Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR683375
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR683375/1
Regeling vervallen per 01-01-2024
Regeling nachtdienstontheffing meldkamer brandweer
Geldend van 01-01-2023 t/m 31-12-2023
Intitulé
Regeling nachtdienstontheffing meldkamer brandweerHet Dagelijks Bestuur van Veiligheidsregio Haaglanden
Gelezen artikel 24 van de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Haaglanden 2016;
Gelet op artikel 12:2 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Haaglanden;
Mede gelet op het advies van de Commissie voor het Georganiseerd Overleg;
Overwegende dat het in belang van een duurzaam personeelsbeleid is om oudere werknemers de mogelijkheid te bieden om vrij te worden gesteld van het draaien van nachtdiensten;
Besluit:
vast te stellen de Regeling nachtdienstontheffing meldkamer brandweer
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
Ambtenaar: de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:1, lid 1 onderdeel a van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Haaglanden, werkzaam op de meldkamer brandweer;
- b.
Nachtdienst: een dienst op de meldkamer brandweer waarin ’s nachts tussen 24.00 uur en 06.00 uur arbeid wordt verricht.
Artikel 2 Nachtdienstontheffing
-
1. Ambtenaren kunnen vanaf 57-jarige leeftijd een aanvraag indienen om geheel of gedeeltelijk vrij te worden gesteld van nachtdiensten. De ambtenaar dient daartoe 3 maanden voorafgaand aan de gewenste ingangsdatum een schriftelijke aanvraag in bij het Dagelijks Bestuur.
-
2. Bij het nemen van een beschikking op de aanvraag bedoeld in het eerste lid, wordt in ieder geval in aanmerking genomen:
- a.
het belang van de gezondheid en persoonlijke omstandigheden van de aanvrager;
- b.
Het belang van de bedrijfsvoering op de meldkamer brandweer.
- a.
-
3. De ambtenaar met een nachtdienstontheffing kan om redenen van dienstbelang toch worden opgedragen incidenteel een nachtdienst op zich te nemen.
Artikel 3 Gevolgen toelage onregelmatige dienst
-
1. Na inwilliging van de aanvraag vervalt het recht op een vaste onregelmatigheidstoelage. De ambtenaar ontvangt een onregelmatigheidstoelage over de daadwerkelijk gemaakte onregelmatige uren. Bij ziekte en verlof wordt een toelage welke gebaseerd is op de gemiddelde toelage over de afgelopen 12 maanden uitbetaald.
-
2. De ambtenaar met een nachtdienstontheffing komt in aanmerking voor een afbouwtoelage als bedoeld in artikel 3:16 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Haaglanden.
Artikel 4 Slotbepaling
-
1. Deze regeling treedt in werking op 01 januari 2023.
-
2. Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling nachtdienstontheffing meldkamer brandweer.
Ondertekening
Den Haag, 07 oktober 2022.
Jan van Zanen
Voorzitter
Esther Lieben
Secretaris
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1 Definities
Deze bepaling behoeft geen toelichting.
Artikel 2 Nachtdienstontheffing
Het is mogelijk om een nachtdienstontheffing geheel, maar ook gedeeltelijk aan te vragen. Wanneer een ambtenaar bijvoorbeeld nog maar de helft van het normale aantal nachtdiensten wil draaien, kan hij ook hiervoor een vrijstelling krijgen.
Wanneer een medewerker nachtdienstontheffing krijgt, betekent dit dat nachtdiensten door andere collega’s op de meldkamer moeten worden overgenomen.
Indien de bedrijfsvoering op de meldkamer daartoe noodzaakt, kan van medewerkers die een nachtdienstontheffing hebben toch worden verlangd dat zij een nachtdienst draaien. Dit kan noodzakelijk zijn in vakantieperiodes of bij ziekte van collega’s. Bij het zoeken van oplossingen in deze situaties zal vanzelfsprekend eerst onderzocht worden of collega’s zonder nachtdienstontheffing extra kunnen worden ingezet. Het inroosteren in nachtdiensten van medewerkers met een ontheffing geschiedt in overleg met deze medewerkers.
Artikel 3Toelage onregelmatige dienst
Medewerkers op de meldkamer brandweer ontvangen op dit moment een vaste maandelijkse toelage onregelmatige dienst. Wanneer een medewerker (gedeeltelijk) stopt met het draaien van de nachtdiensten komt deze vaste toeslag te vervallen. De ambtenaren blijven wel werken op onregelmatige tijden. Zo blijven zij ook in de weekenden en in de avonduren diensten vervullen. Voor het werken op deze tijdstippen ontvangen zij een onregelmatigheidstoeslag voor daadwerkelijk gedraaide uren. Deze wordt achteraf berekend op grondslag van artikel 3:11 Arg VRH. Bij ziekte en verlof wordt een toelage welke gebaseerd is op de gemiddelde toelage over de afgelopen 12 maanden toegekend.
Artikel 4 Slotbepaling
Deze bepaling spreekt voor zich.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl