Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR683753
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR683753/1
Regeling vervallen per 20-04-2023
Uitvoeringsregeling tegemoetkoming onvermijdbaar medisch afval 2022
Geldend van 19-11-2022 t/m 19-04-2023
Intitulé
Uitvoeringsregeling tegemoetkoming onvermijdbaar medisch afval 2022burgemeester en wethouders van de gemeente Hengelo;
gelet op de Verordening tegemoetkoming onvermijdbaar medisch afval;
overwegende dat:
de gemeenteraad van Hengelo heeft besloten om per 1 januari 2012 diftar in te voeren, waarbij het aantal aanbiedingen van restafval invloed heeft op de hoogte van de afvalstoffenheffing;
het niet wenselijk is dat belastingplichtigen vanwege een chronische ziekte of medische beperking door invoering van gedifferentieerde tarieven (diftar) met bovengemiddeld hoge afvalkosten worden geconfronteerd;
het college daarom in de in deze uitvoeringsregeling omschreven gevallen een tegemoetkoming kan toekennen;
voor de toepassing van deze uitvoeringsregeling aansluiting wordt gezocht bij de begripsomschrijvingen neergelegd in artikel 1 van de Verordening tegemoetkoming onvermijdbaar medisch afval;
besluiten:
vast te stellen de Uitvoeringsregeling tegemoetkoming onvermijdbaar medisch afval 2022
Artikel 1 Aanvraag
-
1. De belastingplichtige die in aanmerking wil komen voor de tegemoetkoming dient door middel van het door het college vastgestelde formulier een aanvraag te doen bij het college.
-
2. Aanvragen kunnen worden ingediend tussen 1 mei en 1 oktober van het kalenderjaar waarvoor de tegemoetkoming wordt aangevraagd.
-
3. Een aanvraag voor tegemoetkoming wordt elk jaar gedaan.
Artikel 2 Voorwaarden
-
1. Een tegemoetkoming kan uitsluitend worden toegekend aan een belastingplichtige.
-
2. Een tegemoetkoming wordt toegekend indien de belastingplichtige bij de aanvraag een factuur van een apotheek, ziektekostenverzekeraar of leverancier overlegt, of een medische verklaring van een ter zake deskundige, waaruit blijkt dat voorzieningen worden afgenomen die leiden tot extra medisch afval.
-
3. In geval van incontinentie wordt enkel een tegemoetkoming toegekend indien sprake is van het gebruik van luiers en/of luierbroekjes met een indicatie van 6 druppels of meer.
-
4. De hoogte van de tegemoetkoming wordt als volgt bepaald:
Drempel
Tegemoetkoming
Voor eigen rekening
30 liter OC
1 t/m 24
25 t/m 128
129 en verder
140 zorg minicontainer
1 t/m 5
6 t/m 24
25 en verder
240 zorg minicontainer
1 t/m 3
4 t/m 14
15 en verder
-
5. Het gemiddelde aantal aanbiedingen ten behoeve van het vaststellen van de drempel wordt jaarlijks door het college bepaald.
-
6. Het recht op tegemoetkoming ontstaat na overschrijding van de drempel zoals opgenomen in de eerste kolom van de bovenstaande tabel.
-
7. De tegemoetkoming bedraagt maximaal € 135,20
Artikel 3 Uitbetalen tegemoetkoming
De tegemoetkoming wordt uiterlijk in april uitbetaald van het jaar volgend op het jaar waarvoor de tegemoetkoming is toegekend.
Artikel 4 Hardheidsclausule
-
1. Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze regeling, indien toepassing ervan naar het oordeel van het college onredelijke gevolgen heeft.
-
2. In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college.
Artikel 5 Overige bepalingen
-
1. Deze regeling kan worden aangehaald worden als: “Uitvoeringsregeling tegemoetkoming onvermijdbaar medisch afval”.
-
2. Deze regeling treedt in werking op de dag nadat deze is bekendgemaakt.
-
3. De ‘Uitvoeringsregeling tegemoetkoming medisch afval 2021’ komt hiermee te vervallen.
Ondertekening
Burgemeester en wethouders van Hengelo,
de secretaris,
J. Eshuis,
de burgemeester,
S.W.J.G. Schelberg
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl