Actieplan Gladheidbestrijding 2022 – 2023

Geldend van 04-11-2022 t/m heden

Intitulé

Actieplan Gladheidbestrijding 2022 – 2023

Inleiding

Voor de weggebruiker is de winter meestal niet de meest aangename periode van het jaar. Gladde wegen door vorst, ijzel of sneeuwval zorgen ervoor dat het op de weg gevaarlijker wordt dan gebruikelijk. Een verstandige weggebruiker past het rijgedrag aan de winterse omstandigheden aan.

Wegbeheerders, zoals het rijk, de provincies en de gemeenten, maar ook particuliere eigenaren van wegen, zijn verplicht deze te onderhouden en in alle redelijkheid zo goed mogelijk berijdbaar te houden. De eisen, die men aan de weg in de gegeven omstandigheden mag stellen, zullen variëren naar gelang de aard en de grootte van de weg en de daarbij behorende verkeersintensiteit. Zo worden aan doorgaande routes en gemeentelijke ontsluitingsroutes zwaardere eisen gesteld als aan wijkontsluitingsroutes en aan wijkstraten, fietspaden en trottoirs.

Bepalend voor het actieplan gladheidbestrijding en de mate waarin gladheid wordt bestreden zijn de algemene regels uit het Nieuw Burgerlijk Wetboek en de interne circulaire die ter uitwerking van de regels zo nodig jaarlijks door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat aan beherende overheden wordt verstuurd.

Daarnaast is in de gemeente Waddinxveen gekozen om doorgaande fietsroutes een hoge prioriteit toe te kennen om de verkeersveiligheid van langzaam verkeer zoveel mogelijk te stimuleren.

In het actieplan gladheidbestrijding wordt onderscheid gemaakt in

  • 1.

    preventieve maatregelen,

  • 2.

    de gladheidbestrijding als gevolg van aanvriezing, ijzel of geringe sneeuwval,

  • 3.

    de gladheidbestrijding bij hevige sneeuwval en

  • 4.

    overlast beperkende maatregelen voor brugdekken, trottoirgedeeltes, bushaltes en voetpaden met een bijzondere functie.

Waar nodig worden ervaringen uit voorgaande winters ingezet om het actieplan verder te verbeteren.

Het actieplan gladheidbestrijding wordt, indien deze wijzigingen bevat ten opzichte van de voorgaande versie, jaarlijks ter vaststelling aan het college van burgemeester en wethouders aangeboden en ter kennisname aan het coördinatiepunt gladheidbestrijding van de Politie Hollands-Midden gezonden.

Belanghebbenden kunnen zich op de hoogte stellen van de gemeentelijke aanpak van de gladheidbestrijding in Waddinxveen.

Het actieplan gladheidbestrijding is niet gericht op periodes van extreme winterse omstandigheden. Bij aanhoudende zware sneeuwval en/ of langdurige strenge of zeer strenge vorst kan het actieplan tijdelijk buiten werking worden gesteld. In die gevallen wordt met inzet van extra middelen maximaal ingezet op beperkte begaanbaarheid van hoofdwegen en wijkontsluitingswegen. Voor het tijdelijk buiten werking stellen is een (spoed) besluit van het college noodzakelijk. Dit is alleen aan de orde in zeer uitzonderlijke periodes.

Terugblik op het winterseizoen 2021 – 2022

Het weer

De winter van 2022 bracht niet veel winterweer. Door een vaak dominante westelijke stroming was het juist vaak zacht maar ook erg nat. Het natte weer zat vooral in de laatste maand. Landelijk gezien verliepen december en januari zelfs iets droger.

Meest opvallende deze winter was de stormachtige periode halverwege februari. Nadat 31 januari storm Corrie een klein voorproefje had gegeven van een winderig weerbeeld bepaalden half februari in korte tijd (16-21 februari) drie stormen het weer in ons land. Storm Dudley, storm Eunice en storm Franklin zorgden voor veel ongemak en schade. Storm Eunice was de meest heftige storm en er vielen vier doden. De hoogste gemeten windsnelheid was windkracht 10 aan de kust met windstoten van 120-130 km/uur. Het Waddinxveense weerstation noteerde een windstoot van 128 km/uur. Vanwege de stormen werd er code rood en code oranje uitgegeven. Drie stormen in zo’n korte tijd is uniek en men spreekt ook wel van drieling stormen.

Alle wintermaanden lieten een hogere temperatuur zien dan gebruikelijk. In de periode rond de jaarwisseling werden er zelfs vier dagen op rij warmterecords gebroken. Ook werd het in Waddinxveen drie dagen op rij 15 graden of warmer. Sinds de start van de metingen in 1901 was het in de periode tussen 25 december en 4 januari niet eerder tot 15 graden gekomen.

Door het vaak zachte weer viel er weinig sneeuw. 6 december werd het tijdelijk wit op de Veluwe en in het zuiden en oosten van het land. In Waddinxveen was de sneeuwval dit seizoen niet noemenswaardig en kleurden het soms even kortstondig wit bij een enkele winterse bui

Het kwam ook niet vaak tot vorst. In De Bilt komen volgens de klimatologische norm komen in de winter 35 dagen met vorst voor. Deze winter waren het er slechts 21. De minste vorstdagen waren in de kustregio’s, daar kwam het niet eens tot 10 vorstdagen. In De Bilt werd ook geen enkele ijsdag genoteerd. In het noorden bleef het op enkele stations 3 dagen onder het vriespunt.

De laagste temperatuur die deze winter in het land gemeten werd was -8,7 graden. Op 26 december gaf de thermometer dit aan in het noordoost gelegen Nieuw Beerta. Tijdens de kerstdagen was het het koudst deze winter. Het werd zelfs de op twee na koudste kerst deze eeuw. Alleen tijdens de kerstdagen van 2000 en 2010 hadden we dikkere kleding aan vanwege lagere temperaturen.

De winter van 2021/2022 werd voor de winterweer liefhebbers een debacle. Nauwelijks tot geen sneeuwpret en ook natuurijs was er niet. Slechts op een enkele plek kon er op een ochtend op een ondergelopen weiland of betonnen baan geschaatst worden.

December en januari liepen aardig in de pas als het om neerslag ging. Beide maanden waren gemiddeld zelfs iets droger dan het langjarig gemiddelde. In februari draaide de westelijke stroming op volle toeren. Het resulteerde in een hele reeks van storingen waaronder de boven genoemde stormen die gepaard gingen met zeer natte perioden. In een groot deel van het land viel ruim meer dan de dubbele hoeveelheid neerslag. Vooral de het midden en noordoosten van het land waren zeer nat. In de omgeving van Waddinxveen kon 198 mm worden afgetapt.

December en januari waren somber met samen bijna 20 uur te weinig zon. Lang leek het erop dat deze winter een van de somberste zou worden maar de laatste dagen van februari maakten veel goed. Uiteindelijk leverde februari 112 uur zon op, zo’n 20 uur meer dan het klimatologisch gemiddelde waardoor de balans van de zonuren deze winter weer in evenwicht kwam.

Het zout

In de winter 2021 -2022 hebben we in totaal 14 keer moeten zout strooien en pekelwater sproeien. Daarvan waren 11 rondes preventief om opvriezing van natte wegen tegen te gaan. Het team heeft 3 keer gestrooid tijdens gladheid. In totaal werd ongeveer 700 ton wegenzout verbruikt. Er waren geen problemen met de levering, omdat de gemeente Waddinxveen een leveringscontract heeft met Eurosalt. De tactische voorraad (een reservering op zout voor extreme weerssituaties) die de gemeente Waddinxveen heeft, werd niet aangesproken.

De werkzaamheden

Onder leiding van de twee coördinatoren gladheidbestrijding ving de consignatiedienst aan op 1 november 2021 en duurde deze voort tot en met 31 maart 2022. In totaal waren 10 medewerkers ingedeeld in twee teams die telkens één week op en af beschikbaar waren.

Het concept-actieplan werd op 10 november 2021 aangeboden aan de regionale coördinator gladheidbestrijding van de politie Hollands-Midden. Vanaf 1 november was @waddinxveenglad, het gemeentelijk twitteraccount voor de gladheidbestrijding actief en op 15 november waren alle burgergroepen, die in voetgangersgebieden gladheid bestrijden, voorzien van hulpmiddelen en zout. De afzetpalen op fietspaden waren op 1 november tijdelijk verwijderd om een efficiënte bestrijding van gladheid en sneeuw mogelijk te maken. Gedurende de winter zijn 4 meldingen over de gladheidbestrijding binnen gekomen. De meldingen betroffen gladheid op wijkstraten en gladheid op provinciale fietspaden, alle niet opgenomen in het actieplan gladheidbestrijding. De meldingen zijn tijdig afgehandeld.

Materiaal voor maatschappelijk betrokken bewoners en organisaties

In totaal hebben 4 bewoners(groepen) gebruik gemaakt van de gemeentelijke faciliteiten voor maatschappelijk betrokken bewoners. Zij kregen strooizout in verpakkingen van 25 kg of een sleutel van een zoutbak op locatie. Ook konden zij in bruikleen over een strooiwagentje beschikken. Deze vrijwilligers hebben geen gebruik hoeven maken van de faciliteiten omdat gladheid uitbleef. In totaal zijn 14 zoutbakken ter beschikking gesteld aan organisaties om hun eigen entree e/ of parkeerterrein te kunnen strooien met zout.

Het materieel en de voorzieningen

De combinatie van werktechnieken en het maatwerk in materieel staan borg voor een uitstekende gladheidbestrijding. De toepassing van pekelwater, gecombineerd met het strooien van wegenzout wanneer dit noodzakelijk was en sneeuwschuiven bij hevige sneeuwval, blijkt in normale Nederlandse winters een uitstekend resultaat te geven.

De gladheidbestrijding van de wandelpaden in de winkelgebieden is met de toepassing van de specialistische pekelunit op een goed niveau gekomen. Voor de opening van de detailhandel zijn de trottoirs zodanig behandeld, dat de winkels goed bereikbaar zijn.

In de winter 2021 - 2022 hebben we de effectiviteit uitstekend kunnen testen. De teams zijn 12 keer op basis van eigen waarneming uitgerukt en 2 keer na een oproep vanuit het coördinatiepunt gladheid van de Politie. Daar is gebleken dat de responstermijn van 2 uren niet in alle gevallen kan worden gehaald. Voor een volledige strooironde is bijna 3 uur nodig. De voornaamste reden is de vergroting van het te behandelen areaal door de nieuw wijken Triangel en Glasparel. Het kleine materieel, waarmee bijvoorbeeld de trap van de Oude Dreef naar het Gouweplein wordt gesproeid, is een zeer goede keuze gebleken. Een veel betere toegankelijkheid van winkelgebieden is met de inzet daarvan bereikt.

De bedrijfszekerheid van het aanwezige materieel is uitstekend gebleken en ook de inzet en deskundigheid van de medewerkers was uitmuntend.

Toepassing van pekelwater

De toepassing van pekelwater is standaard ingevoerd op doorgaande fietspaden en op de hoofdwegen. Beide routes vormen gezamenlijk de eerste urgentie in de gladheidbestrijding. Door de toepassing van pekelwater is een enorme verbetering van de dienstverlening bereikt, terwijl de kosten lager zijn dan bij zout strooien. Bij extreme omstandigheden (ijsregen, sneeuw en strenge vorst) blijft echter zout strooien noodzakelijk. Het Waddinxveense materieel is hierop voldoende voorbereid.

Samenwerking met buurgemeenten, provincie en rijkswaterstaat

Uit oogpunt van efficiëntie zijn met gemeentes Alphen aan den Rijn afspraken gemaakt voor de uitwisseling van fietspaden en weggedeeltes. Hierdoor is de inzet van 1 unit voldoende om zowel gemeentelijke als provinciale weggedeeltes te behandelen. Hetzelfde geldt voor fietspaden in beheer van Rijkswaterstaat.

Jaarlijks vindt hierover afstemming plaats door de coördinatoren van de verschillende wegbeheerders.

Wettelijke basis

Op 1 januari 1992 is het Nieuw Burgerlijk Wetboek in werking getreden. Voor wegbeheerders, waaronder gemeenten, heeft de invoering ervan gevolgen voor de gladheidbestrijding van wegen en de aansprakelijkheid voor ongevallen veroorzaakt door gladheid.

Op grond van artikel 16 e.v. van de Wegenwet en art. 209 sub h. van de Gemeentewet rust de zorg voor het in goede en veilige staat verkeren van openbare wegen bij de gemeente, voor zover deze zorg niet aan een ander overheidsorgaan is opgedragen. Tot de zorg behoort het bestrijden van gladheid van deze wegen. Het gaat daarbij om een inspanningsverplichting van de gemeente en niet om een garantieplicht.

Op grond van het Nieuw Burgerlijk Wetboek bestaat er een risicoaansprakelijkheid voor gemeenten ten aanzien van wegen die niet voldoen aan de eisen die men daaraan in de gegeven omstandigheden mag stellen en daardoor gevaar opleveren voor personen of zaken. De rechter zal doorgaans aansprakelijkheid van de gemeenten aannemen, ongeacht of de schadetoebrengende gebeurtenis aan de schuld van de gemeente is te wijten.

Dit is een verzwaring van aansprakelijkheid ten opzichte van het oude Burgerlijk Wetboek, waar de eisende partij moest bewijzen dat hij schade had geleden als gevolg van een onrechtmatige daad van de gemeente, die tevens verwijtbaar was aan die gemeente.

Artikel 6 : 174 Nieuw Burgerlijk Wetboek –voor zover van belang zijnde- meldt:

1.

De bezitter van een opstal die niet voldoet aan de eisen die men daaraan in de gegeven omstandigheden mag stellen, en daardoor gevaar voor personen of zaken oplevert, is, wanneer dit gevaar zich verwezenlijkt, aansprakelijk, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij dit gevaar op het tijdstip van het ontstaan ervan zou hebben gekend.

2.

Bij erfpacht rust de aansprakelijkheid op de bezitter van het erfpachtrecht. Bij openbare wegen rust zij op het overheidslichaam dat moet zorgen dat de weg in goede staat verkeert…………

3.

……….

4.

……….

5.

Degene die in de openbare registers als eigenaar van de opstal of van de grond staat ingeschreven, wordt vermoed de bezitter van de opstal te zijn.

6.

Voor de toepassing van dit artikel wordt onder openbare weg mede begrepen het weglichaam, alsmede de weguitrusting.

Hoewel dit artikel op het eerste gezicht een zware verantwoordelijkheid bij gemeente als wegbeheerder legt, bestaan er een aantal mogelijkheden voor gemeenten om zich tegen aansprakelijkheidstellingen te verweren, in geval van schades ten gevolge van gladheid van wegen.

Allereerst is in het eerste lid de zinsnede “in de gegeven omstandigheden” van belang. Aan een weg die ten gevolge van nachtvorst, sneeuwval, ijzel e.d. glad is geworden, kunnen niet dezelfde eisen worden gesteld als aan dezelfde weg onder zomerse omstandigheden. Van de weggebruiker mag worden verwacht dat hij bij winterse omstandigheden met een grote mate van oplettendheid en voorzichtigheid aan het wegverkeer deelneemt dan wel dat hij zich bij extreme weersomstandigheden geheel niet op de weg begeeft. In dit soort omstandigheden kan de gemeente niet zonder meer aansprakelijk worden geacht voor eventueel ontstane schade.

Daarnaast is de “tenzij-formule”, waarmee het eerste lid wordt afgesloten van belang. Indien tussen het optreden van de omstandigheden en het tijdstip van het ontstaan van de schade weinig tijd is verstreken en de gladheid niet door preventieve maatregelen voorkomen konden worden, bestaat er geen aansprakelijkheid voor de gemeente. De bewijslast hiervoor ligt bij de gemeente.

Het is daarom van het grootste belang, dat gemeentes alles doen wat redelijkerwijs van hen mag worden verwacht. Hierbij kan op de volgende aspecten worden getoetst:

  • 1

    het hanteren van juist werkwijzen en –methodes voor de gladheidbestrijding;

  • 2

    het snel en doeltreffend handelen zodra gevaarlijke situaties bekend worden, bijvoorbeeld door het zo snel mogelijk verhelpen van de gladheid ter plaatse en door het plaatsen van waarschuwingsborden; en

  • 3

    het jaarlijks, voorafgaand aan de mogelijke sneeuw- en vorstperiode, op de hoogte stellen van het gemeentelijke beleid voor gladheidbestrijding door middel van voorlichting op de gemeentelijke website en in regionale dag- of weekbladen.

Zolang gemeenten deze aanbevelingen ter harte nemen en ook uitvoeren, hebben zij alles gedaan wat redelijkerwijs van hen mag worden verwacht. Een rechter zal deze gemeenten –gezien de zorgvuldigheid die zij in acht nemen en de in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen- niet snel aansprakelijk kunnen stellen voor schades die weggebruikers desondanks toch ten gevolge van gladde wegen mochten oplopen.

Het actieplan gladheidbestrijding en een strikte uitvoering volgens het plan vormen voldoende garanties om deze zorgvuldigheid aan te tonen.

Door gebruik te maken van op de regio gerichte weers- en gladheidverwachtingen en door de digitale monitoring van routegegevens van het bestemde wagenpark, kan voldoende worden aangetoond dat de bestrijding van de gladheid binnen de snelst mogelijke termijn wordt uitgevoerd. Hiertoe wordt ook iedere uitruk voor gladheidbestrijding aangemeld en gereed gemeld bij het coördinatiepunt gladheidbestrijding van de Politie Hollands-Midden.

Wijzigingen actieplan 2022 - 2023

Voor het actieplan 2022–2023 is een aantal wijzigingen/ aanpassingen aan de orde.

Gladheidbestrijding Triangel en Glasparel

Tot nu toe werd de gladheid van hoofdwegen, wijkontsluitingswegen, fietspaden en doorgaande wijkwegen en winkelgebieden zowel binnen als buiten reguliere werktijden in 4 routes bestreden. Als gevolg van de areaaluitbreidingen in de wijk Triangel en de Glasparel-buurt is het noodzakelijk om een extra route voor gladheidbestrijding in te richten. Met de oorspronkelijke 4 routes is het niet mogelijk om de gladheidbestrijding binnen 2 uur af te ronden. Dit is een eis die aan de wegbeheerder is opgelegd.

Dit betekent dat met extra materieel en inzet van extra personeel 5 routes opnieuw zijn vastgesteld. Daarbij is het uitgangspunt gehanteerd dat alle routes onder normale winterse omstandigheden binnen 2 uur afgerond zijn. Ook wordt het beschikbare materieel optimaal ingezet voor de verschillende wegcategorieën (hoofdwegen, wijkontsluitingswegen, fietspaden en doorgaande wijkwegen en winkelgebieden).

De 5 nieuwe routes zijn in geprogrammeerd in de software die op de vervoersmiddelen aanwezig zijn. Daarbij is ook de zouthoeveelheid en de bewerkingsbreedte opnieuw in geprogrammeerd. In de nazomer van 2022 zijn alle routes getest. (zie ook bijlagen 1 t/m 5)

Voor de routes 6 t/m 9 (brugdekken en bushaltes), die alleen binnen reguliere werktijden worden geactiveerd, is geen aanpassing noodzakelijk. Deze routes kunnen binnen 2 uur afgerond zijn inclusief de areaaluitbreiding. (zie ook bijlagen 6 t/m 9)

Overige kleine aanpassingen

In de routes zijn kleine aanpassingen opgenomen die noodzakelijk zijn wegens aanpassingen in de vormgeving van wegen. Een aantal wegobstakels en afzetpaaltjes zijn tijdelijk verwijderd om een ongehinderde doorgang voor de voertuigen te verkrijgen.

De strooiroutes 6, 7, 8 en 9 zijn routes die door de wijkteams worden afgehandeld. Voor deze routes, die de brugdekken, bushaltes, milieu-eilanden en oversteekplaatsen, wordt geen inzet buiten reguliere werktijden gepleegd. Bij de start van de werkdag worden de locaties op deze routes behandeld met strooizout. De routes 6 en 7 in wijk West zijn aangevuld met nieuw locaties als gevolg van de areaaluitbreidingen.

Op de tijdelijke opvanglocatie Oekraïne en de noodopvang Vluchtelingen zullen extra zoutbakken worden geplaatst en naar behoefte worden gevuld met strooizout. Het bewerken van de entrees van de locaties met strooizout en het melden van bijna lege zoutbakken is een verantwoordelijkheid van de locatiemanagers.

Meten en vastleggen resultaten

Gedurende de winterperiode worden de resultaten en de tijden van inzet vastgelegd om te kunnen aantonen dat gemeente Waddinxveen aan haar wettelijke verplichtingen voldoet. Met de aanleg van nieuwe wijken is een forse uitbreiding van het werkgebied ontstaan. Door de data van onze inzet te analyseren kunnen we vaststellen of de huidige omvang van het team gladheidbestrijders voldoende is om aan onze verplichtingen te voldoen. Met de uitbreiding van het aantal routes is de verwachting dat hier geen problemen uit voortkomen.

Plan van aanpak

Ten behoeve van de grootst mogelijke effectiviteit en efficiëntie in de bestrijding van gladheid worden verschillende middelen ingezet om tijdig een goed beeld te verkrijgen van de te verwachten overlast en om deze adequaat en veilig te kunnen verhelpen.

Deze middelen zijn:

  • de aanwijzing van twee coördinatoren gladheidbestrijding, die in tourbeurt zich op de hoogte stellen van te verwachten gladheid, zorg dragen voor een optimale personele inzet, zorg dragen voor de staat van gereedheid van materieel, beheren van de voorraden strooimiddelen, in goede staat houden van hulpmiddelen als communicatiemiddelen e.d. en verzorgen van de administratieve bedrijfsvoering en rapportages;

  • het instellen van een consignatiedienst met vooraf vastgesteld oproepschema, waarin in voldoende mate de personele inzet buiten reguliere werktijden is gegarandeerd;

  • de beschikbaarheid in de winterperiode van gerichte regionale weersvoorspellingen;

  • het onderhouden van optimale contactmogelijkheden met het coördinatiepunt gladheidbestrijding van de Politie Hollands-Midden;

  • het in goede staat houden van geavanceerde hulpmiddelen en materieel om een optimale uitvoering van de noodzakelijke werkzaamheden te garanderen;

  • de regelmatige instructie en training van de medewerkers die een rol spelen in gladheidbestrijding, zodat een veilige en effectieve uitvoering van de werkzaamheden kan worden bewerkstelligd; en

  • het beschikbaar hebben van voldoende materieel, voorzieningen en strooimiddel om in redelijkheid de werkzaamheden te kunnen uitvoeren.

De aanpak van de gladheidbestrijding geschiedt in een combinatie van inzet door verscheidene werkeenheden. Het onderstaande schema geeft de verschillende werkgangen weer en de daarbij betrokken werkeenheden

werkgang

preventief / curatief

tijdsaanduiding inzet

werkeenheid

route

opstellen, aanpassen plan van aanpak inclusief routes en vaststelling actieplan door bestuur

preventief

reguliere werktijden

in het najaar

coördinatoren

gladheidbestrijding

alle routes

controle, aanpassen software in strooiunits

preventief

reguliere werktijden

in het najaar

coördinatoren gladheidbestrijding

alle routes

informatieverstrekking aan bevolking

preventief

reguliere werktijden

in het najaar

communicatie

 

beheer zoutbakken en zoutbevoorrading maatschappelijk actieve bewoners(groepen)

preventief

reguliere werktijden

in de winter

taakgroep wijkverzorging

volgens bijlage 9

beheer verkeerspalen fietspaden

preventief

reguliere werktijden in de winter

taakgroep wijkverzorging

 

Pekelwater sproeien bij verwachte gladheid

preventief

20.00 uur – 23.00 uur

In de winter

consignatiedienst

route 1

route 2

route 3

route 5

Gladheidmaatregelen in Winkelcentrum Gouweplein en overige winkelgebieden

preventief

20.00 uur tot 23.00 uur

in de winter

consignatiedienst

route4

Natzoutstrooien/ pekelwater sproeien bij gladheid door bevriezing weggedeelten voor rijdend verkeer

curatief

7 dagen per week

24 uur per dag

in de winter

consignatiedienst

route 1

route 2

route 3

route 4

route 5

sneeuwschuiven, gecombineerd met zoutstrooien bij gladheid door sneeuwval en bevriezing van weggedeelten voor rijdend verkeer

curatief

7 dagen per week

24 uur per dag

in de winter

consignatiedienst

route 1

route 2

route 3

zoutstrooien op brugdekken

curatief

reguliere werktijden

in de winter

wijkonderhoudteams

route 6

route 7

route 8

route 9

sneeuwschuiven in handkracht bij gladheid door hevige sneeuwval op brugdekken, trottoirgedeeltes, bushaltes en voetpaden met een bijzondere functie

curatief

reguliere werktijden

in de winter

wijkonderhoudteams

route 6

route 7

route 8

route 9

zoutstrooien in handkracht bij extreme gladheid door ijsregen

op brugdekken, trottoirgedeeltes en bushaltes.

curatief

reguliere werktijden

in de winter

wijkonderhoudteams

route 6

route 7

route 8

route 9

gladheidmaatregelen in Winkelcentrum Gouweplein en overige winkelgebieden

curatief

7 dagen per week

24 uur per dag

in de winter

consignatiedienst

route 4

Preventieve maatregelen

Voorafgaand aan het winterseizoen wordt dit actieplan waar nodig aangepast door de coördinatoren gladheidbestrijding. Informatie betreffende nieuw op te nemen routes worden ingepast, eventuele meldingen over de dienstverlening in het voorgaande winterseizoen worden getoetst en zo nodig in de bestaande routes aangepast en de te consigneren medewerkers worden geïnformeerd en in het consignatieschema geplaatst. Het actieplan wordt jaarlijks vastgesteld door het college van Burgemeester en Wethouders en vervolgens ter kennisname aan het coördinatiepunt gladheidbestrijding van de Politie Hollands-Midden aangeboden. In een door de politie geïnitieerd overleg worden gegevens uitgewisseld en vindt afstemming plaats.

De routes 1, 2, 3 en 5 zijn digitaal vastgelegd in navigatiesoftware. Van de routes 4, 6, 7, 8 en 9 zijn de locaties vastgelegd in tekstbestanden Voorafgaand op het winterseizoen worden door de coördinatoren gladheidbestrijding noodzakelijke wijzigingen in de routes en locaties in de digitale bestanden aangepast. Vervolgens worden, met gebruik van de aangepaste bestanden, proefritten uitgevoerd ter voorbereiding op het winterseizoen. Eventuele stremmende of blokkerende wegmeubilair wordt gemeld voor tijdelijke maatregelen om een ongehinderde doorgang te verkrijgen.

In de maanden november en december worden de inwoners van Waddinxveen door Team Communicatie via de regionale weekbladen geïnformeerd over de werkwijze van de gemeentelijke gladheidbestrijding. Regelmatig zal via twitter @waddinxveenglad informatie worden gegeven over de gladheidbestrijding.

Daags voor de ingangsdatum van de consignatiediensten worden door de taakgroep wijkverzorging kunststoffen zoutbakken geplaatst volgens bijlage 10 en gevuld met zout. De locaties zijn bepaald naar aanleiding van ervaringsgegevens betreffende regelmatig optredende zeer plaatselijk gladheid. Gedurende het winterseizoen worden deze bakken regelmatig bijgevuld door de taakgroep wijkverzorging. In de meeste gevallen zijn de zoutbakken afgesloten en hebben actieve organisaties en verenigingen een sleutel in bruikleen. In enkele gevallen zijn de bakken niet afgesloten, zodat iedereen de locatie kan afstrooien.

Bij aanvang van het winterseizoen worden door de taakgroep wijkverzorging in alle routes verkeersbelemmerende voorzieningen tijdelijk verwijderd. In het bijzonder op de doorgaande fietspaden worden de verkeerspalen verwijderd. Na afloop van de winterperiode worden deze herplaatst. Ook de stremmende of belemmerende obstakels, die eerder zijn gemeld door de coördinatoren gladheidbestrijding, worden zodanig verplaatst dat een ongehinderde doorgang voor de strooiwagens wordt verkregen.

Gedurende de winter, wanneer gerede kans bestaat op opvriezen van natte weggedeeltes, worden doorgaande routes in de avonduren door de geconsigneerde preventief gestrooid. Op dat moment is van gladheid nog geen sprake. Het preventief strooien wordt uitgevoerd op de routes 1, 2 en 4, de doorgaande wegen en doorgaande fietspaden, met nat zout en op de overige wegen (routes 3 en 5) met droog zout. Hiermee wordt voorkomen dat natte weggedeelten opvriezen.

Nat zout is droogzout waaraan vloeistof en pekel is toegevoegd. Bij toepassing van natzout kan worden voorkomen dat het zout wegwaait, zodat de werkzaamheid gedurende langere tijd kan worden gegarandeerd. Het natzout wordt volautomatisch in de juiste verhouding door de daartoe bestemde wagens ingenomen en automatisch gemengd met het droogzout Deze installatie wordt ook ingezet voor het mengen van pekelwater.

De capaciteit van de installatie is ruimschoots voldoende om de benodigde hoeveelheden te mengen. De tankinhoud van gemengd pekelwater is maximaal benut.

Tenslotte worden alle voertuigen, strooiapparatuur en sneeuwschuiven gecontroleerd en getest.

Curatieve maatregelen

De dienstdoende coördinator gladheidbestrijding is verantwoordelijk voor een tijdige uitruk bij optredende gladheid door bevriezing van wegen, ijzel en/ of sneeuwval. Deze medewerker ontvangt hiertoe een melding vanuit het coördinatiepunt gladheidbestrijding van de Politie Hollands-Midden, maar vergewist zich ook zelf regelmatig van de noodzaak tot een uitruk. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de regionale weers- en gladheidverwachtingen van MeteoConsult

WAARSCHUWING:

Hevige sneeuwval in de nacht en ochtend.

De weersverwachting geldig tot middernacht:

Vandaag schijnt op veel plaatsen de zon, maar in het zuidoosten drijven ook van tijd tot tijd hoge sluierwolken over. In de rest van het land ontstaan in de loop van de middag enkele stapelwolken, maar de zon blijft de hoofdrol spelen. Het blijft droog en de temperatuur loopt op naar 5 of 6 graden. Vanavond neemt vanuit het zuidoosten de bewolking verder toe. De wind is variabel of westelijk van richting en is zwak of matig, kracht 3 of minder, alleen aan zee kan hij af en toe kracht 4 zijn.

De weersverwachting geldig van middernacht tot morgenmiddernacht:

In de avond neemt de bewolking snel toe. De minimumtemperaturen dalen tot -5 of -6 graden, maar gladheid wordt vanwege de droge omstandigheden niet voor. In de loop van de nacht en gedurende de ochtendspits komen in uw regio zware sneeuwbuien tot ontwikkeling, die plaatselijk tot 20 cm. sneeuw kunnen opleveren. In de loop van de ochtend klaart het op en verdwijnt de sneeuwval. Er komen wel enkele stapelwolken voor en lokaal zouden deze kunnen uitgroeien tot een sneeuwbui, maar verder is het droog. De temperatuur loopt op tot ongeveer 5 graden. De wind is eerst meest westelijk en zwak of matig, kracht 3 of minder, in de loop van de dag wordt de wind zuidwest en kan hij in de avond aan de kust matig of vrij krachtig worden, kracht 4 tot 5.

Bron MeteoConsult: voorbeeld waarschuwingsmelding

Wanneer gladheid door bevriezing optreedt, worden door de dienstdoende coördinator gladheidbestrijding de benodigde geconsigneerde medewerkers opgeroepen. De consignatie gladheidbestrijding garandeert een voldoende inzet gedurende 7 dagen per week en 24 uren per dag. De inspanning is gericht op het bieden van voldoende veiligheid van de gemeentelijke hoofdwegen, de wijkontsluitingswegen en de fietspaden voor aanvang van de spitsuren in het verkeer. Hierbij wordt de wettelijke inspanningsverplichting uitgevoerd, wat niet de volledige garantie biedt voor goede begaanbaarheid voor het wegverkeer. Dit is te zeer afhankelijk van de weersomstandigheden tijdens de spitsuren. De inzet start binnen 30 minuten na binnenkomst van de melding door het coördinatiepunt gladheidbestrijding van de Politie Hollands-Midden en duurt voort zolang de wegomstandigheden hierom vragen

Bij gladheid door hevige sneeuwval wordt het bestemde wagenpark uitgerust met sneeuwschuiven of sneeuwborstels. In combinatie met het strooien van wegenzout wordt de sneeuw zoveel mogelijk verwijderd van de gemeentelijke hoofdwegen, de wijkontsluitingswegen en de fietspaden. De inzet start binnen 30 minuten na binnenkomst van de melding door het coördinatiepunt gladheidbestrijding van de Politie Hollands-Midden en duurt voort zolang de wegomstandigheden hierom vragen. Nadat de sneeuw van de hoofdroutes en fietspaden is verwijderd, wordt het materieel waar nodig ingezet voor de kleinere wijkstraten binnen de gemeente Waddinxveen. Bij aanhoudende sneeuwval wordt een extra strooiwagen met schuif ingezet; deze wordt, nadat de coördinerende werkzaamheden zijn afgerond, door de dienstdoende coördinator gereden.

Brugdekken van hout of beton zijn meer gevoelig voor gladheid door opvriezen dan wegverhardingen. Bushaltes en milieustations zijn wijkvoorzieningen die door grote aantallen bewoners gebruikt worden. Tijdens reguliere werktijden wordt de gladheid op brugdekken, bushaltes en milieustations –buiten de normale inspanningen door de strooiwagens- op afroep door de dienstdoende coördinator gladheidbestrijding door de gemeentelijke wijkteams handmatig afgestrooid ter voorkoming van het opvriezen van natte brugdekken.

Bij hevige sneeuwval wordt op afroep door de dienstdoende coördinator gladheidbestrijding in handkracht met sneeuwschuiven sneeuw geruimd (in volgorde van urgentie) op brugdekken, nabij bushaltes, op trottoirgedeeltes met een groot algemeen belang (nabij openbare gebouwen) en op bijzondere voetpaden (bejaardencentra, medische hulpposten). Deze inzet vindt plaats tijdens reguliere werktijden door de wijkteams. Deze inzet voorziet, met uitzondering van de brugdekken, in een extra service aan voetgangers en behoort niet tot de wettelijke inspanningsverplichtingen van de gemeente. De inzet vindt uitsluitend plaats tijdens werkdagen en op reguliere werktijden.

Indien extreme gladheid plaatsvindt, bijvoorbeeld door ijsregen, wordt op afroep door de dienstdoende coördinator gladheidbestrijding in handkracht de gladheid met strooizout of zand (in volgorde van urgentie) op brugdekkenen nabij bushaltes. Ook deze inzet vindt plaats tijdens reguliere werktijden door de wijkteams. Deze inzet voorziet, met uitzondering van de brugdekken, in een extra service aan voetgangers en behoort niet tot de wettelijke inspanningsverplichtingen van de gemeente. Vervolgens worden trottoirs waar nodig gestrooid met een geschikt middel, zoals strooizout of zand.

Financiën

De kosten voor gladheidbestrijding in normale Nederlandse winters is opgenomen in de gemeentelijke exploitatiebegroting. Jaarlijks zijn middelen beschikbaar om de gladheidbestrijding uit te voeren binnen de budgetpost Wegen, straten en pleinen regulier onderhoud (R21005)

Omdat de daadwerkelijke inzet en daarmee de werkelijke kosten per winter fors kunnen verschillen, worden bij de bestuursrapportages en de jaarrekening de afwijkingen zo nodig gerapporteerd en toegelicht.

Ondertekening

bijlage 1: route 1 route hoofdwegen en gemeentelijke ontsluitingswegen

Route 1 hoofdwegen en gemeentelijke ontsluitingswegen

Zuidelijke Rondweg

Beijerincklaan in beide richtingen

Zuidplaslaan

Kanaaldijk

Oude Dreef

Esdoornlaan

Chopinlaan

Gouweplein

Kanaalstraat

Stolberglaan

Koningin Wilhelminasingel

Brederolaan

Staringlaan

Noordkade tot Linnaeusweg Boskoop

Willem de Zwijgerlaan

Kerkweg Oost

Oranjelaan

Beethovenlaan

Noordeinde

Wadde

Wingerd

Peuleyen

Dorpstraat

Sniepweg

Limaweg

Kerkweg West

Stationstraat

Prins Bernhardlaan

Onderweg

Zesde Tochtweg

Piet Stuurmanweg

Abraham Kroesweg

Plasweg

Arie Kemperweg

Otto Matseweg

Louis Dobbelmannweg

Dirk Verheulweg

IJssermanweg

Van Dortkroonweg

bijlage 2: route 2  wijkontsluitingswegen, hoofdfietspaden en doorgaande wijkstraten

Route 2 wijkontsluitingswegen, hoofdfietspaden en doorgaande wijkstraten

Mercuriusweg

Maarten Schoutenstraat

Boezemweg

Molenring

Overtoom

Oostpolderweg

Schielandweg

Rijnlandstraat

Stationstraat fietspad

Kerkweg Oost

Brugweg

Zwarteweg + fietspad

Bloemendaalseweg

Otweg fietspad

Baarsjeskade fietspad

Brugweg (fietspad)

Henegouwernesse

Ruiterstraat

Krome Esse

Van Speijkstraat

Julianastraat

Jan Dorrekenskade-Oost

Rijnlandstraat

Raadhuisplein

Passage Parkeerplaats

Souburghlaan

Schielandweg

Nesse

Zuidkade + Zuidkadering

Sint Victorstraat

Wilhelminakade

Broekhuizen

Kouwe Hoek

Puttenlaan

Ieplaan

Johannes Postlaan

Mevrouw Kuipers-Rietbergplantsoen

Peter Zuidlaan

Jan van Bijnenpad

Heuvelhof

Polderkade

Ieplaan

Mina Druckerhoeve

Zonnehof

Sterrenlaan

bijlage 3: route 3 fietspaden en hoofdwijkstraten

Route 3 fietspaden en wijkontsluitingsstraten

Kanaaldijk fietspad

Brug Coenecoop

Burgemeester Trooststraat fietspad

Oude Dreef fietspad

Dreef fietspad

Sportpad

Zwembad fietspad

Esdoornlaan fietspad

Kerkweg West fietspad

Passage fietspad

Chopinlaan fietspad

Willem de Zwijgerlaan fietspad

Prins Bernhardlaan fietspad

Juliana van Stolberglaan fietspad

Kerkweg Oost fietspad

Koningin Wilhelminasingel fietspad

Brederolaan fietspad

Staringlaan fietspad

Bosboom Toussaintsingel

Alberdingk Thijmlaan

Wilgenlaantje fietspad

Noordtunnel

Sparrengaarde

Tesselschadelaan fietspad

Zuiveringspad fietspad

Beethovenlaan fietspad

Waddepad

Noordeinde fietspad

Fazantdreef fietspad

Gerstakker fietspad

Zuidplashof fietspad

Linzenakker fietspad

Sperwerhoek fietspad

Roosje Voshoeve fietspad

Mina Druckerhoeve fietspad

Poolster fietspad

Schaepmanhoeve fietspad

Avondster fietspad

bijlage 4: route 4: winkelcentra

Route 4: Winkelcentra

Fietspad Kruispunt Kanaaldijk Coenecoop

Winkelgebied Centrum Oude Dreef + Trap

Fietspad Coenecoop Achter Peugeot Dealer

Tunnel Otweg

Trappen Station Triangel

Winkelcentrum Zuidplas

Fietspad Achter Sporthal de Duikelaar

Dorpstraat (trottoirs bij winkels)

Tunnel Plasweg

Fietspad Tussen Plasweg en Dirk Verheulweg

Fietspad Tussen Louis Dobbelmannweg en Ijzermanweg

Fietspad Bij Rotonde Zesde Tochtweg

Fietspad Jan Dorrekenskade West Achter Oude Begraafplaats

Kerkstraat Achter langs

Voetpaden Petteflats naar beneden

Winkelgebied Groensvoorde

Winkelgebied Luifelbaan

Beton Bruggen Kanaaldijk naar AH en naar Marktstraat

bijlage 5: overige fietspaden en wijkstraten

Route 5 overige fietspaden en wijkstraten

Coenecoop Fietspad

Moerkapellepad Fietspad

IJssermanweg

Zuidplaslaan paralelweg links + rechts

Parklaan Fietspad

Zilverkarper

Snoekbaars

Parklaan

Tweede Bloksweg

Polderlaan

Egelantier

Mien Ruysstraat

Renske Boonstraat

Tuinbouwweg

Mozartlaan

Groensvoorde

Groenezoom

Weidezoom

Zuiveringspad bij school

Beatrixlaan weg + fietspad

Spoorstraat weg + fietspad

Kanaaldijk Bouw Academie achterkant

Apollolaan

Burgemeester Trooststraat

Coenecoop

bijlage 6: route 6: handmatig strooien brugdekken, bushaltes en milieustations wijk West N

Route 6 brugdekken en bushaltes wijk West van noord naar zuid

Straat

Object

Nadere plaatsaanduiding

Wadde

Brug

Spiraeaweide

Weidezoom 21-25

Brug

Wingerd

Papaverveld

Brug

Wingerd

Groenezoom

Brug

Gouwebos

Zuringveld

Brug

Wingerd

Station Noord

Brug

Noordzijde Staringlaan

Groensvoorde/ Peppelhorst

Brug

 

Elzenhorst

Brug

 

Groensvoorde

Milieustraat winkels

 

Beethovenlaan

Bushaltes (2)

 

Jan van Bijnenpad

Brug

Anne Frankcentrum

Chopinlaan

Oversteekplaats + bushalte

Scholen

Mozartlaan

Brug

Heuvelhof

Kerkweg-West

Asfaltpaden talud (2)

Petteflats I en II

Kerkweg-West

Bushalte

Petteplas

Kerkweg-West

Apotheek

 

Plasweg

Fietssluis Avondster

Einde fietspad

Plasweg

Brug

Roosje Voshoeve

Plasweg

Brug

Woubrechterf

Plasweg

Brug

Nicolaaserf

Plasweg/ ’t Suyt

Bruggen (2)

‘t Suyt

Plasweg

Brug

Gijsberterf (rode tegels)

Plasweg

Brug

Sniepweg

Kastanjelaan

Milieustraat (2)

Nrs. 36 en 74

Eikenlaan

Klinkerpad talud

Puttelaan

Jan Dorrekenskade-West

Asfaltpad talud

Eikenlaan

Jan Dorrekenskade-West

Fietssluis

 

Jan Dorrekenskade-West

Asfaltpad talud

Esdoornlaan

Dreef

Bushaltes (2)

Evenemententerrein

Havikhoek

Milieustraat

Ronde appartementen

Havikhoek

Bushalte

Ronde appartementen

Zuidplaslaan

Bushalte

Floriserf

Zuidplaslaan

Bushaltes (2)

Oversteekplaats

Zuidplaslaan

Bushalte

Zuidplashof Aldi

Zuidplashof

Milieustraat Plus/ Aldi

 

Sterrenlaan

Brug

Marga Klompéhoeve

Aldebaran

Brug

Roosje Voshoeve

Troelstrahoeve

Brug

Poolster

Zuidplaslaan

Bushaltes (2)

Rotonde eend

Beijerincklaan

Bushalte Poolster

Rotonde koeien

Zuidelijke Rondweg

Bushalte

Rotonde koeien

Beijerincklaan

Bushalte

Zuidelijke Rondweg

Plasweg 118

Voetgangersbrug

Glasparel

Plasweg 98

Voetgangersbrug

Glasparel

Plasweg

Fietssluis Bredeweg

Bredeweg

IJssermanweg

Fietssluis

Distributiecentrum Lidl

bijlage 7: route 7: handmatig strooien brugdekken, bushaltes en milieustations wijk West Z

Route 7 brugdekken en bushaltes wijk West van zuid naar noord

Straat

Object

Nadere plaatsaanduiding

IJssermanweg

Fietssluis

Distributiecentrum Lidl

Plasweg

Fietssluis Bredeweg

Bredeweg

Plasweg 98

Voetgangersbrug

Glasparel

Plasweg 118

Voetgangersbrug

Glasparel

Beijerincklaan

Bushalte

Zuidelijke Rondweg

Zuidelijke Rondweg

Bushalte

Rotonde koeien

Beijerincklaan

Bushalte Poolster

Rotonde koeien

Zuidplaslaan

Bushaltes (2)

Rotonde eend

Troelstrahoeve

Brug

Poolster

Aldebaran

Brug

Roosje Voshoeve

Sterrenlaan

Brug

Marga Klompéhoeve

Zuidplashof

Milieustraat Aldi/ Plus

 

Zuidplaslaan

Bushalte

Zuidplashof Aldi

Zuidplaslaan

Bushaltes (2)

Oversteekplaats

Zuidplaslaan

Bushalte

Floriserf

Havikhoek

Bushalte

Ronde appartementen

Havikhoek

Milieustraat

Ronde appartementen

Dreef

Bushaltes (2)

Evenemententerrein

Jan Dorrekenskade-West

Asfaltpad talud

Esdoornlaan

Jan Dorrekenskade-West

Fietssluis

 

Jan Dorrekenskade-West

Asfaltpad talud

Eikenlaan

Eikenlaan

Klinkerpad talud

Puttelaan

Kastanjelaan

Milieustraat (2)

Nrs. 36 en 74

Plasweg

Brug

Sniepweg

Plasweg

Brug

Gijsberterf (rode tegels)

Plasweg/ ’t Suyt

Bruggen (2)

’t Suyt

Plasweg

Brug

Nicolaaserf

Plasweg

Brug

Woubrechterf

Plasweg

Brug

Roosje Voshoeve

Plasweg

Fietssluis Avondster

Einde fietspad

Kerkweg-West

Apotheek

 

Kerkweg-West

Bushalte

Petteplas

Kerkweg-West

Asfaltpaden talud (2)

Petteflats I en II

Mozartlaan

Brug

Heuvelhof

Chopinlaan

Oversteekplaats + Bushalte

Scholen

Jan van Bijnenpad

Brug

Anne Frankcentrum

Beethovenlaan

Bushaltes (2)

 

Groensvoorde

Milieustraat winkels

 

Elzenhorst

Brug

 

Groensvoorde/ Peppelhorst

Brug

 

Station Noord

Brug

Noordzijde Staringlaan

Zuringveld

Brug

Wingerd

Groenezoom

Brug

Gouwebos

Papaverveld

Brug

Wingerd

Weidezoom 21-25

Brug

Wingerd

Wadde

Brug

Spiraeaweide

bijlage 8: route 8: handmatig strooien brugdekken, bushaltes en milieustations wijk Oost N

Route 8 brugdekken en bushaltes wijk Oost van noord naar zuid

straat

object

nadere aanduiding

Beukenhof

gemeentehuis

entree en hellingbaan

Van Mecklenburg Schwerin

brug

 

Jan Willem Frisoweg

brug

Concordia

Jan Willem Frisoweg

brug

Tafeltennis Kwiek

Jan Willem Frisoweg

brug

 

Van Lippe Biesterveldlaan

brug

naast school

Da Costaweg

brug

scouting

Da Costaweg

brug

 

Justus van Effenlaan

brug

flat

IJsbaan parkeerterrein

bruggen (2)

 

Zuiveringspad

brug

 

Staringlaan

brug

tunnel Noord

Koningin Wilhelminasingel

brug

halverwege

Souburghlaan

bruggen (2)

 

Passage

brug

 

Koningin Wilhelminasingel

bushaltes (2)

 

Koningin Wilhelminaplein

milieustraat

naast Albert Heijn

Willem de Zwijgerlaan

bushaltes (2)

naast Albert Heijn

Brederolaan

bushaltes (2)

 

Stationsstraat

bushaltes (2)

 

Juliana van Stolberglaan

bushaltes (2)

 

Koningin Wilhelminasingel

schoolzone

2 oversteekpaden

Coenecoop no 260

bushaltes (2)

 

Apollolaan

milieustraat

Zuidkade

Fortunalaan

brug en pad

Sint Victorstraat

Junolaan

brug en pad

Zuidkade

Maarten Schoutenstraat

brug

Junolaan

Molenring

brug

Heemraadweg

Alpherwetering

brug en trottoir

Zuidkadering

Kanaaldijk/ Burgemeester Trooststraat

bushalte

1 zijde

Centrum Gouweplein

bushalte

1 zijde

Jan Dorrekenskade-Oost

oversteekplaats

Kanaaldijk

Overtoom/ Kanaaldijk

bruggen (2) en fietspad

 

bijlage 9: route 9: handmatig strooien brugdekken, bushaltes en milieustations wijk Oost Z

Route 9 brugdekken en bushaltes wijk Oost van zuid naar noord

straat

object

nadere aanduiding

Overtoom/Kanaaldijk

bruggen (2) en fietspad

 

Jan Dorrekenskade-Oost

oversteekplaats

Kanaaldijk

Centrum Gouweplein

bushalte

1 zijde

Kanaaldijk/ Burgemeester Trooststraat

bushalte

1 zijde

Alpherwetering

brug en trottoir

Zuidkadering

Molenring

brug

Heemraadweg

Maarten Schoutenstraat

brug

Junolaan

Junolaan

brug en pad

Zuidkade

Fortunalaan

brug en pad

Sint Victorstraat

Apollolaan

milieustraat

Zuidkade

Coenecoop no 260

bushalte (2)

 

Koningin Wilhelminasingel

schoolzone

oversteekplaatsen (2)

Juliana van Stolberglaan

bushaltes (2)

 

Stationstraat

bushaltes (2)

 

Brederolaan

bushaltes (2)

 

Willem de Zwijgerlaan

bushaltes (2)

 

Koningin Wilhelminaplein

milieustraat

 

Koningin Wilhelminasingel

bushaltes (2)

 

Passage

brug

 

Souburghlaan

bruggen (2)

 

Koningin Wilhelminasingel

voetgangersbrug

halverwege

Staringlaan

brug

tunnel Noord

Zuiveringspad

brug

 

IJsbaan parkeerplaats

bruggen (2)

 

Justus van Effenlaan

brug

appartementengebouw

Da Costaweg

brug

 

Da Costaweg

brug

scouting

Van Lippe Biesterveldlaan

brug

schoolzone

Jan Willem Frisoweg

brug

 

Jan Willem Frisoweg

brug

tafeltennisver. Kwiek

Jan Willem Frisoweg

brug

Concordia

Van Mecklenburg Schwerinstraat

brug

 

Beukenhof

entree en hellingbaan

gemeentehuis

bijlage 10: locaties zoutbakken

Locaties zoutbakken

straat

nadere plaatsbepaling

openbaar/ sleutelhouder

Groensvoorde

Ontmoetingskerk

sleutelhouder: koster

Prins Bernhardlaan

entree appartementen Souburgh

sleutelhouder Souburgh

Alberdingk Thijmlaan

entree Thijmhof

sleutelhouder Thijmhof

Kastanjelaan

nabij huisnummer 10

sleutelhouder bewoner

Toernooiweg

entree Sportpark ’t Suyt

sleutelhouder Be Fair

Sniepweg

entree Sportpark De Sniep Oost

sleutelhouder ASW

Zuidplaslaan

’t Suytende

sleutelhouder ‘t Suytende

Peter Zuidlaan

entree flatwoningen

sleutelhouder beheerder

Tweede Bloksweg

kantoor Projectbureau Triangel

sleutelhouder Triangel

Beukenhof

Entree Gemeentehuis

sleutelhouder bodedienst

Florijnlaan

Hospice

sleutelhouder hospice

Kanaaldijk

Gouwe Smash tennispark

sleutelhouder Gouwe Smash

Alberdingk Thijmlaan

Antilope atletiek

sleutelhouder Antilope

Opvanglocatie Oekraïne

Entree slaapappartement

sleutelhouder locatiemanager

Noodopvang Vluchtelingen

Entree Tennishal

sleutelhouder locatiemanager