Regeling vervallen per 09-06-2023

Nadere regel subsidie efficiënt en duurzaam Goederenvervoer gemeente Utrecht

Geldend van 15-11-2022 t/m 08-06-2023

Intitulé

Nadere regel subsidie efficiënt en duurzaam Goederenvervoer gemeente Utrecht

Burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht;

  • gelet op artikel 156 lid 3 Gemeentewet;

  • gelet op artikel 3 lid 2 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Utrecht;

  • en gelet op het Mobiliteitsplan 2040;

Overwegende dat:

  • Het gewenst is een nadere regel vast te stellen waarin wordt vastgesteld onder welke voorwaarden bedrijven een financiële bijdrage voor de inzet van efficiënt en duurzaam Goederenvervoer kunnen verkrijgen, met als doel het goederenvervoer en de bevoorrading van de in de gemeente Utrecht gevestigde bedrijven in de pilotgebieden duurzamer en efficiënter uit te voeren;

  • De keuze voor de twee pilotgebieden sluiten aan bij het coalitieakkoord waarin we aangeven regie te willen pakken op bevoorrading in de binnenstad (Twijnstraat, Tolsteegbarrière en Tolsteegbrug);

En met de Voorstraat, Wittevrouwenstraat en het westelijk deel van de Biltstraat (tot en met de kruising Bekkerstraat) een gebied hebben geselecteerd waarin veel dezelfde soorten goederenstromen (zelfde type ondernemers) voorkomen, waardoor bundeling via een goederenhub een grote kans van slagen kent; 

Besluiten vast te stellen de volgende Nadere regel subsidie efficiënt en duurzaam Goederenvervoer gemeente Utrecht.

Artikel 1 Definities

Deze nadere regel verstaat onder:

  • a.

    Duurzaam goederenvervoer: goederenvervoer dat een bijdrage levert aan emissiereductie, de verbetering van de kwaliteit van de leefomgeving en verbetering van de leefbaarheid van de stad.

  • b.

    Efficiënt: het zo doeltreffend mogelijk inzetten van vervoersmiddelen waarmee goederen van, naar en in de gemeente Utrecht aangewezen pilotgebieden vervoerd worden om kilometerreductie en ritreductie te realiseren.

  • c.

    Emissiereductie: het verminderen van de uitstoot CO2 (koolstofdioxide), NOx (stikstofoxide) of fijnstof tijdens het vervoer van goederen. Dit wordt getoetst aan de hand van een nulmeting voorafgaand van de uitvoeringsperiode, een besparing/potentieel-meting en een eindmeting na afloop van de uitvoeringsperiode.

  • d.

    Kilometerreductie: het terugbrengen van het aantal kilometers per vervoersmiddel per rit. Dit wordt getoetst aan de hand van een nulmeting voorafgaand van de uitvoeringsperiode, een besparing/potentieel-meting en een eindmeting na afloop van de uitvoeringsperiode.

  • e.

    Leverancier: een bedrijf dat goederen en diensten levert.

  • f.

    Logistiek dienstverlener: een bedrijf die alle of een deel van de logistiek van de toeleveringsketen voor de klant verzorgd.

  • g.

    Pilotgebied: bedrijven die gevestigd zijn in de Twijnstraat, Tolsteegbarrière, Tolsteegbrug, Voorstraat, Wittevrouwenstraat en het westelijk deel van de Biltstraat (tot en met de kruising Bekkerstraat).

  • h.

    Proces: het geheel van activiteiten waarmee goederen van, naar en in de gemeente Utrecht aangewezen pilotgebieden vervoerd worden. Ook middelen ten behoeve van transport worden tot het proces gerekend zoals een planningstool of navigatietool.

  • i.

    Ritreductie: het terugbrengen van het aantal ritten (verplaatsingen) per vervoersmiddel. Dit wordt getoetst aan de hand van een nulmeting voorafgaand van de uitvoeringsperiode, een besparing/potentieel-meting en een eindmeting na afloop van de uitvoeringsperiode.

Artikel 2 Doel

Deze nadere regeling heeft als doel om bedrijven te stimuleren te investeren in het meer efficiënt en duurzaam vervoeren van goederen van, naar en in de gemeente Utrecht aangewezen pilotgebieden. In de twee pilotgebieden onderzoeken we of de regeling bijdraagt aan een efficiëntere stadsdistributie op straatniveau.

De investering dient te leiden tot een emissiereductie per vervoerd product door:

  • 1. Het terugbrengen van het aantal ritten (verplaatsingen) per vervoersmiddel (ritreductie) en/of;

  • 2. Het terugbrengen van het aantal kilometers per vervoersmiddel (kilometerreductie) en;

  • 3. De inzet van duurzaam goederenvervoer.

Artikel 3 Eisen aan de subsidieaanvrager

  • 1. De subsidie kan worden aangevraagd door:

    • a.

      Natuurlijke- en rechtspersonen met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Die aantoonbaar op bedrijfsmatige grondslag voor de bevoorrading, het transport van goederen van, naar en in de gemeente Utrecht gevestigde bedrijven in het pilotgebied in eigen beheer uitvoeren of uitbesteden. Bedrijven die gevestigd zijn in het pilotgebied:

      • i.

        Twijnstraat, Tolsteegbarrière, Tolsteegbrug.

      • ii.

        Voorstraat, Wittevrouwenstraat en het westelijk deel van de Biltstraat (tot en met de kruising Bekkerstraat).

  • 2. De subsidie kan niet worden aangevraagd door:

    • a.

      Leveranciers en logistieke dienstverleners die deze bevoorrading verzorgen en bedrijven die gebruik maken van bevoorrading via pakketautomaten of pakketophaalpunten.

    • b.

      Natuurlijke- en rechtspersonen met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel die buiten de pilotgebieden gevestigd zijn.

Artikel 4 Vaststelling subsidieplafond

Voor de periode vanaf inwerkingtreding van deze nadere regel tot 30 juni 2023 is het budget voor investeringen in de verbetering van efficiënt en duurzaam Goederenvervoer € 50.000,00.

Artikel 5 Subsidiabele activiteiten

  • 1. De volgende activiteiten komen voor subsidie in aanmerking:

    • a.

      Activiteiten, die leiden tot een efficiëntere en duurzame verbetering van het logistieke proces van goederenvervoer, waardoor het aantal verplaatsingen per vervoersmiddel (ritreductie) en/of de af te leggen kilometers per vervoersmiddel (kilometerreductie) afneemt in combinatie met de inzet van duurzame vervoersmiddelen. Er dient een minimale besparing te worden bereikt van tenminste 10% in het aantal ritten en/of ritkilometers, in vergelijking met de situatie vóór de aanvraag.

  • 2. De volgende activiteiten komen niet voor subsidie in aanmerking:

    • a.

      Activiteiten die zich slechts beperken tot rapporten zoals onderzoeken, haalbaarheidsstudies en verkenningen.

    • b.

      Het uitsluitend inzetten van een duurzaam vervoersmiddel zonder een aantoonbare afname van het aantal ritten (ritreductie) of de af te leggen kilometers per vervoersmiddel (kilometerreductie).

Artikel 6 Eisen aan de subsidieaanvraag

Voor de subsidieaanvraag gelden de volgende eisen:

  • 1. De aanvraag van de subsidie wordt als volgt ingediend:

  • De subsidieaanvragers dienen hun aanvraag in met e-herkenning via www.utrecht.nl/subsidie. Voor het aanvragen van subsidie moet het aanvraagformulier worden gebruikt dat door of namens het college is vastgesteld.

  • 2. De subsidieaanvraag moet voldoen aan de volgende eisen:

  • Uit de aanvraag moet blijken dat wordt voldaan aan de eisen zoals gesteld in artikel 6, derde lid van de Algemene subsidieverordening. De aanvraag gaat in ieder geval vergezeld van de documenten die genoemd worden in de Algemene subsidieverordening, artikel 6, vierde lid:

    • a.

      Een overzicht van de activiteiten met daarbij een omschrijving waarvoor subsidie wordt gevraagd en van de doelen van die activiteiten.

    • b.

      Een financiële onderbouwing van de aanvraag die aansluit op het overzicht van de activiteiten. In deze onderbouwing staat per activiteit opgenomen welke personele en materiele middelen nodig zijn voor de activiteiten. Het gevraagde subsidiebedrag is helder onderbouwd met daarbij - indien van toepassing - een sluitende begroting met daarin alle (overige) inkomsten.

    • c.

      De subsidieaanvrager dient naast het aanvraagformulier ook het projectdocument efficiënt en duurzaam goederenvervoer als bijlage bij het aanvraagformulier aan te leveren.

  • 3. De aanvragen worden alleen in behandeling genomen als:

    • a.

      Er niet eerder een subsidie of een bijdrage voor dezelfde investering is verleend door burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht of een ander overheidsorgaan.

    • b.

      De investering voor de realisatie van de activiteiten nog niet is gepleegd.

Artikel 7 Indieningstermijn subsidieaanvraag

Alle aanvragen moeten vóór 1 april 2023 worden ingediend met e-herkenning via www.utrecht.nl/subsidie bij burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht.

Artikel 8 Maximaal subsidiebedrag per aanvraag/aanvrager

  • 1. De hoogte van de subsidie bedraagt maximaal 50% van de subsidiabele kosten, met een maximum van € 5.000,00 subsidie per aanvraag.

  • 2. De financiering wordt voor 50% betaald bij verlening van de subsidieaanvraag, en voor 50% (na voltooiing van de subsidiabele activiteiten) bij de vaststelling van de subsidie.

  • 3. Het is niet mogelijk om als aanvrager meerdere subsidieaanvragen in te dienen.

  • 4. Het subsidiebedrag dient in verhouding te staan tot het beoogde resultaat en wordt getoetst aan de hand van een nulmeting voorafgaand van de uitvoeringsperiode, een besparing/potentieel-meting en een eindmeting na afloop van de uitvoeringsperiode.

Artikel 9 Besluitvorming

Bij de besluitvorming geldt de volgende procedure:

  • 1. De aanvragen worden in behandeling genomen op volgorde van binnenkomst van de volledige aanvraag.

  • 2. Binnen (13 weken) besluiten burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht over de aanvraag.

  • 3. Het subsidiebedrag wordt verleend aan aanvragen die naar het oordeel van het college een voldoende scoren op elk onderdeel van onderstaande criteria:

    • a.

      Efficiënt

  • De mate waarin daadwerkelijk een besparing wordt verwacht in het aantal ritten (ritreductie) en/of ritkilometers van de huidige voer- en vaartuigen van, naar en in de gemeente Utrecht aangewezen pilotgebieden. Onderbouwd met een 0-meting van de huidige situatie en een besparing/potentieel-meting voorafgaand aan de uitvoeringsperiode.

  • Er dient een minimale besparing te worden bereikt van tenminste 10%, in vergelijking met de situatie voor de aanvraag.

    • b.

      Duurzaam

  • De mate waarin daadwerkelijk een logistiek proces wordt aangepast en verduurzaamd door de inzet van duurzame voer- en vaartuigen. Onderbouwd met een 0-meting van de huidige situatie en een besparing/potentieel-meting voorafgaand aan de uitvoeringsperiode.

Artikel 10 Verantwoording van de subsidie

  • Na voltooiing van de activiteiten waarvoor subsidie is verleend, dient de subsidieontvanger van de subsidie binnen 2 maanden de volgende documenten aan te leveren:

  • 1. De investeringen waarvoor de subsidie is gebruikt.

  • 2. Een beschrijving van de verbeterde activiteiten gedurende het project.

  • 3. Een eindmeting met de resultaten van het project, met de focus op ritreductie, kilometerreductie en emissiereductie.

  • 4. De rekeningen en betalingsbewijzen met betrekking tot de werkzaamheden.

Artikel 11 Verplichtingen aan subsidieverlening

De subsidieaanvraag dient te voldoen aan de volgende verplichting:

De activiteiten moet binnen 2 maanden na subsidieverlening aanvangen en binnen 6 maanden na start zijn voltooid.

Artikel 12 Evaluatie

Het beleid waarvoor de subsidie (omschrijving) wordt ingezet, wordt periodiek geëvalueerd. De evaluatie kan leiden tot aanpassing van de subsidieregeling en deze nadere regel.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze nadere regel treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

Artikel 14 Citeertitel

Deze nadere regel wordt aangehaald als Nadere regel subsidie efficiënt en duurzaam Goederenvervoer gemeente Utrecht.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht, in de vergadering van 8 november 2022.

De burgemeester

Sharon A.M. Dijksma

De secretaris,

Gabrielle G.H.M. Haanen