Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR682800
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR682800/1
Notitie Lokaal Educatieve Agenda (LEA) Valkenswaard
Geldend van 26-10-2022 t/m heden
Intitulé
Notitie Lokaal Educatieve Agenda (LEA) Valkenswaard
INLEIDING
Onderliggende “Notitie Lokaal Educatieve Agenda (LEA) Valkenswaard” is een vervolg op de “Startnotitie Lokaal Educatieve Agenda (LEA) 2017-2018 Valkenswaard”.
Eind 2016 is het LEA nieuw leven ingeblazen door het organiseren van een tweetal LEA-sessies tussen gemeenten en onderwijs op bestuurlijk- en directieniveau. Tijdens de sessies is enerzijds de opzet en structuur van het LEA besproken, anderzijds is ingezoomd op inhoudelijke onderwerpen waarop gemeente en onderwijspartners (meer) willen samenwerken.
De startnotitie was een eerste voorzet voor verdere doorontwikkeling van onderwijsbeleid. De nieuwe LEA-periode is gestart in 2017 met een kerngroep van gemeente en onderwijspartners, waar omheen in de loop van 2017, afhankelijk van het onderwerp, schillen van bijvoorbeeld zorgpartners en kinderopvang gevormd zijn. Sinds eind 2019 is voor een bredere insteek van het LEA-overleg gekozen, waardoor kinderopvang structureel deelneemt aan de LEA.
Op basis van verander(en)de maatschappelijke omstandigheden zoals de invoering van Passend Onderwijs in 2014 en de Transitie Jeugdzorg in 2015 en de opgedane ervaring met het huidige beleid zijn onderstaande speerpunten aangedragen voor nadere uitwerking in de LEA:
- •
Onderwijshuisvesting en brede school-ontwikkeling
- •
Voor- en vroegschoolse educatie/onderwijsachterstandenbeleid
- •
Zorg en veiligheid in en om de school
- •
Leerlingenvervoer, leerplicht en voortijdig schoolverlaten
- •
Combinatiefuncties: sport en cultuur
- •
Diversiteit in onderwijsaanbod (techniekonderwijs en internationalisering)
- •
Overgang PO naar VO
Deze notitie is als volgt opgebouwd: allereerst worden de doelstellingen, rollen en verantwoordelijkheden rondom de LEA Valkenswaard beschreven. Vervolgens worden de ambities en samenwerkingsafspraken van de LEA Valkenswaard per speerpunt geformuleerd. Daarna volgt een financieel overzicht en ten slotte wordt kort ingegaan op de structuur van de LEA.
DOELSTELLINGEN, ROLLEN EN VERANTWOORDELIJKHEDEN LEA
De Lokale Educatieve Agenda is geïntroduceerd als een instrument om het lokaal onderwijsbeleid vorm en inhoud te geven. Het is een instrument voor gemeenten, schoolbesturen en overige partners in gelijkwaardige verhoudingen tot gezamenlijke afspraken te komen over het onderwijs- en jeugdbeleid. De bedoeling van de Lokale Educatieve Agenda is dat de gemeenten samen met de betrokken partners (in ieder geval schoolbesturen, kinderopvanginstellingen) een lijst van onderwerpen bespreken die op deze agenda gezet gaan worden, waarbij ook afspraken worden gemaakt over de uitvoering en verantwoording van deze thema's.
Rol van de gemeente en onderwijs
In de afgelopen jaren is de rolverdeling tussen gemeenten en schoolbesturen steeds meer gedifferentieerd en complex geworden. Als een thema zich leent voor agendering op de LEA, kan de gemeentelijke betrokkenheid verschillende vormen aannemen. In onderstaand kolommenschema wordt dit inzichtelijk gemaakt.
Categorie 1 Gemeente ondersteunt
Schoolbestuur bepaalt beleid en uitvoering |
Categorie 2 Gemeente regisseert
Schoolbestuur stemt af met gemeente |
Categorie 3 Gemeente eindverantwoordelijk
Schoolbestuur werkt samen met gemeente |
Categorie 4 Regionale samenwerking
Schoolbestuur zoekt met meerdere gemeenten naar optimale inrichting |
Categorie 2 beschrijft de thema’s waarover gemeente en lokale partners het in ieder geval gezamenlijk eens dienen te worden in. Op de thema’s in categorie 3 dient intensief te worden samengewerkt. Deze twee categorieën vormen ‘de romp’ van de LEA, welke kan worden aangevuld met thema’s uit de andere categorieën die door de gemeente of lokale partners worden aangedragen. Voor iedere categorie is in korte termen aangegeven welke rol gemeente heeft en welke rol schoolbesturen hebben (boven- en onderaan).
Nog maar weinig onderwerpen op de LEA zijn dus exclusief toe te schrijven aan de verantwoordelijkheid van de schoolbesturen of die van de gemeente. Bijna alles vraagt betrokkenheid van beiden. Ook de regionale samenwerking is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. De lokale agendering is al met al complexer geworden en kent steeds meer lagen.
UITWERKING PER THEMA
Er zijn een aantal thema’s te benoemen die uitwerking behoeven in de Valkenswaardse LEA:
- 1.
Onderwijshuisvesting en brede school-ontwikkeling
- 2.
Voor- en vroegschoolse educatie/onderwijsachterstandenbeleid
- 3.
Zorg en veiligheid in en om de school
- 4.
Leerlingenvervoer, leerplicht en voortijdig schoolverlaten
- 5.
Combinatiefuncties: sport en cultuur
- 6.
Diversiteit in onderwijsaanbod (bijv. techniekonderwijs en internationalisering)
- 7.
Overgang PO naar VO
Niet alle thema’s uit het landelijke basismodel (zie vorige hoofdstuk) zijn opgenomen. Dat wil echter niet zeggen dat deze onderwerpen niet aan de orde zijn. Een aantal onderwerpen zijn vanzelfsprekend onderdeel van het lokale onderwijsbeleid, omdat ze onlosmakelijk deel uit maken van de (wettelijke) basistaken die door de verschillende partners verricht worden. Verder zijn enkele thema’s ook niet relevant, omdat er bij de LEA-partners geen ambities met betrekking tot deze thema’s zijn. In onderstaande paragrafen worden de ambities en samenwerkingsafspraken van de LEA Valkenswaard geformuleerd.
1. Onderwijshuisvesting, brede school-ontwikkeling
Beoogd resultaat |
Acties |
Verantwoordelijk |
Planning/ status |
Middelen |
Realisatie haalbaarheidsonderzoeken onderwijshuisvesting gemeente Valkenswaard |
Haalbaarheidsonderzoeken locaties Pionier, Servatius, Smelen, Agnetendal en Martinus |
Categorie 3: gemeente verantwoordelijk. Samenwerking met onderwijs en partners |
Pionier: planning afronding Q4 2020 wordt niet gehaald. Overleg over hervatten traject loopt Servatius: onderzoek loopt nog, planning afronding Q2 2021 Haalbaarheidsonderzoeken Smelen en Dommelen onderbroken, gaat verder in Q1 2021 |
Budget haalbaarheidsonderzoeken opgenomen in begroting 2020 Middelen Pionier opgenomen in begroting 2021 |
Brede school ontwikkeling: zoveel mogelijk multifunctioneel en gezamenlijk gebruik van gemeentelijke onderwijsaccommodaties |
Bij de invulling van de haalbaarheidsonderzoeken zal worden ingegaan op de mogelijkheden en consequenties om brede scholen te realiseren en in stand te houden op de plaatsen waar ze inmiddels functioneren |
Categorie 3: gemeente verantwoordelijk. Samenwerking met onderwijs en partners |
Pionier: planning afronding Q4 2020 wordt niet gehaald. Overleg over hervatten traject loopt Servatius: onderzoek loopt nog, planning afronding Q2 2021 Haalbaarheidsonderzoeken Smelen en Dommelen onderbroken, gaat verder in Q1 2021 |
|
Doorgaande ontwikkelingslijn tussen de partners binnen de school (onderwijs, zorg, peuterwerk en kinderopvang) |
Afspraken over samenwerking en (informatie)overdracht tussen voorschoolse partners en primair onderwijs |
Categorie 2: gemeente regisseert. Afstemming met scholen en partners |
Doorgaande lijn / overdracht voorschool – vroegschool is opgesteld maar behoeft aanscherping. Wordt opgepakt door VVE werkgroep in Q1 2021 |
Geen specifieke financiële middelen beschikbaar. De ontwikkeling dient gerealiseerd te worden binnen de bestaande budgetten vanuit de LEA, CJG en VVE. Afhankelijk van de uitkomsten van de haalbaarheidsonderzoeken zal de raad worden gevraagd extra middelen voor de uitvoering te voteren |
2. Onderwijsachterstandenbeleid
Beoogd resultaat |
Acties |
Verantwoordelijk |
Planning/ status |
Middelen |
Geupdate beleid inzake organisatie en financiering Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) |
Evaluatie huidig beleid en omzetting urennorm n.a.v. wetwijziging 01-08-2019 |
Categorie 2: gemeente regisseert. Afstemming met, kinderopvang, jeugdgezondheidszorg en primair onderwijs |
Gereed |
Geoormerkt OAB Budget 2021 (voorlopig): € 350.000,- Schoolbesturen ontvangen via de lumpsum ook middelen voor OAB in het PO |
Inzet NT2 ondersteuning in PO |
Projectplan Skozok |
Categorie 1: gemeente ondersteunt |
Aanvraag door SKOzoK opnieuw ingediend. Planning: Q1 2021 |
Geoormerkt OAB Budget + cofinanciering schoolbestuur |
Regionale monitor VVE |
Opstellen regionale afspraken en monitor |
Categorie 3: gemeente verantwoordelijk. Samenwerking met primair onderwijs en kinderopvangpartners |
Monitor 2019 gereed Q4 2020 Besluitvorming monitor 2020 in Q1 2021 |
Geoormerkt OAB budget |
3. Zorg en veiligheid in en om de school
Beoogd resultaat |
Acties |
Verantwoordelijk |
Planning/ status |
Middelen |
Passend onderwijs moet ervoor zorgen dat alle leerlingen – ook de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben - een zo passend mogelijke plek in het onderwijs krijgen, zo thuis nabij mogelijk. |
Jaarlijks vindt op regionaal niveau een bestuurlijk OOGO-overleg plaats tussen gemeenten en met een vertegenwoordiging van het regionaal samenwerkingsverband Daarnaast regionale (ambtelijke) afstemming met de samenwerkingsverbanden PO en VO waarin gezamenlijk vastgestelde speer- en agendapunten worden besproken |
Categorie 1: schoolbestuur bepaalt beleid en uitvoering. Ondersteuning door en afstemming met gemeente |
OOGO: jaarlijks Regionaal ambtelijk afstemmingsoverleg: 6 wekelijks |
Geen specifieke financiële middelen beschikbaar |
Het CJG heeft een cruciale rol in het netwerk, is actief op scholen en is onderdeel van ieder zorg advies team op de scholen (po en vo) De zorgadviesteams van de Valkenswaardse scholen sluiten aan op de externe zorgstructuur van het CJG en vice versa |
Gezamenlijke afstemmingsoverleggen tussen CJG en intern begeleiders/zorg coördinatoren Organisatie van voorlichtingen voor professionals (samen met voorschoolse voorzieningen verbinding) |
Categorie 3: Categorie 3: gemeente verantwoordelijk. Samenwerking met onderwijs |
Afstemmingsoverleg CJG/onderwijs/opvang: 4 keer per jaar Voorlichtingen: doorlopend (op vraag) |
Geen specifieke financiële middelen beschikbaar (moet binnen bestaande subsidieafspraken met instellingen zoals Cordaad, Lumens etc. |
De zorgstructuur van de kinderopvang en peuterwerk sluit aan op de zorgstructuur van het CJG en vice versa |
Gezamenlijke afstemmingsoverleggen tussen KDV/PSZ en CJG Organisatie van voorlichtingen voor professionals (samen met onderwijs verbinding) |
Categorie 3: gemeente verantwoordelijk. Samenwerking met kinderopvang |
Afstemmingsoverleg CJG/onderwijs/opvang: 4 keer per jaar Voorlichtingen: doorlopend (op vraag) |
Geen specifieke financiële middelen beschikbaar. |
Preventief aanbod in het primair onderwijs en voortgezet onderwijs wordt gestroomlijnd en in samenhang aangeboden |
Preventieve activiteiten in kaart brengen en opleveren van preventieplan onderwijs |
Categorie 3: gemeente verantwoordelijk. Samenwerking met onderwijs, kinderopvang, en jeugdhulppartners |
PO: Loopt. Het plan wordt elk schooljaar opnieuw opgesteld vóór de meivakantie VO: plan van aanpak preventie Were Di loopt. 2x per jaar tussenevaluatie |
Geen specifieke financiële middelen beschikbaar (moet binnen bestaande subsidieafspraken) |
Goede regionale afspraken samenwerking onderwijs en jeugdhulp PO |
Afspraken tussen gemeenten en samenwerkingsverband PO |
Categorie 4: regionale samenwerking Afstemming met onderwijs (SWV) |
Voortdurend proces. Bijeenkomsten op (sub)regionaal niveau 4x per jaar |
Geen specifieke financiële middelen beschikbaar. |
Goede regionale afspraken samenwerking onderwijs en jeugdhulp VO |
Huidige afspraken tussen gemeenten en samenwerkingsverband VO worden geëvalueerd en waar nodig bijgesteld |
Categorie 4: regionale samenwerking Afstemming met onderwijs (SWV) |
Samenwerkingsafspraken geëvalueerd en bijgesteld: voortdurend proces |
Geen specifieke financiële middelen beschikbaar. |
Afstemming jeugd- en onderwijsbeleid Valkenswaard |
Organiseren bijeenkomst uitwerking beleidskader sociaal domein |
Categorie 3: gemeente verantwoordelijk. Samenwerking met onderwijs, kinderopvang en jeugdhulppartners |
Bepalen of dit er op blijft staan. |
|
Elke school heeft een veilig en gezond leefklimaat: mensen gaan respectvol met elkaar en elkaars eigendommen om, iedereen voelt zich veilig en er is aandacht voor een gezonde leefstijl. |
Jaarlijks wordt in elke klas binnen het po en vo aandacht besteed aan veiligheid, pesten grensoverschrijdend gedrag, risico’s van een onveilige leefstijl (gebruik alcohol en drugs, overgewicht) Het Jongeren Informatie Punt (JIP) op het Were Di speelt hierin een schakelrol |
Categorie 1: schoolbestuur bepaalt beleid en uitvoering. Ondersteuning door en afstemming met gemeente |
Gedurende het schooljaar (zie ook preventieplan hierboven) |
Bestaande subsidies welzijnsorganisaties eerste lijn. Bestaande subsidies welzijnsorganisaties eerste lijn. |
Aanpak jeugdoverlast in de openbare ruimte |
Intensieve samenwerking tussen gemeente, politie, jongerenwerk en indien nodig onderwijs |
Categorie 3: gemeente verantwoordelijk. Samenwerking met onderwijs en partners |
Doorlopend proces |
Geen specifieke financiële middelen beschikbaar |
4. Leerlingenvervoer, leerplicht en voortijdig schoolverlaten
Beoogd resultaat |
Acties |
Verantwoordelijk |
Planning/ status |
Middelen |
Preventieve inzet van leerplichtambtenaren |
Leerplicht wordt onder aansturing van het CJG gebracht waardoor leerplicht dichter bij jeugdhulp gepositioneerd wordt en preventiever en breder ingezet kan worden |
Categorie 3: gemeente verantwoordelijk. Samenwerking met onderwijs |
Gereed, kan van de lijst af. |
Geen specifieke financiële middelen beschikbaar |
Leerlingen van het praktijkonderwijs en speciaal voortgezet onderwijs worden middels een warme overdracht begeleid naar passend werk en/of dagbesteding |
Pro/VSO: implementatie regionaal monitorings- en registratiesysteem JIKP |
Categorie 3: gemeente verantwoordelijk (regio) Samenwerking met onderwijs Categorie 4: regionale samenwerking |
Systeem is geïmplementeerd. Uitrol binnen lokale teams loopt. |
RMC budget |
Regionaal sluitende aanpak voortijdig schoolverlaten |
Uitvoeren regionaal uitvoeringsplan leerplicht/vsv |
Categorie 4: regionale samenwerking Afstemming met onderwijs (SWV) |
Beleidskader RMC 2021 is in concept klaar. Vaststelling Q1 2021 |
Regionaal budget à € 1.222.633 (ontvangt Gemeente Eindhoven) |
5. Combinatiefuncties: sport en cultuur op school
Beoogd resultaat |
Acties |
Verantwoordelijk |
Planning/ status |
Middelen |
Het stimuleren van een dagelijks sport- en cultuuraanbod op en rond scholen voor alle leerlingen |
Er wordt een structureel aanbod van sport- en cultuuractiviteiten tijdens en na schooltijd gerealiseerd, zowel op als rondom de school, de buurt en bij de sport- en cultuurvereniging. |
Categorie 2: gemeente regisseert. Afstemming met scholen en partners |
Doorlopend |
€ 111.400,- bestaande uit co-financiering van € 90.000 door de gemeente en ca € 21.000 vanuit het basisonderwijs. VO financiert d.m.v. inzet van een docent. |
Natuur- en Milieu Educatie (NME): het stimuleren een schoon- en gezond woon- en leefklimaat. Een structureel aanbod van NME activiteiten. |
Organisatie project “Mijn en dijn”, “zon op school”, “nationale boomfeestdag” en “zwerfafval in de woon- en leefomgeving” |
Categorie 2: gemeente regisseert. Afstemming met scholen en partners |
Doorlopend |
Co-financiering gemeente-scholen: ondergebracht bij regeling combinatiefuncties |
Herijking ondersteuning cultuurcoaches en inzet cultuuronderwijs PO |
Opstellen notitie cultuureducatie Traject aanvraag CMK regeling 2022 ev.(indien scholen belangstelling hebben) |
Categorie 2: gemeente regisseert. Afstemming met scholen en partners |
Notitie gereed Q1 Inzet CMK regeling deadline 1 juni |
Huidige budget cultuureducatie. Indien dit niet toereikend is wordt de raad om extra budget gevraagd voor 2021 |
Afspraken met schoolbesturen over inzet combinatiefunctionarissen |
Categorie 2: gemeente regisseert. Afstemming met scholen en partners |
Is dit nog een aandachtspunt? |
6. Diversiteit in onderwijsaanbod (techniekonderwijs en internationalisering)
Beoogd resultaat |
Acties |
Verantwoordelijk |
Planning |
Middelen |
Stimuleren impuls techniekonderwijs |
Specificeren vóór volgend LEA – overleg |
Categorie 1: schoolbestuur bepaalt beleid en uitvoering. Ondersteuning door en afstemming met gemeente |
Input van VO |
o.a. rijkssubsidie |
Stimuleren impuls internationalisering |
Specificeren vóór volgend LEA – overleg |
Categorie 1: schoolbestuur bepaalt beleid en uitvoering. Ondersteuning door en afstemming met gemeente |
Input van PO en VO |
o.a. rijkssubsidie |
7. Overgang PO naar VO
Beoogd resultaat |
Acties |
Verantwoordelijk |
Planning |
Middelen |
FINANCIËN
Er is een LEA werkbudget beschikbaar van € 45.000,- per jaar. Dit budget kan worden aangewend voor kosten/subsidies die voortvloeien uit acties op één van bovengenoemde thema’s uit de LEA.
N.B. de bedragen zijn gebaseerd op de begroting 2021 en het bijbehorende meerjarenperspectief. Begrotingswijzigingen en –vaststellingen zijn een bevoegdheid van de gemeenteraad.
STRUCTUUR LEA
Deze LEA kent een breed palet van domeinen, ambities, activiteiten en betrokken partners. Voor de realisering van de doelstellingen en gewenste resultaten is een daadkrachtige en slagvaardige organisatie nodig waarin de gezamenlijke verantwoordelijkheid tot uitdrukking komt. Daarbij is in deze organisatie sprake van herkenning en erkenning van de eigen verantwoordelijkheid van de LEA-partners.
Belangrijkste spelers zijn op dit moment de onderwijspartners en de kinderopvang. Vertegenwoordigers uit de sectoren, zorg en welzijn participeren daar, waar hun bijdrage nodig c.q. gewenst is.
De volgende aansturingsstructuur wordt in werking gesteld:
BESTUURLIJK LEA
- •
Doelen
- -
Vaststellen van het brede beleidskader;
- -
Monitoring op hoofdlijnen (inclusief leerlingenprognoses en huisvesting);
- -
Faciliteren van de uitvoerders (directies);
- -
Communicatie aan de eigen achterban
- -
- •
Leden
- -
Wethouder onderwijs gemeente Valkenswaard
- -
Bestuurders Skozok, RBOB en Were Di
- -
Bestuurders kinderopvangorganisaties (mogelijk een afvaardiging)
- -
Ambtelijk secretaris gemeente Valkenswaard
- -
Het bestuurlijk overleg vindt twee tot driemaal per jaar plaats.
WERK- EN THEMAGROEPEN
Vanuit het bestuurlijk LEA zijn werkgroepen/themagroepen actief die een specifieke opdracht zo SMART mogelijk uitwerken. Voortgang van deze groepen wordt door bestuurlijk LEA bewaakt.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl