Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR683139
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR683139/1
Treasurystatuut gemeente Altena 2022
Geldend van 04-11-2022 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2022
Intitulé
Treasurystatuut gemeente Altena 20221. Algemeen
Artikel 1. Doelstellingen treasuryfunctie
De treasuryfunctie van de gemeente Altena dient tot:
- a.
Het verzekeren van een duurzame relatie met de financiële markten om tegen acceptabele condities te financieren;
- b.
Het beschermen van vermogens- en (rente-)resultaten tegen ongewenste financiële risico’s zoals renterisico’s, kredietrisico’s en liquiditeitsrisico’s;
- c.
Het minimaliseren van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities;
- d.
Het optimaliseren van de renteresultaten binnen de kaders van de wet en uitvoeringsregelingen;
- e.
Het opzetten en onderhouden van een goede en efficiënte financiële infrastructuur;
- f.
Het realiseren van een flexibel en controleerbaar cash management in de organisatie;
- g.
Het realiseren van efficiënte en transparante informatiestromen ter ondersteuning van het beleid.
2. Risicobeheer
Artikel 2. Uitgangspunten risicobeheer
Gemeente Altena zal met betrekking tot de treasuryfunctie een defensief en risicomijdend beleid voeren.
Artikel 3. Renterisicobeheer
-
1. De kasgeldlimiet wordt niet overschreden conform de Wet Fido.
-
2. De renterisiconorm wordt niet overschreden conform de Wet Fido.
-
3. Nieuwe leningen worden afgestemd op de bestaande financiële positie en de liquiditeitenplanning.
-
4. De rentetypische looptijd en het renteniveau van de betreffende lening wordt afgestemd op de actuele rentestand en de rentevisie.
-
5. De rentevisie is gebaseerd op interne en externe ontwikkelingen en wordt jaarlijks vastgelegd in de paragraaf financiering van de begroting.
Artikel 4. Koersrisicobeheer
Koersrisico’s worden in de gemeente uitgesloten door uitsluitend leningen op te nemen respectievelijk te verstrekken of te garanderen in euro’s.
Artikel 5. Kredietrisicobeheer
(Tijdelijke) overtollige middelen worden, overeenkomstig artikel 2, eerste lid, van de Wet financiering decentrale overheden, in ’s rijks schatkist aangehouden, er is derhalve geen sprake van kredietrisico.
Artikel 6. Intern liquiditeitsrisicobeheer
-
1. De gemeente Altena beperkt haar interne liquiditeitsrisico’s door haar treasuryactiviteiten te baseren op een korte termijn liquiditeitenplanning (looptijd tot één jaar), alsmede een meerjarige liquiditeitenplanning met een looptijd van minimaal 4 jaar.
-
2. Bij het jaarlijkse opstellen van de begroting wordt de meerjarige liquiditeitenplanning geactualiseerd.
-
3. De treasurer zorgt periodiek voor een actuele korte termijn liquiditeitsprognose en voorziet deze van een advies omtrent de wijze waarop in de financiering hiervan kan worden voorzien.
-
4. Periodiek wordt de kasgeldlimiet bewaakt.
3. Financiering
Artikel 7. Financiering
Bij het aantrekken van financieringen voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:
- a.
Financieringen worden enkel aangetrokken ten behoeve van de realisatie van de organisatie doelstelling.
- b.
Het aantrekken van middelen ten einde deze te beleggen is niet toegestaan.
- c.
Toegestane instrumenten bij het aantrekken van financieringen zijn daggeldleningen, kasgeldleningen, krediet in rekening courant en onderhandse leningen.
- d.
De voorwaarden dienen marktconform te zijn.
- e.
Het aantrekken van langlopende leningen geschiedt door offertes aan te vragen bij ten minste twee partijen. Hierbij dient gebruik te worden gemaakt van een recente liquiditeitenplanning en een actuele rentevisie. Gekozen wordt voor de partij waarbij de lening economisch het meest voordelig is.
Artikel 8. Uitzettingen
Bij uitzettingen dient er altijd sprake te zijn van een publieke taak. Dit kan gesplitst worden in uitzettingen welke direct voortvloeien uit de publieke taak en uitzettingen welke indirect voortvloeien uit de publieke taak, dit laatste betreft de invulling van de treasuryfunctie.
Artikel 9. Publieke uitzettingen
Voor uitzettingen en garanties uit hoofde van de publieke taak gelden de volgende specifieke uitgangspunten en richtlijnen:
- a.
De gemeente verstrekt uitsluitend garanties wanneer er sprake is van een publieke taak.
- b.
Het college stelt de gemeenteraad in de gelegenheid om wensen en bedenkingen kenbaar te maken bij het voornemen tot het verstrekken van leningen > € 100.000 en het voornemen tot het besluit tot garantstellingen > € 100.000.
- c.
Leningen < € 100.000 en garantstellingen < € 100.000 worden door het college afgehandeld mits het door de gemeenteraad goedgekeurde derde partijen betreft. Het college meldt deze besluiten achteraf aan de raad via de eerstvolgende Bestuursrapportage.
- d.
Er mogen geen uitzettingen of garanties verstrekt worden aan (voormalig) personeel of(voormalige) politieke ambtsdragers.
- e.
De gemeente verstrekt uitsluitend garanties voor volkshuisvesting wanneer er sprake is van een waarborgfonds en de gemeente als achtervang dient.
- f.
De aanvrager van de garantstelling sluit de lening af bij een financiële instelling met minimaal een A-rating of een rating met gelijke strekking. Deze rating moet zijn afgegeven door twee van de volgende erkende ratingbureaus: Moody’s, Standard & Poors of Fitch IBCA.
Artikel 10. Uitzettingen in het kader van de treasuryfunctie
Overtollige middelen dienen conform de Wet Schatkistbankieren te worden uitgezet bij de Nederlandse Staat; eveneens biedt de Wet Schatkistbankieren ruimte aan decentrale overheden om onderling te lenen.
Artikel 11. Relatiebeheer
Gemeente Altena beoogt het realiseren van gunstige of marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten. Hierbij gelden de volgende uitgangspunten:
- a.
Bankrelaties en hun condities worden eens in de vijf jaar geëvalueerd.
- b.
Bankrelaties dienen wat hun kredietwaardigheid betreft minimaal te voldoen aan de eisen die zijn gesteld in artikel 9 lid 4.
- c.
Financiële instellingen (kredietinstellingen, beleggingsinstellingen, effecteninstellingen, verzekeraars en pensioenfondsen) dienen onder Nederlands toezicht te vallen, zoals de Nederlandse Bank, conform de Wet Toezicht Kredietwezen.
- d.
Tussenpersonen dienen geregistreerd te staan bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en daarvan een vergunning als makelaar te hebben ontvangen.
4. Kasbeheer
Artikel 12. Geldstromenbeheer
Teneinde de kosten van het geldstromenbeheer te beperken wordt:
- a.
Het liquiditeitsgebruik beperkt door de geldstromen op elkaar af te stemmen zodat het gebruik van kredietfaciliteiten wordt beperkt. Hierbij wordt erop toegezien dat de liquiditeitspositie voldoende is om te garanderen dat de verplichtingen tijdig kunnen worden nagekomen;
- b.
Het betalingsverkeer zoveel mogelijk uitgevoerd door één bank.
Artikel 13. Saldo- en liquiditeitenbeheer
Voor het saldobeheer en het liquiditeitenbeheer gelden de volgende specifieke richtlijnen:
- a.
De gemeente Altena streeft naar concentratie van de overtollige liquiditeiten binnen één rentecompensatiecircuit bij de bank met de gunstigste condities;
- b.
Indien er een liquiditeitsbehoefte ontstaat, kan de gemeente kortlopende middelen aantrekken. Hierbij wordt – conform artikel 3 – de kasgeldlimiet niet overschreden;
- c.
Toegestane instrumenten bij het aantrekken van kortlopende middelen zijn daggeld, kasgeldleningen, kredietlimiet op rekening-courant en rekening-courant bank.
5. Administratieve organisatie en interne controle (AOIC)
Artikel 14. Uitgangspunten AOIC
In het kader van de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle:
- a.
De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van treasuryactiviteiten zijn op eenduidige wijze schriftelijk vastgelegd.
- b.
Bevoegdheden zijn via delegatie en (onder)mandaat nader schriftelijk vastgelegd.
Bij de uit te voeren treasuryactiviteiten is functiescheiding doorgevoerd met als belangrijkste voorwaarden:
- a.
Iedere transactie wordt door minimaal twee functionarissen geautoriseerd (het vier-ogen-principe).
- b.
De uitvoering en controle geschieden door afzonderlijke functionarissen.
- c.
De uitvoering en registratie in de financiële administratie geschieden door afzonderlijke functionarissen.
- d.
Tegenpartijen wordt opdracht gegeven de bevestigingen van iedere transactie te versturen naar de financiële administratie zonder tussenkomst van de personen die bevoegd zijn tot het sluiten van de transacties.
- e.
De transacties worden geregistreerd door de functionaris die de transactie heeft afgesloten en gecontroleerd door de functionaris die belast is met de interne controle.
Artikel 15. Verantwoordelijkheden
De verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van gemeente Altena zijn in onderstaande tabel gedefinieerd.
Functie |
Verantwoordelijkheden |
College van B&W |
|
Directie |
|
Concerncontroller |
|
Teammanager Financiën |
|
Teammanagers |
|
Treasurer |
|
Financiële administratie |
|
Externe accountant |
|
Artikel 16. Bevoegdheden
In onderstaande tabel staan bevoegdheden met betrekking tot treasury activiteiten weergegeven alsmede de daarbij benodigde fiattering.
Bevoegd functionaris (1e handtekening) |
Autorisatie door (2e handtekening) |
|
Saldo-, liquiditeiten- en geldstromenbeheer |
||
Het uitzetten van geld via daggeld, deposito en spaarrekening |
Treasurer |
Teammanager Financiën |
Het aantrekken van geld via daggeld of kasgeld |
Treasurer |
Teammanager Financiën |
Betalingsopdrachten voorbereiden en versturen |
Administrateur |
Teammanager Financiën |
Bankrelatiebeheer |
||
Bankrekeningen openen/sluiten/wijzigen |
Teammanager Financiën |
Directie |
Bankcondities en tarieven afspreken |
Teammanager Financiën |
Directie |
Financiering en uitzetting |
||
Het afsluiten van kredietfaciliteiten |
Teammanager Financiën |
Directie |
Het aantrekken van gelden via langlopende of onderhandse leningen zoals vastgelegd in de treasuryparagraaf |
Treasurer |
Teammanager Financiën |
Het uitzetten van gelden zoals vastgelegd in de treasuryparagraaf |
Teammanager Financiën |
Directie |
Het verstrekken van leningen aan derden tot € 100.000 |
Directie |
B&W |
Het verstrekken van leningen aan derden groter dan € 100.000 |
B&W |
Gemeenteraad |
Het garanderen van gelden tot € 100.000 |
Directie |
B&W |
Het garanderen van gelden groter dan € 100.000 |
B&W |
Gemeenteraad |
Artikel 17. Informatievoorziening
Bij de begroting en bij de jaarrekening informeert de gemeenteraad de organisatie en externen omtrent het treasurybeleid en treasurybeheer via de paragraaf Financiering.
Informatie |
Informatieverstrekker |
Informatieontvanger |
|
Teammanagers |
Treasurer |
|
Treasurer |
Teammanager Financiën |
|
B&W |
Gemeenteraad |
|
B&W |
Gemeenteraad |
|
B&W |
Derden |
Artikel 18. Inwerkingtreding
Het Treasurystatuut treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2022.
Artikel 19. Hardheidsclausule
Bij bijzondere problemen of onbillijkheden in de uitvoering kan het college van B&W afwijken van het bepaalde in dit Treasurystatuut.
Artikel 20. Citeertitel
Dit statuut kan worden aangehaald onder de naam Treasurystatuut gemeente Altena 2022.
Ondertekening
Bijlage A. Begrippenkader
Begrip |
Definitie |
Begrotingstotaal |
Totale lasten op de begroting. |
Daggeldlening |
Opgenomen of uitgezette middelen voor onbepaalde tijd die dagelijks gewijzigd kunnen worden. |
Deposito |
Geldbedrag dat aan een financiële instelling wordt toevertrouwd voor een bepaalde periode tegen een bepaalde rentevergoeding. Gedurende de afgesproken periode kan niet vrij over dat geld worden beschikt. |
Financiering |
Dit omvat het aantrekken van de benodigde financiële middelen voor een periode van minimaal één jaar. Deze middelen kunnen bestaan uit zowel eigen vermogen als vaste schulden. |
Garantie |
Waarborg, zekerheid. |
Geldstromenbeheer |
Al die activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te transfereren zowel binnen de organisatie zelf als tussen de organisatie en derden (betalingsverkeer). |
Intern liquiditeitsrisico |
De risico’s van mogelijke wijzigingen in de liquiditeitenplanning en meerjaren investeringsplanning waardoor financiële resultaten kunnen afwijken van de verwachtingen. |
Kasgeldlening |
Niet verhandelbare leningen voor een vast bedrag en voor een vaste periode (van maximaal twee jaar) tegen een vooraf overeengekomen rentepercentage. |
Kasgeldlimiet |
De kasgeldlimiet begrenst de omvang van de korte financiering (korter dan een jaar) tot een percentage van het begrotingstotaal bij aanvang van het jaar. |
Koersrisico |
Het risico dat de financiële activa van de organisatie in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen. |
Kredietrisico |
Het risico op een waardedaling van een vordering ten gevolge van het niet (tijdig) na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij als gevolg van insolventie of deficit. |
Liquiditeitenbeheer |
Het financieren en uitzetten van financiële middelen voor een periode tot één jaar. |
Liquiditeitenplanning |
Een gestructureerd overzicht van de toekomstige inkomsten en uitgaven ingedeeld per tijdseenheid. |
Onderhandse leningen |
Leningen waarbij de geldgever (aanbieder) en de geldnemer (vrager) rechtstreeks met elkaar onderhandelen over de voorwaarden van een krediet. |
Rating |
De inschatting van de kans op eventuele wanbetalingen bij toekomstige rente- en aflossingsbetalingen op schuldpapier. |
Rekening courant krediet |
Een rekening bij een bank waarbij een onderneming ‘rood’ mag staan. De rekening courant met kredietfaciliteit is een doorlopend krediet die een onderneming kan gebruiken voor de dagelijkse betalingen. Als vergoeding voor het krediet betaalt de onderneming rente aan de bank. |
Relatiebeheer |
Omvat het onderhouden van relaties met instellingen waarmee in het kader van de uitvoering van het treasurybeleid contacten worden onderhouden. |
Renterisico op de vaste schuld |
Mate waarin het saldo van rentelasten en rentebaten van het openbaar lichaam verandert door wijzigingen in het rentepercentage op leningen en uitzettingen met een oorspronkelijke rentetypische looptijd van één jaar of langer. |
Renterisiconorm |
Het bedrag ter grootte van een percentage van het totaal van de vaste schuld van het openbaar lichaam bij aanvang van het jaar. |
Rentetypische looptijd |
Het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening, waarin op basis van de lening voorwaarden van de geldlening sprake is van een door de verstrekker van de geldlening niet beïnvloedbare constante rentevergoeding (Wet Fido artikel 1, lid c). |
Rentevisie |
Toekomstverwachting over de renteontwikkeling. |
Saldobeheer |
Het beheer van de dagelijkse saldi op de rekeningen. |
Treasuryfunctie |
De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De treasuryfunctie bestaat uit vier deelfuncties: risicobeheer, financiering, kasbeheer en debiteuren- en crediteurenbeheer. |
Treasurer |
De daartoe door het college van B&W aangewezen functionaris die verantwoordelijk is voor een continue beschikbaarheid van financiële middelen en de daaraan verbonden kosten en risico’s. |
Treasurybeleid |
Vastlegging van de uitgangspunten, doelstellingen, richtlijnen en limieten, de organisatorische en administratieve kaders, de informatievoorziening en de administratieve organisatie ter uitvoering van de treasuryfunctie. |
Treasuryparagraaf |
Het begrotingsonderdeel c.q. rekeningsonderdeel waarin het beleid voor het komende jaar wordt vastgelegd, respectievelijk waarin de verantwoording wordt afgelegd over de realisatie van het voorgenomen beleid. |
Treasurystatuut |
Het document waarin de beleidsmatige infrastructuur voor de uitvoering van de treasury is vastgelegd. |
Uitzetting |
Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities en bedingen. Kortlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode tot één jaar, langlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode van één jaar of langer. |
Vaste schuld |
Het gezamenlijke bedrag van:
|
Vier-ogen principe |
Het principe dat minimaal twee functionarissen zijn betrokken bij het afsluiten van een transactie. |
Wet Fido |
Wet financiering decentrale overheden. |
Wet Ruddo |
Wet Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden. Ministeriële regeling die het algemeen kader biedt voor transacties in uitzettingen en derivaten. |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl