gemeente

€ 10,85

1.8.1.5

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent nationaliteit

€ 10,85

1.8.1.6

tot het verkrijgen van een verklaring van voorgenomen vestiging

€ 10,85

1.8.1.7

tot uitstel van begraven of cremeren

€ 27,25

Hoofdstuk 9 Gemeentearchief

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier of deel daarvan

€ 20,00

1.9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

1.9.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina A-4 formaat € 0,50 met een minimum van € 2,50per pagina A-4 formaat € 0,50 met minimum van € 2,50

 

1.9.2.2

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina A-3 formaat € 0,50 met een minimum van € 2,50per pagina A-3 formaat € 0,50 met minimum van € 2,50

 

1.9.2.3

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

€ 6,15

1.9.3

De tarieven vermeld onder 1.9.2 worden voor het vervaardigen van een pdf-bestand i.p.v. een analoge afdruk, vermeerderd per pdf-bestand met een bedrag van

€12,35

Hoofdstuk 10 Vervallen

Hoofdstuk 11 Wet op de kansspelen

1.11.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

1.11.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

€ 56,50

1.11.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat

€ 56,50

 

en voor iedere volgende kansspelautomaat

€ 34,00

1.11.1.3

voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd

€ 226,50

1.11.1.4

voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste kansspelautomaat

€ 226,50

 

en voor iedere volgende kansspelautomaat

€ 136,00

1.11.2

De subonderdelen 1.11.1.1 en 1.11.1.2 zijn van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak, korter dan twaalf maanden of langer dan twaalf maanden maar ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de daar genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd onderscheidenlijk verhoogd worden

 

1.11.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 26,50

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.12.1

tot het ververlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 124,65

1.12.2

tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, negende lid, van de Leegstandwet

€ 124,65

Hoofdstuk 13 Kabels en leidingen

1.13.1

Het tarief bedraag voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een melding voor werkzaamheden van minder ingrijpende aard, als omschreven in Hoofdstuk 1, artikel 1, onderdeel l, van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren Noordoostpolder

€ 82,65

1.13.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een instemmingsbesluit voor het leggen, instandhouden en het opruimen van kabels en leidingen binnen het grondgebied van de gemeente Noordoostpolder voor een lengte van:

 

1.13.2.1

25 t/m 500 meter

€ 382,65

1.13.2.2

501 t/m 2000 meter wordt het tarief genoemd onder 1.13.2.1 verhoogd met een bedrag per strekkende meter van

€ 0,60

1.13.2.3

indien het aantal strekkende meters groter is dan 2.000 wordt de aanvrager voor het in behandeling nemen van de aanvraag door middel van een begroting van de kosten door of vanwege burgemeester en wethouders geïnformeerd. De betreffende aanvraag wordt eerst op de vijfde dag na de dag waarop de begroting van kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht in behandeling genomen, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

1.13.3

Indien nader overleg met andere beheerder(s) van openbare gronden en/of netbeheerder(s) dient plaats te vinden, worden de tarieven genoemd onder 1.13.2 tot en met 1.13.2.3 verhoogd met een bedrag van

€ 236,40

1.13.4

Als een aanvraag om een instemmingsbesluit of melding voor werkzaamheden van minder ingrijpende aard als bedoeld in onderdelen 1.13.1 ,1.13.2 t/m 1.13.2.3 en 1.13.3, op grond van artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht niet verder in behandeling wordt genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50%

1.13.5

Minimumbedrag voor teruggaaf Bij een teruggaaf blijft minimaal € 82,65 verschuldigd.

 

Hoofdstuk 14 Verkeer en vervoer

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.14.1

Tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW

€ 71,70

1.14.2

Tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart voor instellingen als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 36,45

1.14.3

Voor verlenging of vervanging van de gehandicaptenparkeerkaart

€ 36,45

1.14.4

Tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken als bedoeld in artikel 26 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990

€ 75,05

1.14.4.1

indien de aanvraag als bedoeld onder 1.14.4 leidt tot een toekenning, worden de materiaalkosten en plaatsingskosten, exclusief aanduiding met witte stenen, in rekening gebracht van

€ 123,80

1.14.4.2

indien de aanvraag als bedoeld onder 1.14.4 leidt tot een toekenning, worden de materiaalkosten en plaatsingskosten, inclusief de benodigde aanduiding met witte stenen, in rekening gebracht van

€ 207,85

1.14.5

Tot het wijzigen van het kenteken op een onderbord bij een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats

€ 62,95

1.14.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het aanstellen van verkeersregelaars op grond van artikel 9 lid 2 en artikel 11 van de regeling Verkeersregelaars 2009:

voor eenmalige evenementenverkeersregelaars per evenement waarbij

 

1.14.6.1

wordt volstaan met één algemeen aanstellingsbesluit, op basis van de groslijst

€ 27,25

Hoofdstuk 15 Overige APV vergunningen en ontheffingen

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

1.15.1

een vergunning voor het plaatsen van voorwerpen op of aan de weg als bedoeld in artikel 2.10 van de APV Noordoostpolder

€ 27,25

1.15.2

een ontheffing geluidshinder als bedoeld in artikel 4.6 van de APV Noordoostpolder

€ 27,25

1.15.3

een ontheffing voor kamperen buiten de kampeerterreinen als bedoeld in artikel 4.18 van de APV Noordoostpolder

€ 27,25

Hoofdstuk 16 Diversen

1.16

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.16.1

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet

elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is

opgenomen:

 

1.16.1.1

per pagina op papier van A-4 formaat € 0,40 met een minimum van € 2,05;

 

1.16.1.2

per pagina op papier van A-3 formaat € 0,45 met een minimum van € 2,30;

 

1.16.1.3

per pagina op papier van A-2 formaat € 0,55 met een minimum van € 2,80;

 

1.16.1.4

per pagina op papier van A-1 formaat € 2,30;

 

1.16.1.5

per pagina op papier van A-0 formaat € 4,60

 

1.16.2

kleuren fotokopieën, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

1.16.2.1

per pagina op papier van A-4 formaat € 1,60

 

1.16.2.2

per pagina op papier van A-3 formaat € 2,75

 

1.16.3

kaarten, tekeningen en afdrukken, al dan niet behorend bij de in het onderdeel 1.16.1 en/of 1.16.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of afdruk:

Voor automatisch vervaardigde analoge tekeningen e.d.

 

Formaat

extra kopie

kleurenkopie

A0 € 68,10

€ 5,20

A1 € 45,35

€ 2,60

A2 € 30,30

€ 1,30

A3 € 20,10

€ 0,75

€ 2,70

A4 € 13,40

€ 0,45

€ 1,60

voor het op verzoek ondersteuning verlenen bij het vervaardigen van automatische tekeningen voor ieder daaraan besteed kwartier of deel daarvan

€ 19,35

1.16.3.1

De tarieven vermeld onder 1.16.3 worden voor het vervaardigen van een pdf-bestand i.p.v. een analoge afdruk, vermeerderd per pdf-bestand met een bedrag van

€ 12,35

1.16.4

Stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 1,50

1.16.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gemeentelijke woonwagenstandplaats en/of woonwagen

€ 17,75

1.16.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ligplaatsvergunning voor een woonschip

€ 371,80

TITEL 2 Dienstverlening fysieke leefomgeving omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijving

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

Aanlegkosten:

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerkzaamheden 2012 (UAV 2012; Stcrt.2012, 1567), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten exclusief omzetbelasting. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

Bouwkosten:

 

de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, op basis waarvan de leges worden vastgesteld, worden berekend op basis van de tabel bouwkosten berekening legesverordening. De tabel is als bijlage bij deze tarieventabel opgenomen. De tabel is gebaseerd op de “Basisbedragen gebouwen 2022 van Nederlands bouwkosten instituut, onderdeel B”. Indien de tabel niet voorziet in het type bouwwerk waarvoor een omgevingsvergunning is aangevraagd, zullen de bouwkosten door de aanvrager middels een open begroting aannemelijk moeten worden gemaakt. Oppervlakte en inhoudsmaten worden bepaald conform NEN 2580.

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het doen van een principe-uitspraak door het college omtrent bebouwings- en/of gebruiksmogelijkheden van gronden in strijd met het vigerende bestemmingsplan of de vigerende beheersverordening

€ 603,00

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 

2.3.1.1.1

2,25% over de bouwkosten tot € 50.000,- met een minimum van € 152,-;

 

2.3.1.1.2

vermeerderd met 2,10% over de bouwkosten van

€ 50.000,- tot € 100.000,-

 

2.3.1.1.3

vermeerderd met 2,00% over de bouwkosten van

€ 100.000,- tot € 250.000,-

 

2.3.1.1.4

vermeerderd met 1,75% over de bouwkosten van

€ 250.000,- tot € 500.000,-

 

2.3.1.1.5

vermeerderd met 1,50% over de bouwkosten van

€ 500.000,- tot € 10.000.000,-

 

2.3.1.1.6

vermeerderd met 0,085% over de bouwkosten vanaf € 10.000.000,-

 

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het inwinnen van het benodigde advies van een daartoe aangewezen welstandscommissie:

  • -

    indien de bouwkosten minder of gelijk dan € 10.000.000,- bedragen, met 0,3% van de bouwkosten met een minimum van € 76,-;

  • -

    indien de bouwkosten € 10.000.000,00 bedragen of meer, € 30.000,- vermeerderd met 0,0125% van de bouwkosten boven € 10.000.000,-.

 

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

2.3.2.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 691,00

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

 
 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 en het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking) wordt het overeenkomstig 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met

€ 691,00

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking of tijdelijke afwijking) wordt het overeenkomstig 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met:

€ 691,00

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking) indien een (voor) ontwerpbestemmingsplan reeds aanwezig is, wordt het overeenkomstig 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met

€ 1.840,00

2.3.3.4

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): wordt het overeenkomstig 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met de leges, waarbij de leges worden berekend op begrotingsbasis waarbij de kosten voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager worden meegedeeld. Artikel 2.3.3.4.1 is van overeenkomstige toepassing.

 

2.3.3.4.1

over de hoogte van de onder 2.3.3.4 bedoelde leges wordt de aanvrager door middel van een begroting van de kosten door of vanwege burgemeester en wethouders geïnformeerd. De betreffende aanvraag wordt eerst op de vijfde dag, na de dag waarop de begroting van kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht in behandeling genomen.

 

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): wordt het overeenkomstig 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met

€ 1.840,00

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving) wordt het overeenkomstig 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met:

€ 691,00

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving) wordt het overeenkomstig 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met:

€ 691,00

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit) wordt het overeenkomstig 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met:

€ 1.840,00

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 
 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 691,00

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking of tijdelijke afwijking):

€ 691,00

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking) indien een (voor) ontwerpbestemmingsplan reeds aanwezig is

€ 1.840,00

2.3.4.4

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking), worden de leges berekend op begrotingsbasis waarbij de kosten voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager worden meegedeeld. Artikel 2.3.4.4.1 is van overeenkomstige toepassing.

 

2.3.4.4.1

over de hoogte van de onder 2.3.4.4 bedoelde rechten wordt de aanvrager door middel van een begroting van de kosten door of vanwege burgemeester en wethouders geïnformeerd. De betreffende aanvraag wordt eerst op de vijfde dag, na de dag waarop de begroting van kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht in behandeling genomen.

 

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 1.840,00

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 691,00

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 691,00

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 1.840,00

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 
 

Voor verlenen van een omgevingsvergunning voor een activiteit vallend onder artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, (nader gespecificeerd in artikel 2.2 van het Besluit omgevingsrecht en ook wel Gebruiksvergunning genoemd) bedraagt het tarief:

 

2.3.5.1

a. voor zover de beoordeling van de aanvraag alleen de (bouwkundige) brandveiligheidsvoorwaarden genoemd in hoofdstuk 2 van het Bouwbesluit 2012 betreft:

onder dit hoofdstuk valt o.a. de sterkte bij brand, de (sub)brandcompartimentering en de vluchtroutes

€ 184,00

 

b. voor zover de beoordeling van de aanvraag zowel de brandveiligheidsvoorzieningen genoemd in de hoofdstukken 2 en 6, of alleen van hoofdstuk 6 van het bouwbesluit 2012 betreft:

onder dit hoofdstuk 6 valt o.a. de noodverlichting, de brand- en/of rookmeldingsinstallatie, de ontruimingsinstallatie, de vluchtrouteaanduidingen en de blusmiddelen;

€ 393 ,00

2.3.5.2

Indien bij het beoordelen van een inrichting, met betrekking tot het brandveilig gebruik ervan, een gebruiksvergunning ingevolge het Gebruiksbesluit nodig is indien het een bouwwerk betreft, als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Gebruiksbesluit, bedraagt het tarief:

 
 

0 t/m 200 m² een bedrag van € 371,00

 
 

201 t/m 500 m² € 371,00 en te verhogen met een bedrag van € 0,85 per m² boven het aantal van 200 m²

 
 

501 t/m 2000 m² € 626,00 en te verhogen met een bedrag van € 0,65 per m² boven het aantal van 500 m²

 
 

2.001 t/m 5.000 m² € 1.601,00 en te verhogen met een bedrag van € 0,18 per m² boven het aantal van 2.000 m²

 
 

5.001 t/m 50.000 m² € 2.141,00 en te verhogen met een bedrag van € 0,05 per m² boven het aantal van 5.000 m²

 
 

50.001 en meer m² € 4.391,00 en te verhogen met een bedrag van € 0,02 per m² boven het aantal van 50.000 m²

 

2.3.5.3

De rechten bedragen voor controlewerkzaamheden aan inrichtingen ingevolge het Gebruiksbesluit en Brandbeveiligingsverordening vanaf de tweede en iedere volgende controle van die inrichting, per controle

€ 120,00

2.3.5.4

Behoudens het bepaalde in de voorgaande leden wordt bij overgang van een vergunningplicht bouwwerk naar een nieuwe rechthebbende/gebruiker slechts het tarief, als bedoeld in 2.3.5.1 in rekening gebracht, mits voldaan wordt aan de volgende voorwaarden:

  • de inrichting houdt dezelfde bestemming;

  • de inrichting ondergaat bouwkundig en qua inrichting geen wijzigingen.

 

2.3.5.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit artikel een tarief is opgenomen

€ 100,00

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten

 

2.3.6.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een rijks-, provinciaal of gemeentelijk monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, of artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder b, van de Wabo in samenhang met de provinciale erfgoedverordening en artikel 10 van de “Erfgoedverordening 2012 gemeente Noordoostpolder” bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 215 verhoogd, voor het inwinnen van het benodigde advies van een daartoe aangewezen monumentencommissie, met:

  • met 0,45% over de bouwkosten tot € 230.000 met een minimum van € 76;

  • 0,075% over de bouwkosten van € 230.000 tot € 455.000;

  • 0,0375% over de bouwkosten van € 455.000 tot € 680.000;

  • 0,01875% over de bouwkosten vanaf € 680.000.

 

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 215 verhoogd, voor het inwinnen van het benodigde advies van een daartoe aangewezen monumentencommissie, met:

  • met 0,45% over de bouwkosten tot € 230.000 met een minimum van € 76;

  • 0,075% over de bouwkosten van € 230.000 tot € 455.000;

  • 0,0375% over de bouwkosten van € 455.000 tot € 680.000;

  • 0,01875% over de bouwkosten vanaf € 680.000.

 

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 
 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 247,00

2.3.8

Aanleggen of veranderen weg

 
 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 184,00

2.3.9

Uitweg/inrit

 
 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 184,00

2.3.10

Kappen

 
 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2, lid 1 van de gemeentelijk Bomenverordening 2005 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 184,00

2.3.11

Opslag van roerende zaken

 
 

Niet van toepassing

 

2.3.12

Natura 2000-activiteiten

 
 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder a, van het Besluit omgevingsrecht (Natura 2000-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 100,00

2.3.13

Flora- en fauna-activiteiten (bescherming van soorten)

 
 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder b, van het Besluit omgevingsrecht (flora- en fauna-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 100,00

2.3.14

Andere activiteiten

 
 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 184,00

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschap verordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 184,00

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit

€ 184,00

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschap verordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

 
 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

2.3.16

Advies

 
 

Onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning:

€ 121,00

2.3.17

Verklaring van geen bedenkingen

 

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

2.3.17.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 179,00

2.3.17.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 179,00

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17. De vermindering bedraagt:

 

2.4.1.1

bij 5 tot 10 activiteiten:

 
 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2%

2.4.1.2

bij 10 tot 15 activiteiten:

 
 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

3%

2.4.1.3

bij 15 of meer activiteiten;

 
 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

5%

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- sloopactiviteiten, kap en aanleg van een uitweg

Indien een aanvrager zijn aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, kap en aanleg van een uitweg, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6, 2.3.7, 2.3.9 en 2.3.10, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

100%

2.5.1.2

indien een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, kap en aanleg van een uitweg, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6, 2.3.7, 2.3.9 en 2.3.10, op grond van artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht niet verder in behandeling wordt genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

75%

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, kap en aanleg van een uitweg

Indien de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 2.3.7, 2.3.9 en 2.3.10, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. Teruggaaf wordt alleen verleend indien de aanvraag om teruggaaf binnen zes weken na intrekking van de verleende vergunning wordt ingediend. De teruggaaf bedraagt:

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, behoudens onderdeel 2.3.1.2 en de gemaakte kosten voor een onderbouwing die moet worden opgesteld waarbij externe advieswerkzaamheden moeten worden verricht uit onderdeel 2.3.6.1.1 en 2.3.6.1.2.

50%

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, kap en aanleg van een uitweg

Indien de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, kap en aanleg van een uitweg, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 2.3.7, 2.3.9 of 2.3.10, weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, behoudens onderdeel 2.3.1.2 en de gemaakte kosten voor een onderbouwing die moet worden opgesteld waarbij externe advieswerkzaamheden moeten worden verricht uit onderdeel 2.3.6.1.1 en 2.3.6.1.2..

50%

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

Bij een teruggaaf blijft minimaal € 118,00 verschuldigd, met uitzondering voor een teruggaaf verleend op grond van onderdeel 2.5.1.1.

 

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17 wordt geen teruggaaf verleend.

 

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Niet van toepassing

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 100,00

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening of een uitwerkings- of wijzigingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, sub a en b van de Wet ruimtelijke ordening het bedrag van het voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten. Artikel 2.8.1 is van overeenkomstige toepassing.

2.8.1

Over de hoogte van de onder 2.8 bedoelde rechten wordt de aanvrager door middel van een begroting van de kosten door of vanwege burgemeester en wethouders geïnformeerd. De betreffende aanvraag wordt eerst op de vijfde dag, na de dag waarop de begroting van kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht in behandeling genomen.

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

Niet van toepassing

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 100,00

TITEL 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Alcoholwet

€ 247,00

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Alcoholwet

€ 121,00

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een vergunning op grond van de Alcoholwet

€ 184,00

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Alcoholwet

€ 121,00

3.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2:34d van de Algemeen plaatselijke verordening Noordoostpolder

€ 121,00

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning o.g.v. artikel 2:25 van de APV Noordoostpolder voor evenementen aangeduid als Aandachtsevenement (B) in de “Regionale Handreiking Evenementenveiligheid” van de Veiligheidsregio Flevoland

€ 132,00

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 2:25 van de Algemeen plaatselijke verordening Noordoostpolder voor overige evenementen

€ 27,25

Hoofdstuk 3 (vervallen)

Hoofdstuk 4 Kinderopvang

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag (als bedoeld in artikel 1.45, eerste en tweede lid, van de Wet kinderopvang:

 

3.4.1

Met betrekking tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum (KDV/BSO/GOB)

€ 418,50

3.4.2

Tot het in exploitatie nemen van een voorziening voor gastouderopvang

€ 104,60

Hoofdstuk 5 Standplaats- en marktvergunning

3.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het innemen van een standplaats als bedoeld in artikel 5:18 van de APV Noordoostpolder

€ 27,25

3.5.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het innemen van een standplaats op de weekmarkt als bedoeld in artikel 4 van de Markverordening gemeente Noordoostpolder

€ 27,25

Hoofdstuk 6 Winkeltijdenwet

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing ingevolge de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 26,85

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 100,60

Behoort bij raadsbesluit van 14 november 2022.

De griffier,

Bijlage 2. Overzicht bouwkosten ten behoeve van de berekening van de bouwleges behorende bij de tarieventabel legesverordening 2023

Prijs

eenheid

Woningen

 
 

Woningen in een rij

291

m3

Geschakelde woningen/2-1 kapwoningen

297

m3

Vrijstaande woningen (systeemwoning)

320

m3

Vrijstaande woningen (individueel ontwerp)

358

m3

Appartementen eenvoudig

366

m3

Appartementen luxe

420

m3

recreatiewoning

297

m3

Woninguitbreidingen en verbouwingen

Vergroten woonruimte

430

m3

Veranderen woonruimte intern

180

m3

Aanbouwen berging/garage

170

m3

Kelder

299

m3

Serre (woonruimte)

95

m3

Dakkapel

1528

m1

Veranderen buitengevel

806

m2

Verbeteren buitengevel

701

m2

Dakconstructie

180

m3

Spouwmuur

180

m3

Vloer beton (begane grond, verdieping, zolder etc)

180

m3

Renovatie woning naar label A

270

m3

Renovatie woning naar label A++

303

m3

Dakopbouw

396

m3

Bijgebouwen

Berging met plat dak

183

m3

Berging met kapconstructie

138

m3

Garage met plat dak

180

m3

Garage met kapconstructie

161

m3

Vergroten berging plat dak

162

m3

Vergroten berging kapconstructie

148

m3

Vergroten garage plat dak

160

m3

Vergroten garage kapconstructie

143

m3

Carport

76

m3

Tuinhuisje (prefab)

88

m3

Tuin- en straatmeubilair

Houten schutting

44

m2

Gemetselde muur < 1,80 meter

93

m2

Schutting, metselwerk met hout

71

m2

Gemetselde muur > 1,80 metete

95

m2

Gaashekwerk

44

m2

Bedrijfsgebouwen

Bedrijfshal < 2500 m²

50

m3

Bedrijfshal > 2500 m²

35

m3

Toeslag kantoor tegen bedrijfshal

95

m3

Toeslag kantoor inpandig in bedrijfshal

178

m2

Kantoor vrijstaand

330

m3

Agrarisch

Geïsoleerde stal (pluimvee)

45

m3

Sterk geventileerde stal (vee)

25

m3

Tuinbouwkas (onverwarmd)

9

m3

Tuinbouwkas (verwarmd)

29

m3

Werktuigenloods

44

m3

Opslagloods

40

m3

Paardenstal

64

m3

Mestkelder

56

m3

Mestsilo (deels)bovengronds van staal/hout systeembouw

39

m3

Sleufsilo

130

m2

Overige gebouwen

Gezondheidscentrum

392

m3

Woonzorgcentrum

432

m3

Multifunctionele accommodatie

252

m3

Café/restaurant

217

m3

Hotel/motel

510

m3

School (basis/brede)

252

m3

Sporthal

235

m3

Clubhuis (kantine + kleedlokalen)

228

m3

Supermarkt

376

m3

Autogarage met showroom

152

m3

Winkels

220

m3

Bouwwerken in water

Steigers

100

m2

Beschoeiing

200

m1

Overig

Parkeerkelder onder gebouw

240

m3

Parkeerkelder geheel ondergronds

295

m3

Brug (fiets en voetgangers)

1925

m2

Brug (auto's)

3560

m2

De Griffier,