Regeling vervallen per 31-12-2023

Subsidieregeling SustainABLE

Geldend van 26-10-2022 t/m 30-12-2023

Intitulé

Subsidieregeling SustainABLE

Burgemeester en wethouders van Breda,

gelet op artikel 1:3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Breda 2017;

besluiten vast te stellen de:

Subsidieregeling SustainABLE

Artikel 1: Vigerend beleidskader

Het beleidskader voor de subsidies uit dit hoofdstuk is de Economische Visie Breda, zoals vastgesteld door de raad op 12 september 2019.

Artikel 2: Doel

De subsidie in dit hoofdstuk is bedoeld om ondernemers te ondersteunen bij het nemen van maatregelen om hun businessmodel te verduurzamen.

Artikel 3: Voor wie

Voor subsidie komen ondernemingen in aanmerking die in de gemeente Breda zijn gevestigd en die maatregelen gaan implementeren volgend uit de scan met adviezen die in hun bedrijf wordt opgeleverd in het kader van het project “SustainABLE.”

Artikel 4: Criteria

  • 1. Om voor subsidie in aanmerking te komen moet worden voldaan aan de volgende eisen:

    • a.

      De aanvrager is een rechtspersoon gevestigd in de gemeente Breda;

    • b.

      De aanvrager heeft meegedaan aan het project SustainABLE, een samenwerking tussen Gemeente Breda, Avans Hogeschool, Breda Circulair, RedviewBI en PWC;

    • c.

      De aanvrager voert de maatregelen waarvoor de subsidie wordt aangevraagd uit binnen zes maanden na datum toekenning;

    • d.

      De aanvrager ontvangt geen andere subsidie voor dezelfde kosten of vraagt deze aan binnen de uitvoeringstermijn.

Artikel 5: Hoogte subsidie

De subsidie bedraagt 50 procent van de subsidiabele kosten met een maximum van € 2.000 per aanvrager.

Artikel 6: Subsidiabele kosten

  • 1. Voor subsidie komen in aanmerking kosten ten behoeve van het verder uitwerken en uitvoeren van maatregelen voortkomende uit deelname aan het project SustainABLE:

    • a.

      Kosten voor het aanschaffen van producten en diensten;

    • b.

      Kosten voor het inzetten van personeel, alsmede studenten en/of ingehuurde experts.

Artikel 7: Procedure

  • 1. Een verzoek om subsidie wordt ingediend met gebruikmaking van het daartoe door het college vastgestelde formulier.

  • 2. De aanvrager voegt daarnaast de volgende documenten toe: inschrijving KVK, scan met advies SustainABLE, de-minimis verklaring.

  • 3. Subsidie kan worden aangevraagd vanaf de dag na bekendmaking van deze regeling. De aanvragen worden op volgorde van binnenkomst behandeld mits volledig ingediend en voorzien van alle vereiste bijlagen zoals bedoeld in lid 2.

Artikel 8: Subsidieplafond

  • 1. Het college maakt het subsidieplafond op de wettelijk voorgeschreven wijze bekend.

  • 2. Het subsidieplafond voor deze regeling bedraagt € 20.000,- in 2022 en € 20.000,- in 2023.

  • 3. Het college verdeelt het subsidieplafond op volgorde van binnenkomst van complete aanvragen.

  • 4. Alvorens het college op de aanvragen om subsidie een besluit neemt, vraagt zij een interne commissie om advies. Deze toetst of het project voldoet aan het doel en de criteria van deze regeling.

Artikel 9: Verplichtingen subsidieontvanger

De subsidieontvanger kan gevraagd worden medewerking te verlenen aan een evaluatie van de effecten van de activiteiten, dan wel ten behoeve van het informeren van andere ondernemers over het project SustainABLE en de uitvoering van maatregelen middels deze subsidie.

Artikel 10: Algemene subsidieverordening Breda 2017

De Algemene subsidieverordening Breda 2017 is van toepassing voor zover daarvan in deze regeling niet uitdrukkelijk is afgeweken.

Artikel 11: Hardheidsclausule

  • 1. Het college kan, in bijzondere gevallen, een of meerdere artikelen van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager tot onbillijkheden van overwegende aard leidt;

  • 2. Toepassing van het vorige lid wordt gemotiveerd in het besluit.

Artikel 11: Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1. Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Subsidieregeling SubstainABLE’;

  • 2. De regeling komt te vervallen op 31 december 2023;

  • 3. Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Ondertekening

Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Breda in de vergadering van 11 oktober 2022.

, burgemeester

, gemeentesecretaris