Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR683159
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR683159/1
Actieplan Gladheidbestrijding 2022 – 2023
Geldend van 04-11-2022 t/m heden
Intitulé
Actieplan Gladheidbestrijding 2022 – 2023Inleiding
Voor de weggebruiker is de winter meestal niet de meest aangename periode van het jaar. Gladde wegen door vorst, ijzel of sneeuwval zorgen ervoor dat het op de weg gevaarlijker wordt dan gebruikelijk. Een verstandige weggebruiker past het rijgedrag aan de winterse omstandigheden aan.
Wegbeheerders, zoals het rijk, de provincies en de gemeenten, maar ook particuliere eigenaren van wegen, zijn verplicht deze te onderhouden en in alle redelijkheid zo goed mogelijk berijdbaar te houden. De eisen, die men aan de weg in de gegeven omstandigheden mag stellen, zullen variëren naar gelang de aard en de grootte van de weg en de daarbij behorende verkeersintensiteit. Zo worden aan doorgaande routes en gemeentelijke ontsluitingsroutes zwaardere eisen gesteld als aan wijkontsluitingsroutes en aan wijkstraten, fietspaden en trottoirs.
Bepalend voor het actieplan gladheidbestrijding en de mate waarin gladheid wordt bestreden zijn de algemene regels uit het Nieuw Burgerlijk Wetboek en de interne circulaire die ter uitwerking van de regels zo nodig jaarlijks door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat aan beherende overheden wordt verstuurd.
Daarnaast is in de gemeente Waddinxveen gekozen om doorgaande fietsroutes een hoge prioriteit toe te kennen om de verkeersveiligheid van langzaam verkeer zoveel mogelijk te stimuleren.
In het actieplan gladheidbestrijding wordt onderscheid gemaakt in
- 1.
preventieve maatregelen,
- 2.
de gladheidbestrijding als gevolg van aanvriezing, ijzel of geringe sneeuwval,
- 3.
de gladheidbestrijding bij hevige sneeuwval en
- 4.
overlast beperkende maatregelen voor brugdekken, trottoirgedeeltes, bushaltes en voetpaden met een bijzondere functie.
Waar nodig worden ervaringen uit voorgaande winters ingezet om het actieplan verder te verbeteren.
Het actieplan gladheidbestrijding wordt, indien deze wijzigingen bevat ten opzichte van de voorgaande versie, jaarlijks ter vaststelling aan het college van burgemeester en wethouders aangeboden en ter kennisname aan het coördinatiepunt gladheidbestrijding van de Politie Hollands-Midden gezonden.
Belanghebbenden kunnen zich op de hoogte stellen van de gemeentelijke aanpak van de gladheidbestrijding in Waddinxveen.
Het actieplan gladheidbestrijding is niet gericht op periodes van extreme winterse omstandigheden. Bij aanhoudende zware sneeuwval en/ of langdurige strenge of zeer strenge vorst kan het actieplan tijdelijk buiten werking worden gesteld. In die gevallen wordt met inzet van extra middelen maximaal ingezet op beperkte begaanbaarheid van hoofdwegen en wijkontsluitingswegen. Voor het tijdelijk buiten werking stellen is een (spoed) besluit van het college noodzakelijk. Dit is alleen aan de orde in zeer uitzonderlijke periodes.
Terugblik op het winterseizoen 2021 – 2022
Het weer
De winter van 2022 bracht niet veel winterweer. Door een vaak dominante westelijke stroming was het juist vaak zacht maar ook erg nat. Het natte weer zat vooral in de laatste maand. Landelijk gezien verliepen december en januari zelfs iets droger.
Meest opvallende deze winter was de stormachtige periode halverwege februari. Nadat 31 januari storm Corrie een klein voorproefje had gegeven van een winderig weerbeeld bepaalden half februari in korte tijd (16-21 februari) drie stormen het weer in ons land. Storm Dudley, storm Eunice en storm Franklin zorgden voor veel ongemak en schade. Storm Eunice was de meest heftige storm en er vielen vier doden. De hoogste gemeten windsnelheid was windkracht 10 aan de kust met windstoten van 120-130 km/uur. Het Waddinxveense weerstation noteerde een windstoot van 128 km/uur. Vanwege de stormen werd er code rood en code oranje uitgegeven. Drie stormen in zo’n korte tijd is uniek en men spreekt ook wel van drieling stormen.
Alle wintermaanden lieten een hogere temperatuur zien dan gebruikelijk. In de periode rond de jaarwisseling werden er zelfs vier dagen op rij warmterecords gebroken. Ook werd het in Waddinxveen drie dagen op rij 15 graden of warmer. Sinds de start van de metingen in 1901 was het in de periode tussen 25 december en 4 januari niet eerder tot 15 graden gekomen.
Door het vaak zachte weer viel er weinig sneeuw. 6 december werd het tijdelijk wit op de Veluwe en in het zuiden en oosten van het land. In Waddinxveen was de sneeuwval dit seizoen niet noemenswaardig en kleurden het soms even kortstondig wit bij een enkele winterse bui
Het kwam ook niet vaak tot vorst. In De Bilt komen volgens de klimatologische norm komen in de winter 35 dagen met vorst voor. Deze winter waren het er slechts 21. De minste vorstdagen waren in de kustregio’s, daar kwam het niet eens tot 10 vorstdagen. In De Bilt werd ook geen enkele ijsdag genoteerd. In het noorden bleef het op enkele stations 3 dagen onder het vriespunt.
De laagste temperatuur die deze winter in het land gemeten werd was -8,7 graden. Op 26 december gaf de thermometer dit aan in het noordoost gelegen Nieuw Beerta. Tijdens de kerstdagen was het het koudst deze winter. Het werd zelfs de op twee na koudste kerst deze eeuw. Alleen tijdens de kerstdagen van 2000 en 2010 hadden we dikkere kleding aan vanwege lagere temperaturen.
De winter van 2021/2022 werd voor de winterweer liefhebbers een debacle. Nauwelijks tot geen sneeuwpret en ook natuurijs was er niet. Slechts op een enkele plek kon er op een ochtend op een ondergelopen weiland of betonnen baan geschaatst worden.
December en januari liepen aardig in de pas als het om neerslag ging. Beide maanden waren gemiddeld zelfs iets droger dan het langjarig gemiddelde. In februari draaide de westelijke stroming op volle toeren. Het resulteerde in een hele reeks van storingen waaronder de boven genoemde stormen die gepaard gingen met zeer natte perioden. In een groot deel van het land viel ruim meer dan de dubbele hoeveelheid neerslag. Vooral de het midden en noordoosten van het land waren zeer nat. In de omgeving van Waddinxveen kon 198 mm worden afgetapt.
December en januari waren somber met samen bijna 20 uur te weinig zon. Lang leek het erop dat deze winter een van de somberste zou worden maar de laatste dagen van februari maakten veel goed. Uiteindelijk leverde februari 112 uur zon op, zo’n 20 uur meer dan het klimatologisch gemiddelde waardoor de balans van de zonuren deze winter weer in evenwicht kwam.
Het zout
In de winter 2021 -2022 hebben we in totaal 14 keer moeten zout strooien en pekelwater sproeien. Daarvan waren 11 rondes preventief om opvriezing van natte wegen tegen te gaan. Het team heeft 3 keer gestrooid tijdens gladheid. In totaal werd ongeveer 700 ton wegenzout verbruikt. Er waren geen problemen met de levering, omdat de gemeente Waddinxveen een leveringscontract heeft met Eurosalt. De tactische voorraad (een reservering op zout voor extreme weerssituaties) die de gemeente Waddinxveen heeft, werd niet aangesproken.
De werkzaamheden
Onder leiding van de twee coördinatoren gladheidbestrijding ving de consignatiedienst aan op 1 november 2021 en duurde deze voort tot en met 31 maart 2022. In totaal waren 10 medewerkers ingedeeld in twee teams die telkens één week op en af beschikbaar waren.
Het concept-actieplan werd op 10 november 2021 aangeboden aan de regionale coördinator gladheidbestrijding van de politie Hollands-Midden. Vanaf 1 november was @waddinxveenglad, het gemeentelijk twitteraccount voor de gladheidbestrijding actief en op 15 november waren alle burgergroepen, die in voetgangersgebieden gladheid bestrijden, voorzien van hulpmiddelen en zout. De afzetpalen op fietspaden waren op 1 november tijdelijk verwijderd om een efficiënte bestrijding van gladheid en sneeuw mogelijk te maken. Gedurende de winter zijn 4 meldingen over de gladheidbestrijding binnen gekomen. De meldingen betroffen gladheid op wijkstraten en gladheid op provinciale fietspaden, alle niet opgenomen in het actieplan gladheidbestrijding. De meldingen zijn tijdig afgehandeld.
Materiaal voor maatschappelijk betrokken bewoners en organisaties
In totaal hebben 4 bewoners(groepen) gebruik gemaakt van de gemeentelijke faciliteiten voor maatschappelijk betrokken bewoners. Zij kregen strooizout in verpakkingen van 25 kg of een sleutel van een zoutbak op locatie. Ook konden zij in bruikleen over een strooiwagentje beschikken. Deze vrijwilligers hebben geen gebruik hoeven maken van de faciliteiten omdat gladheid uitbleef. In totaal zijn 14 zoutbakken ter beschikking gesteld aan organisaties om hun eigen entree e/ of parkeerterrein te kunnen strooien met zout.
Het materieel en de voorzieningen
De combinatie van werktechnieken en het maatwerk in materieel staan borg voor een uitstekende gladheidbestrijding. De toepassing van pekelwater, gecombineerd met het strooien van wegenzout wanneer dit noodzakelijk was en sneeuwschuiven bij hevige sneeuwval, blijkt in normale Nederlandse winters een uitstekend resultaat te geven.
De gladheidbestrijding van de wandelpaden in de winkelgebieden is met de toepassing van de specialistische pekelunit op een goed niveau gekomen. Voor de opening van de detailhandel zijn de trottoirs zodanig behandeld, dat de winkels goed bereikbaar zijn.
In de winter 2021 - 2022 hebben we de effectiviteit uitstekend kunnen testen. De teams zijn 12 keer op basis van eigen waarneming uitgerukt en 2 keer na een oproep vanuit het coördinatiepunt gladheid van de Politie. Daar is gebleken dat de responstermijn van 2 uren niet in alle gevallen kan worden gehaald. Voor een volledige strooironde is bijna 3 uur nodig. De voornaamste reden is de vergroting van het te behandelen areaal door de nieuw wijken Triangel en Glasparel. Het kleine materieel, waarmee bijvoorbeeld de trap van de Oude Dreef naar het Gouweplein wordt gesproeid, is een zeer goede keuze gebleken. Een veel betere toegankelijkheid van winkelgebieden is met de inzet daarvan bereikt.
De bedrijfszekerheid van het aanwezige materieel is uitstekend gebleken en ook de inzet en deskundigheid van de medewerkers was uitmuntend.
Toepassing van pekelwater
De toepassing van pekelwater is standaard ingevoerd op doorgaande fietspaden en op de hoofdwegen. Beide routes vormen gezamenlijk de eerste urgentie in de gladheidbestrijding. Door de toepassing van pekelwater is een enorme verbetering van de dienstverlening bereikt, terwijl de kosten lager zijn dan bij zout strooien. Bij extreme omstandigheden (ijsregen, sneeuw en strenge vorst) blijft echter zout strooien noodzakelijk. Het Waddinxveense materieel is hierop voldoende voorbereid.
Samenwerking met buurgemeenten, provincie en rijkswaterstaat
Uit oogpunt van efficiëntie zijn met gemeentes Alphen aan den Rijn afspraken gemaakt voor de uitwisseling van fietspaden en weggedeeltes. Hierdoor is de inzet van 1 unit voldoende om zowel gemeentelijke als provinciale weggedeeltes te behandelen. Hetzelfde geldt voor fietspaden in beheer van Rijkswaterstaat.
Jaarlijks vindt hierover afstemming plaats door de coördinatoren van de verschillende wegbeheerders.
Wettelijke basis
Op 1 januari 1992 is het Nieuw Burgerlijk Wetboek in werking getreden. Voor wegbeheerders, waaronder gemeenten, heeft de invoering ervan gevolgen voor de gladheidbestrijding van wegen en de aansprakelijkheid voor ongevallen veroorzaakt door gladheid.
Op grond van artikel 16 e.v. van de Wegenwet en art. 209 sub h. van de Gemeentewet rust de zorg voor het in goede en veilige staat verkeren van openbare wegen bij de gemeente, voor zover deze zorg niet aan een ander overheidsorgaan is opgedragen. Tot de zorg behoort het bestrijden van gladheid van deze wegen. Het gaat daarbij om een inspanningsverplichting van de gemeente en niet om een garantieplicht.
Op grond van het Nieuw Burgerlijk Wetboek bestaat er een risicoaansprakelijkheid voor gemeenten ten aanzien van wegen die niet voldoen aan de eisen die men daaraan in de gegeven omstandigheden mag stellen en daardoor gevaar opleveren voor personen of zaken. De rechter zal doorgaans aansprakelijkheid van de gemeenten aannemen, ongeacht of de schadetoebrengende gebeurtenis aan de schuld van de gemeente is te wijten.
Dit is een verzwaring van aansprakelijkheid ten opzichte van het oude Burgerlijk Wetboek, waar de eisende partij moest bewijzen dat hij schade had geleden als gevolg van een onrechtmatige daad van de gemeente, die tevens verwijtbaar was aan die gemeente.
Artikel 6 : 174 Nieuw Burgerlijk Wetboek –voor zover van belang zijnde- meldt:
1.
De bezitter van een opstal die niet voldoet aan de eisen die men daaraan in de gegeven omstandigheden mag stellen, en daardoor gevaar voor personen of zaken oplevert, is, wanneer dit gevaar zich verwezenlijkt, aansprakelijk, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij dit gevaar op het tijdstip van het ontstaan ervan zou hebben gekend.
2.
Bij erfpacht rust de aansprakelijkheid op de bezitter van het erfpachtrecht. Bij openbare wegen rust zij op het overheidslichaam dat moet zorgen dat de weg in goede staat verkeert…………
3.
……….
4.
……….
5.
Degene die in de openbare registers als eigenaar van de opstal of van de grond staat ingeschreven, wordt vermoed de bezitter van de opstal te zijn.
6.
Voor de toepassing van dit artikel wordt onder openbare weg mede begrepen het weglichaam, alsmede de weguitrusting.
Hoewel dit artikel op het eerste gezicht een zware verantwoordelijkheid bij gemeente als wegbeheerder legt, bestaan er een aantal mogelijkheden voor gemeenten om zich tegen aansprakelijkheidstellingen te verweren, in geval van schades ten gevolge van gladheid van wegen.
Allereerst is in het eerste lid de zinsnede “in de gegeven omstandigheden” van belang. Aan een weg die ten gevolge van nachtvorst, sneeuwval, ijzel e.d. glad is geworden, kunnen niet dezelfde eisen worden gesteld als aan dezelfde weg onder zomerse omstandigheden. Van de weggebruiker mag worden verwacht dat hij bij winterse omstandigheden met een grote mate van oplettendheid en voorzichtigheid aan het wegverkeer deelneemt dan wel dat hij zich bij extreme weersomstandigheden geheel niet op de weg begeeft. In dit soort omstandigheden kan de gemeente niet zonder meer aansprakelijk worden geacht voor eventueel ontstane schade.
Daarnaast is de “tenzij-formule”, waarmee het eerste lid wordt afgesloten van belang. Indien tussen het optreden van de omstandigheden en het tijdstip van het ontstaan van de schade weinig tijd is verstreken en de gladheid niet door preventieve maatregelen voorkomen konden worden, bestaat er geen aansprakelijkheid voor de gemeente. De bewijslast hiervoor ligt bij de gemeente.
Het is daarom van het grootste belang, dat gemeentes alles doen wat redelijkerwijs van hen mag worden verwacht. Hierbij kan op de volgende aspecten worden getoetst:
- 1
het hanteren van juist werkwijzen en –methodes voor de gladheidbestrijding;
- 2
het snel en doeltreffend handelen zodra gevaarlijke situaties bekend worden, bijvoorbeeld door het zo snel mogelijk verhelpen van de gladheid ter plaatse en door het plaatsen van waarschuwingsborden; en
- 3
het jaarlijks, voorafgaand aan de mogelijke sneeuw- en vorstperiode, op de hoogte stellen van het gemeentelijke beleid voor gladheidbestrijding door middel van voorlichting op de gemeentelijke website en in regionale dag- of weekbladen.
Zolang gemeenten deze aanbevelingen ter harte nemen en ook uitvoeren, hebben zij alles gedaan wat redelijkerwijs van hen mag worden verwacht. Een rechter zal deze gemeenten –gezien de zorgvuldigheid die zij in acht nemen en de in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen- niet snel aansprakelijk kunnen stellen voor schades die weggebruikers desondanks toch ten gevolge van gladde wegen mochten oplopen.
Het actieplan gladheidbestrijding en een strikte uitvoering volgens het plan vormen voldoende garanties om deze zorgvuldigheid aan te tonen.
Door gebruik te maken van op de regio gerichte weers- en gladheidverwachtingen en door de digitale monitoring van routegegevens van het bestemde wagenpark, kan voldoende worden aangetoond dat de bestrijding van de gladheid binnen de snelst mogelijke termijn wordt uitgevoerd. Hiertoe wordt ook iedere uitruk voor gladheidbestrijding aangemeld en gereed gemeld bij het coördinatiepunt gladheidbestrijding van de Politie Hollands-Midden.
Wijzigingen actieplan 2022 - 2023
Voor het actieplan 2022–2023 is een aantal wijzigingen/ aanpassingen aan de orde.
Gladheidbestrijding Triangel en Glasparel
Tot nu toe werd de gladheid van hoofdwegen, wijkontsluitingswegen, fietspaden en doorgaande wijkwegen en winkelgebieden zowel binnen als buiten reguliere werktijden in 4 routes bestreden. Als gevolg van de areaaluitbreidingen in de wijk Triangel en de Glasparel-buurt is het noodzakelijk om een extra route voor gladheidbestrijding in te richten. Met de oorspronkelijke 4 routes is het niet mogelijk om de gladheidbestrijding binnen 2 uur af te ronden. Dit is een eis die aan de wegbeheerder is opgelegd.
Dit betekent dat met extra materieel en inzet van extra personeel 5 routes opnieuw zijn vastgesteld. Daarbij is het uitgangspunt gehanteerd dat alle routes onder normale winterse omstandigheden binnen 2 uur afgerond zijn. Ook wordt het beschikbare materieel optimaal ingezet voor de verschillende wegcategorieën (hoofdwegen, wijkontsluitingswegen, fietspaden en doorgaande wijkwegen en winkelgebieden).
De 5 nieuwe routes zijn in geprogrammeerd in de software die op de vervoersmiddelen aanwezig zijn. Daarbij is ook de zouthoeveelheid en de bewerkingsbreedte opnieuw in geprogrammeerd. In de nazomer van 2022 zijn alle routes getest. (zie ook bijlagen 1 t/m 5)
Voor de routes 6 t/m 9 (brugdekken en bushaltes), die alleen binnen reguliere werktijden worden geactiveerd, is geen aanpassing noodzakelijk. Deze routes kunnen binnen 2 uur afgerond zijn inclusief de areaaluitbreiding. (zie ook bijlagen 6 t/m 9)
Overige kleine aanpassingen
In de routes zijn kleine aanpassingen opgenomen die noodzakelijk zijn wegens aanpassingen in de vormgeving van wegen. Een aantal wegobstakels en afzetpaaltjes zijn tijdelijk verwijderd om een ongehinderde doorgang voor de voertuigen te verkrijgen.
De strooiroutes 6, 7, 8 en 9 zijn routes die door de wijkteams worden afgehandeld. Voor deze routes, die de brugdekken, bushaltes, milieu-eilanden en oversteekplaatsen, wordt geen inzet buiten reguliere werktijden gepleegd. Bij de start van de werkdag worden de locaties op deze routes behandeld met strooizout. De routes 6 en 7 in wijk West zijn aangevuld met nieuw locaties als gevolg van de areaaluitbreidingen.
Op de tijdelijke opvanglocatie Oekraïne en de noodopvang Vluchtelingen zullen extra zoutbakken worden geplaatst en naar behoefte worden gevuld met strooizout. Het bewerken van de entrees van de locaties met strooizout en het melden van bijna lege zoutbakken is een verantwoordelijkheid van de locatiemanagers.
Meten en vastleggen resultaten
Gedurende de winterperiode worden de resultaten en de tijden van inzet vastgelegd om te kunnen aantonen dat gemeente Waddinxveen aan haar wettelijke verplichtingen voldoet. Met de aanleg van nieuwe wijken is een forse uitbreiding van het werkgebied ontstaan. Door de data van onze inzet te analyseren kunnen we vaststellen of de huidige omvang van het team gladheidbestrijders voldoende is om aan onze verplichtingen te voldoen. Met de uitbreiding van het aantal routes is de verwachting dat hier geen problemen uit voortkomen.
Plan van aanpak
Ten behoeve van de grootst mogelijke effectiviteit en efficiëntie in de bestrijding van gladheid worden verschillende middelen ingezet om tijdig een goed beeld te verkrijgen van de te verwachten overlast en om deze adequaat en veilig te kunnen verhelpen.
Deze middelen zijn:
- •
de aanwijzing van twee coördinatoren gladheidbestrijding, die in tourbeurt zich op de hoogte stellen van te verwachten gladheid, zorg dragen voor een optimale personele inzet, zorg dragen voor de staat van gereedheid van materieel, beheren van de voorraden strooimiddelen, in goede staat houden van hulpmiddelen als communicatiemiddelen e.d. en verzorgen van de administratieve bedrijfsvoering en rapportages;
- •
het instellen van een consignatiedienst met vooraf vastgesteld oproepschema, waarin in voldoende mate de personele inzet buiten reguliere werktijden is gegarandeerd;
- •
de beschikbaarheid in de winterperiode van gerichte regionale weersvoorspellingen;
- •
het onderhouden van optimale contactmogelijkheden met het coördinatiepunt gladheidbestrijding van de Politie Hollands-Midden;
- •
het in goede staat houden van geavanceerde hulpmiddelen en materieel om een optimale uitvoering van de noodzakelijke werkzaamheden te garanderen;
- •
de regelmatige instructie en training van de medewerkers die een rol spelen in gladheidbestrijding, zodat een veilige en effectieve uitvoering van de werkzaamheden kan worden bewerkstelligd; en
- •
het beschikbaar hebben van voldoende materieel, voorzieningen en strooimiddel om in redelijkheid de werkzaamheden te kunnen uitvoeren.
De aanpak van de gladheidbestrijding geschiedt in een combinatie van inzet door verscheidene werkeenheden. Het onderstaande schema geeft de verschillende werkgangen weer en de daarbij betrokken werkeenheden
werkgang |
preventief / curatief |
tijdsaanduiding inzet |
werkeenheid |
route |
opstellen, aanpassen plan van aanpak inclusief routes en vaststelling actieplan door bestuur |
preventief |
reguliere werktijden in het najaar |
coördinatoren gladheidbestrijding |
alle routes |
controle, aanpassen software in strooiunits |
preventief |
reguliere werktijden in het najaar |
coördinatoren gladheidbestrijding |
alle routes |
informatieverstrekking aan bevolking |
preventief |
reguliere werktijden in het najaar |
communicatie |
|
beheer zoutbakken en zoutbevoorrading maatschappelijk actieve bewoners(groepen) |
preventief |
reguliere werktijden in de winter |
taakgroep wijkverzorging |
volgens bijlage 9 |
beheer verkeerspalen fietspaden |
preventief |
reguliere werktijden in de winter |
taakgroep wijkverzorging |
|
Pekelwater sproeien bij verwachte gladheid |
preventief |
20.00 uur – 23.00 uur In de winter |
consignatiedienst |
route 1 route 2 route 3 route 5 |
Gladheidmaatregelen in Winkelcentrum Gouweplein en overige winkelgebieden |
preventief |
20.00 uur tot 23.00 uur in de winter |
consignatiedienst |
route4 |
Natzoutstrooien/ pekelwater sproeien bij gladheid door bevriezing weggedeelten voor rijdend verkeer |
curatief |
7 dagen per week 24 uur per dag in de winter |
consignatiedienst |
route 1 route 2 route 3 route 4 route 5 |
sneeuwschuiven, gecombineerd met zoutstrooien bij gladheid door sneeuwval en bevriezing van weggedeelten voor rijdend verkeer |
curatief |
7 dagen per week 24 uur per dag in de winter |
consignatiedienst |
route 1 route 2 route 3 |
zoutstrooien op brugdekken |
curatief |
reguliere werktijden in de winter |
wijkonderhoudteams |
route 6 route 7 route 8 route 9 |
sneeuwschuiven in handkracht bij gladheid door hevige sneeuwval op brugdekken, trottoirgedeeltes, bushaltes en voetpaden met een bijzondere functie |
curatief |
reguliere werktijden in de winter |
wijkonderhoudteams |
route 6 route 7 route 8 route 9 |
zoutstrooien in handkracht bij extreme gladheid door ijsregen op brugdekken, trottoirgedeeltes en bushaltes. |
curatief |
reguliere werktijden in de winter |
wijkonderhoudteams |
route 6 route 7 route 8 route 9 |
gladheidmaatregelen in Winkelcentrum Gouweplein en overige winkelgebieden |
curatief |
7 dagen per week 24 uur per dag in de winter |
consignatiedienst |
route 4 |
Preventieve maatregelen
Voorafgaand aan het winterseizoen wordt dit actieplan waar nodig aangepast door de coördinatoren gladheidbestrijding. Informatie betreffende nieuw op te nemen routes worden ingepast, eventuele meldingen over de dienstverlening in het voorgaande winterseizoen worden getoetst en zo nodig in de bestaande routes aangepast en de te consigneren medewerkers worden geïnformeerd en in het consignatieschema geplaatst. Het actieplan wordt jaarlijks vastgesteld door het college van Burgemeester en Wethouders en vervolgens ter kennisname aan het coördinatiepunt gladheidbestrijding van de Politie Hollands-Midden aangeboden. In een door de politie geïnitieerd overleg worden gegevens uitgewisseld en vindt afstemming plaats.
De routes 1, 2, 3 en 5 zijn digitaal vastgelegd in navigatiesoftware. Van de routes 4, 6, 7, 8 en 9 zijn de locaties vastgelegd in tekstbestanden Voorafgaand op het winterseizoen worden door de coördinatoren gladheidbestrijding noodzakelijke wijzigingen in de routes en locaties in de digitale bestanden aangepast. Vervolgens worden, met gebruik van de aangepaste bestanden, proefritten uitgevoerd ter voorbereiding op het winterseizoen. Eventuele stremmende of blokkerende wegmeubilair wordt gemeld voor tijdelijke maatregelen om een ongehinderde doorgang te verkrijgen.
In de maanden november en december worden de inwoners van Waddinxveen door Team Communicatie via de regionale weekbladen geïnformeerd over de werkwijze van de gemeentelijke gladheidbestrijding. Regelmatig zal via twitter @waddinxveenglad informatie worden gegeven over de gladheidbestrijding.
Daags voor de ingangsdatum van de consignatiediensten worden door de taakgroep wijkverzorging kunststoffen zoutbakken geplaatst volgens bijlage 10 en gevuld met zout. De locaties zijn bepaald naar aanleiding van ervaringsgegevens betreffende regelmatig optredende zeer plaatselijk gladheid. Gedurende het winterseizoen worden deze bakken regelmatig bijgevuld door de taakgroep wijkverzorging. In de meeste gevallen zijn de zoutbakken afgesloten en hebben actieve organisaties en verenigingen een sleutel in bruikleen. In enkele gevallen zijn de bakken niet afgesloten, zodat iedereen de locatie kan afstrooien.
Bij aanvang van het winterseizoen worden door de taakgroep wijkverzorging in alle routes verkeersbelemmerende voorzieningen tijdelijk verwijderd. In het bijzonder op de doorgaande fietspaden worden de verkeerspalen verwijderd. Na afloop van de winterperiode worden deze herplaatst. Ook de stremmende of belemmerende obstakels, die eerder zijn gemeld door de coördinatoren gladheidbestrijding, worden zodanig verplaatst dat een ongehinderde doorgang voor de strooiwagens wordt verkregen.
Gedurende de winter, wanneer gerede kans bestaat op opvriezen van natte weggedeeltes, worden doorgaande routes in de avonduren door de geconsigneerde preventief gestrooid. Op dat moment is van gladheid nog geen sprake. Het preventief strooien wordt uitgevoerd op de routes 1, 2 en 4, de doorgaande wegen en doorgaande fietspaden, met nat zout en op de overige wegen (routes 3 en 5) met droog zout. Hiermee wordt voorkomen dat natte weggedeelten opvriezen.
Nat zout is droogzout waaraan vloeistof en pekel is toegevoegd. Bij toepassing van natzout kan worden voorkomen dat het zout wegwaait, zodat de werkzaamheid gedurende langere tijd kan worden gegarandeerd. Het natzout wordt volautomatisch in de juiste verhouding door de daartoe bestemde wagens ingenomen en automatisch gemengd met het droogzout Deze installatie wordt ook ingezet voor het mengen van pekelwater.
De capaciteit van de installatie is ruimschoots voldoende om de benodigde hoeveelheden te mengen. De tankinhoud van gemengd pekelwater is maximaal benut.
Tenslotte worden alle voertuigen, strooiapparatuur en sneeuwschuiven gecontroleerd en getest.
Curatieve maatregelen
De dienstdoende coördinator gladheidbestrijding is verantwoordelijk voor een tijdige uitruk bij optredende gladheid door bevriezing van wegen, ijzel en/ of sneeuwval. Deze medewerker ontvangt hiertoe een melding vanuit het coördinatiepunt gladheidbestrijding van de Politie Hollands-Midden, maar vergewist zich ook zelf regelmatig van de noodzaak tot een uitruk. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de regionale weers- en gladheidverwachtingen van MeteoConsult
WAARSCHUWING: Hevige sneeuwval in de nacht en ochtend. De weersverwachting geldig tot middernacht: Vandaag schijnt op veel plaatsen de zon, maar in het zuidoosten drijven ook van tijd tot tijd hoge sluierwolken over. In de rest van het land ontstaan in de loop van de middag enkele stapelwolken, maar de zon blijft de hoofdrol spelen. Het blijft droog en de temperatuur loopt op naar 5 of 6 graden. Vanavond neemt vanuit het zuidoosten de bewolking verder toe. De wind is variabel of westelijk van richting en is zwak of matig, kracht 3 of minder, alleen aan zee kan hij af en toe kracht 4 zijn. De weersverwachting geldig van middernacht tot morgenmiddernacht: In de avond neemt de bewolking snel toe. De minimumtemperaturen dalen tot -5 of -6 graden, maar gladheid wordt vanwege de droge omstandigheden niet voor. In de loop van de nacht en gedurende de ochtendspits komen in uw regio zware sneeuwbuien tot ontwikkeling, die plaatselijk tot 20 cm. sneeuw kunnen opleveren. In de loop van de ochtend klaart het op en verdwijnt de sneeuwval. Er komen wel enkele stapelwolken voor en lokaal zouden deze kunnen uitgroeien tot een sneeuwbui, maar verder is het droog. De temperatuur loopt op tot ongeveer 5 graden. De wind is eerst meest westelijk en zwak of matig, kracht 3 of minder, in de loop van de dag wordt de wind zuidwest en kan hij in de avond aan de kust matig of vrij krachtig worden, kracht 4 tot 5. |
Bron MeteoConsult: voorbeeld waarschuwingsmelding
Wanneer gladheid door bevriezing optreedt, worden door de dienstdoende coördinator gladheidbestrijding de benodigde geconsigneerde medewerkers opgeroepen. De consignatie gladheidbestrijding garandeert een voldoende inzet gedurende 7 dagen per week en 24 uren per dag. De inspanning is gericht op het bieden van voldoende veiligheid van de gemeentelijke hoofdwegen, de wijkontsluitingswegen en de fietspaden voor aanvang van de spitsuren in het verkeer. Hierbij wordt de wettelijke inspanningsverplichting uitgevoerd, wat niet de volledige garantie biedt voor goede begaanbaarheid voor het wegverkeer. Dit is te zeer afhankelijk van de weersomstandigheden tijdens de spitsuren. De inzet start binnen 30 minuten na binnenkomst van de melding door het coördinatiepunt gladheidbestrijding van de Politie Hollands-Midden en duurt voort zolang de wegomstandigheden hierom vragen
Bij gladheid door hevige sneeuwval wordt het bestemde wagenpark uitgerust met sneeuwschuiven of sneeuwborstels. In combinatie met het strooien van wegenzout wordt de sneeuw zoveel mogelijk verwijderd van de gemeentelijke hoofdwegen, de wijkontsluitingswegen en de fietspaden. De inzet start binnen 30 minuten na binnenkomst van de melding door het coördinatiepunt gladheidbestrijding van de Politie Hollands-Midden en duurt voort zolang de wegomstandigheden hierom vragen. Nadat de sneeuw van de hoofdroutes en fietspaden is verwijderd, wordt het materieel waar nodig ingezet voor de kleinere wijkstraten binnen de gemeente Waddinxveen. Bij aanhoudende sneeuwval wordt een extra strooiwagen met schuif ingezet; deze wordt, nadat de coördinerende werkzaamheden zijn afgerond, door de dienstdoende coördinator gereden.
Brugdekken van hout of beton zijn meer gevoelig voor gladheid door opvriezen dan wegverhardingen. Bushaltes en milieustations zijn wijkvoorzieningen die door grote aantallen bewoners gebruikt worden. Tijdens reguliere werktijden wordt de gladheid op brugdekken, bushaltes en milieustations –buiten de normale inspanningen door de strooiwagens- op afroep door de dienstdoende coördinator gladheidbestrijding door de gemeentelijke wijkteams handmatig afgestrooid ter voorkoming van het opvriezen van natte brugdekken.
Bij hevige sneeuwval wordt op afroep door de dienstdoende coördinator gladheidbestrijding in handkracht met sneeuwschuiven sneeuw geruimd (in volgorde van urgentie) op brugdekken, nabij bushaltes, op trottoirgedeeltes met een groot algemeen belang (nabij openbare gebouwen) en op bijzondere voetpaden (bejaardencentra, medische hulpposten). Deze inzet vindt plaats tijdens reguliere werktijden door de wijkteams. Deze inzet voorziet, met uitzondering van de brugdekken, in een extra service aan voetgangers en behoort niet tot de wettelijke inspanningsverplichtingen van de gemeente. De inzet vindt uitsluitend plaats tijdens werkdagen en op reguliere werktijden.
Indien extreme gladheid plaatsvindt, bijvoorbeeld door ijsregen, wordt op afroep door de dienstdoende coördinator gladheidbestrijding in handkracht de gladheid met strooizout of zand (in volgorde van urgentie) op brugdekkenen nabij bushaltes. Ook deze inzet vindt plaats tijdens reguliere werktijden door de wijkteams. Deze inzet voorziet, met uitzondering van de brugdekken, in een extra service aan voetgangers en behoort niet tot de wettelijke inspanningsverplichtingen van de gemeente. Vervolgens worden trottoirs waar nodig gestrooid met een geschikt middel, zoals strooizout of zand.
Financiën
De kosten voor gladheidbestrijding in normale Nederlandse winters is opgenomen in de gemeentelijke exploitatiebegroting. Jaarlijks zijn middelen beschikbaar om de gladheidbestrijding uit te voeren binnen de budgetpost Wegen, straten en pleinen regulier onderhoud (R21005)
Omdat de daadwerkelijke inzet en daarmee de werkelijke kosten per winter fors kunnen verschillen, worden bij de bestuursrapportages en de jaarrekening de afwijkingen zo nodig gerapporteerd en toegelicht.
Ondertekening
bijlage 1: route 1 route hoofdwegen en gemeentelijke ontsluitingswegen
Route 1 hoofdwegen en gemeentelijke ontsluitingswegen
Zuidelijke Rondweg |
Beijerincklaan in beide richtingen |
Zuidplaslaan |
Kanaaldijk |
Oude Dreef |
Esdoornlaan |
Chopinlaan |
Gouweplein |
Kanaalstraat |
Stolberglaan |
Koningin Wilhelminasingel |
Brederolaan |
Staringlaan |
Noordkade tot Linnaeusweg Boskoop |
Willem de Zwijgerlaan |
Kerkweg Oost |
Oranjelaan |
Beethovenlaan |
Noordeinde |
Wadde |
Wingerd |
Peuleyen |
Dorpstraat |
Sniepweg |
Limaweg |
Kerkweg West |
Stationstraat |
Prins Bernhardlaan |
Onderweg |
Zesde Tochtweg |
Piet Stuurmanweg |
Abraham Kroesweg |
Plasweg |
Arie Kemperweg |
Otto Matseweg |
Louis Dobbelmannweg |
Dirk Verheulweg |
IJssermanweg |
Van Dortkroonweg |
bijlage 2: route 2 wijkontsluitingswegen, hoofdfietspaden en doorgaande wijkstraten
Route 2 wijkontsluitingswegen, hoofdfietspaden en doorgaande wijkstraten
Mercuriusweg |
Maarten Schoutenstraat |
Boezemweg |
Molenring |
Overtoom |
Oostpolderweg |
Schielandweg |
Rijnlandstraat |
Stationstraat fietspad |
Kerkweg Oost |
Brugweg |
Zwarteweg + fietspad |
Bloemendaalseweg |
Otweg fietspad |
Baarsjeskade fietspad |
Brugweg (fietspad) |
Henegouwernesse |
Ruiterstraat |
Krome Esse |
Van Speijkstraat |
Julianastraat |
Jan Dorrekenskade-Oost |
Rijnlandstraat |
Raadhuisplein |
Passage Parkeerplaats |
Souburghlaan |
Schielandweg |
Nesse |
Zuidkade + Zuidkadering |
Sint Victorstraat |
Wilhelminakade |
Broekhuizen |
Kouwe Hoek |
Puttenlaan |
Ieplaan |
Johannes Postlaan |
Mevrouw Kuipers-Rietbergplantsoen |
Peter Zuidlaan |
Jan van Bijnenpad |
Heuvelhof |
Polderkade |
Ieplaan |
Mina Druckerhoeve |
Zonnehof |
Sterrenlaan |
bijlage 3: route 3 fietspaden en hoofdwijkstraten
Route 3 fietspaden en wijkontsluitingsstraten
Kanaaldijk fietspad |
Brug Coenecoop |
Burgemeester Trooststraat fietspad |
Oude Dreef fietspad |
Dreef fietspad |
Sportpad |
Zwembad fietspad |
Esdoornlaan fietspad |
Kerkweg West fietspad |
Passage fietspad |
Chopinlaan fietspad |
Willem de Zwijgerlaan fietspad |
Prins Bernhardlaan fietspad |
Juliana van Stolberglaan fietspad |
Kerkweg Oost fietspad |
Koningin Wilhelminasingel fietspad |
Brederolaan fietspad |
Staringlaan fietspad |
Bosboom Toussaintsingel |
Alberdingk Thijmlaan |
Wilgenlaantje fietspad |
Noordtunnel |
Sparrengaarde |
Tesselschadelaan fietspad |
Zuiveringspad fietspad |
Beethovenlaan fietspad |
Waddepad |
Noordeinde fietspad |
Fazantdreef fietspad |
Gerstakker fietspad |
Zuidplashof fietspad |
Linzenakker fietspad |
Sperwerhoek fietspad |
Roosje Voshoeve fietspad |
Mina Druckerhoeve fietspad |
Poolster fietspad |
Schaepmanhoeve fietspad |
Avondster fietspad |
bijlage 4: route 4: winkelcentra
Route 4: Winkelcentra
Fietspad Kruispunt Kanaaldijk Coenecoop |
Winkelgebied Centrum Oude Dreef + Trap |
Fietspad Coenecoop Achter Peugeot Dealer |
Tunnel Otweg |
Trappen Station Triangel |
Winkelcentrum Zuidplas |
Fietspad Achter Sporthal de Duikelaar |
Dorpstraat (trottoirs bij winkels) |
Tunnel Plasweg |
Fietspad Tussen Plasweg en Dirk Verheulweg |
Fietspad Tussen Louis Dobbelmannweg en Ijzermanweg |
Fietspad Bij Rotonde Zesde Tochtweg |
Fietspad Jan Dorrekenskade West Achter Oude Begraafplaats |
Kerkstraat Achter langs |
Voetpaden Petteflats naar beneden |
Winkelgebied Groensvoorde |
Winkelgebied Luifelbaan |
Beton Bruggen Kanaaldijk naar AH en naar Marktstraat |
bijlage 5: overige fietspaden en wijkstraten
Route 5 overige fietspaden en wijkstraten
Coenecoop Fietspad |
Moerkapellepad Fietspad |
IJssermanweg |
Zuidplaslaan paralelweg links + rechts |
Parklaan Fietspad |
Zilverkarper |
Snoekbaars |
Parklaan |
Tweede Bloksweg |
Polderlaan |
Egelantier |
Mien Ruysstraat |
Renske Boonstraat |
Tuinbouwweg |
Mozartlaan |
Groensvoorde |
Groenezoom |
Weidezoom |
Zuiveringspad bij school |
Beatrixlaan weg + fietspad |
Spoorstraat weg + fietspad |
Kanaaldijk Bouw Academie achterkant |
Apollolaan |
Burgemeester Trooststraat |
Coenecoop |
bijlage 6: route 6: handmatig strooien brugdekken, bushaltes en milieustations wijk West N
Route 6 brugdekken en bushaltes wijk West van noord naar zuid
Straat |
Object |
Nadere plaatsaanduiding |
Wadde |
Brug |
Spiraeaweide |
Weidezoom 21-25 |
Brug |
Wingerd |
Papaverveld |
Brug |
Wingerd |
Groenezoom |
Brug |
Gouwebos |
Zuringveld |
Brug |
Wingerd |
Station Noord |
Brug |
Noordzijde Staringlaan |
Groensvoorde/ Peppelhorst |
Brug |
|
Elzenhorst |
Brug |
|
Groensvoorde |
Milieustraat winkels |
|
Beethovenlaan |
Bushaltes (2) |
|
Jan van Bijnenpad |
Brug |
Anne Frankcentrum |
Chopinlaan |
Oversteekplaats + bushalte |
Scholen |
Mozartlaan |
Brug |
Heuvelhof |
Kerkweg-West |
Asfaltpaden talud (2) |
Petteflats I en II |
Kerkweg-West |
Bushalte |
Petteplas |
Kerkweg-West |
Apotheek |
|
Plasweg |
Fietssluis Avondster |
Einde fietspad |
Plasweg |
Brug |
Roosje Voshoeve |
Plasweg |
Brug |
Woubrechterf |
Plasweg |
Brug |
Nicolaaserf |
Plasweg/ ’t Suyt |
Bruggen (2) |
‘t Suyt |
Plasweg |
Brug |
Gijsberterf (rode tegels) |
Plasweg |
Brug |
Sniepweg |
Kastanjelaan |
Milieustraat (2) |
Nrs. 36 en 74 |
Eikenlaan |
Klinkerpad talud |
Puttelaan |
Jan Dorrekenskade-West |
Asfaltpad talud |
Eikenlaan |
Jan Dorrekenskade-West |
Fietssluis |
|
Jan Dorrekenskade-West |
Asfaltpad talud |
Esdoornlaan |
Dreef |
Bushaltes (2) |
Evenemententerrein |
Havikhoek |
Milieustraat |
Ronde appartementen |
Havikhoek |
Bushalte |
Ronde appartementen |
Zuidplaslaan |
Bushalte |
Floriserf |
Zuidplaslaan |
Bushaltes (2) |
Oversteekplaats |
Zuidplaslaan |
Bushalte |
Zuidplashof Aldi |
Zuidplashof |
Milieustraat Plus/ Aldi |
|
Sterrenlaan |
Brug |
Marga Klompéhoeve |
Aldebaran |
Brug |
Roosje Voshoeve |
Troelstrahoeve |
Brug |
Poolster |
Zuidplaslaan |
Bushaltes (2) |
Rotonde eend |
Beijerincklaan |
Bushalte Poolster |
Rotonde koeien |
Zuidelijke Rondweg |
Bushalte |
Rotonde koeien |
Beijerincklaan |
Bushalte |
Zuidelijke Rondweg |
Plasweg 118 |
Voetgangersbrug |
Glasparel |
Plasweg 98 |
Voetgangersbrug |
Glasparel |
Plasweg |
Fietssluis Bredeweg |
Bredeweg |
IJssermanweg |
Fietssluis |
Distributiecentrum Lidl |
bijlage 7: route 7: handmatig strooien brugdekken, bushaltes en milieustations wijk West Z
Route 7 brugdekken en bushaltes wijk West van zuid naar noord
Straat |
Object |
Nadere plaatsaanduiding |
IJssermanweg |
Fietssluis |
Distributiecentrum Lidl |
Plasweg |
Fietssluis Bredeweg |
Bredeweg |
Plasweg 98 |
Voetgangersbrug |
Glasparel |
Plasweg 118 |
Voetgangersbrug |
Glasparel |
Beijerincklaan |
Bushalte |
Zuidelijke Rondweg |
Zuidelijke Rondweg |
Bushalte |
Rotonde koeien |
Beijerincklaan |
Bushalte Poolster |
Rotonde koeien |
Zuidplaslaan |
Bushaltes (2) |
Rotonde eend |
Troelstrahoeve |
Brug |
Poolster |
Aldebaran |
Brug |
Roosje Voshoeve |
Sterrenlaan |
Brug |
Marga Klompéhoeve |
Zuidplashof |
Milieustraat Aldi/ Plus |
|
Zuidplaslaan |
Bushalte |
Zuidplashof Aldi |
Zuidplaslaan |
Bushaltes (2) |
Oversteekplaats |
Zuidplaslaan |
Bushalte |
Floriserf |
Havikhoek |
Bushalte |
Ronde appartementen |
Havikhoek |
Milieustraat |
Ronde appartementen |
Dreef |
Bushaltes (2) |
Evenemententerrein |
Jan Dorrekenskade-West |
Asfaltpad talud |
Esdoornlaan |
Jan Dorrekenskade-West |
Fietssluis |
|
Jan Dorrekenskade-West |
Asfaltpad talud |
Eikenlaan |
Eikenlaan |
Klinkerpad talud |
Puttelaan |
Kastanjelaan |
Milieustraat (2) |
Nrs. 36 en 74 |
Plasweg |
Brug |
Sniepweg |
Plasweg |
Brug |
Gijsberterf (rode tegels) |
Plasweg/ ’t Suyt |
Bruggen (2) |
’t Suyt |
Plasweg |
Brug |
Nicolaaserf |
Plasweg |
Brug |
Woubrechterf |
Plasweg |
Brug |
Roosje Voshoeve |
Plasweg |
Fietssluis Avondster |
Einde fietspad |
Kerkweg-West |
Apotheek |
|
Kerkweg-West |
Bushalte |
Petteplas |
Kerkweg-West |
Asfaltpaden talud (2) |
Petteflats I en II |
Mozartlaan |
Brug |
Heuvelhof |
Chopinlaan |
Oversteekplaats + Bushalte |
Scholen |
Jan van Bijnenpad |
Brug |
Anne Frankcentrum |
Beethovenlaan |
Bushaltes (2) |
|
Groensvoorde |
Milieustraat winkels |
|
Elzenhorst |
Brug |
|
Groensvoorde/ Peppelhorst |
Brug |
|
Station Noord |
Brug |
Noordzijde Staringlaan |
Zuringveld |
Brug |
Wingerd |
Groenezoom |
Brug |
Gouwebos |
Papaverveld |
Brug |
Wingerd |
Weidezoom 21-25 |
Brug |
Wingerd |
Wadde |
Brug |
Spiraeaweide |
bijlage 8: route 8: handmatig strooien brugdekken, bushaltes en milieustations wijk Oost N
Route 8 brugdekken en bushaltes wijk Oost van noord naar zuid
straat |
object |
nadere aanduiding |
Beukenhof |
gemeentehuis |
entree en hellingbaan |
Van Mecklenburg Schwerin |
brug |
|
Jan Willem Frisoweg |
brug |
Concordia |
Jan Willem Frisoweg |
brug |
Tafeltennis Kwiek |
Jan Willem Frisoweg |
brug |
|
Van Lippe Biesterveldlaan |
brug |
naast school |
Da Costaweg |
brug |
scouting |
Da Costaweg |
brug |
|
Justus van Effenlaan |
brug |
flat |
IJsbaan parkeerterrein |
bruggen (2) |
|
Zuiveringspad |
brug |
|
Staringlaan |
brug |
tunnel Noord |
Koningin Wilhelminasingel |
brug |
halverwege |
Souburghlaan |
bruggen (2) |
|
Passage |
brug |
|
Koningin Wilhelminasingel |
bushaltes (2) |
|
Koningin Wilhelminaplein |
milieustraat |
naast Albert Heijn |
Willem de Zwijgerlaan |
bushaltes (2) |
naast Albert Heijn |
Brederolaan |
bushaltes (2) |
|
Stationsstraat |
bushaltes (2) |
|
Juliana van Stolberglaan |
bushaltes (2) |
|
Koningin Wilhelminasingel |
schoolzone |
2 oversteekpaden |
Coenecoop no 260 |
bushaltes (2) |
|
Apollolaan |
milieustraat |
Zuidkade |
Fortunalaan |
brug en pad |
Sint Victorstraat |
Junolaan |
brug en pad |
Zuidkade |
Maarten Schoutenstraat |
brug |
Junolaan |
Molenring |
brug |
Heemraadweg |
Alpherwetering |
brug en trottoir |
Zuidkadering |
Kanaaldijk/ Burgemeester Trooststraat |
bushalte |
1 zijde |
Centrum Gouweplein |
bushalte |
1 zijde |
Jan Dorrekenskade-Oost |
oversteekplaats |
Kanaaldijk |
Overtoom/ Kanaaldijk |
bruggen (2) en fietspad |
|
bijlage 9: route 9: handmatig strooien brugdekken, bushaltes en milieustations wijk Oost Z
Route 9 brugdekken en bushaltes wijk Oost van zuid naar noord
straat |
object |
nadere aanduiding |
Overtoom/Kanaaldijk |
bruggen (2) en fietspad |
|
Jan Dorrekenskade-Oost |
oversteekplaats |
Kanaaldijk |
Centrum Gouweplein |
bushalte |
1 zijde |
Kanaaldijk/ Burgemeester Trooststraat |
bushalte |
1 zijde |
Alpherwetering |
brug en trottoir |
Zuidkadering |
Molenring |
brug |
Heemraadweg |
Maarten Schoutenstraat |
brug |
Junolaan |
Junolaan |
brug en pad |
Zuidkade |
Fortunalaan |
brug en pad |
Sint Victorstraat |
Apollolaan |
milieustraat |
Zuidkade |
Coenecoop no 260 |
bushalte (2) |
|
Koningin Wilhelminasingel |
schoolzone |
oversteekplaatsen (2) |
Juliana van Stolberglaan |
bushaltes (2) |
|
Stationstraat |
bushaltes (2) |
|
Brederolaan |
bushaltes (2) |
|
Willem de Zwijgerlaan |
bushaltes (2) |
|
Koningin Wilhelminaplein |
milieustraat |
|
Koningin Wilhelminasingel |
bushaltes (2) |
|
Passage |
brug |
|
Souburghlaan |
bruggen (2) |
|
Koningin Wilhelminasingel |
voetgangersbrug |
halverwege |
Staringlaan |
brug |
tunnel Noord |
Zuiveringspad |
brug |
|
IJsbaan parkeerplaats |
bruggen (2) |
|
Justus van Effenlaan |
brug |
appartementengebouw |
Da Costaweg |
brug |
|
Da Costaweg |
brug |
scouting |
Van Lippe Biesterveldlaan |
brug |
schoolzone |
Jan Willem Frisoweg |
brug |
|
Jan Willem Frisoweg |
brug |
tafeltennisver. Kwiek |
Jan Willem Frisoweg |
brug |
Concordia |
Van Mecklenburg Schwerinstraat |
brug |
|
Beukenhof |
entree en hellingbaan |
gemeentehuis |
bijlage 10: locaties zoutbakken
Locaties zoutbakken
straat |
nadere plaatsbepaling |
openbaar/ sleutelhouder |
Groensvoorde |
Ontmoetingskerk |
sleutelhouder: koster |
Prins Bernhardlaan |
entree appartementen Souburgh |
sleutelhouder Souburgh |
Alberdingk Thijmlaan |
entree Thijmhof |
sleutelhouder Thijmhof |
Kastanjelaan |
nabij huisnummer 10 |
sleutelhouder bewoner |
Toernooiweg |
entree Sportpark ’t Suyt |
sleutelhouder Be Fair |
Sniepweg |
entree Sportpark De Sniep Oost |
sleutelhouder ASW |
Zuidplaslaan |
’t Suytende |
sleutelhouder ‘t Suytende |
Peter Zuidlaan |
entree flatwoningen |
sleutelhouder beheerder |
Tweede Bloksweg |
kantoor Projectbureau Triangel |
sleutelhouder Triangel |
Beukenhof |
Entree Gemeentehuis |
sleutelhouder bodedienst |
Florijnlaan |
Hospice |
sleutelhouder hospice |
Kanaaldijk |
Gouwe Smash tennispark |
sleutelhouder Gouwe Smash |
Alberdingk Thijmlaan |
Antilope atletiek |
sleutelhouder Antilope |
Opvanglocatie Oekraïne |
Entree slaapappartement |
sleutelhouder locatiemanager |
Noodopvang Vluchtelingen |
Entree Tennishal |
sleutelhouder locatiemanager |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl