Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR682716
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR682716/1
Verordening commissie bezwaarschriften Waalre 2022
Geldend van 01-11-2022 t/m heden
Intitulé
Verordening commissie bezwaarschriften Waalre 2022Besluit van de raadvan de gemeente Waalre tot vaststelling van de Verordening commissie bezwaarschriftenWaalre 2022
De raad van de gemeente Waalre
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 6 september 2022, nr. 2022-83;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;
besluiten vast te stellen de volgende verordening:
Verordening commissie bezwaarschriften Waalre 2022
Paragraaf 1. Algemene bepalingen
Artikel 1. Definities
In deze verordening wordt verstaan onder:
- •
Awb: Algemene wet bestuursrecht;
- •
bestuursorgaan: gemeentelijk orgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;
- •
bezwaarmaker: indiener van een bezwaarschrift;
- •
commissie: adviescommissie als bedoeld in artikel 7:13 van de Awb;
- •
voorzitter: voorzitter van de commissie;
- •
leden: leden van de commissie;
- •
secretaris: de secretaris van de commissie.
Artikel 2. Ingediend bezwaarschrift
- 1.
Het bestuursorgaan registreert het ingediende bezwaarschrift met de datum van ontvangst en het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de commissie gesteld.
- 2.
Daarna wordt zo spoedig mogelijk contact opgenomen met de bezwaarmaker en eventuele andere belanghebbenden. Hierbij geeft het bestuursorgaan een uitleg over het vervolg van de procedure en de duur van de behandeling van het bezwaarschrift.
Paragraaf 2. Informele afhandeling en ambtelijk horen
Artikel 3. Vooronderzoek en informele behandeling
- 1.
De commissie onderzoekt of het bezwaarschrift informeel kan worden afgehandeld alvorens het verder in behandeling te nemen.
- 2.
De informele aanpak start als de secretaris kort na binnenkomst van het bezwaarschrift hierover contact opneemt met de voorbereider van het primaire besluit. Als er mogelijkheden zijn dan neemt de voorbereider van het primaire besluit contact op met de bezwaarmaker en eventuele belanghebbenden.
- 3.
Als het bezwaar in der minne wordt geschikt, legt het bestuursorgaan de gemaakte afspraken schriftelijk vast en neemt het zo nodig een nieuw besluit. Bezwaarmaker wordt in dat geval gevraagd het bezwaarschrift schriftelijk in te trekken.
Paragraaf 3. Commissie
Artikel 4. Horen en adviseren door de commissie
- 1.
Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaarschriften. De commissie adviseert de bestuursorganen van de gemeente en daarnaast ook de bestuurscommissie bestrijding schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten Z.O. Brabant.
- 2.
De commissie is belast met het horen en adviseren over de volledige heroverweging van bestreden besluiten.
- 3.
De commissie is niet belast met de behandeling van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van:
- a.
een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet waardering onroerende zaken;
- b.
een wettelijk voorschrift inzake personele aangelegenheden;
Artikel 5. Samenstelling van de commissie
- 1.
De commissie bestaat uit een voorzitter en zoveel leden als noodzakelijk voor een goed functioneren van de commissie, met een minimum van vier. Een hoorzitting wordt gehouden door de voorzitter en twee leden en met inachtneming van artikel 11 van deze verordening.
- 2.
De voorzitter en de leden worden door burgemeester en wethouders benoemd, geschorst en ontslagen.
- 3.
De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.
- 4.
De voorzitter en de leden:
- a.
Zijn niet woonachtig in de gemeente Waalre;
- b.
Bekleden geen bestuursfunctie bij de gemeente Waalre;
- c.
Zijn niet werkzaam bij de gemeente Waalre;
- d.
Bij het onder b en c genoemde geldt aanvullend dat de voorzitter en de leden geen bestuursfunctie hebben bekleed en ook niet werkzaam zijn geweest onder een bestuursorgaan van de gemeente Waalre.
Artikel 6. Secretaris
De secretarissen worden door burgemeester en wethouders aangewezen.
Artikel 7. Zittingsduur
- 1.
De voorzitter en de leden worden benoemd voor een termijn van vier jaar. Het is mogelijk in de benoemde functie één keer herbenoemd te worden.
- 2.
De voorzitter en de leden kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan burgemeester en wethouders.
- 3.
De aftredende of ontslagnemende voorzitter of leden blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.
- 4.
Het college is bevoegd om, met een goede motivering, af te wijken van lid 1 als dat noodzakelijk blijkt.
Artikel 8. Vergoeding
- 1.
De voorzitter en de leden ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van een vergadering, gebaseerd op het vergoedingsbedrag voor commissieleden (aantal 10.001-20.000 inwoners), zoals opgenomen in artikel 3.4.1. Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.
- 2.
De vergoeding als bedoeld in het eerste lid wordt voor de voorzitter vermenigvuldigd met factor 3 en voor de leden met factor 2,5.
- 3.
De in het eerste en tweede lid bedoelde vergoeding wordt jaarlijks aangepast bij ministeriële regeling, zoals volgt uit artikel 3.4.1. Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.
- 4.
De reiskostenvergoeding van de voorzitter en leden vast te stellen, conform de landelijke regels werkkostenregeling, door aan te sluiten bij het landelijk vastgestelde onbelaste bedrag voor reiskostenvergoeding.
- 5.
De vergoeding wordt halfjaarlijks uitbetaald.
Artikel 9. Uitoefening bevoegdheden
- 1.
De voorzitter oefent de volgende bevoegdheden van de hierna genoemde artikelen van de Awb zelfstandig uit:
- a.
verzoeken om een schriftelijke machtiging aan een gemachtigde (artikel 2:1, tweede lid);
- b.
stellen van een termijn aan de bezwaarmaker (artikel 6:6);
- c.
verzenden van stukken tijdens de behandeling door de commissie (artikel 6:17);
- d.
afzien van horen en adviseren bij kennelijk niet ontvankelijkheid en kennelijk ongegrondheid (artikel 7:3, sub a en b)
- e.
ter inzage leggen van het bezwaarschrift en de op de zaak betrekking hebbende stukken, dan wel toezenden daarvan aan een belanghebbende (artikel 7:4, tweede lid);
- f.
al dan niet op verzoek van een belanghebbende afzien van het op de hoogte stellen van het verhandelde tijdens een hoorzitting van een andere belanghebbende, voor zover geheimhouding om gewichtige reden is geboden (artikel 7:6, vierde lid).
- 2.
De voorzitter kan deze bevoegdheden mandateren aan de secretaris.
Artikel 10. Voorbereiding hoorzitting
- 1.
De voorzitter bepaalt plaats en tijdstip van de hoorzitting waarin de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.
- 2.
De voorzitter nodigt de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan ten minste twee weken voor de hoorzitting schriftelijk uit.
- 3.
Binnen drie werkdagen na de uitnodiging kunnen de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden of het bestuursorgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de hoorzitting te wijzigen.
- 4.
De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan meegedeeld.
- 5.
De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen, genoemd in het tweede tot en met vierde lid.
- 6.
De voorzitter is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.
- 7.
De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Als daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van burgemeester en wethouders vereist.
Artikel 11. Quorum
Voor het houden van een hoorzitting is vereist dat minimaal twee van de leden, waaronder in elk geval de voorzitter, aanwezig is.
Artikel 12. Onpartijdigheid leden
De voorzitter en de leden nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift als daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.
Artikel 13. Openbaarheid hoorzitting
- 1.
De hoorzitting van de commissie is openbaar.
- 2.
In afwijking van het eerste lid vindt de hoorzitting achter gesloten deuren plaats voor wat betreft de volgende zaken:
- a.
bezwaarschriften ingediend tegen besluiten op grond van de Jeugdwet;
- b.
bezwaarschriften ingediend tegen besluiten op grond van de Wet Maatschappelijke ondersteuning;
- c.
bezwaarschriften ingediend tegen besluiten op grond van de Participatiewet;
- d.
bezwaarschriften ingediend tegen besluiten op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens.
- a.
- 3.
De deuren kunnen voorts worden gesloten als de voorzitter of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.
- 4.
Als de commissie naar aanleiding van het derde lid beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de hoorzitting verzetten, vindt de hoorzitting plaats achter gesloten deuren.
Artikel 14. Verslaglegging
- 1.
Het verslag, bedoeld in artikel 7:7 van de Awb, bevat in ieder geval:
- a.
namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid;
- b.
zakelijke vermelding van wat over en weer is gezegd en wat verder op de hoorzitting is voorgevallen;
- c.
vermelding als de hoorzitting geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren plaatsvond, of als belanghebbenden of hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord;
- d.
verwijzing naar de op de hoorzitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.
- a.
- 2.
Het verslag wordt, na akkoord van de commissie, voor en namens de voorzitter ondertekend door de secretaris.
Artikel 15. Nader onderzoek
- 1.
De commissie is bevoegd nader onderzoek te doen als zij dit na afloop van de hoorzitting wenselijk acht.
- 2.
De door de commissie uit nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan toegezonden.
- 3.
De commissie, bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan kunnen binnen één week na verzending van de nadere informatie schriftelijk reageren en indien gewenst aan de voorzitter vragen om een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op dit verzoek.
- 4.
Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.
Artikel 16. Raadkamer en advies
- 1.
De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het uit te brengen advies.
- 2.
De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.
- 3.
Als bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.
- 4.
Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt als die minderheid dat verlangt.
- 5.
Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.
- 6.
Het advies wordt na akkoord van de commissie, voor en namens de voorzitter ondertekend door de secretaris.
Artikel 17. Uitbrengen advies en verdaging
- 1.
Het advies wordt met het verslag, en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.
- 2.
Als naar het oordeel van de voorzitter de termijn van twaalf weken, genoemd in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het bestuursorgaan tijdig de beslissing te verdagen.
- 3.
Van een besluit tot verdaging ontvangen de commissie en belanghebbenden een afschrift.
Paragraaf 4. Slotbepalingen
Artikel 18. Intrekking oude regeling
De Verordening commissie bezwaarschriften Waalre (2018), vastgesteld op 19 juni 2018, wordt gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze verordening ingetrokken.
Artikel 19. Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
Deze verordening treedt in werking op 1 november 2022.
- 2.
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening commissie bezwaarschriften Waalre 2022.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 18 oktober 2022.
De voorzitter,
De griffier, de voorzitter,
W.A. Ernes A.J.W. Boelhouwer
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl