Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR683281
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR683281/1
Regeling vervallen per 21-02-2023
Beleidsregels Tijdelijk Noodfonds gemeente Winterswijk
Geldend van 05-11-2022 t/m 20-02-2023
Intitulé
Beleidsregels Tijdelijk Noodfonds gemeente WinterswijkHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Winterswijk;
gelet op de artikelen 2 en 3 Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en de Algemene wet bestuursrecht; besluit vast te stellen de beleidsregels Tijdelijk Noodfonds gemeente Winterswijk.
Artikel 1 Doelgroep
Voor een bijdrage uit het tijdelijk noodfonds, hierna noodfonds, komen in aanmerking inwoners die als gevolg van de hoge energieprijzen acute betaalachterstanden hebben. In deze beleidsregels is dan sprake van een noodsituatie.
Artikel 2 Bevoegdheid
-
1. Het college kan op aanvraag een bijdrage van maximaal € 2.000,- per huishouden uit het noodfonds verstrekken indien is vastgesteld dat sprake is van acute betalingsachterstanden als gevolg van hoge energieprijzen.
-
2. De aanvraag wordt beoordeeld op basis van de voorwaarden zoals opgenomen in artikel 3 van deze beleidsregels.
Artikel 3 Voorwaarden
Een bijdrage uit het noodfonds kan uitsluitend worden verstrekt indien aan alle volgende voorwaarden is voldaan:
- 1.
De aanvrager is 18 jaar of ouder en staat ingeschreven in de gemeente Winterswijk.
- 2.
De aanvrager heeft een huurovereenkomst of woning op eigen naam en moet kunnen aantonen dat hij een energiecontract op diens eigen naam heeft.
- 3.
Het totale saldo op de bank- en spaarrekening van aanvrager en zijn huisgenoten is niet toereikend om de acute betaalachterstanden te voorkomen.
- 4.
De aanvrager ontvangt een aanbod voor een budgetadvies gesprek.
- 5.
De aanvraag moet uiterlijk 31 maart 2023 zijn ingediend.
- 6.
Aanvrager heeft niet eerder een aanvraag ingediend voor een bijdrage uit het tijdelijke noodfonds.
- 7.
De hoogte van de energierekening is niet het gevolg van het verrichten van illegale activiteiten.
Artikel 4 Vorm
-
1. De bijdrage is in de vorm van een gift.
-
2. Uitbetaling vindt zo mogelijk plaats rechtsreeks aan de schuldeiser.
Artikel 5 Procedure
-
1. De aanvraag wordt ingediend via de website of bij de balie van het gemeentekantoor van de gemeente Winterswijk.
-
2. Alleen volledige aanvragen worden in behandeling genomen. Het streven is om binnen een termijn van 5 werkdagen een besluit te nemen.
-
3. De aanvragen worden in volgorde van datum binnenkomst en compleetheid beoordeeld.
-
4. Bij het onderzoek ter boordeling van de aanvraag kan advies worden ingewonnen bij derden. Aanvrager wordt hiervan altijd op de hoogte gebracht.
-
5. Aanvragers worden verwezen naar Centrum Duurzaam Winterswijk voor een adviesgesprek over duurzaamheidsmaatregelen.
Artikel 6 Hoogte van de bijdrage
De maximale hoogte van de bijdrage is € 2.000,-.
Artikel 7 Vangnet
Het tijdelijk noodfonds is een vangnetregeling. Dat betekent dat indien ter afwending van de noodsituatie, zoals omschreven in artikel 1 van deze beleidsregels, een beroep gedaan kan worden op een andere (landelijke) regeling of een ander (landelijk) fonds, aanvrager zich allereerst tot die (landelijke) regeling of dat (landelijke) fonds moet wenden.
Artikel 8 Hardheidsclausule
In zeer uitzonderlijke gevallen kan het college van de gemeente Winterswijk in de geest van deze beleidsregels afwijken van het in deze beleidsregels gestelde.
Artikel 9 Looptijd tijdelijk noodfonds
-
1. Het tijdelijk noodfonds is beschikbaar tot en met 31 maart 2023. Aanvragen tot uiterlijk die datum zullen in behandeling worden genomen.
-
2. Deze tijdelijke beleidsregels vervallen van rechtswege op het moment dat het budgetplafond van € 500.000,- is bereikt.
-
3. Deze tijdelijke beleidsregels vervallen van rechtswege op het moment dat de einddatum, zoals benoemd onder lid a, is bereikt.
Artikel 10 Citeertitel en inwerkingtreding
Deze beleidsregels worden aangehaald als: ‘Beleidsregels Tijdelijk Noodfonds gemeente Winterswijk’ en treden in werking nadat deze op de voorgeschreven wijze zijn bekendgemaakt.
Ondertekening
1 november 2022,
Burgemeester en wethouders van Winterswijk,
de secretaris,
S.M.H. Weir
de burgemeester,
B.J.J. Bengevoord
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl